Reptérrészlet

Reptérrészlet betonlapokból

1:72, saját, Busch
Pintér György - Múzeumi krimik Elsõ lépésként egy 6 mm-es rétegelt lemezbõl (valamikor faláda oldala volt) kivágtam egy 200 mm x 200 mm-es négyzetet, melyre felrajzoltam, hogy körülbelül hogyan is szeretném a betonkockák elhelyezkedését. Mindenképpen úgy képzeltem, hogy ne az alaplap éleivel párhuzamosan feküdjenek a betonlapok, hanem azzal valamekkora szöget zárjanak be. (1-es kép)

Majd egy 1 mm-es papírból (Plus-ban vásárolt valamilyen játékbélyegzõ doboza volt eredetileg) kivágtam a szükséges méretû lapokat (49 mm x 49 mm), és ezeket szépen egymás után elkezdtem felragasztani. Elõször Technokollal, de végül muszály volt áttérnem a Super Glue nevû fantasztikusan jól eltalált pillanatragasztóhoz (3-as kiszerelésben árulják, kb. 180 Ft-ért). Két helyen a betonlap sarkát levágtam és külön ragasztottam fel, így jelképezve, hogy ott a lap el van törve. Néhol a széleken túllógott a lap, ezeket utólag szikével levágtam. (2-es és 3-as kép)

Ezek után egy parkolóból felszedett kõvel itt-ott megnyomkodtam a papírt, hogy benyomódott, kitöredezett hatást keltsek. Amikor ezzel is meg voltam, lefújtam az egészet Maestro matt fekete spray-vel (festékboltokban kapható 400 ml-es kiszerelésben 800-1000 Ft között). (4-es kép)

A következõ lépésben azt a részt, ahova földet szántam lefestettem jól felhígított Humbrol 5029-es matt akril barnával, a betonkockák közelében kicsit többször átkentem a felületet. A betonlapokat Humbrol 5027 matt akril szürkével festettem le, majd utána durván szárazecseteltem Humbrol 5129 matt akril szürkével, mely az elõzõnél jóval világosabb. (5-ös kép)

Most következtek a kerítés oszlopok, melyet Korona családi gyufából vágtam ki (nem a leghosszabb fajta, hanem egyel rövidebb). (6-os kép)
Hirtelen ötlettõl vezérelve egy sorompót képzeltem el a reptér sarkába, amolyan hátsó bejáratnak. Ennek tartó oszlopait 0,5 mm-es papírlapból hajtottam L szelvényûre, a rúdja hegyes végû fogpiszkálóból van, amit átfúrtam és vékony rézdróttal szúrtam át (szaloncukor rögzítõ drót). A drótot átfûztem a tartó oszlopokon is, amiket szintén kifúrtam, vagy inkább szúrtam és a már fent említett pillanat ragasztóval átitattam, hogy jobb tartása legyen. A rúd végére a betonkockát Floormate szigetelõanyagból készítettem. (7-es kép)

Újra az ecseteket vettem elõ és az oszlopokat lefestettem Humbrol 5029-es matt akril barna és Deka Color 12-90-es Matt akril fekete keverékével (ízles szerint). Utána a sorompó rúdját festettem le a Tamiya PC-1-es fehérével, száradás után pedig a piros csíkokát ráfestettem a Model Master 1705E-s pirosával. Az L szelvényeket Tamiya X-1-es feketével festettem le, a betonnehezéket pedig Humbrol 5027 matt akril szürkével. A kép bal alsó sarkában látható kis kitüremkedés Trinát Mestertapasz lefestve. Ide majd egy fenyõfát ragasztok. (8-as kép)

A földezni szánt részeket bekentem Technokollal és az udvaron gyûjtött és leszitált földet szórtam rá. Majd következett a száradás. (9-es kép)

Száradás után néhány helyen Busch mûfüvet ragasztottam két féle árnyalatban (vasútmodell boltokban biztosan kapható, én az internetrõl rendeltem 490 Ft/elég nagy zacskó árban). Két helyre ragasztottam festett szivacsdarabkákat is (szintén vasútmodellezõ boltban lehet vásárolni szóróanyagként). A mûfû és szivacsdarabkák ragasztását fehér faragasztóval végzem, mely száradás után teljesen átlátszóvá válik. (10-es kép)

Kis száradás után Panno'Pasztell 201-7-es pasztellkrétával jól megdolgoztam a betonlapokat, majd Koh-I-Noor 8500/51-es pasztellkrétával a sorompó L szelvényeit rozsdáztam be, bár rozsdázás elõtt IKEÁ-s grafitceruzával az éleket kicsit besatíroztam. A Nature Art pasztellkréta szettje (mely kb. 20 féle színt és árnyalatot tartalmaz) segítségével megpróbáltam poros színt kikeverni, és a földútra felhordani, valamint arra a betonlapra, melyre az út csatlakozik. A pasztellkrétát elõször lereszelem és ecsettel hordom fel a felületre. (11-es kép)

Ezek után az egész alapot lefújtam Very Well matt akril lakkal (szintén festékboltokban kapható, 400 ml-es flakonban 800-1000 Ft értékben). Ami mint késõbb kiderült, nagy hiba volt. A lakkozástól a föld sokkal sötétebb és véleményem szerint élethûbb is lesz, valamint ez az eljárás kihozza a földezési hiányosságokat is. Viszont a pasztellkrétát (kivéve a Nature Art-osat) eltüntette. Így a sorompó tartó rozsdázását és a betonlapok koptatását újra meg kellett csinálnom. (12-as kép)

Kisebb festési igazításokat eszközöltem a sorompón, valamint a betonnehezéket szárazecseteltem Humbrol 5129 matt akril szürkével. A fa kerítésoszlopok sem maradhattak ki a szárazecsetelésbõl, azokat Humbrol 5029-es matt akril barnával kezeltem. (13-as kép)

Majdnem a legutolsó lépésként került fel a drótkerítés. Melyet szitaszövetbõl vágtam ki, és transzformátor tekercs rézdrótjával valamint pillanatragasztóval erõsítettem az oszlopokhoz. A pillanatragasztót az drótkerítés tetejénél cseppentettem az oszlopra, és hagytam, hogy lefelé folyva elterüljön az oszlop és a kerítés között. (14-es kép)

Végül a helyére került a kis fenyõfa is, ami szintén a Busch terméke (Busch Bu-6499, 100 db fenyõ 6740 Ft-ért, ha valaki nem akar ardenneki diorámát csinálni, akkor élete végéig elég ennyi fa). A fa törzsébõl kicsit levágtam csípõfogóval, mert hosszúnak ítéltem, majd forgatva kis lyukat fúrtam neki a mestertapasz helyén, majd cseppentettem bele némi pillanat ragasztót és végül beleállítottam a fát. (15-ös kép)

A szövegben említett festékek és színek kiválasztása nem tudományos alapokon történt, pusztán a rendelkezésre álló készlet felhasználásával törekedtem a reptér részlet elkészítésére.

Köszönet Szaka bartátomnak a szitaszövetért, a Floormate szigetelőért és a tanácsokért.
1

A kivágott és előrajzolt alaplap.
1
2

A betonlapok felragasztása.
2
3

Betonlapok felragasztva.
3
4

Benyomódások, és alapozás után.
4
5

Festve.
5
6.

Kerítésoszlopok.
6
7.

Sorompó.
7
8.

Újabb festés után.
8
9.

Földezés után.
9
10.

Műfüfezés  után.
10
11.

Pasztellkrétázás után.
11
12.

Lakkozás és újabb krétázás után.
12
13.

Szárazecsetelés után.
13
14.

Drótkerítéssel.
14
15.

Fenyőfával.
15
16.

A drótkerítés rögzítésének egy részlete. A rézdróttal a valóságnak megfelelően rögzítettem a kerítést, bár ez 1/72-ben nem volt könnyű feladat. Tervezem vezetőszálak kihúzását is, és a réz részeket aluminium színre festését is.
16
2008.01.23.
Bogesz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mokus88
2009.10.26. 14:09:07
gyönyörű munka, csak gratulálni tudok.
Bogesz
2009.10.26. 17:02:44
Köszi. Igyekeztem. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció