<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Monox | Adatlap | 371111 | 2009. december 25. 19:49 | ||
Nyugger | Adatlap | 371110 | 2009. december 25. 19:09 | ||
Szia Monox, Az tény, hogy ez a kép a pápai hangárban készült de mikor ? | |||||
Monox | Adatlap | 371109 | 2009. december 25. 18:01 | ||
búza | Adatlap | 371108 | 2009. december 23. 16:58 | ||
Sziasztok! Egyre inkább úgy látom, hogy le kellene ülni egy sör mellé ezt a kérdéskört kivesézni. Persze fotókkal, stb. Addig is boldog Karácsonyi Ünnepeket minden fórumozónak! Üdv: Búza | |||||
vandork | Adatlap | 371107 | 2009. december 23. 16:16 | ||
-Ezek a riagi repmúzeumban lévő gépek mind SzMT-k, a kicsi, bisz-tartályos gép is SzMT, nem SzT. A tököli műszakiak mind SzMT-nek nevezték, és a gyátmánykódjuk is 50-es, ahogy LAcy is írja. Ráadásul, ezeket a gépek 1981-ben kerültek a Baltikumba Magyarorrszágról... Tökölről... ezek mind egykori tököli gépek. A könyvemet pedig az egri Alexandra könyvesboltban elvileg meg lehet venni, de kapható a Bookline-on, no meg nálam is:) üdv, és kellemes ünnepeket Vándor Karesz | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 371106 | 2009. december 22. 21:15 | ||
Szia, Lacy Akkor végre a titokzatos 21MT is kibújt a homályból, a kis létszámú szériáról eddig is tudtam, de nem volt róla egyértelműen azonosítható, a külső megjelenést is bemutató fotó. Köszi az infót. Üdv R. | |||||
Lacy | Adatlap | 371105 | 2009. december 22. 19:47 | ||
A gyári száma alapján MT változat. Régóta keringő, és mindenféle kiadványban tovább másolt adat, hogy az SMT változatból készítettek export verziót is. 15 darab Mig-21MT-ről írnak ezek a könyvek, 964001-964015 gyári számmal. De végül mégsem exportálták a gépeket. Ez a gép pedig a mellékelt fotó szerint a 96-os szériából való, mert több alkatrészén is szerepel a 964015-ös gyári szám. Lásd fotó. Ellentétben a rigai múzeumban látható egy nagy és két bis gerinctartályos három SMT/ST-vel, amelyek az 50-es szériából valók. Gyári számuk: 76 - 50027021 10 - 50023100 40 - 50029084 Ezek válóban SMT/ST változatok. | |||||
búza | Adatlap | 371104 | 2009. december 22. 19:35 | ||
Sziasztok! Még valami feltűnt! A BISZ fúvócsövében végig megvan a hullámos belső rezgéscsillapító lemez! Üdv: Búza | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 371103 | 2009. december 22. 19:09 | ||
Szia, Lacy Mivel a képen nem 21bisz van, így a hajtómű R-13F-300.Az R-25 a nagyobb levegőfogyasztása miatt a keskenyebb szívócsatorna-peremmel ellátott, 900 mm-re növelt átmérőjű beőmlő keresztmetszetet igényelte. Ez a gép mitől MT-változat és miért nem SzMT? R. | |||||
Lacy | Adatlap | 371102 | 2009. december 22. 17:35 | ||
Te Rumcájsz, akkor a mellékelt képen látható Mig-21MT (NEM SMT) hajtóműve akkor most milyen típusú? | |||||
Zépisti | Adatlap | 371101 | 2009. december 22. 17:27 | ||
Hm,igazán plasztikus a rajz a forgó rész közepén:)... | |||||
Lacy | Adatlap | 371100 | 2009. december 22. 17:06 | ||
Szia Rumcájsz_52, kösz az infót érdekes! | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 371099 | 2009. december 22. 16:50 | ||
Ha ilyen hajtóművet látunk MiG-21bisz típusban, akkor ez R-25, ha más gépben, akkor R-13F-300. | |||||
Rumcájsz_52 | Adatlap | 371098 | 2009. december 22. 16:49 | ||
Minden 21-es imádónak. A 3142/3178-as hsz.-tájékán már társalogtunk arról, hogyan azonosíthatjik a 21-es hajtóműveket hátulról, a fúvócső felől készült fotókon. Ehhez kaptam új infót, egy volt PG-s mérnök kollegától, aki hivatalból járt át a tököli szovjet ezredhez műszkai és dokumentációs ügyeket intézni, de nem csak hivatalból érdekelte minden, így bőszen érdeklődött, utána meg jegyzetelt is. A lényeg: Az eddig egyértelműen R-25-ként azonosított hajtómű nemcsak ez a típus lehetett, a 21SZM/SZMT/SZT típusokba épített R-13F-300 erőmű hátulról ugyanúgy nézett ki. A két hajtóműnél eltért némileg a kompresszor kialakítása, már az R-13F-300-on is két forszázs-szivattyú volt, de nem nem NR-22 és NR-44, mint az R-25-ön, hanem NR-22 és valami korábbi típus. Más volt a két hajótmű szabályzási karakterisztikája is, pl. eltérőek voltak a forszázskapcsolás automatikától függő feltételei is. A két hajtómű hátulról látható turbina utáni részei viszont azonosak voltak, ezért a fúvócső felől nézve "csereszabatosak", azaz összetéveszhetőek. Az R-13F-300 (95F gyártmány) nem összetévesztendő a mi MiG-21MF gépeinkbe épített R-13-300 (95 gyártmány) hajtóművel. | |||||
Lacy | Adatlap | 371097 | 2009. december 21. 17:59 | ||
Sziasztok, a Mig-21-es jelenje! Pakisztáni F-7PG: | |||||
romeo | Adatlap | 371096 | 2009. december 19. 22:30 | ||
búza | Adatlap | 371095 | 2009. december 17. 21:37 | ||
Természetesen van. Ha előbb szólsz vittem volna egyet 31.-én. Üdv: Búza | |||||
Kakukk | Adatlap | 371094 | 2009. december 17. 21:09 | ||
Rendben akkor beszerzek én is egyet.Sajnos itt Egerben nem lehet kapni,csak neten lehet rendelni. Mezőkövesdről van benne valami? | |||||
Horvath_Balazs | Adatlap | 371093 | 2009. december 17. 20:35 | ||
Nekem szerencsére már megvan. Véleményem szerint nemcsak hogy megéri megvenni, de a téma iránt érdeklődőknek kötelező! | |||||
Kakukk | Adatlap | 371092 | 2009. december 17. 20:09 | ||
Sziasztok! Vándor Károly : Légierő társbérletben c. könyve megvan vkinek? Megéri megvenni? | |||||
fishpot | Adatlap | 371091 | 2009. december 17. 15:38 | ||
RonnieFrown | Adatlap | 371090 | 2009. december 16. 23:09 | ||
RonnieFrown | Adatlap | 371089 | 2009. december 16. 22:59 | ||
Namibia is hasznalja a csinki verziot, nemreg vettek 12 db-ot. | |||||
Lacy | Adatlap | 371088 | 2009. december 16. 22:20 | ||
Sziasztok, Gondoltam kicsit feldobom a fórumot: A Flight International repülési szaklap régi szokásához híven közzé tette a világ légierőinél jelenleg repülő katonai repülőgép típusok fő mennyiségi adatait. Legnagyobb mennyiségben, nem meglepő módon az F-16-os típus van hadrendben a vadászrepülő gépek közül, összesen 2534 darab. Ami viszont már meglepő, hogy második helyen a Mig-21-es típus áll, 1084 darabszámmal! Először úgy gondoltam a szokásos nyugati túlzás, hiszen az F-16-os esetében csak a repülő példányokat számolják, ellentétben a Mig-21-essel, ahol a százával a reptér sarkában álló de papíron még nem selejtezetteket is beszámítják. Aztán kicsit újraszámoltam, és nem így van. A 1084-es szám valós, aktív Mig-21-est jelenthet! Meglepő! Kínában kb. 12 ezred repül az új, korszerűbbnek mondható F-7E és G változattal, valamint közel tíz ezred a régi F-7II-esekkel. Ez ezredenként átlag 25 géppel számolva, plusz teszt és bemutató alakulatok gépi, összesen kb. 600 aktív Mig-21-es klónt jelent. Következő nagy üzemeltető India. Jelenleg még kb. 12 százada használ Mig-21M/bis típusokat. Az átlag 18-20 gépes századok állományában így kb. 230 Mig-21-es repül még. Egyiptom 4-4 százada repüli még a Mig-21-es és F-7-es klónokat. Közel 150 F-7-est használ Pakisztán, és vagy száz bis/UM változatot Vietnam. Iránban F-7, Bangladesben F-7, Burmában F-7 és Romániában MF néhány százada üzemel. Valamint egy százados mennyiség repül még Jemenben bis, Sri Lankán F-7, Líbia bis, Nigéria F-7, Zimbabwe F-7, Bulgária bis, Szerbia bis, Horváth bis. Pár darabos mennyiségben üzemel még Ugandában bis, Mali MF, Kuba bis. Elvileg nagyobb mennyiség van (legalábbis papíron) hadrendben Szíriában és Észak-kóreában, de valószínűleg nem sok üzemképes közülük. Összeadva, valóban repülhet még több mint 1000 Mig-21-es az égen, pedig pár nap múlva már 2010-et írunk! Igaz ezek közel 80%-a már kínai F-7-es klón. Persze ha figyelembe vesszük, hogy a kínai Chengdu gyár ez évben még mindig gyártja a J-7G típust... Szóval a Mig-21-es repült, repül, és még sokáig repülni fog! | |||||
búza | Adatlap | 371087 | 2009. november 21. 21:12 | ||
Szia Druszám! Hozd légyszíves! Nekem a romok állapotából nem tűnt ilyen távolinak a két időpont. Üdv: G. | |||||
ambasa | Adatlap | 371086 | 2009. november 21. 20:24 | ||
Szia! 1985. április 22. hétfő piros 53 o.sz. MiG-21bisz (75B) gy.sz. 75014947 Ha érdekel a könyv, holnap beviszem. TG | |||||
ambasa | Adatlap | 371085 | 2009. november 21. 20:21 | ||
Üdv! 1982. április 2. piros 45 o.sz. MiG-21bisz (75B) gy.sz. 75014699 A forrás természetesen Vándor Károly: Soviet Air Force in Hungary and Austria 60. oldal TG | |||||
búza | Adatlap | 371084 | 2009. november 21. 16:15 | ||
Jó kérdés, majd Vándor Karcsi következő könyvéből kiolvasom. Én már csak a romokat láttam a PG. udvarán. Valamikor az érdi előtt lehetett nem sokkal, kb. egy éven belül. De az érdit sem tudom dátumilag. | |||||
Figaro | Adatlap | 371083 | 2009. november 21. 15:56 | ||
Mikor és hol történt a dunaújvárosi eset? | |||||
búza | Adatlap | 371081 | 2009. november 17. 05:40 | ||
A Dunaújvárosin AB tartó volt + kezelődoboz is. A sört majd megbeszéljük! | |||||
mirazsmarci | Adatlap | 371080 | 2009. november 16. 22:29 | ||
Helyesbítek: a bal oldaliban :) | |||||
mirazsmarci | Adatlap | 371079 | 2009. november 16. 22:23 | ||
A 18-ast még a Taszári Repülőnapon fotóztam le 92-ben, akkor még nem voltak rajta század-meg ezredjelvények. Később felkerültek a Sámán századjelvények. Az jobb oldali oldalszámban, a 8-as közepén viszont taszári javítós matrica van. | |||||
vandork | Adatlap | 371078 | 2009. november 16. 21:14 | ||
bocs, így jár, aki gyorsan gondolkodik, és még gyorsabban az elküldés gombra kattint. így helyes: "mindkét általad említett lezuhant gép..." bár, ahogy olvasom, nem ez az egyetlen gépelési hibám... | |||||
vandork | Adatlap | 371076 | 2009. november 16. 21:12 | ||
Mindkét általad lezuhant gép Bisz volt, ezekeknek még a gyári számai is megvannak, mindkettő 75-ös volt. (a könyv 2. kötetében lesz a lista az ismert balesetekről, amik itt történtek. eddig 140 baleset és kataszttrófa ismert, alakulat, pilóta, oldalszám, géptípus, gyári szám, stb.) A tököli ezred 1981-ben kezdte az SzMT-t lecserélését biszekre. így a hibridek is távoztak, Rigába kerültek. Az ottani múzeumban lévő SzMT-k ex-tököliek. A sörözés és elemezgetés együtt nagyon jól hangzik:) Karesz | |||||
búza | Adatlap | 371075 | 2009. november 16. 21:01 | ||
Az első Mo.-on nagyjavított UM, PG.-s festéssel és pápai jelvényekkel. Győnyörű, a PF után a legszebb típus! Szerintem. | |||||
romeo | Adatlap | 371074 | 2009. november 16. 20:52 | ||
búza | Adatlap | 371073 | 2009. november 16. 20:35 | ||
Szia Karesz! Pont a te könyved indított el a nyomozásban. Két nap alatt olvastam ki, csak így volt időm, egyébként le sem tettem volna! Nagyon várom a folytatást, meg a színes képeket! Azt hiszem, valamikor le kellene ülnünk Veled, a "tudósokkal", meg pár száz fotóval és egy - maximum öt - sör mellett elbeszélgetni erről a típusról. Ki mit tud? Pl. arról, hogy vagy a Dunaújvárosnál, vagy az Érden leesett gépnek mi volt a típusa, mert hogy valamelyiknek a kettő közül perforált Mach-kúp gyűrűje volt, mint a BISZ-eknek az biztos! Ezt nem nagyon látszik egy SMT fotón sem, de a BISZ lokátor pl. igen. Szóval ilyenekről kellene beszélgetnűnk egy szélesebb fórumon, mondjuk M.L. bevonásával, meg persze még akit gondolunk abból a körből(is). Karesz! Ha gondolod magánban megtalálsz, csak a címem vége megváltozott @hdsnet.hu-ra. Üdv: Búza | |||||
vandork | Adatlap | 371072 | 2009. november 16. 19:50 | ||
Sziasztok! Búza, szia!:) rég találkoztunk, RBK-n nem tudtunk beszélgetni, majd decemberben:) A most megjelent könyvemben (Légierő társbérletben) írok erről a dologról, a "hibridekről". beszéltem tököli szovjet műszakiakkal, s náluk egy század púpos SzMT volt, és két század bisz-tartályos SzMT. A könyvben szereplő fotókon is látszik, hogy pl. a tököli 32-es gép bisz-gerinces, de MF-orrgyűrűs volt. Ugyanakkor a 31-es gépben pl a hajtómű R-25 volt, ugyanakkor szintén MF orra volt. A gépkönyvekben kivétel nélkül 50-es típus volt. S sok információval ellentétben pl. a tököli bisz-gerinces SzMT-ket nem utólag építették át, hanem már a gyártósorról úgy jöttek le. Tökölre a két alváltozat egyszerre, egy időben érkezett. | |||||
búza | Adatlap | 371071 | 2009. november 14. 21:27 | ||
Sziasztok! Visszaolvastam és megállapítottam, hogy tegnap tényleg jobb lett volna előbb aludni menni! Szóval pontosan: Küllős kerék. Ezt a BISZ-en azért cserélték eggyel több tárcsásra és ezzel jobb hatásfokúra, mert az R-25 tolóerejét nem tudta megtartani. Helyesen: A BISZ-en azért volt a kerék küllő nélküli, mert a fékben egy álló és egy forgó résszel több volt. Tehát a második mondat a fékre vonatkozik. Lacy! Elkezdtem a témával kacsolatban a képek meg az irodalom nézegetését és mindent találtam, sőt mindennek az ellenkezőjét is! Nagyon feltételes módban mondanám a következőket: Az SMT-t valószínűleg az MF alapjára (orr-gyűrű, lokátor, kerék, hajtómű R13-300)csak nagy gerinctartállyal kezdték építeni. A gerinc miatt nagyon le volt árnyékolva az oldalkormány, ezért áttértek és átépítettek a BISZ gerinctartályára. Viszont szinte az összes lehetséges keverékét megtaláltam a külső ismertető jegyeknek. BISZ lokátor-MF orr-gyűrű, küllős és teli kerék - ezt az utóbbit lengyel MF-en is -, R25-ös hajtómű MF orr-gyűrűs gépben, BISZ és púpos tartályok a fentiekkel keverve, stb. Szóval bennem egyenlőre teljes a homály. Jelenleg az orosz oldalakat túrom, csak a nyelvet nem értem, maradnak a képek. Üdv: Búza | |||||
Topi | Adatlap | 371070 | 2009. november 13. 23:07 | ||
Hali! Valamikor a hetvenes évek elején augusztus huszadikai légi és víziparádén láttam még repülni Mig 21 74-es tipust repülni a Parlament előtt, meg Mig 15-öst is... Vajon ezekről a dolgokról fellelhető valami fotó? Egy kis nosztalgia... Topi ja meg Delfin is volt, meg Mi 1 heli! | |||||
Lacy | Adatlap | 371069 | 2009. november 13. 21:53 | ||
Szia Búza, ezt a gépet (amiről lejeb a képeket felraktad) gyönyörűen felújították. Állítólag 1971-ben került a németországi 296. ezredhez, majd a nyolcvanas évek elejéig repült a Altenburg-Nobitz repterén, amíg az ezredet Mig-27-esre át nem fegyverezték. A nyolcvanas évek közepén állították ki. Itt ott vérre menő vitákat folytatnak a neten, hogy R-13-as, vagy R-25-ös hajtóművet építettek be ezekbe a gépekbe. Itt a fotó valóban R-25-ös látszik, de lehet volt R-13-as szériája is a típusnak. | |||||
búza | Adatlap | 371068 | 2009. november 13. 20:22 | ||
Természetesem az apcsolat az kapcsolat! Megyek aludni, úgy látom ideje!:-) | |||||
búza | Adatlap | 371065 | 2009. november 13. 20:14 | ||
Sziasztok! Most találtam az SMT témához. Púpos gerincű SMT széles orr-gyűrűvel és nagy szesztartállyal, a kabin mögötti lemezen viszont másutt van a dudor (lejjebb) mint a BISZ-en. A hajtómű R-25. Küllős kerék. Ezt a BISZ-en azért cserélték eggyel több tárcsásra és ezzel jobb hatásfokúra, mert az R-25 tolóerejét nem tudta megtartani. Az küllő nélküli "teli" fellni. A lokátor - a Mach-kúpot tartó gyűrű meg a szesztartály alapján - a BISZ-é. Jó lenne ezzel apcsolatban egy kis fényképes homálytizedelelés, már ha van valakinek a témában! Üdv: Búza | |||||
Monox | Adatlap | 371064 | 2009. november 13. 20:14 | ||
Szabadon letölthető FLV Player. FLV - Flash videó, ez is egy filmformátum, konvertálni lehet. | |||||
búza | Adatlap | 371063 | 2009. november 13. 19:57 | ||
Mi kell a megnyitáshoz, mert nálam nem műxik! | |||||
zoli1989 | Adatlap | 371062 | 2009. november 12. 14:06 | ||
Közben mégis megtaláltam. wbandi.extra.hu/videok.html Felszállás 03 nevű videóban van benne az oldal jobb oldalán saját készítések menüpontban. | |||||
zoli1989 | Adatlap | 371061 | 2009. november 12. 14:00 | ||
Szia! Az a baj hogy már nem emlákszem rá. Több magyar gép is van benne, köztük az 1904-es. Háttérben lengyel MiG-21-esek is vannak, illetve egy LOT An-26 is száll le. | |||||
Monox | Adatlap | 371060 | 2009. november 12. 13:54 | ||
Levixére gondoltam, és arra, hogy lehet valóságalapja, lévén a törzs-orrészt mindig jobban takarják mint bármely más résézt a gépnek, és így az évek alatt előfordulhat elszíneződés... | |||||
búza | Adatlap | 371059 | 2009. november 12. 08:32 | ||
Szia! Hol találtad a 1904-ről a videót? Üdv: Búza | |||||
zoli1989 | Adatlap | 371058 | 2009. november 11. 18:52 | ||
Sziasztok! Kösz a válaszokat, észrevételeket :) Humbrol lakkal lakkoztam. Ez már így marad. Revellel kellett volna, az adott volna egy kis selyemfényszerű árnyalatot. De sajna azt nem sikerült beszereznem. De van olyan fotó is, amin mattabbnak tűnik a szín (igaz ez nem az 1904-es gép) Az RSzBN-t én szürkésnek találtam fotók alapján, a szolnoki múzeum szürke MiG-23-asán is szürke az RSzBN, illetve ahogy néztem a PG-s festésűeknél meg kék (Cápetinél meg sárga) Az orrgyűrűt azért nem festettem le, mert szürke. Csak egy nagyon-nagyon keskeny ezüst sáv van, csak egész közeli fotókon lehet látni. Én végül is úgy döntöttem hogy ezt az egyet most elhagyom, mert ha elcseszem a festést nagy gáz van, mivel a szürke kevert szín, és már nem is maradt elég a javításra sem... A futószárra én is gondoltam mi legyen. Végülis búzára hallgattam, szerinte az akna és a futók kb. egyszínűek voltak a géppel. Sok fotót nézegetve nekem is kb. ez jött le, ezért lettek kb. a géppel egyszínűek. Van egy rövidke videóm, valamelyik internetes oldalon találtam. Na abban van az 1904-es gép csillag felségjellel, de PG zöld-barna-kék festéssel. Monox a makettre gondoltad vagy Levix képére ? Mert az enyém egyenletesen szürke. |
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
Egyébként döbbenet, hogy 3 és fél év alatt repül a gép összesen 72 órát...