A "Rozmár".

Supermarine Walrus Mk I.

1:72, Revell No.04391 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik Nemrég lehetőségem nyílt,hogy ezt a makettet megszerezhessem.Mivel régen,abszolút kezdő koromban,raktam össze egy-két duplafedelűt,de rendesen kifestve még soha,és mivel hidroplánnal még nem volt dolgom,így belevágtam.

A típusról:A "Rozmárt" a Brit Királyi Haditengerészet kívánságára fejlesztették ki még a II.világháború előtt,akik egy hajófedélzeti üzemeltetésre szánt,többfeladatú,flottatámogató repülőgépet akartak,a Csendes óceáni,távol-keleti flottájuk számára.Ennek megfelelően a típus hidroplánnak készült,a fedélzeten való tároláshoz hátrafelé becsukható szárnyakkal.Ezért a meghajtást már a tervezés során,ún. "tolólégcsavaros" megoldással fejlesztették ki.A korai prototípusok még rétegelt farostlemezekből készültek,de bebizonyosodott,hogy ez nem bírja a kimondottan trópusi klímát,ezért később már a géptörzset tiszta fémből,a szárnyakat,vezérsíkokat pedig fa,vászon anyagokból építették.A sorozat első példányait még bomba-, illetve torpedótartó pilonokkal is felszerelték,de rájöttek,hogy erre célra a típus nem alkalmas kifejezetten,ezért később csak ritkán,szükségből használták ilyen feladatokra.Viszont a Csendes óceáni szigeteken kimondottan nélkülözhetetlennek bizonyult,mint felderítő,kutató-mentő,könnyű szállító,tengeralattjáró-elhárító,illetve összekötő futárgép.
A típus érdekességei:a már említett tolólégcsavaros megoldáson kívül,a gép érdekessége volt az alsó szárnyba behúzható futómű,ami lehetővé tette a szárazföldön lévő repülőterekre történő le-felszállását is.Továbbá rájöttek,hogy a tolólégcsavar okozta turbulenciák miatt a gép vízen nehezen kormányozható az oldalkormánnyal,ezért ellátták egy,a hajókéhoz hasonló kormánylapáttal,ami az oldalkormánnyal együtt mozgott,majd felszállás után lekapcsolhatták róla.Ez volt az első olyan repülőcsónak,amit közvetlen a hajófedélzetről is indíthattak katapult segítségével.A gép alapesetben három fős személyzettel repült.Egy pilóta,egy másodpilóta,illetve egy megfigyelő navigátor.A két utóbbi látta el a fedélzeti lövészek feladatait is.A gép önvédelmére két Wickers géppuska volt rendszeresítve.
A típus megbízhatóságát,jól sikerültségét bizonyítja,hogy a háború után még több évig rendszeresítve volt több ország flottájánál,többek között a franciáknál is.

Mivel a típushoz nem fűz semmilyen "érzelmi" kötődés,az elejétől letisztáztam,hogy egy kimondott "örömmakettet" építek.Egy közepesen nehéz,57 darabos makettről van szó.Ami kimondottan nehezebb volt (legalábbis számomra),az a duplafedeles kialakítás,illetve az itt levő drótmerevítők beépítése volt.Ezeket végül is az építési leírásban javasolt fonal helyett,hajszál drótból alakítottam ki.A beépítések elég sok figyelmet kívánnak,a pontos beállítások miatt.Az illesztések elég pontosak voltak,az öntések minimális sorjával rendelkeztek csak,így a géptörzs két felének összeillesztésének kivételével nem kellett tömítőpasztát sem használnom (Itt jegyezném meg más,szintén vékony költségvetésű makettező kollégának.Nem muszáj a drága,márkás tömítőpasztákat venni.Öreg,rutinos makettezők tanácsaira hallgatva én a bármelyik festékboltban beszerezhető "Neoflex" javítótapaszt használom.Remekül bevált!).
A 9 hengeres csillagmotor nagyon részletes kialakítású,jó festéssel meglepően szép eredményt kapunk.A négyágú légcsavart két részből kell összeállítani.

A festésben egy kis szabad kezet hagytam magamnak.Mivel a típusból sajnos csak egy múzeumi példány maradt fent,így fotókat főleg csak más,már elkészített makettekről találtam.De ismerve (sokat olvastam róla) a háborús viszonyokat,feltételezhettem,hogy a nyersanyaghiányok miatt a gépek festéseinél,árnyalat illetve álcázófolt elhelyezkedés tekintetében eltérések előfordultak.A mellékelt leírás és matricakészlet egy,az angol flottában szolgáló gép,vagy egy,a háború utáni francia flottában szolgáló gép megépítését teszi lehetővé.Mivel a francia megoldás matricái színesebbek,de a gép csak sima egyszínű alumínium festésű,így a kicsit nehezebb,de szerintem szebb angol álcázófestést készítettem el.A matricakészlet elég szép és pontosan kidolgozott.
Egy előző cikkemnél kaptam a tanácsot,amit most kipróbáltam.A koszolásnál dörzspapíron lecsiszolt grafitport használtam,amit ujjal kentem fel.Remekül kiemelte a szárnyakon a vászonborítás bordázatát.És most szigorúan nem tégelyből festettem hígítatlanul,szintén egy itt kapott tanácshoz tartva magam.

Összeségében egy közepesen nehéz makettről van szó,nem kimondottan kezdőknek ajánlott.De kellő türelemmel és rutinnal,(ami nekem még nincs annyira,sajnos)egy szerintem kimondottan szép és érdekes gépet tehetünk a vitrinünkbe.
Dobozban.
Dobozban
Felülről.
Felülről
A jobb oldal.
A jobb oldal
A tolólégcsavar.
A tolólégcsavar
A hátsó lövész.
A hátsó lövész
A bal oldal.
A bal oldal
Az orr lövész és a cockpit.
Az orr lövész és…
Szemből.
Szemből
SAM_0738
SAM_0738
SAM_0739
SAM_0739
SAM_0740
SAM_0740
Az orr lövész fülke.
Az orr lövész fü…
2013.03.24.
Lipi, Budapest
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Pilota
2013.04.24. 11:33:04
Szia Lipi,

Tetszik a cikked, örülök, hogy nem csak 3-4 sort írtál az építésről, és körbe is fényképezted rendesen. Viszont engedj meg egy kis kritikát (bár ez szól az illetékes adminnak is...): írásjelek után mindig szóközt teszünk, így helyes, és a szöveg is jobban olvasható. Az "összességében" szót két s-sel írjuk:)
További jó építést és cikkírást!

üdv:
pájlot
Lipi
2013.04.24. 13:42:01
Szia!
Köszönöm a figyelmeztetést. :-) Nem vagyok profi cikk író, és a nyelvtannal is hadi lábon álltam. Az irodalom, és a technika jobban érdekelt. :-)
De igyekszem a jövőben jobban figyelni.
vrauko
2013.04.25. 08:38:09
Érdekes gép és szép makett, bár eredetileg nem a Revellé, hanem leánykori neve Matchbox. Ha már a helyessírás szóba került, még annyit, hogy nem csak a Revell, hanem a Vickers is szimpla vé.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció