T-55, MN 4730 14. gépesített lövészdandár, Nagykanizsa

T-55

1:35, ESCI No.5045 (1990)
Kezdésnek annyit, hogy az 55-ös mindig nagy kedvencem volt a maga robusztus mégis valahogy kecses formavilágával, szóval már egy ideje tervbe volt egynek a megépítése.

Nagyon sokat nem szerettem volna rá áldozni úgyhogy az alsó kategóriából válogattam (ESCI/Italeri, Trumpeter, Skif). Végül az olaszok készletét választottam. Magáról a makettről, ha valaki nem ismerné érdemes tudni, hogy a 90-es évek ESCI termékeire jellemző minőséget képvisel (sorja nincs, beszívódás, kilökőtüskenyom se nagyon, viszont határozott élek se), az alakhűsége elmegy, mondjuk a torony kicsit alacsonyabb szerintem mint kéne, és a motor szerelőnyílásai se ilyenek ha jól tudom. A készletből elég sok minden hiányzik, amik szükségesek, hogy valamennyire hiteles legyen a makett, talán ez a legnagyobb hibája, ezeket magunknak kell pótolni. Mondjuk ha jól tudom a kínai Lee átvette, és pár dolgot pótolt/javított.

Az építés
Az építést a testtel kezdtem. Itt a test felsőrésze és a teknő találkozásánál kell tömíteni ehhez Neoflexet használtam, ahogy a hiányzó hegesztési-varratok elkészítéséhez is. Más illeszkedési hibával nem találkoztam. Ezután a torony jött, itt a lövegcsőnél kellett egy kicsit tömíteni és csiszolni. Ezután következett a készlet legnagyobb hibája, a lánctalp, itt szerintem az útmutató van elírva, véleményem szerint a szemek kiosztása nem jó, mert a baloldalon túl bő lett, a jobbon pedig túl feszes és sajnos éléggé látszik is, illetve a szemfülesek észrevehetik, hogy kicsit szemből ,,lúdtalpasok" is, holott többször ellenőriztem a görgőket hogy párhuzamosak-e. Azóta se értem. Mondjuk gyanús lehetett volna hogy kimarad négy szem. Ezeket használtam fel tartalék szemekhez. Azon már nem is csodálkoztam, hogy az útmutató egyáltalán nem említi, hogy kéne a járműre rakni tartalék láncszemeket :)

A festés
A festéshez Revell 361-et használtam, a kocsi vízszintes részeit, ahol jobban fakul pentart olívával ködöltem, majd szárazecseteltem. A lánctalpat ezüst és fekete keverékével festettem. Ezután tustintával befolyattam azokon a részeken ahol megül a kösz. Ezt követően a kopásokat, leverődéseket festettem meg a lánctalphoz használt keverékkel, majd grafitceruzával is áthúztam az éleket. Végül félfényes lakkal fújtam le az egészet. A koszolásnál (amit pasztel kréta porokkal végeztem) és a leverődéseknél is lentről fölfelé haladtam fölfelé csökkentve a mennyiségüket, és odafigyelve, hogy a személyzet hol járkálja össze hol érintkezik a terepen található kiálló dolgokkal a gép.
Már az elején eldöntöttem, hogy magyar kocsit csinálok, végül a Nagykanizsán diszlokált 14. gépesített lövészdandár egyik kocsiját készítettem el. A toronyszámokat maradék matricákból ollóztam össze, illetve sablonnal csináltam.

Az alábbiakban azt szeretném felsorolni, hogy mik hiányoztak a készletből és hogy,miket javítottam, pótoltam:

-töltőkezelő periszkópja: ennek a helyét nekünk kell kimarni és legyártani. Én gyógyszeres levelet és tollbelet használtam.
-A kapaszkodókat drótra cseréltem.
-Szintén drótból készítettem el a külső ÜA-tartályok csöveit.
-Drótra cseréltem a fényszórók védőrácsait.
-Pótoltam a fényszórók és éjjellátók vezetékeit.
-A löveg sugárvetője szintén hiányzik ezt egy régi makett fényszórójából készítettem el.
-A parancsnok éjjellátójának a tartóját sörösdobozból gyártottam újra.
-Szintén sörösdobozból csináltam meg az irányzó-lövész periszkópjának a borítását.
-A löveg sugárvetőjét mozgató kart drótra cseréltem.
-Levegőn száradó gyurmából elkészítettem a löveggel párhuzamosított SzGMT géppuska csövét takaró burkolatot, ugyanis a gyártó semmit nem ad géppuska gyanánt.
-A jobboldali sárvédő középső merevítőjét sztirolból pótoltam, illetve az első sárvédők belső merevítőit is pótoltam.
-A külső tartályok, és tárolódobozok, tartalék láncszemek, és a vontatókábelek rögzítő füleit szintén sörösdobozból és drótból pótoltam.
-Elkészítettem szintén drótból a lövegblendén végigfutó vezetékeket, illetve a lövegblendét takaró lemezt és a csavarokat.
-Amit nem tudtam elkészíteni és hiányzik: OPVT-cső, illetve vontató kábelek, tegyük fel hogy a Bakonyba nem vitték ki az OPVT-csövet ott úgy sincs folyó amin át kell kelni, a vontató kábel meg elszakadt előző nap és még nem pótolták
:)

Összességében bár az általam felsorolt és még kitudja hány hiba miatt ez nem egy versenymunka, furcsa mód élveztem az építést és, ha szabad ilyet mondani kicsit elégedett vagyok a végeredménnyel. Igazából ha össze házasítjuk egy két Trumpeter/Skif alkatrésszel egész elfogadható :)
t-55 1.
t-55 1
t-55 2.
t-55 2
t-55 3.
t-55 3
t-55 4.
t-55 4
t-55 5.
t-55 5
t-55 6.
t-55 6
t-55 7.
t-55 7
t-55 8.
t-55 8
t-55 9.
t-55 9
t-55 10.
t-55 10
t-55 11.
t-55 11
t-55 12.
t-55 12
készül 1.
készül 1
készül 2.
készül 2
2018.03.31.
Utolsó módosítás: 2018.04.01.
mercure47
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
páncélos
2018.06.03. 18:57:57
Az első T-55 makettem, nekem is az ESCI T-55A készlete volt.
Sajnos ebből jobbat nem lehet kihozni. Én ugyan megvettem anno a Verlinden tornyot hozzá (bár ne tettem volna, mert nem ért annyit). A futógörgők küllőit érdemes lett volna esetleg kifaragnod. A Tamiya készlet mellett pláne borzalmas. Én megtartottam, mert évek óta tervben van a VT-55A átépítése, csak hát az idő...
mercure47
2018.06.04. 14:43:10
Szia!
Én se láttam értelmét pluszban rá költeni, lévén többe került volna, mint maga a makett :). Igazad van a görgőkön nem tűnt föl, hogy a küllők között rövidebb a nyílás, mint kéne, de ez most már így marad.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció