BR-52 Vanderbilt

BR-52 Vanderbilt

1:35, Trumpeter, CMK, Eduard, Märklin
Pintér György - Múzeumi krimik Jómagam nem írom le a makett dobozbontását, az előző cikkben a kolléga szinte tökéletesen jellemezte. Inkább arra térnék ki, hogy milyen hibákat rejt maga a kit. Ezen belül mit is kell nagy vonalakban tudni a típusról?

www.primeportal.net/transports/kriegslokomotive_br_52_home.htm

Egy kicsit a magáról a mozdonyról

A BR-52-t tipikusan háborús követelményeknek megfelelően tervezték meg. 1938-ban kiírták a pályázatot egy könnyen karbantartható, nagy hatótávolságú, közepes teherbírású mozdonyra. Akkor már létezett a BR50-es, ez igazság szerint megfelelt ezeknek a feltételeknek, csak bonyolult volt a karbantartása. 17650 munkaóra alatt 160 tonnásra készültek.
Így megszületett az 5000 alkatrészből, 11650 munkaóra alatt készülő 139 tonnás BR-52, mely jóval kevesebb volt, mint az elődje. 1942 szeptemberében megkezdődött a gyártása. Az 1000-2000 sorozat még a Trumpeter által adott szerkocsival készült. (Azért szerkocsi, mert a fűtéshez használt tüzelőanyag mellett a vizet is magában hordozta.) Ezen szerkocsi a maga nemében megfelelő volt: nagy volt a szénkapacitása és kellő mennyiségű vizet fogadott magába majdnem 500-600 km megtételéhez. Ezért merev alvázzal szerelték, de ez hamar megbosszúlta magát, mivel sík terepen tökéletesen működött, de a hegyi pályára alkalmatlan volt, mindezek mellett nehéz volt, így a gép hasznos kapacitását csökkentette.
Miért is volt alkalmatlan? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk: a szűk ívekben megfeszült, ezért folyamatos nyíróerőnek volt kitéve. A kelleténél gyorsabban lépett fel az anyagfáradás, ami végül alváztöréshez vezetett. A kérdés felmerül jogosan: miért nem történt meg ugyanez a gépes résszel? Ott a tengelyek kengyelben voltak, amely hagyott némi mozgást neki.
A hamar jelentkező hibák miatt lecserélték a Tender 2'2'32 Vanderbilt szerkocsira. Ez egy kisebb kapacitású idősebb konstrukció volt, de egy nagyon nagy előnye van az eredetihez képest: forgóvázas. A 2000 sorozat később gyártott darabjait már ezzel a szerkocsival szerelték.

A háború után majdnem 1000 darab gép maradt szerte Európában üzemképes állapotban. A kelet- és nyugatnémetek szinte egy időben kezdték el az újragyártását 1947-ben. A nyugatnémetek a 4000 sorozatot gyártották, míg a keletiek a 3000-et. Lényegi különbség nem volt a két sorozat között. Nagyon kevés született belőle, és egytől egyig a kohóban végezték. A keletnémet 3000-es sorozatot kaptuk mi meg, mint alapgépet és alakítottuk át a mi (magyar) igényeinknek megfelelően, így született az 520 gőzös. A nyugatnémet verzióból kaptak a franciák, osztrákok és néhány darabot az olaszok.
Természetesen a keletnémetek továbbadták Lengyelországnak, Csehszlovákiának és Jugoszláviának.

A típus több milliárd kilométert futott Európában. 1993-ban vonták ki az utolsó európai példányt Németországban 52 99... oldalszámmal.

