A kis Cadillac

1955 Chevrolet Bel Air

1:25, Revell No.85-2069
Pintér György - Múzeumi krimik "Ó, Chevrolet Deluxe, megveszlek minden felszereltségeddel" - ugye nem csak Bruce Springsteen álmodozott így? A sikertörténet 1950-ben indult, amikor a Chevrolet útjára indította teljes méretű ("full-size") típusát. 1953-ig három néven volt kapható. Mindegyik név egy-egy felszereltség-csomagot takart. Növekvő sorrendben; a "legszegényesebb" a Fleetline volt, ezt követte a Styleline. A legfényűzőbb, a delux változat - bármily meglepő módon - a Deluxe volt! Ezt az elnevezési módot csak az első generációs autókon használták, a második generációtól már a 150/210/Bel Air neveket viselték. Természetesen a csúcs itt a Bel Air volt.

1955-ben a típus újból levedlette bőrét, így a harmadik generáció új formavilágot képviselt, ezzel indult el igazán a típus fénykorszaka. 1955-re a Bel Air a Chevrolet csúcsmodellje lett! De ezt nem csak a dizájnnal érték el, ugyanis forradalmi év volt az '55-ös a Chevy történetében. Megjelent a 4300 cm3-es, V8-as motor, amihez négytorkú karbit és kétcsövű kipufogót lehetett választani. Az új motor nem csak a közvéleményt, de az egész autóipart is megdöbbentette.

A konkurencia nem hiába érezte magát veszélyeztetve! 1955-re még több krómot használtak, és még fényűzőbb lett a típus. Bár a legdrágább karosszéria-verzió, a Nomad a várt népszerűséget meg se közelítette, de az összesített eladási statisztika a General Motors-t a csúcsra röpítette, ami nem csoda, mert a naptári évet 770955 eladott autóval zárta a GM, amiből 354372 a négyajtós volt! A "kis Cadillac" elérte célját, a számok győztek.

A makett

A készlet több mint 130 alkatrészt tartalmaz. Összesen 13 kisebb-nagyobb kereten terpeszkednek az alkatrészek, melyből kettő keret átlátszó (piros és "üveg"), három krómozott. Az alkatrészek színe fehér. Beszívódást nem, sorját nagyon keveset találtam. Jó minőségű öntés jellemzi az összes alkatrészt.

A kaszni mérethelyes, pontos. A mennyezeten kilökőtüskék vannak, amiket tömítéssel könnyedén eltüntethetünk. Az alvázon a tudomásunkra hozták az 1995-ös gyártási évet, és annak helyét (Kína). Szerencsére a szerencsétlenségben, hogy jól hozzáférhető helyre került, így azt csiszolással orvosolhatjuk. A kipufogót, kardánt, hátsótengelyt külön kapjuk. Az autó alsó része legalább annyira részletes, mint az összes többi! Az üzemanyag csövet és a fék vezetékeket feltétlenül pótoljuk, mert a munkánkat így magasabb színvonalra emeljük.

A dobozból két szokásos főbb építési stílust követhetünk: egyénit és a gyárit. Ezek a kerekekben, felfüggesztésben, levegőszűrőben és természetesen a dekorálásban különböznek. A krómozott alkatrészeket három keret tartalmazza. A gondos csomagolásnak köszönhetően ezek sérülésmentesek. Az abroncsok finoman bordázottak, a kornak megfelelő mintázattal. A gyári abroncsokba kell bepattintanunk a fehér sávot. Eleinte nem tartottam egy túl jó megoldásnak, de összeállítva teljesen korrekt kinézetet kölcsönöz a kész járműnek! A krómozott dísztárcsák alját (belső felét) le kell csiszolni, hogy tökéletesen beleüljön a helyére.

Az előrelátó csomagolásnak köszönhetően megőrizték épségüket az átlátszó alkatrészeket is. Külön alkatrészként kapjuk a lámpabúrákat, így azok sokkal élethűbbek, mint több évtizeddel idősebb testvéreik, amiket egyszerűen króm alkatrészként adtak.

A matrica mind a gyári, mind a custom tábornak tartogat hasznos dolgokat. A lap az átlagosnál jóval nagyobb, mivel nemcsak a rendszámokra korlátozódik. A három féle rendszámon túl matricákat kapunk a motortérbe, műszerfalra, kerekekre (nem csak a gumira, a dísztárcsára is!) és a külső feliratokhoz is. Mi több, még láng motívumokat is, ami a dobozon is látható (a sárga helyett inkább egy fehér autón mutatna). A lap tökéletesen éles, színhelyes.

Az útmutató részletes, átlátható, viszont nem tökéletes. Lefelejtették az alváz "X" merevítőjének pozicionálását. Ez nem csak a custom verzió része, én még nem találtam képet, amin nem volt rajta! A gyári festést ábrázoló rajzokban igen jól belebonyolódtak, ha jobban szemügyre vesszük, könnyen kiderül, hogy butaságokat is mutatnak.

A pénzünkért azt kapjuk, ami látszik: az átlagosnál jobb minőségű, nagyon részletes, a kornak megfelelő makettet - egy-két hibával tarkítva. Feltétlen ajánlom mindenkinek!
resizedDSCF2200
resizedDSCF2200
resizedDSCF2201
resizedDSCF2201
resizedDSCF2202
resizedDSCF2202
resizedDSCF2204
resizedDSCF2204
resizedDSCF2205
resizedDSCF2205
resizedDSCF2206
resizedDSCF2206
resizedDSCF2208
resizedDSCF2208
resizedDSCF2209
resizedDSCF2209
resizedDSCF2210
resizedDSCF2210
resizedDSCF2211
resizedDSCF2211
resizedDSCF2212
resizedDSCF2212
resizedDSCF2213
resizedDSCF2213
resizedDSCF2215
resizedDSCF2215
resizedDSCF2216
resizedDSCF2216
resizedDSCF2217
resizedDSCF2217
resizedDSCF2218
resizedDSCF2218
resizedDSCF2219
resizedDSCF2219
resizedDSCF2221
resizedDSCF2221
resizedDSCF2222
resizedDSCF2222
resizedDSCF2223
resizedDSCF2223
resizedDSCF2224
resizedDSCF2224
resizedDSCF2225
resizedDSCF2225
resizedDSCF2226
resizedDSCF2226
resizedDSCF2227
resizedDSCF2227
resizedDSCF2228
resizedDSCF2228
2008.12.26.
Utolsó módosítás: 2009.02.09.
Braun Gergely Gábor (ChevyG)
Bajai Makettezők Egyesülete
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
novakgabor
2009.01.14. 11:39:16
Helló!
Nagyon jó lett a cikk - a háttértörténet is és a leírás is készlethez méltó kedvcsináló ! A makettet én is megépítettem, szuper darab, egyetértek a magasztalással !Nekem, mint a korszak fanatikusának visszatérő jármű lesz a műhelyemben, az biztos!
ChevyG
2009.01.17. 10:23:00
Helló! Köszi!
Én is ketőt építek: egy roncsot és egy full gyárit:) (a roncsot sztem már láttad;))
üdv
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció