/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség Harcjárművei, autói.

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvédség Harcjárműveiről, autóiról, és egyéb hadi anyagáról.
Tegyetek fel minél több képet.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52.
Freddy 650780 2018. november 4. 21:22
Válasz erre
romsitsa: Köszönöm! Már csak ez az alkatrész hiányzott a makettről:)

téglatesó: a svédek vadul fejlesztették ezt a harcjárműcsaládot, pedig az ő fejlesztéseiket nem is olyan közvetlen harci tapasztalatok kényszerítették ki, mint a magyarokét. A svéd Nimródból még az ötvenes években is készült új változat! 1960-ban meg Dominika vásárolt be svéd L-60-asokból, amik részt vettek az ottani polgárháborúban a hatvanas évek közepén. Volt olyan, amit amerikai Ontos, sőt, az egyiket egy Patton lőtte ki! Mikor a polgárháborúnak vége lett, egy tucat L-60-as maradt (az eredeti mennyiség fele), ezek 2002-ig(!) szolgáltak.
warisboring.com/in-1965-u-s-and-dominican-tanks-fought-brief-violent-skirmishes/
téglatesó 650760 2018. november 4. 14:21
Válasz erre
Szia Kamovos.
Köszi a választ, közben megtaláltam. Nem magyar, ez egy Strv. M/38 (vagy M/39), az L-60 svéd fejlesztése (ők is ugyanazt az utat járták kb. mint mi: a nehézpuskás kocsit fejlesztgették lövegessé, hogy valami használható cuccot kapjanak).
Van is egy jó oldal a svéd páncélosokról:
www.ointres.se/pansar.htm
Kamovos 650753 2018. november 4. 11:11
Válasz erre
L-60 S 01
L-60 S 01
L-60 S 02
L-60 S 02

Szia téglatesó!

Szerintem erősen L60-ra hajadzik.

Ezen a képen ugyan pont a másik oldala van.
A rajz talán segít.

Üdv: kamovos
téglatesó 650751 2018. november 4. 10:39
Válasz erre
005
005

Üdv urak!
Egy újabb képrejtvény, ezúttal Toldi (?): Vajon ez a járgány egyáltalán magyar-e? Furcsa egy szerzet mivel löveges, de nincs toronyputtonya, így nem B40. De nem lehet a IIa proto se, mivel bordázott a szerszámos ládája (a H-434-nek sima). És furcsák a torony kitekintőnyílásai is, ilyen külön kukucskálórések a magyar gépeken nem voltak. Lehet, hogy ez svéd járgány, az ottani fejlesztési ág egyik hajtása? Köszi.
romsitsa 650730 2018. november 3. 16:13
Válasz erre
1m, nyílt terepen, toldattal 2m.

Á
Emerick 650721 2018. november 3. 10:27
Válasz erre
Üdv mindenkinek!

Minden egyéb cicoma és fénykép nélkül leírom, a kutatásaim jelenlegi állapota szerint ma 100 éves az önálló magyar katonai gépkocsizás.
Jellemzően nem foglalkozik senki ezzel a kérdéssel, hiszen magától értetődő, hogy vannak gépjárművek egy haderőben. Mégis lényeges, hogy ez a folyamat 1910-ben elindult egy Osztrák-Magyar Monarchia m. kir. Honvédségében, majd 1918. november 3-tól önállóan is folytatódott, politikai rendszereken átívelő, sokszor igen veszteségteljes körülmények között. Többször újrakezdték kitartó emberek az a dolgot, ami még ma is tart. Többször törvényileg leírták, egyik rendszerből a másikba nincs jogfolytonosság. A gépjárművek mégis ott maradtak, ők nem tudták, milyen berendezkedés van. Más volt a név, más volt a koncepció, de a haderő működésében ott voltak a gépkocsik és azok kezelői. Rendszertől függetlenül emlékezni kell emberre és technikára egyaránt!

I.
Freddy 650643 2018. november 1. 22:59
Válasz erre
Sziasztok!

Egy Zrínyi antennája milyen hosszú? (1/35-ben érdekel igazából, de van számológépem :))
Elnar 650489 2018. október 28. 18:26
Válasz erre
Ez már fogósabb.
Téli álcásat csak a 405-ösről tudok, ott az eredeti toronyszámot festették át (vagy akár hagyták ki a fehérből). Ilyen stílusú 4-es nem volt a 30. harckocsiezred sablonszámai között és ha jól látom, a 3-as is két íves, nem sarkos tetejű, mint a sablon számoknál volt.
Nem zárom, ki hogy magyar lehet, de kicsi esélyt tartok rá. A mellette lévőkön is inkább ködvágó van mint bocskai.
téglatesó 650479 2018. október 28. 15:54
Válasz erre
magyar-e
magyar-e

Üdv!
Köszi, ez jó hír! Megy ez a kép is a gyűjteménybe. De van itt még egy képrejtvény: vajon ez a kocsi is magyar?
Elnar 650429 2018. október 27. 12:54
Válasz erre
Biztos vagyok benne, hogy magyarok. A stoptábla hadijel tisztán elkülönül az alaptól. Sajnos a toronyszámból csak az utolsó 1-est látni elég tisztán, viszont a homlokgéppuska hiányából arra következtetek, hogy valamelyik parancsnoki jármű lehet.
200%-ra nagyítva sejthetők még a mögötte lévőkön a 2, és 3 végű számok is.
téglatesó 650417 2018. október 27. 07:57
Válasz erre
11025942_351498041711550_186611194593864445_n
11025942_35149804171...

Üdv Urak!
A mellékelt képen vajon magyar T-38-asok vannak? Én annak nézem (az első kocsi oldalán mintha a stoptábla-hadijel lenne, és a katonákon is mintha bocskai lenne, a torony oldalán alig-alig látszó számozás meg mintha az itthoni hadgyakorlatokon/szemléken alkalmazott krétás-ideiglenes számozásra hajazna).
Elnar 649791 2018. október 10. 07:03
Válasz erre
katonak-pihenoben-ii-vilaghaboru-kep-003-2ff9_2_big
katonak-pihenoben-ii...

tagnapi találat: casual pózolás OD Rex 4-gyel. (miazafelsőajobbszélsőnmár!)
Emerick 649092 2018. szeptember 23. 23:47
Válasz erre
Magyarázat: eredetileg a 30/I. (1. lovas páncélos zászlóalj) 1/II. néven szerepelt, a 30/II (2. lov pc) pedig 1/III. harckocsi zászlóaljként. A krétával rajzolt toronyszámok között 100-300 közöttit nem fogunk találni. Kár, hogy nem látszik a német kiképző keret anyaga!
téglatesó 649081 2018. szeptember 23. 17:53
Válasz erre
005.jpeg
005.jpeg

Ezen a fotón is ott figyel a 900-as (a jobb felső sarokban, a sor elején)...
Elnar 649078 2018. szeptember 23. 11:59
Válasz erre
13161811_988792227864360_5799720863835371344_o whaww2
13161811_98879222786...

De itt van egy másik fotó, pillanatokkal előtte, még csak a felsorakozott németekkel
Elnar 649077 2018. szeptember 23. 11:57
Válasz erre
1_163a
1_163a

Kizárólag az átadáskor voltak 9-essel kezdődő (krétával felírt) számok a Panzer IV-eseken. Horthy mögött pont látszik a 900. (más szögű képekből látszik, hogy ő az)
De konkrétan be lehet azonosítani a mögötte lévő Nimród foltozását egy másik, ismert fotón a 704 es Pz 38-tól jobbra fel, ahogy a mögötte lévő enyhe emelkedőn álló Botond oszlopot is.
Gabusch 649076 2018. szeptember 23. 10:58
Válasz erre
Elnar 649071 2018. szeptember 23. 09:22
Válasz erre
IMG_20140620_190115
IMG_20140620_190115
39M Csaba - Pc-145 = ebay
39M Csaba - Pc-145...

ebay, Esztergomtábor, sosemvolt 900-as Pz IVF1 (van fenn több kép is, de azon nincs jármű)
Meg egy Csaba, minden infót nélkülözve.
Elnar 648796 2018. szeptember 12. 21:47
Válasz erre
Szerintem a ponyva natúr vászon vagy irgalmatlanul kifakult, a jármű meg szimplán poros, de nagyon.
Wrecker 648787 2018. szeptember 12. 19:29
Válasz erre
bot
bot

Az egyenruhákhoz viszonyítva ez a Rába Botond a ponyvától kezdve a hátsó kerékig szinte fehér!
Elnar 648736 2018. szeptember 10. 22:42
Válasz erre
Leginkább itt: Fortepan 43938, 72134, 72478, 140984,
Zsóti 648733 2018. szeptember 10. 21:34
Válasz erre
Sziasztok!
Toldi I-es szerszámrögzitőiről, és a hátsó dobozok zárjairól van valakinek képe, hogy néztek ezek ki pontosan?
Üdv
Zsolti
Elnar 648126 2018. augusztus 24. 07:04
Válasz erre
SPA 35 - B-494 - 1940-09-15 Kolozsvár = vatera
SPA 35 - B-494 -...

Üdv!
Vajon milyen gyakran látni SPA 35-öt? Pláne nem a fényszórós változatot.
Vaterán van egy kolozsvári bevonulási fényképsorozat, de sajnos digitálisan ez a leghasználhatóbb képe,,,
Emerick 647871 2018. augusztus 13. 14:32
Válasz erre
Köszönöm mindkettőtök válaszát!
Elnar 647860 2018. augusztus 12. 23:09
Válasz erre
Elmerick!

"Ungarisch" a kulcsszóm a Sammels und Seltenses > Militaria > 1914-1945 alkategóriában (illetve ugyanez angol meglelőben a nemzetközi ebay-n)egy-két-n hetente átnézem az a
Podva 647841 2018. augusztus 12. 08:45
Válasz erre
tömör
tömör

Szia Emerick

Nem én vezettem be :) Ezzel a kategória bontással a G-55-ben találkoztam, és elvileg a besorolástól függött a színe...(noha földi figyelés ellen iránymutatásul, csak a sátorlap színezése szolgál...)

Üdv Viktor
Emerick 647836 2018. augusztus 11. 21:03
Válasz erre
Szia Podva!

Ezzel most bevezettél egy új fogalomrendszert. :D
Egyébként a Polski-Fiat 612L-esek 2tonnás tehergépkocsiként szerepeltek, rendszeresítés nélkül. Rengeteg alakulatnál megfordulhattak, kvázi ott, ahol Rába AFi-k (és elődjeik), Mávag-Benz LO2000-esek, Fiat Spa 38R-k megfordultak, illetve bárhol, ahol hiányzott egy vagy több 3tonnás közúti tehergépkocsi (típustól függetlenül), gyakran egy 3tonnást két Polski-Fiattal váltottak ki. Minden fegyver- és csapatnemnél megfordultak.
Csak a nagyjavított gépkocsikat festették át magyar mimikrire, mivel a festék kérdés mindig nagy hiányokat jelentett, azaz soha nem volt belőle elég.

Elnar! Milyen címszóval lelted ezeket a képeket az ebay-en? :) Ebben a méretben sajna nemsokat lehet kivenni a részletekből.

I.
Podva 647828 2018. augusztus 11. 15:23
Válasz erre
Most már csak az a kérdés, hogy ez "csapatjármű"-nek vagy "egyébjármű"-nek minősült :)
Elnar 647827 2018. augusztus 11. 15:23
Válasz erre
s-l1600-
s-l1600
s-l1600--
s-l1600
s-l1600---
s-l1600
s-l1600----
s-l1600
s-l1600-----
s-l1600
s-l1600------
s-l1600
s-l1600-------
s-l1600

Mivel az ~org gyakorlatilag kihalt, ide posztolom a német ebay legutóbbi áttúrásakor lementett találatokat. Mondanom sem kell, megint van pár ismeretlen alakulatjelzés...
Podva 647822 2018. augusztus 11. 15:15
Válasz erre
FIAT 621(2) G-55
FIAT 621(2) G-55

Valamiért nem csatolja a fotót.. próbálom újra
Podva 647821 2018. augusztus 11. 15:09
Válasz erre
Köszönöm még egyszer! Nekem ez indította meg a fantáziámat. Zseniális, ahogy lekövetik a G-55-ben szereplő tarkázást! Ezt meg kell építeni! :)
Üdv
Elnar 647818 2018. augusztus 11. 12:26
Válasz erre
PF 621L - 3A-850 = Gál István FB
PF 621L - 3A-850 = G...
PF 621L - 3A-852 = Gál István FB
PF 621L - 3A-852 = G...
PF 621L - 3A-403 - forg.ir = vatera
PF 621L - 3A-403 -...

Szóval 621L kell? Ha esetleg nem Légierősre volna szükséged mégsem :)
Safranek 647817 2018. augusztus 11. 11:27
Válasz erre
Safranek 647816 2018. augusztus 11. 11:22
Válasz erre
Podva 647815 2018. augusztus 11. 11:18
Válasz erre
1000 hála nagyon szépen köszönöm!
Üdv
Emerick 647814 2018. augusztus 11. 10:54
Válasz erre
Podva 647811 2018. augusztus 11. 09:50
Válasz erre
Sziasztok

Nem tud valaki véletlenül egy honvédségi Polski-FIAT 621-hez tartozó rendszámot mondani?
Előre is köszi
Üdv!
romsitsa 647677 2018. augusztus 6. 18:14
Válasz erre
Hello,

a Lehelen is megerősítették a vezető homlokpáncélját, mint a B40-es esetében?
A C40 protóján nem látszik a B40 vezető kibúvó esővetőjének jellegzetes kivágása, viszont a páncélvastagságot 35 mm-ben adják meg, ami megegyezik a B40-nel. Áttervezték az esővetőt?

Köszi

Á
Garaik 647509 2018. július 31. 22:12
Válasz erre
Kedves Momi és Romsita!
Nagyon szépen köszönöm a segítségeteket a típus azonosításában. Elképzelhető, hogy 1917-ben készült a kép, sajnos az eredeti kép hátulján nincs semmi írva, de annyit tudok, hogy a hagyaték amiből szereztem a FLIK 40 egyik repülőjének, Csanády György hadnagyé volt. (A hadnagy megfigyelő volt a vh-ban). Ha a fotó 1917-es, akkor véleményem szerint a Kerenszkij offenzíva napjaiban készülhetett a kép. Sajnos nagyon úgy tűnik, hogy sohase fogjuk megtudni. Üdv Garaik
MoMi 647506 2018. július 31. 19:40
Válasz erre
romsitsa 647499 2018. július 31. 16:52
Válasz erre
romsitsa 647498 2018. július 31. 16:51
Válasz erre
Hello,

orosz, Jefferey-Poplavko, inkább 1917-re datálnám a képet.

Üdv

Á
Garaik 647474 2018. július 31. 08:42
Válasz erre
Harcjármű

Harcjármű
Harcjárm

Sziasztok!
Nem tudtam máshova írni, mert az I. vh-s téma nem igazán aktuális itt sem, pedig csak 100 évvel zajlott a Nagy Világégés…
Az alábbi fotó azonosításában szeretném kérni a segítségetek. Mi a harcjármű pontos neve és kinek az alkalmazásában (ország és egység neve) lehetett? Annyit tudok róla, hogy 1916-ban az orosz fronton készült. Segítségeteket előre is köszönöm szépen!
Üdv Garaik
Elnar 647019 2018. július 17. 20:01
Válasz erre
Remény mindig van.
A Fortepanra olyan képek is kerültek fel, aminek a létezéséről sem tudott senki. Vagy pár havonta találni valamit ebayen, vaterán, néha egész meglepő dolgokat is. Nem egyszer olyan jelzésekel, hogy csak tippelni lehet, hova tartozott.
denkmeyer 647006 2018. július 17. 09:52
Válasz erre
Hello!

Talán páran tudják itt, hogy az én vesszőparipám a Tas. Annak példáján jól érzékelhető a magyar harcjárművek történetének- és kialakításának jelen kori ismertetése.

Nagyon röviden:

1944-ben a WM műszaki igazgatójának a fia, mint nyári gyakorlatát töltő egyetemista, részt vett a Tas prototípus szerelésében. Látta, naplót írt, sőt, tervrajzokat másolt és hozott el. Ő a '60-as években az akkor még élő és őt jól ismerő tervezőkkel (tehát előtte megnyíló - ne feledjük, sokukat a háború után kényszermunka táborokba zárták és ellehetetlenítették) egyeztetve igyekezett összeszedni a Tassal kapcsolatos anyagot és rajzokat, majd azok alapján 1:20 léptékű papírmaketteket és 3 nézeti rajzokat készített. Részben tőle/tőlük származik a 2 megkezdett kísérleti kocsi (Tas, Vadásztas), a Tas fejlesztési lehetőségei, a DB-603 repülőgépmotor beépítésének ötlete és számításai!, szerelési nehézségek leírása, stb, melyeket a Zrínyi Kiadó korai típuskönyvébe próbált megjelentetni, illetve egy önálló kötetet szeretett volna kiadni, sikertelenül. Halálával az anyag egy vizes pincébe került pár évtizedre...

A '80-as években pár lelkes (nem magasabb műszaki végzettségű),,kutató" fényképek (és feltételezhetően a fent említett kutatómunka felületes ismerete) alapján rekonstruálta a Tast. Készült egy 1:20 léptékű (műanyag-műgyanta-fém) igényes makett. Annak a fényképe és a valóságtól olykor távol kerülő - igaz jószándékú - leírása megjelent a Haditechnikába és abból forrásolva több későbbi írásműben, mintha a korábbi kutatás létezéséről semmit sem tudnának.

2005-ben újabb kutatás indult a Tas körüli kérdések tisztázására, mivel előkerültek (ismét) a már említett 44-es gyári tervmásolatok!, amik alapján a Tas páncélteknője kívül-belül 90%-ban összeállt (a homlokpáncél kivágásairól és fegyverzetéről nincs - egyelőre - infó). A torony fő méreteit is elfogadhatóan pontosan sikerült meghatározni, igaz ott még vannak bizonytalanságok. A levéltári kutatások, illetve a megfelelő forráskritikával kezelt korábbi források felhasználásával, továbbá a harckocsi rekonstrukciójához nélkülözhetetlen, szakirányú műszaki tudás birtokában a TAS valós képe összeállt (az említett és nem titkolt, mégis, összességében nem jelentős hiányosságokkal).
A kutatás eredményei (a Haditechnikában és azt követően jóval részletesebben)a 2009-ben megjelent könyvben

bookline.hu/product/home.action

lettek bemutatva, eredeti rajzokkal, leírással, 3D-s ábrákkal, méretezett 3 nézeti rajzokkal.
Azóta nem került elő olyan anyag, ami az akkori eredményeket pontosította volna.

És mi történt a (tartalmához képest nevetségesen olcsó) könyv megjelenését követően:

Semmi! Mintha nem is lett volna egy átfogó kutatás, a korábban említett lelkes makettező elkészítette a Vadásztast 1:20-ban, semmibe véve a gyári tervekre támaszkodó legújabb kutatásokat, és a makettgyártók (magyar műgyanta - és a magyar rövid távú hasznot sejtő - a feladathoz méltatlan - közvetítőktől kapott rossz infók alapján a kínai gyártók) elkezdték ontani a teljesen scifi Tasokat, Vadásztasokat a '80-as évek - szintén említett - teljesen bizonytalan rajzai és feltételezhetően néhány részlet eredeti rajzának felhasználásával.

A makettező társadalom - aki olyan igényes sokszor a részletekre - veszi ezeket a játék kategóriájú termékeket úgy, hogy a valós kialakítás egy karnyújtásra fekszik tőlük (internet, fórumok, könyvtárak). Ehhez az ,,igénytelenséghez" nagyban persze hozzájárulnak azok a lekicsinylő hozzászólások, mint pl. a Tas sosem létezett, nem készült el, vagy papírtank és hasonló butaságok.

Ezzel a Tas példával csak azt szerettem volna leírni, hogy azért tűnik szájról-szájra járónak e fontos szakterület, mert az emberek zöme nem akar, vagy nem tud utánanézni a dolgoknak, el nem ítélhető módon készen szeretné kapni az eredményeket. Aki pedig kiadványt készít nem akar/tud újat adni. Megelégszik azzal (vagy igénytelenség, vagy anyagi okok miatt), hogy a meglévő infókat beledobálja egy dobozba, összerázza, majd úgy, zavarosan tálalja. Ezeket a vájtfülű olvasó csak akkor látja, amikor már kifizetve, dühöngve átrágta magát a zagyvaságokon.

Ezért az Emerick által említett hiánypotló kiadvány összeállításához sok sikert és kitartást kívánok.

denkmeyer
Emerick 646993 2018. július 16. 18:19
Válasz erre
Bill apóról lehet egy egészen érdekes könyvet olvasni, amely a naplója alapján készült. (Hadiakadémia kiadó) ;)

Egyébként dolgozok, dolgozunk a kérdésen, hogy ne a régi mesesorozat legyen csak a piacon. Sajnos nem egyszerű ez, főleg úgy, hogy a meglévő kétes eredetű adatokon alapuló munkák (legyen az könyv, cikk, fényképalbum, bármi) bejáratott úton jelennek meg, hol magyarul, hol angolul. Annyira sokan olvassák azok közül, akiket a téma érdekel (ez viszont nem olyan széles kör), hogy egy esetleges újdonság (ami ellentétes adatok sorozatát hozza fel az eddig ismertekkel szemben) vagyis új kiadvány/könyv eladhatóságát is kérdésesnek vélem.

Szerencsére az én véleményem csak egy a sok közül és ha lehet nem is adok minősítést mások munkáiról. Éppen ezért nem is nevezem el őket, pedig lenne néhány ötletem. Ha szerencsém lesz és sikerül bemutatni a jelenleg nyolc éves kutatásom eredményeinek egy részét, a felhozott forrásaim és levezetéseim önmagukért fognak beszélni. Ha nem, hát majd jól megcáfolhatja bárki. A folyamat nagyon hosszú és közel sincs vége, mert bár sok kérdésre tudom a választ, igen sok hézag létezik még.

Egyébként most már sokadszorra hallottam a régi m. kir. Honvédség fegyverzete könyv esetleges megújíthatóságáról. Nem véletlen, hogy felmerült a dolog tőlem/tőlünk független helyeken is.

I.
spenot 646989 2018. július 16. 16:41
Válasz erre
Kedves kollégák!
Köszönöm a tájékoztatást, Kamovosnak külön a figyelmet.
Értem most már mire vonatkozik a kifejezés és azt is (kb.) látom, mit is jelent.
A másolgatás, a hibák továbbörökítése nagyon sajnálatos. Kb. sejtettem is, hogy így van.

A következő kérdés az, hogy van-e a kutatóknak lehetősége további kutatási eredményeket elérni a magyar harcjárművek történetében. Lehet, hogy nem, mert mindig is, több szakmában is, a magyar ismeretanyag "szájról-szájra" járt, vagyis hagyományról van szó. Lásd a Tas skiccek története. A kommunista rendszerben kussolni kellett, veszélyes volt megszólaltatni a szemtanukat, még műszaki kérdésekben is. Az öregek meg, akik látták mi, történt, ott voltak, stb. örülhettek, ha túlélték. (Pl. Billnitzer altábornagyból állítólag besúgót csináltak.)

Vagy ennél reményteljesebb a helyzet? Vannak hagyatékok még feldolgozatlanul, melyekből kiderülhet sok érdekes dolog? Ilyen lehetőség természetesen mindig van, de mennyire valószínű? Pl. van komoly esély arra, hogy a magyar használatba került Pantherekről az eddig megismert katasztrofális minőségű fotók után jobbak is előkerülnek? Vagy Zrínyi beltéri fotók előkerülhetnek?

A másik probléma persze mi is vagyunk. Az egyébként lelkes makettezők közül sokan alkalmasak lennének arra, hogy kutassanak, de van-e idejük rá? Ha lenne, akkor lenne esély arra, hogy jobb háttérmunkák jelenjenek meg.

Végül a piac. Itt a makettinfon is látszik, hogy a járműveknek még csak-csak van piaca, de a háttérirodalom -- az árakból itélve -- gyengébben terjeszthető. Sok esetben persze a nyelvtudás is probléma...

Üdv és még egyszer köszönöm az infot.
Spenot
romsitsa 646988 2018. július 16. 16:06
Válasz erre
Onnan kezdődik, hogy legalább egy löveges kocsi volt, ott folytatódik, hogy valószínűleg különböző gyártási szériákból származtak.

Üdv

Á
Elnar 646984 2018. július 16. 15:01
Válasz erre
Én azt hittem Emerick nevezte el, de a tényen nem változtat. A Haditechnika magazint is évekig szentírásként kezeltem, ma meg már a fejemet fogom néha attól, amit olvasok.
Bekötött szemmel csak Számvéber Norbert, Szabó Péter és Becze Csaba írásait fogadom el.
Kamovos 646974 2018. július 16. 09:40
Válasz erre
Szia spenot!

Valamikor régesrég egy messzi messzi makettezésközben elszántam magam, hogy elkezdem a Magyar Királyi Honvédség láncos és gumikerekes járműveinek építését.
Ekkor nyitottam meg ezt a topikot is.
Sok butaságot kérdeztem akkoriban is.
Ennek csupán egyetlen oka volt.
Azt hittem, hogy az általam e témában olvasok könyvek szentírások.
Ló túrót!
Tele vannak pontatlan adatokkal imitt amott félre informálnak, emellett hiányosak is.
Aztán megjelent ez a "szakirodalom:" "Bíró-Éder-Sárhidai-féle "A Magyar Királyi Honvédség Külföldi gyártású páncélos harcjárművei 1920-1945"

Na ez tette be a kaput nálam!
Ekkor neveztem el ezt a könyvet "A nagy mesekönyvnek."
A többit még nem neveztem el semminek.
De amint látom, általuk leszek legenda én is. :D

Miért kapta ezt a nevet?

A probléma az, hogy valaha régesrég megjelent egy könyv, és annak tartalmát hibáival együtt, másolgatják be egyikből a másikba.
Na ez a könyv összesíti az összes hibát, és tévedést, ugyan úgy hiányoznak információk ebből is mint a többiből.
Ettől lett "A nagy mesekönyv" számomra.

Igen csak jártasnak kell lenni, és sok segítségre van szükség ahhoz, hogy kilehessen bogozni mi is a valóság!
Erre szolgál ez a topik.

Üdv: kamovos
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52.