Pintér György - Múzeumi krimik
A Dragon modelleket nézve elhatároztam, hogy egy érdekes járművet fogok megépíteni, lehetőleg valamely meglévő eredeti kép alapján. Megtetszett a Dragon Opel Blitz Maultier sebesültszállítója, a gyártó minőségét ismerem, ezért bátran be is vásároltam. Kerestem hozzá egy képet, ami kellően leharcolt járművet mutat, így hozzáláttam.
Valami gyanús volt a képen, de beletellett egy kis időbe, míg rájöttem, hogy az nem is egy Opel Blitz összvér, hanem egy Ford V3000, bár a lánctalpas része és a mentő felépítmény teljesen ugyanaz volt. Egyébként ugyanezt a felépítményt használták nem csak sebesültszállítóként, hanem műszaki kocsikon is.
Találtam ugyan az Opel Blitzhez is jó képeket, de addigra már teljesen rákattantam erre a fotóra, úgyhogy kellett kerítenem egy V3000-est is...
Ez sikerült, az ICM makettje meglepően jó minőségű, szép kidolgozású készlet, árban majdnem a Dragont súrolja, csak kicsit mégis több a sorja...
Szóval a két járgány készen állt az összeépítésre, ugyan volt egy kisebb bökkenő, hogy a képen egy háború vége felé gyártott V3000 látható, ez leginkább az első lökhárító és a sárhányók alakján látszik. Az ICM korai sárhányós, nekem pedig egy későbbire volt szükségem, úgyhogy sztirol lapokból kellett kialakítani a lökhárítót. Valahol találam egy műszaki rajzot, ami alapján a sárhányót el tudtam készíteni. Szerencsére a háború végére a sárhányók valójában lapos lemezekből készültek, nem volt már lényeges a szépen ívelt, gömbölyded design...
Miután a gyári sárhányókat levágtam, és sztirolból elkészítettem a sárhányókat, jó sok tömítés, csiszolás, alapozófestés, tömítés, csiszolás után egész jó eredményt értem el.
Ezután a Dragonból felépítettem a mentő dobozát (a megmaradt Opel Blitzre majd kitalálok valamit...). Itt annyi különbség volt, hogy a képen látható késői gyártású kabin oldalán a szegecselés nem ugyanaz volt, mint a Dragon korainál, ezért a Dragonos szegedcseket levágtam, és fotómaratott rézcsíkokkal helyettesítettem azokat, így már tökéletes mása lett a képen láthatónak. A kabin tetején lévő szellőző-világító ablaksor szélső ablakai a Dragontól eltérően be vannak fedve, ezeket sztirollal készítettem.
Ja - majd elfelejtettem - az ICM makett motorkialakítása elég elnagyolt, így sztirol, különböző rézhuzalok, megmarad alkatrészek és sok-sok utánajárás-olvasás segítségével elkészítettem a motort, ami nem volt kis feladat. (merthogy nyitott motorháztetejű járműről szól a kép...)
A vezetőfülke feletti tetőcsomagtartó eredetileg fából készült, így ezt elkészítettem fából (mekis kávékeverőpálcika) csiszolással elvékonyítva, kiszabva, majd barna szintetikus festékkel pácolva, hajlakk, dunkelgelb, koptatás, csiszolás...
A festés az AK Chipping Color barna színű festékével történt, az egész makettet lefújtam vele. Ezután a vezetőfülke megkapta a hajlakkot, majd a dunkelgelb színt, majd a motorháztető még egy réteg hajlakkot és még egy a fehér fedőfestéket, majd ismét egy hajlakkot és a megfelelő maszkolás után a piros keresztet. Ezután nekiálltam vízbe áztatott fogpiszkálóval és megkoptattam mindenhol ahol kellett...
A makett menetirány szerinti jobb oldala fantasy, bal oldalát a képen látottak szerint koptattam, közben folyamatosan fényképeztem monokróm színekkel, hogy a legjobban hasonlítson az eredetire.
A mentő dobozánál a koptatást hasonlóan készítettem el, barna alap, hajlakk, fehér festék - kívül-belül.
A kopások magukban is jól mutattak, de szükség volt némi rozsdára is a kopások körül, megfolyásokra, ezeket az AK Rust Stikes és Winter Streaking Grime effektekkel oldottam meg. A fehér maketteken ez utóbbi iszonyat jó hatást tud elérni, erre tényleg nem szabad sajnálni a pénzt, házilag nem igen lehet kikutyulni.
A tetejét hasonlóan barna-hajlakk-fehér-hajlakk-piros festéssel oldottam meg.
A talapzat gipszből készült, melybe a járművet a kép szerint belesüllyesztettem. Ezt már az alváz elkészülte után megcsináltam, mivel féltem, hogy a kész festett makettet összekenném, ami bölcs döntés volt részemről. Készítettem méretarányos jobb-bal csizmanyomót is a sárban a jármű körül valószínűsíthető csizmanyomok számára. A gipsz száradása után AK Earth, AK Dump Earth és AK Fresh Mud festékekkel egyszerűen lefestettem az alapot. A képen látszik, hogy hol száradt már meg a sár a kerekeken, ezt igyekeztem utánozni - bár ahogy jobban megnézem ez szorul még némi korrekcióra...
Ez a Maultier (összvér) rövid története, amely igazi összvér, Dragon-ICM-homemade részekből állt össze. Remélem elnyeri tetszéseteket. Kritikát, elismerést egyaránt várok, tanácsot szívesen adok - ha tudok...