Pintér György - Múzeumi krimik
Üdvözlet minden olvasónak!
Közeledvén a negyedik hajóm (Golden Star brigg) építésének befejezéséhez, már motoszkált bennem a gondolat melyik hajó is legyen a következő amit megépítek. Van egy pár internetről letöltött kit tervrajzom, így elkezdtem válogatni közöttük. Egyet biztosan tudtam: úgy fogom megépíteni, hogy az egyik oldaláról részben lehagyom a palánkozást és ezáltal betekintés nyerhető a hajó belsejébe.
Körülbelül egy hónapnyi keresgélés és válogatás után döntöttem úgy, hogy az Euromodel kitgyártó tervrajzai alapján az Ajax 38 ágyús angol fregattot építem meg.
A tervrajz a hajó két változatát mutatja be: egy 1765-ös és egy 1802-es állapotot. Az első mellett döntöttem, mivel a későbbi változat vízvonal alatti részét rézlemezekkel vonták be, és szintén a későbbi változaton kevesebb a díszítés.
A kit tervrajzán kívül sajnos nem találtam semmiféle pontos dokumentációt az eredeti hajóról, de még más oldalakon megépítve magát a kittet sem.
Belevágtam. A tervrajzokat felszeleteltem , A4-es nyomtatóval kinyomtattam majd összeragasztottam.
A bordákat és a gerincet a már jól bevált 3 mm. vastagságú préselt "bútorhátlap"-ból fűrészeltem ki. Mivel a tervrajz "teli" bordákat jelöl én pedig meg akartam építeni a belterét a hajónak a fedélközökkel, ezért a bordák átszerkesztésére kellett folyamodnom, vagyis ki kellett vágnom a belsejüket "lyukasra" és meg kellett terveznem és legyártanom a fedélközöket. Szerencsére csak 4 bordát kellett "kilyukasztanom" a többi maradhatott "tele". A gerinc vastagságát is csökkentenem kellett, itt a beltérbe lógó részt vettem a tervrajznál kisebbre.
A beltérbe ágyukat, létrákat, gerendákat, hordókat, asztalokat, padokat,vízszivattyúkat kisebb helyiségeket helyeztem el valamint egy hajókonyhát aminek a kéménye több fedélzeten keresztül áttör a legfelsőn is.
Az összerakás alatt kiderült, hogy így már nem elég masszív a hajótest. A fedélközök hosszában elvágva fértek csak be a helyükre, összecsukva mint egy kétszárnyas ajtó. A könnyítések és kivágások miatt éreztem, hogy a palánkozás nem lesz egyszerű menet. Kőris furnért használtam első rétegnek. Itt még nem vigyáztam mindenhol a palánkok szépen futására, csak a beltér belső részénél. Az első réteggel hamar végeztem, amit javítótapasszal többször átkentem és többször lecsiszoltam. Volt javítani való , rengeteg. Szintén a kikönnyitésnek tudható , hogy hajótest szemmel láthatóan egy nagyon picit el is csavarodott. Ezt gitteléssel sajnos nem lehet korrigálni :-)
Jöhetett a második réteg palánksor ami bükk furnér csíkokból készült. Itt megpróbáltam szépen dolgozni amennyire tőlem telt. A legfelső fedélzet párkányaival, korlátaival és 12 ágyúnyílásával megszenvedtem. Itt 2-2,5mm. vékony furnér csíkokat kellett íveltre hajlítanom de úgy hogy "lapjával" maga a 0.6-os furnér vastagsága hajoljon. Eleinte bármennyit is áztattam vízben a csíkokat, nem ment. Úgy széttörtek és szétnyíltak mint a ropi. Próbáltam ívesen kivágni a párkány darabot, de mivel ez is csak 2mm széles volt szétesett a rostoknál vágás közben. Már majdnem feladtam, mikor kitaláltam, hogy a furnérlap nem fog vágásnál szétesni ha a faragasztó összetartja. Nosza jó alaposan "beáztattam " egy furnérlapot híg faragasztóba és a száradásig prés alá tettem, mert a furnér nedvesen hullámosodik. Kiszáradva erős, rugalmas lapot kaptam amin a faragasztó áttetszővé száradt. Sikeresen ki is vágtam az ívelt párkányokat.
Ágyuk. 26 db. 12 fontos, és 12 db. 4 fontos ágyút kellett csinálnom amit hurkapácából, fogpiszkálóból, cérnából, papírból, drótból és kábel szigetelésből készítettem.
A dörzsfák, galion, tatgaléria és annak oldalzsebei ,a csónak , a horgonydaru, a fedélzet nagyon sok eleme szintén bükk furnér csíkokból készült. Nem akartam színes hajót csinálni, próbáltam minnél több helyen a fa natur voltát meghagyni.
A hajó díszítése: A tervrajz szerint az 1765-ös változata eme hajónak rengeteg díszítést tartalmazott végig a főfedélzet korlátja alatt, a tatgalériáról nem is beszélve. Dombormíves díszeket ekkora méretarányban fából nem könnyű csinálni ezért egy cselhez folyamodtam. Faragasztót összekevertem fehér és barna árnyalatú akril festékkel. A fa színét a festék határozza meg, a töltőanyag pedig a faragasztó. Kihegyezett fogpiszkálóra téve ezt a kencét "felfestettem" a díszeket különböző vastagságban. Száradáskor kissé domborműves hatása lett.
A galionfigura is hasonló módszerrel készült, csak itt drótvázra vittem fel a töltőanyagot nagyon változó vastagságban.
A hajó árbocai különböző vastagságú bükkfa rudakból készültek. A terebek furnér csíkokból. A macskafejek és a csigák, blokkok pedig bükk rudak szalámiként szeletelve
A hajó állókötélzete okozott némi fejfájást. Nagyon sokszor kellett igénybe vennem a könyvek és a többi hajómodellező kollégám szaktudását mivel a tervrajzokon kinagyítva sem mindig látszik melyik kötél micsoda és honnan hová megy, mi a szerepe.
Vitorlázat. Eleinte úgy gondoltam, ez a hajóm is vitorlák nélkül készül el. Sosem sikerült épkézláb vitorlákat csinálnom, varrnom. Újabb két hajómodellező kollégám biztatására megpróbálkoztam az általuk már kipróbált "ragasztással" készült vitorlák megvalósítására. Fehér batiszt anyagot vásároltam a méterárú boltban, amit 1 liter víz és két filter fekete tea segítségével sötétítettem. Több teát is használhattam volna, mert elég világos maradt az anyag. A vitorlák kontúrját felrajzoltam a vászonra majd ezt a kontúrt híg faragasztóval átkentem. Száradás után szöszösödés mentesen ki lehetett szabni. A vitorlák csíkozása barna színes-ceruzával készült. Körben szintén faragasztó segítségével felragasztottam a szegélykötelet. A merevítések vászoncsíkok felragasztásával készültek, majd felkerültek a fogásoló kötelek is szépen egyforma hosszúságúra vágva és kifésülten odaragasztva.
A lobogók fénymásoló papírból készültek. Próbáltam kissé szélcsendben ábrázolni a hajót, ezért a vászon esését hajtogatással imitáltam.
Utólag itt szeretném megköszönni a Történelmi vitorlások topik látogatóinak a bíztatást és segítséget amit nyújtottak eme hajó építésénél.