/ Fórumok /

A Magyar Tarka színei

A topik célja az MKH által használt színek és festékek pontos felderítése, megmutatása, azok ismertetése a makettezőkkel, és a téma iránt érdeklődőkkel.
Várunk minden olyan hozzászólást amely tényszerűen, bizonyíthatóan, egyértelműen bemutatja ezeket a színeket, típusokat, azok származását, vagy összetételét.
Aki bármiben cáfolni tudja, vagy szeretné a másik állítást, azt kérnénk, hogy bizonyítékok, pontos, és ellenőrizhető hivatkozások megtételével tegye, ellenkező esetben nem fogadjuk el.
Az egymás felé, vagy egymás kutatási anyagával kapcsolatos kérdésekre válaszoljatok, és ez mindig csak az adott témát, kérdést érintse.
Kerüljétek el egymás személyének a támadását, minősítését, csak a témáról, és az azzal kapcsolatos tényekről írjatok.
Aki a fenti szabályokat megszegi, annak a beírása törlése kerül!
Sok sikert kívánok a téma megvitatásához, és remélem, hogy segítséget fog nyújtani a makettezőknek, valamint a téma kedvelőinek!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.
Gabusch 601929 2016. február 1. 13:40
Válasz erre
Kedves Karcsi, ha esetleg nem láttad volna, a hivatkozott lengyel makettfestékeket harcjárművekre ajánlják és mint ilyen ide nem releváns. Gondolom, ezért is törölték Alexandros posztját és a mi hozzászólásainkat is.
magoo 601918 2016. február 1. 10:14
Válasz erre
Kedves Sanyi!
Kérdezd meg a jogászodtól, hogy miként lehetett a magyar szakembereket úgy átvágnia a Herbignek, hogy bejegyezték neki a repülőgéplakk szabadalmat a föníciaiak és a fáraók ellenére.
A Warplanes könyv írója keresett meg engem. Külföldön ajánlottak neki és én csak azután tudtam a könyv készüléséről és pontos tartalmáról, amikor emailt írt. A képek mellett adatokat is kért, ebben segítettem. Kértem, hogy küldje el a grafikákat, majd amikor megnéztem, 2014. január 22-én emailben jeleztem, hogy Herbig festék színek lettek használva a Sólyomra. Az olasz adalék nem tőlem származik (Szolnokon biztos ott leszel, megnyitom a mail fiókomat és elolvashatod a levelezésünket), de a szerzőtől is kérhetsz tájékoztatást. Természetesen, akit érdekel a levelezésünk, szintén megnézheti Szolnokon! Az a levél is meg van, hogy ki választotta az olasz színeket, segítek: Én szóltam, hogy nem olasz, hanem Herbig! Volt más magyar segítője is a könyvnek, ők miért nem reklamáltak, hogy nem Herbig színek voltak Magyarországon. Kérlek, erőltesd, hogy én írtam az olasz festékeket!
Milyen gyár volt a Korponai utcában és mit szállított? Valami neve csak volt és tudod, hogy milyen festékanyagokat készített a Krayernek? Nem kell visszafognod magad, nyugodtan részletezd ezt a szeletét a magyar festékgyártásnak!
A Herbig megrendelésen nincs típus, végig a Ju.86-ra hivatkoznak és vászonra, fára, valamint fémre igénylik a festéket. A Sólyom neve nem szerepel a Krayer ajánlatán sem, akkor azt milyen gépre festették? Annyi azért biztos, hogy a Krayer arra a típusra ajánlotta a festéket, melyet a WM a Herbiggel festett korábban. Fa, vászon és fém felületű vegyes építésű repülőgép volt. Szerinted milyen katonai repülőgépre festették ezeket a festékeket? Mielőtt válaszolsz, kérlek vesd össze a Sólyom festési utasítását a Krayer 1939. május 3-i ajánlatával.
A repülőgép festékek színe és eredete volt a kutatásom témája. Az, hogy miként működött a festékek átcsomagolása/átnevezése nem érdekelt eddig. Mivel elég jó alternatívák lehetnek az általad felvázoltak, igyekszem utánajárni, hogy ez is elmélet, vagy így is történt. Minden esetre a WM és a Krayer tudta, hogy az első gépeken Herbig van. Később ügyesen magyar lett.
Ahogy írtam: a külföldi nem ismer minden szálat, mert nem érti a nyelvünket. Látom, gond van a HAD-al és nem érdekel a magyar cégek mit használnak, de a lengyel jó! Sok szép színhibás makett fog még készülni külföldön, mire ott is kiderül, hogy mi a gond. Biztos az én hibám, hogy nem találom, hogy hova írták a HFC-ben nagyon korrekten, hogy a kék FS szám nem létezik. Eddig szívesen mellékeltél képeket az MRT/HT anyagból. Kérlek most se légy visszafogott és a HFC-t is vedd górcső alá! Tedd fel légyszi a roncsok fotóit, hogy lássa mindenki milyen alapos elemzés az, ahol nincs a roncs mellett referencia minta. Ez annyira komoly hiba, hogy Gyuri, valamint Dénes is az áldozata lett és monitoros kéket használt!
Nem gond, hogy nem látod az általad feltett doksin, hogy miként lett magyar a Herbig. Nem gond, hogy nem láttad az MRT konferencián a Herbig ajánlatra írt Krayer árajánlatot. Nem gond, hogy nem látod a német színeket a roncsokon. Egy gond van: egyetlen makettező sem látott még HFC színű roncsot. Sőt! HFC kék roncsot még Gyuri és Dénes sem!
magoo
Varjúbácsi 601909 2016. február 1. 08:18
Válasz erre
Szia Sanyi!
"Van a Krayernél az x brigád,aki a megérkezett,megrendelt német festéket az 1 tonnányi német ,,köcsögből" átfejti az egytonnányi magyar ,,köcsögbe",amire aztán felnyálazzák a Krayer cimkéjét. Az 1 tonnányi festék mondjuk 5kg. ,,köcsögökkel" az 200 ,,köcsög"."
Valóban, ez így működik! Ha lédig rendelnek bármilyen cuccot a kereskedők, akkor azt bizony kis kiszerelésre csomagolják, a felhasználó igényei szerint. Pl. én az AlvinPlastnál veszek Axson műgyantát, hozzájuk 1000 l-es tartályokban érkezik, én meg 2 x 3,5dl vásárolok, amit kis vödrökbe akkor mérnek ki! Vagy a T-Silox-nál 1kg-s kiszerelésben veszek szilikongumit, amit a kb. 500 l-es hordóból öntenek dobozokba.
Podva 601906 2016. február 1. 06:06
Válasz erre
Fiat-CR-32-V-169+V-161
Fiat-CR-32-V-169+V-...

Kedves Sándor

"A terepszínre történő festés,melyre Vermes is utal,miszerint egész éjjel festettek,nyilvánvalóan csak az azonnal bevethető gépekre vonatkozott,mert még később is találkozhatunk olyan fényképpel,ahol a Fokkerek egyszínűek.(Lásd a 33.o. jobb alsó sarkában lévő képen szereplő 1 db. Fokker CV."

A 33.oldalon 2 fotó van ugyan az a beállítás. az egyiken 1 db nem tereszínű, de hadijeles fokker van a másikon 2 azaz kettő egy Bücker két oldalán... hogy ezek nem lennének bevethetőek? Honnan veszed mindezt? Ez a század gépállományának több mint 20 %-a... Ja a könyvben sajnálatos módon nincs egyetlen tereptarka Fokker C.V fotó se...

Még valami itt egy jól ismert fotó a komplett "Kör Ász" századról. Ezek sem bevethetőek ugye?

Üdv Viktor
Alexandros 601905 2016. február 1. 02:16
Válasz erre
stratus
stratus

Karcsi!
Jó,legyen védjegy.A jogász hölgy ismerősöm tudja,hogy műgyanta festékről van szó.
Aha, két repülőgépre való festékkel a WM. lefestette a Sólyom szériát.Ügyes!
A minőségi ellenőrzést előttem kérdezted meg Kovács főmérnök úrtól.Tudjuk a választ.
A Sólyom anyagigénylési doksit hiába nézem,nem jövök rá,hogyan lett magyar a Herbig,ahogy arra sem,hogyan nem lett magyar a Dunlop,pedig itthon is gyártották.
A Warplanes Sólyom könyveben valóban az egyik grafika kísérőszövege azt írja,hogy nem olasz színek,hanem Herbig Harhaus.Honnan vette ezt a baromságot,hogy olasz?
Viszont egy lelkes magyar kutató tanácsai alapján,aki Szolnokról egy eredeti Sólyom futóburkolat és vízszintes vezérsík fotóival lepte meg a szerzőt,meggyőzhető volt a Herbigről.Netán ismered ezt a lelkes fiatalembert?
Az a makettshop dolga,hogy kinek a mintái után mit rendel.
A lengyel Hataka makett festék céget meg a Krayer szelleme fizeti a túlvilágról.Spirit of Krayer.
A HAD azt csinál,amit jónak lát.Erről itt inkább nem írnék most semmit.
Mintha az MRT könyvben lennének felrakva amit kérsz.
Szívesen segítek máskor is.
Ha nehéz lett volna értelmezned. A Korponai utcai gyár mint bedolgozója a Krayernak több tonnányi festéket szállított a Krayernak Krayer recept alapján.
Karcsi!
Arra még nem kaptam választ,hogy az általad említett rendelési dokumentumban,hogyan írták le a gép nevét,típusát,amire a festéket rendelték.
Te mondtál olyat is,hogy a Krayer nem gyártott,csak átcsomagolt,ugye?
Hogy érted ezt az átcsomagolást?
Van a Krayernél az x brigád,aki a megérkezett,megrendelt német festéket az 1 tonnányi német ,,köcsögből" átfejti az egytonnányi magyar ,,köcsögbe",amire aztán felnyálazzák a Krayer cimkéjét. Az 1 tonnányi festék mondjuk 5kg. ,,köcsögökkel" az 200 ,,köcsög".Ezt mind át kell öntözgetni? Vagy az y vakaróbrigád levakarja a német címkét és a nyálazóbrigád meg felnyálazza a Krayer címkét?
Jót tesz -e a festéknek,ha megbontják,levegőt kap,ráadásul a ,,köcsög alján is marad belőle,ami veszteséget jelent.Mennyi lehet ennek a költsége?
Persze az is előfordulhatott,hogy a jó kamerádok már eleve felcímkézték a magyar feliratokat,de akkor meg mit kellett átcsomagolni?
Ezért az átcsomagolásért meg 44'-ben nem falhoz állították a Krayer vezetőségét,hanem megdicsérték.
A mellékelt fotó egy 2016-os lengyel makettversenyen készült.A messeren nem Krayer színek vannak?
N.S.
magoo 601904 2016. február 1. 00:03
Válasz erre
Sanyi!
Kérlek, írd le, hogy hol írtam azt, hogy van Krayer szabadalom a Trináton. Valamelyikünk vagy tudatosan mást ír ide, vagy sajnálatosan téved.
Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala honlapján e-kutatás keresőbe be kell ütni, hogy Trinát és kiadja, hogy ki és mikor jegyzett be rá szabadalmat. Azután érdemes beütni, hogy Krayer.
Védjegyet valóban jegyzett a Krayer a Trinátra, de nem szabadalmat. Tehát kezdjük elölről, nehogy megint portásozás legyen.
Sanyi! A jogász hölgy ismerősödnek elmesélted azt is, hogy műgyanta festékekről van szó, melyeket nem föníciaiak készítettek először évezredekkel ezelőtt. A korabeli (1940-es évek) szakkönyvekben nem olvastam a fáraó mellett üldögélő tudós papról, aki hokedlin feltalálta a műgyantát. Kérlek, olvasd el Müller Sándor és Csűrös Zoltán könyvét, mellyel képbe kerülsz arról, hogy mit kérdezzél meg a jogásztól.
Nem tonnákat, kb. két repülőgépre való festéket rendeltek meg a Herbigtől. Később (biztos emlékszel rá, hogy) ezeknek a gépeknek a festésére hivatkozik a Krayer, amikor ajánlja a G. sort. Sajnos ez a doksi sajnálatos tévedés során megváltoztatott tartalommal lett beletéve a tanulmányokba. Ha elkészül egy repülőgép fényezése milyen minőségi ellenőrzést lehet rajta elvégezni?
A Herbig rendelésre egyes Herbig anyagokhoz ráírták ceruzával, hogy a Krayer mennyiért szállítja. Láttad ezt a doksit, esetleg nem emlékszel rá?
A Sólyom anyagigény doksin meg lehet nézni, hogy miként lett magyar a megrendelt Herbig.

Sanyi!
Warplanes Sólyom könyvben a festék Herbig.
Makettshop a rekonstruált színmintáim alapján rendelte meg a szürke zöld barna terepfestés színeit.
HAD készíti az új grafikákat a színmintáim alapján.
Külföldön mindenkit meg lehet vezetni, mert nem tudják követni a magyar fórumokat, a HT-t és az MRT könyvet. Azonban a két magyar céget nehéz, mert mindent el tudnak olvasni, ezért el tudják dönteni, hogy ki milyen alapos kutató, ki mit téved sajnálatosan.
Tudom, hogy ez is hazai makettezők hibája, de kérlek, hogy a makettezőknek tegyél fel a Magyartarka Négyek nevében olyan fotót, melyen rajta vannak a HFC színek. Főleg a kéket és a barnát várjuk nagyon! Ne add fel, további bizonyítékokat tegyél fel a magyartarka tanulmányokból! A kisasszony doksi, a színkártya hátlap és a Sólyom anyagszükséglet nagy segítség volt!
Te írtad 2016. január 27. 01:22: „De ha jártas lennél a témában,akkor feltételezve,hogy tudod, a Korponai utcai festékgyár bedolgozója volt a Krayernak,több tonna festéket szállított nekik Krayer recept alapján.”
Segíts kérlek, hogy melyik festékgyár dolgozott be, milyen receptek alapján mit gyártott a Krayernek?
magoo
Alexandros 601896 2016. január 31. 22:08
Válasz erre
Kedves Viktor!
Természetesen én is látom az Ó betüt,nem is kételkedem benne.De én az általad feltett Weihe légcsavarján,melyen a szárnyas címeres jelvény van,azon nem látom nagyítás ellenére sem a Sóstó feliratot.Ezért írtam,hogy Sanyi talán tovább csiszolta...,hátha látunk még belőle valamit.
A könyvről.
sajnos jelenleg nincs kéznél a könyv,de elhiszem neked,hogy Vermes Pécset volt.
Az általad említett Csizek könyv 18. oldalán,jobb felső sarok.Fokker CV. 5-ös oldalszámmal,századjelvénnyel,1937 körül,a képaláírás szerint.Ez rendben is van.
19.o. bal alsó kép. Fokker CV (WM. gyártású,megj. tőlem) F.1.. oldalszámmal.ék alakú hadijellel.Pécs,repülőtér 1937. képaláírással. Na,itt a bibi. A bledi egyezmény előtt( 1938.aug. 23,más források szerint 29.) nem voltak ékalakú hadijellel ellátott gépeink. A fotó eredeti,a képaláírás téves. Megesett ez már másokkal is. 21.o. jobb alsó kép.Gyönyörű fotó egy Fokker CV-ről és egy Udet-ről.Nemzeti színek kizárólag az oldalkormányok teljes felületén.Képaláírás Pécsi hangár belső tere 1937.Ez így helyes. 26.o. repülőbemutató a pécsi iskolák számára 1938.(hónap megjelölése nélkül)
Fokker CV. kötelék és földön álló hat darab repülő,a négy Fokkeren századjelvény,nemzeti színek csak az oldalkormány teljes felületén.Valószínűleg még Bled előtt.
A terepszínre történő festés,melyre Vermes is utal,miszerint egész éjjel festettek,nyilvánvalóan csak az azonnal bevethető gépekre vonatkozott,mert még később is találkozhatunk olyan fényképpel,ahol a Fokkerek egyszínűek.(Lásd a 33.o. jobb alsó sarkában lévő képen szereplő 1 db. Fokker CV.
Vermes László emlékezetét tehát a fotók nem cáfolják,a Repülőhétköznapok c. kiadványban a kép alá sajnálatos módon,téves dátum került.
Barátsággal Sanyi.
Ui:azért köszönöm a felajánlást,de ha jól emlékszem Te is és én is Misitől szereztük be Szolnokon.Legalábbis én ott.
Rumcájsz_52 601856 2016. január 31. 16:28
Válasz erre
Safranek, egyetértünk :-)
R.
Podva 601850 2016. január 31. 16:02
Válasz erre
TÓ
T
9118_1_big
9118_1_big

Szia Sanyi
Az egész "SOSTÓ" feliratot nem is láthatod, mivel csak az emblémának a fel maradt meg, ezért csak a "...TÓ" felrat látható... Megnyilaztam, hogy melyik részen keresd.

Köszönöm a felajánlást Itt van Vermes László könyve előttem: Arról számol be benne, hogy Pécset volt a Bledi egyezmény aláírása idején és valóban leírja, hogy a hadijelek és a katonai oldalszámok felfestésével egy időben kerültek fel az álcázó színek is a Fokker C.V-kre. Azonban figyelmedbe ajánlanám Dr Csizek Zoltán: Repülőhétköznapok Képek egy közelfelderítő repülőszázad életéből 1936-1941 című könyvét. Ez a kiadvány a Pécsi "Vörös Kakas" Kf szd-dal foglalkozik. Ebben közölt fotók alapján nyilvánvaló hogy hadijel és az oldalszám előbb került fel a fokkerekre, és csak a későbbiek során, feltehetően a Müncheni konferencia vagy az 1. Bécsi döntés időszakában történhetett meg az álcázás. Vermes László emlékezetét a fotók tehát cáfolják.
Szeptember 5-én a terepszínű álcázás nem volt előírva kötelező jelleggel.
Üdv Viktor
Ui:ha nincs meg a jelzett könyv,szívesen kölcsönadom. :)
Safranek 601841 2016. január 31. 14:55
Válasz erre
Csak az a kèrdès mi volt a forrás?
Rumcájsz: szerintem vègeredmènyt tekintve ugyan arról beszèlünk :)
Alexandros 601833 2016. január 31. 13:47
Válasz erre
Szia!
Igazad lehet!,,a gyártási folyamatot,sorrendeket nem."
Abba a bizonyos portáskönyvben mintha lenne olyan is,hogy kétszer őrölni.Lehet,hogy mégis tudtak valamit a Krayernál?
Üdv.Sanyi
Alexandros 601832 2016. január 31. 13:44
Válasz erre
Szia!
Igen,törölve lett!Pedig érdekes.Minden estre a Krayer már bevonult a makett piacra is.
Üdv. Sanyi
Alexandros 601831 2016. január 31. 13:42
Válasz erre
Szia Emerich!
Pontos a válaszod.Egy keveset tudok a cégről,mivel édesapán a Kerepesi úti gyáregységtől ment nyugdíjba,vezető beosztásból.Gyerekkoromban még egy gumiabroncs hamutálcával játszottam,melyen a Cordatic Ruggyantagyár felírat volt.
Tehát nincs is azzal baj,hogy volt vezérképviselet,sőt egy idő után a Dunlop részvénytulajdonos is lett a cégben,de akkor miért nem a hazai anyagokhoz van sorolva?Ebben az esetben ez csak természetes lenne nem?
Annyit még,hogy 1912-ben Tauril Pneumatic néven gyártottak termékeket,többek között a hadseregnek is.Ugye ismerős neked a Taurus márkanév?
Üdvözlettel Sanyi
Alexandros 601829 2016. január 31. 13:32
Válasz erre
Szia Betyár!
Hivatkozás a már említett Kovács Lajos könyvre,illetve Emerich bejegyzésében.
Üdv Sanyi
Alexandros 601826 2016. január 31. 13:28
Válasz erre
Szia Viktor!
Ne szívd mellre kérlek!Csupán arra céloztam,hogy az általad feltett fotón nagyítás ellenére sem látom a SÓSTÓ feliratot.Sanyi talán tovább csiszolta és előjött több betű,vagy az embléma.
Szerintem a kérdéses időpontban a G. sor színeire.
Nem tudom hányszor kell még leírnom (makett.org, makett infó),de ajánlanám Vermes László Sólymok szárnyán c.művét.A fentiekben hivatkozott fórumokon már többször idéztem belőle.A volt távolfelderítő pilóta kitér a jelzett időpontra is.A kedvedért röviden-Kaposváron a Bledi-egyezmény aláírását követő napon egyetlen éjszaka festették terepszínűre a gépeket gyorsan száradó festékkel.Nem szürkére,terepszínre.
Üdv.Sanyi.
Ui:ha nincs meg a jelzett könyv,szívesen kölcsönadom.
TAMÁS78 601821 2016. január 31. 12:12
Válasz erre
Sőt, ha jól értelmezem, a Dunlop konkrétan részvényese volt a Ruggyantaárugyárnak, nem?
Rumcájsz_52 601820 2016. január 31. 12:00
Válasz erre
A spec festék másolásánál van egy probléma: az eredeti márkanéven nyilvánvalóan nem árulhatják, egy no-name festékgyár termékét meg ki fogja komoly referencia nélkül használni egy repülőgépen? Tehát egy profi, nagynevű festékgyártónál már az se biztos, hogy megéri a szabadalmaztatás költsége, hiszen bőven elég a kereskedelmi márkavédelem is - kivéve a hasonlóan nagy és profi cégek ellen, ott meg jön a konkurenciaharc. (Az én cégem is járt már úgy, hogy háromszor vagy négyszer kellett festeni egy gépet, mert nem volt hajlandó megkötni a megrendelő/géptulajdonos által szállított, kitudja honnan szerzett festék. Na az se volt a tulajnak nagy üzlet, mert csak hetekkel később tudták újra forgalomba vinni a gépet, és végül csak meg kellett venniük a minőségi festéket hozzá.)
A vegyipari másolás meg nem mindig egyszerű, mert a késztermékből max az összetevőket tudjuk megállapítani, a gyártási folyamatot, sorrendeket nem. Hiába tudom, mi van a halászlében, az életben nem főzök olyant, mint amilyent az öreg (ma már nem is élő) dunaföldvári halászmesternél ettem :-).

R.
Gabusch 601818 2016. január 31. 11:58
Válasz erre
"Annak örülök, hogy továbbra sem mosódik össze a szárazföldiek festékeivel a téma, mert abba nem kellene belebonyolódni! ;)"

Mert törölve lett. ;)
Safranek 601813 2016. január 31. 11:32
Válasz erre
Igen, rosszul írtam.
A rep.festék speciális, akkor lehet rá kérni szabadalmat!
Ha nincs akkor elég venni és "csak" másolni kell.
Licencet csak akkor tudsz venni, ha szabadalom vagy védjegy van a terméken.
Emerick 601812 2016. január 31. 11:31
Válasz erre
Üdv mindenkinek!

A gumiabroncsok példája azért necces, mert szintén elég összetett kérdés.
A Dunlop például lehet magyar beszerzés minden további nélkül, volt magyar vezérképviselete a márkának (Schweitzer József és Fia - pl. 1929.).
Emellett a Ruggyanta helyett a haderőnek leginkább a Cordatic Rt. szállított ezrével mindenféle abroncsot. De hogy a repülős vonulat ne maradjon ki:
1943-ban Szilárd Béla autófelszerelés, pneumatik: Metrelex repülő köpeny szállítása, Arado 96-hoz (580x165), Junkers 87-hez (815x290), Messerschmitt 180-hoz [108 lesz az] (545x150) és Heinkel 112-höz (!) (650x150). A típusmegnevezések miatt akadt meg annó a figyelmem.

Repülőbenzinről nem fogunk értekezni? Az biztosan magyarnak minősül, ha kizárólag magyarországi beszállítóktól vették (hiába volt az román vagy német olaj új címkével).

Annak örülök, hogy továbbra sem mosódik össze a szárazföldiek festékeivel a téma, mert abba nem kellene belebonyolódni! ;)

Milyen szép almanach készülhetne abból, milyen sokszínű, mennyire változatos eredetű anyagot használt a légierő (is), maguktól a repülőktől a fejhallgatókon át a hangárakig. (...) Igen, ezek mind kideríthetőek...! ;)

I.
ssanyi 601807 2016. január 31. 10:46
Válasz erre
Üdv!

Sanyi, honnan lehet tudni hogy Dunlop gumikat használtak? A megoldás ott lesz a válaszban.Gumiról nehéz eltüntetni a gyári feliratot roncsolás nélkül, szerintem.
Kezd olyan lenni mint egy keresztrejtvény, csak több időbe kerül a kérdések kitalálása mint megválaszolása.

Baráti üdvözlettel!
Betyár
Gabusch 601804 2016. január 31. 10:37
Válasz erre
Kedves Alaxandros!

A kérdésedre a festék és kerékgumi ügyében volt régebben valakinek egy lehetséges megoldása egy félmondat erejéig.
Ez az a lehetőség, hogy esetleg volt olyan megkötés, hogy állami beszerzés esetén egy adott termékben (jelen esetben repülő) mennyi hazai anyagnak kell lennie. Lehet, hogy abba a kerékgumi még belefért, a festék meg már nem. Pl. azért, mert a keréken volt nehezen eltüntethető Dunlop márkajelzés, a festék eredete viszont kevésbé volt nyomon követhető.
Rumcájsz_52 601802 2016. január 31. 09:55
Válasz erre
Egy kis módosítás: "bejegyezni" a szabadalmat szokták, a licenszet egy konkrét gyártmányra azt meg kell venni az eredeti kifejlesztőtől/gyártótól. Ezzel megveszik a termék gyártási technológiájának dokumentációját, és a meghatározott területekre szóló kereskedelmi jogot. ÁLTALÁBAN olajfestékre, vagy ÁLTALÁBAN gépkocsi-gyártásra nem lehet szabadalmi védelmet kérni, így erre nincs eladható licenszjoga sem senkinek. De konkrét festékgyár vagy autógyár konkrét (műszaki paraméterekkel anyag-összetétellel és gyártási előírásokkal meghatározott, márkanévvel ellátott termékére lehet mind szabadalmi, mind licensz-jogot kérni. Csak egyiket a szabadalmi hivatalnál lehet bejegyeztetni /ez sem olcsó, ezért nem védi szabadalom pl. a kütős-kalácsot, bárki sütheti és forgalmazhatja :-)/, a másikat meg az eredeti gyártótól megvenni.
R.
Safranek 601793 2016. január 31. 04:46
Válasz erre
Ha jól figyeltem eddig, akkor a rep. festék speciális. Nem hètköznapi olajfestèk. Tehát ezt egyszer vki kifejlesztette. Rengteteg idő ès pènz árán.
Majd erre nem lehetett lincensz jogot bejegyeztetni?
Na ezt nehèz n hiszem.
licenc (kereskedelemben és jogban) amely védjeggyel ellátott, szabadalmazott termék gyártásának, illetve gyártási eljárásának (know-how) megszerzett joga, engedélye.
Podva 601792 2016. január 31. 03:13
Válasz erre
Üdv Sanyi
Szerinted, 1938 szeptember 5.-én milyen színnel tervezték lefesteni a WM-nél a készülő magyar harci gépet? Egyáltalán a Ju-86-ot leszámítva, milyen festéssel rendelkeztek akkoriban az alig 1-2 hete hivatalos légierőnk harci gépei? Mikor kap a Krayer a WM-től hivatalos festékmintát 6db falemezen? Mindezek alapján sima szürke WM-16 színű Sólymokat terveztek építeni 1938 Viktor napján...:)
Másik, dolog: szerinted SÓSTÓ feliratot vélek "belelátni" a FW légcsavar logójában. Ha a "T"-t vitatod is a hosszú "Ó" betűt gondolom nem... Mondj kérlek egy olyan német légcsavargyárat aminek a neve erre a hosszú magánhangzóra végződik... Sőt bármilyen német szót mondhatsz, ami hosszú "ó"-t tartalmaz, tekintve, hogy a német ABC-ben nincs ilyen betű... Kinek lehet ez az emblémája, ha nem az MKHL légcsavar üzemének?
Barátsággal:Viktor
Alexandros 601791 2016. január 31. 02:22
Válasz erre
Karcsi!
Az Eses Sanyi légcsavarján is látható,hogy rajta van az eredeti német szürke.Azon több réteg festék.Elvileg a gép nagyjavításánál átfestéskor le kellett volna teljesen tisztítani a srófot,de ez úgylátszik a Krayer hígítójával nem ment.
Korábban írtad,hogy nem találtál a Krayernél fejlesztésre utaló dokumentumokat,szabadalmat,kivéve a Trinátot.Felvettem a kapcsolatot egy jogász hölgy ismerősömmel,vázolva,hogy miről is van szó.A következőket közölte röviden.
Szabadalmat csak olyanra kérhet,amit ő maga talált fel.Ez a Trinát,így erről találtál is dokumentumot.Helyes.Hozzátette még,hogy pl. az évtizedek óta használt nitróra,vagy az évszázadok,vagy évezredek óta használt lenolajkencére nem kérhet,mert kiröhögnék.Egy olajfestékre nem is lehetne megvenni a licencet sem,mert nem tudják,hogy ki találta fel.Az ősi egyiptomiak valamelyik fáraójának tudós papja,vagy az ősi föniciaijak? Esetleg a neandervölgyi ősember mai félresikerült jogutódja?
Még nem írtad meg,hogy hány tonna festéket rendeltek a Herbigtől a Sólyomra.És ha már Sólyom,lehet tudni egészen pontosan,hogy a dokumentumban miként írták le a gép nevét?Esetleg van erről dokumentumod amit ide feltehetnél?
Továbbá az is érdekelne,hogy miért csak a festék jött be az országba ilyen cseles módon,mint külföldi eredetű anyag,magyarnak feltüntetve?Ott van például a Sólyom kerékgumija,ami ugyebár Dunlop márkájú.Ezt miért nem kellett cseles módon pl. a Magyar Ruggyantaárúgyár Rt. Taurus márkanevén hazai gyártásúnak feltüntetni?
N.S.
Alexandros 601790 2016. január 31. 01:50
Válasz erre
Szia Miki!
Ha arra utalsz,hogy esetleg a Sóstói üzem emblémája volt,nem tudom.Még utána kell nézni.Ha Viktor fényképét felnagyítod,azon nem szerepel a Sóstó felirat,ahogy azt Eses Sanyi légcsavarjába szeretnék belelátni egyesek.
Üdvözlettel Sanyi
Sokol 601789 2016. január 30. 23:59
Válasz erre
Köszönöm szépen Sándor!

Az embléma ill. címer pontos jelentése és vonatkozása volna a legfontosabb, ha kiderülne. Furcsa hogy a légcsavarra került...
magoo 601788 2016. január 30. 23:47
Válasz erre
Sanyi!
Ezt írtad a hozzászólásodban Emerick doksijára: Most pl. azt,hogy soraid rávilágítanak arra,hogy a német festékeknek és a Krayer gyártmányoknak nem csereszabatos a hígítója. Tehát:a Krayer nem licencet gyártott és nem átcsomagolt.
Levezetnéd, hogyan jutottál erre a kijelentésre.

magoo
Alexandros 601778 2016. január 30. 21:58
Válasz erre
Szia Miki!
Végre sikerült megnyitnom. A kép a korabeli Magyar Szárnyakból való, több kép társaságában.Ezek a korabeli filmhíradóból lettek kikockázva.Jelenleg nincs kéznél az újság (a Budapesti lakásomban van.)A Weihéről készült képek a tábori repülőtéren készültek az orosz fronton,a futárszázad (sakkfigura)körletében.A filmet meglehet nézni a Filmhíradók Online szerkesztésében 1943.Január 986.híradó.A szárnyas címer a repülőtér bejáratán volt elhelyezve,alatta a futárszázad jelvénye.A filmben feltűnik vitéz Jány Gusztáv,a II.Magyar Hadsereg főparancsnoka is,aki az éppen hótól és jégtől tisztított Weihét gyakran használta.
A főkapun látható szárnyas jelvény van Viktor által feltett Weihe légcsavaron is.
Üdv. N.S.
Alexandros 601695 2016. január 29. 22:10
Válasz erre
Szia István!
Nézzük meg még egyszer.A lista alapján összeadva:2551,5 kg.a sárkány
2551,5+ a motor(szárazon) 570kg + a háromágú légcsavar 125kg.
Összesen:3246,5kg + 2db. bombarekesz,fegyverzet lőszerjavadalmazással,rádió R-11 típus,Zeiss elektromos hajtású 50cm kamera.
Repülősúly 3180-3500kg.
A jegyzékben sem a motor,sem a légcsavar,sem a fegyverzet,sem kamera,sem rádió nem szerepel.
Mi a probléma?
Üdv. Sanyi
magoo 601556 2016. január 27. 23:56
Válasz erre
Kedves Emerick!
Nagyon fontos dokumentum tartalmakról tájékoztattad a fórum tagjait!
Ahhoz, hogy kiderüljön, melyik színt mire használták, összevetettem a FW.58 Herbolid festékanyagaival a színek megnevezését. Mellé tettem a Krayer ajánlatokban szereplő Cellaetern festékanyagokat.
Barna:
Herboloid rohrleitungsfarbe barna 26. Cellaetern rep. gép átvonó/csővezeték lakk barna, C.72.
Sága:
Herboloid rohrleitungsfarbe gelb 27. Cellaetern rep. gép átvonó/csővezeték lakk sárga, C.54.
Kék:
Herboloid rohrleitungsfarbe blau 24. Cellaetern rep. gép átvonó/csővezeték lakk kék, C.88.
Piros:
Herboloid kombinations emaillelack rot. Cellaetern rep.gép átvonó felségjel piros G.1114.
Fehér:
Herboloid kombinations emaillelack weiss. Cellaetern rep.gép átvonó felségjel fehér G.1115.
Zöld:
Herboloid kombinations emaillelack grün. Cellaetern rep.gép átvonó felségjel zöld G.1116.
Szürke:
Herboloid einschichtlack 02 (Krayer szállítási papíron szerepel 02 színű festékszállítás, azonban gyártási bejegyzés, recept nincs. Amit forgalmaztak Ikarol kóddal szerepel.) A gépeket az MWG szerint egyszínű szürkére (RLM02) festették. 1943 novemberében rendelték meg a FW.58-ra RLM70 és 76 színeket, addig csak az RLM02 igazolható.
Zöldesszürke:
Kerestem, hogy ezt a megnevezést milyen színre használták igazolhatóan Magyarországon: HT 1993/4 51.o, Winkler Laci bácsi cikke Me.210 festési utasításon: RLM74 szürkés zöld.
Herboloid einschichtlack 74 (Krayer szállítási papíron szerepel 74 színű festékszállítás, azonban gyártási bejegyzés, recept nincs. Amit forgalmaztak Ikarol kóddal szerepel.)

Összegezve:
A FW.58 festékanyagainak listája alapján a gép nem terepfestésű, mert a barna és a kék csővezeték festék szín. Ezeket kiválthatták a Krayer csővezeték festékei, melyek a Cellaetern C. festékcsaládba tartoztak és a nevéből adódóan tudjuk, hogy mire használták a gépeken. A piros fehér és zöld a nemzeti trikolór, melynek szintén van Krayer megfelelője a G.festékcsalád jelzőfestékei.
A csővezeték és gép külső festésére használt festékek különböző technológiák, különböző felületre. Ha a Herboloid és Cellaetern festékeket egy gépen használták, akkor az a lényeg, hogy melyiket, melyikkel lehetett közösen használni.
A magyartarka éltetés szempontjából az a legjobb, ha a számlán a Cellaetern a csővezeték festék volt, a többi Herboloid, mert akkor két külön technológia lett felhasználva, különböző területekre. Azonban, ha a jelzőfestékek és a fedőfestékek közül valamelyik Krayer G. festék volt és együtt lehetett felhasználni a gépen (Pl.: jelzőszínek Cellaetern, fedőfestékek Herboloid), akkor gond van az önálló festék elmélettel (!), mert olyannyira kompatibilis volt a két technológia, hogy minden gond nélkül a gyárban keverve használhatták. (Hasonló a helyzet a Bü.131 esetében és ott is pont a Herboloid család anyagaival.) A FW.58 esetében nem kell tartani a Krayer fedőfesték RLM02/74 színétől, mert ezekből a színekből Ikarolt forgalmaztak, nem Herboloidot.
Ez a dokumentum, akkor nagyon fontos bizonyíték, ha tudjuk, hogy a zöldesszürkéből mennyi kellett egy gépre!
Sanyi! Nektek mit bizonyít ez a doksi?

A G.1110 hígító.
Jelen állás szerint a G. festékcsalád egyes anyagait több magyar festékgyár gyártotta/forgalmazta! Emerick doksija szerint a Győri Lakk Gyár is képes volt a G. hígító gyártására/szállítására. 1943. február 3-án a Schramm Kistóf Lakk és Festékgyáraktól árajánlatot kért a WM a G.festékcsalád anyagaira. (Ha árajánlatot kért, akkor tisztában volt vele a WM, hogy a Schrammnál van ilyen festék.) A levél végére azt írták a G. festékcsalád jelzőszámai a Krayer által gyártott színekre vonatkoznak. Ezt a legendaéltetésben bizonyítékként kezelik a magyar Krayer festékre. HA kivesszük a gazdasági intézkedések kijátszását, mely a Sanyi Sólyom doksiján magyarnak igazolta a Herbig festéket (!), akkor sem bizonyítja a Krayer fejlesztést, maximum a gyártásra lehetne (igazolhatóan hibás) bizonyíték.
Még egyszer: A levél végére azt írták a G. festékcsalád jelzőszámai a Krayer által gyártott színekre vonatkoznak. Szeretném kiemelni, hogy itt is a színeket várta el a WM, ahogy a megváltoztatott Krayer hivatkozásnál is! A Krayer kártyákon német színek vannak, továbbá a roncsok megmutatták, hogy a Krayer színek milyen RAL/RLM színeket jelentenek. Ezzel a makettezőket érdeklő rész (a színek) igazolva lettek! Lehet ezt csűrni, csavarni, kiegészíteni és szelektálni, de ez akkor is tény, amit minden oldalról bizonyítani lehet.
A többi ipartörténet! A magyartarka elmélet következik: A Krayer a Schrammnak és a Győri Lakk Gyárnak is eladta a saját termékének a licencét/bérbe gyártatta. Ezzel csak az a gond, hogy a Krayer nem tudta ellátni a WM-et hígítóval és festékkel, ezért igazolhatóan más cégeket kértek fel a hiányzó anyagok szállítására. (Emreick doksija igazolja, hogy hígítóval Győrt sem). Ebben az esetben azt kellene elhinni, hogy aki kifejlesztette a termékeket egy idő után nem tudta gyártani, de a többi igen?
Kicsit olyan ez a helyzet, mint amikor táblázatszerűen feltüntették, hogy melyik magyar festékgyár mennyiért SZÁLLÍTJA a Titanine festéket. Ebben az esetben a Titanine időszakhoz hasonlóan nincs gyártási és fejlesztés doksi a G. festékcsaládról. Az egyetlen kísérleti papír is az ellenkezőjét igazolja, ahogy az anyagkiadás könyve a portással. A megmaradt bizonyítékok szerint a Krayer jelzései olyan némettel felcserélhető festékanyagot tartalmaznak, melyeket más is biztosítani tudott. A legfontosabb elvárás a szín volt, melyet könnyen össze tudott hasonlítani a WM az RLM-től kapott színmintákkal.

Sajnálnám, ha Sanyi nem tenne fel újabb „bizonyítékokat” a Punka-Bernád tanulmányokból!
magoo
Sherman 601554 2016. január 27. 22:39
Válasz erre
A szakmai vita egyébként szerintem véget ért Alexandros utolsó állásfoglalásával 601457 számú hsz.
A szakmai kérdésekre nem válaszol, mert véleménye szerint a válaszok le vannak már írva az MRT anyagban, és a Haditechnikában.
Ez gondolom eldöntötte az etikai kérdést is.
J_K 601541 2016. január 27. 20:49
Válasz erre
Kedves cimborám!

Engem is ledöbbentett, hogy számos Luftwaffe-témájú publikáció után kiderült:
BD nincs tisztában az RLM-festékek használatával (emlékezzünk a zöld/zöld Emilekkel, vagy a 70-el kapcsolatos ismeret-hiányra); a legegyszerűbb fotóelemzéssel sem boldogul (has-szín és sárga megkülönböztetése), vagy a magyar D-Messer elemzése, ahol nem tudta meghatározni, melyik a sötétebb szín (ld. a HFC grafikáját).
Amikor ezekre a szakmai részekre rákérdeztünk, akkor nem volt válasz, csak annyi, hogy ne személyeskedjünk, aztán meg a "durcis" elvonulás.

A Messerekkel kapcsolatos szakértelem megítéléséhez elég rápillantani a HFC grafikáira, és most nem a színek, vagy a mintázat hibáira gondolok, hanem arra, hogy az "alap" is hordoz torz elemeket (pl. a dudorok, antennák, stb.) Egy igazi szakértő ezt korrigáltatta volna.

Kis híján a HFC-ben egy "pótpáncélos" G-Messer is megjelent. Alapja egy olyan fotó, amin a szélvédő előtti ponyva vastagabbnak tűnik- mintha lenne alatta valami. Ennyiből a szerző a következőt találta ki: a Messer pilótája biztosan szembetámadott egy Il 2-t, ami eltalálta a szélvédőt, kis híján a vesztét okozva. A pilóta ezután kérte, hogy szereljenek még egy páncélt a szélvédő elé.
A szerzőt ekkor -a JG 300-as Messereken a kabin elé feltett védőlemezt ábrázoló fotókkal- még meg lehetett győzni. (Ha valaki esetleg nem hiszi, még kerülhetnek elő kóbor levelek.)
A történet két dolog miatt érdekes: az egyik a teljesen gátlástalan, és alap nélküli fantáziálás-legendagyártás. Mint a "magyar" színeknél. Ha nincs kék, a könyvben akkor is lesz! Ami meg van, azt egy kicsit "mellénézzük" elemzésnél.

A másik: ha már Messerrel nem ment, akkor legyen "pótpáncélos" Fóka a könyvben.
Az alapja ennek is ugyanannyi, mint a Messernek, de a "szenzáció" minden pénzt megér -vagy minden pénzt behoz.
cimber 601532 2016. január 27. 19:42
Válasz erre
Szia Sanyi!

Számomra Te vagy az egyik legnagyobb alakja a MKHL makettezésnek és ez nem fog megváltozni az biztos!

Nem szeretném, ha egzakt módon odaállnál olyan oldalra, ami nyilvánvalóan hamis adatokon, fotókon alapul!
Ez történelmi adatok megszégyenítése!

Számomra a több aspektusban bemutatott Me-109 futóburkolat olyan "bűn" amit nem tudok félre tenni.
Nem tudom félre tenni az Etelaky-gép oldalkormány és svanc foltozását, ami egyszerűen képhiba.
A képhiba miatt az oldalkormányra felcsúszott "foltozás" egyszerűen banális tévedés.
Ennek bizonyítására Te és én is feltettük az ominózus fotókat...válasz, beismerés nem volt, csak csend!

...és a klasszikus...hogy lehet RLM 65-ként, majd Krayer kék-ként azonosítani egy olyan futómű burkolatot ami NEM Emiltől, illetve Dorától származik?

TÍPUSISMERET!

Amikor előkerült ez a kis huncutság - mint amatőr, underground Messer kedvelő - halkan megjegyeztem, hogy ez NEM korai Messer burkolat és leírtam a jellegzetességeket.
Még Magó Karcsi is felhívott, hogy ezt eddig senki nem vette észre!
Elnézést, hogy mezei makettezőként bele mertem ugatni a dolgokba...

A lesarkalt főfutó burkolat csak ezekre az alváltozatokra jellemző!
A Tisztelt Szerzők milyen típus ismerettel rendelkeznek, ha ezt 20/30 év alatt nem vették észre?

Erre csak azok reagáltak, akik ismerik a Messert.
Nem a WM-21-et, nem a Héját, nem a Cséereket, hanem a Messert!

Erre semmiféle reakciót, választ nem kaptam a másik oldalról.

Persze én a kis semmire való makettező nem beszélhetek bele a nagyok dolgába...szánalmas és helyenként már gyomorforgató, ahogy anyagi érdekek előtérbe helyezésével a típus ismerőit "egyesek" hülyének nézik.

Bátran ki merem jelenteni, hogy a "the other side" Messer típus ismeret ügyben sok-sok hazai makettezőnek csak "jelenthet".

Elismerés, és köszönet helyett kiguglizott vackokkal magyarázzák a bizonyítványt...

Sanyi én csak annyit szeretnék, hogy a Messer korszakot hagyják ki...az egy másik téma...nagyon más!
romsitsa 601500 2016. január 27. 15:25
Válasz erre
Ne haragudj, de a felszerelés sem volt is egy anekdóta. Felszerlés és egyenruha is volt, csak nem egy nagy ország nagy hadereje ellen készítették fel a hadsereget. Az, hogy a felszerelés egy része a raktárakban égett már logisztikai probléma.

Üdv

Á
J_K 601485 2016. január 27. 13:41
Válasz erre
Kedves Sándor!

Olyan nem létezett, hogy "német festékek hígítója".
A különböző célra szánt (pl. vászon, fém, külső, belső,vezetékelés jelzőszíne, tűzálló, saválló, ideiglenes, stb. stb.), és ennek megfelelően speciális összetételű egyes festékcsoportoknak adott esetben különböző hígítója volt.

Ez azt jelenti, hogy más rendeltetésű festékeknél még azonos szín mellett is más hígítója lehetett. (Pl. az "állandó" 22-nek, és az "ideiglenes" 22-nek).

Így, a különböző hígítók megléte nem bizonyít semmit.

Annál is inkább, mert továbbra sincs egyetlen "magyar" színű roncsdarab, egyetlen festékszabadalom és egyetlen fejlesztésre-tesztelésre utaló sor sem...
Podva 601477 2016. január 27. 11:28
Válasz erre
Köszi, hálás köszönet érte:)
Üdv
Emerick 601475 2016. január 27. 11:21
Válasz erre
Szia Viktor!

Sajnos a Fw 58 gyári száma nincs meg. (turkáltam kicsit, de sok más Fw 58-asé sincs meg, de nem adom fel)

I.
ssanyi 601460 2016. január 27. 05:01
Válasz erre
Üdv!

Szia Sanyi!
Miért nem a Krayer szállította a hígítót és miért csak hígítókat és H jelzésű lakkvédőt szállított a győri gyár?Mekkora tételben szállított ennél a számlánál?
Idézet Emerick-től:"1944. júniusi Győri lakkgyár (Reichhold) számla: oxylin higító és H jelzésű lakkvédő mellett miért és hogyan szállított G-1110 speciális higítót! :)"

Idézet Magó Károlytól, makettinfó 2014. január 26. 552146 hsz.:"- hivatkozás a Titanine-ra: Krayer MNL Z407-19-146 1935. május 16. „Titánine repülőgép lakkok árai: Titanine (márkában feltüntetve az ár), Krayer (pengőben feltüntetve az ár), Győr (pengőben feltüntetve az ár), Dán (pengőben feltüntetve az ár), Erdős (pengőben feltüntetve az ár). Ceruzával ráírva Rendelve Krayernél 4.30 pengő. Ezután felsorolás a Titanine anyagairól. 1935. május 10 Tianine Spricckitt rendelés a Krayertől. Tehát bizonyítani tudom, hogy nem csak a Krayer, hanem a Győri Lakkgyár is Titanine-t forgalmazott, mert az volt az elvárás. Amikor a Krayer a saját jelzéseit használja, oda van írva Titanine is.
- hivatkozás a Herbig-re: Az elkészült gépek fényezésre hivatkoznak, ott az első ellenőrzési pont a színazonosság. Az előírt színekre igen kényes volt a WM, mert az edények színeinél is reklamált a színeltérés miatt.
-Herbig repülőfesték szabadalom Magyarországon: Kifejlesztett a német cég egy teljesen új repülőgép festéket. Ebből mintákat adott a WM-nek, az pedig a Krayernek. Pont akkor szabadalmaztatták, amikor megjelent a „G” sor. A szabadalom leírása és Krayer „G” sor alap tényezőkben egyezik.
- nincs semmilyen Krayer szabadalom: Ha bármilyen téren hivatkozik a Krayer a Herbigre, ahogy Ti értelmezitek minőségileg, akkor a Krayer is pont akkorra fejlesztette ki a minőségileg egyező festéket, amikor a német? Ha nem ugyanaz volt, akkor miért nem lett Krayer szabadalom is? Azokon a területeken, ahol jelen volt a Krayer nem tudott újszerűt kifejleszteni, mert korábban már szabadalmaztatták.
- Győrben német festékeket használtak, a Krayertől nem rendeletek: Ez ebben az esetben időrendbe szedett titkársági levelezésről van szó. Ha volt Krayer trikolór, akkor miért kellett Herbig piros-fehér-zöld?
- Ju.86-ra német színeket rendeletek a „G” sor megjelenése után, majd ezen színek javítására használták a „G” sort. Ha szabvány lett a „G”, akkor miért nem azt rendelték meg. Ha szabvány német festékszín kellett a gépekre, mert előírta licenc, akkor a „G” megfelelt a német szabvány színeknek, mert felfesthették rá javításkor.
- Sólyomra német festék került: Az első szériás Sólymok hamarabb elkészültek mint a „G” sor, ezt a Krayer írta le: „az Önök által a Herbig-Haarhaus német lakkgyár anyagával készült repülőgépek.” MNL Z407-19-14. Eddig egy fajta magyartarka volt. A Sólyom ebbe tartozott."

A szinte teljes idézet azért van mert végig felsorol Győrrel és a G sorral kapcsolatos dolgokat.
Nem emlékeztem rá fejből, jellemzően csak beírtam a google keresőbe hogy "Herboloid festék" és ez volt a második találat.
2014 január 26.-a a dátum! Én úgy látom hogy ugyanazon dolgok jönnek elő amit Magó már megválaszolt szerintem.!

Emerick, köszönet a dokumentumért!
Podva 601459 2016. január 27. 04:59
Válasz erre
Sziasztok

Emerick bejegyzésében az is érdekes, hogy Celaeternt, meg Herboloid festéket is egyszerre használtak. A "lakkláncba" e szerint mindkét festékféle bele illett?

Üdv Viktor
Alexandros 601457 2016. január 27. 01:26
Válasz erre
Magó Karcsi!
Persze,hogy elvárhatod.
Ahogy én is elvárhatom,hogy válaszolj,de nem tetted meg!
Ne haragudj,de sem az MRT anyagot,sem a Haditechnikát nem fogom bekörmölni a kedvedért.Senki kedvéért!Akit tényleg érdekel,vegye meg,ahogy én is megvettem.
Alexandros 601456 2016. január 27. 01:22
Válasz erre
Szia Tanár Úr!
Természetesen igazad van!
De ha jártas lennél a témában,akkor feltételezve,hogy tudod , a Korponai utcai festékgyár bedolgozója volt a Krayernak,több tonna festéket szállított nekik Krayer recept alapján.
A te érvelésed szerint is akkor is Krayer festéket adtak el.
Üdv.Sanyi
Alexandros 601455 2016. január 27. 01:16
Válasz erre
Szia Elektró!
Elnézést,de legalább két helyről kaptam kérdést e tekintetben.
Nagyon sajnálnám,ha törölnéd.
Üdv. Sanyi
Alexandros 601454 2016. január 27. 01:14
Válasz erre
Jó estét!
Vagy talán jó éjt! Nemrég jöttem be a hólapátolásból,ma nem is írok más választ.
Most is csak azért,mert Béla barátom írt magánba,hogy nézzek már be ide és köszönjem meg Emericknek a sorait.Átolvasva,ugyan arra jutottam mint ő.
Emerick,köszönjük a közlést.Mindig találsz valami hasznosat!
Most pl. azt,hogy soraid rávilágítanak arra,hogy a német festékeknek és a Krayer gyártmányoknak nem csereszabatos a hígítója. Tehát:a Krayer nem licencet gyártott és nem átcsomagolt.
Üdvözlettel N.S.
Vadász 601446 2016. január 26. 22:11
Válasz erre
szép eltérések.
Tehát
Sanyi: 2597 kg
sárkány+motor:3020 kg
repsúly (üzemanyag+pilóták+bombák 480kg):3500 kg
Podva 601445 2016. január 26. 21:55
Válasz erre
Ok
Kalkulált súly Sanyi adatai alapján:2597
Motor üres súlyaSHN:570kg
Motor üres súlyaWP07:677kg
Sárkány SHN:2080-2450kg
Sárkány WP07:2449kg
Repülősúly SHN:3180-3500kg
Repülősúly:3500kg
Üdv Viktor
Vadász 601438 2016. január 26. 21:32
Válasz erre
Kérlek egy kicsit egyértelműbben, ha lehet.

Kalkulált súly Sanyi adatai alapjámn motor nélkül:
tényleges üres súly motorral:
tényleges felszálló süly motorral, üzemanyaggal, bombákkal + két pilóta (2x80 kg):
Podva 601436 2016. január 26. 21:22
Válasz erre
Aha, köszi, az más, javításban természetesen a Rába volt az illetékes, csak az oldalszám alapján ennél a gépnél a gyártás nem Győrött történt...:) gyáriszámod nincs hozzá véletlenül?

Más
Vettem egy nagy levegőt és összeadogattam a Sanyi listáján szereplő tömegadatokat. Kerekítve 2597 kg-ra jön ki motor nélkül. A Sólymok Héják Nebulók, valamint Warplane No.07 WM-21 alapján a sárkány üres súlya 2450kg...
Üdv Viktor
Emerick 601435 2016. január 26. 21:12
Válasz erre
Szia!

Ne viccelj, nyugodtan fűzz hozzá bármit!
A G-233-as 1944 elején javításon volt. Jóval korábbi gépről lehet szó. Ezt Ti repülősök jobban fogjátok tudni, kb. mikori. :)
A javítást a Rábánál végezték. A dátum csak annyit bizonyít, hogy akkor még bőven rendszerben volt ez a példány. Én azt nem tudom, ez a sorozat itthon készült, vagy importálták-e.

I.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24., 25., 26., 27., 28., 29., 30., 31., 32., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40.,
41., 42.