/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.
Sennás 604372 2016. március 1. 20:30
Válasz erre
1942_tkonok_color.jpeg
1942_tkonok_color....

Egy jó színes fotó:)
téglatesó 604311 2016. február 29. 17:49
Válasz erre
Bocsánat, pontosítok: a 39M Csaba (csatár) gyártási mennyisége 101db a "nagy mesekönyv" szerint, nem 111db. Ezt elírtam. Így jön ki a 39M Csaba + 40M Csaba gyártásra a 119db.
téglatesó 604309 2016. február 29. 17:19
Válasz erre
Üdv Romsitsa! Köszi a választ, de ezekkel a számokkal már én is tisztában voltam (ahogy azzal is, hogy 1-2 típusnál a teljes gyártási mennyiség is vitatott).
38M Toldi I: 80db - stimmel
38M Toldi II: 110db - stimmel
38/43M Toldi IIA (löveges Toldi): 80db átépítés - stimmel
40M Turán-40: 285db - na itt találkoztam már 280, meg 279db-bal is
41M Turán-75: 165+21db - itt is változnak a számok 165 és 185 között
40/43M Zrínyi II: 40+14db - itt a könyvek említenek 66db-ot, meg 72db-ot is
39M Csaba (csatár): Kamovos "nagy mesekönyvé"ből én 111db elkészültét silabizáltam ki (ebből 8db vasfelépítményes, 2db rendőrségi)
40M Csaba (parancsnoki): szintén a "nagy mesekönyv" szerint 18db készült el, + 2 sérült példányt átépítettek a csatárok közül parancsnokivá, így a TELJES Csaba termelés (vasfelépítményes+csatár+parancsnoki)119db + 20db csatár tornyot átadtak a Folyamőrségnek
40M Nimród: 135db - stimmel
De engem pont épp az évekre lebontott gyártási mennyiségek érdekeltek volna. Kár, hogy erről nincsenek pontos adatok.
A Dombrády-könyv nagyon jó, olvastam, fájlalom, hogy csak könyvtári példányhoz jutottam hozzá.
Még egyszer köszönöm a választ.
romsitsa 604284 2016. február 29. 09:18
Válasz erre
1938-1944.
Toldi I: 80
Toldi II: 110
Toldi löveges: 80 a 190 kocsiból átépítve
Turán 40 mm: 285
Turán 75 mm: 165 lehetséges további 21
Zrínyi II: 40, lehetséges további 14
Csaba: 93, csatár és rádiós bontás nincs
Nimród: 135

Nincs egyértelmű év szerinti bontás.

Forrás: Dombrády Lóránd: Magyar hadigazdaság a második világháború idején

Üdv

Á
téglatesó 604212 2016. február 28. 09:36
Válasz erre
Üdv! Egy kérdéssel fordulnék a szakértőkhöz:
Tudna valaki részletes leírást (táblázatot) az 1939-44 közötti magyarországi harcjárműgyártásról? Konkrétan az érdekelne, hogy miből mennyit gyártottunk (legalább) éves lebontásban. Tudom, a korabeli dokumentumok hiányossága miatt havi lebontásban nem nem lehet ilyet összeállítani, ezért kérem az éves lebontást. Mindegyik típus (Toldi A20, Toldi B20, Nimród, Turán-40, Turán-75, Zrínyi) érdekelne. Az általam hozzáférhető szakirodalomban az adatok vagy ellentmondásosak, vagy nem elég részletesek.
Előre is köszönöm!
Kamovos 603609 2016. február 18. 22:07
Válasz erre
Szia Emerick!

Igen valóban ötezer van oda írva, de az is sajnos nyomda hiba. :(
De lehet, hogy maga a könyv is az.
MAZ-ok is csak 3000 literesek voltak szerintem.

sajnos így nehéz lesz neki állni.
Se rajz, se kép, talán még ilyen átalakítás sem volt, csak ebben a kis mesekönyvben írtak róla. :(

Üdv: kamovos
Gabi 603581 2016. február 18. 19:12
Válasz erre
aIMG_0489
aIMG_0489

Sziasztok!

Az 5000 liter tuti elírás, ennek a képen látható Ifának annyi kb a tartálya. Szegény 95 lovas benzines motor meg is halt volna 5000 liter benzin, meg 2 kis harkocsi alatt, el se indult volna.

Gabi
Emerick 603579 2016. február 18. 17:47
Válasz erre
És tényleg! :D Így már pláne! Mondom én, ez egy újabb szépirodalmi regény.
Szakmai szemmel: egy 5000 literes tartály egy csőrös teherautó fülkéje mögött és még plató is van, ez a kombó még egy 10 méteres alvázra se fért volna el... Nem is kérdezve, mekkora ménes kellett volna a mozgatásához.

I.
romsitsa 603526 2016. február 18. 08:55
Válasz erre
Én ilyenkor szoktam írni a szerzőnek, hogy milyen információra alapozta azt, amit írt.

Üdv

Á
TAMÁS78 603520 2016. február 17. 23:46
Válasz erre
Kövezzetek meg, de én is 5000-et látok.
Emerick 603518 2016. február 17. 23:20
Válasz erre
Szia!

Pardon, félreolvastam. Az 500 liter már valóban játszik, ahogy levezetted.
Arról bevallom őszintén, fogalmam sincs, volt-e ilyen átépítés. Csak a sima kéttengelyes Marmon-Ford kísérleti HTI-s kocsiról tudom, mi volt a sorsa (fagázasra szerelték át), a jenki háromtengelyesről nem.
Annyiban tartom kérdésesnek, hogy a súlytöbblet miatt biztosan meg kellett volna erősíteni az alvázat egy ráadás tartály és műhelyfelszerelés kapcsán, mert az amerikaiaktól hozott minden Ford teherautó alváza alul volt méretezve e téren.

I.
Kamovos 603443 2016. február 17. 10:26
Válasz erre
Szia Emerick!

Egyáltalán nem vagy unalmas!:)
sőt nagyon is sokat segítettél eddig is!
Ezekből a levélváltásokból sokat lehet tanulni.
A tartály 500 literesnek írták, az elfér vidáman, gyakorlatilag kettő és fél kétszáz literes hordó mérete.
Tételezzük fel, hogy nem henger hanem hasáb forma, a Rába Botond felépítménye 220 cm széles, de számoljunk csak 200 cm szélességgel a tartálynál és 50 cm méter mélységgel.
Az deciméterben 20X5 10 cm magasságonként számolva 100 liter.
Vagyis egy 2 méter széles és 50X50 centiméteres hasábról beszélhetünk.
Természetesen ez csak elméleti forma, hisz valójában az ebbőr kimért mennyiséget mérni is kell, az üzemanyag csőnek és a pisztolynak is kell a hely.
Így valószínűleg csak kb: 170 cm körüli lehetett a maradék 50 cm mélységben a kézi üzemanyag szivattyú, a mérő műszer, tömlő a pisztollyal, foglalgatott helyet.
Így a becsült mérete kb 170X50X58 (59) cm lehetett.
Mindezt figyelembe véve, a Rába Botond felépítményéből a műhely és szerszámok számára még mindig marad a 320 cm-ből kb: 270 cm.
Elméletileg!

Csak az a kérdés, hogy a kis mesekönyvben leírt átépítés vajon igaz lehetett e?

Üdv: kamovos
Emerick 603420 2016. február 16. 23:38
Válasz erre
Szia!

Biztosan unalmas vagyok már, de amit a becsatolt oldalakon olvastam, az bizony ugyancsak borzasztó. :) Minden infó keverve van mindennel, összemosva minden eshetőséget és szállítást. Közük nem volt a mentőknek, meg a marmonoknak, illetve a tartályautóknak a teherautókhoz, pláne a V8-as motoros kijelentésekkel egybevéve. Ez így egy nagy szmötyi.
A konkrét kérdésről: egy 5000 literes tartály nagyon nagy. Rábáéknál gyártottak erre megfelelő kocsikat, a WM is épített ennél nagyobb, összkerekes tartályautót a közelkeletieknek. Ha a háromtengelyes Marmonra öttonnás tartályt tettek volna, elfoglalja az egész platót. Műhelyplató nem fért volna el mögé. Van ötletem, kik adták e remek ötleteket...
Az Ansaldokat 1941 őszétől a harcoló alakulatok állományából vették ki. Ahogy nemrég előadásban is elmeséltem, 1943 őszén minden addigi Ansaldo megvolt, a horvátoknak eladottakon kívül. Szóval szállító eszköz minden formában jól jött ezekhez.

Csak egy apróság: egy darab hivatkozás nincs itt sem, mi alapján írták a különböző állításokat és számadatokat!

I.
Kamovos 603407 2016. február 16. 20:33
Válasz erre
Szia Salieri.

Itt van nagyobban. Hsz: 2016. február 10. 20:58
Még egy kép van valahol, annak a jobb széle sérült és épp a hátsó kerekein ágaskodik.
Ha a 4 tengelyesre gondoltál.

Üdv: kamovos
Salieri 603404 2016. február 16. 20:14
Válasz erre
Sziasztok!

Erről a Rába Ansaldo szállítóról csak a lenti kép van egyedül?
Kamovos 603393 2016. február 16. 19:06
Válasz erre
001
001
153
153
154
154
155
155

Szia Emerick!

Ebben a könyvben találtam: Magyar harc és gépjármű fejlesztés története.

Ford Marmon Herrington 6X6-ról, az első kerék meghajtásos 4X4-es Mávag Fordról az két féle szállítótól és a Ford Marmon Herington sorsáról.
Valójában mire ezeket ki fejlesztették és készen álltak volna a sorozat gyártásra addigra az Ansaldokat állítólag ép kivonták.

Na most, ha esetleg ez a könyv is kamuzik, akkor ez lesz a kis mesekönyv, mivel a nagy mesekönyv elnevezést már ki osztottam egyszer. :D
Emerick 603384 2016. február 16. 17:58
Válasz erre
Szervusz!

Honnan tudod, hogy átépítették az eredeti Marmon Ford teherautót? :) Én úgy tudom, maradt úgy, ahogy volt, gyári kivitelben. Az Ansaldok miatt szükség volt rá, a tartályos dolgot nem is hallottam még.

I.
Kamovos 603361 2016. február 16. 12:27
Válasz erre
Botond Rádiós 00
Botond Rádiós 00
Botond Műhely 01
Botond Műhely 01

Sziasztok!

Mai (ravasz fogós) kérdésem amivel képtelen vagyok meg birkózni egy magam, az az egy szem legyártott Ford Marmon Herrington 6X6-os Ansaldo szállító teherautóval kapcsolatos.
Sorozat gyártása nem valósult meg, visszakerült, a plató helyére kapott egy 500 literes üzemanyag tartályt a fülke mögé, az mögé pedig egy felépítményt.

Na erről létezik e rajz vagy kép?

Nem titkolom megszeretném építeni 1/72-ben.
De egyetlen képet nem láttam még róla és így elég nehéz lenne elkészíteni.

Nem tudom hogy a tartály henger alakú, vagy ovális keresztmetszetű volt e.
Mint ahogy azt sem, hogy a tartály keresztbe vagy útirányban volt e felszerelve.

A felépítménynek valószínű hátul lehetett az ajtaja, de volt e oldalablak?
Mekkorák voltak a méreteik?

Lehetett e ez esetleg a Rába Botond műhely kocsi felépítményének hátsó része?
Lévén, hogy az is hátul két tengelyes volt, és ki volt alakítva a kerekeknek a hely.
Vagy esetleg a rádiós változat hátsó része, amin nem volt ki alakítva a kerék helye.

Hát ez lenne a mai lecke! :)

Tudnátok nekem ebben segíteni kép, rajz valamelyik nagyon jó lenne. :)
A nem publikus anyagokat szívesen fogadom magán levélben is 100 évre letitkosítva. :)

Üdv: kamovos
Ui: Csatolt képek az internetről lettek letöltve
juge75 603139 2016. február 13. 20:24
Válasz erre
Semmi gond, emberek vagyunk. :-D
Minden tiszteletem ettől függetlenül a tiéd!
juge75 603138 2016. február 13. 20:24
Válasz erre
Ugyanezen minta található a zsákmányolt Ksz-12 85-ről 88 miniméteresre Olaszországban felfúrt közepes lövegeinknek is a gumijain.
dnepromodel 603137 2016. február 13. 20:17
Válasz erre
Nos az ilyen ritka, aki nagy nyilvanossag elott belatja, hogy tevedet!
Respektalni kell z ilyet!
Baratkozzunk? :)
romsitsa 603136 2016. február 13. 20:12
Válasz erre
Jogos, elb.tam. 5 csavaros.

Üdv

Á
dnepromodel 603133 2016. február 13. 20:00
Válasz erre
A Magyar Bofors felnijet 5 csavar rogzitette, es nem hat, lentebb mellekeltem a hadtortenetiben kutathato gyari rajzokbol egy reszletet, azon is lathato, hogy 5 csavaros kialakitasu. De nekem mindegy. :)
Mindenki sajat maganak makettezik, es eldonti hogy milyenre krealja a szerzemenyet.
juge75 603123 2016. február 13. 19:01
Válasz erre
Egyedül a Brit / Kanadai QF volt 6 keréktő csavaros, az összes többi 5.
juge75 603122 2016. február 13. 19:00
Válasz erre
romsitsa 603119 2016. február 13. 17:37
Válasz erre
Ránézésre a Bofors kereke pont ugyan olyan mint a tgk.-é. Lemezfelni, kívülről egy rögzítőperem, egy gumiszalag az abroncson azon belső és a gumiabroncs.

Üdv

Á
romsitsa 603118 2016. február 13. 17:34
Válasz erre
Tekintsd meg a kezelési utasítását, mindkét löveg hat csavaros.

Üdv

Á
Emerick 603092 2016. február 13. 11:33
Válasz erre
Üdv!

Visszatérve az eredeti kérdésre. A Rába Ansaldo szállító pótkocsi kerekei 7.00x34-es abroncsok voltak. (Rába Super hátsó tengelyeken volt ilyen, ha jól rémlik) Az Opel Blitz felni kifejezés magyar szempontból kicsit vicces, mert jóval kevesebb volt magából a típusból, mint mondjuk Fordokból. A Blitzek abroncsmérete azt hiszem 6.00x17, illetve 6.50x17-es volt (elöl+hátul). A Bofors abroncsok teljesen másképp készültek, szerintem nem rendes, teherautóra szerelhető abroncsok voltak, de mivel nem vagyok ágyús, nem tudom pontosan.
Egy biztos: maga a gumi mindegyiken Cordatic kellett, hogy legyen, szinte mindenre itthon készült az abroncsozás, mérettől függetlenül. (...és nem a Magyar Ruggyantaárugyár Rt-nél, mint ahogy arra volt egy terelési kísérlet egy másik topicban. Ők mindnféle taligára, lóvonta eszközre és talicskára gyártottak gumikat.)

I.
dnepromodel 603080 2016. február 13. 10:19
Válasz erre
Svedek is gyartottak 6 csavaros kivitelben.
Viszont a Magyar epitesu 5 csavaros volt, viszont nem lehetettlen az olaszok altal, serulten zsakmanyolt, angol epitesu lovegek, magyar alkatreszekkel javitott valtozatanal a 6 csavaros felni. Volt ilyen. :)
Sennás 603079 2016. február 13. 10:13
Válasz erre
post-2-1097579665
post-2-1097579665
post-2-1097873026
post-2-1097873026

Ilyen 6 csavarost én is találtam de ez "elméletileg" Román hadseregben is volt.
De látható ott a 2képen a"Bulldog Men":)--akkor az Angoloknak is lehetett ilyen felni?
dnepromodel 603078 2016. február 13. 10:08
Válasz erre
076
076

Parancsolj, 6 kerekcsavaros Bofi, igaz Albion szulotte, de 6 csavaros!
juge75 603077 2016. február 13. 09:56
Válasz erre
Felni kitöretnél szögletesebb alakú, nem olyan szépen kerekített verziót kell a kocsidra.
dnepromodel 603076 2016. február 13. 09:55
Válasz erre
juge75 603075 2016. február 13. 09:55
Válasz erre
hsr-35067-opel-blitz-late-wheels
hsr-35067-opel-blitz...

A gumi mintázata hazai.
Hussar cég műgyanta OPEL BLITZ kerekei.
Kamovos 603072 2016. február 13. 09:51
Válasz erre
Opel Blitz a 305 s
Opel Blitz a 305 s

Szia Zoli!

Első olvasatra elvettettem a véleményed! :)
De ez nem változtat a valóságon! :D
Én is annak nézem most már.
Rájöttem, hogy Opel kerék változat is van bőven!

Köszi a segítséget.

Üdv: kamovos
Kamovos 603071 2016. február 13. 09:46
Válasz erre
Szervusz Barátom!

Hát bizony volt többféle is. :(

Üdv: kamovos
juge75 603070 2016. február 13. 09:44
Válasz erre
Mutass már nekem hat keréktőcsavaros Boforsot.
juge75 603069 2016. február 13. 09:43
Válasz erre
juge75 603068 2016. február 13. 09:37
Válasz erre
A Bofors és a Gaz AA kerék kompatibilis egymással, de nem ugyanolyan a kialakításuk.
juge75 603067 2016. február 13. 09:35
Válasz erre
A képen egy orosz AZP-39 látható, lövegpajzs nélkül.
dnepromodel 603066 2016. február 13. 09:25
Válasz erre
Nos ilyen a Magyar gyartasu Bofors kerek!
Egyebek mellet rengeteg Magyaritas letezik ezen tipuson belul. A Lengyel katonak altal atadott Bofik is atestek neminemu Magyaritason, es ezek nagy resze Finn segelykent tavozott az orszagbol.
A nemet es olasz zsakmanyolt lovegekhez is kerultek ki javitokeszletek, sot az olaszok kikepzoket is kertek a zsakmanyolt angol epitesu Boforsokhoz, valamint municiot.
Egyszoval eleg nagy a zurzavar Boforsok teren, foleg a szovetsegeseinknel.
Egyebkent, amig a hadiallapot nem allt be az angolokkal, rengeteg megrendeles erkezett toluk a Magyar gyartasu loszerekre, mert rendkivuli jo minosegben gyartottuk oket!
dnepromodel 603064 2016. február 13. 09:23
Válasz erre
TAMÁS78 602999 2016. február 11. 18:44
Válasz erre
Z63 602995 2016. február 11. 18:07
Válasz erre
TAMÁS78 602994 2016. február 11. 18:05
Válasz erre
Szia Zoli!
Emlékeim szerint vmi 42M v. 43M mintájú kísérleti rakétavető. Mintha ilyesmit olvastam volna.
Z63 602993 2016. február 11. 18:05
Válasz erre
Szia Ádám!
Nekem úgy tűnik, hogy Opel Blitz felnik.
Üdv, Z
Z63 602992 2016. február 11. 18:03
Válasz erre
Szia TAMÁS78!
Persze, hogy van érdekesség!
Az utolsó előtti sor, első képén, mi van a Zrínyi két oldalán? Három-három vetőcsőnek látszik. Nebelwerfer csövek?
Üdv, Z
romsitsa 602964 2016. február 11. 10:51
Válasz erre
061a
061a
c006_1_big
c006_1_big

Vagy öt csavar, érdekes. A fotókat felcseréltem, bocs.

Üdv

Á
romsitsa 602963 2016. február 11. 10:47
Válasz erre
3c55_1_big
3c55_1_big

Sajnos nem Bofors, csak hasonlít. A Bofors hat csavarral rögzül, szélesebb a központi tárcsa és nyolc könnyítés van rajta.

Üdv

Á
lacipapa 602959 2016. február 11. 09:46
Válasz erre
Hmmm,akkor lehet hogy több féle is volt?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.