Egy sosem volt álom

M-1943-Kinizsi

1:50, saját
Pintér György - Múzeumi krimik A következő harckocsi egyedül az én agyszüleményem. Tervezésnél a választott kor páncélosait vettem alapul.

Hogy miért is találok ki egy II. világháborús magyar páncélost, és miért nem valóban létezőt építek meg?
A válasz egyszerű. Jó minőségű makettre sajnos nincs pénzem (és ha lenne is, nem vagyok olyan jó makett építő, hogy a benne rejlő lehetőségeket kiaknázzam).
Másrészről, a II. világháború folyamán a Magyar Királyi Honvédség nem rendelkezett saját, magyar, nehéz páncélossal (a Tas nehéz páncélos sosem került sorozatgyártásba, és a Tigrisek lényegtelen létszámban szerepeltek sorainkban, ráadásul német tank volt).

Az M-1943 - Kinizsi

A típust nem csak hogy megterveztem, de egy önálló,a történelmi háttérbe illeszkedő történetet is adtam neki, ami alapján akár el is lehetne hinni, hogy létezett a típus.

Műszaki adatok:
Tömeg: 41 t
Hossz: 8,7 m
Szélesség: 3,2 m
Magasság: 2,6 m
Személyzet: 5 fő (parancsnok, irányzólövész, töltő, vezető, rádiós lövész)
Páncélzat: 30-110 mm
Elsődleges fegyverzet: 1 db 43M 75 mm-es ágyú
Másodlagos fegyverzet: 1 db 34/40A M 8 mm-es géppuska
Futómű: 5 pár futógörgő (Chrysti féle torziós rudakkal)
Váltó: 4 előre menet, 3 hátra menet;
Motor: 1 db Weiss Manfréd V–14D 14 hengeres benzinmotor, 312 LE
Sebesség: műúton - 43 km/h, terepen - 20 km/h
Hatótávolság: műúton: 310 km, terepen: 95 km
Fajlagos Teljesítmény: 7,6 LE/t
Lánctalp szélesség: 55 cm

A Magyar Királyi Honvédség az 1943. év eleji történésekből okulva elhatározta, hogy nehéz páncélos haderőt állít fel. A magyar Weiss Manfréd és Ganz művek meg is kezdték a fejlesztési és tervezési munkálatokat, melyek eredménye képen 7 hónap múlva már a kész tervek alapján elkezdődött az M1943 nehéz páncélos prototípusának gyártása.

A mérnökök és rengeteg energiát öltek a prototípusba és így (afféle karácsonyi ajándékként) 1943 december 26-án ki is gördült az ekkor már Kinizsi névre keresztelt nehéz páncélos.

Sajnos az első tesztek súlyos hiányosságokra deríttek fényt. A váltómű rémisztően megbízhatatlan volt, és a meghajtókerék fogai egyszerűen letörtek a hatalmas terhelés miatt. Az újonnan kifejlesztett 14 hengeres motor is erőtlennek mutatkozott és gyorsan túlmelegedett.

A hibákat rohamtempóban kezdték el kiküszöbölni. A motor gondját az üzemanyag rendszer áttervezésével és a motortér jobb szellőzésével oldották meg. A meghajtó kereket nagyobbra méretezték, és jobb minőségű acélból készítették. Sajnos a váltó művön nem sikerült ilyen léptékű fejlesztést elvégezni, és így örökös hibája, egyúttal gyengéje is maradt a típusnak.

1944 Február elején már 3 darab Kinizsi épült meg, melyek a terep és lőtéri próbákon igen jól szerepeltek. Az áttervezett harceszközök döntött páncélzata és felfüggesztése a szovjet harckocsikról lett kölcsönözve. Eredetileg a német 88mm-es Kwk-36-os ágyút szerették volna beszerelni, de végül a 43M típus került beépítésre. (ez később súlyos gondokat eredményezett) A páncélzat szegecselt acél lemezekből készült. A homlok páncélzat 110mm, az oldal páncél 75 a far és tetőpáncél 30 mm-es lett. A löveg és a motor méretei, valamint a felfüggesztés lehetővé tette a viszonylag alacsony felépítést.

A magyar mérnökök legnagyobb remekműve még is az irányzószerkezet volt. A kifinomult optika révén, a távolság felmérése sokkalta pontosabb volt, valamint a löveg el lett látva egy pneumatikus stabilizátorral, így könnyű terepen menetközben is pontosan lehetett célozni és tüzelni. A célzó optika részben éjjellátó funkciót is kapott, mellyel szürkületben is pontosan lehetett bemérni a célokat.

A harctéren

1944 áprilisának végén, már a csapatokhoz kerülte az első 20db-os széria példányai. Sajnos a nehéz páncélosokat szétszórták a csapatok között. Annak ellenére, hogy a váltómű sok gondot okozott és a 14 hengeres motor zabálta a benzint, a személyzet elismeréssel szólt a Kinizsi felől, bár mindenki panaszkodott a 75 mm-es löveg gyengeségéről. A T-34-es harckocsikat és többi könnyű és közepes páncélost 1000-1200 méterről még kitudták lőni, de JSZ és KV harckocsikhoz már-már kényelmetlenül közel kellett férkőzni, ráadásul csak oldalról, vagy hátulról elért találatok voltak hatásosak. Az 1 darab géppuskát harctéri körülmények között 2re bővítették és a futómű és a torony 5 mm-es acél lemezeket kaptak kiegészítő védelmül.

A megnövekedett súly lomhábbá tette a Kinizsit, de jótékony hatással volt a védelemre, főleg a gyalogság páncéltörő fegyvereivel szemben.

A második szériát az 1944 július 25-én fejezték be. Sajnos a 40 elkészült Kinizsiből 26 a gyárüzem területén, illetve a pályaudvarokon megsemmisült, együtt a gyártósorral (a Tas nehéz páncélos ezzel egy időben lett semmivé) A megmaradt 14 páncélost immár egy alakulatba beosztva, Zrínyi rohamlövegekkel támogatva vezényelték a frontra. (Az első széria darabjai ekkora már megsemmisültek.)

Sajnos a harccsoport már nem tudott beavatkozni a harcokba, mert augusztus 23-án a szovjet bombázok célba vették az alakulat állásait és 2 Zrínyi kivételével az összes technikai eszközt megsemmisítették.

Az M-1943 - Kinizsi nehéz páncélos alapvetően jó konstrukciónak volt mondható. A váltómű és löveg problémája talán az évek során megoldódott volna, de a háború alakulása és a gyár teljes pusztulása miatt ez lehetetlenné vált, de ha ez nem is történt volna meg, az 500 db-os megrendelés csak nagy sokára készült volna el, és a harctérre "becsepegtetett" páncélosok felőrlődtek volna.

A makettről

A makett a rajznak megfelelően 1:50 méretarányban fog épülni. Az építésről, az alkatrészek kialakításáról részletes beszámoló készül sok képpel, hogy bárki meg építhesse, ezt a nemlétező nehézpáncélost.
tervrajz
tervrajz
2009.06.18.
sipiricsi87, Martfű
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Icebreaker
2009.06.23. 07:45:26
Helló!

Hiányolom a rádió típusát és a fajlagos talajnyomást a felsorolásból!:-D Na, jó! Kiviccelődtem magam. Szerintem, nagyon jó ötlet, tetszik a háttérsztori, a részletesség. A rajzról nekem egy T-34/Pz-V. kellemes keveréke jött le, érdekesebbé téve a jellegzetes szegecseléssel. Mindez teljesen elképzelhetővé teszi számomra, hogy akár sorra is kerülhetet volna, ha tart még a háború és kis lélegzethez jut a magyar gazdaság, hadiipar. Nagyon várom, hogy mikor kerül gyártásba "Mátyás molnárlegénye"!:-) Hajrá-hajrá!

Icebreaker
sipiricsi87
2009.06.23. 08:24:31
Köszi az észrevételt, pótolni fogom, hisz a hitelesség az egyik legfontosabb. Az észrevételed nagyon jó. Valóban a Pz-V és a T-34 volt az alapmodell.
Terveim szerint a Kinizsi szeptember végén "legördül a gyártósorról" és meg mutatja magát, de addig is fog bővülni a cikk.
Ja, és köszönöm a biztatást, sokat jelent
Lacus78
2009.06.23. 09:17:22
Szia.

"A válasz egyszerű. Jó minőségű makettre sajnos nincs pénzem ..."
Ez a rövid idézet bizony eszembe juttatja azt, mikor anno hulladék hungarocellből, amit építkezésen guberáltam, nekiálltam az első makett ház faragásának. Ma pedig ha tehetném, sem vennék gyári dioráma kiegészítőket, elemeket, hiszen annyira megszerettem a saját építést!!
Szóval gratulálok!!! Egy makettezőnek a kreativitásból kell a legtöbbel rendelkezni!!!!! Noszogasd a mérnököket és a munkásokat, a hazának szükség van egy ilyen páncélosra!!!;)

Lacus78
lavidzs
2009.06.23. 10:04:19
Nagyon tetszik az ötlet, de ha már kijelented, hogy "II. vh. és magyar tervezés akkor mért nem ragaszkodsz jobban a nemzetek korhű technológiájához. Ez alatt azt értem, hogy nem illik össze ez a lánctalp szerkezet az akkori magyar/német technológiával. jobban illene egy külső féderrugós v. csavarrugós felfüggesztés, kissebb főfutó-görgőkkel, visszafutó-görgőkkel.
Igaz, hogy nehezebb megépíteni a semmiből a sok alkatrész miatt, de sokkal korhűbb.
Rommel93
2009.06.23. 10:51:45
Üdv!
Zseniális. Ez a szó fejezi ki legjobban azt az érzést, ami a rajz megpillantásakor eszembe jutott. De valld be, érezhető egy kis T34 behatás :D
Lehet letöltöm a tervedet, és én is megépítem 1:72-ben!
További jó makettezést!
Rommel93
2009.06.23. 10:55:53
Ja, És még annyit, hogy ismerek egy honlapot, ahol minőségi 1/72-es magyar II vh.-s magyar tankok rendelhetők semmi pénzért!! Íme:


http://www.keletiblokk.com/main.php?kat=123
sipiricsi87
2009.06.23. 11:39:35
Nagyon köszönöm az elismerő szavakat.
Rommel93. Azt javaslom, a letöltéssel és építéssel várj még egy kicsit, amíg az apró részleteket is kidolgozom, magára a rajzra azt mondom, 80%-os, de annyit garantálhatok, hogy miután "Mátyás molnárlegénye" elkészült, olyan részletességgel kerülnek fel képek és rajzok, hogy az építés nem fog gondot okozni.
Rommel93
2009.06.23. 14:52:04
írd fel a mérési adatokat pls, és azt el tmom osztani 72-vel. onnantól gyerekjáték :)
rohamkukac
2009.06.25. 10:17:44
Ez egy nagyon jó ötlet!Jó munkát!

Rommel!Sztem ne az 1-50-es adatokat oszd el,hanem azt amit leírt sipiricsi87 fentebb(tank adatai):D
Rommel93
2009.06.25. 19:23:15
Tudom, úgy gondoltam, hogy ha fölírja a mérési adatokat, hogy mi mekkora a rajzon, azt felszorzom 50-el, majd leosztom 72-vel
Rommel93
2009.06.27. 18:25:42
Am Ricsi, megterveztem egy könnyű harckocsit 40mm-es löveggel, ha majd 100%-ban meglesznek a tervezetek, akkor írok egy cikket én is :D Rákóczi-nak neveztem el :D
Rommel93
2009.06.27. 18:25:56
Am Ricsi, megterveztem egy könnyű harckocsit 40mm-es löveggel, ha majd 100%-ban meglesznek a tervezetek, akkor írok egy cikket én is :D Rákóczi-nak neveztem el :D
sulyid
2009.06.28. 10:25:41
Rommel a műszaki adatokat oszd el 72-vel ha 1/72-est akarsz.
Hossz: 8,7 m
Szélesség: 3,2 m
Magasság: 2,6 m
Lánctalp szélesség: 55 cm
Én ezeket találom fontosnak.
sipiricsi87
2009.06.28. 10:45:15
Ajaj, emberek!
De türelmetlenek itt egyesek...
Jelenleg még tart a vizsgaidőszakom, így a munkát szüneteltetem. Amint az időmet újra a makettek felé tudom fordítani, felkerülnek a makett alkatrészeinek a pontos műszaki rajzai, az anyagok megnevezése, és képek a készítésről, összeállításról. Valamint a háttér sztorit is finomítom, a hozzászólások fényében.

Egyébként, aki letölti a felkerült képet, és kinyomtatja, vagy csak a képernyőről dolgozik, az pontos méreteket kap, mivel mm papírra lett kiszerkesztve a háromnézeti rajz, így 1:50 méretarányban megkapja minden él és részlet pontos méretét.

Aki ezt választja, az feljogosítja magát, az apróbb részletek kidolgozására, finomítására, illetve új ötletek hozzáfűzűsére.

Maga a cikk és a makett kb július végére készül el teljesen és utána szabad az út
Rommel93
2009.06.28. 12:13:36
Ricsi!
Én a helyedben a szegecselésen módosítanék, annak ugyanis van egy olyan jellemzője, hogy (még ma döntött is) 3-4 találat után a szegecsek a rájuk ható feszültségtől elpattannak, és géppuskagolyókat megszégyenítő sebességgel pattognak a zárt küzdőtérben. És hát a személyzet...Az bizony nem igen mászik ki onnan egy darabban... De ez csak egy észrevétel, lehet nincs igazam
Rommel93
2009.06.28. 13:18:48
Bocs, hogy megint én zavarlak, de a 75mm-es löveget kicserélhetnéd a magyar honvédség által használt 80mm 29M Bofords-ra, ami olyan jó volt, mint a német 88-as, ráadásul MAGYAR. Ezt akarták a Toldi páncélvadászba is beépíteni. Íme a képe is:
http://hungaria.org/uploaded/images/20050118-162200_5.jpg


Sok sikert!!!
sipiricsi87
2009.07.02. 12:11:01
Üdv!
Lavidzs hozzászólásával vitatkoznék, mivel ezt a fajta rendszert a 38M Toldi könnyű páncéloson már láthattuk, hiszen az a felfüggesztés is a Chrysti féle torziós rudak elvén működik. Más részről a "Kinizsi mérnőkei" sokmindent átvettek a T-34ről és a hasonló szovjet harckocsikról, tekintettel a magyar harckocsizó beszámolóira és az egyéb harctéri beszámolókra.

Rommel93 észre vétele a szegecselt páncélzattal kapcsolatban pontos, bár annyit hozzáfűznék, hogy a szegecsek befelé biztosítva vannak, viszont az 5-6 találat után a páncélzat már súlyosan károsodik.

A löveget viszont nem kívánom lecserélni, mivel a valóságban is megtervezett (de soha el nem készült) Tas nehéz harckocsit is ezzel az ágyúval kívánták felszerelni, miután kiderült, hogy a német 88-as löveget nem kapjuk meg.
wittman44
2009.07.02. 13:07:48
Szia szerintem érdekes a munkád ám sok dologban nem értek egyet veled ezért én is terveztem egyet a magam elképzelése szerint, viszont sokat tanulmányoztam a korabeli társait és sokmindent átvettem tőlük, ha érdekel a német páncélosok topikban tettem fel képet.
Sok sikert a maketthez üdv Wittman
rohamkukac
2009.07.03. 18:55:36
Jajj emberek!
Had csinálja már meg Ricsi úgy a tankját ahogy szeretné!
Rommel93
2009.09.08. 17:17:14
Hogy haladnak a munkálatok?? :D
sipiricsi87
2009.09.15. 22:36:13
Üdv!
Be kell vallanom, hogy nem csak hogy késlekedem a munkával, de el is kalandoztam, sőt egy kicsit meg is akadtam.
A lövegtorony és a páncéltest nagyjából elkészült, persze még semmi tömítés vagy csiszolás nem történt, csak az alapforma látszik ki belőle.
Egyébként átalakításokon esett át a modell. Ezt azért eszközöltem, mert egy gyorsan összedobott papír változat, ami a nagyjából mutatja meg a makett formáját, igen csak sutácska képet adott, így némi változtatást eszközöltem a tornyon: kicsit nagyobb lett, jobban megdöntöttem a páncéllemezeket, és így kicsit alacsonyabb is lett.
Az elkalandozáshoz csak annyit, hogy áttértem kicsit a virtuális világban, és az AUTOCAD nevű programmal elkezdtem a 3D modellt megalkotni.
A megtorpanásomat, pedig a löveg okozta. Nincs valakinek ötlete, hogy hogyan tudnék szép, és főként élethű löveget készíteni? Esztergálni nem tudok...

Köszi előre is a segítséget.
Rommel93
2009.10.20. 18:37:20
Ne siess, a sebesség ne nőljön a minőség rovására :D (csak legyen kész, mielött véget ér a háború xDxDxD) A te példádat követve én is nekiálltam az M1944 "Rákóczi" könnyű harckocsi megtervezésének :D
Rommel93
2009.10.20. 18:37:21
Ne siess, a sebesség ne nőljön a minőség rovására :D (csak legyen kész, mielött véget ér a háború xDxDxD) A te példádat követve én is nekiálltam az M1944 "Rákóczi" könnyű harckocsi megtervezésének :D
Rommel93
2009.11.11. 20:02:58
Am azt hadd kérdezzem meg, hogy miből készíted??
tyimosenko
2010.01.18. 04:29:21
Hello,
Gratulalok a sajat tervezesu es kivitelezesu pancelosmaketthez!
Csak egy kerdes merult bennem fel elso ranezesre: vajon leheseges lenne szegecseleses technologiaval ilyen dontott pancellemezeket osszekapcsolni?
udv
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció