Az úszó erőd 1. rész

USS Missouri

1:700, Tamiya
Pintér György - Múzeumi krimik Az Iowa-osztály harmadik egységének építését 1941 január 6.-án kezdték el és 1944 június 11-én állították szolgálatba. Talán nem tűnik túlzásnak, ha azt mondom, hogy az Iowa-osztállyal a tervezőknek igen elegáns hajókat sikerült létrehozniuk. Mind a négy egység teljesen hasonló külső és belső elrendezéssel épült. Igazi úszó erődöket építettek, melyek 40,6 centis főlövegekkel rendelkeztek. Ezeknél nagyobbat akkoriban csak a japánok használtak a szuper csatahajóikban. Bár mire a Missouri szolgálatba állt, a haditengerészeti szakemberek már tudták, hogy a jövendő tengeri csatákat nem a csatahajók fogják megvívni 20-30 kilométeres távolságról, hanem a repülőgép-hordozók fedélzeti gépei 2-300 kilométerről. Ez persze nem jelentette azt, hogy a Missouri munka nélkül maradt. Nagy kaliberű lövegeit jól hasznosították a különböző partraszállásoknál, majd 1945 szeptember 2-án a hajó fedélzetén írták alá a japán kapitulációt.
A következő éles bevetés Koreában történt 1950 szeptemberében.
A hajó lényegében ugyanazt a feladatot látta el, mint a második világháborúban, vagyis parti célokat támadott. Aztán 1955-ben deaktiválták,és csaknem harminc év tétlenség következett a tartalékflottánál. Az amerikai kongresszus csak 1986-ban biztosított pénzt a hajó reaktiválásához. A Missouri teljeskörű modernizáción esett át, felszerelték az akkori legmodernebb fegyverzetet és kommunikációs rendszereket. A hidegháború végével azonban újra költségtakarékosság lépett életbe az USA haditengerészeténél, így 1995-ben a Missourit végleg kivonták a szolgálatból.
1998 júniusa óta Pearl Harborban horgonyoz az Arizona mellett, együtt jelképezve így az amerikaiak számára a második világháború kezdetét és végét.

Úgy vélem,a Tamiya készleteit nem kell különösebben bemutatnom.
A Tamiya egyike azon cégeknek, melyek évtizedek óta kiváló minőségű maketteket gyártanak. Bár azt el kell ismernem, hogy a szintén
távol-keleti Trumpeter nevű cég már, ahogy mondani szokták, egy hajszállal jobb maketteket ad ki. A dobozt kinyitva nem ért különösebb meglepetés. Az öntőkereteken szépen kidolgozott alkatrészeket találtam.
A hajó eredetileg New Jersey-ként kezdte pályafutását, de mivel az én nagy kedvencem a Missouri, így ezt építettem meg belőle.
Az építést festéssel és némi átalakítással kezdtem. A fedélzet három darabból áll össze, így lealapoztam az orr-és tatfedélzetet.
Aztán kialakítottam pár hiányzó részletet a középső fedélzetrészen, mely a felépítmény alapja is.
A munkát igazából az nehezítette, hogy sem a rendelkezésemre álló szakirodalomban, sem a neten nem volt túl sok részletfotó a hajóról. Végül sikerült a modelwarships.com fórumán és ezen a linken, www.colosseumbuilders.com/john/nj/index.htm használható fotókat találni a hajóosztályról. Ezekből a képekből ki tudtam alakítani a makett általános kinézetét.
Ugyanakkor köszönettel tartozom Nagy László barátomnak, aki volt olyan szerencsés és élőben láthatta a hajót Pearl Harborban. Ő küldött részletfotókat. Ezek segítségével már jobban ment a részletek kialakítása. Következett a hajótörzs.
Az alapozás után felragasztottam a vízelvezető csöveket, melyek hiányoztak a makettről, majd tartottam egy szárazpróbát. Az orr-és tatfedélzet részt beillesztettem a törzsre. Látva, hogy minden jól illeszkedik, összeragasztottam a két törzsfelet,és helyére raktam az orrfedélzetet.
A következő lépés a lövegtornyok megépítése volt. A változtatások élethűbb megjelenítése végett a csere mellett döntöttem. Egy JAG nevű amerikai cég műgyanta tornyait használtam fel, amit a modern Iowákhoz készítettek. A lövegcsöveket pedig a Lionroar nevű cég csöveivel cseréltem le. Először az A, majd a B torony került a helyére és ezzel az orrfedélzet gyakorlatilag el is készült.
Következett a hátsó fedélzetrész.
Mint fentebb írtam, itt is a festéssel kezdtem. Az egyik jel, ami a Missourit megkülönböztette testvérhajóitól, hogy a fedélzet színe a felépítmény utolsó negyedétől a helikopter leszállóhely végéig ugyanaz volt. Így lényegében két színnel kifestettem a fedélzetet, majd a helyére ragasztottam.
A részletezés itt a helikopter üzemanyagtöltő állásának és a leszállásjelző lámpák elkészítéséből állt. A töltőállást az igazi hajón, a valamikori bal hátsó 40 mm-es gépágyú helyén alakították ki. Ha jól tudom a jobboldali állás volt a tartalék. A lámpákat pedig sztirolból készítettem el és sárgára festettem őket.

Folytatása következik!
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
10
10
11
11
12
12
13
13
14
14
2014.04.16.
Utolsó módosítás: 2014.04.17.
Sebestyén Gábor (Sebi), Pécs
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Simi
2014.04.19. 10:21:10
Kedves Gábor!
Volt szerencsém élőben is látni ezt a szép hajót Mosonmagyaróváron és többekkel együtt csak azt tudom mondani, hogy élőben sokkal szebb, mint a képeken. De azért várjuk a megígért kis helokipter érkezését is... Gratulálok!
hobbista
2014.04.28. 16:09:49
Szia, Sebi!
Szép az, amit elkövetsz, de az én Trumpeter Wisconsinom se' kutya. Talán egyszer készen lesz az is...addig is gyönyörködök a Te munkádban.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció