/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség szárazföldi járművei

A topik témája az 1945-ig létezett Magyar Királyi Honvédség, annak harcjárművei, autói, és egyéb hadi anyagai.
Tegyetek fel minél több képet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.
Sennás 661057 2019. július 7. 16:53
Válasz erre
Szia ez valami múzeumban van hogy így fel van állítva arra a betonra? Köszi
Z63 661053 2019. július 7. 16:00
Válasz erre
Nimród érdekes festéssel
Nimród érdekes...

Sziasztok!
Íme a nagy kérdés! Itt mi lehet az alapszín? Azt tudom, hogy az orthochromatikus képeken sokszor világosabbnak látszik a zöld, de a képen akkor is olyannak tűnik, mintha sárga alapon lenne a zöld és a barna! Mi a véleményetek?
Elnar 660800 2019. június 29. 10:36
Válasz erre
Én úgy tudom, továbbra is ismeretlen. Nem láttam ezt a jelzést máshol, viszont a 2-es választ tartom esélyesnek. A keret formája többnyire az alárendelő alakulaté volt. Ezt a fajta íves négyzetet mintha láttam volna már máson is, de a belső minta más volt.

A Nagy Mesekönyv alakulatjelzési ábrái csak kiindulási alapnak jók. Ami benne van, az leginkább helyes, de azóta több tucat új jelzésről van lépem, aminek többsége teljesen ismeretlen.

Schwimm:
Volt, bizonyítottan, igen kevés darabszámban. A lentebbi képet a grafikával összenézve hihetőnek tűnik a színezés, legalábbis ami a tónusértéket és a foltok alakját illeti.
Kamovos 660684 2019. június 25. 10:21
Válasz erre
Fiat 508 01
Fiat 508 01
Fiat 508 02
Fiat 508 02

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy ennek a Fiat 508-nak a bal első sárvédőjén milyen alakulat jelzés van?

Mert eddig felmerül, hogy:
1; Szombathelyi híradó alakulat.
2; Szeroszlop és a négyszög a hadosztályra utal.
De hogy melyik szeroszlop és melyik hadosztály azt egyenlőre nem tudni.
A "Nagy mesekönyv nem ír róla , és nem tartalmaz ilyen jelzést sem.

Üdv: Kamovos
Kamovos 660683 2019. június 25. 10:14
Válasz erre
Z63 660680 2019. június 25. 05:54
Válasz erre
Szia Jani!
Sajnos, nem állunk túl jól fotókból, erről a járműről. Az egyetlen értelmes rekonstrukció eredményét itt találod.
www.sbsmodel.com/model/SBS-D35001/hungarian-military-passenger-cars--wwii-
Üdv, Z63
Kamovos 660664 2019. június 24. 17:18
Válasz erre
Schwimmwagen
Schwimmwagen

Sziasztok!

A Schwimmwagennel kapcsolatban volt itt valami érdekegyeztetés, csak nem tudom mi volt a témája, hogy volt e egyáltalán nekünk ilyen (?) vagy a színei?

De a rendszáma az biztosan jól látszik!

A képet facebookról "A II. Világháború legjobb fotói" csoportól exportáltam át ide.

Sok magyar jellegű képet lehet ott találni!

Üdv: kamovos
romsitsa 660364 2019. június 13. 13:30
Válasz erre
Hello,

ez egy konzervált gép, eredetileg a küzdőtér zöld (megegyezik a külső zölddel), a vezető teljes területe ezüst, a motortér 50-50, hogy ezüst vagy zöld. A korai Toldiknál tuti ezüst volt.

Üdv

Á
Varjúbácsi 660358 2019. június 13. 08:06
Válasz erre
Drivers Station Internal Image 4. Right side gear selection controls..
Drivers Station...
Engine bay Image 3. Fuel tank to left of image. Hull rear to bottom of image.
Engine bay Image 3....
Engine bay Image 5. Radiator - Heat Exchangers Hull rear to bottom of image.
Engine bay Image 5....
Engine bay Image 6. Engine access hatch. View from Hull rear forward.
Engine bay Image 6....
Engine bay Image 1. Hull rear to right side of image.
Engine bay Image 1....
Engine bay Image 4. Fan detail. Hull rear to right of image.
Engine bay Image 4....
Turret Internal Image 9 Right rear quarter
Turret Internal...
Turret Internal Image 10 Rear right
Turret Internal...
Turret Internal Image 11 Rear Left
Turret Internal...

Még néhány.
kls 660338 2019. június 12. 18:27
Válasz erre
Akkor minden tiszta zöld? (A motor kivételével)
Varjúbácsi 660332 2019. június 12. 13:22
Válasz erre
Drivers Station Internal image 1..
Drivers Station...
Turret Internal Image 9 Right rear quarter
Turret Internal...

Ez segít?
kls 660326 2019. június 12. 11:31
Válasz erre
Tisztelt kollégák!
Egy Hobby Boss Nimródot építek ,de elakadtam a belsőfestésnél. Az építési útmutató sajnos nem jelöli(ill. csak részben) a színeket.Tudna nekem valaki tanácsot adni a jármű belső festésével kapcsolatban? Vezető helye, motor, küzdőtér...
Előre is köszönöm!
Üdv: kls
téglatesó 659990 2019. május 31. 07:45
Válasz erre
Romsitsa, Emerick köszi! A csőről tudtam, hogy van, valahol van is egy kép róla, ahogy egy parkolószerű részen a földre (vagyis tuskókra) van fektetve több más lövegcsővel együtt, de ott mint a Zrínyi II. lövegcsöveként hivatkoztak rá (mármint, hogy abból származna, nem vontatott példányból). Igazából a talp lenne érdekes, sajna a típusról nincs túl sok használható fotó...
Mindenesetre érdekes, hogy a Zrínyis filmben bár ott van róla a fénykép, de nem ismertetik részletesen, mint a többi típust.
Emerick 659986 2019. május 30. 21:45
Válasz erre
Dede! Kecel, bár az ominózus temetés óta nem szerelték össze, de megvan a lövegtalp és a lövegcső is.

I.
romsitsa 659978 2019. május 30. 17:30
Válasz erre
Úgy rémlik egy ilyen (ezen?) lövegtalpon vitték Antall József koporsóját, valahol biztos, hogy megvan még.

Üdv

Á
téglatesó 659974 2019. május 30. 11:08
Válasz erre
1111
1111

Ne őrjítsetek meg, hogy van/volt még valahol eldugva egy 40M 10.5-ös MÁVAG-tarackunk! (a ZMNE tüzérséggel foglalkozó filmjében találtam):
www.youtube.com/watch
TAMÁS78 659784 2019. május 24. 21:40
Válasz erre
Nagyon úgy tűnik, hogy igazad lesz. Köszönöm!
TAMÁS78 659772 2019. május 24. 15:33
Válasz erre
Ez az, hogy nem tudtam eldönteni, hogy ez most túlnyúlik vagy sem. Este bogarászok képeket Ádám javaslatairól, de addig is köszi mindenkinek!
téglatesó 659770 2019. május 24. 15:21
Válasz erre
Az lesz az! Megtévesztett, hogy a rossz minőségű képen nem szúrtam ki, hogy a cső jóval túlnyúlik a bölcső végénél ezért valami taracknak (be)néztem...
romsitsa 659763 2019. május 24. 12:16
Válasz erre
Lemaradt az év, 7,5 cm Feldkanone 16 neuer Art.
romsitsa 659762 2019. május 24. 12:15
Válasz erre
7,7 cm Feldkanone 16 vagy 7,5 cm Feldkanone neuer Art.

Üdv

Á
pumba 659761 2019. május 24. 12:00
Válasz erre
téglatesó 659759 2019. május 24. 11:10
Válasz erre
Szia Tamás!
Nem tudom, keresed-e még a választ, de szerintem ez nem Skoda löveg, hanem valami Krupp cucc.
A gyanús elemek:
1. A lövegpajzs felső része (hátrafelé) íves, ez a Kruppokra volt jellemző, a Skoda lövegek pajzsa egyenes (és nem látszanak a lehajtható felső elemek támasztó vasai sem a pajzs belső oldalán).
2. Nincs sárvédő lemez a kerekek előtt, ez a Skodákon rajta volt mindig.
3. Fura a talpdoboz is: a Skodákon a doboz a talp végéig (majd' a sarkantyúig) kiért, ezen meg a doboz mögött mintha még lenne rés.
Szerintem inkább valami Krupp export löveg lehet: a talp és a pajzs (szinte biztosan) a 10.5cm leFH1898/09-esé csak a cső valami más (hosszabb) ebből gondolom, hogy exportra készült.
Érdemes körbenézni pl. a Landships fórumán, hátha találsz valamit, ott van is külön topic a Krupp export lövegeknek.
(Természetesen a tévedés jogát fenntartom).
TAMÁS78 659666 2019. május 21. 21:15
Válasz erre
BargeGun
BargeGun

Mondjátok, jól sejtem, hogy ez egy Skoda vz 14 lehet?
TAMÁS78 659557 2019. május 18. 16:04
Válasz erre
Hálás köszönetem, ha esetleg nem derülne ki, amit akartam, ez akkor is érdekes!
téglatesó 659553 2019. május 18. 14:17
Válasz erre
Névtelen2
Névtelen2

Illetve böngészd még át ezt a táblázatot is: (A "Vzdálenost středu kola a chobotu - 2.900mm- nevezetű adat talán az lesz, amit keresel, a google fordító a "A kerék középpontja és a törzs közötti távolság" fordítást adta rá...)
Ez a táblázat meg innen van:
www.delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz/clanky/lehka-polni-dela/-75-10-cm-lehka-polni-houfnice-vz.14-a-14-19.html
téglatesó 659552 2019. május 18. 13:53
Válasz erre
Névtelen
Névtelen

Üdv!
Sajna csak ennyi méretadatot tudtam összevadászni a lövegtalpról. Sokminden benne van, de amit te keresel asszem speciel pont nincs... :(
Ezen a linken megtalálod a löveg eredeti "kezelési útmutatójának" letölthető verzióját (is), rengeteg adattal, képpel. hátha segít:
www.heeresgeschichten.at
TAMÁS78 659532 2019. május 17. 19:52
Válasz erre
Sziasztok,

ha már ilyen sok szó esett róla, valaki tudna nekem segíteni abban, hogy a Skoda 100mm vz 14 lövegtalpa milyen hosszú a tengelytől mérve? Az IBG makettjén kellene, de eredetiben is jó, el tudom osztani 35-tel. :)
téglatesó 659272 2019. május 11. 11:07
Válasz erre
*bocsi, természetesen 14M, 14/35M és 14/39M-et akartam írni.
téglatesó 659271 2019. május 11. 11:06
Válasz erre
Egyébként a 15cm-s 14M 16/35M 14/39M tarackoknál nem variálták a pajzsot, ott megmaradt az eredeti szabás meg a felső rész lehajthatósága.
téglatesó 659270 2019. május 11. 11:02
Válasz erre
Mind a négy kép 10cm-s 14M tarackot ábrázol, ezeknek volt olyan változata, aminek nem volt lehajtható a pajzs felső része. Gondolom anyagtakarékossági okokból vagy, a gyártás egyszerűsítése végett volt ilyen egyrészes pajzs is, vagy csak szimplán rájöttek, hogy tök fölösleges lehajthatóra csinálni, nem tudom.
Ha jól rémlik, az eredeti I. vh.-s Skoda tarackok készültek lehajtható pajzzsal, a későbbi, két háború közti utángyártott cseh meg magyar tarackok már egyrészes pajzzsal épültek, meg a 14AM-ek is, amik új kerekeket is kaptak a gépvontatáshoz.
A 10cm-s könnyű tck.-ból nem volt 14/35M, a 15cm-s közepes tck. egyik fejlesztett változatát nevezték így, (nem sok készült belőle, mert félmegoldás volt, lásd lejjebb).
Elnar 659268 2019. május 11. 10:05
Válasz erre
Elnar 659267 2019. május 11. 10:03
Válasz erre
Még jellegzetessége, hogy nem lehajtható a pajzs teteje. A HM-HIM példánya is ilyen.
Elnar 659266 2019. május 11. 09:58
Válasz erre
efc6_1_big
efc6_1_big
Vágólap04
Vágólap04
bihary_lajos_048
bihary_lajos_048

Ezer hála az évtizedes sötétség eloszlatásáért!
Viszont van még ez kérdésnek. Olyan mint a sima 14M de a pajzsa közepén 2x8 szegecs van mint a 8cm 18M-nek. Ez a 14/35M pajzsa lenne?
téglatesó 659230 2019. május 10. 09:19
Válasz erre
009
009

És egy kicsit jobb kép a 14/39M 15cm-s közepes tck. csőszájfékéről:
téglatesó 659229 2019. május 10. 09:17
Válasz erre
14M 10cm könnyű tarack
14M 10cm könnyű...
14AM 10cm könnyű tarack
14AM 10cm könnyű...
14-19M 10cm könnyű tarack (ex-lengyel)
14-19M 10cm könny...
14M 15cm közepes tarack
14M 15cm közepes...
14-35M 15cm közepes tarack
14-35M 15cm közepes...
14-39M 15cm közepes tarack
14-39M 15cm közepes...

És akkor a típusok:
1. kép: az eredeti Skoda 10cm-s 14M könnyű tarack,
2. kép: a fejlesztett 14AM 10cm-s könnyű tarack, itt megfigyelhető az új kerék,
3. kép: a szintén (bár nem Magyarországon) fejlesztett 14/19M 10cm-s könnyű tarack, megfigyelhető, hogy ennek hosszabb a csöve az eredeti 14M-nél,
4. kép: az eredeti Skoda 15cm-s 14M közepes tarack,
5. kép: a fejlesztett 14/35M 15cm-s közepes tarack, itt a képen szétszedett állapotban, mivel két részre bontva vontatták őket, külön a talpat, és külön a csövet egy csőkocsin, itt megfigyelhető az első fajta csőszájfék, ami nem volt túl hatékony, ebből a változatból nem sok készült,
6. kép: a fejlesztett 14/39M 15cm-s közepes tarack, itt jól megfigyelhető az új csőszájfék (hasonló a 40M 10.5cm-s tarackéhoz, amit utána a Zrínyi II.-be is beépítettek).
téglatesó 659228 2019. május 10. 09:09
Válasz erre
A "14M" elnevezést az szokta általában megkavarni, hogy ezen a néven két különböző kategóriájú löveg is futott: a 14M 10cm könnyű-, és a 14M 15cm közepes tarack. Mivel mind a kettő Skoda-gyártmány, még a kinézetük is nagyon hasonló, nagyon meg kell nézni a róluk készült képeket, hogy eldöntsük, melyik-melyik. Talán onnan a legkönnyebb megkülönböztetni, hogy a 15cm-s tck. talpa vastagabb-szélesebb, és könnyítő réseléssel van ellátva két oldalt, a 10cm-s tck. talpa viszont nem (plusz a 15cm-s tck. csöve is értelemszerűen vastagabb, és a lövegzár is jóval nagyobb).
A 10cm-es könnyűnél a '30-as években a modernizáció célja a gépvontatás lehetőségének megteremtése volt, ezért kapta az új futószerkezetet (aminél a kerekek -szerintem- megegyeztek a 29M 8cm-s Bofors légv. á. kerekével). Itt a löveg lőteljesítményének fokozását a lőszerek fejlesztésével akarták elérni, külföldön (Csehszlovákia, Lengyelország) viszont a csövet is cserélték, hosszabbították: ebből lett (többek között) a nálunk is használt ex-lengyel 14/19M.
A 15cm-s közepes taracknál a futószerkezetet nem módosították (megmaradt az eredeti küllős fakerék), itt a lőteljesítmény fokozása volt a cél: a csövet hosszabbították, illetve csőszájfékkel látták el, és fejlesztették a lövegzárat, ennek a modernizációnak a lépcsői a 14/35M és a 14/39M (meg persze itt is modernizálták a lőszereket).
Elnar 659212 2019. május 9. 19:07
Válasz erre
Köszi!
Ezek szerint még nagyobb káosz volt a fejemben a 14M tarackok közt, mint hittem. Megyek, újrarendszerezem a mappáimat :) (a kereke csak hasonlít vajon, vagy teljesen megegyező a 8 centis légvédelmi Boforséval?)

A terepezett pajzsbelső előfordult pedig. 8cm 18M-nél is láttam már.
téglatesó 659192 2019. május 9. 08:45
Válasz erre
Freddy! Köszi a képeket! nagyon jók, tényleg elkeserítő, hogy ilyen állapotban van, vigyázhatnának rá jobban is... :(
téglatesó 659189 2019. május 9. 08:42
Válasz erre
001
001
004
004
35025
35025
download
download
Keresem - HaT8245 - 10cm Skoda boxtop
Keresem - HaT8245 -...

Szia Elnar!
Köszi, igen, én is a 15cm felé hajlok. Ami igazán érdekes a képen, hogy még a pajzs belső oldalát is terepezték...
Nem, a 14AM-et könnyű megkülönböztetni, hogy már más a kereke, mivel itt a gépvontatás lehetőségének a megteremtése volt a cél a fejlesztéssel (lásd az első képet), a csőhöz azonban nem nyúltak (legalábbis nem hosszabb, mint a 14M esetében).
A 14/19M egy sima lóvontatású (eredeti küllős-fakerekes) 14M hosszabb csővel, mivel itt meg a löveg teljesítményét akarták növelni: hosszabb cső = nagyobb torkolati sebesség = nagyobb lőtáv /jobb pontosság.
Amúgy aki 14/19M-et akar a polcára könnyű dolga van: az IBG kiadta 1/35-ben, a FtF meg 1/72-ben, ezeket viszonylag könnyű visszaalakítani 14M-re (amiből 1/72-ben ott van a régi HaT készlet).
Elnar 659183 2019. május 9. 07:04
Válasz erre
Atyaég, nem gondoltam volna, hogy ennyire leharcolt állapotban van.
Megérdemelt volna egy fedett helyet szerintem. Vagy ha más nem, még így egy restaurálást.
Freddy 659176 2019. május 8. 22:21
Válasz erre
DSCF5453
DSCF5453
DSCF5454
DSCF5454
DSCF5455
DSCF5455
DSCF5456
DSCF5456
DSCF5457
DSCF5457
DSCF5458
DSCF5458

Keceli szekér2
Ennyi képet csináltam róla, sajnos ez nem az a dolog, ami sokáig bírja a remeteszexet (nap szíja, eső veri), úgyhogy aki kíváncsi rá, ne sokat várjon a meglátogatásával. A Hadtörténeti Múzeumban egyszer egyébként volt egy ilyen kiállítva, kifejezetten jó állapotban.
Freddy 659175 2019. május 8. 22:15
Válasz erre
DSCF5447
DSCF5447
DSCF5448
DSCF5448
DSCF5449
DSCF5449
DSCF5450
DSCF5450
DSCF5451
DSCF5451
DSCF5452
DSCF5452

Keceli szekér1
Elnar 659155 2019. május 8. 17:46
Válasz erre
Az egy 31M 15 cm tck szerintem. A 10,5-esnek már kilógna a csöve a pajzs mögül ilyen szög mellett.

Szóval ami olyan mint a 14A/M, csak hosszabb csővel, az a 14/19M?
téglatesó 659136 2019. május 8. 08:22
Válasz erre
És megint még valami: a 14/19M-et megtaláltam egy híradóban is: filmhiradokonline.hu/watch.php
téglatesó 659135 2019. május 8. 08:20
Válasz erre
static-cdn.hungaricana
static-cdn....

És a kép:
téglatesó 659134 2019. május 8. 08:19
Válasz erre
Déé! És köszi, nagyon jók a belgáról a képek!
Meg még annyi, hogy a mellékelt kép a 14/19M 10cm-es lengyel (Skoda) cucc: csak a hülye fortepan valamiért 1933-asnak sorolta be (amikor ugye még nem volt ilyenünk).
téglatesó 659133 2019. május 8. 08:14
Válasz erre
$_57 (10)a
$_57 (10)a

Sziasztok!
Elnar! Bocsi, a hsz.-m nem direkt volt off, egy off hsz.-re válaszoltam, és a rendszer automatice tette offba az enyémet is.
Amúgy 5/8M elvileg volt nekünk még 1944-ben is, a híradó 1076-os számában ("Harcok a Kárpátokban és Erdélyben") is benne van, ahogy hatlovas fogattal húzzák a hegyi úton (bár nem tudom, a felvételek tényleg pont akkor és ott készültek-e, mert köztudott, hogy a híradóban néha csaltak a felvételekkel...)
Déé! Igen, a belgából kettő is van, egy a Bolyain, egy meg Kecelen, pont ezért nem értem, miért nem találni róla eredeti, háborús filmfelvételt, vagy fotót, bár a tippem az, hogy ezeket csak a megszálló erőknél használták.
A személyes kapcsolat alatt azt értem, ami a mellékelt fotón is van, a szilvamérős magyar egy Bofors mellett társalog egy némettel (csak azt nem tudom, ez 10.5-ös, vagy 15-ös-e?):
Déé 659126 2019. május 7. 23:34
Válasz erre
20160526_151136

7,5 cm
20160526_151136
20160526_151044
20160526_151044
20160526_151050
20160526_151050
20160526_151725
20160526_151725
20160526_151630
20160526_151630
20160526_151643
20160526_151643
20160526_151700
20160526_151700

Szia!
Még nem láttam olyan iratot ahol személyes kapcsolatok útján szereztek volna infót a németektől, olaszokkal sokkal jobb kapcsolatuk volt, rendszeresek voltak a bizottsági találkozók fegyverek és lőszerek tekintetében.
10,5 cm 31M ágyúnak volt egy hibája, maximális lőtávolságnál alig lehetett látni a becsapódást, nem lehetett kihasználni a 19,5 km lőtávot.
Közbe prioritást kapott a 21 cm nehéz tarack és ebből próbáltak készíteni 17 cm nehézágyút.
Belga 7,5 cm ágyúból kettő is van.
romsitsa 659081 2019. május 7. 11:04
Válasz erre
10,5-ös ágyú a 31M után fel sem merül, sehol, megkockáztatom más irányba (tarack) gondolkodtak.
A zsákmányanyagot a németek akkor használták, ha “jó” volt és volt hozzá “ellátmány”, utóbbi felkutatása maximum időigényes lehetett, miután elfoglalták a teljes országot. Saját gyártásra/átalakításra csak indokolt esetben álltak át, pl. 120 mm-es aknavető.

Üdv

Á
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68., 69., 70., 71., 72., 73., 74., 75., 76., 77., 78., 79., 80.,
81., 82., 83., 84., 85., 86., 87., 88., 89., 90., 91., 92., 93., 94., 95., 96.