DKM Scharnhorst

DKM Scharnhorst

1:400, Heller
Pintér György - Múzeumi krimik Nos, lényegében ez a második hajó melyet megépítettem, azonban ebben a méretben csupán az első. Azonban elhatároztam, hogy összegyűjtöm 1:400 (illetve,amit lehet 1:350 és 1:144) méretben a Kriegsmarine összes felszíni flottáját (a rombolókat és a torpedónaszádokat is beleértve), lényegében a Scharnhorst-é a nyitány, úgyhogy bőven kérek instrukciókat és kritikákat a makettel kapcsolatban, hogy minél jobb és szebb hajókat tudjak építeni a későbbiekben.

A hajó története:
Az építését 1935. június 15-én a németországi Wilhelmshavenben kezdték el,és 1936. október 3-án bocsátották vízre. 1939. január 7-én állt először hadrendbe, mint a Kriegsmarine új csatacirkálója az osztály névadójaként. Összesen 31500 tonnát nyomott üresen, teljesen felkészítve pedig 38900t volt az összsúlya. Hossza 229,8m volt, ám 1939-ben egy sokkal kecsesebb orrkialakítást kapott, melynek köszönhetően hossza elérte a 235,4m-t. Maximális sebessége 31,65 csomó volt,és 18700km-t tudott megtenni 19 csomós sebességgel. Összesen 9db 280 mm-es löveggel rendelkezett, mely elképesztő rombolóerővel bírt. Emelett 12db 150mm-es, 14db 105mm-es, 16db 37mm-es és 10db 20mm-es ágyúval rendelkezett, valamint 6db torpedóvető tubust is hordozott.
A Scharnhorst első harci bevetésére 1939 novemberében került sor, melyen testvérhajójával a Gneisenau csatacirkálóval vettek részt. 1940 tavaszán a testvérhajók részt vettek a Norvégia elleni támadásban is. 1940. június 8-án ismét együtt indultak útnak,és ezúttal elsüllyesztették a HMS Glorius repülőgéphordozót. A támadás következtében a Scharnhorst torpedótalálatot kapott, melynek következtében 50-en életüket vesztették. Néhány nappal később bombatalálatot is kapott, ezért 1940 második felét nagyrészt a javítások tették ki. 1940 decemberében futottak ki ismét a testvérhajók, de vissza kellett fordulniuk, mert a Gneisenau megsérült a viharban. 1941 január 22-től március 22-ig az Atlanti-óceánon tevékenykedtek. Ezután a Scharnhorst kisebb-nagyobb légitámadásokon esett át a kikötőben, melynek következtében újabb tétlenségre kényszerült. 1942 februárjában a Scharnhorst, a Gneisenau és a Prinz Eugen parancsba kapták, hogy térjenek vissza Németországba. A britek ugyan nem tudták megállítani a hajókat, azonban a Scharnhorst és a Gneisenau is aknára futottak. Az újabb bevetésre 1943 márciusáig kellett várni, amikor is a Tirpitz csatahajóval együtt támadták az északi konvojokat. 1943 karácsonyára már csak a Scharnhorst maradt az északi vizeken, hogy meggátolja a szövetségesek hadianyag szállítmányainak Szovjetunióba való eljuttatását. Mivel a briteknek szálka volt a szemében a Scharnhorst, ezért elhatározták, hogy csapdát állítanak neki. Összesen 10 hajót küldtek egy ellen: A HMS Belfast, a HMS Norfolk, A HMS Sheffield, a HMS Duke of York, a HMS Jamaica, a HMS Musketeer, a HMS Matchless, a HMS Opportune, a HMS Virago és a HMS Scorpion. Az előnytelen küzdelemben a Scharnhorst-nak majdnem sikerült elmenekülnie, ám olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy már nem volt képes elérni a 31 csomós sebességet, mely jócskán felülmúlta volna az ellene küldött brit hajók sebességét. 1943. december 26-án 19:45-kor a Scharnhorst elsüllyedt a Barents tengeren. A legénység 1968 tagjából csupán 36 fő élte túl a támadást.
Egyedül talán az nyújt némi tisztességet az angoloktól, melyet a Duke of York kapitánya közölt legénységével: "Uraim, a Scharnhorst elleni ütközet a győzelmünkkel zárult. Remélem, hogy ha egyszer maguknak is többszörös túlerővel szemben kell csatába vezetniük a hajójukat, olyan hősiesen fogják tenni, mint ahogy azt ma a Scharnhorst parancsnoka tette"
A roncsot csak 2000 október 3-án találták meg 72°16′ 0″ N, 28° 41′ 0″ E koordinátáknál, 300 méteres mélységben.

A makett:
Mivel eddig még nem volt dolgom ekkora méretű makettel, ezért igazán nem is tudtam, hogy milyen márkák közül lehet választani. Elmentem egy makettboltba, hogy egy kicsit körülnézzek. Már épp feladni készültem a dolgot (interneten kell keresgélni), amikor egy eldugott kis helyen megláttam a feliratot: SCHARNHORST 1:400 HELLER. Na mondom,ez már érdekel. Előbányásztam a többi doboz alól, majd meglepődve vittem az eladóhoz, hogy jól látok-e? Összesen 8900 Ft-ot kértek érte, azt hittem valami gond van vele (visszavásárolt, hibás termék, stb), de nem. Kibontattam és egyszerűen csak ámultam. Lehet,hogy más nem osztozik ennyire a lelkesedésemmel, de szerintem ennyi pénzért a HELLER a lehető legtöbbet kihozta ebből a makettből. Apró láncszemek, melyek a horgonyláncot alkotják, és nekem kell méretre vágni. Mozgatható lövegek, korlátok, remekül kidolgozott fedélzet. Több se kellett, azonnal lecsaptam rá. Na persze aztán otthon, miután kezdtem összeilleszteni a hajótest két héját, kiderült, hogy azért van egy kis illesztési hézag, ami viszont nagyon tetszett, hogy szinte egyáltalán nincs sorja.
Elhatároztam, hogy nem diorámákat fogok készíteni (pedig tudom, hogy abban van az igazi kihívás), hanem az éppen kifutáskor kinéző, csillogó-villogó hajókat szeretnék látni a vitrinemben. Rengeteg fotót és videót összegyűjtöttem a hajóról, jónéhány színes kép (és film a youtube-ról) fellelhető az interneten (scharnhorst-class.dk), miután elhatároztam, hogy az 1940 június 8-i állapotot fogom „megfesteni”.

A festés:
Mint mindig,most is az alap szürke réteget hordtam fel, majd a vízvonal alatti vöröset. Ezután jött a fekete csík, melyet a Heller ugyan matricában csatol, de szerintem azzal csak bajlódna az ember, ekkora felületen a pontos beállítás, meg hasonló, szerintem sokkal egyszerűbb volt kimaszkolni. Ezután jött a vízvonal feletti szürke. Újabb maszkolás és jött a fedélzet fa mintázatának lefújása. Ekkor jött el az igazán nagy pillanat. Mivel én előre összeragasztottam mindent (nagyobb a kihívás), így az imént lefújt fedélzetet teljes egészében be kellett maszkolni. Teljes két napba telt, mire a legapróbb fedélzeti nyílást (B lövegtorony mögötti apró beugró például) teljesen lemaszkoltam. Ekkor jött a felső fedélzet és a lövegtornyok felső részének sötétszürkével való lefújása. Ezután ezeket a lefújt részeket szintén le kellett maszkolni a következő fehér réteg felviteléhez. Őszintén szólva rém rondán festett a maszkolószalagokkal összetekert hajó, azonban miután elkezdtem kicsomagolni… az egyszerűen leírhatatlan. Még a legjobb minőségű makett is feldobható egy igazán jó festéssel. Szerintem a képek is önmagukért beszélnek.

Matricák, zászló, horogkereszt:
Mivel a korabeli fotókon is van, ezért nem hiányozhat erről a hajóról sem a horogkereszt. Azonban a Heller nagyon óvatosan kezeli ezt az ügyet (lényegében a korabeli német zászlón, melyet mellékeltek,nem a szokásos horogkereszt van, hanem inkább egy elnagyolt vaskereszt), ezért a fehér karikát ki kellett javítani,és magamnak belerajzolni a horogkeresztet. Ezt a problémát, ahogy az internetet néztem a Trumpeter oldotta meg a legelegánsabban. Mellékelt egy sima vékony keresztet, valamint sok kicsi „pálcikát”. „Mindenki úgy rakja össze, ahogy neki tetszik”.

Szóval várom a jó és rossz kritikákat a makettel kapcsolatban. Leginkább a kötélzet okozott gondot, illetve annak a rögzítése, mivel szerintem az kissé ronda lett. Más ezt hogy oldja meg? Én 0,3-as rézdrótból készítettem el (egyedül a kémény felett átívelő két kábel van cérnából).
DKM Scharnhorst 076
DKM Scharnhorst 076
DKM Scharnhorst 001
DKM Scharnhorst 001
DKM Scharnhorst 005

Kezdődik a bebugyolálás
DKM Scharnhorst 005
DKM Scharnhorst 007

Már majdnem megvan...
DKM Scharnhorst 007
DKM Scharnhorst 008

A főfedélzet kész
DKM Scharnhorst 008
DKM Scharnhorst 014

Felsőfedélzetek betakarva
DKM Scharnhorst 014
DKM Scharnhorst 021

Lassan kezdjük el kicsomagolni...
DKM Scharnhorst 021
DKM Scharnhorst 024

Mennyivel másképp néz ki...
DKM Scharnhorst 024
DKM Scharnhorst 025
DKM Scharnhorst 025
DKM Scharnhorst 027

Na itt vajon mi készülhet?
DKM Scharnhorst 027
DKM Scharnhorst 030
DKM Scharnhorst 030
DKM Scharnhorst 033

Már majdnem megvan...
DKM Scharnhorst 033
DKM Scharnhorst 034
DKM Scharnhorst 034
DKM Scharnhorst 046
DKM Scharnhorst 046
DKM Scharnhorst 048
DKM Scharnhorst 048
DKM Scharnhorst 049
DKM Scharnhorst 049
DKM Scharnhorst 051
DKM Scharnhorst 051
DKM Scharnhorst 053
DKM Scharnhorst 053
DKM Scharnhorst 056

Készül az Arado is
DKM Scharnhorst 056
DKM Scharnhorst 057

Arado a helyén
DKM Scharnhorst 057
DKM Scharnhorst 059

Na kész
DKM Scharnhorst 059
DKM Scharnhorst 060

Ez talán az egyik legszebb nézőpont
DKM Scharnhorst 060
DKM Scharnhorst 074
DKM Scharnhorst 074
DKM Scharnhorst 075
DKM Scharnhorst 075
DKM Scharnhorst 082
DKM Scharnhorst 082
DKM Scharnhorst 088
DKM Scharnhorst 088
DKM Scharnhorst 090
DKM Scharnhorst 090
DKM Scharnhorst 093
DKM Scharnhorst 093
DSCF7220

Scharnhorst a helyén
DSCF7220
2010.10.21.
Utolsó módosítás: 2010.12.13.
Lacus85, Érd
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
steky_huni
2010.12.09. 10:22:47
Szia! Gratulalok, nagyon szep hajot keszitettel ! Azok Lego autok ? Hol szerezted a kerekeket? Koszi :)
steky_huni
2010.12.09. 10:22:50
Szia! Gratulalok, nagyon szep hajot keszitettel ! Azok Lego autok ? Hol szerezted a kerekeket? Koszi :)
Lacus85
2010.12.09. 10:52:02
Heló!
Igen mindkét fekete jószág legóból van. A Scharnhorst felettinek a 8458-as készletből vannak a kerekei. A mellette lévő Mustang-é pedig 1:8-as RC felnik.
vrauko
2010.12.09. 11:55:50
Szép hajó, szép makett. Londonban, a Belfast rádiószobájában épp azt a jelenet játszák le a hangszórók, amikor a Belfast megpillantja a Scharnhorstot. A Gneisenau túlélte a háborút, de a lengyelek botor módon lebontották. Harangja megmaradt, a varsói hadtörténeti múzeum udvarán látható. Ma a lengyelek igen nagy gondot fordítanak a technikai örökségre, de akkoriban a szovjet elvtársak se szívesen láttak volna egy ekkora hajót "szövetségesük" (vazallusuk) kezében.
vereri05d
2010.12.09. 12:19:20
Szia ! tetszik a hajó, nagyon szép lett a látkép.
Kicsi negatívum, hogy a hajóorrnál a szvasztika festése olyan mintha nem használtál volna (elég) hígítót. De nem látszódik, meg lehet h én néztem félre. Nekem tetszik!
Van lego Jagdpanther is ? :DDDDD
Erik
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.12.09. 13:32:26
Szia! Nagyon szuper lett!! Gratula, Hozd el szomabaton Baktalórántházára
Simi
2010.12.09. 13:48:39
Szia!
Elsőre nem rossz, de azért még van hova fejlődni... Eszembe jut, amikor 1995-ben egy Heller Bismarck-al kezdtem a "pályafutásom". Nagyon tetszett, mert még nem láttam mást. A Tamiya és Trumpeter 350-es hajókkal dolgozva viszont azt kell mondjam, hogy nagyon gyengusz a Heller. Azért így is elfogadható lett. De ha a "csatahajók" fórumra beszóltál volna, sokat tudtunk volna neked segíteni. Pl a gyári korlátok (iszonyú rondák!!! sokat rontanak a hajón!) helyett lehet, hogy küldtem volna neked maratottat.
Somogyi Imre (SImi)
Sebi
2010.12.09. 16:45:20
Szia !

Csatlakoznék Imi barátomhoz. Ha javasolhatok valamit, akkor a következő hajódról hagyd le az effajta korlátokat. Kissé rontják az összhatást.
A kötélzetet pedig úgy próbáld megoldani, hogy mérd meg mekkora a táv ott ahol a kötelet szeretnéd feltenni. Vágj ki a drótból egy kicsivel hosszabb darabot, mint a mért táv. Aztán fogd meg a két végét csipesszel és csinálj úgy, mintha el akarnád szakítani. Persze ne hirtelen rántsd meg, mert akkor tényleg elszakad. Szép fokozatosan húzd meg, míg a drót kiegyenesedik és megfeszül. Aztán fogj meg egy szikét és a penge helyett tegyél a nyélbe egy kis darab drótot. Cseppents ki pillanatragasztót és ezzel a nyélbe fogatott dróttal kend fel a ragasztót oda, ahová a kötelet szeretnéd tenni. Ha megvan, rakd fel a kötelet. Az esetleges túllógó részeket vágd le és kész.
A hajó színével kapcsolatban lenne mégegy észrevételem. A felépítmény nem volt fehér. A németek békebeli festése egy kétárnyalatos szürke volt. A törzs volt a sötétebb és a felépítmény a világosabb. Ha jól láttam a képeket, akkor Revell festéket használtál. Most így hirtelen nem jut eszembe a festék száma, de keresd meg a Humbrol 147 megfelelőjét. Az lesz a jó szín. A csónakok tetejéhez pedig nyugodtan használj egy barnásabb árnyalatot.
p-51
2010.12.09. 17:43:51
A címbe csatahajót írtál, a cikkbe csatacirkálót. A kettő nagyon nem ugyanaz.
A makett viszont nagyon tetszik! Gratulálok!
Üdv:
p-51
vrauko
2010.12.10. 08:34:10
Hervasszuk egymást, gyerekek... jó-jó, de a korlát.. meg ha látnád az 1:350-est, akkor látnád, hogy ez milyen gyengusz... és az 1:200-as Trumpi Arizona? Na az aztán a hajó... ahhoz még legénységet is adnak. És mi lesz, ha pár év múlva már nanotechnológiás makettek lesznek, pörgő propellerrel és füstölgő kéményekkel, világító jelzőfényekkel? Akkor még inkább leszóljuk embertársaink teljesítményét, ha nem a legújabb, és legcsillagászatibb árú makettet készítik? Nem igazán szép. Mint ahogy asse, hogy a csatacirkáló meg a csatahajó nagyon nem ugyanaz. Sokszor nagyon is. A washingtoni flottagyezmény pl. pontosan ugyanúgy kezelte a két (?) kategóriát. Az a meghatározás, hogy a battlecruiser ugyanolyan erős, csak könnyebb és gyorsabb, renyhén szólva nem exact meghatározás. Nevezett flottaegyezmény pl. megtiltotta, hogy cirkálónál nehezebb hajók átalhajózzanak a boszporuszon, jót kacagva azon, hogy az oroszok mostantól nem juthatnak ki a csatahajóikkal a földközi tengerre. És láss csodát: azóta az oroszoknak-szovjeteknek nincs is cirkálónál nehezebb hajójuk. A négy Kirov-osztályú hajót is cirkálónak nevezték, holott vízkiszorításuk alapján vígan lehetnének csatahajók. De nincsen nehéztüzérségük, és arra nem terjed ki a terminólógiai figyelem, hogy amin főleg rakéták vannak, és nem álgyúk, az lehet-é csatahajó. Sőt: a szovjet-oroszoknak hordozójuk sincs. Az ne tévesszen meg senkit, hogy lapos a fedélzet, és repülők meg helikopterek vannak rajtuk. Attól ők még cirkálók. Szóval nem könnyű ez, és kicsit több empátia nem ártana, ha valaki pénzt és energiát feccölt egy makettbe. Attól még szóvá lehet tenni kisebb-nagyobb gyarlóságokat az építésben, vagy fel lehet híni a figyelmet kiegészítőkre, amik javítják a kitet.
Simi
2010.12.10. 10:24:05
Kedves vrauko!
A makett készítője ezt írta a cikkben: "várom a jó és rossz kritikákat a makettel kapcsolatban". Azzal, hogy megírtam, hogy a Heller makettek gyengék, nem bántottam senkit. A tény az tény: ebben a (nagyobb hajómakett) kategóriában a Heller a gyenge láncszem. Gondok vannak az alak- és formahűséggel, a kidolgozottsággal stb. Persze volt már, aki igazán kiváló makettet is épített belőle, de az illető maratás hegyeket, meg csőkészleteket épített bele csillagászati összegekért.
Kb ugyanennyi pénzért, mint a Heller pl Academy Bismarck/Tirpitz is kapható, ami persze megint nem tökéletes, de sokkal jobb minőséget képvisel. Ráadásul az 1/400-as méretarány gyakorlatilag el fog tűnni, mert ma már szinte minden gyártó az 1/350-es méretarányt preferálja. Úgy gondolom, ezek a tények nem személyes sértések, fikázások. Ezért arra szerettem volna az alkotót biztatni, hogy a következő hajója ne Heller legyen.
Egyszer egy nyugdijas otthon falán láttam a következő "magvas" gondolatot: "Rosszindulattal ne gyere, jóindulattal meg úgyse jön senki." Azért néha valaki még jóindulattal is jöhet...
tyimosenko
2010.12.10. 12:56:13
Helló!
Egész jó lett a hajó, bár a teljes összeépítés utáni festés szerintem sajnos nem túl szerencsés megoldás hajóknál.

vrauko által leírtakat annyival még kiegészíteném, hogy szerencsére a Gneisenau "C" lövegtornya és legalább egy kislövegtorony is fennmaradt.
üdv.
Sebi
2010.12.10. 16:30:22
Kedves Vrauko !

Ha megengeded lenne egy-két észrevételem a hozzászólásoddal kapcsolatban.
Sajnos a Heller hajók tényleg gyenge maketteknek számítanak. Mégpedig azért, mert, az elmúlt 30-35 évben a Heller semmi mást nem tett velük, mint új, színesebb dobozokba tette őket. Semmit nem javítottak a formán vagy a részleteken. Igazából tényleg csak „gyakorolni” jók. Ezen nem kell megsértődni, elvégre a cikk írója is azt írta, hogy ez a második hajója. Részemről harmadszorra is vehet Heller hajót, csak ahogy Imi barátom írta, ha igazán jó, élethű makettet szeretne belőle kihozni, akkor majdnem annyit kell költenie rá, mint egy „fiatalabb” makettre. Ami pedig a többit illeti.
A csatacirkáló és a csatahajó bizony két külön kategória. A csatacirkáló feladata eredetileg az lett volna, hogy az ellenség utánpótlási vonalát megzavarja (magyarán kereskedelmi hajókra vadásszon), illetve ütközet esetén az ellenséges csatahajók kíséretét lekösse és harcra kényszerítse. Ezért kapta a csatahajó fegyverzetét. Viszont a sebesség miatt nem kapott akkora páncélzatot, mint a csatahajó. A washingtoni egyezmény azért kezelte ezt a két típust egyformán, mert az egyezmény azt írta elő, hogy a két típusból X ezer tonna építhető. Azt már az aláíró államokra bízta, hogy ebből mennyi lesz csatahajó és mennyi csatacirkáló. Amennyire tudom a washingtoni egyezmény semmit nem írt elő a Boszporusszal kapcsolatban. Az utolsó egyezményt 1936-ban írták alá Montreux-ben. Ez török felségterületté nyilvánította az egész szorost és a törököknek biztosítaniuk kellett a kereskedelmi hajók szabad áthaladását. Persze idővel hozzátettek mindenféle környezetvédelmi előírást, de lényegében nem szólhattak bele, hogy ki hajózik arra. Még a hadihajókat is el kellett tűrniük. Csak egy joguk volt, illetve van is. Nem kötelesek átengedni azokat a hadihajókat, melyek olyan államhoz tartoznak, mely nem határos a Fekete-tengerrel. Az oroszoknak nem a Boszporusz miatt nincs cirkálónál nagyobb hajójuk. Ha röviden szeretném összefoglalni, akkor azt mondhatnám, hogy 1917-től egészen a ’70-es évekig gazdaságilag nem tudtak összehozni nagyobb hajókat, illetve az erőforrásokat más fegyvernemek fejlesztésére fordították.
Remélem nem hervasztottalak le nagyon és ha gondolod gyere a csatahajók topikba beszélgetni.
vrauko
2010.12.10. 19:52:17
Uraim, derék tengerészek:
Nem szándéxom eme dolgot tovább nyújtani, mint azt főtt étlenül szükséges. Sem a washingtoni, sem a két londoni flottakorlátozási konferencia tételes szövegében nem szerepel a csatacirkáló kategória, ami 8000 avagy a másik szövegben 10000 tonna vízkiszorítás felett van, az "capital ship", ha lapos a teteje, akkor meg hordozó. Hogy aztán mely hatalom melyik páncélzatú-fegyverzetű hajóját mire használta, azt a helyzet szabta meg. A franczúzok pl. mers el kebírnél céltáblának ő felsége hajói számára. Az, hogy a szovjetek ezt vagy azt gazdasági szempontból nem lépték, városi legenda. Sztálin eftársat asse érdekelte, ha ezrivel haltak meg a munkások egy prodzsekten, ha ő akart valamit, akkor ott gazdasági szempontok nem játszottak be. Így aztán VOLT s VAN nekijek nagyobb hajójok (tényleg olyan nagy titok pl. a Nagy Péter vízkiszorítása?); némelyiket ők hozták össze, nem mindet túl szerencsésen, mer' pl. a hordozóikat koreában ócskavasként kelletett szétszedni a repülőfedélzet szerencsétlen kialakítása miatt, és volt amit nem ők hoztak össze, pl. az eredetileg brit Royal Sovereignt, ami Arhangelszk néven szolgált náluk, és az is tény, hogy hivatalosan viszont NINCS cirkálónál nagyobb hajójuk; még a hordozót is "tengeralattjáró-elhárító nehézcirkáló"-nak meg hasonló exotikus neveken nevezték. Akkor a Marat-t még ide se soroltuk, mivel '14-ben épült.
Ami meg a maketteket illeti, bocsáttasék meg nékem, de nem szeretem ezt az új annyival jobb, hogy a régi csak pocsék és legfeljebb gyakorló-anyag lehet-hozzáállást. Öreg makettező vagyok, ragasztóm javát szétkentem, és átéltem pár divatot. Anno a röpcsiknél pl. az volt a divat, hogy a csűrők meg minden más mozogjon, ami mozoghat. A mozgatható csűrő most gagyi, viszont némelyek olyan grotex túlzásokba esnek a panelezéssel, hogy a szép mű anyag makett olyan, mintha papírmakett lenne, teli olyan panelvonalakkal, amelyek az eredeti gépen lupéval sem látszanak. Mer' most ez a divat. Ami tehát ma csimborasszó és nonpluszultra, az holnap már nem az. Ezér' nem baj, ha kissé nagyobb empátiával közelítünk makettezőtársunk teljesítményéhez. Még akkor is, ha az 1:400-as skála kihal. Lehet, hogy az 1:350-es marad fenn nagy méretnek, az 1:700-as kicsinek, de ha valaki az 1:720-s Italerit, a Matchboxtól öröklött 1:570-s Revellt vagy az 1:600-as ős-Airfixet építi, azér' még szóba állunk vele. Viszlát holnap baktán. Hozzatok sok csatahajót.
Sebi
2010.12.10. 22:46:10
Kedves Vrauko !

Én azért még tovább nyújtanám a dolgot.
Nem tudom mennyire vagy jó angolos, de a „capital ships” egy gyűjtőkifejezés. Magábanfoglalja a cirkálót, nehézcirkálót, csatacirkálót, csatahajót és a repülőgép-hordozót is. Ahogy előző hozzászólásomban is írtam, a washingtoni egyezmény nem azt írta elő, hogy ezekből a hajótípusokból X darabot lehet építeni, hanem azt, hogy X ezer tonnából lehet „capital ship”-eket építeni. Így a szerződésben nem fogsz találni például csatahajó kategóriát sem.
Ami Sztálin hajóit illeti, ajánlom figyelmedbe az alábbi linket:

www.freeweb.hu/olli/szth.html

Úgy tűnik nem minden Sztálin elvtárs akaratán múlott.
Abban igazad van, hogyha a hajók típusát az orosz terminológiából vezeted le, akkor igencsak egzotikus elnevezéseket kapsz és lényegében tényleg kiderül, hogy nincs cirkálónál nagyobb hajójuk. De egyrészt mivel a nyugati terminológia az egyszerűbb és az elterjedtebb, ezért például a Kuznyecovot is repülőgép-hordozónak nevezik, nem pedig tengeralattjáró-elhárító nehézcirkálónak. Másrészt továbbra is áll az, amit az előző hsz-ben írtam. Az oroszok közel 50-55 évig nem tudtak összehozni cirkálónál nagyobb hajót.
Mivel öreg makettező vagy és sok ragasztót szétkentél, így bizonyára tudod, hogy egy makettgyártó cég általában figyelni szokott a termékeire. Például időről időre megújítja az öntőszerszámokat, ezáltal biztosítva a folyamatos minőséget, vagy teljesen átdolgozza a makettet, hogy még részletesebb, élethűbb legyen. A Heller ezt nem tette meg, így az elmúlt 30 évben lecsúszott a lista aljára. Ezért lett „gyakorló makett” kategória. Arra még jó, hogy a ragasztást, csiszolást, festést eltanulja rajta az ember, de ha a cikkíró valóban komolyan gondolja amit a cikke elején írt, akkor szerintem hamarosan ilyen hajókat fog venni:

www.modelwarships.com/reviews/ships/dkm/prinz-eugen/350-tsm/tsm-review.html

www.modelwarships.com/reviews/ships/dkm/graf-spee/350-tsm/tsm-review.html

Ennyit tesz a 30 év különbség.
Simi
2010.12.10. 22:49:13
Kedves Vrauko!
A hajó nem repülő, a repülő nem hajó... itt egészen mások az irányvonalak. Kb 2 éve Móvárra egy osztrák bácsi hozott két hajót: egy Titanic-ot és talán egy Queen Mary-t. A hajók fütyültek, sípoltak, dudáltak, világítottak, gőzt leheltek, a kémények füstöltek (szó szerint begyújtott nekik a tag), a bácsi pózolt a fotósoknak, a hajósok meg csak kuncogtak... szóval nálunk ez nem tendencia. Viszont tendencia az egyre nagyobb fokú részletesség, igényesség. Kb 2 éve Pék Gyuri mutatott nekem egy makettet, amit a 90-es évek derekán készített és dijakat nyert vele. Ma már biztosan nem lenne nyerő. Lehet ezt szeretni, vagy nem szeretni - ez van. És nem hiszem, hogy a sima oldalú, ajtótlan, ablaktalan, pontatlan stb stb hajómakettek "divatja" fog majd most eljönni. Szerintem a legtöbb hajómakettezőt nem is a divat inspirálja, hanem a megjelenítés még nagyobb realitása, pontossága. Én - és szerintem a legtöbben - elsősorban nem kiállításokra készítjük a hajóinkat, hanem a magunk örömére és vitrinébe.
Végezetül érdemes elolvasni Horváth Zoltán barátunk oldalán a Heller Richelieu építéséről írt cikkét (bal oldalon a "modellépítés" címszó alatt): http://olli.freeweb.hu/ Nagyon tanúlságos...
vrauko
2010.12.11. 12:29:48
Uncsi. No még 1x: A capital ships gyűjtőkategória, és NEM tartalmazza a repülőgép-hordozót. Megnéztem három (3) szerződés szövegét, a hordozó mindenütt külön volt. Ha együvé veszik valahol, az épp azt igazolja, hogy milyen laza a terminológia, és mennyire nem élesek és világosak a határok. Ami a sztálin-apológiákat illeti, nem érdekelnek. Mint ahogy a hitler-apológiák sem. Sokan sokféleképpen akarják bebeszélni, hogy nem minden sztálin eftárs akaratától függött; a "jó cár" legendájának sok változata van, az bennük a közös, hogy nem igazak. Sztálin eftárs a 199 hadosztályparancsnok-tábornokból több mint 130-at, a hét (7) tengernagyból mind a hetet kivégeztette, így különösebb szakértelem se maradt, és ha nem volt kapitális hajójuk, akkor NEM gazdasági okokból nem volt, hanem mer' a történelem legnagyobb gyilkosa vezette az országot, aki jobban értett eredeti szakmájához, a vonatrabláshoz, mint a hadvezetéshez. Igen, a 15 évvel ezelőtti makettek már kevésbé szépek és részletesek. Evvel együtt: nem dobjuk ki 8-10 évenként az összes makettünkket, mer' a trumpi épp kijött a nem is 350-es, hanem a 200-as kittel. Abból hozzuk a lehetségeset, ami van. Szomorúan látom egyébként, hogy egy fia csatahajó nem sok, annyit se hoztatok baktára. Még egy soványka csatacirkálót se. Egy - horribile dictu - 1:720-as hordozó árválkodik ott, meg egy Academy tengeralattjáró.
enczijanos
2010.12.11. 15:14:36
Tiszetelet az uraknak.

Laci nem túl nagy kérés,hogy vegyük fel a kapcsolatot segíthetnénk egymásnak ha gondolod kis információcsere meg ilyenek.Én is hasonló hajókat készítek mint te csak azért gondoltam.Láttam az egyik cikkedbe hogy a Lützowot készíted el én is pont azon fáradozok.Elérhetöségem enczijanos@gmail.com ha érdekel esetleg.A munkád pedig sztem szép nekem tetszik.
hobbista
2010.12.15. 20:46:09
Sziasztok!
Először is: VÉGRE EGY HAJÓ!!
Másodszor: Szerintem se túl szerencsés a gyári korlátokat felhasználni (és ez minden hajómakett gyártó cég termékére igaz). A Heller hajók minősége elmarad a kívánt szinttől, ezt is minden hajómakett készítő tudja. Építhetünk ma ilyen hajókat, de arra számítani lehet, hogy többszörös időt és többszörös türelmet kíván majd. Kinek jó ez? Talán a mazohistáknak. Simi és Sebi csak ettől akarta megkímélni versenyzőnket. Amúgy nagy tudású makettezőnek tartom vraukot is.
Lacus85-nek még a festés egyenességére szeretném felhívni a figyelmét!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció