Mustang Mk.III

North American P-51B/C Mustang Mk.III

1:48, ICM
A Mustang meséjét szerintem szinte mindenki ismeri, nem akarok senkit untatni a nagyszerű sárkány és gyenge Allison erőforrás rossz házasságának, majd a Rolls-Royce Merlinnel elkövetett házasságtörésének történetével.
A Merlin motoros P-51 az erős agregátnak köszönhetően domináns típus lett nyugaton, a pilóták rajongtak érte. Az Allison motorról a Merlinre való átállást valaki így jellemezte: "Mintha versenyautóba ülne át az ember."
Egy másik mondás szerint, ha a pilóta imponálni akart a "csajának", küldött magáról egy "mustangos" képet. (Ha pedig azt akarta jelezni az otthoniaknak,hogy BIZTOSAN túléli a háborút, egy P-47-esben fotóztatta magát.)

A makett

Egy éve rongyolódott ennek a makettnek a doboza a raktáramban. Szó szerint rongyolódott, mert olyan finoman sikerült felbontanom, hogy az egész szétszakadt.
Az ICM eme "lova" valaha a Tamiya istállójában született, aztán az ukrán gyártó is kiadta, több más Tamiya Mustang-változattal egyetemben. Ez részint örvendetes hír, hiszen a japán cég kitjét az eredeti ár töredékéért kaphatjuk meg, részint szomorú, mert a Tamiya Mustang nyílvánvaló hibái megismétlődnek...

Melyek is volnának ezek?
- a padlólemez rossz
- szegényes a kabin részletezettsége

A padlólemez problémájára Kormos Péter hívta fel a figyelmemet, mely szerint a készlet a korai P-51A családra jellemző íves, fém szárnyprofilra épülő padlót tartalmazza. Tehát rossz az alakja és a részletei is. A P-51B/C/D Mustangok fa padlólemezzel készültek, mely sík lapként fedte a kabin alját.
A Tamiya itt elszúrta, az ICM pedig majmolta...
Az ukrán gyártó legnagyobb hibája ennél a Mustangnál az, hogy teljesen kihagyta a rögzítőcsapokat és -füleket a készletből. A két törzsfél összeillesztésénél és egyéb nagy felületek rögzítésénél nem árt óvatosnak lenni...
Az én példányomnak volt egy további bosszantó hibája, vagyis úszott a formaleválasztó olajban. Szó szerint cseppekben állt a zacskón ez az olajos folyadék, sokszor kellett átdörzsölnöm a műanyagot, hogy megszabaduljak tőle.

Az építés

Az én példányom a doboz lehetőségeit felhasználva egy emigráns lengyel alakulat gépe lesz, a 316. squadroné. A gép festése a szokványos angol kamuflázs, inváziós csíkokkal és vörös-fehér csíkos orral.

Az építés eddig nagyon nagy vargabetűkkel halad. Eleinte úgy gondoltam, zárt kabinnal, minimális feljavítással építem meg. Aztán elkezdtem a kabint, sorra derültek ki a problémák, ismeretanyag hiányából fakadó rossz lépések (a mellékelt képek tartalmaznak párat). Jelenleg úgy áll a dolog, hogy nyitott kabinnal épül, számos feljavítással. Így a rossz padlólemezt levágtam, az újat kivágtam sztirolból sablon alapján, és beleástam magam a szakirodalomba és képekbe.

UPDATE 1.

Hosszabb kihagyás után az alábbiak történtek.

Jubilálok ezzel a makettel,még soha nem fűrészeltem szét kabintetőt.A Z63-féle Pilka fűrész nélkül nem is ment volna,na meg a lélekerősítő barack nélkül.
Utólag belegondolva jó ötlet volt kinyítni a kabint:a tető eléggé torzít.Már csak attól félek,hogy vajon a Malcolm-buborék hátrahúzott állapotban passzol-e majd a gerincre?

Levágtam az eredeti,P-51A/A-36 készletekhez való padlót,és egy Barangoló telefonkártya segítségével újat készítettem.A fotók alapján a fa borítást egy surfacerrel kezelt műszaki rajzlap imitálja.Ez lesz majd feketére fújva,a megfelelő helyeken a kopásokat szárazecsetelem majd.

A képen látható az üzemenyagtartály is,mely a közép-,és kései szériájú B/C Mustangokon már megtalálható volt.A P-51 A és a korai Merlines Mustangoknak nem volt a törzsben üzemanyagtartályuk,később erre azért volt szükség,mert a Rolls Royce Merlin többet evett,mint az Allison.

Az oldalkonzolokon is dolgoztam.A készlethez igen baráti áron szereztem egy eduard maratást,ennek egyetlen problémája,hogy a régi monogram kithez adták ki.Lényegtelen,igazából csak a műszerfalra volt szükségem belőle,meg egy-két dologra.
Az oldalfalakra szintén papírból kellett "hosszabbítást" csinálnom.Ennek oka nagyon egyszerű,az ives padló elhagyása után simán be lehetett látni a szárnyba.papírt azért használtam,mert nagon vékony,surfaceres kezelés után csiszolható,és kellően merev lesz.

Az eduard készlet mellékel ülést és hátpáncélt is.
Az ICM által adott seat feltünően kicsi,így a maratást fogom felhasználni,a páncéllemezből is.
Az ülésbe még milliputból elkészítem majd a háttámlán található párnát is.
A napokban akarom majd festeni,a már említett humbrol 226 felhasználásával.

UPDATE 2.

Nem sok változás történt sajnos,eléggé lassan haladtam a madárral.Nem igazán a kit hibája,a plusz munka,amit adott nem túl nagy ügy,csak lusta vagyok.

A kabint lefestettem fehérrel világosított Humbrol 226 IG-vel.A kezelőszervek lefestése után lefújtam MM Acrylic selyem lakkal,majd Humbrol Enamel hígítóval oldott művészolajjal befolyattam a mélyen fekvő részeket,kicsit filtereztem is.Ettől az egész bemattult,döglött lett a felülete,Kormos Peti tanácsára kapott egy újabb réteg lakkot.Előtte a bordákat az alapszín világosított árnyalatával kiemeltem.

Az ülésbe elkészítettem Milliputból a háttámla párnáját,néhány képen rajzon látható.Szerintem az a minimális komfortérzet,amit nyújt,kicsit feldobja a kabint,ezért ragaszkodtam hozzá.A hevederek tamiya szalagból és Z63 ónhuzaljaiból készültek.(Az eduard készlet nem tartalmaz hevedereket.Ejnye-bejnye.)

A padlólemezt,miután feketére festettem,elkezdtem kicsit gyilkolni,koptatni.A gumi borítást a pilóták lerugdosták,lekoptatták.Ehhez híg barna és szürke árnylatokat használtam.

A műszerfal kisebb egységeit,konzoljait híg szürkével folyattam be,megtörve az alap feketéjének egyhangúságát.

A hűtők és a kabin behelyezése után jött a két törzsfél összeállítása.Az illeszkedés nagyon jó a gerinc mentén,alig kell majd tömíteni.Csapnivaló a hason a farok alatt és a hűtőnél.
Az ICM műanyaga nagyon rossz:puha,gyenge,a szorítókat nem mertem rárakni,mert féltem,hogy összeroppan az egész....

Szép kis tömítések következnek....
Mustang1
Mustang1
Mustang2
Mustang2
Mustang3
Mustang3
Mustang4
Mustang4
Mustang5
Mustang5
Mustang6
Mustang6
Mustang8
Mustang8
Mustang9
Mustang9
Mustang11
Mustang11
Mustang12
Mustang12
Mustang14

Az új padlólemez.
Mustang14
Mustang15

Jobb oldali konzol
Mustang15
Mustang16
Mustang16
Mustang17

Az ülések paradoxona :)
Mustang17
Mustang18

Kabintető szétvágva
Mustang18
Mustang19

hehehe:)
Mustang19
Mustang20

A kész padlólemez az üléssel,tankkal és rádióval
Mustang20
Mustang21

Baloldali konzol
Mustang21
Mustang22

Jobboldali konzol,hozzáadott gégecső,
Mustang22
2008.04.19.
Utolsó módosítás: 2008.09.05.
Hickory
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2008.04.24. 07:29:47
Naggyon jóóó a cikk!! :) Hány sör után készült? Mééég!!! :)
Hickory
2008.04.24. 07:45:52
:)))) Köszönöm:)
Sok sör után:)
A folytatás egy hét múlva lesz,mert 3 óra múlva indulok Angliába,oda pedig nem viszem a lovat:)
ElGatoNegro
2008.04.24. 20:10:53
Én is egy korai mustangon (is) dolgozom.
Ne lepődj meg ha az alsó- és a felsó szárnyrész osztásvonalai nem találkoznak!
A Belépő élen ugyanis hosszirányban végigfut a szárnyon egy osztásvonal (de csak a korai változatoknál),ezt nem szabad eltömíteni!
Amúgy vicces a cikk, ebben a stílusban tovább!
borisz
2008.04.26. 22:45:59
This is sorjaaXD
Neked is ajnálom a Revell verzióját 72ben
Mekett
2008.09.05. 17:44:29
Még mindig röhögök :D
Muzzy
2008.09.08. 13:52:26
Szia Hickory!
Én úgy tudom, hogy a pilóta mögötti tüzelőanyag tartály is fekete volt, ugyanis az is gumiból készült. Most még könnyű javítani.
Muzzy
Hickory
2008.09.08. 15:47:04
Szia Muzzy!
Most már tökmindegy,mert már egyesítettem a törzsfeleket...
Muzzy
2008.09.08. 16:04:07
Azért kiváncsian várom a folytatást, nekem is ott figyel egy gép a polcomon, de még nem mertem nekiállni, mert ellentmondásos a gép, vannak nagyon szép megoldások és nagyon rosszak is. PL. a Te fényképeden is látszik a szárnytartályoknál a borítás csavarozása szép, de van néhány hatalmas beszívódás, amit nem tudsz eltüntetni anélkül, hogy ne sérüljön a csavarsor.
Muzzy
Hickory
2008.09.09. 11:28:43
Így van,eléggé végletes megoldások vannak rajta,számomra két legbosszantóbb a csapok hiánya,és a nagyon rossz minőségű műanyag volt.
Meg még ki tudja mik jönnek:D
lori
2008.09.13. 13:00:54
A cikk elolvasása után úgy döntöttem, hogy szolidaritást vállalok, elpakoltam a MiG-21 biszt és elővettem az ICM D változatot... :)
Hickory
2008.09.14. 22:05:25
Szia Lori!

Valami információval tudnál szolgálni a Bubbletop Mustangról?Érdekelne egy olyan is,nagy szerelmem a csikó,még egy párat meg kellene majd építeni. :D
lori
2008.09.16. 15:51:38
Hali!

Minden kívánságod ilyen gyorsan teljesüljön!

lori
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció