ÖAF 40.525

ÖAF 40.525

1:24, Italeri + saját
Pintér György - Múzeumi krimik Akik ismerik az építéseimet, nem lepődnek majd meg nagyon, hogy ismét egy nehézvontató került megépítésre. Ez az ÖAF nem egy régi terv volt, nem egy régen nézegetett típus, inkább egy pillanatnyi ötlet. Az első lépés volt, hogy az Italeri újra kiadta a régi F8-as MAN-t, amiből rögtön vettem kettőt, minden további cél nélkül, csak azért, mert az a biztos, ha van itthon. A következő lépés az volt, hogy megvettem a cseh srácok maratását ehhez a maketthez, és azon örömmel láttam meg, hogy van ÖAF logó is. Aki nem ismeri, annak elmondom, hogy az ÖAF is MAN tulajdonú cég, csak Ausztriában van a gyár, és leginkább speciális teherautókat gyártott, valamint a belföldi piacot látta el. Azért beszélek múlt időben, mert noha a gyár működik, de ma már csak az MAN név maradt meg, nem gyártanak ÖAF név alatt. Ettől függetlenül régen is csak a név volt más, mert minden részegység MAN volt.
Szóval a makett. Mikor megvettem a maratást, nekiálltam keresgélni valami speciális ÖAF kamiont. Volt sok verzió, de végül egy 8x6/4-es MAN vontató tetszett meg igazán, és elhatároztam, hogy ez alapján építek egy ÖAF-t. Tehát maga a kamion egy kicsit így fantazi lett, de nyugodtan létezhetett volna, mert MAN néven futott. Azt rögtön hozzá kell tennem, hogy amennyire ki tudtam nyomozni, ebből a verzióból jó,ha 10-15 db-ot építettek annó, tehát nem volt egy nagyszériás kamion. Pont ezért nagyon kevés kép volt róla, rajz meg pláne nem, így sok minden improvizáció lett.
Az építést itt is a vázzal kezdtem, a normál 6x4-es alvázba beletoldottam a plusz tengely miatt. A 8x6/4 tengelyelrendezés azt jelenti, hogy a 4 tengelyből 3 hajtott, és 2 kormányzott. Nehézvonatóknál elég jellemző, hogy az első tengelyt is meghajtják, mert akkora nyomatékuk van, hogy nehéz súly esetén vagy emelkedőn képes megkaparni a két hátsó kerék normál aszfalton is, így viszont rásegít az első hajtott tengely. Mivel az első hajtás miatt teljesen új első hidat kellett építenem,ezért ezzel kezdtem, mert ennek a magasságához kellett beállítanom a hátsót is. Itt egy elég bonyolult módszerrel tudtam megoldani, hogy kormányozható is legyen, meg a hajtást is imitáljam. Mikor a helyére került, akkor beállítottam az új, magasabb helyükre a hátsó futóműveket, majd elkészítettem a második kormányzott tengelyt is. A két első tengely kormányzását összekötöttem rézdrótból készült rudazattal, de kellett közé egy áttétel, mert a második tengelynek kisebb szögben kell fordulnia, mint az elsőnek. Nem biztos, hogy fokra teljesen jó, de szemre megfelelő lett.
Az eredeti motort kicseréltem egy Revell féle V10-es MAN motorra, ezekben ez volt. Kicsit nehezen akart bemenni, de csak sikerült a dolog, viszont a szélesebb motor miatt át kellett alakítanom a fülke belsőnél a motoralagutat is. A vázat kábelezgettem, majd egy bordós árnyalatú színt kapott.
Sok tanakodás után a fülke sárga színt kapott, és ezt piros csíkokkal törtem meg. Bekerült az új hűtőrács az ÖAF felirattal is. Az elejére teljesen új lökhárítót gyártottam, ez az életben egy erős acél lökhárító, mert ezzel képes a trélert tolni is. A fülke mögé készült a felépítmény, üzemanyagtank, légszűrők, kiegészítő hűtő. Ahol csak lehetett,felhasználtam a maratást, nagyon sok jó dolog van benne. Sok próbálkozás, kísérletezés után jó fél év alatt készült el a kamion, és került be a vitrinbe a többi nehézvonató mellé.
aIMG_0106
aIMG_0106
Az ötletadó kép
Az ötletadó kép
Váz kezdetek
Váz kezdetek
Új első híd kezdete
Új első híd…
aIMG_1000
aIMG_1000
Átalakítva
Átalakítva
Hátsó kerékagyak
Hátsó kerékagyak
Első híd a helyén
Első híd a helyén
Itt már a hátsó hídak is beállítva, motor csak a kép kedvéért került bele
Itt már a hátsó h…
aIMG_1166
aIMG_1166
Itt már látszik az eltérő fokú kerék kitérítés
Itt már látszik az…
Váz lefestve, hajtott első kerékagyak is a helyükön.
Váz lefestve,…
Az átalakított belső tér
Az átalakított…
A maratott műszerfal kifestése nem volt egyszerű mutatvány
A maratott mű…
Kormányrásegítő munkahenger
Kormányrásegítő…
Fülke festve
Fülke festve
Itt már látszik belőle valami
Itt már látszik…
Csíkozva
Csíkozva
aIMG_1414
aIMG_1414
aIMG_1419
aIMG_1419
Üzemanyagtank
Üzemanyagtank
Új első lökös
Új első lökös
aIMG_0001
aIMG_0001
aIMG_0004
aIMG_0004
aIMG_0006
aIMG_0006
aIMG_0035
aIMG_0035
aIMG_0040
aIMG_0040
aIMG_0101
aIMG_0101
aIMG_0105
aIMG_0105
aIMG_0111
aIMG_0111
aIMG_0113
aIMG_0113
aIMG_0118
aIMG_0118
aIMG_0119
aIMG_0119
aIMG_0132
aIMG_0132
2014.01.19.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mad_Nick
2014.01.23. 08:44:27
Nagyon jó lett! Gratulálok!
neos
2014.01.23. 10:28:01
Az előző után már meg sem vagyok lepve. Egyre jobb lesz.
geriand
2014.01.23. 18:31:47
Na most komolyan. Ez nem egy igazi kamion? :-) Fogadd nagyon nagy gratulációmat, mert ez is mestermunka, mint az előző. A következő 1:1-ben lesz? :-) Meg tudnál belőle élni:-)
Gabi
2014.01.23. 19:30:05
Köszi szépen!
Nem szeretnék ebből élni, nálam csak szigorúan hobbi, így élvezem igazán. Hétvégén megírom a következő cikket is, ha lesz hozzá hangulatom. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció