Hayate

Nakajima Ki-84 Hayate-Frank

1:48, Tamiya (1972)
A Ki-43-as Hayabusa, és a Ki-44-es Shoki leváltására tervezett Hayate a második világháború végső szakaszában a japán hadsereg légicsapatainak legjobb vadászgépe volt. 1943 márciusában repült először és már a próbák során kimagasló eredményeket produkált. A típus kiválóságát csak erősítette, hogy ellentétben más, nagy teljesítményű japán vadászgépekkel, itt elmaradtak a repülőgép gyermekbetegségei, és ráadásul elegendő gép is állt rendelkezésre. Az 1800 LE-s Nakajima HA-45 típusú 18 hengeres csillagmotorral felszerelt gép 6000 m-en 630 km/h csúcssebességet ért el, és 6,5 perc alatt emelkedett 5000 m-re. Fegyverzete 4 db 12,7-es géppuska volt, ezenkívül ledobható póttartályokkal is ellátták, így a hatótávolsága 2200 km lett.

Két fontos változat készült: a Ki-84-I-ből négy altípus épült meg, egyre erősebb fegyverzettel, a KI-84-II-eseken pedig, hogy takarékoskodjanak a hadászati szempontból fontos anyagokkal, a farokrészt és egyes szerelvényeket fából készítették. Az utolsó változat a Ki-84-Ia átépítése volt, Ki-116 típusjellel és gyengébb motorral. A típusból összesen 3382 db készült, közülük az a néhány, amely a háború után zsákmányként az USA-ba került, eredeti formájában fennmaradt és ma a múzeumok féltett kincsei közé tartozik.

Régóta tetszik ez a nagyszerűen megtervezett japán vadászgép. Egy barátom jóvoltából tavaly novemberben jutottam hozzá cseremakettként és rögtön beleszerettem ebbe az ősöreg 1972-es Tamiya készletbe. Nézegettem képeket itt, nézegettem ott, igazából egy nagyon kifakult, háború végi festésű példányt készítettem el. A kopottas zöld kamuflázs már kicsit unalmas volt ezért a wingspalette oldalán szétnéztem és találtam egy barna színű változatot, ami megfelelt az elvárásomnak.

Mint minden repülőmakett építése során, most is a kabinnal kezdődött az építés. Amit a tamiya ad bele az nagyon szegényes valami, még a műszerfal is rá van öntve belülről mindkét törzsfélre, így a két darabból álló tákolmány igencsak furcsán nézett volna ki, pláne a félbevágott matricás műszerfallal, amelyet az összeállítási útmutatóból kellett volna ollóval kivágni. Természetesen mindent lemartam a törzsfelek belső oldaláról. sztirol, -és papírcsíkokból megcsináltam a belső merevítéseket, majd a padlólemezt alakítottam ki. Fotómaratást nem használtam fel, hanem vékony papírból vágtam ki minden apró műszeres panelt, gázkarok házát, stb. Az ülés háttámláján kis lyukakat fúrtam, ami annyira jellemző volt a japán repülőkre. Vékony 0,2 és 0,3-as rézdrótból bekábeleztem a fontosabb helyeken a kabint. A kabin színe az a metálkék szín, amit gyakran használtak a szárazföldi üzemeltetésű egységeknél. Ezt úgy értem el, hogy először az egész kabint közepesnél sötétebb szürkével lefestettem. Ezután krómezüsttel szárazecseteltem, majd nagyon hígan befolyattam a kékkel. Újbóli szürke átmosás a végén ezüst koptatás. Mindvégig enamel festékkel dolgoztam.

A motor nagyon szép. Nem is bántottam, mivel a gyújtáskábelek elkészítése számomra még idegen (évekig többnyire csatahajókkal, repülőgéphordozókkal, teneralattjárókkal foglalkoztam kizárólag, de ami késik, nem múlik). A légcsavarok nagyon tiszták, sorjázni alig kellett. Zöld színt kaptak, a légcsavarkúp pedig kéket. Más-más színűre festették századonként eltértek. Gyakori volt még a piros, sárga, zöld légcsavarkúp ennél a típusnál.

A szárnyaknál voltak illeszkedési gondok, de alapvetően nem hátráltatták a munkát. A géppuskákat felfúrtam óvatosan, mivel elég puha a műanyag, így egyszerűen egy megfelelő árral ki lehetett alakítani a géppuskák nyílását.

A törzs-szárny-vezérsík összeragasztása után jött a festés. Először egy sötétebb, szürkés barna réteget vittem fel ecsettel, nagyon hígan, két rétegben. (mindent ecsettel festek) Ezután a 3-4-féle színből az összetevők különböző mértékben történő adagolása során eltérő árnyalatokat festettem a panelekre, vigyázva a szabályos egyenes vonalakra. Maszkolni kellett néhány helyen, de nem vészes szabadkézzel sem. Apró, finom 0-ás ecsettel szépen lehet dolgozni. Hajlakkal lefújtam az egészet. A következő rétegeket már akrilfestékkel végeztem, a Deca Color termékeivel. (Siena és középbarna) Az alsó kékesszürke megfestése nem okozott problémákat. A futóműaknák is a kékes színt kapták, mint a kabin esetén. felfestettem a szárnyak belépőjére a sárga csíkokat, valamint a kilépőkre is.

A törzs hátán nagyon érdekes a kopás, ezt több Hayate maketten és ábrázolásokon láttam már. Finom ecsettel ezt is sikerült megoldani a Humbrol polírozható ezüstjével. Nem koptattam nagyon a gépet, úgy érzem sikerült valahol az egészséges határon belül maradni.

Még egy hajlakkréteg és a matricák, apróbb elemek, antenna, futóművek is felkerültek. Aztán mattlakkos védőréteg következett. És elkészült a madárka, amely a japán barátaink egyik büszkesége volt.
Frank1
Frank1
Frank2
Frank2
Frank3
Frank3
Frank4
Frank4
Frank5
Frank5
Frank6
Frank6
Frank7
Frank7
Frank8
Frank8
Frank9
Frank9
Frank10
Frank10
Frank11
Frank11
2008.01.14.
Szamuráj
Bakony Makett Klub
Köszönöm Sármány Zoltánnak, hogy hozzájuthattam a maketthez.
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
OláhMatyi
2008.01.14. 17:32:47
Szeva koma!

Bazze, nagyon jó lett, sárgulok az irigységtől, mikor megmutattad a kitet nem gondoltam volna h ennyire jóra megcsináld, midnenképp szeretném élőben is megnézni majd!Gratulálok!

Matyi
Atlasz
2008.01.14. 20:14:19
Szia !
Ez nagyon tetszik !
Egy észrevételem lenne: mi az a sok kopás ott a farokrészen ?
Üdv:
Atlasz
Egyébként tényleg jól sikerült
Szamuráj
2008.01.15. 10:36:21
Szia Atlasz!
Nagyon egyszerű oka van: a japán repülőket a háború végén gyenge minőségű alapozóval kezelték és a felhordott álcázófestés hamar lekopott. Egyik ismerősömtől hallottam, hogy algát is belekevertek a festékbe. Láttam a japanese aircrafts.com oldalán Hayate makettet és ott volt így lekoptatva a farokrészen. Egy másik oldalon meg szinte az egész gép felülete kopottas. Esztétikai okból nálam így lett nyerő.
Szami
Lucky13
2008.01.16. 21:40:35
Üdv!

Hát... én soha nem gondoltam volna, hogy ecsettel ilyen élethűen meg lehet jeleníteni a kopottas kifakult felületet. Csak gratulálni tudok hozzá!
Ja és a hajlakk miért is kell pontosan?

Gábor
Szamuráj
2008.01.17. 07:57:58
Lucky13 ez is nagyon egyszerű! Mert olcsó (4-500 forint, CBA-ás, Penny Marketes hajlakkok), valamint gyorsan szárad és szép felületet ad. :) Szami
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció