A svájci éttermek réme

North American P-51B Mustang

1:48, Accurate Miniatures
Pintér György - Múzeumi krimik 1944. május 27-én Robert D. Brown százados egy bombázókötelék kíséreteként szállt fel Leistonból a Chicago Gun Moll fedélzetén. Strasbourg közelében egy Me-109-cel vívott légiharc után úgy döntött, nem tudja visszavinni a megrongálódott gépet Angliába, és a semleges Svájc felé vette az irányt, hogy elkerülje a fogságot. A svájci határ elérése után, mivel a gép irányíthatatlanná vált, ki kellett ugrania,és egy lábtöréssel megúszta a földetérést. A repülőgép Winzenberg közelében csapódott a földnek, 70 méterre egy helyi étteremtől. A szétrepülő roncsdarabok megrongálták és felgyújtották az éttermet, de szerencsére nem sérült meg senki.

Az E-bayen tettem szert az Accurate Miniatures P- 51B Mustang makettjére. Igazi ritkaságnak tartottam, és egyébként is kiváncsi voltam, hogy milyen egy valódi, „amerikai” makett. A dobozt kézbevéve kiderült, hogy a műanyag alkatrészek Koreában, a matricák Mexikóban készültek. Hogy mit adtak bele az amerikaiak? Természetesen a design- t és a csomagolást.
A készlet alkatrészeinek nagy része a korábban kiadott Mustang változatoktól (Allison motoros Mustang, P-51A, A-36 Apache) származik, nyilván a szükséges új orr-résszel és egyéb apró változtatásokkal. Amiről megfeledkeztek a designerek, azok az áramlásterelő lemezek, amelyek a P-51B-vel kezdődően kerültek a szárnyakra, alul-felül. Ezeket műanyag lemezekkel pótoltam, minden más gyári alkatrész. Feljavításra nem is nagyon volt szükség, hiszen a fülke és a főfutóaknák is gyönyörűek, részletgazdagok. A pilótafülke padlóján a fa erezete is látható, ráadásul talán ez az egyetlen 1/48- as P-51B makett, ami pontosan adja vissza az eredeti gép padlókialakítását. Egyedül az átlátszó alkatrészek nem tetszettek, egy kicsit vastagnak találtam őket, ráadásul a kabintetőt csak csukott helyzetben lehet beépíteni.

Az építési útmutatóhoz nem árt némi angoltudás, hiszen az ábrák szinte teljesen használhatatlanok, nem jelölik az alkatrészek pontos helyzetét, az csak a szövegből derül ki. Ugyanígy a rajzon nincs jelölve, hogy a mellső törzsfelekről el kell tüntetni a függőleges vezérsík nyúlványát, amit nem szereltek fel erre a gépre. Ez csak később került alkalmazásra, a D sorozat gyártása során, erre nem árt odafigyelni. Arra meg főleg, hogy a hűtő alsó felületéről eltüntessük az AM logót. Aki a Chicago Gun Moll-t akarja megépíteni, ne a leírás által ajánlott szélvédőt használja, hanem azt, amelyiken nincs a bal oldalon kis ablak. Ez csak a fényképekről derül ki, az útmutatóból nem.

Az építésnél igyekeztem betartani az leírásban ajánlott sorrendet. Különösen problémás résszel nem találkoztam, bár a törzsfelek és a szárny-törzs illesztése nem sikeredett tökéletesre, némi tömítésre, meg csiszolásra volt szükség. Aztán annyira belefeledkeztem az illesztések kijavításába, hogy a kabintető előtt, a törzs hossztengelyében lévő vonalat is eltüntettem, pedig itt az eredeti gépen is panelvonal volt. Ezt persze csak a festés után vettem észre, és próbáltam valahogy javítani.

A főfutó aknafedeleit „majdnem zárt” helyzetbe állítottam, mivel a motor leállítása után a hidraulikarendszerből szép lassan elszökött a nyomás, és leereszkedtek az ajtók. Nem akartam teljesen nyitni őket, mivel ugyanígy „leesett” a féklap is, mikor elfogyott a nyomás, ez viszont a maketten fixen a szárnyhoz van rögzítve, csukott helyzetben. Lehet, hogy hibás a logikám, de szerintem, ha a futóműajtók teljesen nyitva vannak, akkor a fékszárnynak is nyitva kell lennie.
A kipufogócsonkokat meg a géppuskák csöveit egy picit kifúrtam, hogy jobban mutassanak.

A festés nem különösebben bonyolult, a szokásos neutral gray-olive drab, a szabvány fehér azonosítójelzésekkel. Utóbbiakhoz matricákat is kapunk, bár én inkább festettem őket. Két vékony réteg Future után következett a horror, a matricázás. A matricák egy része, különösen az egyéni feliratok, és a szép sakktáblamintás orr-rész, egyszerűen darabokra estek áztatás közben. A feliratokat nagy nehezen megmentettem, de az orr-részt nem tudtam, így maradt a bonyolult maszkolás és festés, sorrendben fehér, majd sárga alap és a piros sakktáblaminta. Ugyanez vonatkozik a légcsavarkúpra is, annyi különbséggel, hogy ahhoz nem is volt matrica. Hát, olyan lett,amilyen.
Az újabb réteg lakk után itt-ott befolyattam a vonalakat erősen higított barna-fekete keverékkel. A koszolást, koptatást nem akartam túlzásba vinni, mert az útmutató és a rendelkezésemre álló fényképek alapján a gép nem volt nagyon leharcolva.

A végszerelés nem tartogatott már meglepetéseket, így kb. egy hónap alatt elkészült a Mustang. Egy kicsit furcsán hatott, hogy a hűtő nyílásán „át lehet látni” a gépen, mintha nem lenne ott semmi. Az viszont tetszett, hogy választani lehet a terhelt és terhelés nélküli gumiabroncsok közül. Mivel póttankot akasztottam a gépre, az előbbit választottam. Ráadásul, a felni és az abroncs külön alkatrész, ami nagymértékben megkönnyíti a festést. Nem is értem, miért nem készíti az összes gyártó így a kerekeket.

Összességében nem nyűgözött le teljesen az Academy Miniatures, de tény, hogy némi extra befektetéssel (új kabintető, kivágott szárnyféklapok, új matricakészlet, hűtő feljavítása) igazán mutatós Mustang építhető a készletből.
P1010407
P1010407
P1010361
P1010361
P1010360
P1010360
P1010333
P1010333
P1010380
P1010380
P1010382
P1010382
P1010384
P1010384
P1010387
P1010387
P1010388
P1010388
P1010391
P1010391
P1010392
P1010392
P1010395
P1010395
P1010402
P1010402
P1010403
P1010403
2010.04.17.
tekee
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Kferro
2010.05.03. 10:12:00
Egész szép a végeredmény, gratulálok hozzá!
Nekem egyedül annyi bajom van a géppel, hogy nagyon steril. Látszik, hogy próbáltad koszolni, koptatni, de egy világháborús Mustang ennél sokkal lehasználtabb külsejű volt.
Tibcsi
2010.05.03. 11:37:08
Kferro,

Ez még a lezuhanás előtti állapot. :-)))

Tekee, nekem tetszik a cikk és a makett is, csak egy "bajom" van vele: az olive drab szín a képeken nagyon zöldnek látszik. Ilyen a valóságban is, vagy csak a kép torzít?

Tibcsi
tekee
2010.05.03. 12:06:37
Kferro
Igazad van, voltak sokkal lehasznaltabb kulseju Mustangok, de az utmutato direkt kitert ra, hogy az eredeti gep nem tartozott ezek koze.
Par fotot talaltam a geprol, ezek ezt igazoljak. Egyebkent szerintem izles dolga, nekem is vannak leharcoltabb allapotu gepek a polcomon.

Tibcsi
A fenykepeket nezve tenyleg ude zoldnek tunik, a valosagban ennyire nem az. Van meg mit tanulnom fenykepezes teren is:)
Kferro
2010.05.03. 13:41:44
Értem. :)

Tibcsinek igaza van, tényleg eléggé zöld a fényképek alapján. Így bátorkodtam kicsit Photoshoppal a szintekkel trükközni. Íme az eredmény:

http://thundersquad.uw.hu/images/tn_800x600_p1010392-1.jpg
tekee
2010.05.03. 17:41:40
Kferro

Nem tudom, hogy csinaltad, de sokkal jobban adja vissza az eredeti szint, mint az en fotom.
CrazyCharlie
2010.05.03. 17:48:47
Nekem tetszik! Szép munka!
Guliver
2010.05.03. 19:57:09
Szia!
HAtározottan pofás madárka. Ahogy elnézem az orrát, azt kell mondjam,megérte a fáradozás a sakktáblával. Az Academy Miniatures elírás, vagy tréfának szántad a koreai gyártású alkatrészek miatt? ( csak, hogy kötekedjen is valaki :-)))
Lucky13
2010.10.11. 12:12:48
Nekem nagyon tetszik a makett akárcsak a helldiver amit csináltál. Koszolás teljesen egyéni ízlés kérdése, így tisztábban is jól mutat. Viszont egy kérdés: ezt a future nevű lakkot honnan lehet beszerezni? Sokat hallottam róla tényleg amolyan "csodaszer"?
tekee
2010.10.12. 15:07:20
Lucky13

Az talán tulzás, hogy csodaszer, igazábol egy akrilbazisu padlotisztito, amit a makettezok felfedeztek maguknak. Hasznalhatod fenyes lakkent, konnyu kezelni es gyorsan szarad. Pisztolybol higitas nelkul is fujhato, bar szoktam nehany csepp desztillalt vizzel, vagy vmi akrilhigitoval keverni. Hasznos meg atlatszo alkatreszek kezelesere, ha kicsit matt a kabinteto, Future- be martva, ket nap szaradas utan mar maszkolhato, festheto..
En itt a makettinfo cserebere foruman keresztul jutottam hozza. Sokan hasznalnak vmi Lidl- ben kaphato padloapolot is, arrol nem tudok nyilatkozni, de a forumozok biztos tudnak segiteni.
Itt egy link is, ha erdekel:
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005/09/stuff_eng_tech_canopies.htm
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció