/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség Harcjárművei, autói.

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvédség Harcjárműveiről, autóiról, és egyéb hadi anyagáról.
Tegyetek fel minél több képet.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51.
Elnar 647019 tegnapelőtt 20:01
Válasz erre
Remény mindig van.
A Fortepanra olyan képek is kerültek fel, aminek a létezéséről sem tudott senki. Vagy pár havonta találni valamit ebayen, vaterán, néha egész meglepő dolgokat is. Nem egyszer olyan jelzésekel, hogy csak tippelni lehet, hova tartozott.
denkmeyer 647006 tegnapelőtt 09:52
Válasz erre
Hello!

Talán páran tudják itt, hogy az én vesszőparipám a Tas. Annak példáján jól érzékelhető a magyar harcjárművek történetének- és kialakításának jelen kori ismertetése.

Nagyon röviden:

1944-ben a WM műszaki igazgatójának a fia, mint nyári gyakorlatát töltő egyetemista, részt vett a Tas prototípus szerelésében. Látta, naplót írt, sőt, tervrajzokat másolt és hozott el. Ő a '60-as években az akkor még élő és őt jól ismerő tervezőkkel (tehát előtte megnyíló - ne feledjük, sokukat a háború után kényszermunka táborokba zárták és ellehetetlenítették) egyeztetve igyekezett összeszedni a Tassal kapcsolatos anyagot és rajzokat, majd azok alapján 1:20 léptékű papírmaketteket és 3 nézeti rajzokat készített. Részben tőle/tőlük származik a 2 megkezdett kísérleti kocsi (Tas, Vadásztas), a Tas fejlesztési lehetőségei, a DB-603 repülőgépmotor beépítésének ötlete és számításai!, szerelési nehézségek leírása, stb, melyeket a Zrínyi Kiadó korai típuskönyvébe próbált megjelentetni, illetve egy önálló kötetet szeretett volna kiadni, sikertelenül. Halálával az anyag egy vizes pincébe került pár évtizedre...

A '80-as években pár lelkes (nem magasabb műszaki végzettségű),,kutató" fényképek (és feltételezhetően a fent említett kutatómunka felületes ismerete) alapján rekonstruálta a Tast. Készült egy 1:20 léptékű (műanyag-műgyanta-fém) igényes makett. Annak a fényképe és a valóságtól olykor távol kerülő - igaz jószándékú - leírása megjelent a Haditechnikába és abból forrásolva több későbbi írásműben, mintha a korábbi kutatás létezéséről semmit sem tudnának.

2005-ben újabb kutatás indult a Tas körüli kérdések tisztázására, mivel előkerültek (ismét) a már említett 44-es gyári tervmásolatok!, amik alapján a Tas páncélteknője kívül-belül 90%-ban összeállt (a homlokpáncél kivágásairól és fegyverzetéről nincs - egyelőre - infó). A torony fő méreteit is elfogadhatóan pontosan sikerült meghatározni, igaz ott még vannak bizonytalanságok. A levéltári kutatások, illetve a megfelelő forráskritikával kezelt korábbi források felhasználásával, továbbá a harckocsi rekonstrukciójához nélkülözhetetlen, szakirányú műszaki tudás birtokában a TAS valós képe összeállt (az említett és nem titkolt, mégis, összességében nem jelentős hiányosságokkal).
A kutatás eredményei (a Haditechnikában és azt követően jóval részletesebben)a 2009-ben megjelent könyvben

bookline.hu/product/home.action

lettek bemutatva, eredeti rajzokkal, leírással, 3D-s ábrákkal, méretezett 3 nézeti rajzokkal.
Azóta nem került elő olyan anyag, ami az akkori eredményeket pontosította volna.

És mi történt a (tartalmához képest nevetségesen olcsó) könyv megjelenését követően:

Semmi! Mintha nem is lett volna egy átfogó kutatás, a korábban említett lelkes makettező elkészítette a Vadásztast 1:20-ban, semmibe véve a gyári tervekre támaszkodó legújabb kutatásokat, és a makettgyártók (magyar műgyanta - és a magyar rövid távú hasznot sejtő - a feladathoz méltatlan - közvetítőktől kapott rossz infók alapján a kínai gyártók) elkezdték ontani a teljesen scifi Tasokat, Vadásztasokat a '80-as évek - szintén említett - teljesen bizonytalan rajzai és feltételezhetően néhány részlet eredeti rajzának felhasználásával.

A makettező társadalom - aki olyan igényes sokszor a részletekre - veszi ezeket a játék kategóriájú termékeket úgy, hogy a valós kialakítás egy karnyújtásra fekszik tőlük (internet, fórumok, könyvtárak). Ehhez az ,,igénytelenséghez" nagyban persze hozzájárulnak azok a lekicsinylő hozzászólások, mint pl. a Tas sosem létezett, nem készült el, vagy papírtank és hasonló butaságok.

Ezzel a Tas példával csak azt szerettem volna leírni, hogy azért tűnik szájról-szájra járónak e fontos szakterület, mert az emberek zöme nem akar, vagy nem tud utánanézni a dolgoknak, el nem ítélhető módon készen szeretné kapni az eredményeket. Aki pedig kiadványt készít nem akar/tud újat adni. Megelégszik azzal (vagy igénytelenség, vagy anyagi okok miatt), hogy a meglévő infókat beledobálja egy dobozba, összerázza, majd úgy, zavarosan tálalja. Ezeket a vájtfülű olvasó csak akkor látja, amikor már kifizetve, dühöngve átrágta magát a zagyvaságokon.

Ezért az Emerick által említett hiánypotló kiadvány összeállításához sok sikert és kitartást kívánok.

denkmeyer
Emerick 646993 2018. július 16. 18:19
Válasz erre
Bill apóról lehet egy egészen érdekes könyvet olvasni, amely a naplója alapján készült. (Hadiakadémia kiadó) ;)

Egyébként dolgozok, dolgozunk a kérdésen, hogy ne a régi mesesorozat legyen csak a piacon. Sajnos nem egyszerű ez, főleg úgy, hogy a meglévő kétes eredetű adatokon alapuló munkák (legyen az könyv, cikk, fényképalbum, bármi) bejáratott úton jelennek meg, hol magyarul, hol angolul. Annyira sokan olvassák azok közül, akiket a téma érdekel (ez viszont nem olyan széles kör), hogy egy esetleges újdonság (ami ellentétes adatok sorozatát hozza fel az eddig ismertekkel szemben) vagyis új kiadvány/könyv eladhatóságát is kérdésesnek vélem.

Szerencsére az én véleményem csak egy a sok közül és ha lehet nem is adok minősítést mások munkáiról. Éppen ezért nem is nevezem el őket, pedig lenne néhány ötletem. Ha szerencsém lesz és sikerül bemutatni a jelenleg nyolc éves kutatásom eredményeinek egy részét, a felhozott forrásaim és levezetéseim önmagukért fognak beszélni. Ha nem, hát majd jól megcáfolhatja bárki. A folyamat nagyon hosszú és közel sincs vége, mert bár sok kérdésre tudom a választ, igen sok hézag létezik még.

Egyébként most már sokadszorra hallottam a régi m. kir. Honvédség fegyverzete könyv esetleges megújíthatóságáról. Nem véletlen, hogy felmerült a dolog tőlem/tőlünk független helyeken is.

I.
spenot 646989 2018. július 16. 16:41
Válasz erre
Kedves kollégák!
Köszönöm a tájékoztatást, Kamovosnak külön a figyelmet.
Értem most már mire vonatkozik a kifejezés és azt is (kb.) látom, mit is jelent.
A másolgatás, a hibák továbbörökítése nagyon sajnálatos. Kb. sejtettem is, hogy így van.

A következő kérdés az, hogy van-e a kutatóknak lehetősége további kutatási eredményeket elérni a magyar harcjárművek történetében. Lehet, hogy nem, mert mindig is, több szakmában is, a magyar ismeretanyag "szájról-szájra" járt, vagyis hagyományról van szó. Lásd a Tas skiccek története. A kommunista rendszerben kussolni kellett, veszélyes volt megszólaltatni a szemtanukat, még műszaki kérdésekben is. Az öregek meg, akik látták mi, történt, ott voltak, stb. örülhettek, ha túlélték. (Pl. Billnitzer altábornagyból állítólag besúgót csináltak.)

Vagy ennél reményteljesebb a helyzet? Vannak hagyatékok még feldolgozatlanul, melyekből kiderülhet sok érdekes dolog? Ilyen lehetőség természetesen mindig van, de mennyire valószínű? Pl. van komoly esély arra, hogy a magyar használatba került Pantherekről az eddig megismert katasztrofális minőségű fotók után jobbak is előkerülnek? Vagy Zrínyi beltéri fotók előkerülhetnek?

A másik probléma persze mi is vagyunk. Az egyébként lelkes makettezők közül sokan alkalmasak lennének arra, hogy kutassanak, de van-e idejük rá? Ha lenne, akkor lenne esély arra, hogy jobb háttérmunkák jelenjenek meg.

Végül a piac. Itt a makettinfon is látszik, hogy a járműveknek még csak-csak van piaca, de a háttérirodalom -- az árakból itélve -- gyengébben terjeszthető. Sok esetben persze a nyelvtudás is probléma...

Üdv és még egyszer köszönöm az infot.
Spenot
romsitsa 646988 2018. július 16. 16:06
Válasz erre
Onnan kezdődik, hogy legalább egy löveges kocsi volt, ott folytatódik, hogy valószínűleg különböző gyártási szériákból származtak.

Üdv

Á
Elnar 646984 2018. július 16. 15:01
Válasz erre
Én azt hittem Emerick nevezte el, de a tényen nem változtat. A Haditechnika magazint is évekig szentírásként kezeltem, ma meg már a fejemet fogom néha attól, amit olvasok.
Bekötött szemmel csak Számvéber Norbert, Szabó Péter és Becze Csaba írásait fogadom el.
Kamovos 646974 2018. július 16. 09:40
Válasz erre
Szia spenot!

Valamikor régesrég egy messzi messzi makettezésközben elszántam magam, hogy elkezdem a Magyar Királyi Honvédség láncos és gumikerekes járműveinek építését.
Ekkor nyitottam meg ezt a topikot is.
Sok butaságot kérdeztem akkoriban is.
Ennek csupán egyetlen oka volt.
Azt hittem, hogy az általam e témában olvasok könyvek szentírások.
Ló túrót!
Tele vannak pontatlan adatokkal imitt amott félre informálnak, emellett hiányosak is.
Aztán megjelent ez a "szakirodalom:" "Bíró-Éder-Sárhidai-féle "A Magyar Királyi Honvédség Külföldi gyártású páncélos harcjárművei 1920-1945"

Na ez tette be a kaput nálam!
Ekkor neveztem el ezt a könyvet "A nagy mesekönyvnek."
A többit még nem neveztem el semminek.
De amint látom, általuk leszek legenda én is. :D

Miért kapta ezt a nevet?

A probléma az, hogy valaha régesrég megjelent egy könyv, és annak tartalmát hibáival együtt, másolgatják be egyikből a másikba.
Na ez a könyv összesíti az összes hibát, és tévedést, ugyan úgy hiányoznak információk ebből is mint a többiből.
Ettől lett "A nagy mesekönyv" számomra.

Igen csak jártasnak kell lenni, és sok segítségre van szükség ahhoz, hogy kilehessen bogozni mi is a valóság!
Erre szolgál ez a topik.

Üdv: kamovos
piratvitorla 646948 2018. július 15. 12:44
Válasz erre
IMG_20180326_064905_resized_20180327_063105775 (2)
IMG_20180326_064905_...
IMG_20180326_064918_resized_20180327_063122710
IMG_20180326_064918_...

Szia
Erre gondoltam:
téglatesó 646946 2018. július 15. 11:14
Válasz erre
Létezik még a "A magyar harc-, és gépjárműfejlesztések története" c. könyv is a Korbuly Ádám-Haris Lajos-Haris Ottó triótól (ha jól rémlik Kamovos azt nevezte el "kis mesekönyvnek"), nem tudom, arra gondolsz-e?
Könyvtárakból kölcsönözhető, elég sok mindennel foglalkozik a kezdetektől a (ha jól rémlik) 80-90-es évekig, de nem tudom, abban a FIAT-okról van-e egyáltalán valami, lévén az nem magyar fejlesztés-gyártás volt.
www.antikvarium.hu/konyv/korbuly-adam-haris-lajos-a-magyar-harc-es-gepjarmufejlesztesek-tortenete-453597
piratvitorla 646942 2018. július 15. 08:58
Válasz erre
Sziasuzok!
Köszi mindenkinek!
Igazából leginkább arra a 004-es fotóra gondoltam, amit Téglatesó töltött fel.
Létezik egy könyv, ami félig-meddig honvédségi kiadvány volt és bemutatja a magyar gépjármű/harcjármű gyártást elejétől szinte a végéig. Sajnos csak egy ismerősömnek van meg, ő egy könyvtár lomtalanításakor mentette. Sajnos most nem férek hozzá, de ez a fotó teljesen jó
köszi
téglatesó 646940 2018. július 15. 08:52
Válasz erre
A nagy mesekönyv(ek) a Bíró-Éder-Sárhidai-féle "A Magyar Királyi Honvédség Külföldi gyártású páncélos harcjárművei 1920-1945", és "A Magyar Királyi Honvédség hazai gyártású páncélos harcjárművei" c. könyvek. Anno évekkel ezelőtt (asszem) Kamovos nevezte el így ezeket a kiadványokat, ő megmondja miért.

Szerk.: elnéztem, a FIAT-3000-ek fegyvere nem Gebauer hanem Schwarzlose gpu. volt. Bocsi. (De amúgy szinte minden fényképen kiszerelt fegyverzettel láthatóak.)
spenot 646939 2018. július 15. 08:32
Válasz erre
Kedves kollégák!
Már többször, többen utaltak ezeken a fórumokon a nagy mesekönyvre. Tisztelettel kérdezem, melyik kiadványról van szó.
Spenot
téglatesó 646938 2018. július 15. 08:23
Válasz erre
004
004
005
005

Még egy-két kép, ezeken látszanak a jelzések elhelyezkedései is: (vmiért sz@rakodik a képfeltöltő)
téglatesó 646937 2018. július 15. 08:21
Válasz erre
001
001

Üdv!
Pontosan milyen anyagra gondolsz? A nagy mesekönyv meg még néhány más kiadvány már szépen körbecsámcsogta a témát. Összvissz 5db volt belőle, fénykép sajna nem sok maradt, azok se jó minőségűek. Elvileg mind géppuskás kivitel volt, de nálunk már magyar fegyverrel felszerelve.
Festés: a FIAT-ok úgymond magyartarkára voltak festve (tehát zöld alapon barna meg homok foltozással), mint a többi magyar csörömpös.
Jelzések: a tornyon ott volt az egységes gépjármű embléma, a rendszámokat (H-8-tól H-12-ig) az orr-, illetve a motorház felső farlemezére festették fel fehérrel.
Ami fénykép megmaradt róluk, már szinte mind fel lett téve ide ebbe a topicba, ha visszalapozol, megtalálod őket.
Ha tehát magyar FIAT-3000-et akarsz, fogsz egy olaszt, kicseréled a géppityut magyar Gebauerre, lemázolod magyar séma szerinti zöld-barna-homok foltosra, ráteszed a toronyra a gépjármű-jelvényt, és választasz az 5 rendszám közül, amit a fentiek szerint rápingálsz a megfelelő helyekre. Ennyi.
piratvitorla 646934 2018. július 14. 22:03
Válasz erre
Sziasztok!
Magyar FIAT 3000-et szeretnék készíteni. Nincs valakinek valami anyaga hozzá?
köszi
Freddy 646840 2018. július 11. 10:39
Válasz erre
Lehet, de most nem erről volt szó, a kolléga a ,,a jó minőségű, párszáz forintos másolatokat" hiányolta, én úgy értettem, hogy ez nem az otthoni öntésre vonatkozik, hanem az illegális másolatokat párszáz forintért kínáló árusokra.
TAMÁS78 646824 2018. július 10. 16:38
Válasz erre
Nem akarom most megnyitni a témát, és nem is vagyok gyakorló jogász, de egyszer körüljártuk ezt, és a saját célra másolás (tehát veszek egy figurát, leöntöm magamnak pár példányban, és ezeket a másolatokat fúrom-faragom szét) az én értelmezésem szerint semmiféle jogszabályt nem sért.

Nálam személy szerint erkölcsit sem.
Gabusch 646820 2018. július 10. 12:19
Válasz erre
"Csatajelenethez jól használhatóak"

Hát... nem igazán. :)

Ha meg tudod a linket nézni, bár telefonos és elég rossz minőségű képek, a csatajelenet, az valami ilyesmi. Leszámítva, hogy szerintem nem volt rajtuk közben a teljes 30 kilós menetfelszerelés. Egyébként átalakított ICM katonák.

A színeket köszi, majd megpróbálok alkalmasint hasonlót keverni valamiből.

www.facebook.com/enzo.puddu
Freddy 646818 2018. július 10. 11:36
Válasz erre
Boltos topikból áthozva

Szépek. Nagy hiba, hogy ezeket a mozdulatokat szinte soha nem lehet felhasználni, úgyhogy muszáj átalakítani. Egy 3000 Ft-os szett katonáinak szívesebben nekiállok, mint a darabonként legalább 3000 Ft-os gyantáknak.

Megmondanád, mivel festetted a kéket?


Csatajelenethez jól használhatóak, másra egy ilyen rétegtémában nem nagyon van esély, csak 2. vh-s németből van olyan, hogy hugyozótól a kutyát simogatón át a focizóig minent lehet kapni:)
Ha valami extrát akarsz, sajnos faragni kell- annyira nem ördöngösség, de sok gyakorlat kell hozzá. Alapnak 1. és 2. vh-s magyarhoz én Afrika Korpsot javaslok, abból sokféle van a piacon, és bakancsot hordanak, mint a magyar katonák. De persze sok apróságot át kell alakítani rajtuk.

A csukaszürkét művészolajjal készítettem, fekete és fehér egy kis poroszkékkel. Sajnos ennél pontosabb receptet nem tudok mondani.
Freddy 646642 2018. július 5. 15:38
Válasz erre
Megvan, köszi:) Jó ez a fortepan, csak sajnos nagyon nehezen kereshető.
pmarton 646639 2018. július 5. 14:00
Válasz erre
Rákattintasz a kereső mellett balra a piros alapú Friss gombra, majd az évszám csúszkán 1942-re lépsz és ott lesznek az említett képek. 1941. évből is találsz képeket a frissben, teherautók, életképek honvédekkel stb. Jó szemezgetést!
Freddy 646636 2018. július 5. 13:29
Válasz erre
Király, és hogy lehet ezeket könnyen megtalálni a több millió kép között? :)
Polar 646624 2018. július 5. 10:52
Válasz erre
Sziasztok,

A Fortepánon rengeteg új fénykép jelent meg Nimrod, Toldi, Fiat, és egyéb teherautók, képek Magyar Kir. Honv. katonáiról.

Üdv.
Polar
téglatesó 646611 2018. július 4. 17:56
Válasz erre
Na még egy uccsó mára: egy igazi aranybánya!
Egy osztrák oldal, 1vh-s témában, de ebből fakadóan rengeteg magyar vonatkozással: K.u.K. páncélautók, páncélvonatok, tüzérség (feltöltött -igaz német nyelvű- tüzérismeretek-füzetekkel!), vontatók, stb. stb. stb. minden mennyiségben. Jó csemegézést!
www.heeresgeschichten.at/
Gabusch 646591 2018. július 4. 10:05
Válasz erre
Ha minden igaz és emlékezetem nem csal (bár könnyen előfordulhat 45-50 év távlatából), akkor a linkelt kép az általad keresett ágyú mellől készült, mert az mintha ott állt volna. Ezekre szerettem felmászni, meg tekergetni rajtuk, amit lehetett.
téglatesó 646589 2018. július 4. 08:39
Válasz erre
54544
54544

Bocs, a 10.4cm-es löveg képe (a link valamiért nem jó):
téglatesó 646588 2018. július 4. 08:37
Válasz erre
Üdv!
Biza, az a lyukacsos csövű tarack egy 14/39M!
Ha jól tévedek, mellette meg egy 1915M 10.4cm-es Skoda tábori ágyú van, I.vh-s cucc, azt a második menetben már nem használtuk. (Ha megvan a tábori tüzér típuskönyv, a 233. oldalon megtalálod). A 10.4cm-sről itt egy fortepanos kép is már a cucilizmus szép napjaiból...
fortepan.hu/
Wrecker! A Pz. IV képek szuperek! Köszönet érte! Amúgy honnan vannak?
Nekem külön csemege a páncélfír mögött megbúvó "33?"-as toronyszámú Pz.38 is. ;)
tüzér 646583 2018. július 4. 07:08
Válasz erre
romfell
romfell

1/35
Elnar 646582 2018. július 4. 06:57
Válasz erre
Igenjó képek!
Bár engem valahogy jobban megfogott a több képen látható sok Polski csoda. Meg a mintaszerűen alakulat és rendszám jelzett zsákmány vontató
Wrecker 646573 2018. július 3. 18:29
Válasz erre
140945
140945
140946
140946
140947
140947
140944
140944
140943
140943

Magyar Pz IV.
Elnar 646541 2018. július 2. 19:06
Válasz erre
10 cm 14 A/M van most is kiállítva az első világháborús kiállítás részeként.
Skoda hegyi ágyúja még valamelyik hagyományőrző csapatnak is van, csak pajzs nélkül.

Szóval ez a 14/39M! A Fortepan 43580-as képén is az van akkor. Újabb löveget tudok a gyűjtőből saját mappába rakni :) Mellette az milyen jószág? Arról is van egy vaterás képem...
téglatesó 646533 2018. július 2. 13:37
Válasz erre
DSC_2283
DSC_2283
DSC_2281
DSC_2281
Bolyai
Bolyai
DSC_2280
DSC_2280

Közben tovább böngészve, a Kalasnyikov.hu-n találtam egy képgalériát a Bolyai hadipark eszközeiről, ott viszont van 15centis tarack (vagy legalábbis volt). Ráadásul a 14/39M változat a lyukacsos csőszájfékkel, és méghozzá bontott állapotban, mert a cső nem volt fenn a talpon, az külön volt a csőkocsin. Nem tudom, azok mikori képek, és most mi van ezzel a löveggel...
Gabusch 646531 2018. július 2. 13:21
Válasz erre
A Hadtörténeti ágyúinak egy része az Esztergomi bástyán volt kiállítva évtizedeken át. Ha ez köztük volt (nem emlékszem), akkor lehet botrányos állapotban.
téglatesó 646530 2018. július 2. 12:45
Válasz erre
Helló.
Tudtommal Kecelen nincs 15centis tarack, bár ami azt illeti vagy 20 éve jártam ott utoljára, ideje lenne már elmenni egyszer oda is.
Úgy tudtam a Hadtöriben van, de ezek szerint valamit összekevertem. Mindenesetre Bécsben meg Belgrádban van, de odáig nem megyek el érte.
Ahogy a Kecelen készült fényképeket böngésztem (már amit a neten találtam), viszont van 5/8M 8cm Skoda ágyújuk, meg 15M 7.5cm-es Skoda hegyitarackjuk, sőt 7.5cm-es belga lövegük is (a 235(b), vagy eredeti nevén Canon de 75 mle TR), ami elég ritkaságnak számít, -persze makettváltozata annak sincs-, meg egy csomó más nyalánkság...
Freddy 646525 2018. július 2. 11:48
Válasz erre
Kecelen nincs ilyen ágyú? Az MKH készletéből van pár dolog.
téglatesó 646498 2018. július 1. 18:02
Válasz erre
Üdv!
Köszi a tippeket Romsitsa!
A tüzérismerethez milyen forrásból lehet hozzájutni? Csak a hivatalos forrásból? A 31M 15cm Bofors tarackét régebben sikerült letölteni a netről, vagy ez is fent van valahol? Tudom szemtelenség, de jó lenne...
A megyei levéltárat megnézem majd, hátha tudnak segíteni, bár az se holnap lesz.
A Landships-et szoktam böngészni, a lövegre vonatkozó cikk nem túl bőbeszédű, de van egy-két jó fotó múzeumi példányokról, bár nem túl nagy felbontásban, de azért használhatóak. A fórumukat is végignyálaztam, de a 15centis tarackról speciel szinte semmi sincs, nem túl népszerű a téma arrafelé (sem)... Arról nem beszélve, hogy a 14/35-t, meg a 14/39-t, mivel nem 1vh-s technikák, ott meg se említik. :(
A tüzérkönyv megvan, a képek is megvannak belőle, de technikai adatok (mármint méretek) egyáltalán nincsenek benne - de az a könyv persze nem is erről szól, az alapadatok meg már a tábori tüzér típuskönyvben is benne voltak.
A Hadtörivel milyen formában lehet felvenni a kapcsolatot? Emil-re válaszolnak? Kit érdemes ilyen apróságokkal "zaklatni" az ottaniak közül?
Tudom, sokat kérdezek, meg sokat írok, de komolyan rámozdultam a témára, és tényleg meg akarom csinálni a makettváltozatot belőle.
romsitsa 646495 2018. július 1. 17:13
Válasz erre
Hello,

14M tüzérismeret van a Hadtörténeti Könyvtárban, nem néztem még bele, de a tüzérismeretekből és kezelési utasításokból kiindulva, főbb méretek lesznek benne, robbantott ábrák, és pár, a használat szempontjából fontos részletrajz. Nem igazán makettező barát.

Miután a Diósgyőri Gépgyár gyártotta, nézd meg van-e valami a megyei levéltárban.
Körbekérdezhetsz a Landships II-őn, a 14M-ről kell, hogy legyen anyag, akkor már csak a cső hiányzik.
Megérdeklődheted a Hadtörténeti Levéltárban, hogy mijük van a lövegről és ahhoz hogyan/mennyiért lehet hozzáférni.
Átnézheted a Magyar tüzérség 100 éve c. könyvet (van benne még két kép a 39M-ről) esetleg fel tudod kutatni a szerzőket, hátha ők is tovább tudnak irányítani.

Üdv

Á
téglatesó 646492 2018. július 1. 16:08
Válasz erre
Üdv!
Ismét köszi a választ! Tovább fűzve a témát: elkezdtem a 15cm 14M lövegről gyűjteni a képeket (sőt filmfelvételeket) és látom, a Hadtörténetiben is van egy belőle (tudom, ez csak nekem újdonság, de sosem jártam még ott). Készült erről a lövegről többnézeti rajz (esetleg beméretezve), vagy egy walkaround-jellegű fotósorozat a részletekről? Jó lenne... Piszkál a gondolat, hogy szkreccselni kéne egy (sőt, mivel háromféle változat létezett, több) makettet róla, de a méretekkel gondban vagyok, ahogy a részletekkel is. Sajna gyári makettváltozatról nem tudok (főleg 1/72-ben nem, amiben én gondolkozom), így maradna a saját gyártás, ehhez viszont valahonnan el kéne indulni...
Gabusch 646489 2018. július 1. 13:17
Válasz erre
romsitsa 646486 2018. július 1. 12:21
Válasz erre
A Boforshoz még annyit, hogy talán csapatpróbáig eljutott nálunk is, de a fotón a kezelők finnek.

Üdv

Á
romsitsa 646485 2018. július 1. 12:20
Válasz erre
Hello,

a teljes cső különbözött. Ránézésre a 35M csőszájféke tölcséres, a 39M sima henger és "lyukacsos".
A 14M-nek nincs féke és könnyebb a lövegzár.

Elnar,

a Svédek árulták ezt mindenkinek, a szovjetek pedig alaposan megnéztek mindent, amit érdemes volt...

Üdv

Á
romsitsa 646484 2018. július 1. 12:17
Válasz erre
Hello,

a teljes cső különbözött. Ránézésre a 35M csőszájféke tölcséres, a 39M sima henger és "lyukacsos".
A 14M-nek nincs féke és könnyebb a lövegzár.

Elnar,

a Svédek árulták ezt mindenkinek, a szovjetek pedig alaposan megnéztek mindent, amit érdemes volt...

Üdv

Á
Elnar 646482 2018. július 1. 11:04
Válasz erre
Kételkedem, tehát vagyok :)
A lövegtalp alapján orosznak gondoltam, de tényleg az.
www.jaegerplatoon.net/ARTILLERY5.htm Itt van az oldal negyedénél.
téglatesó 646479 2018. július 1. 07:59
Válasz erre
15cm 14-35M közepes tarack
15cm 14-35M közepes...
15cm 14-39M közepes tarack
15cm 14-39M közepes...

Üdv!
Köszi a választ, alighanem az lesz az. Ezek szerint nem magyar a cucc. :(
Viszont még egy kérdés: lehet tudni, hogy a 15cm 14/35M és a 14/39M közepes tarackok között mi volt a különbség (most csak a csövet illetően)? Jól sejtem, hogy a 14/35M-en még nem volt csőszájfék, csak a 14/39M-en? (illetve, ha nem szemtelen a kérés, kérhetnék képet a 14/35M-ről?).
Köszönöm.
romsitsa 646476 2018. június 30. 20:05
Válasz erre
Hello,

leginkább egy 105 mm-es Bofors tarackra emlékeztet, finn kezelőkkel. 105 H/37 néven futott a finneknél.

Üdv

Á
téglatesó 646456 2018. június 30. 10:07
Válasz erre
Névtelen3
Névtelen3

Üdv!
Kérdés: milyen típusú löveg látható a képen? (elvileg magyar alkalmazásban álló eszközről van szó, a kép a Madarská Armáda c. könyv hátsó borítójáról származik, azért tettem ebbe a topicba). Köszönöm.
romsitsa 645790 2018. június 14. 11:58
Válasz erre
Ez a WZ-30 (Browning) hordozó amolyan kísérő/biztosító jármű volt a lengyel gépesített és lovas alakulatoknál. Az első verziója a háromlábú Browning állvány a raktér tetején, a továbbfejlesztett verzió a fix állványos, így mélyebbre került a kocsi súlypontja.

A vékony oldalfal rendes ülés kivitel könnyűgéppuskás volt szvsz.

Üdv

Á
Freddy 645788 2018. június 14. 11:29
Válasz erre
Köszi, van benne vagy három jó kép erről, abból már talán kihozok valamit.

Három változata legalább volt ennek a járműnek, az S-Model a legegyszerűbbet adta ki, a dobozszerű, lapos, emelt platóval és a tripodos géppuskával. Ez a ,,magyar" változat már valamivel szofisztikáltabb, és volt egy, ahol már csak egy vékony oldalfal és rendes ülések voltak.
romsitsa 645786 2018. június 14. 09:25
Válasz erre
Hello,

a fix állvány eredeti lengyel, a kocsi része, a géppuska Schwarzlose. A másik állvány, amire gondolsz, nem a kocsi rakterében volt, hanem annak a tetején, más verzió.
A második képen annyira eredeti a kocsi, hogy még a lengyel rendszám is megvan. A perspektíva kicsit csalóka, de a géppuskától balra lévő halom részleteiben erősen hajaz a Schwarzlose szabvány állványára.

odkrywca.pl/samochody-508-18,150729.html

Üdv

Á
Freddy 645781 2018. június 13. 23:21
Válasz erre
20080112043320p_2
20080112043320p_2
kpesvas005_2
kpesvas005_2

Sziasztok!

Tanácsot szeretnék kérni én is. Ezt építem most 1/35-ben, S-Model műgyanta készlete az alapja, meg sok szkreccs. Egy lengyel Polsi Fiat 508/514, az ezer változat közül a géppuskás, magyar kézben.

A géppuskaállványhoz van valakinek valami ötlete? Nem az eredeti lengyel, ők egy másik géppuskát használtak egy sima tripod állványon. Valahol máshol volt használatban ilyen állvány Schwarzlosehoz? Vagy bármihez? Lahat, hogy valami egyedi konstrukció? (És ha a kép alapján, fantáziával kiegészítve megépítem-kifestem-koszolom, azután másfél nappal fog előkerülnia pontos műszaki rajz? :))
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51.