Vadászó párduc

Sd.Kfz. 173 Jagdpanther

1:35, Italeri No.6275
Pintér György - Múzeumi krimik Következő írásom az Italeri cég által kiadott Jagdpanther makett építéséről szól.

Az eredeti:
A Wehrmacht vezetés 1942 adta ki a rendelkezést egy olyan páncélvadász megtervezésére, amely elbírja a 88 mm-es páncéltörő ágyút. Erre a célra a Panther G harckocsikat alakították át úgy, hogy a forgatható tornyot egy fix felépítményre cserélték, a tető és az oldalpáncélzatot megnagyobbították, ami nagyobb küzdőteret eredményezett. A jármű alacsony kiképzése és döntött falai jó védettséget eredményeztek, a kor követelményeinek ellentmondó vékonyabb páncélzat ellenére is. Az erős motornak köszönhetően a harcjármű mozgékonysága megfelelő volt. Egy nagy hiányossága volt, kevés készült belőle. A ’44-es hadrendbe állítását követően megjelent a nyugati és a keleti front ütközeteiben is, többek között a magyarországi csatákból is kivette a részét.

A makett:
176 db sötétszürke műanyag és 8 db fémszínű vinil alkatrészből készíthetjük el a makettünket. A teknő alsó részét az Italeri 6270 és 6290 számú készleteiből vették át. Az oldalsó kötényeket nem tartalmazza a készlet, de egy motort kapunk a géphez. Az építési útmutató a megszokott „Italeris” minőség, A festési útmutató két jármű elkészítését célozza meg, az egyik a keleti fronton szolgált 1944-ben, a másik pedig 1945-ben a nyugati fronton, alakulat nincs feltüntetve. A matricalapon kereszteket és lajstromszámokat kapunk, de a számok összeállítását a fantáziánkra bízza a gyártó.

Építés:
Az összerakást az alvázzal kezdtem, tömítőanyagot a külön beilleszthető hátsó résznél kellett használni. A kerekeket ilyenkor kellene felhelyezni, de én azokat mindig külön festem,és csak utána ragasztom a helyükre. A lánctalpak feletti vízszintes résznél volt némi probléma, ugyanis az útmutatóból nem derül ki egyértelműen,milyen irányba kell állnia az elemeknek, és természetesen először fordítva raktam fel. A lemezek éleit tűreszelő hegyével bekarcoltam, így hasonlít a lángvágóval darabolt fém éleihez, pótoltam a hiányzó hegesztési varratokat Az első sárvédőlemezeket belülről elvékonyítottam és egy kicsit meggyűrtem őket. .
Az Interneten kutattam referenciaanyag után, amikor egy 1945. áprilisi késői változatra bukkantam, nagyon megtetszett ez a változat,így ennek az elkészítése mellett döntöttem. Ezen a verzión máshol vannak elhelyezve a szerszámok, így az oldalfalra ráöntött illesztési vonalakat lecsiszoltam. A „C” kampók tartóit vékony műanyagszálból csináltam, amiket ki is fúrtam. A többi szerszám rögzítője a nálam jól bevált fémtubus anyagból készült. A tűzoltókészülék tábláját papírra nyomtattam, majd kivágva ragasztottam lakkal a helyére. Az emelő tuskója fából van és fémpántokkal lett rögzítve. Át kellett helyezni a tetőn található egyik ventilátorházat is, ennek az eredeti helyét letömítettem, rövidebbre vágtam az esőterelőt is, majd az új helyén ezt az alkatrészt húzott műanyagszálból elkészítettem. A hátsó falon található láda bankkártyából van, a csatok vékony fémlemezből,a zsanér műanyagszálból készült. A lövegtisztító eszközök tartója a motor szellőzőrácsai mögött kapott helyet, a rögzítőpántok szintén vékony fémlemezből készültek. A vízhűtő túlfolyócsövét vékony drótból csináltam meg. A hátsó búvónyílás motorházajtóra szerelt ütközőinek a tartóját szintén fémre cseréltem. A motorházajtón lévő szellőzőkupakot is újragyártottam, ezt műanyagból reszelgettem ki. A motor szellőzőnyílásait takaró repeszrácsokhoz az Aber cég 35G17-es készletét használtam fel. Periszkópokat sajnos nem kapunk a készlethez, viszont ezeket érdemes pótolni, mert elég szembetűnő a védőlemezek alatt tátongó nyílás. Ezek műanyag lapból készültek,amikbe felmelegített csavarhúzóheggyel nyomtam bele az üveg alakját. Én is csak utólag vettem észre ezek hiányát, így a beépítés a lövegblende nyílásán keresztül csipesszel műtéti eljárással történt. A vontatókötél acélsodronyból és zsugorcsőből van. A lánctalpat oldalanként kettő darab vinilből készült egységekből lehet összerakni. Ezeket mindenképpen le akartam cserélni, de sehol nem találtam árban megfelelőt, így végső elhatározásban felraktam a gyári láncot. Próbáltam úgy ragasztani, hogy valamennyire élethű legyen a belógása. Persze az idei mosonmagyaróvári börzén láttam szemenkénti műanyagláncot késői Párduchoz, de akkor az enyémre már fel volt ragasztva az eredeti (Murphy él és hatékony…). A pótlánctagok tartói szintén feljavításra kerültek, a műanyag alkatrészeket kifúrtam és drótból hajlítottam bele a csapokat.

Festés:
Az alapszín festése a Tamiya cég XF58-as zöld színű akril festékével történt. Erre fújtam rá a Model Master 30277-es sötét sárga és a Humbrol 160-as barna színű zománc festékeit. A görgők gumírozott részei matt fekete színt kaptak. A lajstromszám sárga akril festékkel készült, ennek a festősablonját úgy vágtam ki egy vékony műanyaglapból. A lövegcső páncélszürke színt kapott. Ezután egy réteg akril lakkal zártam le a felületeket. A koszolást híg,fekete olajfesték befolyatásával kezdtem, a kopásokat grafittal csináltam, a porozás világos színű pasztellkrétából van. A kipufogók rozsdás részeit és a kormozást pigmentporral csináltam. A végén ismét egy réteg lakkot kapott a kész makett.

Összegzés:
Kezdő vagy fiatal makettezők is nyugodtan belevághatnak, az alkatrészek száma nem sok, az illesztésekkel, összerakással nincs sok gond. Aki a zimmerit készítését szeretné elsajátítani, annak is nagyszerű ez a készlet a sík, nagy felületek miatt. Ha valaki egy komolyabb makettet szeretne építeni lehet rajta mit feljavítani, sok kiegészítő-, feljavítókészletet lehet hozzá kapni, nem kevés pénzekért.
Jagdpanther_01
Jagdpanther_01
Jagdpanther_02
Jagdpanther_02
Jagdpanther_03
Jagdpanther_03
Jagdpanther_04
Jagdpanther_04
Jagdpanther_05
Jagdpanther_05
Jagdpanther_06
Jagdpanther_06
Jagdpanther_07
Jagdpanther_07
Jagdpanther_08
Jagdpanther_08
Jagdpanther_09
Jagdpanther_09
Jagdpanther_10
Jagdpanther_10
Jagdpanther_11
Jagdpanther_11
Jagdpanther_12
Jagdpanther_12
Jagdpanther_13
Jagdpanther_13
Jagdpanther_14
Jagdpanther_14
Jagdpanther_15
Jagdpanther_15
Jagdpanther_16
Jagdpanther_16
Jagdpanther_17
Jagdpanther_17
Jagdpanther_18
Jagdpanther_18
2012.09.26.
Utolsó módosítás: 2012.11.29.
Elliot
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Számvéber
2012.12.13. 08:20:21
A Jagdpanther vadászpáncélos volt, nem páncélvadász (mint pl. a Nashorn). A szövegből úgy tűnik, mintha harckocsikat alakítottak volna át vadászpáncélossá. Pedig ezeket eleve annak gyártották.
Nem először olvasom, hogy egy harcjárműtípus hátrányaként róják fel, hogy kevés készült belőle. Ez szerintem technikailag értelmezhetetlen. Ha csak egyetlen egy készült volna belőle, a harcértékét akkor is fel lehetne mérni.
Egyébként melyik alakulat gépét készítetted el?

Üdv:
Számvéber Norbert
Commissar
2012.12.13. 09:40:02
Gratulálok, szépen megcsináltad, látszik, hogy sok energiát fektettél bele az építésbe és a részletekbe.
Csak pár apróság lenne, amit furcsállok. A tűzoltókészülék nem volt piros, inkább szürke, zöldes vagy homokszínben pompázott. A lánc pedig a használat miatt fényes acél + kosz/sár/meg ami ráragadt színű volt, max a napokig nem használt, egyhelyben álló járművön lesz ilyen felületi rozsdaszín.
Az alakulat engem is érdekelne, a figura ruhája alapján valamelyik Waffen SS, gondolom.
Ja, ez késői modell, a nagy csavaros erősítés a lövegpajzs körül és a ventillátoros kipufogó ezt meséli, így ez jellemzően nem volt zimmerites már. Bár nem tudom, hogy ez a készlet mennyire pontos.
Dósa D.
2012.12.13. 15:52:52
Hello!

Szerintem nagyon jól sikerült szép a festése, egyenletes.A görgők lettek a legjobbak lefestve legalábbis nekem ez tetszik benne a legjobban.Bár némi port még kaphatott volna sok helyen olyan mintha most gördült volna le a szalagról.De egyébként szépen összehoztad a képek is élesek,grat hozzá. :)

Üdv:Dósa Dani
Elliot
2012.12.14. 07:28:20
Sziasztok!

A jármű történetét nem én találtam ki, hanem különböző internetes oldalakról ollóztam össze. Ezeken írtak vadászpáncélost és páncélvadászt is. Abban, hogy „kevés készült belőle”, biztosan lehet igazság, hiszen nagyon sok helyen lehet olvasni erről, és biztosan változtatott volna a végső eredményen, ha annyi készül mint a Sherman-ból vagy a T34-ből. Alakulatot sajnos nem tudok mondani, ezt fent is írtam, hogy a net-en találtam egy makettről képet, ami így volt festve és annyi volt aláírva, hogy „1945 április, Németország”.
Lehet nem volt gyakori a piros tűzoltó készülék, de létezett. Én szeretem pirosra festeni, így egy kicsit megtöri a monoton, zöldet, szürkét, sötétsárgát…stb.
http://home.comcast.net/~szee1a/tanks/DSC_8805.jpg
A láncon a fémes kopást valóban festhettem volna erőteljesebbre. Porozás van a maketten, viszont most használtam először pasztellkrétát erre a célra, és lakkozás után nem igazán sok látszódott belőle.

Üdv: Elliot
Balintka
2012.12.14. 07:39:28
Nekem nagyon tetszik a makett, a színhasználat, a tónusok, ahogy megjeleníted. A rozsdás lánc nagyon szép. Remélem egyszer én is tudok majd ilyen minőségű makettet építeni :)
tank
2012.12.14. 21:12:28
nagyon szép lett!pláne hogy italeriből nyomattad!gratula
Elliot
2012.12.15. 05:16:17
Sziasztok!

Köszönöm Mindenkinek az elismerő szavakat!

Üdv: Elliot
Takacssanyi
2012.12.16. 13:35:50
Elliot, a maketted tényleg nagyon szépre sikeredett. Az italerit nem nagyon ismerem, kb. húsz éve raktam össze tőlük makettet. Ezért is inkább előbb kérdezem: a makett felülete maga volt ennyire durva,szemcsés? mert ha nem ,akkor szerintem nem higítod eléggé a festéket fújásnál. A másik dolog, ami szerintem hiányosság, a sorjátlanítás. A tartalék lánctalpszemeken például nagyon látszik. A koszolás... Hát igen, a pasztell nem szeret megmaradni a felületen, ezért ha előbb porozol és utána lakkozol, az olyan mintha nem is csináltál volna semmit :-) én is pasztelezni szoktam, de csak finomításra - a koszolás nagyobb részét fújom. viszont ami legjobban feltűnt, az a koptatás teljes hiánya. Olyan, mintha most gördült volna le a futószalagról.
Ezekkel együtt is szerintem nagyon szép munka, a terepmintád egyszerűen felséges :-) Kis finomítással, utómunkával tökéketes is lehet!
Sanyi
Elliot
2012.12.17. 09:06:09
Szia Sanyi!

Köszönöm az észrevételeket! A műanyag nem volt szemcsés, valószínűleg a festéket nem hígítottam fel eléggé. Sorjázni szoktam, szerintem csak a pótlánctalpon lehet ilyent találni, ami vinil, és nem a legjobb alapanyag erre a célra. A koptatásokat nem akartam túlzásba vinni, hiszen a háború előbb véget érhetett mire megkopott ez a jármű.

Üdv: Elliot
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció