Pintér György - Múzeumi krimik
"Ó, Chevrolet Deluxe, megveszlek minden felszereltségeddel" - ugye nem csak Bruce Springsteen álmodozott így? A sikertörténet 1950-ben indult, amikor a Chevrolet útjára indította teljes méretű ("full-size") típusát. 1953-ig három néven volt kapható. Mindegyik név egy-egy felszereltség-csomagot takart. Növekvő sorrendben; a "legszegényesebb" a Fleetline volt, ezt követte a Styleline. A legfényűzőbb, a delux változat - bármily meglepő módon - a Deluxe volt! Ezt az elnevezési módot csak az első generációs autókon használták, a második generációtól már a 150/210/Bel Air neveket viselték. Természetesen a csúcs itt a Bel Air volt.
1955-ben a típus újból levedlette bőrét, így a harmadik generáció új formavilágot képviselt, ezzel indult el igazán a típus fénykorszaka. 1955-re a Bel Air a Chevrolet csúcsmodellje lett! De ezt nem csak a dizájnnal érték el, ugyanis forradalmi év volt az '55-ös a Chevy történetében. Megjelent a 4300 cm3-es, V8-as motor, amihez négytorkú karbit és kétcsövű kipufogót lehetett választani. Az új motor nem csak a közvéleményt, de az egész autóipart is megdöbbentette.
A konkurencia nem hiába érezte magát veszélyeztetve! 1955-re még több krómot használtak, és még fényűzőbb lett a típus. Bár a legdrágább karosszéria-verzió, a Nomad a várt népszerűséget meg se közelítette, de az összesített eladási statisztika a General Motors-t a csúcsra röpítette, ami nem csoda, mert a naptári évet 770955 eladott autóval zárta a GM, amiből 354372 a négyajtós volt! A "kis Cadillac" elérte célját, a számok győztek.
A makett
A készlet több mint 130 alkatrészt tartalmaz. Összesen 13 kisebb-nagyobb kereten terpeszkednek az alkatrészek, melyből kettő keret átlátszó (piros és "üveg"), három krómozott. Az alkatrészek színe fehér. Beszívódást nem, sorját nagyon keveset találtam. Jó minőségű öntés jellemzi az összes alkatrészt.
A kaszni mérethelyes, pontos. A mennyezeten kilökőtüskék vannak, amiket tömítéssel könnyedén eltüntethetünk. Az alvázon a tudomásunkra hozták az 1995-ös gyártási évet, és annak helyét (Kína). Szerencsére a szerencsétlenségben, hogy jól hozzáférhető helyre került, így azt csiszolással orvosolhatjuk. A kipufogót, kardánt, hátsótengelyt külön kapjuk. Az autó alsó része legalább annyira részletes, mint az összes többi! Az üzemanyag csövet és a fék vezetékeket feltétlenül pótoljuk, mert a munkánkat így magasabb színvonalra emeljük.
A dobozból két szokásos főbb építési stílust követhetünk: egyénit és a gyárit. Ezek a kerekekben, felfüggesztésben, levegőszűrőben és természetesen a dekorálásban különböznek. A krómozott alkatrészeket három keret tartalmazza. A gondos csomagolásnak köszönhetően ezek sérülésmentesek. Az abroncsok finoman bordázottak, a kornak megfelelő mintázattal. A gyári abroncsokba kell bepattintanunk a fehér sávot. Eleinte nem tartottam egy túl jó megoldásnak, de összeállítva teljesen korrekt kinézetet kölcsönöz a kész járműnek! A krómozott dísztárcsák alját (belső felét) le kell csiszolni, hogy tökéletesen beleüljön a helyére.
Az előrelátó csomagolásnak köszönhetően megőrizték épségüket az átlátszó alkatrészeket is. Külön alkatrészként kapjuk a lámpabúrákat, így azok sokkal élethűbbek, mint több évtizeddel idősebb testvéreik, amiket egyszerűen króm alkatrészként adtak.
A matrica mind a gyári, mind a custom tábornak tartogat hasznos dolgokat. A lap az átlagosnál jóval nagyobb, mivel nemcsak a rendszámokra korlátozódik. A három féle rendszámon túl matricákat kapunk a motortérbe, műszerfalra, kerekekre (nem csak a gumira, a dísztárcsára is!) és a külső feliratokhoz is. Mi több, még láng motívumokat is, ami a dobozon is látható (a sárga helyett inkább egy fehér autón mutatna). A lap tökéletesen éles, színhelyes.
Az útmutató részletes, átlátható, viszont nem tökéletes. Lefelejtették az alváz "X" merevítőjének pozicionálását. Ez nem csak a custom verzió része, én még nem találtam képet, amin nem volt rajta! A gyári festést ábrázoló rajzokban igen jól belebonyolódtak, ha jobban szemügyre vesszük, könnyen kiderül, hogy butaságokat is mutatnak.
A pénzünkért azt kapjuk, ami látszik: az átlagosnál jobb minőségű, nagyon részletes, a kornak megfelelő makettet - egy-két hibával tarkítva. Feltétlen ajánlom mindenkinek!