1941 Észak-Afrika (DAK)
1:35
Pintér György - Múzeumi krimik Mindig is játszottam a gondolattal, hogy egyszer építek egy saját diorámát. Még kisgyerekkoromban kezdődött el érdeklődésem a makettezés iránt. Ekkor még csak vadászgépeket építettem, amik a múlt rendszerben álltak többnyire szolgálatban. Azonban felkeltette érdeklődésemet elég élénken a második világháborús témakör. Így született meg az ötlet, hogy a mindig is álomképként kezelt dioráma megvalósulhasson egy észak-afrikai diorámában. Ez még most sem készült el természetesen, az évek folyamán állandó építés alatt áll.

2006-ban kezdtem el az építését a diorámának, de még azóta sem sikerült elkészülnöm vele, sőt még a terepet sem tudtam kialakítani, mert először a kiteket szeretném befejezni és feljavítgatni itt-ott saját forrásaimból. Ezek mind 1/35-ös méretarányúak, és természetesen mindannyian egy "képen" fognak szerepelni.

Az Opel Blitzek

Az első kit,amit beszereztem az Italeritől,egy Opel Blitz volt, majd miután elkészültem vele,beszereztem még egyet. Az építésük nagyon jó, könnyen össze lehet állítani, kidolgozottsága aránylag szép, sorjamentes, igényes. A minősége akkori árához képest nagyon jó volt. Ezekből két változatot készítettem el természetesen, egyet "muníciószállítónak",a másikat pedig "csapatszállítónak". A rajtuk lévő matricákat más kitekből szereztem, amik kimaradtak,s itt kerültek felhasználásra.

Festése olajfestékkel történt. Próbáltam élethűre alakítani, de nem mindig sikerült. A koptatásokat szikém hegyével csináltam oly módon, hogy a festéket koptattam le vele, a szélvédőt pedig vékonyan hígítós ronggyal dörzsöltem meg,vigyázva arra, hogy a lapátok útjába ne menjek bele, így csak ott tiszta a szélvédő,ahol azt az ablaktörlő lapátok képesek voltak letörölni, a többi helyen homályos, poros és kopott. Még a rakományt kell lefestenem és felpakoljam, utána lehet porolni, amit úgy csinálok, hogy lereszelem a pasztellkrétát, és a pasztellkrétaport ecsettel viszem fel a teherautó felületére, így van,ahol jobban be tud ülni a por mint más helyeken, meg tetszés szerint tudom a por mértékét szabályozni. A képeken látható összes makettet így poroltam be. Egyelőre ponyva nélküli változatú mind a két teherautó.

A Panzerkampfwagen I Ausf. B (DAK-version)

A Dragon cég terméke, minősége nagyon jó, sorjamentes, szépen illeszkednek a darabok egymáshoz, tömítésre nem volt szükség sehol sem. Egyetlen hátránya az, hogy a lánctalpak szemenként vannak öntőkeretbe foglalva, és vékonyabbak mint az őket rögzítő csonkok. Ez a kit tartalmaz műanyag átlátszó alkatrészeket, melyek többnyire a megfigyelőnyílások megépítéséhez kellenek,ezek közül talán csak a fényszórók képezik a kivételt. Fotómaratott alkatrészek is járnak hozzá természetesen, ilyenek például a páncélos hátsó részén csüngő láncok, a benzineskannák tartója a jármű bal hátsó végén (ha nekünk háttal áll) illetve a benzineskannák középső része, ez választja ketté a két műanyag alkatrészét a benzineskannáknak. Matricakészlete elég változatos, természetesen ez tartalmazza a számomra szükséges jelzéseket, melyeket használtak az afrikai fronton. Festése Revell 17-es kódszámú olajfestékkel történt, koptatása szintén pengeheggyel, és porosítása sárga pasztellkrétapor reszelésével, amit ecsettel vittem fel rá. Majd még lehet hogy koptatok rajta, mert kicsit olyan érzésem van vele kapcsolatban, hogy nincs eléggé megkoptatva.

A Panzerkampfwagen II Ausf. C

Akár csak a Panzer I, ez is a Dragon terméke, a már jól megszokott színvonalon. Szépen illeszkedik, nem kellett tömítenem, és itt is szintén sok a feljavítás,amit a kitben maga a cég mellékel akár csak a Panzer I esetében. Itt az a különbség, hogy a lánctalpszemeket Magictrack formájában adják a harckocsihoz, azaz szemenként egy kis zacskóban, nem kell az öntőkeretről leszedegetni és sorjázgatni sem. Szintén kapunk mellékletként egy átlátszó alkatrészekkel teli öntőkeretet, mely teljes egészében csak a figyelőnyílásokhoz kerül beépítésre, és ezáltal élethűbbé varázsolja azokat. Az ágyúcső viszont itt már fémből van. Teljes belső résszel rendelkezik ez a kis páncélos, éppen ezért nyitott búvónyílásokkal is építettem meg. Sokat mondjuk nem látni a belsejéből a fényviszonyok miatt. Majd kívül a harckocsi oldalán fog ülni a kezelőszemélyzet egyik tagja, és ott fog inni éppen, míg a másik kettő is iszik a földön a tank mellett. Ezeket a figurákat a Panzer I-es kitjében mellékelték, és három embert ide teszek ehhez a tankhoz, míg a másikat is melléjük állítom,aki éppen egy konzervből eszik. Majd a Panzer I-est és Panzer II-est is átlósan egymás mögé teszem,így a Panzer I-es előtt állnak majd a figurák, de a II-es mellett. A figuráknak még arcot kell festenem,ezért ők nem szerepelnek egyenlőre a képeken. Festése a páncélosnak szintén Revell 17-es kódú festékkel festettem, pengeheggyel koptattam, és pasztellkrétaporral poroltam.

A Volkswagen 82-es (Kübelwagen TYPE 82 Afrika Korps)

Ez már egy Tamiya kit. Ez is nagyon szépen kidolgozott, szépen illeszkedik. Ezt azonban keveselltem még így is, ezért szereztem be hozzá egy feljavító készletet (AIRES Hobby Models), ami igaz,hogy egy szervízváltozathoz tartozik, de nekem pont megfelelt, a szervizkocsiba tartozó alkatrészeket azonban nem építettem bele, azokat majd külön fogom ábrázolni a jármű nélkül. Ebből a feljavító készletből származnak a fém visszapillantó tükrök, a fém ajtókilincsek, és a "bőr" kistáska a sofőr ajtajánál. Továbbá ebből származnak a fémből készült pedálok is. Majd pedig ezek után beszereztem egy másik kitet (Tamiya German Kübelwagen engine maintenance set), amiben egy szerelő volt,aki éppen javítja a motort,és maga a motor. Így tudtam beszerelni a személygépkocsiba a motort, illetve így lett hozzá egy szerelőm. És ez a kit tartalmazott még egy pár szerszámot, de szerencsére egyik sincs benne,ami a másik kitben, különböző szerszámok vannak mind a kettőben. Így szépen kijött a szerszámos láda tele szerszámmal és a többi kiegészítő dolog. Ennek a járműnek is ugyanúgy történt a koszolása, koptatása,ahogy azt már említettem, beleértve a szélvédő elhomályosítását, beporolását. Továbbá egy Tristar (German Africa Corps) készletből szereztem egy embert, aki pont egy Kübelt vezet, így jön majd ki a kép, hogy az egyik ember indítgatni próbálja a járművet, míg a másik ember megpróbálja megjavítani a kübel motorját.

Carro Armato M13/40

Ezt a kis páncélost az Italeri gyártotta, elérhető áron, és jó minőségben. Nem egy túl bonyolult készlet, és szerintem eléggé jó minőségű is. Jöhet természetesen a kéréds: ,,Mit keres itt egy olasz páncélos?" Az olaszok kezték el az afrikai háborút azzal a céllel, hogy vissza állítság a római birodalmat térképileg. Csak az olasz hadsereg nem volt elég ütőképes ahhoz, hogy az afrikai hadszíntéren nagyobb sikereket arasson egyedül. Ezt persze be lehet tudni az olasz páncélosoknak is, melyek színvonala messze elmaradt a német és magyar páncélos típusoktól. Így ők voltak valójában elősször afrikában, nem a németek. A diorámámon pedig helyet fog kapni egy kevés oalsz is. Éppen ezért illesztettem be ezt a kis harckocsit, és még ez mellé fog menni egy Camionetta AS 42 Sahariana is.
Építése gyorsan ment, semmiylen probléma nem merült fel. Festése olajfestékkel történt, ez már viszont Model Master festék, és a színbeli eltérést úgy orvosoltam, hogy ők kaptak egy kicsit világosabb színt (elvileg ez volt az olaszok valódi sivatagban használt színe is). Koszolása ugyan azzal a sárga és fehér pasztelkértapor keverékével történt.

Egyelőre ennyit írok, majd még folytatása következik a cikknek, de ha elkészülök valamivel, azt felteszem ide. Kommenteket építő jelleggel szívesen elfogadok!
Pz.Kpfw.I Ausf.B 

Elölnézeti kép
Pz.Kpfw.I Ausf.B
Pz.Kpfw.I Ausf.B 

Jobb oldali nézet.
Pz.Kpfw.I Ausf.B
Pz.Kpfw.I Ausf.B 

Hátulnézet.
Pz.Kpfw.I Ausf.B
Pz.Kpfw.I Ausf.B 

Bal oldali nézet.
Pz.Kpfw.I Ausf.B
Pz.Kpfw.II Ausf.C

Elölnézet.
Pz.Kpfw.II Ausf.C
Pz.Kpfw.II Ausf.C

Bal oldali nézet.
Pz.Kpfw.II Ausf.C
Pz.Kpfw.II Ausf.C

Hátulnézet.
Pz.Kpfw.II Ausf.C
Pz.Kpfw.II Ausf.C

Jobb oldali nézet.
Pz.Kpfw.II Ausf.C
Carro Armato M13/40

Elölnézet.
Carro Armato M13/40
Carro Armato M13/40

Bal oldali nézet.
Carro Armato M13/40
Carro Armato M13/40

Hátulnézet.
Carro Armato M13/40
Carro Armato M13/40

Jobb oldali nézet.
Carro Armato M13/40
Volkswagen 82 ,,Kübelwagen
Volkswagen 82 ,,Kü…
Volkswagen 82 ,,Kübelwagen
Volkswagen 82 ,,Kü…
Volkswagen 82 ,,Kübelwagen
Volkswagen 82 ,,Kü…
Volkswagen 82 ,,Kübelwagen
Volkswagen 82 ,,Kü…
Volkswagen 82 ,,Kübelwagen
Volkswagen 82 ,,Kü…
2012.11.07.
Utolsó módosítás: 2013.01.05.
Forgacs
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Robert
2012.11.14. 13:03:57
Üdvözlöm az elképzelésed, nézd meg az adatlapomon a következő diokat:
1. 1942.-Afrika
2. Afrika- elsősegély
3. Rommel Afrikában
Hátha találsz az elképzelésedhez valami hasznosíthatót.
norb78
2012.11.14. 20:27:36
Szia Dávid!

Szépen alakul a dioráma! Tudod már, hogy milyen "jelenetet" fogsz bemutatni a diorámában?
Porozáshoz kipróbáltam elég sok technikát, de én is úgy gondolom, hogy a jó öreg pasztellkrétapor az igazi!

További jó makettezést!
Üdv!
Forgacs
2012.11.14. 20:35:44
Üdv Robert!
Megnéztem őket, nagyon szép munkák, ez még kb a negyede a dionak vagy annyi se, mivel az emberek, meg a többi jármű illetve repülő és a flak36-os még nincs lefényképezve, sem pedig az olaszok. Sajnos a fent lévő képek minősége is rossz, majd megpróbálok valahogy javítani rajtuk. Persze, a fejemben már megszületett az elképzelés.

Szia norb78!
A jelenetben nem harcolni fognak, hanem éppen pihenni kicsit, amikor a távolban mozgást vesznek észre. Majd a harckocsikon ülnek a katonák és isznak, meg előtte állnak és esznek, lerakodnak a teherautóról, stb... Végülis egy nyugodt kép tárul majd elénk, amit hirtelen megtör egy kis izgalom.

Köszönöm!
Üdv!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció