Sivatagi S.A.S.-ok (L.R.D.G. , Libya 1942)
1:76
Pintér György - Múzeumi krimik Hosszas kihagyás után rászántam magamat egy újabb „cikk” megírására. Ebben a cikkben szeretném bemutatni első diorámám és a rajta szereplő makettek elkészülését.

A makettek

Az 1:76-os S.A.S. Willy’s Jeep és a 30cwt Chevy a már igencsak koros Matchbox készlete (PK173 kat. sz.), amit a Revell később újra piacra dobott (03225 kat. sz.)

Az építés

Az építés leírásánál először is a kis Jeepet taglalnám. Az alkatrészeken meglátszik már a kor - ez mind a két készletre érvényes -, a kisebb alkatrészek vaskosak, és sorja is előfordulhat itt-ott, az alakhűségre szerintem felesleges kitérni, arányaiban jó, ne bolygassuk a dolgot. Rengeteg apróságot kicseréltem, feljavítottam az építés(ek) során, kezdve:
- az iker Vickers géppuskák csöveit méretre vágott injekcióstűkkel pótoltam, az irányzékait vékony rézdrótokból készítettem el
- az M2-es géppuska csövénél szintén injekcióstűt használtam, illetve a markolatát is feljavítottam
- a kormánykerék és a különböző váltókarok is rézdrótos beavatkozást kaptak
- elkészítettem a hátsó részen szállított üzemanyagos/vizeskannák tartókeretét vékony csíkokra vágott (megfelelő vastagságú) fémfóliából, ahogyan a többi málha rögzítése is elkészült, ugyanezzel a módszerrel
- készítettem a pótkerekekre rögzítve két homokrácsot, „perforált”, vékony lemezekből
- valamint egy pici zászlót a bal első sárvédőre, illetve elkészítettem a vízhűtő vezetékét
- a figurák a készlethez mellékeltek, némi kipofozással: a sofőr nyomi kalapját(Ami viszont a teherautó platóján „landolt” málha gyanánt… hiába no, válság van ) gyakran használt arab fejkendőre cseréltem, a „mitfahrer” pedig kapott egy porvédő szemüveget meg egy szakállat.
A málhák részben a készlethez adottak, részben különböző készletekből vett motyók(eredetiben, vagy házi másolatok). Amire talán „büszke” vagyok, az a motorháztetőn lévő bádogbögre, amit 3 darabból készítettem (alja, oldalpalást, fül) illetve a sofőr melletti tatyón a vöröskereszt, ami szabadkézzel készült (na jó, egy 5/0-s ecset is segített).

Chevrolet

Ennél a járgánynál már az építés elején cseréltem a kardántengelyt, mivel az öreg szerszámnak köszönhetően elég amorf volt (vagy csak nekem?), sebaj egy vékony rész rudacska megoldotta a „problémát”. Kicseréltem a jármű mentésénél használt „szőnyeget” illetve tartóját, a vászoncsíkot felgöngyölt papírral, a tartót pedig igen! Vékony fémfólia és rézdrót felhasználásával pofoztam ki. A két szélvédő közé elkészítettem egy napiránytűt. (Ezt a szerkezetet a korai ’20-as években fejlesztették ki, hajókon és repülőgépeken használva, mivel egy mágneses iránytű nem mutat mindig pontosan észak felé, ha acél van a környezetében. Jelen esetben a Chevy acél kasznija miatt volt szükség erre a megoldásra, elkerülve a kellemetlen pillanatokat.)

Kapott a platón lévő Vickers egy új csövet injekcióstűből, valamint itt is repült a kománykerék, átadva helyét egy házi barkácsolásúnak (a feljavítások mindkét járműnél, figuráknál, egyebeknél sufnituning!) A málha szintén változatos helyekről jött: eredeti mellékelt darabok, másoltak, két csizma egy német baka lábáról, Dragon MG 34 – német csajka, Italeri táskák/dobozok (némelyiken lakat is van), házi gyártású doboz a kapott levelek tárolására (archív fotóról vett ötlet), amire a „LETTERS” feliratot finom csiszolóvásznon kihegyezett (ez a technika egy jól bevált puskázási módszer „mellékterméke”, még hogy nem hasznos a puskázás…) Rotring ceruzával írtam fel.

A plató oldalán rögzített két gerenda szintén hasznos lehetett egy homokba ragadt jármű mentésénél (szintén archív képről). A tartólemezek teamécses fém anyagából készült, maga a gerenda egy-egy instant OKJ-s öregbítésen átesett fenyőrudacska. A motorháztetőn lévő kör alakú valami nem céltábla a lőszert pazarolni kívánó katonák számára, hanem a légi azonosítást segítette. Általában kétoldalasra készítették, egyik oldalon a saját csapatoknak szóló jelzéssel, másikon pedig általában horogkereszttel, az ellenséget megtévesztendő. Nagyon megtetszett ez a kis színfolt a járművön,ezért készítettem el. Nem mellesleg egy, a motorháztetőn ejtett festési hibát is eltakar (de ezt nem tőlem hallottátok).

A készlet figurái itt nem estek át semmilyen plasztikai műtéten, ellenben a platón gubbasztó úriember 3 figurából lett „összelegózva”. Építés közben egyedül az első hűtőrácsnál tapasztaltam pontatlanságot, arra figyelni kell!

Festés

Mindkét jármű színe az útmutató szerint lett keverve 70% fehérből (Revell 5) és 30% okkerből (Revell 88), de ezeket az arányokat szemmel mértem, úgyhogy nem a legpontosabbak. Felhordása ecsettel történt. A kerekeket sötétszürkével (Revell 78) festettem, ez realisztikusabb, mint a fekete, mivel a gumi alapvetően nem fekete, hanem nagyon sötét szürke. A kopásokat, karcolásokat archív képek és a józan eszem(mondom ezt a bögre után…) segítségével próbáltam elhelyezni a járműveken. A járművek (főleg a kerekeknél) és a málhák festésénél nagyon sokat segített Mig Jimenez F.A.Q. könyve. A figurák egyenruháit ennek ez oldalnak a segítségével festettem meg: http://lrdg.hegewisch.net/troopers/index.html

A dioráma

A dioráma, mint a bevezetőben írtam, az első ilyen munkám, a terep végleges formáján egy hétig agyaltam, hogy mi, hogyan, merre helyezkedjen el. Végül e mellett döntöttem. A keret oldalfalai gyárilag fekete rétegelt lemezből készültek, amire először a domborzat körvonalait rajzoltam fel, majd ki lettek vágva (köszönet érte édesapámnak!) Gérbevágás után kapott egy snassz mezei MDF fenéklemezt. A tényleges terep elkészítésénél Adóba László „Építsünk diorámát!” 1-2. kötete segítette a munkámat, köszönetem értük! A keretbe hűtőgépek hőszigetelésénél használatos purhabból vágtam/reszeltem ki a domborzatot, kialakítottam a nagyobb sziklák( agyagdarabok) „fészkeit”majd felvizezett,faragasztós WC-papírral burkoltam (lsd. „Építsünk diorámát! 1.). Száradása után faragasztót ecseteltem a felületre, amibe először a nagyobb kavicsokat ültettem be, majd az egyre apróbbakat, haladva a legfinomabb porig. A felesleget egyszerűen lerázva, ahol kellett, ott kipótoltam. A talajhoz használt anyag valódi, Egertől nem messze, egy nyaralás során gyűjtöttem egy út menti sziklafal tövéből. Az anyag egy talaj és finom kőzeti maradvány elegye, ezt az esők mosták ki a sziklák repedéseiből. Ez lett körülbelül 5-6 szemcseméretre szétrostálva. Illetve a színbeli egyhangúságot elkerülendő kisebb nagyobb zúzott agyagdarabkákat is felhasználtam.

A gyér növényzetet leginkább különböző, gyűjtött növények szárított gyökereiből alakítottam ki. Kivételt képez ez alól a kétféle „élő” növény, amiknek szintén utánanéztem, sajnos Líbiai növényekről nem találtam semmit, így némileg csalva marokkói pozsgásokból szemeztem. Az egyik a kis bokorszerű balzsamos kutyatej (Euphorbia balsamifera), az egyik a domb tetején, a másik a mélyebben fekvő részen található. Elkészítésükhöz -lehet, hogy megbotránkoztató módon- zuzmódarabkákat használtam fel, a mellékelt képen egy eredeti növényről, szerintem hasonlít (mégiscsak jó valamire ez a vacak zuzmó, mondjuk másra se…) Majd az igazi növényt alapul véve festettem. A másik egy Szokotrai dögvirág (Caralluma socotrana) lenne, ennek megtalálását a jó szeműeknek ajánlom (segítségül: a dombon lévő kutyatejtől nincs messze). Már csak azért került fel, mert megcsináltam és kidobni nem akartam. Elkészítéséhez a már jól bevált rézdrótot használtam, apró darabokat vágva, majd recés pofájú fogóval megnyomkodva, imitálandó a növény rücskös felszínét (persze, hogy semmi nem látszik belőle). A virágocskái vékony fémfóliából kivágott pici csillag alakok, piros festékkel kezelve. Az utacska mellett elhelyeztem egy elhagyott, kopott német sisakot, némi plusz részletet adva a diorámának. Mindezek végeztével (természetesen teljes száradás után felhelyeztem a már kész járműveket és kapott egy öntapadós címkét, ami a képek készítése után került fel, azért nem látszik.

Remélem, hogy nem untattam senkit a süketelésemmel az iránytűkről, meg a marokkói gazokról, és egy élvezhető cikket/diorámát sikerült összehoznom. Abban is reménykedek, hogy semmi fontosat nem felejtettem ki, mivel a járművek még 2011 nyarán készültek, a dioráma pedig a 2012-es mosonmagyaróvári kiállítás előtt. Ha valakinek bármilyen kérdése lenne a diorámával, a makettekkel, vagy akár a balzsamos kutyatejjel kapcsolatban, tegye fel bátran! Köszönöm a figyelmet!

Az építés/festés során felhasznált referenciák, internetes oldalak:
Osprey Warrior 148 – Long Range Desert Group Patrolman
Eric Morris – Guerillas in uniform – Churchill’s Private Armies int he Middle East and the War Against Japan 1940-1945
Gavin Mortimer – The SAS in World War II – An Illustrated History
Adóba László – Építsünk diorámát! 1-2.
Míg Jimenez - F.A.Q.
http://www.lrdg.de/main.htm
http://lrdg.hegewisch.net/lrdg.html
Köszönet szüleimnek, barátaimnak, a HCModelling fórum tagjainak az építő kritikákért!
makettek026
makettek026
2009_0830makett0013
2009_0830makett0013
makettek028
makettek028
makettek029
makettek029
makettek033
makettek033
makettek034
makettek034
makettek014
makettek014
makettek016
makettek016
makettek018
makettek018
makettek017
makettek017
makettek019
makettek019
makettek020
makettek020
makettek022
makettek022
makettek023
makettek023
LRDG034
LRDG034
kp054
kp054
diorma042
diorma042
kszdio002
kszdio002
kszdio009
kszdio009
kszdio003
kszdio003
kszdio004
kszdio004
kszdio005
kszdio005
kszdio006
kszdio006
kszdio007
kszdio007
kszdio008
kszdio008
kszdio010
kszdio010
3443573979_88b5c6c407
3443573979_88b5c6c40…
2012.10.27.
Utolsó módosítás: 2012.11.04.
Nagy Zoltán (manta), Gyula
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
higherrr
2012.11.04. 21:32:39
Szia!

Ha egy abszolút nem profi "kolléga" elmondhatja a véleményét:
Első ránézésre azt gondoltam magamban, hogy valahogy furcsák ezek a járművek, de csak akkor láttam meg, hogy 1:76 a méretarány, nem 1:35! Ebben a méretarányban szerintem átlagon felüli munka, főleg, ha figyelembe veszem, hogy nem éppen a legmodernebb alapanyagokból dolgoztál (a Matchbox / Revell készletre gondolok), valamint, hogy a fényképezőgép inkább csak a hibákat szokta megmutatni. Élőben biztosan még szebb!
A környezet kidolgozása nálam *5-ös!
Maga a cikk pedig külön tetszett a felhasznált irodalom felsorolása miatt.
Gratulálok neked, és édesapádnak is a diorámához illően igényes asztalos munkáért!

Üdv,
Zoli
cooper
2012.11.05. 08:15:19
bár nem az én világom a kicsi méret ,de nagyon tetszik,föleg igy életképbe helyezve.
Egyébként próbáltad már 1/35 ben?
Robert
2012.11.05. 13:29:20
Gratulálok, szép lett a diorámád, jól érződik a tér, a cikk is elsőosztályú és igényes.

Üdv. Robert.
manta
2012.11.05. 20:17:44
Tiszteletem az Uraknak! Szép sorjában válaszolok mindenkinek! :)
Higherrr: Mindenki véleményét szívesen várom, akár profi, akár nem. Ez nem erről szól szerintem. :) A készlet tényleg nem egy mai "gyerek", de legalább van, viszonylag olcsó alternatívaként a hasonló műgyanta és fehérfém készletekkel szemben. Murphy bácsi "vicce", hogy miután elkészültem, nem sokra rá piacra dobta a Dragon a Chevy-t... pech. Élőben az idei mosoni versenyen lehetett látni, egy gyenge pillanatomban úgy döntöttem, nevezek. Naiv egy dolog volt. :D A felsorolt referenciaanyagokat fontosnak tartottam, ezzel némi segítséget nyújtva azoknak, akik hasonló témába kezdenének. Ezt leendő cikkeimnél szeretném folytatni. :)
A dicséretet pedig köszönöm (illetve köszönjük)! :)
Cooper: Örülök, hogy tetszik, illetve köszönöm! Ezidáig 2db /35-ös próbálkozásom volt, az egyik még amikor kezdtem ezt a hobbit, az első harcjárművem volt. Csak az emlékek miatt nem lett belőle kukalakó. :D A második pedig 3-4 éve egy Academy M151 Mutt volt, ez jelenleg az "elfekvőben" várja, hogy baleseti sebeit begyógyítsák. :D Mondjuk úgy, hogy én a kisebbik méretarány megszállottja vagyok. :)) Majd lesz még 35-ös munkám, de arra még lélekben "gyúrok"!
Robert: Köszönöm szépen, örülök, hogy elnyerte tetszését!
Israti71
2012.11.19. 12:39:50
Szia Zoli!
Szerintem nagyon szép lett ez a dioráma.1:76-ban különösen!Tetszik a színvilág,a kidolgozás...lényegében úgy ahogy van.
Gratulálok!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció