Pz.Kpfw IV ausf. H

Panzer IV Ausf. H német közepes harckocsi

1:35, Italeri No.236
Pintér György - Múzeumi krimik A Panzer IV-es a német hadsereg II. világháborús harckocsihadseregének igáslova volt. A háború végéig a német gyárakban 10 500 olyan járművet készítettek, amelyhez a Panzer IV-es alvázát használták. Ezek között több, mint 7000 harckocsi szerepelt.
A Panzer IV-es még 1944-ben is minden fronton a német védelem legfontosabb fegyvere. Általában minden páncéloshadosztályban volt egy Panzer IV zászlóalj a Párducokkal felszerelt egység mellett
1944 közepére a Panzer IV-es egyre komolyabb minőségi hátrányba került, nem nyújtott kellő védelmet a szövetségesek nagyobb erejű harckocsiágyúi ellen; másodszor lövegének teljesítménye egyre inkább elmaradt az ellenséges páncélozott harcjárművek fegyverei mögött. Azonban a német harckocsizók igen magas szintű kiképzésben részesültek, és tapasztaltak voltak. Mindez azt eredményezte, hogy a Panzer IV-esek körülbelül azonos számú ellenséges harckocsi ellen még a háború utolsó évében is sikerrel vehették fel a harcot.
A Panzer IV-es tartós és mechanikailag megbízható volt. Ezenkívül a típus hatótávolsága is megfelelő, különösen a J változat esetében. A legnagyobb erénye azonban az, hogy alkalmas volt az állandó korszerűsítésre és fejlesztésre. Ez tette lehetővé, hogy a II. világháború végéig az első vonalban harcoljon. Igaz, hogy a Panzer IV-es nem olyan híres, mint utódai, de a háború végéig ez a típus alkotta a német páncéloshaderő gerincét.

A H változat:

1943 márciusában a H váltotta fel a frontokon a G típust. Az alaptípuson a gyártása során elődjéhez hasonlóan számos kisebb módosítást hajtottak végre. Ez volt az első olyan változat, amelyet még a gyárban bevontak Zimmerit antimagnetikus réteggel. A pácélvastagságot megnövelték, elől 80, oldalt 30, hátul pedig 20 mm vastagra. A torony eleje és a lövegpajzs 50 mm-es lemezekből állt. Továbbá a jármű tornyát és oldalát "Schürzen" elnevezésű kötényezéssel látták el, ami 5mm vastag páncéllemezekből állt. A páncélvédettség megnövelése miatt a jármű tömege 25 tonnára nőtt. A harckocsiágyút a hosszabb csövű, Kwk40 L/48 típus váltotta fel. A módosítások között említhetjük a külső légszűrőket, az acél visszafutógörgőket és az új parancsnoki tornyot, amit egyetlen darabból álló tetőajtóval, valamint vastagabb páncélzattal láttak el. Ezenkívül légvédelmi feladatokat ellátó géppuskafelfogatást és új láncfeszítőkereket szereltek fel, a vezető és a rádiós oldalsó figyelőállását elhagyták, az antenna pedig átkerült a páncélos bal hátsó sarkára.
A H lett a Panzer IV-es legnagyobb számban előforduló változata.

A makett

Ezt készletét már nem forgalmazza a cég. Én is egy aukciós oldalon jutottam hozzá. Azóta viszont kiadta a Dragon is ezt a változatot sokkal pontosabb kidolgozásban.
A dobozban 4 db homokszínű öntőkeretet találunk, egy vinyl lánctalpat és matricát 3 jármű elkészítéséhez. Az A öntőkeret tartalmazza a páncéltestet és a tornyot. Ezek megegyeznek az Italeri jelenleg is kapható, 6217-es Pz.Kpfw IV ausf F1 készletével (sajnos), így aztán magán viseli a típus sajátosságait. Például megmaradtak a vezető és a rádiós oldalsó kitekintőnyílásai. A B jelzésű kereten találhatók a kötényezés alkatrészei. A lemezek tagonként vannak kiöntve, így változatosan lehet majd őket felpakolgatni a kész járműre. Az egyetlen és legnagyobb gond ezekkel az, hogy ezek a valóságban 5 mm vastagok voltak. Ezeket felnagyítva viszont 28 mm-es vastagságot kapnánk. A C kereten a futómű, a H típus jellegzetes alkatrészei, illetve 3 figura (egy harckocsizó, aki idétlen testtartásban egy bottal mutogat; egy hátratett kezű köpenyes tiszt és egy géppisztolyos tábori csendőr tárcsával a kezében) is helyett kapott. Visszafutógörgőkből a gumírozottakat kapjuk. A D öntőkeret rejti a páncéltest néhány elemét, a sárvédőket és a kiegészítő felszereléseket. Ezen található a láncfeszítő kerék is, ami ez esetben is a régi típusú változat.
Zavaróak és nehezen javíthatóak a laprugók közt megbújó beszívódások, a farlemezen és a köténypáncél belső oldalain és tartókonzoljain látható kilökőtüskenyomok.
Három festési variációt ajánl a gyártó, de arról egy szót sem közöl, hogy ezek az egységek hol és mikor harcolhattak. Az első a 303-as toronyszámú, egyszínű, sötétsárga festésű jármű a 16. páncéloshadosztályból. A második a 625-ös (a matricán 635) toronyszámú, sötétsárga alapon sötétbarnával sávolt harckocsi a 20. pácélgránátos-hadosztály kötelékéből. A harmadik pedig 535-ös számú sötétbarnával és sötétzölddel foltozott, a Panzer Lehr hadosztály tankja.
A matricaíven megkapjuk még a 2. páncéloshadosztály háromágú szigony jelzését is.

Az építés

Ez a makett volt életem első 1:35-ös léptékű harcjárműve, ezért nem terveztem semmiféle átalakítást rajta, pusztán arra szántam, hogy elsajátítsam rajta a "haladó" praktikákat, amiket itt a Makettinfo fórumán olvasgattam. A harckocsi majd két és fél évig készült, a mindennapi fórumozásnak köszönhetően elméletben már bőven haladó szinten voltam, míg a gyakorlati alkalmazásra sajnos elég ritkán került sor. Aztán a 2010-es szolnoki makettkiállítás adta lökést, hogy egy utolsó nagy nekirugaszkodással befejezzem a makettet.
A páncéltest összerakásánál nem érhet bennünket nagy meglepetés. A fölső rész oldalsó lemezeit, illetve a sárvédőket külön kell felragasztani, itt nagyon kell figyelnünk a megfelelő derékszögességre. A felső páncéltest és a farlemez találkozásánál szükség van némi tömítésre. A vezető és a rádiós búvónyílásánál lehetőség van a nyitva történő bemutatásra is, de mivel a küzdőtérben egy árva MG34-es géppuskán kívül semmi sem található (az is csapnivaló minőségben), ezért én becsuktam őket.
A torony ajtajait szintén zárt állapotban készítettem el. A lövegpajzs illeszkedése borzalmasan csúnya, sokat kell tömíteni és csiszolni nehezen hozzáférhető helyeken.
A futómű elméletileg működőre építhető, ám ez az állapot csak addig áll fenn, amíg ráillesztjük a vinyl lánctalpakat. Ez olyan kemény, hogy spaniferként fogja össze a futógörgőket. Ebben a fázisban el is felejthetjük járművünk egyenetlen talajon való bemutatását. Végső soron nem gondolom, hogy ennél a készletnél bárki is beruházna egy fém lánctalpra, ezért ez így maradt. A lánctalpakról levágtam az illesztőcsapokat. Ezek nélkül sokkalta könnyebb a két végét pillanatragasztóval összeragasztani, mint "forró csavarhúzóval" bohóckodni.
Minden külső felszerelést külön kapunk, kidolgozásuk egyszerű. Én a fröccsöntött vontatókábelt használtam fel, később a festésnél számomra is nyilvánvalóvá vált, hogy miért szokták lecserélni ezt az alkatrészt dróthuzalra a "nagyok"…
A készlet non plus ultrája a kötényezés. Már első pillantásra tudtam, hogy nem lesz egyszerű feladat. A lemezek túl vastagok, maximalista vagy időmilliomos makettezők lecserélhetik réz alkatrészre, vagy elkezdhetik elvékonyítani őket. Én egyikre sem vállalkoztam. Nem hiszem, hogy ez az én vitrinemben problémát fog jelenteni. Hisz akik eddig látták, azoknak úgyis mindig az volt az első kérdésük, Hogy „Mi ez, Tigris”? (No comment – Biztos a csíkos festés miatt.) A páncéltesten jelölve vannak a tartókonzolok helyei. Ha ezekhez igazítjuk őket, akkor a hosszanti tartógerendán biztosan nem a jelölt helyekre fognak esni, ha viszont a gerendát pozicionáljuk be, akkor pedig a páncéloson fognak lehetetlen helyekre esni. Ezért az első variációt kell választanunk és el kell tömítgetni a rúdon levő kimélyítéseket, végül felragasztani a gerendát. Így viszont már nincs támpontunk, szemre kell belőni a helyét. Egy páncéllemezt lehagytam, engedtem némi bepillantást nyerni a lemezek alá, a tetszetős futóműelrendezéshez.
Ennyi pontatlanság után már kezdtem rettegni a toronykötényezéstől, de meglepő módon minden stimmelt, nem volt szükség különösebb beavatkozásra. A tartókonzolok kilökőtüskenyomainak kicsiszolásán kívül (Ami épp elég türelmet emésztett fel).

A festés

Mivel az egyszínű festést túl egyszerűnek hatott, a háromszínű fújt kamuflázshoz pedig még nem éreztem elég bátornak magam, ezért a másodikként ajánlott festési variációt választottam. Ez a harckocsi a 20. pácélgránátos-hadosztályban harcolt a keleti fronton.
A harckocsi alapszínét festékszóróval fújtam, a Revell 88-as okker színével, fehérrel világosítva. A barna sávok ecsettel készültek, Tamiya XF64 Red brown, pici alapszínnel világosítva. Az éleket az alapszín világosított változatával szárazecsreteltem, de ebből nem sok látszik. A lánctalp Gunze 406 Chocolate brown, ez érzésem szerint túl sötétre sikeredett. A vinyl lánctalapat feltétlenül alapozzuk le, mert nem nagyon tűri magán a festéket. A fényes kopások ezüst pigmentporral készültek.
Gunze fényes lakk után átmosás következett, szintén a Tamiya XF64 színével, terpenollal hígítva. A lepattogzódásokat először a Vallejo 984 Flat brown színével kezdtem, de mivel ez vízbázisú festék a hibák kijavítása, igazítása nehezen ment. Ezért később a Revell 84 Leather brown-al folytattam a műveletet. Végül matt-fényes 8:2 arányú Gunze lakk keverékével adtam meg a jármű végső "fényét". A szerszámokat, kiegészítőket mind Revell olajbázisú festékkel festettem. A kipufogódobot pigmentporokkal kezeltem.
A koszolás technikáját majd egy későbbi makettemen igyekszek majd elsajátítani, ez a gép jelenleg végletekig kimerítette a rá szánt időkeretet, ezért elkészültnek nyilvánítottam.

Összegzés

Így utólag talán első "igényesen" elkészítendő makettnek választhattam volna valami egyszerűbb, kevésbé ágas-bogas típust is. A sok köténylemez, felfogatás igen sokszor zavart a festésnél, illetve nehéz volt eldönteni, hogy mit milyen fázisban szerlejek fel a testre. A készítésnél rengeteg hibát követtem el, több alkatrész letörés, festékvisszamosás, rájavítás hátráltatta a munkát. (Ezért is készült olyan sokáig) Sokszor elkeseredtem, de sosem fordult meg a fejemben, hogy a kukába vessem a panzert. Végeredményben nekem elég szemet gyönyörködtető lett, és úgy gondolom a későbbi makettjeim ilyen kezdés és ennyi tapasztalatszerzés után csak jobbak lehetnek.
Köszönet a szolnoki makettkiállítás szervezőinek, résztvevőinek a lelki töltésért, illetve a Makettinfo rendszeres fórumozóinak a mérhetetlen tudás megosztásáért.
Kép 018
Kép 018
Kép 012
Kép 012
Kép 014
Kép 014
Kép 015
Kép 015
Kép 013
Kép 013
Kép 017
Kép 017
Kép 008
Kép 008
2010.05.29.
Utolsó módosítás: 2010.05.31.
Sziluboy
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
sipiricsi87
2010.05.31. 08:33:39
Üdv!
A makett szép lett, igazán precíz munka azt kell, hogy mondjam
A cikkre sem lehet panaszom csak egy:
A "german medium tank"-ra van szép magyar fordítás: Német közepes páncélos
Csak ennyi, de a munka igazán szép lett.
vereri05d
2010.05.31. 11:21:02
Szia, nekem nagyon tetszik a makett. Nem gondolkoztál már rajta hogy egy kicsit antikold? :) De így is nagyon szép !
üdv ! Erik
Guliver
2010.05.31. 18:36:59
Szia!
Szép tank. Ne csodáld, hogy mindenki Tigrisnek nézi, a háborúban az oroszok és a szövetségesek is gyakran annak nézték, nem véletlenül volt Kistigris a nick-je.
Guliver
ATTIS
2010.05.31. 18:58:01
hát elcsépelt duma de akkor is:kihoztad belőle a maximumot.
Sziluboy
2010.05.31. 20:15:08
Uraim, köszönöm a dicsérő szavakat!

sipiricsi87 - Azért lett "german medium tank", mert a dobozfedélen ez a megnevezés szerepel. Teljességgel igazad van, szép magyar anyanyelvünk megérdemel ennyit, ezért át is írtam. (Bár így meg nem lesznek figyelembe véve a "nemzetközi trendek" XD )

vereri05d - Úgy döntöttem, hogy őt nem fogom antikolni, mert ha még pár munkaórát rászánok, akkor a hajam szálai fognak megantikolódni.

Üdv,
Sziluboy
rohamkukac
2010.06.01. 21:03:16
Üdv!
Nekem nagyon tetszik a makett,szép lett:)
Csak annyit kellene kijavítani,hogy a pót lánctalpakat kellene lefesteni lánctalp színűre.:)
Sziluboy
2010.06.01. 22:09:15
Szia rohamkukac!

Nem! :) Ezeket színrefújták a géppel együtt. És még nem használták fel őket. (Láttam ilyet fotón):P
rohamkukac
2010.06.02. 15:13:45
Ekkor nem szóltam:D
rohamkukac
2010.06.02. 15:13:56
Akkor...
Gaspi0118
2010.06.06. 21:43:38
Szép lett, gratula!Az olaszok hanyag módon nem készítették el a fém visszafutógörgőket, pedíg a H változattól már azt használták. A vezető és rádiós-lövész oldalsó kitekintőjét a J verzió megjelenéséig megtartották. A parancsnoki kupola alsó gyűrűjét, ha lehet, fordítsd meg! A dobozgrafikán helyesen szerepel.
Csak így tovább!
Sziluboy
2010.06.07. 20:47:57
Szia Gaspi0118!

A kupolát tényleg benéztem. Inkább már nem kezdem el feszegetni. Ha ránézek szolgáljon örök mementóul, hogy mindennek nézzek utána, mielőtt a helyére ragasztom!Kösz a biztatást!
sanyi01
2012.01.14. 14:15:22
Hello

Ez nem a Panzer 4 ausf H, hanem a Panzer 4 ausf J változat: a csőszájfék vége a J változaton kerek, H-n pedig egy kerekded vízszintes téglalap alakú forma. Illetve a J változatnak a láncfeszítő kereke a korai változatok 7 ágú "küllős szerű" kerekével egyezett meg, míg a H-nál "U" idomok voltak a feszítőkerekének merevítői.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció