Mercedes-Benz 3850

Mercedes-Benz 3850

1:24, Italeri + saját
Pintér György - Múzeumi krimik Gondolom nem okozok nagy meglepetést azzal, hogy ismét egy speciáltransportos makettem bemutatásáról írok.
Elsőre néhány szót az eredetiről. A Mercedes NG sorozata egy nagyon sikeres és időtálló konstrukciónak bizonyult. Az első példányok 1973-ban láttak napvilágot, és 1996-ig az Actros megjelenéséig erre a típusra épült a Mercedes nehéz teherjármű sorozata. Természetesen folyamatos fülke frissítés, motor és erőátvitel fejlesztés mellett, de az alapokat ez a konstrukció adta. Elnyűhetetlen, egyszerű, megbízható szerkezetnek bizonyult minden téren. Természetesen voltak nehéz vontató változatai is, így pl a 3850-es típus, melyek a 80-as években élték virágkorukat. Érdekes módón ebből a variációból nem túl sokat építettek, talán ha 50 db készült, egyszer egy német fórumon írták össze őket, és én is meglepődtem a kis darabszámon. A típus jellegzetessége az összkerékhajtás, V10-es, 500 LE-s motor, és jellemzőbb volt a húzóvontatás velük, mint a nyergesként való használat. Ebben az esetben a nyeregszerkezet és a hátsó tengelyek fölé egy ballasztplatót raktak lesúlyozva, így biztosítva a hátsó kerekeknek a megfelelő tapadást.
Egyszer sikerült hozzájutnom egy régi Italeri NG Merci maketthez, és elhatároztam, hogy ilyet építek belőle. Ebben nagy segítségre volt Klaus Lassen barátom, akitől kaptam erről a típusról gyári, beméretezett tervrajzokat, így nem volt akadálya az építésnek. Mivel ezek közül is a német Baumann cég kamionja tetszett legjobban, így ilyenre építettem az enyémet is.
Mivel egy normál 6x4-es kamion az alap, ezért igen komoly átépítésről volt szó. Első lépésnek a hajtott első futóművet készítettem el. Ehhez egy régi, bontott hátsó hidat vettem alapul, majd az alsó és felső részén lecsiszoltam, mert a Mercedes elöl szögletes formájút használ. A kerékagyak egy másik régi kamionról származnak, viszont a tengely végét egy csőbe bújtattam, és a kormányzás miatt új karokat készítettem. A kormányösszekötő rúd 1 mm-es rézdrótból lett méretre hajlítva. Ezzel párhuzamosan építettem a vázat is, melyet kb a fülke mögött szétvágtam, és beletoldottam egy darabot. Mind az első, mind a hátsó rugókat megerősítettem több rugólappal, csakúgy mint az eredetin volt, és rézdrótból elkészítettem hozzá a csavarokat is. A hátsó futómű függőleges irányban mozgóképes, bár ennek semmi gyakorlati jelentősége nincs. Itt kerültek fel elsőnek próbára a kerekek is, megnézve, hogy megfelelnek-e a méretek eddig, valamint megfelelően sikerült-e a tengelyek beállítása. A vázat kicsit félretéve nekiálltam a motor átépítésének. Eredetileg egy V8-as motort adnak a maketthez, de ebben V10-es volt, ezért egy hengerpárt bele kellett toldani. Szerencsére hengerfejem volt pluszban, a többi meg csak sztirol kérdése volt. A nagynyomású csöveket rézdrótból készítettem hozzá. A váz közepére kellett egy osztóművet készíteni, ezt teljesen sztirolból építettem, különböző kimaradt alkatrészek segítségével. Ezt beépítettem, majd méretre vágott kardánokkal összekötöttem a futóművekkel. A váz hátsó részét is megerősítettem, és oda került egy komolyabb vonófej, mely a nehézvontatáshoz kell. Az eredeti üzemanyagtartályt megnöveltem, mégpedig úgy, hogy előre és hátrafelé is beletoldottam a rajz szerinti méretig. Bal oldalra készült egy tároló doboz, felkerültek a légtartályok bekábelezve, és néhány apróság. A vázba még kerültek csövek, majd az egészet lefestettem pirosra. Az első kerékagyaknál a Titannál már kipróbált módszert alkalmaztam a kihajtásra, vagyis levágtam egy hátsó kerékagy külső részét, és azt illesztettem az első kerékagy közepébe. A kerékagyakat az eredetinek megfelelően bézs árnyalatúra festettem. Ezt a színt úgy kevertem ki több színből, mire azt mondtam, hogy megfelelő lesz. Közben építgettem a belső részt is, bár itt nem akartam nagy feljavítást, mert ezeknél sima egyszerű gyári belső volt. Az ülést, ágyakat, hátfalat Leukoplasttal vontam be, majd különböző színűre festettem őket. Került bele egy egyszerű függöny, néhány kacat a sofőr mellé, CB rádió. A fülkét lefestettem a már említett bézs színnel, majd összeraktam az egészet. A matricákat szokás szerint RCM készítette, nagyon jók lettek rá.
Az első lökhárítót is újra kellett építeni, mert ki kellett építeni az első vontatás lehetőségét. Alapnak meghagytam a régit, csak síkba csiszoltam, majd sztirolból elkészítettem a végleges formát, melyet fehérre festettem, majd maszkolás után piros csíkokat fújtam fel rá. Az első fellépőket szintén cserélni kellett, ezeket a képeken látható módon oldottam meg. Szinte a fülke ezzel készen volt, és jöhetett a fülke mögötti felépítmény elkészítése. Itt egy másik hűtő van, a levegőszűrő csövei, valamint a kipufogódobok. Ezeket vagy bontott, kimaradt alkatrészekből, vagy sztirolból készítettem el, majd pirosra festettem. Mögéjük került egy fellépő, és egy treplilemez. Új tükörszárak a fülkéra, lámpák, kiegészítők, légkürt, és az első rész készen is volt. Azt már első pillanatban eldöntöttem, hogy elkészítem hozzá a platót is, így nekifogtam annak. A plató sztirolból készült, a ponyvatartók hozzá pedig öntőkeretből. A ponyva egy régi esőkabát féleségből származik, a karikákat hozzá rézdrótból készítettem. A ponyvazsinór damilból van, de így utólag tudva fekete damilból kellett volna csinálni, mert alig látszik. Természetesen a plató levehető, így nyerges vonatóként is tud funkcionálni.
Amit most itt leírtam, az egy kb. 9 hónapos építés volt, igaz volt amikor szinte egy hónapig sem volt időm hozzányúlni.
1
1
Az eredeti
Az eredeti
a kiindulási alap, ebből a dobozból építettem
a kiindulási alap,…
11
11
12
12
13
13
14
14
15
15
16
16
17
17
18
18
19
19
20
20
21
21
22
22
221
221
23
23
24
24
25
25
26
26
27
27
28
28
29
29
30
30
31
31
32
32
33
33
331
331
34
34
35
35
36
36
37
37
38
38
39
39
40
40
41
41
42
42
43
43
44
44
45
45
46
46
47
47
48
48
49
49
50
50
51
51
52
52
53
53
54
54
55
55
56
56
57
57
58
58
59
59
60
60
64
64
IMG_2040
IMG_2040
IMG_2027
IMG_2027
66
66
2010.12.30.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Novák Máté
2010.12.30. 23:19:11
Szép.
Bár én nem értek az ilyen járművekhez mert harckocsikat csinálok, de a koszolást, sarazást hiányolom (nem csak ennél).
Direkt hagyjátok ilyen sterilen?
Fóka
2010.12.31. 09:54:41
Gyönyörű lett! Különösen a gondos átalakítás tetszik. Én is építettem pár kamiont, de ilyen mesteri tunningra nem is mertem gondolni. Gratulálok!

A koszolás hiányának védelmében: a civil járművek üzemeltetői rendszerint aggályosan ügyelnek arra, hogy járműveik (autók, repülőgépek, stb.) mindig szép tiszták legyenek, hiszen ezzel a cég és a szolgáltatás minőségére is lehet következtetni. Senki sem bízná szívesen az áruit egy leharcolt, szutykos teherautókat felvonultató cégre, és a légiutasok is szívesebben ülnek be egy tiszta repülőgépbe. Ezért a polgári makettekben is inkább a "steril" tűnik élethűbbnek, de ez persze szubjektív. Egy roncstelep diorámán pl. kifejezetten furcsa lenne :-)
Gabi
2010.12.31. 13:09:25
Köszönöm!

Máté!
Fóka már le írta a lényeget, de elég ha pl a személyautókra gondolsz, normál esetben mindig tiszták, lemossuk egy eső után, mert ez ugyanolyan természetes, mint az, hogy tiszta ruhát veszünk. Persze vannak piszkos, elhanyagolt, kopott járművek is, de nem a a jellemző, nekem egész egyszerűen nem az a természetes. A kamionok sok esetben nagyobb becsben vannak tartva, mint egy autó, mert nem ritkán 3-4 hétig abban él a sofőr, és ezért nagyon nem mindegy mire kell fel mindennap. Halkan megjegyzem, hogy néha túlzónak találom a koszolást, koptatást a harci járműveknél, mert már nem életszerű, némelyek átesnek vele a ló túloldalára.
Gabi
Novák Máté
2010.12.31. 17:22:24
Igen, értem én, hogy nem hanyagolhatják el meg takarítják, de azért egy kis lerakódott kosz az alvázon, kerekeknél előfordul akármilyen alaposan mossák le a járművet. Nem arra gondolok én, hogy nyakig sáros legyen, hanem csak ízléssel :)
hobbista
2011.01.07. 10:50:20
Valahol neked is igazad van Máté, kopp tiszta járművet inkább autókiállításon vagy "Az év truckja" című show-n tudok elképzelni. De ha jobban belegondolsz, pl. nyáron, az alvázon lerakódott kosz nem nagyon látszik.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció