Opel Blitz egy őszi napon

Opel Blitz

1:35, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik Hogy is kezdjem, talán ott, hogy mikor még kissrác voltam, voltak repülő makettjeim, de hát azokat csak úgy gyorsba összeragasztottam, majd repítettem kézben őket (szájjal való rotor-hang imitációval). Majd jött a kamaszkor, amikor is unokatestvéreimmel KGST piacon vásárolt szovjet irányítós tankokból kivettük a kis elektromos motorokat és csináltunk vízi járművet, katamaránt (fából faragtunk, persze jó nehéz fából, zötyögött az egész, de MENT!). Majd jött a nagybetűs élet, tanulni, tanulni, tanulni (ahogy Lenin elvtárs is mondta), és amikor eljött a 2. diplomámhoz az államvizsga az ELTE-n, 2008. januárjában, akkor kapott el a gépszíj, hogy én makettezzek. Sokak szerint pótcselekvés, feszültség-levezetés a tételek tanulása között (3 tétel, majd egy kis ragasztás).
Sokat nézelődtem (ahelyett hogy tanultam volna) és valahogy a mai fejemmel nem fogtak meg azok a dolgok, amik sok makettezőt, a repülők, tankok. Én inkább a „mellékszereplőket” kedvelem. Így jött a választás: az Opel Blitz.

A makett

Alig vártam, hogy az Italeri által gyártott 1:35-ös dobozt kinyissam, és elém tárult az a sok pici apró dolog, fantasztikus érzés. Rengeteget olvasgattam, kérdezősködtem (ezúton is köszönöm mindenkinek aki a makettinfó.hu–n segített). Belevágtam, a leírásnak megfelelően csináltam a dolgokat. Akik profik ebben a témában, mondták, hogy az Italeri nem túl jó választás, sok a sorja, meg illesztési gondok, de azért megpróbáltam. Szerintem nem is lett annyira rossz. Talán a fülke okozott némi gondot, ott volt tényleg illesztési hiba. A festést ecsettel csináltam, mert kezdőként még nincs szórópisztolyom. A jármű alapszíne Humbrol matt 67, a fekete részek Revell SM302 (1. kép, 2. kép, 3. kép).

Koszolás

Elérkeztem a „koszolás témához”, akkor ismét mindenfelé kérdezősködtem, olvasgattam. Első lépésként sima barna olajfestékkel (olcsó festőkészletből) kentem el a jármű száját. (4. kép, 5. kép), majd jókora adag sarat vittem föl pasztellkréta meg víz segítségével (művészellátó bolt kb. 150 Ft/db, 6. kép) amit később szépen „lemostam” vizes fogkefével, hogy annyi maradjon rajta, amennyi szükséges.

A diorámakeret

Nagyon egyszerű és olcsó megoldás. Művészellátó boltban vettem képkeretkiöntőt (29 cm x 17 cm, kb. 790 Ft, k1 kép), majd festékboltban modellgipszet (2 kg, kb. 200 Ft, k2 kép). A gipszet jó hígra, tejfölszerűre kell keverni vízzel, majd beleönteni a keretbe. Kb. 20 perc és már meg is szilárdul a gipsz. Óvatosan kifordítjuk a keretből és kész (k3 kép)! A keretet újból föl tudjuk használni további diorámaalapra. Ezután szintén a művészellátó boltból „matt sötétbarna vizes bázisú acryl - hobby festék” (kb. 250 Ft, k4 kép) festékkel a keretet lefestettem (k5 kép). Szerintem azért jó ez a megoldás, mert így az alapterület gipsz, és könnyű a dioráma-kellékeket ráragasztani.

A diorámaalap

Az alap kisállat-kereskedésben vett szitált homok (kb. 300 Ft/kg), amit összekevertem Sulifixszel meg pasztellkrétával (amit a jármű koszolásánál is használtam, 7. kép). Következő fázis a nyers híg sár. Ezt úgy oldottam meg, hogy vettem „híg-sár imitációt” (kb. 450 Ft), azt összekevertem „Revell matt 84”-es sötétbarna festékkel, így ezzel a trutyival kentem össze az alapot és a jármű alsó részét. Majd a különböző üregekbe művíz-imitációt (STILL Water 2390 Ft, a 200 ml–es elég 100 évig is) öntöttem. Száradás után kemény lesz, de szép fényes, mintha víz lenne. Majd faleveleket szórtam (Fall Laub 250 Ft/zacskó) bele a sárba (8. kép).

Ezután jött a tavaszi sétálgatás, nézegettem az ágakat, gallyakat (barátnőm nem örült nagyon, hogy a romantikus séta közepette én ide-oda ugráltam az ágakat nézni) és fölragasztottam, majd az apró ágak jönnek, kis levelekkel de ez a fázis még nincs kész!

Mivel úgy gondoltam hogy makettező leszek, fölkerestem a lakóhelyemen, Kecskeméten a Puma Makett Klubot. Nagyszerű és segítőkész embereket ismertem meg. Májusban lesz egy kiállítás (nem verseny), remélem én is tudok mutatni valamit, mint kezdő a csapatban.

Ezt a cikket keződként írtam, és első makettem. Remélem, van akinek tudtam segíteni, mivel mikor kezdtem, én is ilyen cikkeket olvastam.


U.i: Ezúton is köszönöm a kecskeméti Puma Makett klubbnak, hogy a kiállításon ott lehetett az én kezdő makettem. (kesz1-kesz3 képek).
01
01
02
02
03
03
04
04
05
05
06
06
07
07
08
08
k1
k1
k2
k2
k3
k3
k4
k4
k5
k5
kesz1
kesz1
kesz2
kesz2
kesz3
kesz3
kesz4
kesz4
2008.04.12.
Utolsó módosítás: 2008.06.26.
Göcs László (lacikaa), Kecskemét
Puma Kecskeméti Makettklub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
kocka
2008.05.10. 13:52:37
Szia! Ez a gipsz keret nem töredezik,meg nem pattog le rola a festék? Csak mert gondolom h nekiütöd valaminek jobban azért lesz baja.
Batur
2008.05.10. 21:43:53
Üdv!Nagyon jól megépítetted a makett,a hejedben raktam volna mellé még pár figurát.
vargapeter
2008.05.10. 22:27:13
Gyönyörű!!! :D
Nagyon teccik... A sarazás sztem profi!!!
lacikaa
2008.05.12. 19:05:09
Köszönöm szépen a jó kritikákat. Kocka, - eddig semmi baja sincs a gipsz keretnek.
Daskal=Tankboy
2008.05.15. 11:07:35
Tartom az állást nagyon szép :) !!

üdv!! :)
jokogeri
2008.05.17. 16:05:40
Majd ősszel menjél ki a határba és nézzél meg egy traktort sáros terepen szántás közben. A motorháztető,az oldalablak,és a fülketető biztos nem lesz saras.Ez az autó úgy néz ki, mintha a sofőrje két napig lapáttal hordta volna rá a sarat.Nem életszerű.Én voltam hivatásos katona és dagasztottam eleget a sarat,de ilyen borzadályt nem láttam.És nem baj ha most megharagszol rám,de hidd el igazam van.
jokogeri
2008.05.17. 16:08:34
Majd ősszel menjél ki a határba és nézzél meg egy traktort sáros terepen szántás közben. A motorháztető,az oldalablak,és a fülketető biztos nem lesz saras.Ez az autó úgy néz ki, mintha a sofőrje két napig lapáttal hordta volna rá a sarat.Nem életszerű.Én voltam hivatásos katona és dagasztottam eleget a sarat,de ilyen borzadályt nem láttam.És nem baj ha most megharagszol rám,de hidd el igazam van.
jokogeri
2008.05.17. 16:08:54
Majd ősszel menjél ki a határba és nézzél meg egy traktort sáros terepen szántás közben. A motorháztető,az oldalablak,és a fülketető biztos nem lesz saras.Ez az autó úgy néz ki, mintha a sofőrje két napig lapáttal hordta volna rá a sarat.Nem életszerű.Én voltam hivatásos katona és dagasztottam eleget a sarat,de ilyen borzadályt nem láttam.És nem baj ha most megharagszol rám,de hidd el igazam van.
jokogeri
2008.05.17. 16:14:44
Elnézést mindenkitől,én csak egyszer küldtem el az üzenetemet.Az ,hogy 3szor jelent meg az a Májkroszósz és Bill Gétcc hibája!
lacikaa
2008.05.17. 20:14:35
Szia! Először is azt mondanám, hogy szép a neved! Másodszor meg nem haragszom, minden kritikát fogadok. Én meg beszéltem olyan emberekkel akik az OROSZ sárban jártak és az igen, nagyon durva volt.... A harmadik dolog ,hogy én a makettezést 5 hónapja kezdtem, az első makettem ez az Opel, tehát fantáziából csináltam, és én úgy vagyok vele, hogy nekem nagyon tetszik, nekem ennyi elég is. Ha másnak is tetszik, és érekli ez az, akkor segítek hogy én hogy csináltam ezt, azt, mert én is itt tanultam sok mindent.
jokogeri
2008.05.18. 16:04:13
A nevem:Nagy István, a nick-nevem azért lett anyádhogyvan,mert bármit akartam választani minden foglalt volt és végül mérgemben ezt választottam.Katonaként én is voltam a Szovjetunióban és az NDK-ban is. És a sár mindenütt egyforma:SÁR. Igen, a felázott talaj a nehézgépek által felvágva nagyon brutális tud lenni.De még tankot sem láttam úgy, hogy még a teteje is saras lett volna, pedig a harckocsilánc piszkosul tudja szórni a trutyit.Na de lépjünk túl ezen a sár ügyön. A makettezési tehetségeddel semmi bajom. Főleg így,hogy ez az első munkád. Le is esett az állam.Csak így tovább, előre a "Lenini" úton és ne foglalkozz az ilyen vén betokosodott makettezők véleményével.De azért egy picit gondold át.Kívánok neked sok örömet és még több barátot a makettezésben.
hegyiember
2008.05.22. 15:49:21
lacikaa!Gratulálok!
Mondtam a fórumon,hogy ha kérdezik miért ilyen saras az Opel,azt kell mondani,hogy elakadt az előtte haladó jármű és jól beterítette mire kihúzták!!!:))))
Az a lényeg,hogy neked tetszik!Egyébként nekem is!
Várjuk a Katyusa fejleményeit.További kitartó makettezést!

hegyiember.
zozso
2008.05.29. 10:22:41
lacika! grat nekem nagyyon tetszik és szerintem is a leglényegesebb ogy neked tetszen!:)
TIBCSI92
2008.06.20. 12:24:02
Jonapot!
Még új tag vagyok, azt szertném kérdezni mejik méret arányban érdemes makateteket vásárolni?1/35 vagy 1/72.
Repülő, ileteve Harcijáművek iletöleg.
Üdvözletel TiBI!
lacikaa
2008.06.20. 12:28:18
Szia Tibcsi!
hát én is kezdő vagyok eléggé, de szerintem a méretekből ítélve jobb az 1:35, mert az 1:72-es kissebb alaktrészekből áll így nehezebb is összerakni szerintem.
Salieri
2008.07.18. 19:28:48
Szia!
Ez a két csávós készletből van?
Ahm nekem is tetszik...
Üdv
Salieri!
Macal
2008.09.10. 12:59:44
Szeva!
Most volt időm cikkeket nézegetni, és megláttam a teherautód:) Annak ellenére, hogy azt mondod kezdő vagy nagyon szép lett a makett! A sár a tetején tényleg picit fura, de fel tud fröccsenni odáig az tény, talán egy picit kellett volna csak kevesebb felülre. A másik dolog ami engem zavart az a fényes ponyva. Ha egy papírzsebkendőt matt lakkal ráragasztasz (akár csak az egyik réteget) és matt színnel fested az egyik legélethűbb hatást érheted el:) Én a teherautók ponyváját így szoktam megcsinálni/feltúrbózni!:)
További szép maketteket várunk tőled, de a legfontosabb: Te érezd jól magad építés közben és Téged tegyen boldoggá elsősorban a végeredmény!
Baráti üdvözlettel:
Zsigrai Zoli (Macal)
lacikaa
2008.09.10. 13:35:53
Szia Macal!

Köszönöm szépen a véleményeket! Igazad van, a papírzsebkendő megoldás jobb lett volna, és ki is volt próbálva, csak szorított az idő, mert egy kiállításunk a klubnak Kecskeméten, és szerettem volnba elvinni, ezért vissza kellett raknom a műanyag ponyvát, utánna meg nem volt szivem széttbontani, de majd egyszer... meglátjuk. Így van, engem boldoggá tesz az alkotásom, és örülök ha másoknak is tetszik.. ez a lényeg! Lehet nézegetni a klubunk weboldalát: http://www.pumamakett.hu
Betyár
2008.10.12. 22:48:18
Üdv!
Nekem tetszik. A sarazásról annyit, hogy szoktam OffRoad bulikra járni, és ez még kis miska ahhoz képest ahogyan azok kinéznek 2-3 órai dagonya után. Csak így tovább.
Üdvözlettel.
Feri
Betyár
2008.10.12. 22:49:12
Üdv!
Nekem tetszik. A sarazásról annyit, hogy szoktam OffRoad bulikra járni, és ez még kis miska ahhoz képest ahogyan azok kinéznek 2-3 órai dagonya után. Csak így tovább.
Üdvözlettel.
Feri
Teuton
2009.02.05. 18:34:24
Szia lacikaa! Nem tudom mikor olvasod majd a kommentemet, de remélem meg fogod nézni és a segítségedre lessz! Én is makettezem gyerekkorom óta, imádom a haditechnikát. Én 20 éve voltam sorkatona teherautó vezetőként. Részben igazat adok jokogeri kollégának részben nem. Átlag körülmények között egy teherautó nem sározódik így be, mi azonban gyakorlópályákon (több helyen az országban) ennél sokkal durvábban besároztuk a gépeket. Azonban ha korabeli képeket és filmfelvételeket nézel meg az orosz frontról amik a "raszputyica" idején készültek nagyon is elképzelhető egy ilyen mértékű sarazódás. Egy a lényeg tetszik a munkád,(főleg, hogy az első) csak így tovább!
Üdv: Teuton
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció