Pintér György - Múzeumi krimik
Ikarus 550
Sajnos nem sok időm volt idén makettezni de azért elkészült egy modell, mellette pedig alakul a makettező sarok is amit régóta megakartam csinálni.
"Az 1965-ben készült impozáns megjelenésű, 12 méteres Ikarus 550 olyan autóbusz, amely nem járta be a világ ipari kiállításait, létezéséről nem harsogott a sajtó, ennek ellenére rendkívül fontos szerepet játszott az Ikarus életében. Bálint György, Finta László és Oszetzky Károly a mátyásföldi gyárban alkotta meg ezt az optikai trükköket is felvonultató, a Kohó- és Gépipari Minisztérium által szakmailag díjazott prototípust, amely az új korszakot nyitó 200-as sorozat szellemi ősének tekinthető. Az első-hátsó boruló keretes, a napjaink járműveit idéző oldalbejáratú, magas padlószintes (HD) belső kialakítású, valamint a különleges, a hátsó rész tisztán tartása miatt áramlástani módszerekkel kialakított döntött hátfalú megoldás nemzetközi mérce szerint is magasra helyezte akkor az 550-est." Retromobil
Na igen, ez egy olyan típus amiből mindössze egy db. készült így nagyon kevesen láthatták.
Sorozatgyártás nem lett belőle, de nagyon sok újdonságot tartalmazott és sok dolgot hasznosítottak a későbbi modelleknél.
Elég nehéz volt elkezdeni, mert nincs róla jellegrajz sőt még pontos méreteket se tudni.
Kép is kevés van róla (a belső teréről nincs is) viszont egy kedves ismerősömnek köszönhetően kaptam róla egy pár nagy felbontású képet ami alapján már el lehetett indulni.
Elkezdtem tehát megrajzolni majd kivágni és összeragasztani a karosszériát. Szokásos tömítések, csiszolások után jött a fényezés. Viszonylag szép lett, aztán sajnos mikor kimaszkoltam, hogy fújom a pirosat azzal együtt lejött a fehér is illetve beleragadt a festékbe a ragasztó. (3 napot vártam a száradással előtte de úgy látszik ennek a spraynek több kell). Szóval visszacsiszoltam majd újrafújtam de így már nem lett a legszebb sajnos.
Felkerültek a fekete csíkok amik öntapadós fóliából lettek kivágva, amikkel szintén nem vagyok elégedett mert lehetne vékonyabb és egyformább illetve egyenesebb.
Az irányjelzőket, lámpákat most is plexikből vágtam, csiszoltam ki.
A hátsó lámpáknál szerencsém volt, az 1/87-es Ikarusokhoz ugyanis vannak alkatrészeim, itt találtam hátsó felniket, amik pont jók voltak méretben, így csak le kellett festeni.
Mivel színes kép nincs a hátuljáról ezért csak tippelek, hogyan lehetett elrendezve.
A szélén sötétebbek így valószínűleg azok voltak a féklámpák és belül lehettek az indexek, de az is lehet, hogy rosszul gondolkodom és ugyanúgy volt, mint később a 200-as szérián.
Itt a hátulján megfigyelhető a hasonlóság, igaz azok kocka lámpát kaptak de az elhelyezkedés hasonló illetve a süllyesztett rendszámtáblát is később így gyártották.
Sajnos a tetejéről sincsen kép csak egy olyan amin látszanak a tetőszellőzők, de az már nem tiszta, hogy vannak-e rajta bordák. Szerintem voltak, ugyanúgy mint a 200-ason de ezt nem készítettem el.
Az ablakokat egyesével hajlítottam a szokásos plexiből bár nem lettek teljesen egyformák.
A tömítés körülötte feketére festett befőttes gumi, ezek is egy kicsit össze-vissza vannak illetve ami a legjobban zavar, hogy az ablakoknál nagyon látszanak a ragasztások.
Mivel a belső térről nincs kép csak kb. tudtam megcsinálni mert egy oldal-felül nézeti kép van csak róla, azon látszott pár dolog ez elég kevés.
Prototípus volt így sok dolgot nem tettek bele, üléseket is csak 8 db-ot illetve valamilyen asztal lehetett a hátsó ajtónál talán mérőműszerekkel.
Végül felkerültek a tükrök és ablaktörlők illetve a feliratok.
A kerekek 1/24-es kamion gumik, a felniket pedig kartonból alakítottam ki.
Szerk.: Le kellett kicsinyítenem a képeket, mert sose töltődtek volna fel így viszont sajnos pixelesek lettek.