Pintér György - Múzeumi krimik
MAZ 543 Scud B & MAZ-537G-intermediate type with MAZ/ChMZAP-5247G semitrailer
1:35, Dragon No.3520 (1991) & Trumpeter No.00211 (2007)
A jármű megépítése már azóta foglalkoztatott, mióta megláttam egy-két képet a neten. Én amúgy is inkább az orosz gépekért vagyok oda, és ez nagyon megfogott.
Az elkészítéshez szükséges két alapmakettnek a dobozai is tekintélyes nagyságúak. A kész makett egy igazi „megadög” lett a végére. A hossza felhajtott rámpával 68 cm.
Először a vontató építésével kezdem,ezután a tankszállító következett. A neten sajnos nem találtam képeket az eredetiről, ezért csak az ötletet adó kész makettre tudtam hagyatkozni. Több dolgot is megváltoztattam a sajátomon, mert úgy gondoltam, hogy nem maradhat le róla (pl. a légrendszer) ezért a légtartállyal együtt a hozzá tartozó csővezetékezést is elkészítettem. Az 537-es több alkatrészét is felhasználtam, illetve összedolgoztam (hajtómű, kardánok, kerekek), mivel a Dragon készlete elég szegényes. Az alváz összeállításával kezdtem az építést. Ezután relációs táblából vágtam csíkokat,és kialakítottam egy motort és egy sebességváltót. A motortér utáni felépítményt sztirollapokból, tejfölöspohárból és húzottszálakból építettem (előrelátóan két darabot, mivel készülök egy platós építésére is). A fülkébe helyeztem a tűzoltókészülékeket. A fülke tetején lévő lámpavédőt kicseréltem drótból készítettre (ennek később hasznát láttam, mert sikerült leejtenem a dobozára a majdnem kész gépet,és így az életszerűen meghajlott), a lökhárítóra drótkötéltartókat raktam fel, a fülkefellépőket kicseréltem meghajlított injekcióstűbe forrasztott sodort kábelre. A tankszállító oldható rögzítéséhez egy vékony drótból készített rögzítő reteszt a nyeregnél, ami olyan, mint az eredetinél. A 2-es és 3-as tengely közé helyezett üzemanyagtartályokat az 537-es üzemanyag tartályaiból használtam fel, és természetesen tartót készítettem hozzájuk.
A tankszállító építését az útmutató szerint végeztem, itt is elkészítettem a légrendszer csöveit. Az első összekötő gerendánál kialakítottam egy tároló rekeszt is. A felhajtható rámpát egy „csavaros” rögzítővel rögzítettem, ilyet használtam a T-90-es rögzítésére is (ezeket 18G-s injekciós tű és drótból forrasztással készültek).
Mind a két darab alapszínének festéséhez az ModelMaster 1711 Olive Drab színt használtam, mivel ez az én makettem, ezért saját rendszámot készítettem neki, majd MIG-pigmenttel vittem fel a rozsdásodást, a port egy már meglévő kotyvalékból fújtam. Ezután lakkoztam. Itt megjegyzem, hogy hihetetlen mennyiségű higított lakkot használtam el egy-egy alkalommal, a gépesre és a tankszállítóra is (4-5ml).
A talapzathoz laminált padlóból vágtam egy szép darabot, majd megrajzoltam és fűrészlappal belevájtam a dilatációs hézagokat, az úthibákat gömbmarófejjel alakítottam ki. A teljes felületen óvatosan lekezeltem a gömbmarófejjel, hogy ne legyen túl sima a felület, ezután képkertet szögeltem körbe. A keretet lazúrral kezeltem és lakkoztam, majd ezután festettem az útfelületét és a koszolás után ezt is lakkoztam (itt még több lakkot használtam kb. 6-8 ml).
A legvégén levettem a polcról a régebben elkészített T-90-est,és felhelyeztem a szállítóra.