Tu-16, a repülő borz

Tupoljev Tu-16K-10 Badger-C

1:72, Trumpeter No.TRU01613
Pintér György - Múzeumi krimik A Tupoljev iroda első sugárhajtású bombázója a maga korában nagy lépés volt, hiszen addig a - "ki tudja, milyen okból" az amerikai B-29-re megszólalásig hasonlító - Tu-4-ek alkották a szovjet nehézbombázó állomány gerincét. Időközben létrejött a NATO, a CENTO meg a SEATO, no meg a Bagdadi Paktum és a szovjetek állama egyre inkább bekerítve érezhette magát (talán nem véletlenül). Szükség volt egy olyan repülőgépre, ami képes elérni az amerikai támaszpontokat, flottacsoportosításokat. Persze, nem csupán a látvány kedvéért, hanem fegyverzetével megfelelő csapást is tudjon mérni. Na, erre született a Tu-16, ami a NATO kódokban a "Borz" (Badger) fedőnevet kapta. Fegyverzete az önvédelmi gépágyúkon kívül eléggé változatos lehetett. Képes volt egy kilenctonnás bombát, vagy ennek megfelelő súlyú többféle variációban fölpakolt szabadesésű bombát elvinni a célhoz és ott pusztítani. Később robotrepülőgépek hordozására, elektronikai felderítésre is építették, tartálygépként is szerepelt. Szóval sokoldalú repülőeszközt kapott a szovjet légierő és a haditengerészet. Arról nincs adat, hogy valamelyik Varsó Szerződés-beli szövetséges kapott volna. Persze kaptak belőle a "balhésabb" arab államok, így Szíria, Irak és Egyiptom is. Első éles bevetésük az 1960-ban kitört jemeni polgárháborúban volt. Komoly félelmet keltettek a királypárti törzsek között. Így talán nem véletlen, hogy 1967-ben, amikor Izrael hat nap alatt leverte a környező arab államokat, elsőként az egyiptomi Tu-16-okat ütötte ki, amik szép katonás sorokban várták őket a repülőtereken. El is pusztultak mind.

Nos, ennek a gépnek a makettjét vettem át. Szép darab, bár aki dolgozott már a Tu-95-ön, illetve a 160-on, annak nem akkora a méret. Úgy döntöttem, egy ekkora makettnek még tudok helyet szorítani az amúgy szűkös polcomon - aztán befejezem az óriás-gyártást.

Nos, kinyitva a dobozt, szépen bezacskózott, szürke alkatrészhalom, egy féltenyérnyi matrica a Szovjet Légierő jelzéseivel, kis fémmaratás várt, no meg egy kereten átlátszó alkatrészek. A típusnak több variációja is létezik. Ebben a dobozban egy, csak a szovjetek által használt változat van a szélesített és tömör (azaz nem "ablakos"), radardómos orr-résszel. (Létezik az a változat is! A K-26G szintén a Trumpitól, a TRU01612 katalógusszám alatt.) Van egy gyöngébb füzetregény méretű összeállítási útmutató is.

Fel kell készülni néhány inkább izgalmas, mint zavaró csapdára. Persze az útmutató precíz elolvasása és figyelemmel kísérése segíthet. Ilyen például a szárnyak esetében a két, látszatra egyforma öntőkeret. Egyik keret egyik szárny, másik keret másik szárny. Logikus. Nem? Nem! A csűrők felső része (mind a kettő) az egyik kereten, az alsó része a másik kereten. Na? Barbatrükk! Ahol szinte biztosan illeszkedési probléma van, az a hajtóműgondolák és a törzs találkozása. Ez volt eddig a tapasztalat. Nos, ehhez képest kellemes a meglepetés, hiszen az illeszkedés akár jónak is mondható. A hajtóműgondoláknál van szükség kevés, inkább csak kozmetikai jellegű tömítésre, csiszolásra. Ügyes dolog volt a szárnyak bekötésénél az a két-két "dugasz" amivel stabilabbá tették az amúgy komoly súlyú szárny rögzíthetőségét. Aki viszont a hajtőműnél kompresszorlapát tömkelegre számít, annak most mondom, hogy az állóhelyen a beömlők takarására használ fedél rejti a hajtómű belsejét.
A főfutók borítólemezeinek közepére sikerült elhelyezni két-két öntőcsonkot.

A bombaszekrény összeállításakor el kell dönteni miféle fegyverzettel látjuk el a makettet. Van egy marék 500 kg-os FAB, néhány, Afganisztánban hegyoldalak omlasztására használt nagyobb, de kapunk rakétafegyverzetet is.

A kabintető a megszokott Trumpi minőség - átlátszó. Maszkolni azonban szép babra munka. Esetleg egy maszkoló-készlet még elfért volna ebben a tekintélyes méretű dobozban.

Az ilyen méretű maketteknél nem árt gyanakodni, hogy a papíron szereplő súly, amivel orrnehézzé tehető az amúgy pillekönnyű makett, elegendő-e. Itt 50 grammot írtak. Ez amúgy nem kevés, de ehhez a szerkezethez nem elég. Komoly mennyiségű horgászólom került a két törzsfélbe, meg az orrba is. De oda csak módjával! Ugyanis az orrfutó ezt a részt nem támasztja alá - hátrébb van, a törzs elején. Ha ide túl sok ólom kerül, az orr-rész egy idő után búcsút mondhat a törzsnek. A lelógó orr egy másik Tu-nál volt, a 144-nél, de az egy másik történet. A törzsben van hely bőven. Javaslom, hogy az orrszekciót és a törzset ideiglenesen rakjuk össze mondjuk ragasztószalagokkal és így könnyen kideríthető, hová mennyi súly kell. Ha elkészül majd, én alátámasztva fogom tárolni. Hosszú távon nem biztos, hogy a futók nem károsodnak az állandó súlytól. A fizika nem hazudik. Persze, lehet, hogy csak fölösleges óvatosság?

Aki a festésnél vad terepszín-orgiákra számít, az keserűen fog csalódni. Ezt a típust a Szovjet, majd az Orosz Légierő natúr fémszínben üzemeltette. Ez van. Ennek megfelelő tehát a matricakészlet is. Vörös csillagok a megfelelő mennyiségben. Ami akár poén is lehetne: kapunk a maketthez mindkét oldalra, ahogy illik "kiváló" jelvényt is. DE! Egyirányúak. Azaz, ha így felteszem az egyik oldalon hátra felé mutatna, pedig nem. Így talán ideiglenes jelleggel ezt kifordítva tettem fel. Így ugyan a stilizált repülő törzse fehér - piros körvonallal, de legalább előre mutat, nem hátra! :)
Persze az apróbb alkatrészeknél, futóaknáknál, kabinbelsőkben lesz még pár szín, de az összhatásnál a fémszín dominál.

Nos, a Tu-16-tal befejeztem az orosz, szovjet óriások "gyártását" (nincs több helyem), ami a TB-3-tól a Tu-160-ig tartott. Ami hiányzik a sorból, az a Tu-4. A szekrényben még lapul egy "Ilja Muromec" az első világháborús-polgárháborús időkből. De annak a minősége komolyabb elszánást igényel, mint amim most van.
IMG_20230220_111840
IMG_20230220_111840
IMG_20230220_113238
IMG_20230220_113238
IMG_20230220_113247
IMG_20230220_113247
IMG_20230220_113300
IMG_20230220_113300
IMG_20230220_113314
IMG_20230220_113314
IMG_20230220_113326
IMG_20230220_113326
IMG_20230220_113338
IMG_20230220_113338
IMG_20230220_113349
IMG_20230220_113349
IMG_20230220_112007
IMG_20230220_112007
IMG_20230220_112013
IMG_20230220_112013
IMG_20230220_112013
IMG_20230220_112013
IMG_20230220_112040
IMG_20230220_112040
IMG_20230220_112237
IMG_20230220_112237
IMG_20230220_112241
IMG_20230220_112241
IMG_20230220_112246
IMG_20230220_112246
IMG_20230220_112752
IMG_20230220_112752
IMG_20230220_112756
IMG_20230220_112756
IMG_20230220_113003
IMG_20230220_113003
IMG_20230220_113011
IMG_20230220_113011
IMG_20230220_113018
IMG_20230220_113018
IMG_20230220_113127
IMG_20230220_113127
netre1
netre1
IMG_20230227_101042
IMG_20230227_101042
IMG_20230327_100948
IMG_20230327_100948
A "kifordított" matrica
A "kifordított"…
IMG_20230327_104711
IMG_20230327_104711
2023.03.18.
Utolsó módosítás: 2023.11.07.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2023.03.27. 08:42:03
Gyuri büszke lehetsz a gyűjteményedre, azért ezek nem tucatmakettek. :) Láttam a múltkor a "Mi készül éppen" rovatban a feltett képet, ígéretesen alakul. Azért "natúr" fémszínből is lehet ezerféle árnyalatot alkalmazni (csak ne olyan bénán, mint én legutóbb... :DD), amivel feldobható a felület. A gyári maszk jó ötlet lett volna valóban, de látom profin megoldottad a dolgot. Meg szerintem jobb lett volna fehérfém futókat is gyártani, akkor a leírt súly okozta dilemma valószínűleg tárgytalan lenne. De hát a makettezőt sohasem kérdezik... :DDDD
Miggyuri
2023.03.27. 10:35:25
Köszönöm! Igen, büszke is vagyok ezekre a behemótokra. Majd összehozom őket egy csoportképben. Ami a natúr fém színeket illeti lesz kép a kisség elhasznált hajtóműborítókról is. Lassan elkészül matricázás is, aztán kép még némi koptatást is, végül lakkot. Arról is készítek majd képeket.
warbirds
2023.03.27. 12:06:08
Jut eszembe, ha majd csinálod egyszer az "Ilja"-t, akkor szólj rám. Van egy cikkem a Modell és Makettből, szívesen beszkennelem neked. :) A TU-4-hez meg jó lesz egy B-29 is, csak vörös csillagot tegyél rá a kék-fehér helyett. :D
Johnie
2023.03.27. 20:57:47
Próbálom elképzelni magam előtt /72-ben: 48,5 cm. hosszúság, 45 cm. szárnyfesztáv....
Brutális és grandiózus.
Mekett
2023.03.28. 00:06:58
Nekem is itt figyel a dobozban, el kéne már adni... kezdeni!
Addig is egy klasszikus aláfestésként az építéshez:
https://www.youtube.com/watch?v=hGlyFc79BUE
borisz
2023.03.28. 22:34:42
Jaaa, hogy még nincs kész? :D
Tegnap reggel, amikor megláttam a cikket és elolvastam, azon tűnődtem, hogy "Ez a Gyuri is egyre feledékenyebb, elfelejtette feltölteni a képeket. Vajon szól neki valaki?" :D
Miggyuri
2023.06.08. 21:41:51
Hiába... a kor. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció