/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
gaunt1 650764 2018. november 4. 15:25
Válasz erre
Milyen feladatkörben használták ezeket a járműveket nálunk? Kizárólag légvédelmi célra? Csak azért kérdezem, mert az araboknál igen hamar rájöttek, hogy légelhárító fegyverként nem sokat ér, de földi célok ellen viszont kifejezetten hatékonyan alkalmazható. Az ottani tapasztalatok nem jöttek át ide?
Miggyuri 650756 2018. november 4. 12:33
Válasz erre
Lehet, hogy a tudatlanságom szólal meg: a felségjelzés zöld ötágú csillag közepén a fehér körben piros ponttal?
juge75 650755 2018. november 4. 12:13
Válasz erre
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 693, Szabadi István járműve
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 695, Kalocsai jármű volt, 2008, Tápiószecső
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 1253 Szabadszállás
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 1968
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, Verpelét
watermarked-Zsu-57-2...

Festés, a csöveket gyárilag, kémiai úton barnították /ettől feketés barnás színt kapott, ami fémesre kopik/, a csőszájfékek fényes fekete színűek, Zöldre soha nem festették, ennek két oka: leég a festés a csőről, a cső léghűtését gátolja, hamarabb tönkre megy és a festék puszta tömege sem hiányzott plusz súlynak.
juge75 650754 2018. november 4. 12:07
Válasz erre
Nos, utána néztem és olvastam dolgoknak.
Igazad van, gaunt1., valóban OMSZK-ban gyártották valamennyit. De, hazánkba érkezett példányokon vegyes rendszer látható. A gyár a proto és elő széria sorozatok után elkezdte a közép szériát, ennek lapos, középen fejnek kialakított korong alakú vezető búvó nyílással, és szemből bal oldali, oldalra nyitható lemezzel el takarható fényszóróval. Az utószéria egy darabos, lekerekített vezető búvónyílással, módosított fényszóró kerettel, létra alakú préselt merevítésű ZIP /TASZT-Tartalék alkatrész/ ládával szemből jobb oldalon elől, valamint módosított far páncéllal, pót üza tartályok számára tartó elemekkel, egyszerűsített hátsó sárvédőkkel készült. A hazánkba érkezett és kezdetben Vácon összevont ezred kocsijai egy része a közép szériának megfelelő, fele pedig az utó széria elemeit tartalmazó volt, viszont a farpáncél pót üza tartói hiányoztak és a ZIP láda fedele is a közép szérián alkalmazott volt. Gyárilag zöld alváz és torony, belül nagyon halvány világosszürke festést kapott, amit később átfestettek fehérrel. A 24 példány törzskönyvi számait a front páncél gyári száma után ütötték be, ezek 57-01-57-24-ig terjedőek voltak. A járművek tornyán a két utolsó törzskönyvi szám volt festve, középen kétoldalt a deszant kapaszkodók alatt, függőleges tengely vonalában elosztva fehér, szögletes, sarkoknál kerekített számokkal. Az ezred feloszlatását követően hatosával kerültek ütegbe szervezve a Harckocsi ezredekhez, jellemzően az ezrednek megfelelő jelzésekkel. Erre jó példa a Kalocsai ezred ütegének kocsijain a toronyra festett 12 cm átmérőjű fehér korong és azt követő, szintén középre elosztott 3 számot tartalmazó toronyszám. A Szabadszállási kocsikon 4 jegyű számok voltak. Dísz szemlékre ezeket le festették./Forrás archív fotók és rokonom, Szabadi István, járműve 693 toronyszámmal 57-12 törzskönyvi számmal/Elvileg háborús helyzet vagy gyakorlat esetén kellett festve lennie/ Rétsági ezred 6 kocsiból álló ütege 1968-ban részt vett harci alkalmazásban, Léva térségében oltalmazták a csapatokat, fehér egyezményes csíkokkal a tornyon és a jármű testen. Verpelét az M-zárolt 6 kocsijával kiegészítve a Sztrela-1 technikát vett részt hadgyakorlaton, ezeken toronyszám nem, viszont csillag felségjel /Gyanúsan Matrica lehetett/ volt a tornyon kétoldalt, szintén a két deszant kapaszkodó alatt és annak függőleges tengelyében. A gyakorlaton részt vevő példányok: 57-03, 57-13, 57-14, 57-19, 57-20, 57-21 /Forrás Szollár János/
juge75 650708 2018. november 2. 21:15
Válasz erre
Megvan, köszönöm és el is olvastam. A cikk íróval is váltottam pár üzenetet még régebben.
gaunt1 650707 2018. november 2. 21:06
Válasz erre
Így van, a csehek azt az egyet használták csapatpróbákra, ahol kiderült, hogy nem jobb a saját Praga M53/59-nél. Ezért nem vettek többet.
Amúgy ha érdekel el tudom küldeni az M-Hobbi cikket, nagyon szépen bemutatja mi a különbség az alváltozatok között.
juge75 650699 2018. november 2. 19:02
Válasz erre
Egyeten példányt kaptak a Csehszlovákok, ez van kiállítva Lesany-ban. Silkát sem rendszeresítették. A Lengyel gyártmányt egy volt harckocsizótól hallottam, ezzel magyarázta az eltéréseket, amik nekem feltűntek.
gaunt1 650687 2018. november 2. 17:12
Válasz erre
Alkatrészt biztosan gyártottak hozzájuk máshol is, de maguk a járművek kizárólag Omszkban épültek. A csehek 100%, hogy nem gyártották, már csak azért is, mert ők úgy ítélték meg (egyébként helyesen), hogy a ZSzU-57-2 hatékonysága légi célok ellen túl alacsony, így a típus megvásárlása helyett inkább a saját Praga M53/59-et gyártották.
juge75 650676 2018. november 2. 15:41
Válasz erre
Az oroszokéi lehet. Viszont a löveg csövek, a irányzógép az szerinted hol készült? Elárulom: Magyarországon. Gyártották még: Csehszlovákiában is...
gaunt1 650673 2018. november 2. 15:12
Válasz erre
Sőt, olyan, hogy lengyel gyártású ZSzU-57-2 nincs is. Kizárólag Omszkban épültek.
gaunt1 650672 2018. november 2. 14:59
Válasz erre
Nem akarok okoskodni, de most éppen összezavarod azokat akik érdeklődnek a típus iránt. Amiket felsorolsz, hogy különbség az orosz és lengyel gyártmányok között, az nem a gyártó országra vonatkozik, hanem az évjáratra. A lekerekített búvónyílás, a lelemezelt fényszórókeret, és a hátsó sárvédő kialakítása ugyanúgy megtalálható szovjet gyártmányokon is.
Mielőtt nekem esnél, inkább adok forrást honnan veszem: м-хобби 2009/9 száma.
juge75 650655 2018. november 2. 06:21
Válasz erre
558869_294108834042645_2092135159_n
558869_2941088340426...
zsu572 bal oldal magyar dsz
zsu572 bal oldal...
zsu572 jobb oldal magyar dsz
zsu572 jobb oldal...

Drégelypalánkon, éles lövészeten, legközelebb egy orosz kocsi. Jelzések a lövészet miatt a tornyon /nyilak/, feliratok fehérrel az üzemanyag tartályokon "ÜZEMANYAG", olaj tartályon "M.OLAJ", szabályzat és félre tankolások miatt /Díszszemle/.
juge75 650654 2018. november 2. 06:18
Válasz erre
66035_294107810709414_166162538_n
66035_29410781070941...
73217_294107814042747_1684780936_n
73217_29410781404274...
483637_294107807376081_1925957149_n
483637_2941078073760...
483637_294107807376081_1925957149_n-1
483637_2941078073760...

Hogy teljes legyen a káosz, M-zárolt, Verpeléti járművek egy gyakorlatra előszedve, vegyesen.
juge75 650653 2018. november 2. 06:16
Válasz erre
juge75 650652 2018. november 2. 06:16
Válasz erre
Orosz kocsi sárvédő lemeze hátul, Zsámbékon /ma Győrben/.
juge75 650651 2018. november 2. 06:15
Válasz erre
73241_294112667375595_667028865_n
73241_29411266737559...
18099_294115710708624_1725505550_n
18099_29411571070862...

Orosz kocsi Tápiószecsőn vagonírozás közben, és magán kézben /Magyar volt/.
juge75 650650 2018. november 2. 06:06
Válasz erre
ZSU-57-2_02
ZSU-57-2_02
ZSU-57-2_03
ZSU-57-2_03
ZSU-57-2_06
ZSU-57-2_06
ZSU-57-2_25
ZSU-57-2_25
ZSU-57-2_04
ZSU-57-2_04
ZSU-57-2_26
ZSU-57-2_26

Lengyel kocsi /Lengyel Múzeumban/, jól látható a fényszóró keret, a kerekített búvónyílás és a hátsó sárvédő lemez kialakítása, ami eltér az orosz változattól.
juge75 650649 2018. november 2. 06:02
Válasz erre
69694128
69694128
69694137
69694137
zsu-57-2
zsu-57-2

Orosz kocsi nyitott fényszóró lemezzel /Finn jelzésekkel.
juge75 650648 2018. november 2. 05:59
Válasz erre
0_e5be8_571140bd_orig
0_e5be8_571140bd_ori...
08420c5afdc3
08420c5afdc3
18159829_1175785435881197_795823217_o
18159829_11757854358...

Az orosz eredeti kocsi /Múzeumban/.
juge75 650647 2018. november 2. 05:56
Válasz erre
MTI-FOTO-842059
MTI-FOTO-842059
ZSU-57-2 Kecel sorban 3 Fotó Rejtő István
ZSU-57-2 Kecel...
ZSzU-57-2 Kecel 004 vezető-búvónyílás Fotó Rejtő István
ZSzU-57-2 Kecel 004...
img_2421
img_2421
img_2384
img_2384
img_2390
img_2390

Ha magyart építesz, a mienkén nem volt NDK-s féktuskó. Viszont vegyesen volt az eredeti és a Lengyel építésű. Az eredeti orosz búvó nyílása lapos, középen kerek kiemelkedéssel szemből bal oldalon fényszóró takaró lemezzel, ami nyitható oldalra. A Lengyel kocsikon a fényszóró előtt nem volt lemez, viszont felette sátor szerűen takart egy víz szintes és elől szögben kialakított lemezke, búvónyílása teljesen kerekített.
Felvonulási fotón közelebbi eredeti orosz, majd két Lengyel kocsi látható /MTI/.
Rejtő István fotóin, Kecelen 3 kocsi látható, ebből középen egy orosz, szélein 2 Lengyel. Az orosz országúti fényszórót javítások során le cserélték Lengyel változatúra.A közeli képeken /Zsámbék, ma Győrben található/ orosz kocsi látható, de már javított, Lengyel fényszóró kerettel.
páncélos 650645 2018. november 1. 23:49
Válasz erre
juge75 650515 2018. október 29. 14:03
Válasz erre
NDK változat? Lengyel és szovjet gyártású volt, 24 db. Facebook: www.facebook.com/BuszkeOnjaroLegvedelmiLoveg/
Sennás 650513 2018. október 29. 13:28
Válasz erre
1067740-13385-13-720
1067740-13385-13-720

Urak nemrég nem itt beszéltünk D-30ra kell "magyar kerék/gumi"? Ez véletlenül nem jó?
kls 650511 2018. október 29. 13:04
Válasz erre
Tisztelt Kollégák!
Egy Takom ZSU-57-2 készülget nálam, de elakadtam. A leírás választást kínál pár alkatrésznél NDK ill. Szovjet változat között. Természetesen én magyar gépet szeretnék. Szerintetek melyik verzió felé kellene haladnom? Illetve hol találhatnék képeket a mi gépeinkről?
Előre is köszönöm a válaszokat!
páncélos 650322 2018. október 24. 20:15
Válasz erre
Orosz technika volt. Itt konkrétumokat nem tudok, de az idevezényelt szovjet katonák egy része azt sem tudta melyik országban van. Így útbaigazítás gyanánt több esetben is segítséget kértek, amit egy-egy kisebb csoport ki is használt.
Freddy 650315 2018. október 24. 18:03
Válasz erre
Freddy 650314 2018. október 24. 18:03
Válasz erre
Köszi! Elhagyott járművet kötöttek vajon el, vagy ennyire összebarátkoztak az oroszokkal? Orosz tankra mászós barátkozásról csak a Kussuth térről tudok a sortűz előtt, de ott T-54-esek voltak.
páncélos 650287 2018. október 23. 13:29
Válasz erre
Freddy 650278 2018. október 23. 11:06
Válasz erre
Kis forradalmi hangulat:

D-44-es a forradalmárok kezén:
kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2117/21178/211787/21178760_8b24b6a2ee73a565e6a6ef5ba2523bd1_wm.jpg
Itt viszont 2:28-nál mi látható? Elfoglalt magyar ISzU-122? Volt olyan Budapesten? Vagy egy szovjet jármű? Esetleg ISzU-152?
www.youtube.com/watch
lacipapa 650127 2018. október 18. 11:28
Válasz erre
Szia!
Az Unimoggal még nem,de a Merci megvan,csak 2 ajtós kivitelben,mivel csak azt lehet kapni.
uazos 650125 2018. október 18. 10:32
Válasz erre
Köszönöm. Lassan, de készülget. Idő,idő,idő mindenhez. Már beindítottam, szépen duruzsol a kiskamaz :))
uazos 650124 2018. október 18. 10:29
Válasz erre
Ha felszerelés szempontjáből nézzük akkor igen, minősülhet eredetinek. Csepeles sztorid is igazolja ezt, ilyen volt pl a DIM uazok amiből lettek utánna a dobozos aknakeresők átépítve. Lehet hogy csak kísérlet volt, de a felszerelést azt modernizálták. (úgy ahogy modernizálták..)
Re-motorizáció hivatalosan nem került elismerésre, de azt nem árt tudni, hogy csapatnál voltak kisírletezések! Ilyen volt a Rétsági laktanyai is, ahol a 469-esekbe Avia motort tettek. Környéken élő erdészek/vadászok/vadőrök próbálkoztak is a cserékkel.
Törzsbusz 650105 2018. október 17. 20:17
Válasz erre
Törzsbusz 650104 2018. október 17. 20:16
Válasz erre
Igy van, MH 88 mindenféle változatú jogutód alakulattal. Ezek az Uazok Székesfehérváron a most nem tudom milyen hadrendi számú javító zászlóaljnál tervek alapján készültek a '90-es évek elején. Tehát nem ilyen házi mutatvány volt. Összefoglalóan Deszant UAZ -469 - alias rambo Uaz, temperasárkány, dzsiájdzsó Uaz. 88 db. készült. A betett képen saját jármű, 5 db. ilyen Uazunk van.
Sennás 650089 2018. október 17. 13:49
Válasz erre
mil195
mil195
mil220
mil220

Szia Laci ilyeneket építettél már? Talán nem is sok átalakítás kell hozzá.
Forrás:police.hu
páncélos 650088 2018. október 17. 13:44
Válasz erre
lacipapa 650086 2018. október 17. 13:29
Válasz erre
Ezeket a járgányokat hol használták?
juge75 650068 2018. október 17. 07:09
Válasz erre
Törzsbusz 650061 2018. október 16. 21:40
Válasz erre
DSC_2451
DSC_2451

Ez sem eredeti de magyar változatban készült 88 db. (vajon miért nem több vagy kevesebb?) De ettől mi még Jugéval jó barátok vagyunk! :-)
Törzsbusz 650058 2018. október 16. 21:20
Válasz erre
Szerintem értettem. Van egy - talán ide vonatkozó példám. Csepel Törzsbusz B változat. Összesen egy R-105 volt rendszeresített híradó felszerelése. Mind az ezervalahányszáz törzsbuszban. Majd egy-két alakulat parancsnoka, a náluk lévő törzsbuszba R 123 rádiót és telepíttetett. egy ilyen módosítás életszerű, a re-motorizáció viszont nem,még ha erre születtek is kísérletek de az Uazok nem kerültek re-motorizációra mint a Gaz-69-ek. tehát ha egy rádió belekerült egy kocsiba az életszerű. Csapatnál viszont nem kísérleteztek a motorral. Egyébként a Szerb háború hozott néhány módosítást talán a 107-es is ennek eredménye. Tehát értem Juge miért is írta az eredetit.
juge75 650056 2018. október 16. 19:14
Válasz erre
Az azért nem mindegy, hogy ezred, dandár vagy hadsereg szintű mentő /sebesült szállító/ az alany. A Szolnoki repülőtéren 2-2 darab volt, kettő-kettő a Főiskola és a Dandár állományában /+M-tartalék/, ezekben nem volt rádió, de! elképzelhető például, hogy Cegléden vagy Tatán volt bennük!
Ez a négy említett a 90-es évek során rótta az utat. Az biztos, hogy gyárilag nem volt egyikükben sem. Feladatkörük és az alakulat szintjük miatt lehetséges, hogy követelmény volt a rádió is. Harc közvetlenként LUAZ volt rendszeresítve, például nálunk a reptéren abból nem volt. Tehát azt is illő tudni, hogy mely időszak és mely alakulat technikai eszköze volt az építésre kiszemelt alany.
Kojak75 650053 2018. október 16. 18:24
Válasz erre
Sok sikert és kitartást!
És egy kicsit irigy vagyok!
Üdv kojak!
uazos 650044 2018. október 16. 14:04
Válasz erre
Egy időben dobálták ki a dobozos uazokból a benzines mocikat, és helyette 2.4 diesel merci motort raktak bele. Fogyasztás végett, eredeti - nem eredeti= döntse el mindenki. Nem cáfolásból, csak hogy értsd Juge miért is írta az eredetit.
Hagarának az autója.
lacipapa 650025 2018. október 15. 22:45
Válasz erre
Köszönöm mindenkinek az információkat! Rádió megrendelve (dnepromodell).
Törzsbusz!
Köszi,jöhet mindkét info,nincs befejezve a maj.ring.,csak félre tettem.
migi 650022 2018. október 15. 22:25
Válasz erre
1980 ban a Zácsh utcai mentönkben nem volt rádió , de ami kijárt hozzánk Csobánkára főiskolából abban volt rádió .
Törzsbusz 650012 2018. október 15. 19:48
Válasz erre
Az UAZ tulaját ismerem, a rádiót nem ő faragta bele,csak pótolta.
Törzsbusz 650010 2018. október 15. 19:43
Válasz erre
A rádió R-107 D változat. Persze van ez is, majd elfelejtem lefotózni mint a majomringatót is. :-) Jugével nem értek egyet abban,hogy mi eredeti,mi nem. 1990-től annyi minden változott,hogy ha a Honvédség alakított át vagy módosított valamit célszerűségből vagy szükségből akkor az eredetinek minősülhet pláne egy magyar makett vonatkozásában.
lacipapa 649810 2018. október 10. 16:45
Válasz erre
Szervusz!
Akkor mégis,csak kell rádiót faragnom? :-(
Tudnál infót a befoglaló méreteiről,v. hol találnám meg?
Azt is jó lenne tudni,akkor,hogy milyen egységek csatlakoznak hozzá az antennán kívül?Tudsz segíteni?
Kamovos 649798 2018. október 10. 09:40
Válasz erre
Szervusz Lacipapa!

Az első képen látható Sebesültszállítóban lévő rádió előlapja jobban látszik.
Az szerint az oda betett rádió R-107.

Sebesült szállító alap kialakítása mindenütt azonos.
De attól függően, hogy milyen feladatkörben szolgált bizony tettek bele rádiót is.

A képem látható rádiós felszereltség teljesen jó!
Ha szükséges akkor mondok példákat is.

Üdv: Kamovos
lacipapa 649737 2018. október 8. 20:07
Válasz erre
Köszönöm szépen.Ezek szerint,ill. juge szerint ez nem eredeti felszereltségű.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.