Pintér György - Múzeumi krimik
Akik ismerik az építéseimet, nem lepődnek majd meg nagyon, hogy ismét egy nehézvontató került megépítésre. Ez az ÖAF nem egy régi terv volt, nem egy régen nézegetett típus, inkább egy pillanatnyi ötlet. Az első lépés volt, hogy az Italeri újra kiadta a régi F8-as MAN-t, amiből rögtön vettem kettőt, minden további cél nélkül, csak azért, mert az a biztos, ha van itthon. A következő lépés az volt, hogy megvettem a cseh srácok maratását ehhez a maketthez, és azon örömmel láttam meg, hogy van ÖAF logó is. Aki nem ismeri, annak elmondom, hogy az ÖAF is MAN tulajdonú cég, csak Ausztriában van a gyár, és leginkább speciális teherautókat gyártott, valamint a belföldi piacot látta el. Azért beszélek múlt időben, mert noha a gyár működik, de ma már csak az MAN név maradt meg, nem gyártanak ÖAF név alatt. Ettől függetlenül régen is csak a név volt más, mert minden részegység MAN volt.
Szóval a makett. Mikor megvettem a maratást, nekiálltam keresgélni valami speciális ÖAF kamiont. Volt sok verzió, de végül egy 8x6/4-es MAN vontató tetszett meg igazán, és elhatároztam, hogy ez alapján építek egy ÖAF-t. Tehát maga a kamion egy kicsit így fantazi lett, de nyugodtan létezhetett volna, mert MAN néven futott. Azt rögtön hozzá kell tennem, hogy amennyire ki tudtam nyomozni, ebből a verzióból jó,ha 10-15 db-ot építettek annó, tehát nem volt egy nagyszériás kamion. Pont ezért nagyon kevés kép volt róla, rajz meg pláne nem, így sok minden improvizáció lett.
Az építést itt is a vázzal kezdtem, a normál 6x4-es alvázba beletoldottam a plusz tengely miatt. A 8x6/4 tengelyelrendezés azt jelenti, hogy a 4 tengelyből 3 hajtott, és 2 kormányzott. Nehézvonatóknál elég jellemző, hogy az első tengelyt is meghajtják, mert akkora nyomatékuk van, hogy nehéz súly esetén vagy emelkedőn képes megkaparni a két hátsó kerék normál aszfalton is, így viszont rásegít az első hajtott tengely. Mivel az első hajtás miatt teljesen új első hidat kellett építenem,ezért ezzel kezdtem, mert ennek a magasságához kellett beállítanom a hátsót is. Itt egy elég bonyolult módszerrel tudtam megoldani, hogy kormányozható is legyen, meg a hajtást is imitáljam. Mikor a helyére került, akkor beállítottam az új, magasabb helyükre a hátsó futóműveket, majd elkészítettem a második kormányzott tengelyt is. A két első tengely kormányzását összekötöttem rézdrótból készült rudazattal, de kellett közé egy áttétel, mert a második tengelynek kisebb szögben kell fordulnia, mint az elsőnek. Nem biztos, hogy fokra teljesen jó, de szemre megfelelő lett.
Az eredeti motort kicseréltem egy Revell féle V10-es MAN motorra, ezekben ez volt. Kicsit nehezen akart bemenni, de csak sikerült a dolog, viszont a szélesebb motor miatt át kellett alakítanom a fülke belsőnél a motoralagutat is. A vázat kábelezgettem, majd egy bordós árnyalatú színt kapott.
Sok tanakodás után a fülke sárga színt kapott, és ezt piros csíkokkal törtem meg. Bekerült az új hűtőrács az ÖAF felirattal is. Az elejére teljesen új lökhárítót gyártottam, ez az életben egy erős acél lökhárító, mert ezzel képes a trélert tolni is. A fülke mögé készült a felépítmény, üzemanyagtank, légszűrők, kiegészítő hűtő. Ahol csak lehetett,felhasználtam a maratást, nagyon sok jó dolog van benne. Sok próbálkozás, kísérletezés után jó fél év alatt készült el a kamion, és került be a vitrinbe a többi nehézvonató mellé.