T-34/85

T-34/85

1:72, Revell No.03130 (2002)
Pintér György - Múzeumi krimik A méltán legendás T-34-es kicsinyített változatát számos gyártó megalkotta. Természetesen a Revell sem maradhatott ki a sorból. A doboz tartalmaz 3 db öntőkeretet, egy összeállítási útmutatót és egy matricalapot. Az öntőkereten kevés sorjával találkoztam, de az alkatrészek nem voltak deformáltak, és megvoltak maradéktalanul. Az összeállítási útmutató a szokásos Revell-minőség, habár nem követtem a megadott sorrendet. Jobban szeretek összeállítás terén a saját fejem után menni. A matricalap pedig kielégítette igényeimet. Két páncélos jelzéseit kapjuk. Az egyik a 3. Belorussz front páncélosa 1945-ből, a másik a 7. Gárda Páncélos hadosztály egysége 1945 áprilisából. Az utóbbi mellett döntöttem, de a tornyon lévő fehér sávokat elhagytam. Utólag már bánom. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy eredetileg wargame-hoz készült a páncélos, és így nem volt szempont az aprólékos történelmi hűség, csak annyi volt a lényeg, hogy a toronyszám alapján beazonosítható legyen az egység.

Az építést a futógörgőkkel kezdtem. Kevés sorjával is találkoztam, de egy kis csiszolás segített a problémán. Egyenként mindegyiket lefestettem. Először H117 (US Light Green) színt kapott maga a görgő, a futófelület H33-t (Matt Black). A meghajtókerék futófelülete H11 (Silver) színű. Ezután összeállítottam a páncélteknőt. Ennél a lépésnél tértem el az összeállítási útmutató által mutatott útról, ugyanis eredetileg a görgőket rá kellene ragasztani a teknő oldalfalára, és ezután felépíteni rá a páncéltestet. Tehát összeraktam a páncélteknőt. Helyükre kerültek a hátsó vonószemek. Az építéshez Revell tűs ragasztót használtam. A teknőre rákerült a páncéltest a géppuskával, első vonószemekkel, kapaszkodókkal, ládával stb. A kipufogók végei beépítés előtt fúróval elvékonyítottam, oly módon, hogy fogtam egy megfelelő mérető fúrószárat, és kézzel végeztem a műveletet. Az üzemanyagtartályok kívántak egy kis tömítést az oldalilleszkedéseiknél. A pótláncszemek, és a fűrész később került fel a páncélosra. A torony következett. Sorjával a kibúvónyílás környékén találkoztam. Illeszkedési hiba a torony frontrészének alsó részén a 38-as és 39-es alkatrész illeszkedésénél mutatkozott. A lövegcsövet a kipufogónál leírt módon vékonyítottam.

Kezdődhetett a festés. Az alapszín H117 (US Light Green). A szín kiválasztásánál nem gondolkodtam sokat. Az orosz páncélosok makettezőbarát tulajdonsága, hogy a színük a zöld széles árnyalatskáláján mozgott. Azaz számos zöld színnel találkozhatunk, tehát a színárnyalatokon nem érdemes vérre menő vitákat folytatni, mert szinte bármelyik árnyalat előfordulhatott. A lánctalp következett. A Revell ennél a makettnél szakított a gumilánctalp megoldással, és műanyagból kiöntve szakaszosan tagolva kínálja. A lánctalp alkatrészeit az öntőkereten festettem ki. Az alapszín H26 (Khaki). Majd H29-l (Dark Earth) szárazecseteltem. A kopásnak fokozottan kitett részeket H53-l (Gunmetal) szárazecseteltem, és lehelet finoman szinte alig láthatóan H11-l (Silver)l átmentem a lánctalpon) hangsúlyozom még egyszer szinte alig volt látható az ecseten, hogy festékes. Végül a lánctalpak belső oldalán a vezetőtaraj melletti részeken, ahol a görgők futófelülete halad egy tompa végű puha grafitceruzával „megrajzoltam” a kopásokat. Miután megszáradt az alapszín felkerült a matrica, mely kapott egy vékony lakkréteget, és finoman az alapszínnel szárazecseteltem. A matricázás után összeraktam a futóművet a görgőkkel és a lánctalppal.

Most következett a lerakódott por és kosz megjelenítése. Ecsettel apró pöttyöket vittem fel a felületre a következő színekből hozzávetőlegesen arányosan elosztva: H34 (Matt White), H29 (Dark Earth), H33 (Matt Black), H61 (Matt Flesh) Még mielőtt megszáradtak volna a pöttyök hígítós laposecsettel egybedolgoztam őket. Vigyázni kell arra, hogy ne használjunk túl sok hígítót, mert feloldhatja az alapszínt. Inkább cseréljük sűrűn az ecsetet, vagy időnként egy papírzsebkendővel itassuk fel a hígítót az ecsetről. Vigyázzunk rá, hogy ne ugyanazt a hígítót használjuk az alapszínnél, mint a koszolásnál. Jelen esetben a H117 (US Light Green)-hez Humbroll gyári hígítóját használtam, a koszoláshoz lakkbenzint. Ügyeltem, hogy a talajhoz közel közelebb lévő részek hangsúlyosabban több koszolásban részesüljenek. Az üzemanyagtartály nyílásainál megfolyásfoltokat imitáltam. H21-l (Gloss Black) egy pöttyöt festettem a tanksapkára, majd hígítós ecsettel lefelé folyattam a festéket. A kipufogó H113 (Matt Rust) színt kapott. A kipufogófüst nyomokat fekete pasztellkrétaporral utánoztam. Ugyanúgy, mint a cső torkolatánál lévő füstmaradványt. Felkerültek a pótláncszemek, melyek H113 (Matt Rust) színűek, és az alapszín sötétített árnyalatával lettek befolyatva, és a fűrész, ami H56 (Aluminium), a fogantyúi H160 (German Camouflage Red Brown) színűek. Végül barna és sárga pasztellkrétapor keverékkel kezeltem a felületet. Ügyeltem arra, hogy a vízszintes felületek több port kapjanak, mint a függőlegesek, és természetesen a futómű környéke kapta a legtöbb porozást.

Összegzésként elmondhatom, hogy a maga méretarányában egy szép makettel találkoztam. Élmény volt a megépítése. Új technikákkal ismerkedtem meg az építés és a festés során. Aki akarja,tovább „tuningolhatja”, de szerintem dobozból is egy szemet gyönyörködtető páncélos állítható össze.
Kép 022
Kép 022
Kép 023
Kép 023
Kép 024
Kép 024
Kép 025
Kép 025
Kép 026
Kép 026
2010.08.08.
meggu0911, Tiszaeszlár
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Hickory
2010.08.20. 13:56:36
Szia Zsolt!

Gratulálok a maketthez és a cikkhez is!
(hogyhogy bolsevik haditechnikát építesz?):D
meggu0911
2010.08.20. 20:00:51
Üdvözletem István!

Köszönöm a gratulációdat. Kb. 6-7 éve készült a makett. Akkor ráéreztem a szovjet páncélosok "ízére", és nagyon tetszett. Szerintem egy ilyen páncélos elkészítése, kezdőmakettező barát az egyszerű festés miatt. Az alkatrészek sem túl bonyolult kialakításúak, tehát sikerélménnyel kecsegtetett. Szóval csak ennyi a titkom.

Láttam a makett.org fórumon, hogy makettező szakkört vezetsz. Gratiulálok hozzá. Bárcsak én is vezethetnék egy ilyet! A srácokhoz sok türelmet, és kitartást kívánok. Hajrá!
wittman44
2010.08.21. 07:19:20
Tetszik, kár, hogy nálunk nem lehet megkapni a makettet, én is válalkoznák rá, hogy egy Zrinyi elé tegyem prédának.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció