/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
Sherman 607980 2016. május 1. 00:33
Válasz erre
"Ezen felül nem tudom ki az a szerelő aki folttérképet képez/fest egy ekkora, és ilyen alakú futóburkolaton."

"ez egy össze vissza festett gép"

No comment.
cimber 607976 2016. április 30. 20:53
Válasz erre
Ha nem tűnt volta fel, ez egy össze vissza festett gép, tele utólagos (javítási/tábori) belefújással, ráadásul ez egy Cr-42-es.

...de mindegy, leírtam az utolsó hsz.-omban, hogy a téma szakértői nyilván ti vagytok, én nem kívánok részt venni a továbbiakban semmilyen magyartarka vitában.
Beismerem ti jobbak vagytok, remélem ez így elég.

Én maradok a jó öreg Willy gépeinél...
(Bízom benne, hogy a "próza után" majd előálltok ti is néhány MKHL makettel.)
Sherman 607975 2016. április 30. 20:40
Válasz erre
A tieid is szépek, de én a saját képem után várom Cimber véleményét (ha már Móváron nem sikerült találkoznunk) vajon még mindig úgy gondolja ahogy írta a 606880 hsz-ban?

"Ezen felül nem tudom ki az a szerelő aki folttérképet képez/fest egy ekkora, és ilyen alakú futóburkolaton.
Egyetlen másik sólyom fotón sincs MT burkolat, csak javítási foltok.
Nos? :-)"
Z63 607971 2016. április 30. 19:30
Válasz erre
IMagyar Kir. Honvéd Légierő rep.események, műszerfalak 100
IMagyar Kir. Honvéd...
IMagyar Kir. Honvéd Légierő rep.események, műszerfalak 006
IMagyar Kir. Honvéd...
IMagyar Kir. Honvéd Légierő rep.események, műszerfalak 013
IMagyar Kir. Honvéd...
IMagyar Kir. Honvéd Légierő rep.események, műszerfalak 051
IMagyar Kir. Honvéd...

Én is küldenék újakat!
Magángyűjtemény, tehát nem további publikálásra!
Sherman 607966 2016. április 30. 19:04
Válasz erre
P1013548
P1013548

Már rég volt itt mozgás ezért kavarjunk egy kicsit azon a trutyin.
Ezt a képet ismeritek?
romsitsa 607794 2016. április 27. 13:56
Válasz erre
Karcsi,

az alap kérdés az volt anno, hogy milyen színekből állt a magyar tarka. Az, hogy ezt a Krayer vagy bármely más magyarországi cég bármilyen felületre gyártotta-e, irreleváns.
Mivel bizonyítottad, a magyartarka színei megegyeznek a korabeli német színekkel, így azt kellene igazolni a másik oldalnak, hogy a németek tőlünk vették át a színeket vagy hogy nem egyeznek a magyar tarka és a nemet színek.
Addig, amíg ez nem bizonyított, az alap kérdés megválaszolt szvsz.

Üdv

Á
magoo 607784 2016. április 27. 10:42
Válasz erre
Kedves Amon!
A receptek vonaláról majd Kiroff Úr fog szakvéleményt adni. (Magyar szakemberek is megnézték, majd össze lehet vetni a kettőt.)A Krayer szellemi tőkéjét a kísérleti gyártások, a saját műgyanta igazolja. Azonban a repülőgépfesték fejlesztésekkel kapcsolatos bizonyítékok azt is igazolják, hogy ez nem 1938-tól állt rendelkezésre, ahogy ezt a legendárium erőlteti.
Tisztában vagyok vele, hogy a recept maga csak a fejlesztést/technológia átvételt igazolja, az, hogy a festék repülőre került, nem. Nincs semmi tesztelési adat sem szín választásról, sem a repülőre felfestett anyagok viselkedéséről, sőt az 1944. szeptemberi oldószeres kísérletek inkább azt igazolják, hogy nem jutott el a gyártás a tömeges előállításhoz a háború végéig.
Ellenben a roncsokon, a magyar szabványokban és a Krayer színkártyákon is az RLM/RAL kártyákhoz közel egyező színek vannak. A színkártyákon lévő színek jóval korábbiak, mint a receptek, ezért sántít a HFC szín meghatározása, mely szerint ezek Krayer színek. A színek után állítására a központilag kiadott színminta kártyák szolgáltak. A csapatoknál is ellenőrizték festés után a színeket és abban az esetben, ha egy gyár nem tudta a színárnyalatot legyártani, eltérés volt, ezt jelezték. Dávid Zsolt találta meg azokat a papírokat, melyek igazolják, hogy 1941-ben három magyar pályázó (pl:Krayer) sem tudta teljesíteni a magyar szabvány szerinti szín és minőségi elvárásokat. Tehát dokumentum igazolja az állításodat, hogy minden gyártás picit más, és ebben az esetben hiába próbálták után állítani a legyártott színeket a Krayernél nagyon nem jött össze.
magoo
Amon 607780 2016. április 27. 08:53
Válasz erre
Kedves Károly!

A receptekkel kapcsolatban. Az, hogy van valamihez recept és össze is rakják közel sem jelenti azt, hogy az jó is lesz. Mivel minden gyártás picit más. És maga az alapanyagoknak is van tűrése ezért mindig minden színnek utána kell állítani. Meg még ezer dolog ami közbe jöhet.
Podva 607778 2016. április 27. 08:25
Válasz erre
Az alsó fotó az ami érdekes...Az alsó szín, különbözhet a felső világos tónusútól?
Persze a felső fotó is klasz talán az F.401 több kép nemigen ismert rőla...
Üdv Viktor
Horvath_Balazs 607775 2016. április 27. 06:08
Válasz erre
Raczkó-Jánosy-A Légierők haditudósítói jelentik (1942) c. könyvből-06

He 70
Raczkó-Jánosy-A L...

Egy oldal Raczkó-Jánosy: A Légierők haditudósítói jelentik (1942) c. könyvből.
Z63 607674 2016. április 24. 21:37
Válasz erre
Szia Karesz!
Én csak abban az egyben reménykedem, hogy, mivel Kiroff úr igen komoly szaktekintély, legalább valamennyivel előrébb viszi az ügyet. Bízom benne, hogy csak és kizárólag a minták elemzésével kapcsolatosan vesz részt a munkában, az emberi játszmák mellőzésével. Igaz, szerintem őt a magyar színek közel sem annyira érdeklik, inkább ezen a szálon keres és próbál eljutni a nagyon korai német színekhez.
Üdv, Zoli
pmheros 607646 2016. április 24. 14:14
Válasz erre
[OFF]Igen, megkaptam. Köszönöm !
Egy ápr.6.-án kelt neked címzett levelemben erről visszajelzést is küldtem.
Ha hajszárítóval melegíteném, zsugorodna ?
Üdv.: pmheros[/OFF]
magoo 607641 2016. április 24. 13:41
Válasz erre
Szia Zoli!
Jelenleg nekik nem az a lényeg, hogy milyenek voltak a magyar gépekre festett színek, hanem az, hogy miben hibáztam. Volt már néhány gyenge próbálkozás a hibák bizonyítására, ami egy kicsit "az enyémben a szálkát, sajátban a gerendát sem" effektus kisasszony doksi módra.
Sanyi tájékoztatta az érdeklődőket, hogy Kiroff Úr végzi az elemzéseket.
Ha azért kérték fel, hogy bebizonyítsa a legendáriumban szereplő színeket, akkor nehéz dolga lesz:
1, Be kell bizonyítania, hogy a HFC színelemzése tökéletes.
2, Be kell bizonyítania, hogy Nagy Sanyi makettein látható (az idők folyamán változó, jelenleg csokisodik) színek a tutik.
Ez tényleg nehéz lesz, mert egyetlen színegyezés sincs a legendázásban, jelenleg van vagy négy változat magyartarka, hogyan lesz mind jó?
Ha azért kérték fel, hogy az elvesztett hitelességét visszaszerezze a legendázóknak, akkor még nehezebb dolga lesz:
1, Be kell bizonyítania, hogy van kisasszonydoksi
2, Be kell bizonyítania, hogy nem szelektáltak a doksik között
3, Be kell bizonyítania, hogy nem változtatták meg a doksi tartalmakat
4, Be kell bizonyítania, hogy nem plagizáltak
5, Be kell bizonyítania, hogy Próder István nem tudja, hogy mire való az anyagkiadás könyve
6, Be kell bizonyítania, hogy a gyártási számnak nincs köze a gyártáshoz
7, Be kell bizonyítania, hogy az anyagkiadás könyve egy portásfüzet
8, Be kell bizonyítania, hogy a Cellaetern ősi magyar festékcsalád, bár nincs mindennek magyar megnevezése
9, Be kell bizonyítania, hogy mind a négy ember, valós, manipulálatlan bizonyítékok alapján állította a téziseit, senki sem hasra ütéssel, vagy doksizással állított bármit is.
10, Be kell bizonyítania, hogy van Krayer gyárbirodalom
11, Be kell bizonyítania, hogy bár nincs recept 1940 vége előtt, mégis gyártották recept nélkül a G. repülőfestékeket 1938-tól
Hajrá!

Én leírtam az MRT évkönyvben, hogy mire jutottam a Krayer fejlesztési munkáival kapcsolatban. Feltettem a referenciákat a színekről. Leírtam, hogy miért magyarosítottak a megmaradt G. festékreceptek.
Remélem Kiroff Úr eredményeit közzé teszik hamarosan és össze tudom vetni, hogy mennyit tévedtem vegyipari végzettség nélkül a témában! Én várom a legjobban az eredményt!
Ha bebizonyosodik, hogy a roncsokon nem német színek vannak, bár igencsak egyeznek az RLM referencia kártyákkal, biztos lesz rá magyarázat is.
Csak lábjegyzetként: Akkor is közzé teszik, ha esetleg Kiroff úr nem támasztja alá a magyar színek legendáját?

A szürke esete jó bizonyíték arra, hogy mi a különbség az enyém és a HFC szürkéje között! Pesti Janósan: Vicc!
magoo
Z63 607525 2016. április 22. 20:36
Válasz erre
Svéd Ju86
Svéd Ju86

Hello!
A has kéknél esetleg kiindulhatsz az izraeli világoskékből.
A többi szín nem rossz. A barnához van egy új lehetőség, de az asszony elpakolta az asztalomról és nem találom az üveget. Egy új, négyszázas sorozatszámú barna.
A többi szín nagyjából stimmel. A sokak által túl sötétnek mondott szürke is jó, nem az alapozó.Ez csak később vált alapozóvá. :-) A HFC is ilyen szürkét talált és ilyen szürkét is publikált. Akkor most kinek a szürkéje nem jó ugyanabból a színből? :-)
Emlékeztetőül egy eredeti színes kép a svéd Ju 86-ról, amely ugyanolyan színeket kapott, mint a magyar.
pmheros!
Megkaptad az antennaszálakat?
Üdv,Z63
pmheros 607479 2016. április 21. 20:21
Válasz erre
Üdv!

Én is csak azért vettem volna meg az AK -t, hogy a bevált Gunze -ban megkeressem a megfelelőjét. Így viszont (szerintem sokunknak) időt, és energiát takarítottál meg.

Nagy segítség a makettezőnek (nekem is), amikor ilyen infókat osztasz meg. Le ne szokj erről a jó szokásodról! Köszönjük !

Üdv.: pmheros
VO101_Papi 607477 2016. április 21. 20:06
Válasz erre
Szia Viktor!

A kéknek a H323-ast javasolnám kiindulási alapnak, egy nagyon pici világosszürke kell még hozzá!

Papi
Podva 607475 2016. április 21. 19:40
Válasz erre
20160421_065158_resized
20160421_065158_resi...

Sziasztok
A múltkor "okoskodtam" egy sort a "magyartarka" színeinek Gunze Mr.Color-ban történő meghatározásával. Azóta beszereztem az AK színsorát, ki is fújtam a gunze mellé. Ez lett az eredmény. A világoskékre még semmit nem leltem :(
Üdv Viktor
cimber 606929 2016. április 11. 11:17
Válasz erre
Ne gyere légyszíves a kedves megszólítással, ha utána meg gittrágással vádolsz, ez számomra nem nyerő stílus!

Fejezzük be, mert nekünk már régóta nincs közös nevezőnk, bármit írok te kontrázol, még a régebbi MKHL topikokat is ide értve.

Nyilván te vagy a hős kutató és meg a senkiházi makettező.
Ha ez így neked megfelelő, akkor zárjuk így le ezt az egész szájkaratét!

Olyan Deja vu érzésem van.
...mintha Bernádék is ezt éreztették volna...ők a királyok (a szerző állít) mi makettezők (az olvasó cáfoljon) meg a kis senkik...

Na szevasz!
Podva 606926 2016. április 11. 10:44
Válasz erre
Kedves Cimber
Ne haragudj, de te rágod a gittet ezen a WM 21 szürkével, felejtsük el a WM-21 burkolatot mint bizonyítékot... Nem gond de van még egy ugyanolyan színű Ju 86 szárnydarab, meg egy FW-58 légcsavar... ezek is alapozók mind? létezhet hogy megmaradt 3-4 esetben álcázó zöld, meg barna, csak az álcázó szürke tünt el? A fotót a játék kedvéért tettem fel megvan másfél MB-s verzióban tűélesen, de erre az oldalra bármekora fotót nem tölthetsz fel mint azt tudod.
Üdv
romsitsa 606920 2016. április 11. 09:01
Válasz erre
Kedves Sándor,

a fotókon nincs szürke papucs. Viszont a JU-86 lemez pont ugyan olyan szürke, mint a Sólyom maradványa. Egyéb iránt a fotóidon német vagy magyar festékkel vannak a Sólymok festve?

Üdv

Á
cimber 606919 2016. április 11. 08:38
Válasz erre
Szia Karcsi!

Igazad van és pont ez volt a lényege az első hsz.-omnak.
"Túltudományoskodjuk" és már azt látjuk, amit láttatni akarunk.

...eközben otthon azért készül ez-az! ;-)

Messeres üdvözlettel: Roli.
cimber 606918 2016. április 11. 08:36
Válasz erre
Igen, megkaptam az összes fellelhető 21-es fotót és azon csak zöldbarna futóburkolat van, klasszikus MT egyiken sincs.
Persze ez nem az összes gép fotója, de mindenesetre relevánsabb anyag, mint egy vacak fotó alapján megítélni egy kérdést. ;-)

A vélemény az enyém, nem másé, nem kell elfogadni, de a más véleményt is illik épkézláb dolgokkal alátámasztani.

A "szürkére utaló nyíl" - Podva fotója - pl. milyen színt mutat?
Hol van a szürke további rajzolata, miért csak egy hngyaf@sznyi foltot bűvölt oda abba a kis résbe a festőművész?

Mégegyszer és utoljára nem a szürkével van gondom, hanem, hogy lassan a gombhoz varrjuk a kabátot és már olyan színeket látunk egy vacak ff fotón, amit akarunk.
Innentől full szubjektív az egész.

Említettem Neked a 12-es magyar G10/U4 példáját.

Ennél százszor jobb minőségű fotó van róla - ha jól emlékszem éppen egy tucat, köztük 1-2 kifejezetten remek minőség! - és a mai napig van 2, vagy inkább 3 tábor a szám színét illetően.

Nos ehhez képest jön ez a vacak fotó a WM-ről és ez alapján meg jönnek a tutik, hogy az bizony "olyan amilyen".

Erről a "magabiztosságról" beszéltem amikor jeleztem, hogy ilyen vacak fotó alapján bátor kijelentés színt azonosítani.
bk109 606907 2016. április 10. 21:48
Válasz erre
Igen igazad van,de ha e szerint gondolkodunk soha nem érünk a végére a vitának és akkor mikor makettozunk?
Z63 606905 2016. április 10. 21:22
Válasz erre
Kedves Karcsi!
Szerintem ez a vita csak elvezetett bennünket két év alatt olyan messzire, amennyire előtte hatvan jó néhány év nem tudtunk eljutni. A megszokott kerékvágásból és langyos pocsolyából sikerült kikecmeregni és láss csodát,sikerült eredeti roncsdarabokkal alátámasztani az újat, a szokatlant! És mennyi meglepetés kerül elő még ezután is, mert csak felbukkan egy-egy új fotó,levéltári anyag, ami borít mindent!
Ha előbb vágunk bele, pl. még meg lenne az ominózus Ju 86 vízszintes vezérsík, ami magyar tarka volt és immár valahol, egy osztrák, vagy német gyűjtőnél lapul. Annak idején annyira becsontosodtak a régi nézetek, hogy eszünkbe sem jutott másra gondolni, pedig milyen hasznos lett volna!
Üdv, Z63
bk109 606902 2016. április 10. 21:06
Válasz erre
Zolikám nem rólad van szó!
Z63 606901 2016. április 10. 21:03
Válasz erre
Ha már lehetőségem nincs rá, legalább beszélek róla! :-)
Lorco 606899 2016. április 10. 20:34
Válasz erre
"Szerintem inkább a MAKETTEZÉS ami elfogyni látszik eme nagy eszmei sehova nem
vezető eszmecseréből."


Ott a pont, Karcsi!
Sokol 606896 2016. április 10. 20:20
Válasz erre
oh, bocs D.E.C.A = később DGCA - Direzione Generale delle Custuizioni Aeronautica

Nem az ipari szabványos DeCA S.
Sokol 606895 2016. április 10. 20:14
Válasz erre
Valójában Zolinak megint csak igaza van a fő vonalat illetően!

A legnagyobb olasz beszálítók tényleg a külföldi óriások erőterében működtek.

A mi esetünkben az Arson-Sisi, a Duco, az INVES, és a MaxMayer cégek amelyek a típusok miatt érdekeltek.

A Duco gyakorlatilag ugyan úgy mint a germánoknál, a politika szintjén nyúlkált bele a festékipar szabályozásába. 1944-től egységesítették is az előírásokat.

Az Arson-Sisi régi motorosokból állt, folyamatosan versenyhelyzetben voltak, de igen jó kapcsolatokkal rendelkeztek a D.E.C.A-val, így mindig helyzetbe kerültek a minőségi problémák ellenére is.
Arról Károly tud nyilatkozni, hogy Győrben végül milyen anyagokat leltek fel velük kapcsolatban.

MaxMayer :) ők gyártották a Maxoloid rendszert - ha ismerős a morfológiai forma nem véletlen műve... ők nyakik benne voltak a milánói üzletben, egyben a Fiat részvényesei és kiemelt beszálítói.

Erős érdekkörük gyengítése képpen ( az INVES (kb.: "Állami Ipari Festék- és Lakkgyár") folyamatosan konkurált velük akkor is ha éppen az adott minőségi szabványokban vagy témakörben valójában nem is voltak érdekeltek. (tudjátok aki uralja Milánót abból még elnök is lehet...XD hogy az aktuál-politikához is köthető legyen) szóval az INVES nem csak próbált mindig termékeivel konkurálni, de a háború végére sikerült létrehozniuk egy cukoralkoholokkal gyártott (főleg glicerin származékok) gyantás festékrendszert ezzel megszerezve a piacot (meg a Fiat üzleteit) Erre abban a korszakban, ipari formában csupán két üzem volt képes a világon :)
ssanyi 606892 2016. április 10. 19:58
Válasz erre
Mindig van egy verzió, vagy a Tiéd vagy másé! :-D
Nem állítom 100%-ra hogy az biztosan szürke, de azt állítom hogy nem voltak egyszínűek az áramvonalazó burkolatok, talán ez megmagyarázhatja a zöldet.
Minden Sólyom burkolatát leellenőrizted? :-D
Sherman 606890 2016. április 10. 19:54
Válasz erre
Kérlek keress meg Szombaton a Mosonmagyaróvári rendezvényen.
Talán pontot tudunk tenni ennek a parttalan vitának, és eltudom magyarázni neked, hogy szerintem mi a probléma a 606753 hsz-oddal. Az ide író emberek nagy része ismer, biztosan segíteni fognak hogy megtalálj.
bk109 606884 2016. április 10. 19:36
Válasz erre
Tisztelt kollégák!
Aziránt szeretnék érdeklődni, hogy a Mongol légierőben használt Ju-86 on milyen volt
a futóakna szine? Nem unjátok még ezt a sehova vezető semmit nem érő felesleges
szócséplést.
Szerintem inkább a MAKETTEZÉS ami elfogyni látszik eme nagy eszmei sehova nem
vezető eszmecseréből.
Tisztelettel Brassai Károly egy makettező!
cimber 606880 2016. április 10. 19:22
Válasz erre
Ez is EGY verzió, de ha azt mondod ezen fotó alapján, hogy az tutira szürke, az érdekes...
Egy verziónak jó, de másnak ez sem.

Ezen felül nem tudom ki az a szerelő aki folttérképet képez/fest egy ekkora, és ilyen alakú futóburkolaton.
Egyetlen másik sólyom fotón sincs MT burkolat, csak javítási foltok.
Nos? :-)

Ezen felül kérdésem, hogy a citált roncsdarabon miért van zöld festékmaradvány?
Podva 606867 2016. április 10. 18:11
Válasz erre
Szia Zoli
Vigyázz, Győrben gyártott FW-58-ra lehet hogy sosem került Magyartarka... Fotó legalább is, nem került elő ilyenről... Mind RLM 02 volt, vagy zöld...

A Sólyom viszont más tészta. Az gyárilag G-színsorral készült, tehát az "fix" pont ebben a kérdésben.

Üdv Viktor
TAMÁS78 606865 2016. április 10. 18:06
Válasz erre
Szia Zoli!
Értem, ezt nem tudtam. Az olasz színeknek mindig csak a nevével találkoztam eddig, a "giallo mimetico" és hasonlók alapján pedig még nem látom a lelki szemeimmel, hogy az milyen sárga. A neten meg elég nagy a szórás.
Z63 606864 2016. április 10. 17:59
Válasz erre
Szia Tamás!
Lehet, hogy megköveztek, de az olasz színek nagy része teljesen hasonló a német színekhez, lévén az olasz festékgyárak is német befolyás alatt álltak, így simán használhatták az általunk is használt színeket. Pl. a Nardi simán lehetett 71-es zöld, a Ca 310 lehetett piszkossárga és 62-es, vagy 71-es zöld. Mint, ahogy, a Győrben 02-re lefestett saját állományba kerülő Fw 58-as gépek is megkaphatták a zöldet és a barnát anélkül, hogy teljesen feleslegesen egy másik szürkét fújtak volna rá.
Üdv, Z63
TAMÁS78 606862 2016. április 10. 17:05
Válasz erre
Köszi!
És semmi egyéb olasz festékszállítás? Voltak még azért bőven olasz gépek, Cséerek, Capronik, Nardi, satöbbi.
magoo 606856 2016. április 10. 15:53
Válasz erre
Szia Tamás!
Caproni 310 és Re.2000 szállításhoz tartozott javító festék is. Ezek kis mennyiségek voltak. (5-10 kiló színenként az összes Capronihoz, egy doboz a Héjához gépenként)
magoo
ssanyi 606850 2016. április 10. 15:06
Válasz erre
1552356_78268_WeissManfredWM21Fxxx10Makettinfo
1552356_78268_WeissM...

Üdv!

Roli, én a futóburkolat felső részén látom úgy hogy ott egy világosabb szín van és szerintem nem a szórt fény miatt mert az a lentebbi részen "jön elő".
Bekarikáztam azt a részt a burkolat tetején ami világosabb (nézd meg a futó burkolat ívét is).
Nos? :-)
TAMÁS78 606849 2016. április 10. 14:59
Válasz erre
Karcsi!
Arról sikerült valami pluszinformációhoz jutni, hogy az olasz eredetű gépekkel olasz színek is kerültek-e hozzánk, azok milyenek voltak, és mire használták, ha használták?
magoo 606848 2016. április 10. 14:48
Válasz erre
Tisztelt Fórumozók!
Néhány dolgot szeretnék tisztázni:
Abban az esetben, ha a kutatásaim során valamilyen hibát vétettem, tévedtem és azt valós bizonyítékokkal igazolni lehet, nem fogok erőlködni! Nem szent írás az én anyagom, csak az van benne, amit a bizonyítékokból sikerült kinyerni. Azt sikerült bizonyítani, hogy nem volt önálló magyar álcázószín rendszer.
A típusokra lebontott festési sémák, a rendszeresített festési sémák kutatása, ha lassan is, de folyik tovább. Tehát egy adott típusra az nem lehet kőbe vésett dolog, hogy tudjuk milyenek is voltak a magyartarka színei. Eddig több mint 50 sémát sikerült azonosítani. Hogy ezt miért nem a neten csináljuk? Mert a netes anyagaim szerepelnek saját kutatásként másoknál.
magoo
cimber 606845 2016. április 10. 14:38
Válasz erre
Sanyi!

Hol látod a világosabb színt?

A burkolat felső harmadban, ahol a szórt fény által fényesebb - ezáltal világosabb - a felület?

Hasonlítsd össze a burkolat alsó harmadát is - ahol nincs plusz fényhatás és "megcsillanás"...
...mondjuk a sróf sötétebb színével!
Nos?
cimber 606844 2016. április 10. 14:33
Válasz erre
Jajjj igen, borzasztóan be vagyok sz.rva tőletek, meg a kritikátoktól... :-)))
Hát te komolyan gondolod, hogy érdekel az mit gondolsz rólam?
Komolyan azt hiszed odaálltam egyik, vagy másik csapathoz? :-)))

Hát nem veszed észre, hogy pont az olyan "okosokat" froclizom mint Te, akiknek köze nincs a témához és egy szutyok minőségű fotó alapján megállapítja, hogy az szürke?

Csak mellékesen: Ha a burkolat szürke, amit Podva nyíllal jelölt milyen szín, fehér?
Miért került oda az a "folt"? (javítás?)
Miért nem olyan színű az egész burkolat, ha már a szürkével hasonlítgatjuk?

Hát nem veszed észre, hogy Karesznak nincs szükséges "farkasfalkára"?

Van neki kellő anyaga, szaktudása és vannak mellette olyanok, akik értenek hozzá! :-)))

Legyél már egyszer tárgyilagos és ne arra várj, hogy majd a farkasfalka mögéd áll, legyen önálló gondolatod és a fentiek tükrében légyszíves válaszolj a kérdéseimre:

1. Hol és mikor állítottam, hogy az a futóburkolat NEM szürke?

2. Hol adtam igazat N. Sanyinak, hogy az a futóburkolat szürke?

Ha ezek megvannak és ismét elolvasod hsz.-om elejét talán - talán! - leesik, hogy az egész arra ment ki, mennyi "piszokulokos" makettező van a témában!

Kamovos hsz.-ából szintén csak azt voltál hajlandó befogadni amit akartál.

Olvasd el mégegyszer és tekintsd át, hogy az elmúlt évtizedekben és ma is hányan elemeznek ff fotókat, az alapján állapítanak-e meg színt, vagy színárnyalatot.
(No nem olyanok amik makettező oldalakon írogatnak, hanem ismerik az adott légierő alapszíneit.)

Ha erre is megvan a válasz, talán - talán - rájössz, hogy kb. miről is van szó.
ssanyi 606832 2016. április 10. 11:36
Válasz erre
Üdv!

Magó Karcsi elvégzett egy kutatási folyamatot (tényleg elvégezte és dokumentálta is), ezért minden tiszteletet megérdemel.
Azonban kezdünk átesni a ló túloldalára azzal hogy a kutatás alapján mondunk be "tutit" bármire kizárva az önálló meglátást vagy egyéni kutatásokat (egyéni lehetőségekhez mérten).
Karcsi egy komoly alapot adott, de vannak szerintem egyedi sajátosságok még amiket lehet kutatni (lásd például cimber által említett He 112 esete, ott is meglett a magyarázat a miértre).
Kár lenne egymást marni csak azért mert használja valaki a fejét!
Ne feledjük, valahogy így indult el a Magó tanulmány is.

A podva által mellékelt fotón én látom a világosabb színt, ami olyan mint az árnyékban lévő sróf szürkéje.Tehát nem volt minden futóburkolat egyszínű.

Jó makettezést!
Kamovos 606827 2016. április 10. 11:18
Válasz erre
Szia J_K

Én vagyok a durcás kismalac aki mindenkibe beleköt. :)

Amit leírtál azzal teljesen egyetértek!

Némileg én is ezekre világítottam rá be írogattam és sorra letörölt hszeimben, csak más stílusban.

Annyit azért hozzá tennék, hogy mindezt tudták produkálni a fekete fehér képekről úgy, hogy ez általuk tökéletes színelemzésnek minősült! :D

Üdv: kamovos
J_K 606826 2016. április 10. 11:00
Válasz erre
Joozsyka!

Podva megjegyzése szerintem nem neked szólt (a Barley grey csak példa volt a szövegben). Te is tudod, hogy évtizedeken át Nagy Sanyi-Kovács Bubu tette a tuti kinyilatkoztatásokat a korai ("magyar") tarka ügyben. Nagy Sanyi az "öregek" visszaemlékezései alapján (!) kevergette a színeket -így keletkezett a "tehénbarna", "egérszürke" és a társaik. Kovács Bubunak meg ott volt az állítólagos Krayer-repülőszín katalógusa -amit nem láthatott senki. Persze, hogy nem, mert a végén kiderült, hogy az a katalógus nem repülős, de még csak nem is "hadi" katalógus, hanem egyszerű ipari...
Azt hiszem, sokáig téged is Nagy Sanyi instruált, mint első számú "szakértő".

Nos erről a Nagy-Kovács "szakértelemről" derült ki, hogy csak egy bemondásos lufi, minden ténybeli alap nélkül. Évtizedekig etették a makettezőket a saját fantáziájukkal. Aztán az első pöccintésre dőlt a gólem
Ezt Nagy és Kovács urak sosem fogják beismerni -inkább vállalják, hogy már mindenki szánakozva mosolyog rajtuk. (Az egy szem kivétel talán Pesti Janó -ld. a szolnoki videót- de ez a támogatás talán még nekik is kínos.)

Bernád és Punka ugyanazt tette, mint Nagy és Kovács, csak más szinten. Évtizedekig náluk is működött a dolog. A magyar piacon még 2006-ban is el lehetett sütni egy "Magyar Sasok"- szintű szánalmas fércmunkát, így miért is gondolták volna, hogy a HFC-vel más lesz a helyzet?
Punka neve maga volt az etalon, és Bernád is túl volt jó néhány publikáción. Szerintem ők csodálkoztak legjobban, hogy most nem működött a "bemondás".
Bernádról nyilvános fórumokon derült ki, hogy típusismerete hiányos (de a Ju 86-nál egyenesen dilettáns), nem tud fényképet elemezni, szaktudása a használt festékek és festések terén egészen amatőr. (És még Bernád nézi le a makettezőket...)
Az nem vicces, hogy tulajdonképpen a HFC megjelenése, és Magó Karcsi első megállapításai után kezdtek el lázasan kutatni?
Az eredményt ismerjük... az úgynevezett szakírók tevékenységének tömör összefoglalója az MRT Etikai Bizottságának döntése.

És Podvának abban is igaza van, hogy jöhet itt bármilyen francia csodafegyver, attól még a roncsokon talált német ("magyartarka") színek nem változnak meg.
A "bemondások" helyett ma már van kézzel fogható, szemmel látható anyag a korai színekről, és ez a lényeg.
Kamovos 606811 2016. április 10. 00:52
Válasz erre
Én már párszor le írtam, és elmondtam nem egyszer!
Nem csak béke idős üzemeltetésközben, de háborús viszonyok között is előfordul, hogy ugyan azon gyártó, ugyan azon szériájú festékének, a polcon két egymásmellet álló dobozát felnyitjuk, már színbeli különbségeket találunk!
Ehhez jön még az, hogy a festő megáll a pisztollyal 5 percre beszélgetni, és újabb színbeli különbség fog bekövetkezni.
Ezenkívül maga a festő is hibázik.
Időszakos vizsgára vitt gépemen, a hány lemez, annyi szín volt, mindez azért mert vagy egy nappal később festette mint a többit, vagy elfogyott a festék és újat bontott ki.
Ezért aztán szinte természetes volt, hogy a kamovokon ahány helyen kék szív volt, az pont annyi féle árnyalat is volt, és ez a zöldre is vonalozott.
Ezeket a színeket nemes egyszerűséggel csak Csabaíííí kéknek és zöldnek hívtuk.
A későbbiekben megérkezett Mi-2-re ugyan így vonatkoznak a színek.
A csillagok átfestése egészen specifikusan történt!
Az én egyik gépem jobb hátulján lévő csillagot egy barna kis vakond alakkal takarta le.
Hát ennyit a színek és a szabályzat betartásáról.
(csak zárójelbe jelezném, a 80' években Afganisztánban sérülést szenvedett gépeket javítás után szintén "AS" szabvány szerint festették.)
joozsyka 606810 2016. április 10. 00:45
Válasz erre
Model Master RLM 63
Model Master RLM 63
Arado Ar-96A G.408
Arado Ar-96A G.408
Bücker Bü-131
Bücker Bü-131
Focke-Wulf FW-58 HA-XBJ
Focke-Wulf FW-58 HA-...
Heinkel He-46
Heinkel He-46
Heinkel He-112
Heinkel He-112

Üdv!

Csak a barley gray-re reagálva, mert az ugyebár az én találmányom. 2010-ben építettem egy Ar-96A-t. "A tudomány akkori állása szerint" amikor ezek a gyakorlógépek megérkeztek hozzánk (hasonlóan a Bü-131, He-46, He-70, He-112 típusokhoz) felül RLM 63-as festést kaptak a gyárban. "Az akkori tudomány állása szerint" erre festették fel a zöld és a barna színeket. RLM 63-ast akkor a Model Master gyártott, ami beszerezhető volt számomra. Összehasonlítottam a Merrick könyvben található színmintákkal, a 73. oldalon meg is találtam az RLM 63-as világos szürkét kettő másik társaságában, amik meg szürkészöldek voltak. Így lett a szürke olyan világosszürke a maketten.
Természetesen a festék egy idő után elfogyott, ráadásul a Gunze festékei nekem valamiért jobban fekszenek (és szeretem is egyiket a másikkal kevergetni, de nem narancssárgát és nem kéket adok hozzá), ezért a Model Master festékhez hasonlót kerestem a Gunze kínálatából. Így kötöttem ki a H334 Barley Gray mellett. Ezt használtam a He-46-osnál, a He-112-esnél és a Bü-131-esnél is. Szóval ez a rövid története a "tuti" színnek.
Arra, hogy én ezt bármelyik fórumon, vagy versenyen a mellemet verve állítottam volna, hogy ez a "tuti", sajnos már nem emlékszem. Ha valaki odajött hozzám egy versenyen, vagy felhívott telefonon, vagy megkérdezett magánban, hogy milyen festéket használtam, akkor halkan megsúgtam, hogy a szürke a Gunze Barley Gray. Ha valaki mégis így emlékszik, akkor itt kérek elnézést. "Bennfentesnek" sem nevezném magam azért, mert megkérdeztem olyan makettezők véleményét akik már építettek azelőtt "magyartarka" gépet, vagy érdeklődtek a téma iránt. Akkor még nagyon kevesen voltak. Most már örömmel látom itt a fórumon, hogy egyre többen a szakértői a témának.
Végre elkészültek a színek is az AK Interactive gondozásában, úgyhogy lehet a sok short run és gyanta makettekre kenegetni a fennmaradt roncsok alapján kikevert színeket.

Maradok tisztelettel:
Gipsz Jakab
TAMÁS78 606808 2016. április 9. 23:37
Válasz erre
"magyarul, az utasításoktól semmiképpen sem tértek el, ha a fene fenét evett, akkor sem"

Tobak Cica ír pl. egy esetről, amikor - már nem emlékszem, hogyan, tán vmi túlhúzott manőver kapcsán - az egyik gépről leszakadt a levegőben egy burkolólemez, amit később egy bádog (cigaratta?)reklámlemezzel foltoztak ki, teljesen szabályosan, előírásszerűen.
Gabusch 606807 2016. április 9. 23:29
Válasz erre
Én, mint kívülálló annyit látok, hogy van egy (Szerzőpáros) - (két? Alexandros) teória az ún. Magyar tarka vonatkozásában és vannak roncsokról beazonosított színek (Magoo). A vitát élvezem, amúgy idevágó makettem sincs, tehát a tévedés joga fenntartva. De legalább látjátok, hogy mit sikerült összehozni.

Ennek szellemében addig, amíg valamelyik 100%-ig nem elfogadott, a fekete-fehér fotók nem használhatók az MKHL vonatkozásában, szemben mondjuk a Luftwaffe, meg a Francia Idegenlégió, meg a Vörös Hadsereg, meg az IDF ismert színeivel, tekintve, hogy egyfelől a fotón sem valamelyikük gépe volt, másfelől meg a topik témája sem azok színvilága.

Ebből adódóan szerintem Kamovos hozzászólása teljesen helyénvaló ebben a topikban.

A magam részéről még felmerült az is a kép kapcsán, hogy ha Alexandros problémája az, hogy a fotó alapján vélhetően eltérő szín látszik, mint egy kisebb roncsdarabról azonosításra került, akkor egyfelől kérdéses az adott roncsdarab eredeti helyzete (biztos, hogy a futópapucs mindkét oldala azonos színű volt?), másfelől az is, hogy az MKHL minden gépét szükségszerűen és minden időszakban tökazonosan festették-e le (magyarul, az utasításoktól semmiképpen sem tértek el, ha a fene fenét evett, akkor sem).
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.