/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
Podva 580950 2015. március 10. 05:50
Válasz erre
RAL-RLM
RAL-RLM
1542104_97211_P1140664
1542104_97211_P11406...
Cellaetern
Cellaetern

Sanyi, Béla
Mindig a megbékélés de legalább a békés egymás mellet élés pártján, voltam, de ez a ma éjszakai handabandázás azért kiverte nálam a biztosítékot... A trollkodás is egy nem túl kifinomult menekülési mód a vita elől, de ti tudjátok:
Azért szögezzünk le pár dolgot:
-A 109-es futó áramvonalazó burkolatát nem Karcsi látta mindenféle színűnek, hanem a Punka-Bernát szerzőpáros.
-Zöld alapon zöld foltos CR-42-t nem küldtek az olaszok bizonyíték rá a győri levéltárban fellelt buletin, ahol is szépen végigmennek sorozatszám csoportonként, hogy milyen vászonmegerősítést kell alkalmazni a különböző időben gyártott gépeken: a végén ott van az egységesen alkalmazott festési séma leírása: Sárga alap, zöld barna foltozás, ha nekem nem hisztek kérjétek el Déneséktől. Hogy 42-től milyenre festették ezeket a gépeket viszont ma is kérdés...
-Nem akarok RLM-ezni túl sokat, de becsatolok egy mellékletet, hátha nem ismeritek nagyon tanulságos... A RAL6003-at és a RAL8019-et megtaláljátok rajta, és még tudjátok hol? Abban a bizonyos G-55 jelű Hadianyagok színfoltos festése című HM utasításban...Ott éppen Zöldesszürkeként és Gesztenyebarnaként szerepel...(Nem ahogyan hibásan vörösesbarnaként a Punka-Bernát szerzőpáros az MRT-ben leközölte) És hogy mi erre a bizonyíték nem más mint a Kralyer katalógus (azt is mellékelem, a gyengébbek kedvéért aláhúztam a repülőn való alkalmazásra történő utalást...) Amit szombaton a Rebekán közönség előtt összehasonlítottunk a fenti RAL számokkal és azonosnak találtunk...
-Tudom most az jön, hogy ez a krayer katalógus nem G (G mint Germán?) színsort tartalmazza... A G-55 rendeletből ismert egy '37-es '38-as és '39-es kiadás is ugyan azokkal a színekkel. Arról hogy a G színsort az utasítással ellentétes színben akarták volna miért nem maradt egyetlen utalás sem? Miért kellett nekünk kétféle barna kétféle zöld? (Ezt a Kérdést Muzzy tette föl amire még mindig nincs válasz a másik oldalról)
-Tudom erre most az jön, hogy a festékkeverés technológia nem tette lehetővé az utasítás betartását: Ennek cáfolatára meg itt a 3. melléklet egy Cellaetern katalógusból: a Krayer azzal henceg, hogy mindent ki tud keverni, bármilyen színkártya alapján (ettől még a hordozóval lehetett gondja)
-Végezetül itt a piszkos sárga problémája: Lehet hogy Karcsi rossz helyen kereste a megoldást, Egy LW szakkönyvben, Lehet hogy egy RAL katalógus kézenfekvőbb megoldás lett volna. Szolnokra valószínűleg ez tisztázódik majd
Nem hoztam fel a roncsokat, de elhihetitek, hogy a zöld és barna szintén G-55 szerinti szín.
Mi van ezzel szemben a HFC tábornak? pár félreazonosított roncsról vett színminta, meg hit a receptben...oszt kisnyúl
Üdv Viktor
Alexandros 580949 2015. március 10. 01:12
Válasz erre
Szia Bélám!
Dehogynem!Azt a nyolc oldalt főleg,már el is aludtak,úgyhogy tovább olvasom,de rengeteg időt elvesz az olasz anyagom átnézése.Ilyen színekben pompázó olasz gépet eddig nem találtam,csak ámulok és bámulok.Arra gondoltam,tán írni kellene Maurizio Di Terlizzinek,hátha tudna segíteni.Rémlik,mintha a Hajdúbagoly század repült volna ilyeneket,persze lehet,hogy csak városi legenda.A NSGr7- nek voltak dekoratív gépei,de azokon mintha lett volna valamilyen ződ is,nem?
Üdv.N.S.
Gabi,kegyelmezz nekünk!
Gabusch 580948 2015. március 10. 01:02
Válasz erre
Kedves Durál!

A magyar festékgyárak (mint pl. a Krayer) alkalmatlanok voltak német színek gyártására?
Durál 580947 2015. március 10. 00:42
Válasz erre
Sanyi, nem olvasod az MRT 2015 könyvet. Pedig valami jó esti mesét a gyerekeidnek mindig kéne szolgáltatni. Én ma este olvastam pl Karcsitól a következő érdekes színelemzéseket: Bf 109 futólemeeén a színkártyái segítségével RLM 65-t talált (Bf 109 D lehetett? Találhatott volna RLM 78-at is, mert a 40 db Bf 109E- gépünk között voltak Afrika-festésű gépek is. Ha talált volna 78-as színt, az is azt bizonyította volna, a Krayer átcsomagolta a 78-ast, nem volt önálló magyar festékgyártás). Aztán a Böszörményben lezuhant Cr-42 sem semmi. Eleink valamit tudtak a felmelegedésről, mert Karcsi a gépen szürke alapon zöld barna foltokat talált (semmi zöldet), amit aztán feketével felülfestettek. E szép sivatagi, Kalahári foltos gépet aztán a "Böszörményi Bagoly", vagy "Hajdubagoly" század repülhette, mert feketére volt átfestve. Sajnos a Merricket nem vette kézbe, milyen fekete volt a fekete az RLM szerint. Így a magyar repüléstörténetet nagy veszteség érte. A gép alját alaposan át volt mázolva 65, majd később 76 kékkel. Szegény olaszok hiába küldtek gyönyörű szép tiszta olasz ezüst festésű Falcokat, meg később ződ alapon ződ foltos, ezüsthasú gépeket, jól telenyomták őket RLM-el. Sivatagi festéssel. A Garaifivérek hogy örülnének, ha kiderült volna, milyen RLM feketébe borult nagypapi gépe.Tán az is lehet, a német NSGr7 egyik éjszakai csatagépe tévedt volna ide Horvátországból, vagy Grácból, azoknak elég egzotikus festése volt.
Durál 580945 2015. március 10. 00:23
Válasz erre
Van igazság abban, amit írsz. A Herbig képviselete a budai Uri utcában volt. Biztosan vásároltak, meg használtak német festékeket repülőkön, csak nem pl a Sólymon. A magyar repülőgépgyártásnak és üzemeltetésnek többszáz tonna és sokféle festékre és lakkra volt szüksége.Közben a magyar festékipar is termelte a maga sokszáz tonnáit hadi célra. Mindennek megvolt a maga helye. Az itt fórumozók egy részenek álláspontja az Übermensch szemlélet. Mindent csak a németek tudtak. Mások: a háboru közepén kezdték pl hazánkban a lokátor kifejlesztését és 44-re már 3 működő típus is volt és eljutottak oda, hogy a Hold távolságmérésén gondolkodjanak (45-ben megvalósult). 1938-ra készen volt a Jendrassik légcsavaros gázturbina, tőle származik (szabadalmaiból) a turbinaépítésben alkalmazott megoldások 90%-a. A német V-2 rakétában a Sarkcsillagra pozicionált helyzetérzékelő fotocella magyar gyártmányú volt. De festéket nem tudtunk gyártani és a színvak magyar mesterek nem tudtak színeket kikeverni önállóan sem...
Alexandros 580944 2015. március 10. 00:05
Válasz erre
Ez itt mit csinál?Ecsettel festi le a Messer egész belsejét?Vagy csak a rádiótér valamelyik tartóját,vagy kisebb sérülést javít?Ez Willi bácsiéknál technológiai előírás volt?
N.S.
Alexandros 580943 2015. március 9. 23:58
Válasz erre
Andris,dolgozz meg érte,keresd vissza.
Üdv. Sanyi
Gabusch 580941 2015. március 9. 23:36
Válasz erre
Kedves Sanyi!

Azt én pontosan tudom, hogy elvileg megtalálhatók a színek. Majd, ha egyszer sikerül végre eldönteni a tutit. :)
Amúgy nem igazán makettezem repülőket, MKHL-t meg végképp nem (na jó, talán egyszer majd a Horthy-ét), de egyszerűen nem bírom megállni, hogy ne szóljak bele ebbe a lassan már monty pythoni magasságokban szárnyaló eszmecserébe.
Alexandros 580940 2015. március 9. 23:25
Válasz erre
Az ilyen összetételű magyar CR.42... alatt a homok,barna,zöld színkombinációt értettem.Talán a Győrben talált hawanna sárga,lomb zöld,gesztenyebarna?
Alexandros 580939 2015. március 9. 23:20
Válasz erre
Szia Gabusch!
Erre adta meg Gyuri és Dénes,valamint Károly is az Fs. kódokat,csak más-más szemszögből.Ezt a forgalomban lévő helyettesítő táblázattal átválthatod az általad választott makettfesték márkára.
Nem fogod valószínűleg mindegyiket megtalálni,de sok egyeztethető azért.
Üdv. N.S.
Alexandros 580938 2015. március 9. 23:13
Válasz erre
Krayer színkártyák
Krayer színkártyá...
Cr 42 Kör Ász
Cr 42 Kör Ász

Szia Kamovos!
,,én már képes vagyok gondolkodás nélkül,is elolvasni mi van a színek hátuljára írva."Ez nagyon jó,mert akkor megtudod mondani,hol van ráírva,hogy G.11xx.
felteszem,lehet,hogy csak én nem látom.
"...Hanem,mert bár repülő,de többnyire a földön van.Ezért a terep tarka álcaszín rajta felül." Így igaz!Meg sok mindenen még,például a hangárokon.A mellékelt fotón a CR. 42-es és a hangár egyforma színűek.Tudtommal a Hangárok homok (legyen piszkos sárga),zöld,barna álcázást kaptak.Legalább is ezen a képen ilyen van.Melyik gelb. van a gépen és a hangáron(1939),valamint a színkártyán(Dunkelgelb-Magó közlés összehasonlításra),melyet a németek csak 1943-ban vezettek be. Ilyen színösszetételű magyar CR.42 van az Ali E Colori olasz kiadványban is,olasz repülőtörténészek szerint.A hangár valószínűleg a Krayer Chamolin terepszínű festékével van festve.
Tudod-e,hogy a RAF. zöld-barna álcázószíne honnan ered?
Színkevergetésen Viktor és Zoli makettfestékekből való keverési ötleteire gondoltam,ha félreérthető lettem volna.
Üdv. N.S.
cimber 580935 2015. március 9. 22:30
Válasz erre
Andris ne legyél maradi.
Tudod jól, hogy a Panzergraut-t is lehet RLM 65-tel festeni. :-))
cimber 580934 2015. március 9. 22:25
Válasz erre
Félre értesz Sanyi.

Nem ítélem el, csak a nagyközönség számára a hiteltelenség borzasztóan nehezen orvosolható.

Látod én egyszerű makettezőként, nem kutatóként olvasom a diskurzust.
Számomra "bélyegként" lebeg a kutatás felett az iratok "megmásítása".
Egyszerűen ilyet nem lehet tenni.

Leírtam tavaly is, tartom magam továbbra is ahhoz, hogy a MKHL teljes körű ismerete nem létezik a Luftwaffe ismerete nélkül.
Én ehhez ragaszkodtam annak idején nem máshoz. (...és akkor még nem volt Karcsi kutatási anyaga.)
Nos azt hiszem ezt az utóbbi időszak kutatási munkája - lásd Herbig téma - valamelyest alátámasztja.

..és tudod jól, megvannak a saját színeim magyar tarkára, ezen jottányit sem fogok változtatni és mint tudod, festettem D Messert "Krayertarkára", csak a íze kedvéért. (Szolnokon ott is lesz.)

De ez "csak" makettezés, a kutatás sokkal komolyabb dolog.
Ott nem lehet rossz színt használni, mert a könyv lapja nem mosható le utólag...

Barátsággal: Roli
Gabusch 580931 2015. március 9. 22:12
Válasz erre
Ezt én már egyszer közvetve megkérdeztem. Valahogy úgy, hogy mi a biztosíték, hogy a Krayer nem német színeket szállított az MKHL-nek, hanem valami sajátot.

Merthogy elég valószínű, hogy a hazai makettezők nem Krayer, meg Herbig festékkel akarnak Héja makettet festeni, hanem mondjuk Vallejoval, AK-val, Gunzéval, stb., de lehetőleg a maximális színhűségre törekedve.
AndrásH 580930 2015. március 9. 22:11
Válasz erre
"Az elforgatott fotót ezen a fórumon már Dénes tisztázta,ha jól tudom"
Kicsit frissítsd fel az emlékezetem. Nem emlékszem, melyik fotó helyett került be véletlenül a könyvbe? Melyik roncsdarab van a jelölt FS színnel festve?
Freddy 580928 2015. március 9. 22:00
Válasz erre
Egyébként az miért nem lehet, hogy mindenkinek igaza van? Hogy volt német import, és mellette magyar gyártás is? A magyar ipar 38-45 közt gyártott a németeknek pisztolyt, puskát, repülőgéppuskát, még egész repülőgépet is. Komoly együttműködés volt a két ország között, a német hadsereg igényeit a német ipar egyedül nem tudta kielégíteni.
Alexandros 580927 2015. március 9. 21:49
Válasz erre
Szia Roli!
Az igazság az,hogy már nem emlékszem,az org.-on makett volt-e vagy eredeti.Ha makett,akkor nem bizonyíték.Ha valaki esetleg emlékszik rá,vagy mentette,megírhatná vagy feltehetné.Bevallom,engem az is meglepett,hogy azt írták itt tegnap,hogy sok RLM.szám csak kitaláció.
Igen,azt írta Béla,hogy ha megvannak az összetevők,akkor ki lehetne keverni otthon is.A mostanival meg azt írja,hogy a legbiztosabb,ahogy ők is használták az ACE-nál a műszeres mérés.Az első elég a makettezéshez,a második meg az elméleti és gyakorlati bizonyításhoz.Az én olvasatomban ennyit akart ezzel közölni Béla.
Az elforgatott fotót ezen a fórumon már Dénes tisztázta,ha jól tudom.Ezenkívül az évkönyvben is szólt róla.
Ha minden kutatót elítélnénk mert tévedett valamiben,hol tartana a világ.Schliemann is tévedett,mikor azt állította,hogy megtalálta Tróját,ezt ma már tudjuk,de mégsem ítéli el ezért senki,hogy Kiss Józsefről már ne is beszéljünk.Ettől még komolyan kell vennünk.
Baráti üdvözlettel Sanyi.
AndrásH 580926 2015. március 9. 21:43
Válasz erre
messzer_lemez_3
messzer_lemez_3

A RAL meg az RLM színskála ugyanúgy ipari felhasználásra volt kitalálva, mint az FS meg a BS. Ennyit a viccről.

Ha már a poénok és az FS színskála kapcsolatánál tartunk, emlékezzünk meg arról a jeles könyvről, ami ezt a lemezt a bekarikázott FS színnel azonosította. Na ez a vicc.
cimber 580924 2015. március 9. 21:31
Válasz erre
Sanyi!

Az internet az a hely, ahol olyan sok marhaság jelenik meg mint sehol.
Az RLM 83 kék verzióról:
Valaki felvetette, de, hogy kutatott-e pl. a gyártóknál azt senki nem tudja.
Folyamatosan ezt hiányoljátok, az eredeti iratokat...stb.
Most pedig egy makett alapján elhiszitek, hogy a 83-s CSAK KÉK szín lehetett?
Hát ez számomra azért eléggé visszás. ;-)

Volt szerencsém látni eredeti 109-es festési iratokat - scannelve könyvben - és ott az RLM 83 (Farbton 83) zöldként szerepelt.
Most akkor mi van?

Egy neten megjelent úszótalpas makett - ki tudja honnan, kitől - amivel szemben van egy korabeli festési utasítás, plusz eredeti, certifikátos színminta, ahol a Ft83-as szintén ződ?

Melyiknek higgyek?

De tudom Durál mit látott.
Egy csomó vicces színmintát!
Ha VALÓBAN látta a W&B színmintát, ahhoz hozz tette a Héja lemezt és továbbra is azt állítja, hogy Krayer 70-es a szín, akkor Karcsi fusiban átfújta színt, amikor Durálnak megmutatta. :-)

Sanyi, annyi illúzió, ködösítés van arról, hogy Durál mit látott, mit tud, mit hallott, látott, de ebből valamiért nem akar semmi feltörni.
Tisztelem őt - ahogyan Téged is ezt tudod jól -, mert nagy alakja a magyar repülés kutatásnak, de makacsul ragaszkodni olyan dolgokhoz, amelyek gyakorlatilag cáfolva vannak, nem vezet jóra.
Sanyi, csak egy kicsit nézz vissza, gondold át.
Az imént még arról volt szó, hogy otthon egy kimosott trinátos dobozban ki lehet keverni a festéket, az "nem nagy ügy" most meg 1.5 milliós festékmérő műszerről van szó.
Az olvasó csak azt látja megy a csapongás, a kitérő válaszok sokasága, ami nem vezet jóra.

Egy dolgot tudok és ebben nem ismerek pardont.
Aki korhű dokumentumokat megváltoztat, az történelmi tényeket hamisít meg.
Itt egy konkrét irat tartalmát változtatták meg, ez Podva idézetéből 100%-osan bizonyítható.
...és akkor az elforgatott fotóról nem is beszélve...
...hogy ezt ki tervezte el, és ki az aki erre rábólintott nem tudom, de hiteltelenné tette az egészet.

Erről, mi a véleményed?
Mennyire vehető komolyan egy ilyen kutató, mennyire tekintsük tárgyilagosnak?
Idézd fel az eredeti és a citált idézetet?
Nem elkeserítő Számodra az ilyetén valóság ferdítés?

Sanyi ezek az alapok, innen lehet továbblépni!

Innentől lehet bogozni, hogy minek mi a receptje, mit lehet vele kezdeni.
De eddig HITELESEN KELL ELJUTNI!

Tisztelettel: ROli
cimber 580920 2015. március 9. 21:15
Válasz erre
Szia Karesz!

Megértelek.

Ha megtennéd, hogy a Héja lemez mindkét oldalát bemutató fotót feltöltöd, azt megköszönném.
Ha már az "ádör szájd" nem akar válaszolni, fejtsük meg - bizonyítsd be - hogy milyen színű az a lemez.
Az sem baj, ha egy vicces Merrick-Kiroff vagy W&B színminta is látszik a fotón.

Engem ez a típus érdekelne igazán, de sajnos nem kaptam érdemi választ még Tőlük.
(Durál szerint Krayer 70, szerintem meg nem...)
Alexandros 580918 2015. március 9. 21:12
Válasz erre
Szia Cimber!
Igazad van csak az a kérdés,hogy melyik szemszögből nézzük!
Te honnan tudod,hogy Béla mit látott és mit nem?
Az ORG.-RA F.S. feltette az összes színkártyáját,szigorúan belső használatra,ha máshol nem,de ott mindenki megnézhette.Az org-on szintén látható volt az RLM 83 kék egy hidroplán úszótalp formájában,azt hiszem Páli Miki tette fel.Most nincs kedvem végignézni,de mintha Béla írta volna,hogy lehet az olasz szín is.Ha nem írta volna én igen,és mégegyszer le is írom a kedvedért.Persze Gábor sok mindent törölt,meglehet ez is benne volt.A miért lehetséges,hogy.., is leírtam akkor.Ha gondolod mégegyszer leírom.
Üdv. N.S.
AndrásH 580917 2015. március 9. 21:00
Válasz erre
nem kiforditott messzer
nem kiforditott...

Kreatívabb emberek ezt meg tudták oldani kifordítás nélkül is.
Alexandros 580915 2015. március 9. 20:58
Válasz erre
Szia Elektró!
Én megértem az aggodalmadat,de sajnos nem ül otthon mindenki tonnányi eredeti levéltári dokumentumon,meg roncsokon.Ha így lenne,akkor csak a Bernád-Punka szerzőpáros és Károly vitázhatnának itt,esetleg még Emerick és Norbert,mert Ők könnyebben hozzáférnek.Így mindenki előveszi a kis saját összegyűjtött információját,és abból okoskodik. Szerintem.
N.S.
Vadász 580914 2015. március 9. 20:56
Válasz erre
Sanyi!

Az a gyanúm, hogy valamit nagyon nem értesz.
Alexandros 580907 2015. március 9. 20:49
Válasz erre
Szia Pisti!
Valóban nem,csak RLM. jelölést.Amit én írtam azok közül melyik nem az?
Üdv N.S.
AndrásH 580905 2015. március 9. 20:40
Válasz erre
Én nem ismerem a pontos módszert. De egy biztos: ha műszer nem volt, akkor kizárásos alapon a szemükkel :D
Referenciakártyák voltak, azokat eljuttatták a gyártóhoz. Hogy aztán a gyártó milyen módszerrel hasonlította, milyen tűrés volt ami még belefért, mekkora eltérés ami nem, arra én sajnos nem tudok válaszolni.
Gabusch 580903 2015. március 9. 20:31
Válasz erre
Ha 70-80 éve nem volt színmérésre alkalmas műszer, akkor lehet tudni, hogyan ellenőrizték a festék színének megfelelőségét? Színkártyákkal, szemrevételezéssel? Valahogy csak meg kellett oldaniuk.
AndrásH 580897 2015. március 9. 19:59
Válasz erre
És csak kíváncsiságképp: Mit szeretnél megmérni a műszerrel? Melyik az a két minta, amit szerinted érdemes lenne összehasonlítani? Ugye nem a több mint fél évszázados katalógust meg a konyhában kikevert Trinát lakk-pigment keveréket?
Horvath_Balazs 580893 2015. március 9. 19:47
Válasz erre
Durál 580892 2015. március 9. 19:45
Válasz erre
Manapság csak pénz kérdése színmérő műszer beszerzése, 300.000-1.5000.000 Ft körül már tisztességes műszert kapni. Tehát innentől vált lehetségessé az objektív színmérés.
A vizuális színméréshez, jobban mondva az összehasonlításhoz etalon kell, tehát egy "norma szerinti" minta valamint az attól való megengedett eltérést bemutató minta. Másképpen az un. 10 % eltérést az ujjából szophatja az illető MEO-s.
magoo 580891 2015. március 9. 19:45
Válasz erre
Tisztelt Fórumozók!
Ennek a topiknak a leválasztása a könyvek, folyóiratokból, az én felvetésem volt. Úgy gondoltam, hogy a parttalan vita ott meg volt, mert beregisztráltak azok, akik új információkat akartak ismertetni és egy másik topikkal elkezdődhet egy adatbázis kiépítése. Arra gondoltam, hogy feltöltöm a roncsfotókat, hogy legyen egy tárhely, ahol eléri, aki látni akar valami kézzel/szemmel foghatót. Ma már ott tartunk, hogy a szemének se higgyen senki, ha én mutatom. Tehát a makettezéshez elengedhetetlen szemünk sem alkalmas semmire!
Véleményem szerint a totál és a kicsit magyar teória a doksizással, a portásozással, a trafalgarozással, és a pusztavámozással (ezek önmagukban kérdőjelezik meg az elfogulatlan és hiteles kutatást), valamint az általam megtalált dokumentumokkal már megdőltek. Ezzel egy maradt talpon a német eredet valamilyen formában. (RAL/RLM)
Arra gondoltam, hogy most már olyan kisebb kérdéseket kell megtárgyalni, mint a RAL számok, Héja-M hasának a színe, stb. E helyett kiderült, hogy a szakvélemények semmisek, az eredeti festett színminták és felpolírozott roncsok semmit sem érnek. Nekem is van eredeti festett színmintám, mint a svájciaknak, de ez sem jó!
Eddig csak egy célt tudott kiszolgálni az oldal: segített megmutatni, hogy mennyire hiteles kutató/szakértő/makettező, aki semmilyen bizonyítékot sem fogad el, mindent jobban tud és az RLM minták viccesek. Először kevergessünk, most már mérjünk műszerrel. Egyre ingoványosabb a talaj…
Az sem mindegy, hogy hány ember érdekeit képviseli a jelenlegi vita. Nem látom a magyar teória névtelen tömegeit, sem itt, sem a Rebekán! Akkor van létjogosultsága arról vitatkozni, amiről már bebizonyosodott, hogy nincs a portás jegyzetei alapján. Nos ezért nincs értelme ide írni!
Már a szemünknek se higgyünk, de nem gyötör a kétség, hogy mi lesz Szolnokon a verseny munkákkal! Természetesen értékelve lesznek, szemmel. Bármely makettező, aki ezt nem fogadja el, kérem előre, hogy ne is nevezzen, mert nem fogunk műszerrel értékelni!
Viktor!
Amiket, és akiket felsoroltál, nem a magyar teóriát erősítik és tényleg hasznos felvetések voltak. Norbi és Emerick doksijai tényleg jók! Megemlítenél néhányat a másik oldalról is.
Ha megengeditek és egyet kiemelnék. Béla fotója a svájci színekről! Aki látta a Krayer katalógust tudja miért….
magoo
AndrásH 580890 2015. március 9. 19:44
Válasz erre
Mire ment '44-ben 1000 kiló zöld?
Durál 580888 2015. március 9. 19:31
Válasz erre
Podva: milyen belső felülete volt a Héja M-nek ződre föstve? A törzs hátsórész? Vagy csak a szerelőnyílás fedél? Mert azt könnyen el lehet végezni. A törzs hátsórészt akármilyen színnel lefesteni, befesteni, szép mutatvány lehet. Én úgy tudom elképzelni, a hátsórészt kifordítják, mint egy papírzacskót, lefestik, majd visszaforgatják. Legfeljebb a lemezeket felszegecselés előtt lefújták a világoszöld könnyűfém alapozóval, mert az véd korrózió ellen is. A Mávag Héja kabinról nincs túl sok fotó, amin pláne az oldalfal is látszana.
Durál 580887 2015. március 9. 19:23
Válasz erre
András: a Krayer a könnyűfémre való terepszín sárgát (H.1795) először 1938.X.14. ajánlja a Mávagnak (valószínűleg a Sólyom programhoz, amelyhez a megrendelést júliusban kapta a cég). Szintén ekkortól van adat könnyűfém terepszín barna ajánlatról is a Mávag részére. (színkód nincs megadva) A G.1103. színminőségben könnyűfém terepszín zöld 44-ben 1000 kg-s mennyiségben fordul elő, mint megrendelés.
AndrásH 580885 2015. március 9. 19:21
Válasz erre
"a kellő pontosságú műszerek csak az utóbbi évtizedekben jelentek meg"
Köszönöm, erre voltam kíváncsi. Sejtettem, hogy így van, de nem ismertem annyira a témát, illetve még nem olvastam utána. Tehát a 30-as 40-es években nem használtak ilyen berendezést, így objektív mérés hiányában egy szubjektív toleranciát adtak meg a színárnyalatokhoz.
Mit bizonyítana egy ilyen berendezéssel mért színeltérés, ha eredetileg nem kellett, nem is lehetett ilyen mérés alá vetni az előírt és gyártott színeket, azaz nincsen ilyen módon meghatározva a megengedhető eltérés?
Horvath_Balazs 580882 2015. március 9. 18:42
Válasz erre
Lehet, hogy teljesen OFF, amit írok - ez esetben kérem a moderátorokat, töröljék a hozzászólásomat, és beírom OFF-ként.

Engedjétek meg, hogy a festett felületek színének mérésével kapcsolatos emlékeimet, tapasztalataimat közzétegyem - talán ez tovább "árnyalja" a képet, ahogy említettem is a szombati ReBeKán. Az alábbi ismereteket az autóipari ténykedésem során szedtem össze, és a tévedés jogát fenntartom! Bizonyára léteznek más eljárások is.

Az iparban már a XX. század elején jelentkezett az igény a színmérési módszerek kidolgozására és megvalósítására, mert az emberi színérzékelés erősen szubjektív
folyamat: a környezeti tényezőkön (pl. megvilágítás) túl függ az egyén látásától, hangulatától stb. is. Ráadásul a tudományos álláspont szerint emberi "színemlékezet", pontosabban "színárnyalat-emlékezet" nem létezik, azaz hiába láttunk egy adott színt több ezerszer, az eredeti minta nélkül nem tudnánk kiválasztani egy színkártya sorból ugyanazt az árnyalatot. A mérés matematikai modelljét viszonylag gyorsan sikerült megalkotni, ugyanakkor a kellő pontosságú műszerek csak az utóbbi évtizedekben jelentek meg.

Az autóipar bizonyos területein kiemelt fontosságú vizsgálat a különböző (anyagában, vagy felületén) festett alkatrészek színének numerikus meghatározása. Egyrészt így lehet ellenőrizni, hogy az adott szín mennyire felel meg a vevői követelményeknek, másrészt ennek segítségével lehet garantálni, hogy a különböző beszállítóktól származó alkatrészek (pl. egy kormánykerék vagy egy műszerfal esetén) színre ne nagyon üssenek el egymástól.

Az általam ismert mérés során az adott színt egy képzeletbeli háromdimenziós derékszögű koordinátarendszer koordinátáival adják meg, ezek jele a, b és L. Az a és b koordináta a vörös-zöld ill. a sárga-kék tengely mentén adja meg a vizsgált színt, az L pedig azt mutatja, hogy ezen belül a szín mennyire világos/sötét. (Ez egyúttal azt is bizonyítja, hogy fekete-fehér /helyesebben szürkeárnyalatos/ fotóról miért nem lehet egyértelműen megállapítani az eredeti színt; az ilyen fotón a háromból csak egy koordináta, az L szerepel, valamilyen leképezés útján.)

Megmérünk egy adott felületet, többször, több ponton, ebből kapunk egy L-a-b értéksort - amivel így nem sokra megyünk. Szükség van egy eredeti színmintára! (Nálunk ez egy kb. A5 méretű műanyag lap szokott lenni, amit a vevő biztosított számunkra.) Ezen a mintán ismét elvégezzük a méréseket, ebből ugyancsak születik egy L-a-b sor. A két mérési sorozat átlagolásából, majd az L-a-b értékekből adódó, "delta E"-nek nevezett színkülönbség kiszámításából, illetve értékeléséből kapunk eredményt. Ökölszabályként azt szoktuk alkalmazni, hogy ha a "delta E" értéke 1, vagy annál kisebb, akkor a két szín (a vevői minta és a mérendő szín) között nincs látható különbség.

Ez így talán szépen hangzik, ám a saját tapasztalatom azt mutatja, hogy a mérés meglehetősen nagy értékszórással működik, azaz nem garantál tökéletesen megbízható eredményt. Lehetne mérést végezni pl. a már többször említett roncsdarabokon és a Krayer-RLM-RAL-FS-stb. színkártyákon, ám szerintem ennek nem lenne értelme, mert a viszonylag kis felületek fokozzák a mérés pontatlanságát, ráadásul a mérés sem olcsó. A kvázi hiteles összevetéshez szükség lenne egy időgépre! :-) A mostani műszerrel vissza kéne menni pl. 1938-ba, megmérni, amit lehet, majd visszajönni a jelenbe, és a rendelkezésre álló színmintákat ugyanannak a műszernek ugyanabban az állapotában (az elektronika öregedése nélkül) megmérni, és ezeket az értéksorokat összevetni. Időgép híján ezt egyelőre felejtsük el...
Gabi 580879 2015. március 9. 18:25
Válasz erre
Szia Elektro!

Sajnos teljesen igaz amit írsz, sok esetben nem hajlandóak arra választ adni amiről a kérdés szól. Ez két dolog miatt lehet:
1. véletlenül átsiklott a kérdés fölött, nem vette észre. (árnyalja a képet, ha ez már többedjére fordul elő, akkor rögtön megdőlt ez a teória)
2. Csak olyan választ lehetne rá adni, ami megdöntené az eddig állítottakat, ebben az esetben könnyebb átsiklani rajta, mint beismerni a tévedést.

Nem tudom észre vettétek-e, hogy Karcsi már régóta nem szólt hozzá, gondolom ez azért van, mert látja, hogy nincs értelme, mert csak a rizsázás megy, ahelyett, hogy konkrét dolgok kerülnének vitára, bemutatásra, bizonyításra. Lassan már ott tartunk, hogy a svájci Milka tehén liláját is beazonosítjuk mikroszkóppal, de a topik alapvető céljához nem nagyon jutottunk közelebb.
Viktor! Örülök, ha te úgy látod, hogy van valami értelme az eddigieknek, szakmailag többet tudsz belőle kihámozni, az én olvasatomban nem sok előrejutás volt.
Megpróbálhatjuk utoljára, hogy felkerül egy eredeti kérdéssor, és addig amíg azokra nincs egyértelmű válasz, addig minden egyebet törlök. Ehhez viszont arra van szükség, hogy a válaszok tömörek, áttekinthetőek, értelmezhetőek legyenek, ne veszítsem el a fonalat a harmadik mondat után, amikor már köze sincs a kérdéshez.
Rajtatok múlik, hogy szeretnétek-e ezt.

Gabi
Vadász 580878 2015. március 9. 18:08
Válasz erre
Bubu!

Minek?

Eddig is szemmel néztük, ezután is azzal nézzük.
Vadász 580876 2015. március 9. 18:06
Válasz erre
Andris!

A bérmunkáról még nem is esett szó.
Gabi 580875 2015. március 9. 17:55
Válasz erre
Szia Sanyi!

1. A válaszomból nem egy adatot kell kiragadni, hanem összeségében értelmezni, és úgy már mást mutat.
2. Kérem mellőzni a Nagyrabecsült szót, a fórum olvasóinak nem kell tisztában lenni a kapcsolatokkal, használjátok egymással szemben a magán levelezéseiteknél.
3. Nem fogadom el, hogy Dénes a nagy leterheltsége miatt üzen rajtad keresztül, mert ugyanannyi idő ide beírni, mint levélben elküldeni.
A fentiekről a téma befejezve, kérem tudomásul venni!

Újabb irányelv a jövőre nézve, ez mindenkire vonatkozik:
A témához csak az szólhat hozzá, aki regisztrált az oldalra, nincs postásozás, másnak a megkérése, hogy ezt vagy azt tegye fel, mindenki a saját véleményét írja le. Az ilyen, "közvetített" jellegű hozzászólásokat törlöm a jövőben.
A fenti pont szintén nem vita téma, nem kérem véleményezni!

Gabi
Podva 580863 2015. március 9. 14:09
Válasz erre
Sziasztok

Megértem hogy páran csak és kizárólag a rossz dolgokat látjátok, de azért van valami kezdeménye egy előremutató ötletbörzének is... Horváth András bedobta az RLM-RAL rokonságot Romsits Ádám kitúrta, hogy milyen RAL színkártyát kellene keresnünk, mert különben rés van a pajzson. Számvéber Norbert dokumentuma révén mindenki tudja, hogy mikori a színkatalógus... Személy szerint egy csomó mindent tanultam ebből a diszkusszióból. Persze vannak akiket nem lehet meggyőzni ez sajnálatos, de hagyjuk. Hitbeli kérdésekkel nincs mit kezdeni. Magyarázd el a muzulmánnak miért jó a füstöltszalonna... Minek?
Lépjünk tovább
Itt vannak az aktuális kérdéseim:
-Lehet valahol fellelni RAL-G2 katalógust?
-A szolnoki Héja-M belső felülete RLM 71 volt, adódhat ebből, hogy a kabinbelső is ilyen színű?

Válaszaitokat előre is köszönöm
Üdv Viktor
AndrásH 580862 2015. március 9. 13:57
Válasz erre
Nagyjából ezt jelenti. Tehát meg lehet benne nézni, hogy a 36xxx egy világos szürke, meg jó arra is, hogy kiválasszák melyik szín tetszik, és milyenre fessék a kerítést, telefonfülkét, akármit.
De a pontos színazonosításra ipari körülmények között nem alkamas ekkora méretben, és ezt nem én mondom, hanem ez az előírás. Az Ullmann mintáknál nemcsak a méret a problemás, hanem az is, hogy fényesek. Építettél már makettet, tudod, hogy a fényes festék sötétebbnek látszik, ezért egy matt felülettel összehasonlítani nem lehet.

Példának hozva az F.S. rendszert, a módszer nem változott: a németeknél az RLM meghatározta, hogy ilyen színeket, festékeket kell alkalmazni az általa megrendelt repülőgépen, hadieszközön. Az RLM nem vett festéket, vagy legfejlebb tesztelési-kiválasztási céllal. A közvetett beszállítónak (a festékgyárnak) kellett megfelelnie ezeknak a specifikációknak, hogy a kész terméket (a repülőgépet) átvegyék. Tehát ha '41-ben az RLM előírta, hogy ezentúl 7122-es egyrétegű festékkel kell festve legyen a neki leszállított repülőgép, akkor bizonyíték hiányában nem igazán tudom elfogadni, hogy a Krayer a saját fejlesztésű gyengébb festéke (hiszen a Krayer egyrétegű festéket Durál csak '44-re datálja) kerülhetett a magyar gyártású Messzerekre.
Amit el tudok képzelni - és ezt a másik topicban elkezdtük kapirgálni, de sajnos törölve lett -, hogy a Krayer licencben gyártott német festéket. Ez volt a német módszer is, az RLM-nek közvetetten beszállítani kívánó festékgyárak megvásárolták a licencet, és pontosan az előírt típusú és színű terméket állították elő.

Természetesen mindez nem közvetlenül a Magyartarka színekre vonatkozik, de kapcsolódik hozzá. Ha a Krayernek volt licence mondjuk 7110, majd 7122-es festéket gyártani, akkor miért került volna a többi gépre a gyengébb, nehezebben használható festékből?
Javítási céllal lehet szükség a korábbi típusra, de teljes átfestést, új gépet már logikus a jobb, standard festékkel kivitelezni.
cimber 580860 2015. március 9. 13:34
Válasz erre
Szia Elektro!

Nem lesz amire vársz.
Ahogy Podva írta az egyik oldal meggyőzhető, a másik soha.

Folyamatosan kérdezem Duralt a Héja RLm71-es színével kapcsolatban de nem válaszol.
Eljutottunk oda, hogy az RLM színkártyák "vicc" kategória.
...de kíváncsi lennék, hogy csengett-e Fülöp Sanyi telefonja, hogy Dural meg szeretné nézni a W&B színsorát.
Tudom, ő akkora szakember, hogy innen MO-ról, símán lefitymálja ezt a színsort is.

Innentől kezdve szerinted meg lehet őt győzni bármiről is?

Tehát van egy magyar MKHL kutató, aki gond nélkül - anélkül, hogy látta volna - lefikázza azt a színmintát, ami hitelesítve van a gyártó által.

Ha német, hitelesített színmintákat magyar kutatók nem ismernek el, akkor vajon ez a vita meddig fog folyni?
A végtelenségig, mert ezeket meg lehet lovagolni.

Ha már nincs érv, akkor jön ez a marhaság, hogy az RLM83 már kék.
Mi köze a magyartarkához?
Aztán kapunk múzeumi példányokat, hogy "tessékímeaszínek", és ha valakit ez nem győzne meg, csodás netes linkek, nyilvánvalóan kitűnő monitoros színmintákkal.

Én meggyőzhető vagyok, de látod a Héja színekre érdekes módon semmi reakció.

Dénes N. Sanyin keresztüli egyetlen reakciója volt a 79-es szín, de ennyi.
Az RLM 71-hez - tehát a sötét zöld kamuflázs színhez - semmit "nem adnak".

Egyet értek Kamovossal, ez itt már nem szakmai vita, hanem a "jusztisnekemvanigazam" tologatása jobbra illetve balra!
AndrásH 580859 2015. március 9. 13:30
Válasz erre
"csak és kizárólag műszeres összehasonlítást! ...
Jól megmaradt színek és pont olyanok, mint a két háboru közti magyar hadiszinek"

Szabad megkérdezni, hogy milyen műszerrel, és mekkora tűréshatárral hasonlítottad össze? :D
Elektrolakatos 580856 2015. március 9. 12:55
Válasz erre
"Gabi Adatlap 580130 2015. március 2. 20:09

Sziasztok!

A topik célja, hogy tisztázza azokat a kérdéseket, vagy kételyeket amelyek felmerültek a Könyvek, folyóiratok topikban. A jövőben ide töltsetek fel minden a témával kapcsolatos adatot, és itt lehet kérdéseket is feltenni egymásnak. Kérek mindenkit a topik fejlécében található szabályok betartására, mert csak így van esély, hogy ne menjen félre a vita.
Köszönöm!

Gabi"


Szomorúan látom, hogy napok óta (több oldalon keresztül) teljesen másról folyik az értekezés, mint ami miatt ez az egész téma átkerült ebbe a topikba. Sajnos, a fejlécben leírt alap irányelvek sincsenek betartva! Így nem sok értelme ennek az egésznek, hisz ugyanoda jutott, mint odaát a másik helyen. Kérdem én, mikor jut el MINDENKI oda, hogy valóban való tényekkel, adatokkal, fotókkal vagyis VALÓSbizonyítékokkal támasztja alá mondandóját. Mindezt rövid, lényegre törő hozzászólás formájában!

Üdv: Elektro
romsitsa 580855 2015. március 9. 12:47
Válasz erre
A RAL-nak az a szépsége, hogy rendszerez. A 6xxx sorban levő bármely festék zöld, lehet szürkének látta az író, de nem lehet szürke. Szép példája ennek a RAL 7028, szép sárga, de a szám alapján szürke.

A nyomdákat nem szabad bármilyen nyomtatóhoz hasonlítani. Az az alap, hogy a nyomdában minden össze van kalibrálva mindennel. Eltérés abban lehet, ha az alapanyagok (fényes, matt, lakkozott) eltérőek, de erre vannak kitalálva a fényes, matt, műanyag, bevont, stb. színskálák.

Tisztelt Kovács Úr,

ha megtekinti a svájci szerző honlapját (update menüpont azt hiszem) a könyvéhez készített egy korrigendumot, ott a szürkét javította RLM 64-ről.

Üdv

Á
Durál 580854 2015. március 9. 12:46
Válasz erre
Jani! nem tudom, Te mit nevezel árnyalatnyi különbségenek. Először is úgy látom, és valóban látom, a színkártyák megbízhatósága a vicc kategóriába tartozik, legalábbis az RLM kártyák. Nem mondom ugyanezt a mai színkártyákra, pl FS, BS. Ezeket hivatalosan használják is. De az igazi vizsgálat mindig műszeres, ahogy azt láttam az általunk (ACE) festett brit VC-10 légi utántöltőkön. Ott méterenként műszerrel vizsgálták a felhordott festéket,iék, hogy "ez belefér az akkor megengedett 10%-ba" Vagyis meg tudják szemmel mondani, hogy a színeltérés nem 12%-os, hanem csak 8%-os, tehát "belefér"...
Te is repműszaki voltál és érzed, ez már vicc. És hol van egy eredeti, színváltozatlan kifestett szín és egy hozzá képets "10%-os", hogy valóban össze lehessen hasonlítani a különbséget. Ez a 70 éves roncsokkal történő dolog egy érdeks játék csupán, továbbra is ez a véleményem. Egyébként, mint korábban írtam, a svájciaknak vannak eredeti, mintának készült és megőrzött színmintái.
ssanyi 580853 2015. március 9. 12:43
Válasz erre
Üdvözletem!

Nem értem miért baj ha a német korai harckocsi egyezik a RAL 6003-as mintával ami egyezik a repülőgépekre alkalmazott színnel?
A mintákat és roncsdarabokat Magó Karcsi mindenkinek megmutatta akinek volt rá ideje elmenni REBEKA gyűlésre vagy előadásra, nem zárta el őket hogy csak monitoron lehessen megnézni.
Ki miben akar "hinni" vagy inkább milyen bizonyítéknak hisz, hááááát . . . . .
A képek nem kerültek fel, legyen szíves újra megpróbálni.
Köszönöm!
Gabusch 580852 2015. március 9. 12:36
Válasz erre
Biztos nagyok, akkor szokott ilyen probléma lenni.
Gabusch 580851 2015. március 9. 12:36
Válasz erre
Mondjuk már egy ideje, hogy minden monitor más. Szerintem a nyomdák is - de erre bizonyítékot nem tudok, kiindulási alap az, hogy még azonos nyomtatóval is más színárnyalat érhető el más márkájú festékpatronnal, tonerrel.

Viszont akkor adódik a kérdés: mit akarsz műszeresen összehasonlítani és mivel? És milyen műszerrel? Milyen módszerrel? Mekkora egyezést fogadnál el azonosnak?
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.