Pintér György - Múzeumi krimik
Elöljáróban egy pár szó. Tavaly jelentek meg a Classicbus kínálatában az Ikarusok, kezdve a 280-assal, 55-össel majd 250-essel. Már az első képek is ígéretesnek tűntek,és a végeredmény,azt hiszem,fantasztikus. Árban sem olyan vészes, kicsit olcsóbb a Vector Ikarusoknál, de minőségben sokkal jobb! Szerintem a most kapható Ikarusok közül ezek a legszebben-legélethűbben kidolgozottak,és ár-érték arányban legmegfelelőbbek. Már a csomagolásuk is nagyon "class",erős dobozban küldik, abból kivéve pedig szép nyomtatott csomagolásban, műanyag plexivitrinben és műanyag talapzaton vannak, melyeken fel vannak tüntetve a típusok. A méretarányuk 1/43 és fémből készültek,így van tartásuk,még nehezek is.
Csak azt sajnálom, hogy ezek nem Magyarországon készülnek, mint anno az igaziak. A Classicbus orosz, a modelleket pedig Kínában készítették.
Ikarus 280
Klassz dobozban van, sajnos itt még talapzatot és vitrint nem gyártottak hozzá,és a bliszter kialakítása is tükrök nélküli, tehát felragasztás után már nem lehet visszatenni bele a buszt.
Mivel ez volt az első Ikarus modell,amit elkészítettek, ezért ez még nem tökéletes, de nem is várom el.
A részleteket tekintve ez is nagyon szép modell. Szemből nézve szépek a lámpák, indexek (az egyik hiányzott-pótoltam, így vettem)a hűtőrács, amin kifestve a 280-as, a lökhárító,rajta a gumiütközőkkel, az ablaktörlők, bár ezek nem dupla karosak,mint az igazin. A sofőr mögötti válaszfal innen szemből nézve nem a legszebb,de benne van a műszerfal, kormány (szerintem ennek nagyobbnak kellene lennie,de legalább élethű), váltó,tehát minden,ami kell. Oldalról nézve is szép, a kédergumik kifestése ugyan vékony, csak a szélein van meg, így elég vastagnak tűnik az oldalfal (tulajdonképpen vastag is és teljesen egyenes,ami az igazin íves) és az ablakok is beljebb vannak. Az ajtók külső szélein hiányolom még a fekete festést,ami a gumit imitálja, az ajtók között viszont szépen megcsinálták még a króm részt is. A felnik kidolgozása is részletes,bár a hófehér szín nem az igazi, ugyanígy a tükröket is feketében tudnám szebben elképzelni, bár ugye ez nem egy itthoni változat, ezért vannak eltérések. A szerelő-és tankajtók is szépen kidolgozottak. A csuklómerevítő is rákerült, mondjuk nem igazán mozog, 1-2 cm-t fordul csak, pedig csináltak forgózsámolyt,és gumiból van a harmónika. A belseje is részletes, benne az összes ülés-igaz ezek sajnos festetlenek-és korlát.
A hátulján volt szintén egy kis sérülés, a lökhárító sarka volt törve, ezt is kijavítottam. Itt a lámpák egybe vannak,ami elég furcsa,de csak közelről tűnik fel. A tetőn is megvannak a bordák, szellőzőajtók, szélességjelzők(elöl +3 db, mint említettem korábban ez nem egy hazai változat). A sofőr feletti kis szellőzőt viszont lefelejtették. Összességében tehát nagyon szép kis modell, bőven megéri,és ezeket a "hibákat" később javították, kiadtak egy bordó-fehér változatot.
Ikarus 250.58
Gyönyörű! Igazán élethűre sikerült minden tekintetben. Volt idejük kidolgozni, egy első szériát be is zúztak, mert nem volt tökéletes.Az ívek és kerekítések mindenhol olyanok, mint az igazin.
Nézzük szemből: gyönyörű lámpák, ködlámpák, indexek, szépen kifestett Ikarus felirat, de még a Z50 is a rácson! Figyeltek a dupla ablaktörlőre és a szélvédőgumi kifestésére is. A tükröket külön csomagolták és azokat se aprózták el.
Oldalról megnézve is rögtön látjuk, milyen szép munkát végeztek. Megvannak a díszlécek, a csomagtartók, indexek, de még a kis Ikarus tábla is az ajtó mögött. A dísztárcsák is élethűen vannak megcsinálva, és itt is odafigyeltek az ablakokra: felül osztottra csinálták,körbe pedig gumifestés. Bár a leghátsó oldalsó ablakokról elmaradtak a homályos csíkok. Hátul a lámpák mellett helyet kaptak a nyitó-kapaszkodók, a rendszám feletti világítástakaró burkolat, a lökhárítón a gumi ütközők, alatta a kipufogó és a szélességjelzők is.
A tetőn is megvannak a barázdák, légbeömlők és tetőszellőzők és magasság-szélesség jelzők is.
Belül is folytatódik a részletesség: a padló magas, fekete pöttyös, pilótaülések karfákkal, hátulján pohártartóval. Az eredetiben is volt egy szekrény, így ebbe is belekerült.
A tetőn pedig ugyanúgy ott vannak a lámpák, hangszórók, nyitható tetőszellőzők, légbefúvók, csomagtartók, mint az igaziban! A műszerfal, váltó és a szélvédő feletti roló és visszapillantó is belekerült. A sofőr mögötti kis válaszfalakat is megcsinálták mindkét oldalon.Egyedül az ajtók nem lettek belülről kidolgozva, de ez nem feltűnő. Sajnos szétcsavarozni roncsolás nélkül nem lehet, mert sok dolgot utólag ragasztottak az alvázra pont ott, ahol a csavarok is vannak. Itt jegyezném meg, hogy az alváz is teljesen részletes, bár a hátsó felfüggesztést és rugózást nagyon mélyre csinálták, szinte érintkezik a földdel.
Ikarus 55.
Ez is egy nagyon szépen kidolgozott példány. Szinte tökéletesen adja vissza a faros íveit mindenhol. Szemből kapott szép lámpákat, hűtőrácsot és részletesen kidolgozott Ikarus-szárny emblémát. Rajta vannak a nagy irányjelzők és tetőreflektor is, ami az orosz exportváltozatokon volt jellemző. A magasság-szélesség jelzők is rajta vannak, bár szerintem fel kellett volna ragasztani, nem pattintani, mert így hézagos és kicsit mozog is. A díszlécek itt is megtalálhatóak, ráfestették oldalt az IkarusLux feliratot is, szépen kidolgozott trilex tárcsái és Rába hídja van, bár az eredeti Lux kiviteleken dísztárcsák is voltak, olyanok mint a 250-esen. A hátulja is szép, kapott lámpákat (nem csak festett),és figyeltek a fekete-ezüst csíkozásra is a motortér ajtón. Itt viszont már vannak hibák. A kédergumi kifestésére nem figyeltek oda, a kipufogó is hiányzik, a többi pedig belül található...az egész belső tér fekete, így kívülről nem sok látszik belőle (később javították, vajszínű pilótaülésekkel),de nem is baj. Ugyanis az üléseket egybeöntötték és a részletek sincsenek kidolgozva. Amit nagyon sajnálok,az a hátsó tűzfal, erre figyelhettek volna jobban is, az ablak nagyon fent van, túl nagy és nincs meg a motortér feletti "kalaptartó" sem. Viszont könnyen szét lehet csavarozni, így van lehetőség javítani rajta, így éltem is ezzel a lehetőséggel. Az üléseket kifestettem, a tűzfalat is javítottam. Semmi komoly, de összerakva azért így jobban mutat. A tetőn a hátsó légbeömlő ezen a modellen is kicsi és tömör. Kíváncsi leszek melyik gyártó fogja egyszer élethűen kivágottra és nagyra csinálni. Mindezek ellenére ez is egy gyönyörű modell, méltó emléket állít a büszke farosainknak!
A következő modellek nem Classicbus gyártmányok, de azok alapjaira épül fel, magyar fordításban Sovjetsky Avtobus néven ismert.
Szintén 1/43-as méretarány, korrekt dobozban, fém és műanyag modell.
