<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69., | 70., | 71., | 72., | 73., | 74., | 75., | 76., | 77., | 78., | 79., | 80., |
81., | 82., | 83., | 84., | 85., | 86., | 87., | 88., | 89., | 90., | 91. |
gaunt | Adatlap | 501283 | 2010. december 8. 21:37 | ||
gaunt | Adatlap | 501282 | 2010. december 8. 21:27 | ||
Üdv Mátyás! Igen, én ezt értem, és igazat is adok neked. De nem lehet örökké kitartani egy teljesen elavult típus mellett. Nem igazán értem mit értesz "azt támogató rendszerek" alatt. Karbantartás? Alkatrészutánpótlás? Műszakiak? Személyzet? Kiképzés? vagy esetleg harcászati dolgok? Ha az üzemeltetéssel kapcsolatos, akkor én úgy gondolom, ennek is változnia kellene, illetve haladni a korral. Tény, sok tapasztalat gyűlt össze a T-72-vel kapcsolatban, nem is lenne szabad, hogy ez kárbavésszen, modernizálni kellene őket, pl. 120mm-es löveg, V-92-es motor, vagy akármi, de szükség van egy új típusra is, ami természetesen sok változással jár a jelenlegi állapothoz képest. Természetesen ez borzalmasan sok pénzbe kerülne. De pontosan ezért, inkább egy korszerű típust kellene beszerezni, mint egy már elavulófélben lévőt (T-90). Így nem kellene, mittudomén 10 év múlva megint azon gondolkodni, mivel kéne leváltani az adott típust, és vele együtt az azt kiszolgáló rendszereket. Mivel már benne vagyunk egy ideje sajnos, fontos aztán a NATO kompatibilitás is. Harcászati, taktikai dolgokról ne nagyon beszéljünk, mivel már annyi minden hiányzik a honvédség arzenáljából, hogy csak így egymaga képtelen lenne egy ütközetben helytállni. Csakis koalíciós keretek között gondolkodhatunk, más NATO tagállamokkal együtt. A T-90-ről még dióhéjban, ez már egy elavult típus, konstrukció. Nem spekuláció, elmélkedés. Tény. Van egy orosz jóbarátom aki szintén sok mindent tud a haditechnikáról, sokat beszélgettünk vele erről a dologról, és ő sem gondolja másképp, pedig az oroszok általában eléggé elfogultak, ha a saját dolgaikról van szó.(nem én mondom!) | |||||
PanczelMatyas | Adatlap | 501281 | 2010. december 8. 20:20 | ||
Szia Gaunt! Noha Pisti biztosan leírja a véleményét, szerintem elbeszéltetek egymás mellett. A Chally minőségi mutatójára Pisti azt értette, hogy a rendszerbe történő állása a harcászati lehetőségeket csak kis mértékben befolyásolná, hiszen az azt támogató rendszerek "elmaradottsága" folytán nem lehetne kihasználni minőségi előnyét, ergo önálló beszerzése "minőségi javulást csak kis mértékben hozna"... S Gaunt még valami; ismét írod a technikai paramétereket az egyes kocsikról, ám kérlek gondolkozz el azon, amit az amerikai katonák mondtak az első öböl-háborút követően: ha felcseréltük volna a haditechnikát, akkor is győztünk volna... azaz tanuljunk meg harcolni egy eszközrendszerrel, s utána gondolkozzunk el azon, hogy mi lenne a legjobb nekünk... Vidám estét Nektek! TANKOK! matyi u.i.: nem szeretnék belefolyni a "mi kell nekünk" témába, csak Pisti álláspontját szerettem volna tisztázni | |||||
gaunt | Adatlap | 501279 | 2010. december 8. 15:11 | ||
Üdv Páncélos! "Szerintem a Challenger-2 nem hozna minőségi változást." Én rendkívül nagyra becsülöm a tudásodat ebben a témában, de szerintem ezt te sem gondolhatod komolyan. A Challenger-2 a világ egyik legjobb, legerősebb típusa, és nem, hogy a T-72A, de a T-90 legújabb változata is reménytelenül elavult hozzá képest minden szempontból. Több mint 2x-es páncélvédettség (kumulatív ellen 4-5x-ös), lőszertől függően 1,5-3x nagyobb tűzerő, jobb mozgékonyság, messze jobb elektronika, optikai eszközök, könnyebb, gyorsabb karbantartás, megbízhatóság, jobb ergonómia, stb. Egyetlen hátránya, hogy nincs vele itthon tapasztalat. Keletről egyedül az Oplot-M ami a minőséget jelenti, azzal meg megint csak az a baj, hogy nincs tapasztalat, de ez is jobb a T-72/90-nél. De az igazság szeint, ha beszereznénk T-90-t, üzemeltetés szempontjából annak sincs már túl sok köze a T-72-höz, úgyhogy ez nem lehet szempont egy új típus kiválasztásakor esetünkben. A 2Sz19-el kapcsolatban viszont egyetértek, az valóban világszínvonalú gép, csak pokoli drága. | |||||
romeo | Adatlap | 501278 | 2010. december 8. 10:25 | ||
Magyar T-72 video :) www.lookatgame.ru/view.php | |||||
páncélos | Adatlap | 501277 | 2010. december 8. 07:52 | ||
Romeo! Szerintem a Challenger-2 nem hozna minőségi változást. Ha van egy "trabid", azt nem "kispolszkival" fogod kiváltani. Francia eszközt meg nem szabad venni... Használtat meg semmiképpen sem, egy olyan eszközből, ami nálunk eddig nem volt rendszerbe. Ha újra nincs pénz akkor keletről (orosz v belorusz) kell behozni egy egységes zászlóaljnyi mennyiséget (nem 16 altípusból, mint eddig), megtámogatva egy 2Sz19 M155 osztállyal, csak azért a 155-ös löveggel, hogy kompatibilisek legyünk. Az én véleményem, hogy tankot és metrót az oroszoktól kell venni. Akár tetszik, akár nem ebben ők a legjobbak (ár, minőség, megbízhatóság). | |||||
romeo | Adatlap | 501276 | 2010. december 7. 22:09 | ||
Szerintem komolyan el kellene gondolkodni olcsó használt jó állapotú harckocsik beszerzésén. A T-72-es jelenlegi állapotában csak egy célpont... | |||||
romeo | Adatlap | 501275 | 2010. december 7. 22:06 | ||
Jimbow | Adatlap | 501274 | 2010. december 7. 21:47 | ||
Nem hinném, hogy eladnák. Jó lesz az nekik ott a raktárban... | |||||
romeo | Adatlap | 501273 | 2010. december 7. 21:46 | ||
Mármint nekünk... | |||||
romeo | Adatlap | 501272 | 2010. december 7. 21:39 | ||
páncélos | Adatlap | 501271 | 2010. december 7. 08:10 | ||
Gaunt! 1. Nem csak azok vannak rendszerben. 2. A T-72M, a T-72A export változatának jelölése. A "G" jelölés pontos eredetét nem tudom, én csak nyugati, és elsősorban S. Zaloga kiadványaiban olvastam. Ő honnan vett, azt tőle kellene megkérdezni. Hozzánk a "G" variáns simán T-72 néven érkezett. Torpokoska! Annyit javítanék a tegnap leírtakon, hogy lehetséges, hogy csak összeszerelés és nagyjavítás folyt az említett üzemben, de mondjuk a tornyot Tgailban öntötték. Ezt hivatalosan sehol nem írták le. De mivel egy óriási országról beszélünk, és alap harckocsinak vették rendszerbe a 72-est, az 55-ös és még rengeteg raktáron lévő 34-es kiváltására, így nem kizárt, hogy bármelyik üzem teljes gyártásra állt át. Mivel a 64-es gyártásba vételének első 10-éves kínlódása is elméletileg arról szólt, hogy majd Tagil gyártja sorozatban, így a megalkotott 72-est is átadták gyártásra a többi üzemnek. Kojak! Az alap "B" variánsról akkor mondhatnék biztosat, ha végignézhetném a rendszerbe álló típusokat, de erre innen soha nem lenne lehetőség, még azoknak sem, akik hivatalos megsemmisítési procedúrákon vesznek részt, mert ők is csak azt láthatják, ami megsemmisítésre vár. Csak két dolog biztos, egyrészt a saját eszközeiket folyton modernizálták, így nagyon sok alap gép kapott kazettát. A másik, mivel nagy ország, így előfordulhat olyan alegység, amelyik az alap B típussal van felszerelve. | |||||
kojak | Adatlap | 501270 | 2010. december 6. 22:39 | ||
gaunt | Adatlap | 501268 | 2010. december 6. 15:24 | ||
Üdv Páncélos! Köszönöm a válaszodat! Egyébként én konkrétan a belorusz import T-72A változatokra gondoltam, mivel már csak ezek vannak rendszerben. (Jó, tudom, ott vannak még a VT-72B-k is...) Szóval akkor a lényeg az, hogy a linkelt oldalon található leírásban található dátumokat úgy kell értelmezni, hogy kb. +/- 1-2 év alatt történtek ezek a változások? Lenne még egy kérdésem: Valóban árulták a Csehszlovákok és Lengyelek a T-72M-et T-72G néven VSz-en kívüli országoknak? Vagy ez is csak egy ostoba nyugati név? | |||||
páncélos | Adatlap | 501265 | 2010. december 6. 14:55 | ||
Erre nehéz válaszolni, mert egyrészt nem gondolom, másrészt a VSZ által gyártott 72-es harckocsik sem csak a lengyel "Bummar", vagy a csehszlovák "Martin" művekben készültek. A 72-es gyártását a VSZ vette meg csehszlovák és lengyel gyártóüzemmel. Az alumínium alkatrészeket és a rádió felszerelést pl. hazánk szállította. De az egykori optikai művek is kivette a részét. | |||||
torpokoska | Adatlap | 501264 | 2010. december 6. 14:09 | ||
nagyon szépen köszönöm a választ, és miből gondolod, hogy pl harkovi "traktor gyár" gyártott t-72t? | |||||
páncélos | Adatlap | 501263 | 2010. december 6. 13:20 | ||
Pl:Árzámász, Omszk, Kurgán, Hárkov. | |||||
torpokoska | Adatlap | 501262 | 2010. december 6. 12:26 | ||
páncélos Azt szeretném megkérdezni, hogy a -Nyizsnij Tagili- "Urali Gépgyáron" kívül hol gyártottak T-72-t a Szovjetunióban? | |||||
páncélos | Adatlap | 501261 | 2010. december 6. 08:49 | ||
Gaunt! (((Én úgy tudom))) Rosszul tudod. Sokáig gondolkodtam, hogy válaszoljak-e, mert egyrészt okoskodni nem akarok, kimerítő válasz meg egy oldal lenne. Pár kép alapján típustörténeti bemutatót tenni, szerintem botorság. Pontosan kijelenteni, hogy 78-ban ez volt, 79-ben meg már az, nem lehet. Miért? Azért, mert a 72-est a nagy SZU-ban is több helyen gyártották. Folyamatosan fejlesztették, és gyártástechnológiai könnyítésként változtattak apróságokat is. Az is valós, hogy régebbi kocsikat modernizáltak és a 16mm-es pótpáncél utólag került fel több pl. 78-as gyártású kocsira is. Egy kitalált példa: Úgy határoztak 1978 május 9-től mondjuk új toronykialakítás lesz, attól még a gyártósoron meglévő, vagy már legyártott tornyokat nem dobták a kukába, így mondjuk még novemberben is kijöhetett a gyárból optikás tornyú kocsi. A betűjelölésekkel is sorozatosan problémák vannak. Ezt nem szeretném most kivesézni, de a SZU-ba évszám szerinti felosztás volt a mérvadó. Pl. T-72 1973-75-ig volt az első (T-64-re hajazó toronnyal) 1975-től jött az export változat új toronnyal, KMT-konzolokkal…stb. Ezt kapta a VSZ, első szériának 1978-tól. De SZU-ba, már lézert-távmérőt raktak a sorozat kocsikba 78-tól (nem csak a ZPK kocsikba). Majd jött a lézeres torony, ahol a sztereóoptikai-távmérő jobboldali báziscsöve eltűnt. 80-végén már volt ködvetős kocsi, ugyanakkor 1982-végén megkapta a gyártási jogot Lengyelország egy olyan típusra, amit már a szülőhazájában nem is gyártottak, mert már "A" típus volt a sorozatgyártott. Betűjelölés mindig nagyobb változást jelzett, így az A, majd a B már lényeges eltérést mutatott az első export változattól. A második betű mint az AV (tehát az A után jön a V) nem új típus, hanem az adott altípus modernizált változata (jelen esetben reaktív kazettákkal történő telerakosgatás). Azután volt egy kijelentésed: (((Pontosan ilyenek a mieink is))) Elemezted mind, az összes kocsit? Szerintem nem. Ha csak a Belorusz importot nézzük, akkor 1977-84 közötti időpontot kell elemezned. | |||||
HUJBI | Adatlap | 501260 | 2010. december 5. 09:03 | ||
gaunt | Adatlap | 501259 | 2010. december 4. 13:39 | ||
Én úgy tudom, az A korai változata még az optikás T-72 test páncélzatával készült. (4 vas a vezető periszkópja előtt, teljesen sima páncél) Pontosan ilyenek a mieink is, csak azokra ráhegesztették a 16mm pótpáncélt egy nagyjavítás során, így hasonlít az M1-re. A 79-től gyártottak páncélzatára nem utólag tették rá, ezeken csak 3 vas és egy trapéz alakú perem van a periszkóp előtt, de a vonószemek környékén és a KMT felerősítési pontok körül nincs kivágva a páncél, teljesen sima. Itt olvastam ezt: www.network54.com/Forum/47209/thread/1209626008/Overview+of+T-72A+models Én nem tudom mennyire pontos ez a leírás, de szerintem nagyon jól össze van foglalva. | |||||
romeo | Adatlap | 501258 | 2010. december 4. 06:57 | ||
Fotó szerzője: Tota Elnézést, már nagyon álmos voltam. | |||||
romeo | Adatlap | 501257 | 2010. december 4. 03:18 | ||
páncélos | Adatlap | 501256 | 2010. december 3. 23:24 | ||
Ez így, nem fedi a valóságot. A mi AV-ink 80-82. 1979 első negyedévéig még jött le a gyártósorról optikás toronykialakítású (igaz már lézer-távmérős) kocsi. Amit te "A" korai szériának említesz az 1979-80. de 80-tól már létezett a ködvetős "A" (M1), de sorozat inkább 81-től. 83-tól megerősített pc, plusz műanyag alapú réteg a megfelelő helyeken kívülről is. 84-végétől kezdték az A-kat kazettákkal ellátni ez az "AV". 85-ben megjelent a "B". Ennyit röviden. | |||||
gaunt | Adatlap | 501255 | 2010. december 3. 21:39 | ||
Kontakt-1-el felszerelt T-72A, régi típusú sárvédővel. Hasonló mint amik nekünk vannak, bár ez közepes vagy késői gyártású, a mieink viszont koraiak (1978-79). Szubjektív véleményem, szerintem mind közül ez a változat néz ki legjobban! dishmodels.ru/wshow.htm | |||||
romeo | Adatlap | 501254 | 2010. december 2. 11:21 | ||
páncélos | Adatlap | 501253 | 2010. december 2. 10:20 | ||
Romeo! (((valahogy nem ülnek a mellső sárvédők, mert azok a fehéroroszokon általában gumiból voltak.))) Már meg is válaszoltad: általában gumiból voltak... Közel egy tucat kocsi érkezett hagyományos (régi) sárvédővel. De, ha nem is így lenne, az mindig cserélhető. A Bolyain is, amikor törték az első sárvédőt az optikás kocsin, a tantermi (lengyel) kocsi sárvédőjét kapta meg. Csak egy példa, hogy a könnyen cserélhető alkatrészek ne tévesszenek meg. Sárvédőről, kötényről, torony és taszt ládáról, üa tartályról, de még néha futógörgőről sem szabad kocsit azonosítani. | |||||
romeo | Adatlap | 501252 | 2010. december 2. 09:59 | ||
romeo | Adatlap | 501251 | 2010. december 2. 09:58 | ||
Üdv! Ez a T-72M fehérorosz szállításból származhat (a halványzöld festés miatt)? -de valahogy nem ülnek a mellső sárvédők, mert azok a fehéroroszokon általában gumiból voltak. Köszönöm! | |||||
romeo | Adatlap | 501250 | 2010. december 1. 07:50 | ||
páncélos | Adatlap | 501249 | 2010. december 1. 07:43 | ||
gaunt | Adatlap | 501248 | 2010. november 30. 20:39 | ||
Szerintem egy átalakított T-72B, a kipufogó alapján V-92Sz motorral, talán Relikt páncélzattal amit felhajtottak? A késői, Kontakt-5-el felszerelt B-n a K5 blokk felső része volt csak csavarozva, az alsó úgy volt megcsinálva, hogy fel lehessen hajtani. Semmiképpen sem lehet új fejlesztés, mivel az új T-90 változatnak (már ha egyáltalán megvalósul, én nem sok esélyt látok rá) teljesen új tornya lesz, hasonló a T-84 Oplot-M-hez. | |||||
sulyid | Adatlap | 501247 | 2010. november 30. 19:42 | ||
Ez valami uj t90 lenne? Netán t90B ? :D | |||||
torpokoska | Adatlap | 501246 | 2010. november 30. 19:30 | ||
romeo | Adatlap | 501245 | 2010. november 30. 19:12 | ||
romeo | Adatlap | 501244 | 2010. november 30. 19:05 | ||
lacipapa | Adatlap | 501243 | 2010. november 30. 18:39 | ||
Szia dioevil! Attól függ,hogy milyen állapotú gépet akarsz ábrázolni! Ha egy karbantartottat,akkor fessd le feketével,azután ahol a kerekek járna és a járófelület éleit,óvatosan visszafényesited.Lefújod matt lakkal és kész! Én igy csináltam az enyémet,semmi koszolás.De hallgasd meg a tapasztaltabbakat is. Laci | |||||
dioevil | Adatlap | 501242 | 2010. november 30. 18:24 | ||
Hello T-72 makett fém Friulmodelles lánctalpát alapból feketére fessem és azt koptassam fémes színűre? | |||||
zvereb | Adatlap | 501241 | 2010. november 27. 17:21 | ||
Gondolom csak párat festettek ilyenre. | |||||
Kamovos | Adatlap | 501240 | 2010. november 27. 15:40 | ||
Anubis | Adatlap | 501239 | 2010. november 27. 15:29 | ||
Sziasztok! Köszönöm mindenkinek a jótanácsokat! | |||||
romeo | Adatlap | 501238 | 2010. november 27. 12:46 | ||
Milyen érzés lehet ezután a személyzetnek "földet érni"? fotó: kr.blog.yahoo.com/shinecommerce/MYBLOG/show_image_v2.html | |||||
romeo | Adatlap | 501237 | 2010. november 26. 21:44 | ||
Excessor | Adatlap | 501236 | 2010. november 24. 22:08 | ||
Ha még lehet, én is kiegészíteném a lánctalp dolgot. Határozottan emlékszem, hogy hihetetlenül gyorsan berozsdásodott a futógörgők felé néző felület, ha reggel esett az eső és kint maradt a tank, délutánra már nagy rozsdafoltok voltak a felületen. Igaz, utána két kör a műhely körül már elég volt, hogy újból fémtisztán csillogjon. Debreceni tankosok meg azt mesélték, hogy állandóan festegethették a tank alját, Z-tengelyeket, mert amikor kimentek a homokosabb részekre, a homok hamar fémesre pucolt mindent. Lehet túloztak is kicsit, nem tudom. | |||||
sulyid | Adatlap | 501235 | 2010. november 24. 19:22 | ||
Háát 1 tanács : ha nincsen rá írva szép nagy betűkkel az hogy : TAMIYA akkor kerüld el.:) | |||||
Anubis | Adatlap | 501234 | 2010. november 24. 18:38 | ||
Szaisztok! Köszön mindenkinek véleményét,kritikáját és legközelebb mégjobban odafigyelek a részletekre (főleg lánztalpnál)! Eredetileg terep is volt terveben csak sajnos váratlan helyhiány végett nem készült el. Következőnek szertnék egy T-55 vagy T-72-est megépíteni. Tudnátok segíteni abban hogy gyártótól érdemes beszerezi a makettet és még elfogadható árban is van? Előre is köszönöm segitségeteket! Üdv Józsi! | |||||
páncélos | Adatlap | 501233 | 2010. november 24. 08:22 | ||
Anubis! Összességében szép lett. Figyelembe véve a makett vastag kialakítását, mérethelytelenségeit és rengeteg kidolgozatlan ronda részét, nagyon szépet alkottál. Ami szerintem visszatérő hiba (nem nálad, mindenkinél), a lánctalp sarazás, koptatás, rozsdásítás, és ezzel együtt a futógörgők koszolása. Egy használatban lévő gépen nincs rozsda, az egymáson mozgó részek fémesek. Mellékelek egy képet csak példának. Ha már álcázást használsz, akkor nélkülözhetetlen a környezet elkészítése is. | |||||
kojak | Adatlap | 501232 | 2010. november 23. 21:11 | ||
Szia Anubis! Szépen feljavítottad megépítetted és lefestetted. Szerintem az álcázás nem kéne rá. Ha ilyet látok mindíg az jut eszembe hogy valami takargatni való van. De itt nincs.A ködvetőket is szépen megoldottad,ez sokan elhibázzák. (ennél a tipusnál mindig ezt nézem először.) Üdv kojak! | |||||
Anubis | Adatlap | 501231 | 2010. november 23. 18:18 | ||
Szia! Köszi szépen! De ha mégegyszer nekiálnék többminden feljavítanák rajta és mostanra beszereztem egy szorópisztojt is. Te is feldobhatnál pár képet a T-80-asodról. Üdv. Józsi! | |||||
HUJBI | Adatlap | 501230 | 2010. november 23. 09:46 | ||
<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24., | 25., | 26., | 27., | 28., | 29., | 30., | 31., | 32., | 33., | 34., | 35., | 36., | 37., | 38., | 39., | 40., |
41., | 42., | 43., | 44., | 45., | 46., | 47., | 48., | 49., | 50., | 51., | 52., | 53., | 54., | 55., | 56., | 57., | 58., | 59., | 60., |
61., | 62., | 63., | 64., | 65., | 66., | 67., | 68., | 69., | 70., | 71., | 72., | 73., | 74., | 75., | 76., | 77., | 78., | 79., | 80., |
81., | 82., | 83., | 84., | 85., | 86., | 87., | 88., | 89., | 90., | 91. |
"...amit az amerikai katonák mondtak az első öböl-háborút követően: ha felcseréltük volna a haditechnikát, akkor is győztünk volna..."
Nem is vitatom. De milyen veszteségek árán? Hiába vannak a katonák sokkal jobban kiképezve, ha gyengébb a technikád, 100%, hogy nem fogod megúszni komolyabb veszteségek nélkül. A hangsúly a "komolyabb" szón van. Az emberi élet az első!