Su-30MKI ? a Mini Hobby Modell-től

Szuhoj Szu-30MKI Flanker-C

1:48, MHM
Pintér György - Múzeumi krimik A címben szereplő kérdőjel nem melléütés eredménye, hanem a típussal kapcsolatos anomáliáké, legalábbis részemről.
Az eredeti Su-27-est a 70-es évek közepén kezdték kifejleszteni, és 1977 május 20-án szállt fel először. A fejlesztés elhúzódott, így a gyártás 1980-81-ben kezdődött és 1984-ben lépett szolgálatba. A Su-27 kifejezetten vadászrepülőnek készült. Az alaptípus továbbfejlesztett változata a Su-27UB tandem kétüléses kiképző és az ebből kifejlesztett kétüléses többcélú, teljesen harcképes Su-27PU (jelenleg Su-30) cikkem témája.

Szerintem a Su-27-es az egyik olyan repülő, amit minden repülős témával foglalkozó makettező előbb, vagy utóbb megépít. Így voltam ezzel én is, amikor beszereztem az Academy Su-27-esét. Amikor kész lettem vele nem gondoltam arra, hogy még egy típust készítsek ebből a gépcsaládból. Ezt a festési variációk nem túl széles skálája miatt gondoltam. Aztán a Suhoj tervező iroda elkezdte széles körben exportálni a Su-30-as típusokat, és egyre több festési variáció jelent meg, szakítva a hagyományos kékes árnyalatokkal. Amikor először találkoztam ezzel a világos szürke, sötét szürke, fehér terepmintával, elhatároztam, hogy egy ilyen Suhojt még megépítek. Teljesen véletlenül akadtam a cserebere rovatban egy MHM (Trumpeter elődje) Su-30 MKI makettre, amit gyorsan meg is vettem és beszereztem hozzá egy Neomega kabint, Aires hajtómű kiömlőket és a Begemot Su-27 family matrica szettjét.

Innentől indult a kálvária, ami a kérdőjelet eredményezte, ugyan is MKI típusjelzéssel többféle kialakítású Su-30-ast találtam. A dobozban természetesen nem az a típusú volt mint az általam kiszemelt gép, a leg szembe tűnőbb különbség a légi utántöltő hiánya és az infra érzékelő pozíciója volt. Sebaj majd korrigálom, ragaszkodva a festésmintához.
A makett alkatrészeit átnézve rögtön feltűnt az Academy Su-27UB-val való azonosság. Sajnos csak a kialakításban másolták le a koreai gyártót, a minőségben meg sem közelítették azt. A gép teljes felülete érdes volt, öntési hibákkal tarkítva, ezért az egészet át kellet csiszolni. A szárny végeknél nem csak a panel vonalak tűntek el hanem a szárny sarkai is! Mivel az összes alkatrész félre lett öntve és tele volt kilökő tüske nyomokkal, ezért nem volt olyan eleme a makettnek melyet ne kellett volna kijavítani. A pozitívum, hogy nem voltak beszívódás a felületeken.

A Neomega kabin építésével kezdtem, amit szó szerint bele kellett faragni a helyére, a hud és a visszapillantók maradék Reheat Modells maratásból vannak. Ez után össze állítottam az Aires hajtóműveket, a futómű aknákat bekábeleztem. A törzs úgy el volt vetemedve, hogy két lépésbe tudtam csak összeragasztani egy halom szorító felhasználásával. Ráadásul a szárny kilépő élétől hátrafelé vagy másfél millimétert kellett lereszelni az illeszkedő felületből. A szárny kilépő élét és a vízszintes vezérsíkokat marógéppel kellett elvékonyítani, olyan vastagok voltak. A hajtómű beömlő belső rácsát egy konyhai fém szűrőből pótoltam. Az orrkúpot a kínaiak megmagyarázhatatlan okból ovális keresztmetszetűre tervezték, átmenetet képezve a Su-30 és a Su-34 orr kiképzése között, ráadásul ez a keresztmetszet fojtatódott a a törzs elejénél is. A problémát elég drasztikusan orvosoltam, satuba összébb nyomtam az orrkúpot közelítve a kör keresztmetszethez, majd egy merevítő beragasztásával sikerült megtartani a köralakot. Ugyan így jártam el a törzs elejével. Az orrkúp felhelyezése után elkészítettem a légi utántöltő csövet egy gömbmaró és egy 1/72-es futómű alkatrész segítségével. A következő meglepetés akkor ért, amikor bele próbáltam a törzsbe az Aires hajtómű kiömlőit. Különböző méretűek voltak! Odapróbáltam a gyári darabot és üröm az örömben az se passzolt a helyére. Szerencsére elég puha anyagból öntötték az alkatrészeket, így többé kevésbé sikerült összébb nyomkodnom a hajtómű gondolát.
Amikor azt hittem, hogy több probléma már nem történhet, kezembe akadt a kabintető , ami elég vastagra sikeredett. Az első plexi felhelyezésekor ért a következő sokk, olyan vastag volt az anyaga, hogy közel 1 mm-el emelkedett ki az éle, megtörve az átmenetet a törzs és a plexi között, mintha nem is ehhez a géphez gyártották volna.
Ekkor komolyan úgy éreztem, hogy ez a makett kimondottan engem szívat! A hibát először csiszoló papírral, majd reszelővel és végül marógéppel tudtam kijavítani, ügyelve arra, hogy ne nagyon karcoljam össze az átlátszó felületet. Közbe folyamatosan próbálgattam a helyére és mikor úgy éreztem jobb már nem lesz gyorsan felragasztottam pillanatragasz- tóval. Sajnos túl gyors voltam és elfelejtettem az infra érzékelőt átbuherálni középről jobb oldalra, bár amúgy is elment tőle a kedvem.

Innentől kezdve a festésre koncentráltam. Először a hajtómű burkolatát festettem le ecsettel. Alapszínnek Testors gunmetal-t használtam, később ezt szárazecseteltem Revell sötétbarnával és alumínium színekkel. Maszkolás után lefújtam az orrkúpot és a többi sötétszürke (Gunze H-68) részt. Ez után következett az alapszín világos szürkéskék, ezt Gunze H-67 és H-338 színekből kevertem ki. Száradás után tábla gyurmából vékony kukacokat hengereltem és ezekkel maszkoltam a foltokat. Először a fehér színt (Gunza H-11) vittem fől a felületre, utána a középszürkét (Gunze H-317). Amíg száradt a gép, össze állítottam a futóműveket, ónhuzallal pótoltam a kábeleket, majd lefújtam világosszürkével, az akna fedeleket belülről pirossal.

A következő fázis a matricázás volt. Előtte fényes lakkal lefújtam az egész gép felületét, majd felhelyeztem a Begemot szuper minőségű jelzéseit Mr. Hobby matricalágyító segédletével. Száradás után grafit porral koszoltam a felületet és lefújtam fényes lakkal, utána matt lakkal.

Végül a helyére ragasztottam a futóműveket és minimális fegyverzetként, maradék Academy rakétákat. Eltávolítottam a maszkoló szalagokat és ezzel késznek tekintettem a repülőt.

Összefoglalva, az építés elég izzasztó volt a makett csapni való minősége miatt, de vissza gondolva pont ezen nehézségek tették élvezetessé a munkát. Szerintem egy csapni való készletből sokkal nagyobb kihívás egy szép makettet összehozni.
DSCF6256
DSCF6256
DSCF6259
DSCF6259
DSCF6261
DSCF6261
DSCF6266
DSCF6266
DSCF6268
DSCF6268
DSCF6425
DSCF6425
DSCF6493
DSCF6493
DSCF6495
DSCF6495
DSCF6496
DSCF6496
DSCF6535
DSCF6535
DSCF6532
DSCF6532
DSCF6539
DSCF6539
DSCF6542
DSCF6542
DSCF6541
DSCF6541
2011.12.07.
Utolsó módosítás: 2011.12.13.
Hubcsi
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Regal
2011.12.21. 08:18:45
Igazad van benne, hogy minden repülő makettező megcsinálja egyszer a Flankert, én már a harmadiknak estem neki (az első 2 db 72-es volt, a mostani az Academy 1/48-asa)
Hallottam már, hogy az MHM közel nem lett egy telitalálat, de szép makettet varázsoltál belőle, gratuálok hozzá!
Üdv, Regal
p-51
2011.12.21. 09:24:28
Szia!
Rendkívül szép makett! Gratulálok. Én nemrég egy hasonló minőségűt építettem(őszintén megmondom, fogalmam sincs, milyen kínai gyártmányút, 48-ban), és az orrkúpnál hasonló gondjaim voltak. Viszont nekem még az íveltsége is csapnivaló volt, azon is kellett segíteni csiszolóval.
Üdv:
p-51
reaperdrone
2011.12.21. 17:47:46
Szia4
Nagyon szép lett a modelled! GRATULÁLOK!

Érdeklődnék,hogy a grafit porozás mit takar? Mert nem láttam hová szórtad vagy kented vagy nem is tudom mit jelent ez a kifejezés.Szóval ez érdekelne. Mire való és hogyan kell csinálni.Rengeteg 1:48 makettem van,és szeretnék egy két jó tanácsot kapni hogyan készíthetném én is el minél szebbre a gépeimet.
Segítségedet előre is köszönöm.

reaperdrone
Lucky13
2011.12.21. 22:56:54
Szia!

Gratulálok ez valóban nagyon jó lett. Nekem a kedvenc modern gépem a SU- 27, és ez a camo nagyon jól "áll" neki. Hamarosan eljön az ideje, hogy én is építsek egyet, bár én inkább az academy készletét választanám, az talán könnyebben megadja magát :)
Még egyszer gratula, gondolom versenyre viszed majd!
Hubcsi
2011.12.27. 21:58:17
Sziasztok!
Köszönöm a dicsérő szavakat!
Reaperdone, a grafit porozás nálam azt jelenti, hogy a B6-os grafit ceruza belét lecsiszolom, utána a grafit port 0/3-as ecsettel a panelosztásba kenem, a maradékot puha széles ecsettel lesöpröm, majd lakkal fixálom.
Üdv!
További jó makettezést és Boldog új évet mindenkinek!
hobbista
2011.12.28. 20:31:42
Szia, Hubcsi!
Látom, nem bízod a véletlenre! Gyenge makettet ilyen szintűre elkészíteni komoly fegyvertény. Nagyon tetszik! Boldog új évet neked is!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció