/ Fórumok /

Magyar Néphadsereg szárazföldi járművei

Szóljon ez a topik a Magyar Néphadsereg, és utódja Honvédség Harcjárműveiről, autóiról.
A topik a második világháború és a rendszerváltás közötti időszakot öleli fel. Témái az 1945 és 1951 közötti Magyar Honvédség, valamint az 1951-től 1990-ig létezett Néphadsereg.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.
lacipapa 651206 2018. november 15. 14:20
Válasz erre
Tároló ládát sem adnak hozzá?
És a HB készlete milyen,
lacipapa 651201 2018. november 15. 13:16
Válasz erre
Szia,rendben.Az elérhetőségedet add meg.Az enyém az adatlapomon van.
Laci
laja 651171 2018. november 14. 17:45
Válasz erre
Szia!
Nem csak a Zvezda hanem az Italeri is kispórolta:-) Ha sikerül matricát gyártanod szívesen vennék tőled egy garnitúrát az én katyusámra.
Köszi.
Laja
Miggyuri 651037 2018. november 11. 12:05
Válasz erre
bár eléggé reménytelen, de hátha: Kersek egy 1/72-es Silkára elegendő számsor-matricát, ha valakinek volna maradékban, vagy ugyanebben a méretben Magyar,Néphadsereg-es számokat. Felségjel nem kell. Azt szintén egy Silkányit (2 db) adok, akinek kell.
Sennás 650964 2018. november 9. 22:09
Válasz erre
lacipapa 650960 2018. november 9. 21:49
Válasz erre
Üdv,Mindenkinek!
Segítsetek,legyetek szívesek!A Katyusa rakétáinak,ciril betűs feliratairól nem találok olyan képet,amiről le lehetne gyártani.A Gabi képei között van egy ábra,de nagyítás után olvashatatlan.Azt hiszem az M-13-as típus.
Laci
lacipapa 650914 2018. november 8. 11:50
Válasz erre
Köszi Gabi!
Most már csak matricákat kellene szerezni a rakétákra.A Zvezda ki spórolta.Nem tudom a HB-ban van matrica a rakétákra?
juge75 650905 2018. november 8. 04:14
Válasz erre
Elektromos rendszerrel, volt egy kulcsos kézi kerekes starter. Ezzel a fülkéből vagy fedezékből indítható, késleltetéssel és meghatározható sorozatban, vagy egyenként.
www.rwd-mb3.de/technik_a/pages/bm13.htm
Muzzy 650904 2018. november 8. 00:14
Válasz erre
nem tudom, nem a szakterületem. A filmeken kívül állt a személyzet, de nem túl közel érthető okok miatt. Szerintem lehetett szabályozni, hogy egyszerre sortűzzel, vagy egymás után.
Sennás 650903 2018. november 8. 00:06
Válasz erre
Ilyenkor bent ültek a "védett" fülkében vagy kintről? Volt ezen késleltető vagy "rácsapott a piros gombra" és zsutty kifost@ az összeset egyszerre?
Muzzy 650902 2018. november 7. 23:55
Válasz erre
Biztos, hogy aksirol elektroos úton indították. A repölőgépeken is elektromos gíújtás volt, kábelezve...
lacipapa 650901 2018. november 7. 23:50
Válasz erre
Köszi,az ábrából én sem tudtam megfejteni.Már arra gondoltam,hogy mechanikusan-csappantyúval,esetleg?
Muzzy 650899 2018. november 7. 23:47
Válasz erre
Lacipapa! Sajnos a szövegből nem derül ki, hogyan működött. A szöveg szerint az indító keret egységes volt, ezt tették fel különböző járművekre Szerintem a rakéta 8 pontjánál volt az elektromos csatlakozó, mert aksiról indították a rakétákat ez biztos. Logikusan ott kellett begyújtani az indító töltetet. de még egyszer, ez nincs pontosan leírva, csak kilogikáztam.
Üdv
Muzzy
lacipapa 650898 2018. november 7. 23:47
Válasz erre
Tekerik és a kerekek légnyomását tudják belülről állítani.
Sennás 650894 2018. november 7. 20:35
Válasz erre
Screenshot_20181107-202710~2
Screenshot_20181107-...

Ez
Sennás 650893 2018. november 7. 20:34
Válasz erre
Azok ott mire valók? Azt tekerik vagy lábbal nyomják?
Sennás 650892 2018. november 7. 20:19
Válasz erre
111781_95862210_175047256
111781_95862210_1750...

Ebből nem derül ki? Fordítsd le.
atika 650891 2018. november 7. 20:14
Válasz erre
Lövésem sincs, hogy csinálták, de már engem is izgat a kérdés!
content.foto.my.mail.ru/mail/karpenko_10n/72014/h-10352.jpg
atika 650890 2018. november 7. 20:11
Válasz erre
Sennás 650888 2018. november 7. 19:46
Válasz erre
A videókon annyi látszik alulról feltolják. Kicsit "túltolják aztán vivzaejtik".Még egyik kézzel fog valamit amíg végálásba nem kerül. De olyat hogy utánna még vezetékelnék én nem láttam. Lehet a beakadós részbe van az indító beépítve. Gondold el mi hő keletkezik indításkor kizárt ezt utánna 1-2-5 alkalommal újravezetékelik.
lacipapa 650887 2018. november 7. 19:38
Válasz erre
Kösz,még egyszer,de a rakétákkal kapcsolatban a bekötésük kellene.Ill.,hogy indították őket?Gondolom elektromosan,de a kábelek? hogy voltak bekötve,ha voltak?
Sennás 650884 2018. november 7. 19:00
Válasz erre
ZiS_151_BM-13N_Katiusza_001
ZiS_151_BM-...

:)
Sennás 650883 2018. november 7. 18:59
Válasz erre
Sennás 650882 2018. november 7. 18:58
Válasz erre
Sennás 650881 2018. november 7. 18:53
Válasz erre
De a rakéták érdekeltek az meg ugyanaz.
lacipapa 650880 2018. november 7. 18:51
Válasz erre
Sennás 650877 2018. november 7. 18:37
Válasz erre
lacipapa 650873 2018. november 7. 18:28
Válasz erre
Köszönöm szépen.Nincs róla valami több infód?
Az a baj,hogy a dísszemléket levették a yt-ról.
Kamovos 650864 2018. november 7. 16:50
Válasz erre
1952 Díszszemle ZIS-151
1952 Díszszemle ZIS...
1952 Díszszemle ZIS-151
1952 Díszszemle ZIS...

Szervusz Lacipapa!

Az én válaszom egyértelműen IGEN!

Az 1952-es díszszemlén vonultak fel.

Üdv: kamovos
lacipapa 650857 2018. november 7. 15:23
Válasz erre
Üdv,Mindenkinek!
A Zvezda 1:35-ös BM-13 Katyusha épül nálam.
Szerintetek,volt ez a típus nekünk is,ZISZ-151-esre építve?A három tengelyes,dupla kerekűre?Esetleg rendszáma ,ha volna róla infótok?Csak magyar vonatkozású érdekelne!A Zil-157-re tudom hogy volt.
Próbáltam róla valami infót keresni,de többnyire maketteket és múzeumi példányokat kínált a net.A rakéták bekötéséről,meg egyáltalán nincs infóm.
Megköszönök minden segítséget!
Laci
Miggyuri 650801 2018. november 5. 17:06
Válasz erre
Ja! A magyar színekben szolgálókról!
Miggyuri 650800 2018. november 5. 17:05
Válasz erre
Urak! Segítség kellene a Silkák festése, jelzései számozása ügyében. A dolog sürgős.
juge75 650767 2018. november 4. 17:25
Válasz erre
Ami fontos: a lőszer készletét hamar el tüzelte, a tornya nyitott, zsúfolt. Reakció ideje a személyzet ki képzettségétől és gyorsaságától függött, csak nappal alkalmazható elsősorban. Ezen kívül télen rendkívül hideg, az R-113 rádiók zajosak voltak /ezeket cserélték 123-ra/. A Mig-17 jellegű légi célokat még le tudta küzdeni, de az ideális a közepes helikopter /pl Mi-8/, IL-28 méret volt. Ha betalált, a célt darabokra szaggatta a 1000méter / másodperc sebességű, 2,8 kg tömegű gránát, amit függőlegesen 8,8, víz szintesen 12 kilométerig volt képes maximálisan eljuttatni, de az ideális és hatékony távolság légi célra 4,4 km, tűz gyorsasága 200-240 lövés percenként a teljes 300 darabos lőszer készlet mellett.
juge75 650765 2018. november 4. 17:10
Válasz erre
Az arabok kezében valóban nem sokat ér... Tapasztaltam. Hihetetlenül fegyelmezetlen banda, és nem jól kiképzett /mert tojtak az órákon részt venni, inkább kolbászoltak valamerre/. Hazánkban a Harckocsi ezredek közvetlen oltalmazását végezték, ez volt az elsődleges feladatköre, ezért is volt a teljes lőszer készletének 2/4-e repesz, 1/4-e pedig páncéltörő. A torony elsősorban elektromos meghajtású, ennek vezérlő kereke a torony szemből jobb hátsó sarkában található málházva. A kézi üzemmód másodlagos. Az elsütést is erről a rúdról lehetett elektromosan végezni, de volt elsütő pedál is, amivel egyenként is képes volt elsütni a két löveget. A lőszerek harmada volt a tornyon belül töltőlécben, a többi a padlólemez alatt és a vezető melletti rekeszekben. Ha a lőszer valamiért beragadt, "hangos ürítés"-t kellett végrehajtani, ekkor a lőpor gázok miatt a kezelők gázmaszkot és kesztyűt vettek fel, mert gyakran belobbant. Maga a fegyver a szintén csapatlégvédelemre elterjedt Sz-60 lövegeken alapult, viszont a torony miatt csillapításként ellensúlyokat kellett beszerelni a dugattyúk helyett /nem fért el/, a jobb oldali löveg zár szerkezete tükör fordított volt, nem csere szabatos a másikkal, csak a többi eleme. Ide külön bal kezes töltő kezelőket kellett beosztani, kiképezni. A két löveg nagyon pontos, lőelem képzője hazai valamennyi legyártott eszközön /erre büszkék lehetünk!/, a Szír haderő részére ehhez az eszközhöz kapott tűzvezető lokátort is, ami lánctalpas alvázra telepített Szon-9 volt, alkalmazása viszont álló helyzetből települve, az Sz-60 lövegekkel azonos módon, kábelen történt /ezek csatlakozóit és jelfogóit szintén beépítették/.
gaunt1 650764 2018. november 4. 15:25
Válasz erre
Milyen feladatkörben használták ezeket a járműveket nálunk? Kizárólag légvédelmi célra? Csak azért kérdezem, mert az araboknál igen hamar rájöttek, hogy légelhárító fegyverként nem sokat ér, de földi célok ellen viszont kifejezetten hatékonyan alkalmazható. Az ottani tapasztalatok nem jöttek át ide?
Miggyuri 650756 2018. november 4. 12:33
Válasz erre
Lehet, hogy a tudatlanságom szólal meg: a felségjelzés zöld ötágú csillag közepén a fehér körben piros ponttal?
juge75 650755 2018. november 4. 12:13
Válasz erre
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 693, Szabadi István járműve
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 695, Kalocsai jármű volt, 2008, Tápiószecső
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 1253 Szabadszállás
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, 1968
watermarked-Zsu-57-2...
watermarked-Zsu-57-2  Büszke, Verpelét
watermarked-Zsu-57-2...

Festés, a csöveket gyárilag, kémiai úton barnították /ettől feketés barnás színt kapott, ami fémesre kopik/, a csőszájfékek fényes fekete színűek, Zöldre soha nem festették, ennek két oka: leég a festés a csőről, a cső léghűtését gátolja, hamarabb tönkre megy és a festék puszta tömege sem hiányzott plusz súlynak.
juge75 650754 2018. november 4. 12:07
Válasz erre
Nos, utána néztem és olvastam dolgoknak.
Igazad van, gaunt1., valóban OMSZK-ban gyártották valamennyit. De, hazánkba érkezett példányokon vegyes rendszer látható. A gyár a proto és elő széria sorozatok után elkezdte a közép szériát, ennek lapos, középen fejnek kialakított korong alakú vezető búvó nyílással, és szemből bal oldali, oldalra nyitható lemezzel el takarható fényszóróval. Az utószéria egy darabos, lekerekített vezető búvónyílással, módosított fényszóró kerettel, létra alakú préselt merevítésű ZIP /TASZT-Tartalék alkatrész/ ládával szemből jobb oldalon elől, valamint módosított far páncéllal, pót üza tartályok számára tartó elemekkel, egyszerűsített hátsó sárvédőkkel készült. A hazánkba érkezett és kezdetben Vácon összevont ezred kocsijai egy része a közép szériának megfelelő, fele pedig az utó széria elemeit tartalmazó volt, viszont a farpáncél pót üza tartói hiányoztak és a ZIP láda fedele is a közép szérián alkalmazott volt. Gyárilag zöld alváz és torony, belül nagyon halvány világosszürke festést kapott, amit később átfestettek fehérrel. A 24 példány törzskönyvi számait a front páncél gyári száma után ütötték be, ezek 57-01-57-24-ig terjedőek voltak. A járművek tornyán a két utolsó törzskönyvi szám volt festve, középen kétoldalt a deszant kapaszkodók alatt, függőleges tengely vonalában elosztva fehér, szögletes, sarkoknál kerekített számokkal. Az ezred feloszlatását követően hatosával kerültek ütegbe szervezve a Harckocsi ezredekhez, jellemzően az ezrednek megfelelő jelzésekkel. Erre jó példa a Kalocsai ezred ütegének kocsijain a toronyra festett 12 cm átmérőjű fehér korong és azt követő, szintén középre elosztott 3 számot tartalmazó toronyszám. A Szabadszállási kocsikon 4 jegyű számok voltak. Dísz szemlékre ezeket le festették./Forrás archív fotók és rokonom, Szabadi István, járműve 693 toronyszámmal 57-12 törzskönyvi számmal/Elvileg háborús helyzet vagy gyakorlat esetén kellett festve lennie/ Rétsági ezred 6 kocsiból álló ütege 1968-ban részt vett harci alkalmazásban, Léva térségében oltalmazták a csapatokat, fehér egyezményes csíkokkal a tornyon és a jármű testen. Verpelét az M-zárolt 6 kocsijával kiegészítve a Sztrela-1 technikát vett részt hadgyakorlaton, ezeken toronyszám nem, viszont csillag felségjel /Gyanúsan Matrica lehetett/ volt a tornyon kétoldalt, szintén a két deszant kapaszkodó alatt és annak függőleges tengelyében. A gyakorlaton részt vevő példányok: 57-03, 57-13, 57-14, 57-19, 57-20, 57-21 /Forrás Szollár János/
juge75 650708 2018. november 2. 21:15
Válasz erre
Megvan, köszönöm és el is olvastam. A cikk íróval is váltottam pár üzenetet még régebben.
gaunt1 650707 2018. november 2. 21:06
Válasz erre
Így van, a csehek azt az egyet használták csapatpróbákra, ahol kiderült, hogy nem jobb a saját Praga M53/59-nél. Ezért nem vettek többet.
Amúgy ha érdekel el tudom küldeni az M-Hobbi cikket, nagyon szépen bemutatja mi a különbség az alváltozatok között.
juge75 650699 2018. november 2. 19:02
Válasz erre
Egyeten példányt kaptak a Csehszlovákok, ez van kiállítva Lesany-ban. Silkát sem rendszeresítették. A Lengyel gyártmányt egy volt harckocsizótól hallottam, ezzel magyarázta az eltéréseket, amik nekem feltűntek.
gaunt1 650687 2018. november 2. 17:12
Válasz erre
Alkatrészt biztosan gyártottak hozzájuk máshol is, de maguk a járművek kizárólag Omszkban épültek. A csehek 100%, hogy nem gyártották, már csak azért is, mert ők úgy ítélték meg (egyébként helyesen), hogy a ZSzU-57-2 hatékonysága légi célok ellen túl alacsony, így a típus megvásárlása helyett inkább a saját Praga M53/59-et gyártották.
juge75 650676 2018. november 2. 15:41
Válasz erre
Az oroszokéi lehet. Viszont a löveg csövek, a irányzógép az szerinted hol készült? Elárulom: Magyarországon. Gyártották még: Csehszlovákiában is...
gaunt1 650673 2018. november 2. 15:12
Válasz erre
Sőt, olyan, hogy lengyel gyártású ZSzU-57-2 nincs is. Kizárólag Omszkban épültek.
gaunt1 650672 2018. november 2. 14:59
Válasz erre
Nem akarok okoskodni, de most éppen összezavarod azokat akik érdeklődnek a típus iránt. Amiket felsorolsz, hogy különbség az orosz és lengyel gyártmányok között, az nem a gyártó országra vonatkozik, hanem az évjáratra. A lekerekített búvónyílás, a lelemezelt fényszórókeret, és a hátsó sárvédő kialakítása ugyanúgy megtalálható szovjet gyártmányokon is.
Mielőtt nekem esnél, inkább adok forrást honnan veszem: м-хобби 2009/9 száma.
juge75 650655 2018. november 2. 06:21
Válasz erre
558869_294108834042645_2092135159_n
558869_2941088340426...
zsu572 bal oldal magyar dsz
zsu572 bal oldal...
zsu572 jobb oldal magyar dsz
zsu572 jobb oldal...

Drégelypalánkon, éles lövészeten, legközelebb egy orosz kocsi. Jelzések a lövészet miatt a tornyon /nyilak/, feliratok fehérrel az üzemanyag tartályokon "ÜZEMANYAG", olaj tartályon "M.OLAJ", szabályzat és félre tankolások miatt /Díszszemle/.
juge75 650654 2018. november 2. 06:18
Válasz erre
66035_294107810709414_166162538_n
66035_29410781070941...
73217_294107814042747_1684780936_n
73217_29410781404274...
483637_294107807376081_1925957149_n
483637_2941078073760...
483637_294107807376081_1925957149_n-1
483637_2941078073760...

Hogy teljes legyen a káosz, M-zárolt, Verpeléti járművek egy gyakorlatra előszedve, vegyesen.
juge75 650653 2018. november 2. 06:16
Válasz erre
juge75 650652 2018. november 2. 06:16
Válasz erre
Orosz kocsi sárvédő lemeze hátul, Zsámbékon /ma Győrben/.
juge75 650651 2018. november 2. 06:15
Válasz erre
73241_294112667375595_667028865_n
73241_29411266737559...
18099_294115710708624_1725505550_n
18099_29411571070862...

Orosz kocsi Tápiószecsőn vagonírozás közben, és magán kézben /Magyar volt/.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60.,
61., 62., 63., 64., 65., 66., 67., 68.