Maga a kit és az építés

Kicsit drasztikusan szólva a kit lehető leggyengébb része maga a vágány. Ilyen jellegű pályákat Kína eldugott helyein lehet fellelni, vagy esetleg az erdei kisvasutak első vágányira emlékeztet. A Märklin gyárt kerti vasutat 1-es méretben, ami 1:32-nek felel meg. Ennek sínje megfelelő, de szélesebb, mint az 1:35. Két megoldás jöhet szóba: a Märklin sínjének a talpfájából kivágunk egy 1,5-1,7 mm-es darabot és összébbtoljuk, vagy visszabontjuk a sínt szálaira, fából készítünk talpfákat, esetleg gyantából öntünk beton aljakat és utána ráerősítjük a sínszálakat.
Elsőre vastagnak tűnik a sínkorona, de nem számít, mert a második világháborúban 38, 42, 48 kg-os sínszálakat használtak (folyómétere 38, 42, 48 kg) és ez pont annyira vastag, hogy a 48 kg-osnak megfelel.

www.maerklinshop.de/index.php?sid=e687e42f8e1bd9f894d6d3b9cd2fb757&cl=details&cnid=903ce9225fca3e988c2af215d4e544d3&anid=M05903 vagy www.maerklinshop.de/index.php?sid=e687e42f8e1bd9f894d6d3b9cd2fb757&cl=details&cnid=903ce9225fca3e988c2af215d4e544d3&anid=M05998&pgNr=4

CMK Vanderbilt szerkocsi

Először is leszögezném, hogy nem egy olcsó mulatság. Majdnem annyiba kerül, mint maga a kit. Mindezek mellett sajnos nagyon szerény az alkatrészszám és a kidolgozottsága sem az igazi. Nincs hozzá matrica sem. Sok tekintetben jobban meggyűlik vele az ember baja, mint magával a Trumpi gépessel.
Maguk a forgóvázak nagyon szépek és kidolgozottak, de ezzel gyakorlatilag be is fejeződik a dicséret. A kevés alkatrész ellenére bonyolult (186gy/3f) és nem egészen élethű.

Maga a csavarkapocs (a járművek közti kapcsolást végzik vele) nem egészen jó, pontosabban... az eredeti készletből érdemes felhasználni. Továbbiakban egyáltalán nem adják hozzá a középső hátsó lámpát, azt is az eredeti kitből kell pótolni. A féktömlők nem egészen úgy néznek ki, de lényegesen jobb, mint a Trumpié. De nagy hiba mindkét készletben, hogy nincs meg az űrkapcsolathoz használatos akasztórúd. Ezt is érdemes pótolni. Viszont az ackermann-váltó kallantyúját pótolni kell (a féktömlő szelepnél a nyitó-záró kar).
A szerkocsi jobb oldalán lévő féktartály és -szelep sehova se csatlakozik, pedig annak fontos szerepe van, így az odafutó fékvezetékeket pótolni kell.

Továbbiakban a fékhenger-mechanika (szer bal oldala) és a forgóvázak közötti rúdkapcsolatot is pótolni kell. Maga a kocsiszekrényen a víztartály egy egyszerű ovális lapocska. Ide építeni kell a belső oldalára két zsanért plussz a fogantyúkat, mivel fel lehet nyitni. Később szereltek ide olyan mechanikus karokat, amivel a földről is lehetett nyitni őket.
Ezen felül hiányzik az az emelő szerkezet a szer bal oldaláról, ami az elülső vázszerkezeten van abból a célból, hogy a gépessel való összekapcsoláskor be lehet szintezni az átadógyűrűt és a szénzáró ajtót.

Akkor kezdjünk neki építeni

Először magával a pálya megépítésével kezdtem. Maga a létra kinézetű alap (vasúti töltés) használhatónak tűnik. Nem az igazi, de elfogatható. A talpfák nem jók, mind egy darab vályúra hasonlítanak. Így hamar eldöntöttem, hogy azokat balzafára cserélem ki. De ezzel nem oldottam meg a legnagyobb gondom, csak jóval több lett a talpfa. De hogyan rögzítem rá a sínszálakat, és milyen sínszálakat? Mert amit a Trumpi ad, az nem jó semmire. Itt egy kicsit elakadtam. Jártunk-keltünk a nejemmel bent a nagyvárosban, mikor belebotlottunk egy régi ismerősbe. Ő igaz H0-s vasutakat, mi több, villamosokat gyűjt. Ő említette a Märklin-féle 1:32-es kertivasutat és annak a sínjét. Elsőre nem is hangzott rosszul. Így addig kutakodtam, míg találtam egy magyarországi forgalmazót. Megnéztem, hogy jó-e és akkor eldobtam az összes maradék eszem. A sínszál profilja jó volt, a talpfák egész tűrhetők, de a lényeg, hogy a sínrögzítő csavarok és kengyelek is megvoltak szépen. Meg is vettem.

Napokkal később hazaérve szétbontottam, és nekiálltam az acél sínszálakat feldarabolni. Felhívom mindenki figyelmét, hogy ACÉL! Ezt a tényt eleinte jómagam elfelejtetem, így a méretrevágás nekem két és fél órámba került és párnapos izomlázba, mire a kézifűrésszel végeztem. Ajánlom a kisflexet! Miután ezen becses feladattal végeztem, felragasztottam a talpfákra.
Nekiláttam a eredeti Märklin-talpfákról levagdosni a csavarokat és egyesével felhelyezni az új helyükre. Ez 47x4-et jelentett (188 db).

Ez idő alatt a postás meghozta a CMK kiegészítőket, az ütközőbakot és a Vanderbilt szerkocsit. Maga a bak megfelelő, még kifogásom sem lehetett. A rajta lévő gerendát hamar fára cseréltem, a többi stimmelt. Mintha a CMK kimondottan a Märklin sínre tervezte volna. A bakiköveket az akvarisztikai szakáruházban szereztem be, amit akril parkettalakkal rögzítettem. Az alap festésénél figyelembe kell venni, hogy a bakikő eredeti bányászott színe szürke. A síntő mellet az állandó fékezés miatt a fékpofákról vasreszelék hullik rá, ezért rozsdás színe lesz. A nyomtávon belül (a két sínszál között) a gőzrendszerből és az egyéb vezetékekből folyamatos olajos fekete csík keletkezik. (A mai modern járművek teljesen zárt rendszere miatt már nem látható ez a nyom, de régebben készült fényképeken még felfedezhető, a 60-as, 80-as évekből.)
A talpfák és a töltés bakikövei között szeretnek a gyomnövények kinőni. ezt a mai napig nem tudják rendesen kiírtani. Egy vakvágányon, vagy egy iparvágányon erőteljesebben látszik. Fővonalakon szinte semennyire.

CMK Vanderbilt szerkocsi építése

Hogy is kezdjem? Első benyomásaimat és a kit, hiányosságait már taglaltam. Miután hosszas tanulmányozás után neki álltam a forgóváz megépítésének. A műgyanta alkatrészek eltávolítása az öntőcsonkokról és a milliónyi sorja eltávolítása hosszú és unalomba taszító feladat volt.

Az összeállított forgóvázakat először a Revell airbrush 36-os festékjével fújtam át. Száradás után az Model Master 1550-es festékjével kődőltem át. Továbbiakban a jármű összes piros alkatrészét ezekkel a színekkel festetem. A forgóvázak száradási ideje alatt összeállítottam a kerekeket. Az összeállítást nem egy bonyolult művelet ezért ezzel hamar végeztem, és a forgóváz színére fújtam. A száradás után a forgóvázon lévő fékpofákat a Gunze H2 feketéjével kifestetem.
A kerekek futó köpenyét, futó felületét, és a karimáját a Gunze Mr. Metal color 211 festékjével lefújtam száradás után meg felpolíroztam.
A forgóvázak antikolása következett. Ehhez igény bevettem a különböző cégek pigment porait. Ezeket művészkréta ledarált por alakú változatával dúsítva használtam (barna, okkersárga, fekete, rozsdavörös, bíbor, szürke és fehér).

Logikusan a forgó alkatrészek forgás irányba koszolódnak. Még maga a forgóváz majdnem úgy, mint egy hagyományos utcai jármű. Itt már érdemes figyelni a kerek beállítására és inkább többször felpróbálni a pályára. Az összeállítás és koszolás után nagyon felhígított feketével közepes nyomással (1,4 bar) átfújtam (megjegyzem 1,8-2 nyomással festek).

Következő lépésként össze állítottam a két fél vázat, melyet ugyan csak két különböző pirosra fújtam. A első fele nem túl bonyolult még a hátsórésze elsőnek egyszerűnek tűnik, de komoly hiányóságok vannak rajta. Az oldal lépcsőnél érdemes pótolni 450 támasztó vasakat.
A féktömlő visszaakasztó rudakat sztirollapból pótoltam (űrkapcsolathoz szükséges) ezt úgy kel beállítani, hogy a felhelyezett féktömlő alsó vége csatlakozzon hozzá. A féktömlő felhelyezésénél kel figyelni, hogy az ackermann váltó záró-nyitó kallantyúját pótolni kel és felfelé álljon, mert ez a zárt állapot. Maga az ackermann váltó és a tömlő túl végén lévő csatlakozó fej piros színű még mag a tömlő feketés olajos.

A csavarkapoccsal is érdemes bővebben foglalkozni. Ezt a Trumpi kitből érdemes felhasználni. Ennél az alkatrésznek a felhelyezésénél elkel dönteni milyen állapotba szeretnénk rögzíteni. Szabályosan akkor vissza hajtava az űrkapcsolatba beakasztva a kengyelt az alsó horogba. De valóságban ennél lustábbak a dolgozók és simán a vonó horogba felakasztják nem szabályos, de sok szemszögből praktikusabb. Így én is ezt a verziót választottam. A csavarkapocs önmagában fekete színű, de az állandó használattól hamar visszakopik a nyers fém színére. Maga a menetes része meg állandóan gépzsíros. Az időjárási viszontagságnak meg állandóan ki van téve ezért a rozsda is megjelenhet rajta.

Az ütőzők festése minden gépnél eltér jómagam a legegyszerűbb festést választottam szimplán feketére fújtam majd rozsdásítottam. Végül a külső felületét gépzsír imitációval láttam el.
Jöhet maga a teknő megépítése.

A három fő alkatrész összeillesztése nem volt nagy kihívás tökéletesen illeszkedett egymáshoz. Felhelyeztem a víztározó fedeleit. Itt már pótolni kellet nyitó zsanérokat, és a fogantyúkat, aminél fogva felehet nyitni őket. A következőképen 0,02-es rézlapból vágtam ki és egy 0,2-es inekcióstű kőré hajtottam. A fogantyút a tűzőgép kapocsból pótoltam. A létrát a trumpi kitből használtam fel, mert a hozzá adott fotó maratott létra kritikán aluli volt. A hátsó lámpákat felhelyeztem. A középsőt ugyancsak az eredeti kitből pótoltam. 1mm-es forrasztóónból építettem hozzájuk meg az elektromos vezetékeket a lámpákhoz. Amit végül előre vezettem, ami majd a gépeshez csatlakozik.

Utána megépítettem a földről üzemeltethető víz ajtónyitó szerkezetet, de ez később került fel a makettre. Ezt 0,7-es rézvezetékből és 0,5-ös rézlapokból építettem meg. Ennek a megépítése előtt érdemes végiggondolni a működési elvét. Akkor sokkal könnyebb megépíteni. Miután ezzel végeztem, a széntartály hátsó falára felragasztottam egy V-alakú merevítést és utána a szén letakarásához szükséges horgot.
Ezen műveletek befejezése után összeállítottam a szénzáró ajtót és az átadó gyűrűt.

Következik a festés először a Revell 9-es antracit feketéjével fújtam át. 3 nap száradás után a rozsdásodás nyomait kezdtem erőteljesen felfesteni. Erre a Gunze H33 festékét használtam és barna pigment port szórtam bele. A teknő oldalsó részét 2500-as csiszolóvászonnal függőleges irányba meg csiszoltam. Azért hogy majd imitálni tudjam a későbbiekben a vízlefolyás nyomait. Száradás után a Gunze H2-es feketéjével átfújtam ködöltem az egész teknőt. Figyelve arra, hogy az előzetesen felvitt rozsda nyomokat teljesen ne tüntessem el.
Amíg száradt, addig összeállítottam a fékmechanikát, és a légtartályt és porosra fújtam a fentebb említett módon. A légvezetékeket ugyancsak 1 mm-es ónból készíttetem el hozzájuk a tartó szerkezetet meg 0,5 mm-es réz lemezből. Ezen alkatrészezett még ebben az állapotban antikoltam. Mindkettő alkatrészt felhelyeztem a teknőre. Utána a gőzvezeték következett. Ezt is pirosra festettem.
DSCF0680

Kész
DSCF0680
DSCF0681
DSCF0681
DSCF0682
DSCF0682
DSCF0684
DSCF0684
DSCF0685
DSCF0685
DSCF0687
DSCF0687
DSCF0690
DSCF0690
DSCF0692
DSCF0692
DSCF0696
DSCF0696
DSCF0697
DSCF0697
DSCF0699
DSCF0699
DSCF0700
DSCF0700
DSCF0701
DSCF0701
DSCF0703
DSCF0703
DSCF0704
DSCF0704
DSCF0711
DSCF0711
DSCF0714
DSCF0714
DSCF0715
DSCF0715
DSCF0717
DSCF0717
DSCF0718
DSCF0718
DSCF0721
DSCF0721
DSCF0722
DSCF0722
DSCF0726
DSCF0726
2008.10.08.
Utolsó módosítás: 2008.11.01.
Jancsó Mihály (Misike), Bicske
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Atesz
2008.10.13. 19:56:17
Szia!

Köszi a leírást, nagyon szép, komoly munka. Ugye lesz még folytatása
Nowotny
2008.10.13. 20:31:05
Szeva Misike!!
Ez igen apám,mind a mozdony mind a cikk is szép munka.Csak gratulálni tudok hozzá
Misike
2008.10.13. 21:39:12
Uraim igen lesz folytatása
lucky
2008.10.14. 18:48:03
Misike!
"a fékhenger-mechanika (szer bal oldala) és a forgóvázak közötti rúdkapcsolatot is pótolni kell."
Ez a fékrudazat akar lenni?
Misike
2008.10.14. 21:50:00
Igen kedves barátom.
lucky
2008.10.17. 19:10:23
csak azé' mer' úgy híjják...:)
bigboy
2008.10.20. 18:15:15
Nos koma ezek után ugyhiszem a pappir 1/25 változatához fogok majd hozzá . tetszik a makett és a cikked is.üdv bigboy
lucky
2008.10.22. 10:05:55
Koma!
Amióta a már nem közös cégünknél vagyok (kb 10 éve) láttam már pár csavarkapcsot.Egészen extrém irányból is.Fekete volt mind.A kengyel vége fémszínű ott, ahol a horogba akad.Némi minimális rozsda is csak itt lehetséges.Sőt láttam már cinkromátos alapozóval festett csavarkapcsot is.Na itt se volt lekopva a festék...Az a zsír meg grafitos zsír( gépzsírba kevert grafitpor), az alapból fekete, az állaga kezdetben olyan mint a margarin később meg mint a beton.Ezt használják az ütközők kenésére is( a csőszárnál és a tányéron).Ez egy rendkívül ragaszkodó anyag, nem mossa le az eső.A kézről is nehezen jön le még dörzs hatású kéztisztítókkal is.
Misike
2008.10.22. 10:37:42
Lucky
Köszönöm az építő kritikát. A meglátás jogos.
De szegezünk le valamit jómagamnak ha kikel mennem járművek közti kapcsolást végeznem akkor már réges-régen szarban vagyunk nekem erre jobb esetben van 3 emberem kitt ezen dolgok megoldásáért mozgósíthatok. Fékpróbát meg még tanonc koromba anno Komáromba végeztem imámra 5 év.
Abban a 12 órányi hajtépésben meg nem igazán szoktam ezen dolgok részletes megfigyelésével törődni mindazok mellet egy kérdés a grafitos cuccot mióta használjuk?
begyuzs
2008.10.26. 20:09:10
Hajrá kolléga! :)
Idáig nagyon tetszetős.És kezd megtetszeni ez a Vanderbilt szerkocsi is,ha neadj' Isten egyszer építek egy cívilt,meggondolom majd a beszerzését.
Bár ahogy jellemezted a Cmk termék minőségét,majd inkább 2x is meggondolom :D
lucky
2008.10.27. 19:29:53
Misike!
Dolgozok a grafitos kérdésen de per pill Wc-re menni is csak muszájból volt időm...
Matiz
2008.11.05. 12:25:20
http://matiz.terep.hu/maerklin/P9140094?full=1
Märklin szerkocsival, Märklin (üzemelő kerti) pályán.

A Märklin sínnel szerintem egy baj van: túl nagy. A kitben levő sín közelebb áll a régi pályákhoz. Vagy csak túl sok időt töltök ilyen gyenge felépítményű pályákon? :D
Csavarkapocs: szintén Märklin gyártja, akár darabra is lehet venni. Fékcsövek, Ackermannok szintén Märklin, tökéletesek, ki kell csak festeni. Tartóval együtt jár.
Csavarkapocs: http://matiz.terep.hu/maerklin/PC050003?full=1
A fékcső is látható több képen de ilyen közeli nincs róla.
A szerkocsiról: az elnevezését nem értem, mert akárhol nézem, Wannentendernek hívják. A Vanderbilt egy másik típus megnevezése! http://hu.wikipedia.org/wiki/Szerkocsi itt van is _igazi_ Vanderbiltről kép.
Az általad és általam is épített szerkocsi helyes megnevezése a Wannentender, bármit is írtak a dobozára..(http://de.pandapedia.com/wiki/Bild:BR_52_Freiburg_2627.jpg)
Jó, ebből is volt többféle, de alapvetően az önhordó szerkezetű
Amire kíváncsi lennék, a CMK és a Märklin szerkocsit egymás mellé tenni. Az igazi gépekről és a modellekről készült képekről nem nagyon látszik a méretbeli eltérés. Van olyan 52/520-as ahol a kádszerkocsi vonala a konyha ablakának vonalától feljebb esik,van, ahol egy magasságban van... Nálam egy vonalban van a széle.
Varjúbácsi
2008.11.05. 19:01:00
Matiz!
Tudnál küldeni egy címet, ahonnan meg lehet rendelni a csavarkapcsokat,meg esetleg katalógus kódot?
Köszönöm.
Matiz
2008.11.07. 11:10:15
Varjúbácsi, e-bayen lehet legolcsóbban venni.

Rendelni lehet a www.vasutandmodell.hu -n levő elérhetőségeken Egly Tibornál! Katalógus számot nem vágom fejből, a produkt datenbankban megnézem.
Matiz
2008.11.07. 11:13:25
http://www.maerklin.de/de/produkte/tools_downloads/produktdatenbank/details.html?art_nr=56101

56101, a rugók a modellekhez azért kellenek, hogy ha összefeszülnek az ütközők a kupplung enged kicsit.
Matiz
2008.12.12. 11:45:47
Kedves 520 építők! És én! :)
Kicsit túltoltam a dolgot, végül kaptam egy linket egy nagyon kedves német vasútbaráttól, ahol minden kérdésemre választ kaptam. A mostani kutakodásom arról szólt, hogy miért van az, hogy némely 520 fürdőkád-szerkocsija kicsit másként áll, valami nem stimmel vele. No hát azért, mert a wannentendereket kb ezerféle variációban gyártották, csak a forgóvázakból 3 fajta volt és mind "majdnem" ugyanúgy nézett ki...ráadásul a szerkocsikat cserélgették is egy-egy mozdony pályafutása során, semmibem sem lehetsz biztos! Míg a mozdonyok életútja a kazán-főkeret vonalon tökéletesen dokumentált, a szerkocsiké kevésbé már.
A leggyakoribb a 30 és 32 köbméteres szerkocsik voltak. Mint kiderült, a hatvani gépen 32 köbméteres van, a vasúttörténeti parkoson 30. A különbség fotókról derül ki inkább, mintsem közelről szemlélve lévén ugyanúgy néz ki,
csak az egyiknél a szerkocsi vonala a konyha ablakainak vonalánál húzódik, a másiknál feljebb.

http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3878581 itt vannak képpel illusztrálva ezek
http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/forum/read.php?17,3880067 itt meg pár jellegrajz ezekről.

Apropo, ha valaki átépítésen töri a fejét, van megint wannentenderes szett az e-bay.de -n!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció