/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
piratvitorla 642355 2018. március 29. 05:28
Válasz erre
Sennás 642344 2018. március 28. 21:34
Válasz erre
Az lesz az! هنغاريا na ilyen matricát szerezzen az ember:)
A rádióhoz csatlakozók,akkuk,áram 12/24V mindent át is kellet alakítani? Vagy az legalább kompatibilis? A Bocskais csapat már cserélt,hazajött? Verdákat ott hagyták?
tüzér 642342 2018. március 28. 21:12
Válasz erre
Ha jól emlékszem, Magyarország, vagy magyarok vagyunk.
A mellső két antenna szériatartozék, míg a pc test végén lévő a Harris rendszer antennája.Ez utólag lett beépítve, a kommunikációt tették így NATO-kompatibilissé.
Láttam a Humvee-t, jó lett:-)
Sennás 642340 2018. március 28. 21:00
Válasz erre
Köszönet Tüzér! Kielégítő válasz.
Az Arab "felirat" mit jelent? Ez egy vezetési pont a 3db antennával?

Más kész a Bocskais HMMWV majd lesd meg a "mi készülben" Köszi az infókat! Üdv SENNÁS
tüzér 642332 2018. március 28. 20:25
Válasz erre
Irak, a Szállítmánykísérő Zászlóalj helyi átalakítása volt.Amerikai raklap alsó részek voltak felerősítve, némelyek mögött a páncéltest oldalán homokzsákokkal, némelyek nem.Ismét pár jármű gyalogsági lőszeres ládák homokkal töltött példányaival voltak felmálházva.Az elgondolás szerint a lelógó vastag gumi szőnyeggel egyetemben a gyalogsági lőszerek és az útszéli robbanótestek elleni robbanások ellen volt hivatott a túlélőképességet növelni.
piratvitorla 642326 2018. március 28. 19:53
Válasz erre
De érdekes!
Szerintem Irak lehet...
Sennás 642322 2018. március 28. 19:20
Válasz erre
képernyőkép
képernyőkép

Ennyi szöveges kép alá írás van "Венгерский БТР-80А с дополнительной "бронезащитой" из поддонов, сделанных из прессованных опилок" jól fordít a gép préselt fűrészporból páncélvédelem? Mikor hol készülhetett a kép? Köszönet!
piratvitorla 642311 2018. március 28. 15:54
Válasz erre
"de közvetlenül részt vesznek a harc megvívásában."
Tehát szerintem nem harcjármű alapból.
Egyértelmű, hogy nem harcra tervezték, én is azt írtam olyan kb mint egy páncélozott teherautó.
Csak sajnos sokan túlmisztifkálják a Komondort és azt mondják milyen jó lenne pl. a lövészeknek új harcjárműnek...
denkmeyer 642302 2018. március 28. 13:20
Válasz erre
Sziasztok. Köszönöm a sok választ.

De úgy érzem, túlzók az elvárásaitok a Komondorral szemben.
Szerintem meg kéne nézni, hogy milyen célra tervezték, és az alapján kéne megítélni, hogy azoknak a feladatköröknek megfelel-e, vagy sem. Azt hiszem, hogy a K nem lövész harcjárműnek készült. Nem hasonlíthatók össze a képességei pl. az itt felmerült BMP-1-ével, vagy a BRDM-2-ével.

A Hadtudományi Lexikon szerint:
A harcjármű olyan katonai jármű, amelyet a harc közvetlen megvívásához szükséges fegyverzettel vagy a harcjárművön kívüli fegyverek irányítására szolgáló berendezésekkel szereltek fel. A harcjárművek csoportjába tartoznak azok a járművek is, amelyeknek fegyverzetük nincs, de közvetlenül részt vesznek a harc megvívásában. A járművek azon csoportját, amelyek a személyzet védelme érdekében lövedékálló burkolattal rendelkeznek, vagy amelyek járműteste teljes egészében lövedékálló, páncélozott harcjárműveknek nevezzük.

Ez alapján akkor a K harcjármű, vagy sem?

denk
piratvitorla 642262 2018. március 27. 18:10
Válasz erre
Mi a baj a Komondorral?
- Eleve MRAP ami egy tök más kategória.
- Magasan van a súlypontja.
- Magas célfelület. Egy lövész harcjármű jóval alacsonyabb.
- Fegyverzete nulla vagy közel nulla.
- Nem úszóképes.
-Egy lövész harcjárműhöz képest más a kerékelrendezése, általában kevesebb is a kereke, ami rosszabb terepjáró képességet eredményez.
- Nincs harci tapasztalat vele. Eleve 5-10 évet késtek vele, hamarabb kellett volna kifejleszteni...
- Függőleges, ballisztikailag kedvezőtlen páncélzat..
- Nincs egységes küzdőtér, két szeparált részből áll.
Stb-stb... A fenzek miatt kb egy páncélozott teherautónak tekinthető...
piratvitorla 642259 2018. március 27. 18:05
Válasz erre
A MAXXPRO-t se lövész harcjárműnek használjuk. Eleve más, MRAP kategória.
gaunt1 642250 2018. március 27. 14:34
Válasz erre
Még annyit a témához, hogy mint nehézgépkezelő, én arra is gyanakszom, hogy rossz a guminyomás. Terepgumiknál nagyon nem mindegy, oda kell figyelni rá! (egy nagyobb bányagépen milliós tétel a gumicsere...)
atika 642249 2018. március 27. 13:42
Válasz erre
Lefordítom, akkor magamnak.
A kijelölt alakulatoktól vasúton érkeztek Budapestre - valahová a Keleti pu. környékére, gondolom.
Onnan már "lábon"?
gaunt1 642244 2018. március 27. 13:09
Válasz erre
Igazából ahoz látnom kellene. Jó pár oka lehet. Amúgy az amcsiknak is volt hasonló problémájuk a Strykerrel, ott is akkor jöttek ki ezek amikor sokat mentek aszfalton.
páncélos 642243 2018. március 27. 12:56
Válasz erre
juge75 642242 2018. március 27. 11:37
Válasz erre
Értesüléseim a Győri 12. Arrabona Légvédelmi Rakéta Ezred járművei, valamint a cikk írójával történt, nem titkos információim alapján, a gumik tesztelésének okán kerültek birtokomba.
juge75 642240 2018. március 27. 11:34
Válasz erre
A gumi kirepedezését, elérését szerinted mi okozza?
atika 642239 2018. március 27. 10:44
Válasz erre
Szervusztok!
Nem az én asztalom, de felmerült bennem a kérdés.
Bevallom, nem néztem utána még sehol. Nem tartom kizártnak, hogy könnyen elérhető infóról van szó, szóval bocs'.
Azt szeretném kérdezni, hogy a 70'-es és 80'-as évek budapesti díszszemléire a harckocsikat (T-55, T-72) és az egyéb lánctalpas járműveket mivel és hogyan szállították a Dózsa György útra. Vagy mind helyi laktanyákból mentek "lábon"?
Köszönöm, előre is válaszaitokat!
gaunt1 642235 2018. március 27. 10:06
Válasz erre
A meghibásodás egy dolog, viszont a hadrafoghatóságukat és közlekedésüket komolyan veszélyezteti a gumiabroncsaik idő közbeni anyag fáradása.

Nem anyagfáradásról van szó. Kopás. A BTR-en terepgumik vannak, ezeket zabálja az aszfalt. Nekünk volt Bobcat-ünk, az első garnitúra gumik elég sokáig bírták, de idővel le kellett cserélni. Vettünk aztán terepgumikat. Pár üzemóra után már látszott rajtuk a kopás, sokkal rövidebb ideig bírták ezek, mint az eredeti nem annyira terepre szánt kerekek.
lacipapa 642233 2018. március 27. 09:59
Válasz erre
Miért a MAXXPRO jobb a több emelet magasságával?Azt is használjuk,úgy tudom!
gaunt1 642232 2018. március 27. 09:58
Válasz erre
Bocs, hogy én válaszolok. Az a baj a mozgékonyságával, hogy rettenetesen nehéz a jármű. Ha jól emléxem 13-14 tonna. Ez annyi mint a BMP-1, ami ugye lánctalpas. A szintén 4x4-es BRDM-2 is csak 7 tonna. Így a Komondor renkdívül könnyen elakad nehéz terepen. Probléma az is, hogy nagyon magas, így borulékony. A kategóriára (MRAP) jellemző a nagy üzemanyagfogyasztás, és az erőátviteli rendszer rövid élettartama, szintén a nagy tömeg miatt.
Harcjárműnek nem alkalmas, egyrészt a rossz mozgékonyság, másrészt a páncélzat és fegyverzet hiánya miatt. Az sem elhanyagolható, hogy mérete óriási, így könnyen észrevehető. Lényegében semmi másra nem jó, mint egy megszállt országban konvojkísérésre, erre is találták ki ezt a kategóriát.
denkmeyer 642228 2018. március 27. 09:13
Válasz erre
Szia piratvitorla!

A Komondor mobilitásával mi a baj? Miért nem számít harcjárműnek?

denk
piratvitorla 642224 2018. március 27. 07:03
Válasz erre
Komondor? Hagyjuk már... Egy páncélozott teherautó minimális plusz képességekkel. Nem HARCJÁRMŰ, ami a fegyverzetén, páncélvédelmén, mobilitásán is látszik.
piratvitorla 642223 2018. március 27. 07:02
Válasz erre
Aha, és Afganisztánban, Irakban, vagy akár itthon rossz látási viszonyok között is mindig pontosan el tudsz navigálni térképről, 151888. dologként? Nem véletlen, hogy már a ruszki harcoló alegységek is elektronikus navigációt használnak...
"Melyik modern nyugati eszközre gondolsz ami felhőtlen ki/be szállást biztosít?" Mindegyik nagyméretű hátsó ajtóval vagy rampával rendelkezik, amely nemcsak a könnyű és védett, hanem a menetközbeni deszantolást is biztosítja. Meg lehet nézni a BTR-t, ilyen szempontból is katasztrófa...
A védettsége meg nagyon gáz, már csak a felépítése miatt is (hátul van a motor)...
A görög és török példákat direkt nem vettem figyelembe. Bár NATO tagállamok, olyan sokadrangú technikát használnak amit máshol már rég nem pl. Leopard 1, BTR-60 stb. Arról nem is beszélve a görögök nem vesznek részt komolyabb misszióban...
A ruszkinál hiába rögzíted szerződésben az igényeket: 1. hónapok mire megjön a cucc, a nyugatinál meg 24 órás assistance szolgáltatás van 2. konfliktus esetén tojik egy NATO tagállam igényeire. Nem véletlen, hogy sok hadseregnek komoly gondja adódott az orosz/ukrán technikával...
Kamovos 642203 2018. március 26. 15:56
Válasz erre
Nap kérdése!

Annyira fineszes kormányunk van, hogy azt nyúlnak le amit nem szégyellnek külföldön alapított cégekkel kibe hordanak mindent!
Akkor mi az isten rongyba tekert vérvörös farkáért nem alapítanak egy céget arra, hogy a szükséges gumikat és egyéb hadianyagokat az odakint bejegyzett és itteni raktárukba megvegyék és onnan vegye meg (át) a sereg?
juge75 642198 2018. március 26. 14:19
Válasz erre
Nos, mivel Államadósság keretében kaptuk eszközeinket, és nagy számban került rendszeresítésre, kora miatt az egyes technikai elemei ugyan elöregednek, de maga a jármű, -pláne gumikerekes révén- feladatának megfelel.
A meghibásodás egy dolog, viszont a hadrafoghatóságukat és közlekedésüket komolyan veszélyezteti a gumiabroncsaik idő közbeni anyag fáradása.
Te is tudod, hogy pl. személy autónál is 5-5 évente vagy állapottól függően cserélni kell a gumikat.
Előnye a gumikerekes megoldásnak az, hogy közúton is haladhat a burkolatot nem sérti fel /ezért kaptak a Győri lánctalpas 2P25 és 1S91 eszközeink DIEHL gumibetétes lánctalpat, ami eredetileg az önjáró 2S1 Gvozdika eszközökre lett beszerezve, azok kivonása miatt pedig módosítva és rendszeresítve a Győri alakulatnál/, viszont hátránya a 8 kerék. Ezek kellő minőségű és mennyiségű beszerzése nem kis feladat. Erre tender is lett benyújtva, lehetséges költségekkel egyetemben Lengyel, Orosz és NATO lehetőségeket felmérve, csapatpróbákat végezve. Mindezeket a Haditechnika újságban cikkben kivesézték. A cikk íróját ismerem, de tudomásom szerint döntés a kérdésben eddig nem történt, viszont az idő ketyeg...
páncélos 642197 2018. március 26. 14:08
Válasz erre
Az éjszakai harci képességével egyetértek veled, a többivel már nem annyira.
Navigációhoz annyit, hogy én még ahhoz a korosztályhoz tartozom, aki megtanult térképet olvasni, és azon tájékozódni. Ja, hogy a parancsnoki vezetési pontokon nincs megfelelő navigáció? Az már más kérdés. De részben ebben is igazad van, oké. Melyik modern nyugati eszközre gondolsz ami felhőtlen ki/be szállást biztosít?
BMP-3-ról én a BTR-ek beszerzésénél beszéltem, bár még ma is modern eszköznek számít. Én a BMP-1-est sem dobtam volna kukába, főleg nem a BTR terhére. Hadrafoghatóság hiányánál nem tudom, mire gondolsz? A logisztikai támogatás elvben reális, de ez is másként működik ma már. Már nem egy nagy-testvér által ránk erőltetett eszközt kell 0 pénzből fenntartani és a következő 5 éves tervben modernebbre cserélni. Ma ez úgy történik, hogy veszel egy komplett zászlóaljnyi technikát – amiben benne vannak a kiszolgáló eszközök is, az utolsó lőszerszállító Kamazig –, és a szerződésben rögzíted a különböző technikai igényeidet.
Én olvastam pár görög oldalt, ők nem sok rosszat írtak a BMP-3-ról(NATO ország és BMP-3-al is rendelkezik).
lacipapa 642189 2018. március 26. 11:35
Válasz erre
Viszont,már van KOMONDOR-unk!Lehetne őket kiadni próbára!
piratvitorla 642185 2018. március 26. 09:44
Válasz erre
Az orosz technikát pedig el kéne már felejteni, mert nem NATO kompatibilis és ha beletesszük a szükséges plusz cuccokat akkor: 1. elveszik a garancia 2. drágább lesz, mint a nyugati technika... A logisztikai támogatás, illetve a hadrafoghatóság hiányosságairól nem is beszélve...
Jó a BMP-3 - a 3. világ országainak...
piratvitorla 642183 2018. március 26. 09:38
Válasz erre
Egyértelmű, hogy nem erről szólt a cikk.
Alapvetően nem rossz, csak nincs se normális éjszakai harci képessége, se azonosítási lehetősége, se normális navigációja, nem biztosít védett ki/beszállást, pláne menetközben stb-stb... Ha az első három tényezőn változtatunk, már érdemes új típust venni - ami amúgy is időszerű...
páncélos 642179 2018. március 26. 07:52
Válasz erre
A cikkek (mert több részletben volt) nem arról szólt(ak), hogy „kukázni kell” a BTR-t.
Egy megoldásról szólt a kerekeket illetően.
Az más kérdés, ha neked az a véleményed, hogy kuka.
Szerintem a BTR alapvetően nem egy rossz jármű, csak nem a gépesített lövész fegyvernem fő harcjárművének, mint nálunk. A több mint 600 BTR helyett, amiből nem jött be 200db A variáns, inkább jöhetett volna kevesebb, de inkább BMP-3.
piratvitorla 642163 2018. március 25. 20:31
Válasz erre
Szia
Igen, én is olvastam.
Már rég kukázni kellett volna a BTR-eket. Esetleg néhányat reptérvédelemre megtartani, oszt jónapot...
lacipapa 642161 2018. március 25. 20:22
Válasz erre
Arra számítottam,hogy valaki ,"kézzel foghatóan" tud konkrétumot.
Sajnos nincs meg az ujság sem.
Sennás 642159 2018. március 25. 19:59
Válasz erre
haditechnika_borito_2016_6
haditechnika_borito_...

Pont ott keresgélj:)
Haditechnika 2016/6-2017/1és2 számok IIIrészben taglalják a Storyt:)
"A BTR-80 és BTR-80A harcjárművek korszerűsítésének lehetősége abroncs-cserével"
Üdv Gábor
lacipapa 642134 2018. március 25. 10:00
Válasz erre
Szervusztok!
Tavaly,2017-ben,olvastam az egyik Haditechnikában,hogy a BTR-jeink nagyon fogyasszák a gumikat.A beszerzés eléggé nehézkes és NATO kompatibilis ballonokat akarnak rá beszerezni.Igen ám,de azok nem jók az orosz felnikre,ezért magyar gyártásukat akarnak.
Tudtok erről valami konkrétabbat,megvalósult már belőle valami?
lacipapa 641230 2018. március 7. 10:24
Válasz erre
Szervusztok!
Keresek,mintának,!saját felhasználásra!1:35-ös Ural-4320-hoz gyanta kereket.
Minden megoldás érdekek!
Elérhetőségem az adatlapon.
Laci
Freddy 640718 2018. február 27. 14:31
Válasz erre
Matthias 640693 2018. február 26. 21:14
Válasz erre
Sziasztok!
Tudnátok segíteni abban, hogy a magyar légierőben Szolgáló Mig-15bis-eknek, illetve Mig-15Uti-knak, mik voltak az oldaszámai, illetve melyikük volt, fémszínű, illetve melyik volt tereptarka?

Előre is köszönöm!
páncélos 640210 2018. február 18. 09:32
Válasz erre
Van itt a fórumon egy BTM-3 építés topick, csak 2015 február óta nem szólt hozzá senki.
lacipapa 640196 2018. február 17. 23:32
Válasz erre
Köszi.Nem a fáradozás,de ha megveszek egy nem rá valót,aztán mit csinálok vele?Kidobok több ezer forintot.
horvath82 640182 2018. február 17. 19:46
Válasz erre
Szia!Két gyártótól is van fém lánc!
Friulmodel -ATL-176 - 1:35
MasterClub -MTL35075 - 1:35
páncélos 640180 2018. február 17. 19:26
Válasz erre
Nem! Pont azért írtam, hogy eltérő.
A mellékelt linkek képein meg is figyelheted!
De, hogy ne fáradozz :), ezért így egy kép:
iva-savickii.narod.ru/Tank/AT-T_Rostov-n-D_Railway-Musey_14.05.2007-005.jpg
lacipapa 640174 2018. február 17. 18:24
Válasz erre
A napokban vettem észre,hogy lehet kapni,1:35-ben a BTM-3 és AT-T maketteket.
Az AT-T van kiszemelve,jó lenne rá fém láncot tenni.De milyet?
lacipapa 640173 2018. február 17. 18:14
Válasz erre
Köszönöm.A lánctalp,ezek szerint egyedi,esetleg T-54/55-é?
páncélos 640172 2018. február 17. 17:59
Válasz erre
A BTM-3 alváza az eredetileg tüzérségi vontató AT-T.
os1.ru/article/6371-tyajeliy-artilleriyskiy-tyagach-at-t A futómű elrendezés hasonló a T-34-hez, azzal a különbséggel, hogy elől van a meghajtás. A futógörgő a későbbi T-54/55 futógörgőinek könnyített változata. Viszont a lánctalp teljesen eltérő. A fülke egy szélesített ZiSz tgk fülkéje.
safaniuk.livejournal.com/24825.html
lacipapa 640153 2018. február 17. 13:35
Válasz erre
Milyen alvázon vannak,T-55,vagy 72-es?Pontosabban melyik lánc van alattuk?
Az AT-T is honos és milyen futóművel?
lacipapa 640151 2018. február 17. 13:31
Válasz erre
páncélos 640150 2018. február 17. 12:35
Válasz erre
lacipapa 640146 2018. február 17. 11:42
Válasz erre
Üdv!
Kérdezem,hogy a BTM-3,volt-van rendszerben,nálunk?
Laci
Miggyuri 639980 2018. február 14. 18:33
Válasz erre
Szükségem volna az Sz-200 Vega légvédelmi rakéta pontos méreteire. De ha valakinek elfekvőben van a Gran 7210-es makettkészlete akkor azt is szívesen fogadnám!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.