Ikarus 260:
Első ránézésre ugyanaz mint a 280-as,de ha jobban megnézzük találunk különbségeket.
Ami szembetűnő, hogy az elején nincs kifestve ezüstre a hűtőrács széle körben, hiányzik az Ikarus felirat és a két oldalsó zár. A tükrök feketék,ráadásul gumiból vannak,így kevésbé sérülékenyek. Az oldalán a díszléceket viszont sima szürkére festették,és nincs benne középen a fekete csík. Hátul pedig a tolatólámpa csak festve van,illetve a tetején a szellőzőajtók sincsenek szürkére lefestve,ami nem is baj. A belső tér elég egyszerű, minden fekete, a korlátok egy picit gyengébbek.
Ár/érték arányban viszont kiváló, majdnem fele a csuklósnak.
Ikarus 280 "Volánbusz"
Szintén hasonló,mint az előzőek,de végre nem a barnás-sárga mustár szín, hanem Volán-sárga,ráadásul fehér bolygóajtókkal. Hamar kedvenc lett.
Ugyanezek a hiányosságok mondhatók el róla is, illetve ami bántja a szemem,az az első ajtók közepén található menet. Miért itt kellett összecsavarozni és miért így,azt nem tudom.
A festésen vannak apró hibák,illetve az utánfutó első ajtaján a fehér rész maszálva van, az előző tulaj állítása szerint gyárilag. Van,ahol vékonyabb,illetve vastagabb a festék,ezért az árnyalat helyenként eltérő,pl.: lökhárító,de nem feltűnő.
Mondjuk ezeken kívül (leszámítva a festetlen,kicsit pontatlan belső teret) más negatívumot nem nagyon tudok mondani, talán még a trilexes kerekek...
Egyébként nagyon eltalálták, igazán élethű, szép,mutatós darab.
Ikarus 280 "Moscow"
Ennek a beszerzését nem terveztem, mivel ugyanaz,mint a sárga,csak más színben.Bár tetszett, mert hasonlít a Vértes Volán flottára,így a vezérgépre is, de ezzel a festéssel Moszkvába mentek a 280-asok, jórészt ráncajtóval.Az ok,amiért megvettem, hogy hibás volt, így olcsóbban jutottam hozzá.A hiba pedig a csuklógumi elszakadása-ragasztása volt.Innen jött az ötlet, hogy csinálok neki újat,és átalakítom úgy, hogy forduljon is.Gyakorlatilag mindent úgy alakítottak ki, hogy fordulékony legyen, a gond csak a gumival van, hogy túl merev, illetve alul kell egy kicsit faragni a műanyagból.
A belső tér kifestése még sokat dobna rajta, a későbbiekben majd ezt is megcsinálom.Csak remélni tudom, hogy ez a két cég a jövőben is folytatja az Ikarusok gyártását.
Ikarus 55.14 LUX
Ez a busz szintén Classicbus gyártmány, ugyanaz mint a világoskék,de sok dolgon javítottak,illetve limitált szériában gyártották. Még mindig orosz exportról beszélünk, látható a tetején a nagy reflektor.
Ezek voltak az utolsó 55-ösök, ezért ezek már a 200-as szériáról kapták a magasság-szélesség jelzőket is. Elmaradtak a cseppalakú irányjelzők ,és alul sincsenek középen a ködlámpák. A hátulján pedig már nem volt oldalt légbeömlő. Amiket kijavítottak a másikhoz képest: elöl és hátul kihúzták feketével a kédergumikat, részletesebb ablaktörlőket kapott, szélvédő alatt kidolgozták a kapaszkodókat,a tükrök felülre kerültek, hátul pedig beletették a vízszintes tűzfalat, ami elválasztja a motorteret az utastértől. Mondjuk a függőleges falon nem változtattak, ott maradt ez a magasan hosszúkás ablak. A belső térben viszont komolyabb üléseket kapott karfákkal és vajszínben,nem pedig feketében.A kerekekre pedig rátették a dísztárcsákat.
Összességében tehát javítottak rajta,illetve élethűbbre csinálták.