Pintér György - Múzeumi krimik
A német páncélos hadviselés sikerének egyik alapvető feltétele a megfelelő taktikai felderítés volt. Ebben a Luftwaffe repülőgépei mellett fontos szerepet játszottak a páncélos hadosztályok felderítő osztályainak (Aufklärungs-Abteilung) kötelékébe tartozó páncélgépkocsik. Az első nagyobb példányszámban rendszeresített "nehéz" páncélgépkocsi típusok az Sd.Kfz 231, Sd.Kfz 232, valamint a Sd.Kfz 233 jelzésű 8x8-as meghajtású járművek voltak.
A Szovjetunió elleni támadás után ezek a járművek egyre kevésbé feleltek meg a követelményeknek: páncélzatuk és fegyverzetük elégtelen volt, a mozgékonyságuk sem felelt meg az úttalan orosz sztyeppék viszonyainak.
Így született meg a 2. világháború legismertebb és leghatékonyabb német páncélgépkocsija, amely az Sd.Kfz. 234/2-es jelölést és a schwere Panzerspähwagen (5 cm) KwK 39/1 hivatalos elnevezést kapta. A katonák körében a "Puma" elnevezés terjedt el és bár számos szakirodalom is ezen a néven említi, a "Puma" név soha nem szerepelt egyetlen korabeli hivatalos német okmányban sem.
A Sd.Kfz. 234/2-es teljesen zárt lövegtornyát, amelyben egy 50 mm-es KwK 39/1 típusú L/60-as löveg helyeztek el, még a Krupp-cég fejlesztette ki a Pz.Kpfw. II-es harckocsin alapuló "Leopard" felderítő-páncélos számára 1942-ben. A "Leopard"-programot végül törölték, így a számára kifejlesztett lövegtornyot a "Pumák" kapták. A tornyot felszerelték oldalanként 3-3 ködgránátvetővel, valamint egy a főfegyverzettel párhuzamosított géppuskával.
Kétségkívül az Sd.Kfz. 234/2-es volt a második világháború legjobb páncélgépkocsija. Mind mozgékonyságban, mind fegyverzetben, mind pedig páncélvédettségben felül múlta kortársait. 50 mm-es lövegével a szövetségesek legfőbb felderítő páncélgépkocsijának, az M8 Greyhoundnak a páncélzatát 1500-2000 méterről képes volt áttörni. Bizonyos esetekben (leshelyről, 100 méternél kisebb lőtávolságból) akár a nálánál jóval nehezebb T-34-est is képes volt megsemmisíteni. A Puma kifejlesztésének és gyártásának igazából sosem az volt a célja, hogy leváltsák a 20 milliméteres löveg felfegyverzett Sd.Kfz. 234/1-est, sokkal inkább az, hogy kiegészítsék annak képességeit. A "Pumából" összesen 101 példány készült a Büssing-NAG üzemeiben.
Műszaki adatok
Harci súly: 11 t
Kezelők: 4 fő
Teljes hossz: 6,02 m
Teljes szélesség: 2,36 m
Teljes magasság: 2,29 m
Hasmagasság: 0,36 m
Mellső / hátsó terepszög: 60 / 60 fok
Tengelytávolság: 1,30 m / 1,40 m / 1,30 m
Nyomtávolság: 1,94 m
Motorteljesítmény: 220 LE
Sebesség úton: 85 km/h
Fajlagos teljesítmény: 20 LE/t
Árokáthidaló képesség: 1,24 m
Gázlóképesség: 1,20 m
Lépcsőmászó képesség: 0,50 m
Mászóképesség: 30 fok
Páncélzat: 8-14,5 mm; homlok: 30 mm
Fegyverzet, lőszerjavadalmazás:
1 db 50 mm hk.á. L/60/55 db
1 db MG 42 gp.
Hatótáv: 600 km
Az Italeri elég jó szetteket gyárt, ez három öntőkeretet tartalmaz. A futómű elég szépen ki van dolgozva, az illesztések is elég jók. Tömíteni biztos kell. A belső tér kidolgozása hagy némi kivánnivalót, ez elég gyatra. A torony belseje elég szép, ezzel nem lesz gond. Nyolc kereket, egy pótkereket kapunk a szetthez. Figura nincs. Röviden ennyi.
Az összeszerelesét még nem kezdtem el.
Forrás: panzerkeil.dre.hu