Egy kis "hazai"

Weiss-Manfréd WM-21B Sólyom

1:72, KORA Model No.72.147
Pintér György - Múzeumi krimik Van amikor az ember belefut olyasmibe, amire nem számít. Következik egy rémálommakett születésének története.
Egy ideje a szovjet bombázóóriások (Tu-22, Tu-22M, Tu-95, Tu-160) mellett a Magyar Királyi Légierő kissé elhanyagolt oldalával is foglalkozom. Így került sorra a Savoia-Marchetti SM.75 és Caproni Ca.101 után egy hazai termék, a Weiss-Manfréd gyártotta "Sólyom" makettje. A cseh KORA cég immár nem először, magyar gyártmányú, vagy magyar szolgálatban (is) állott repülő műgyanta készletével örvendezteti (?) meg a hazai légierő múltját megörökíteni szándékozó gyanútlan felhasználókat.

Mai témánk a "Sólyom" WM-21B. A magyar gyártású gép a korábbi WM-16 Budapest tapasztalatait felhasználva készült a nehézipar csepeli fellegvárában. (A WM-16 makettjét is kiadta a KORA. Hogy aztán lesz-e, aki megveszi...) Nos, a 21-est ismét egy helyben gyártott motorra, a K-14-re alapozva-méretezve tervezték meg. A kor felderítő-bombázó feladatkörre szánt gépe jött létre 1937-re. A 120 kilós maximális bombaterhe nem predesztinálta komoly szőnyegbombázásokra, de arra a célra, amire kitalálták, megfelelt. Ez a típus volt, amivel "válaszcsapást" mértünk - a kassai bombázást viszonzandó - a Szovjetunióra.

Lehet, hogy jobb lett volna, ha a típus 1/72-es makettjét jegyző cseh KORA helyett (amelyik kiadta az "A" és "B" változatot is) megvárom, amíg valamelyik magyar műgyantás cég elkészíti a hazai repülőipar e termékének 1/72-es kicsinyítését, ennél jobb minőségben.
Nos, a dobozon látványos rajzok mutatják, milyen is lehet ez a makett. A matrica az 1942 után bevezetett fekete négyzetben fehér kereszt változat mellett két géphez való lajstromszámot ad. Emellett néhány zacsiban sárgás műgyanta alkatrészek következnek. Mit mondjak? Eléggé gyatra kivitelben. Hólyagos felszín, sorjahegyek - így ad munkát rendesen! Szóval a "még elmegy" kategória - első ránézésre. Ez a vélemény az idő múlásával romlani fog, mint kiderült. Viszont a végeredmény talán megnyugtató lesz. Ami a rémálom, az a kézzel rajzolt és lefénymásolt összeállítási utasítás. Most nem mondom, hogy ilyet az unokám is rajzol - mert jobbat tud -, hiszen nem művészi alkotásként kell néznem. Bár talán jobb volna? Nem ad sorrendet az összeállításhoz, a részletrajzokról nem deríthető ki, mi hová való. Így aztán az ember könnyen belesétál a csapdákba és bonthatja vissza, amit épített. Ez pedig a makettezés leggyászosabb feladata. Az átlátszó alkatrészek (két szélvédő és a megfigyelő ablakai) helyett egy darab sztirollapot kapunk, aztán majd ki lehet belőle vágni a "magad uram, ha szolgád nincs" stílusában.

Magát a gép törzsét két darabból kapjuk, keresztben elvágva a megfigyelő munkahelyénél. Arra azóta sem sikerült rájönnöm, hogy a műszerfalat a kapott tartórésszel hogy lehet a törzs megbontása nélkül bebűvészkedni a helyére. Nagyon emlegettem a tervező édes, drága anyukáját.

A kétfedelű gép alsó szárnyát a biztosabb rögzítés érdekében megfúrtam - hiszen többé-kevésbé az tartja a felső szárnyat -, és a sima illeszkedés helyett egy kis drótdarabot illesztettem a szárnyba és a törzsbe. Így masszívabb lesz egy kicsit.
A felső és alsó fedél összekötőinél aztán kiakadtam. A torz "N" alakot formázó idomoknál, amik merevítő és távtartó szerepet töltenek be, tehát nem csak dísznek vannak ott, hanem valóban tartanak is, "elfogyott az anyag". A trehányul öntött szárakba anyaghiány és légbuborék is került. Így leválasztva ezek darabokra estek szét. Na, nézünk ki jól! El kellett készítenem más anyagból, mert ebben a formájában használhatatlan. Végül sikerült összehozni, hogy egyben lévőnek látszódjék.

A kacatosban találtam egy pilótafigurát. Ezt beültettem a megfelelő helyre még a felső szárny felragasztása előtt.
A festéshez több mintát is kapunk a dobozfedélen. Az ehhez társuló színárnyalatokat F.S. kódban megkapjuk ékes cseh nyelven és mellette angolul is, a horrorisztikus összeállítási útmutató-paródia másik oldalán.

Persze, nincs olyan dolog, amit egy kis figyelmetlenséggel ne lehetne még rosszabbá tenni. Már éppen elgyönyörködtem volna a szép nemzetiszín csíkozásban a gép farokrészén, amikor belém hasított a felismerés, hogy a kormánylapokon a festés éppen az általam elkészített fordítottja, azaz a függőleges vezérsíkhoz legközelebb van a piros, és a lapok végén a zöld. Mit mondjak? Nem örültem ennek a felismerésnek. Naná, hogy javítottam.

A festésmintákhoz megfelelő számok és jelzések is szerepelnek a matricaíven.
Összességében a makett egyedi és illeszkedik a királyi légierőnk "elfelejtett típusok" sorába. De nagyon kell agitálni magamat, hogy belevágjak valamikor az "A" változat megépítésébe. Bár megnézve a mostani árakat, lehet, hogy el fog maradni, vagy szkreccsből elkészítem.
IMG_20220524_071639
IMG_20220524_071639
IMG_20220524_071717
IMG_20220524_071717
IMG_20220524_071736
IMG_20220524_071736
IMG_20220524_071843
IMG_20220524_071843
IMG_20220524_071852
IMG_20220524_071852
IMG_20220524_071947
IMG_20220524_071947
IMG_20220606_094234
IMG_20220606_094234
IMG_20220607_064835
IMG_20220607_064835
IMG_20230304_072832
IMG_20230304_072832
IMG_20230304_072853
IMG_20230304_072853
IMG_20230304_071113
IMG_20230304_071113
2023.03.04.
Utolsó módosítás: 2023.03.06.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2023.03.06. 07:35:10
Húúú, ez nekem is megvan, kb. 1,5-2 éve pihen a doboz mélyén félbehagyva. Nagyjából a két törzsrész összeállításáig jutottam el, azóta gyűjtöm az erőt. Egyre kevesebb a remény, hogy valaha is összeáll...
Freddy
2023.03.06. 13:21:23
Szép lett, jól áll neki ez a festésminta. Én is megépítettem, nem olt azért annyira drámai, bár aki magyar járműveket gyűjt, eleve nem Tamiya-minőséghez van szokva (hello Amodel). A törzshátsórészt én se értettem, eleve miért van elvágva, és, ha már igen, miért ott, ahol a leggyengébb, de hát ha ki akarunk baszni a makettezővel, basszunk ki vele rendesen :)
pmheros
2023.03.06. 15:52:03
Üdv!

(Köszönjük a Kora Models -nek a magyar témákat!)

Minden elismerésem, hogy be tudtad fejezni. Szép teljesítmény!
Mivel már én is belekóstoltam a Kora életérzésbe, így különösen nagyra tudom értékelni hogy nem hátráltál meg az egyre növekvő problémák sokaságától. Azt hiszem az elszántságot ezeknél a maketteknél meg kell fejelni egy kis makacssággal is.

Üdv.: pmheros
Mekett
2023.03.06. 22:16:38
Szép téma Gyuri, megint belenyúltál a tutiba! Mármint a tuti szívásba :)
Miggyuri
2023.03.07. 05:46:35
Az öregek mondták: "úgy szép az élet, ha zajlik!" (Node ennyire?) Amikor befejeztem, bejött az "Jókai-jelenség". Az ő egyik regényéből való a párbeszéd: "- Nem adnám százezer forintért, hogy lementem. (lángoló bányába) De nem adnám másik százezerét, hogy vissza is jöttem!" Na valahogy így voltam ezzel a makettel. Most vadászom emberi áron az "A" variációt. Köszönöm az elismerő szavakat! (Folyt. köv.)
warbirds
2023.03.07. 07:31:21
Gyuri, annyit elértél, hogy tegnap este elővettem a dobozt és belenéztem, mert megmozdult a kisördög...:D Nem is emlékeztem, mikor festettem le a kabint, meg arra se, hogy hosszban kettéfűrészeltem az első részét a törzsnek, hogy "rendesen" hozzáférjek. Aztán itt álltam meg, de tegnap az is eszembe jutott, hogy van egy gyanta WM-14K motorom az alkatrészes doboz mélyén. Hmmm....
Miggyuri
2023.03.07. 09:09:28
Akkor csak hajrá! Biztosan szép lesz.
pmheros
2023.03.08. 11:36:58
Üdv!

Úgy gondolom a törzs egyben önthető lett volna. Szerintem a tervező pont azért szedte kettőbe, hogy (többek közt) a kabinbelsőt az elülső szakasz nyitott végén be lehessen varázsolni a kabinba. A saját Kora repcsim esetében is volt elvi lehetőség, de gyakorlatilag a műszerfal elem ~10-15% -al volt nagyobb, mint a neki szánt hely. Valószínűleg a te maketted esetedben is ilyesmi lehetett a helyzet, hogy a gyakorlatba nem sikerült átemelniük az elgondolásukat.
Az összeállítási rajz valóban figyelemre méltó. A szemből nézeti kép kifejezetten profi, a fő ábra nagyja az izometrikus ábrázolást megfelelő arányokkal/irányokkal szemlélteti, de már a motortartót, mintha valaki teljesen más érzékkel megáldott személy rajzolta volna oda utólag. Ha gonosz akartam volna lenni, küldök nekik betűsablont is.
Úgy hiszem elvárják, hogy aki ilyen unikális típussal akar szerelembe esni, az ne csak a faragásba legyen hajlandó sok energiát fektetni, hanem a háttéranyagok kutatásába is, így nem kell pontos, minden részletre kiterjedő útmutatót készíteni számukra.
(Egyszer én is akarok ettől a gyártótól cikket kirakatni a makettinfo -ra, de távoli ködbe veszőnek tűnik a projektem befejezése. Elképzelésem szerint csak jót szeretnék majd írni róla, nehogy megakasszam a gyártót további magyar vonatkozású kiadási terveivel kapcsolatban.)

Üdv.: pmheros
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció