/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
ssanyi 637535 2018. január 6. 07:03
Válasz erre
Üdv!

Van olyan fotó ahol egy amerikai G.I. vigyorogva támaszkodik egy Messer törzsénél a sárga törzsgyűrű és a V kezdetű lajstromnál.
Vadász 637534 2018. január 6. 06:06
Válasz erre
Emerick 637531 2018. január 5. 23:24
Válasz erre
Tényleg bocsánat, hogy belevau a repülősök dolgába, de a 101. ezred napi parancsaiban a három osztály határozottan fehér, fekete és sárga számokat használt.

Csak néhány példa:
sárga 12 (WekrNr 610386, G-10, 101/III. osztály) 1945. április 14-én elpusztult alacsonytámadásban
fekete 12 (WerkNr 613091, G-10, 101/II. osztály) 1945. április 13-án nem tért vissza
fekete 12 (WerkNr 511211, G-14, 101/II. osztály) 1945. április 17-én nem tért vissza
fehér 4 (WerkNr 612770, G-10, 101/I. osztály) 1945. április 25-én elpusztult alacsonytámadásban

Maradok tisztelettel
I.
ssanyi 637529 2018. január 5. 22:54
Válasz erre
Üdv!

Ahogyan Vadász Pisti is leírta (mielőtt elrakná a Rebeka gyűlésre induló csomagba az Aires G Messer kabin gyanta alkatrészt! :-D ), több fotót is meg kell nézni mert pont az ü.a. háromszög sárgája többször ad más tonális jellemzőt, míg a lajstrom "színe" nem mászik el. Szerintem az ü.a. háromszög "viselkedik" úgy ahogy egy sárgának "kell".

Tisztelt Safranek!

Nem konkrétan rád gondoltam, csak egy jelenséget írtam le, nem szeretném a személyedhez kötni a dolgot!
A 12-est a Pumáknak utalták ki, bevetésre nem jártak vele, ezt erősíti meg hogy a Luftflotte VI. jelzések hiányoznak (sárga oldalkormány és gyűrű a motordekli elején), pedig régebbi gépekre is felkerültek.Amit hülyeségnek gondolsz az még igaz is, német pilóták magyar gépekkel repültek át olyan repülőtérre ami biztosan amerikai kézen van (Neubiberg).
Safranek 637525 2018. január 5. 22:28
Válasz erre
Tisztelt ssanyi

Nem sértődtem meg és nem bántottál meg.
Egyik táborhoz sem tartozom, azaz mégis egyszerű mezei makettező.
Tudásom témában járatos emberekhez, képest elenyésző. Igyekszem tanulni.
Számomra több dolog is fura volt a "vita" során. Nekem úgy tűnt,az egyik fél állításait ízekre szedték. Ha jól tévedek, az ominózus vitában sem sikerült cáfolni. - Feleségem több könyvet is adott már ki (azon területen, vki ilyet vét, azt leírja a szakma) - itt minden megy a maga útján.
Visszatérve ide, elhiszem, h piros. Emlékeim szerint volt egy fb csoport, ahol ez kék.
Azok akik, nem járatosak a témában, nehezen fogják megérteni a különbséget állítás és állítás között.

Tisztelt Vadász

Nem ismerem a gép történetét. Esetleg csak papíron utalták ki a magyaroknak, de egy élelmes német meglépett vele? (tudom, hülyeség).

Korábban, mint írtam én nem tudok ff fotóról színeket olvasni. Ehhez nincs tudásom.
Vadász 637523 2018. január 5. 22:21
Válasz erre
pmheros 637522 2018. január 5. 22:10
Válasz erre
Én más elméletét tettem magamévá. Sárga.

(Vannak a korabeli gépeken olyan jelölések amelyet egyértelműen sárgával kellett hogy felfessenek.) Ezeken a képeken megfigyelhető, hogy ugyanazon gépekről más más szögből és megvilágításnál készül fotókon, ugyanaz a sárga hol nagyon világos, hol nagyon sötétnek mutatja magát (fontos: ugyanazon színkörnyezetéhez képest). Ez a jelenség a betett 12_1_001 képein is részben érzékelhető.

Ha feltételezzük hogy a 12 -es képen továbbra is a szabványos sárga belsejű háromszöggel jelölték az üzemanyag betöltő nyílást, akkor elgondolkodtatóan közeli az árnyalat az oldalszámmal (legalábbis a további lehetséges fekete, és fehér oldalszámokhoz képest). Szerintem.

Üdv.: pmheros
Vadász 637521 2018. január 5. 22:02
Válasz erre
Abban azért megegyezhetünk, hogy se szürke, se zöld nem igazán lehetett? Ha állományban volt a gép, akkor miért nincs rajta a sárga jelzés? Az időrendbeli összehasonlítás alapján nem igazán lehetett sárga, hacsak nem pótolták az elveszett sárga 12-t (sárga jelzések nélkül?).
ssanyi 637520 2018. január 5. 21:58
Válasz erre
Üdv!

Minden bántó szándék nélkül írom le a véleményem. Nem személyreszólóan írom, általánosan, mert többeknél olvastam/hallottam vissza hasonlókat.

Szerintem az baj ha csak az marad meg az emberekben hogy "balhé" volt ezen vagy azon a fórumon.
Alábbiak miatt lehetnek ennek az okai.
Nem érdekli a téma (egyáltalán, vagy csak kicsit). Valamilyen érdekeltségi körben van az adott személy.
Sajnos úgy vettem észre hogy kevesen értelmezik a másik leírt gondolatait, szavait.Sok időt és energiát spórolnánk ha nem kellene állandóan ugyanazokkal a "démonokkal" megküzdeni spl. szürke, kék, zöld :-)). Elég lenne ha nem azt néznék sokan hogy ki írta, hanem hogy mit, és nem csak átlagmakettezők vannak ezzel így hanem alkalom adtán szaktekintélyek is.

Mostanában is belefutottam ilyen, egy fb-os fórumon, írtam is hogy most már kiszállás.

A "kaméleon" 12-es pedig piros. Aki nem hiszi...
Safranek 637519 2018. január 5. 21:42
Válasz erre
ok. Ezt értem is.
Bővebben akartam még írni, pár gondolatot, de nem ér annyit az egész.
Engem nem is kell meggyőzni. :P
cimber 637516 2018. január 5. 20:38
Válasz erre
Igen, de van aki úgy érvel, hogy azt alá is támasztja, vagy legalábbis erősen megcáfolja a másik állítását.
Aki csakúgy megmondja, hogy az ilyen, vagy olyan...az kevés! ;-)
Safranek 637512 2018. január 5. 20:31
Válasz erre
Bennem az maradt, meg h heves vita alakult ki. Itt is és fb-n is.
cimber 637511 2018. január 5. 20:27
Válasz erre
Szia!

Ahogy Vadász írja a jelenlegi összehasonlító adatok alapján a pirosra van a legtöbb és leghitelesebb infó.
...mert volt piros és kék oldalszámú gép is!
J_K 637510 2018. január 5. 20:05
Válasz erre
A piroshoz nyugodtan válaszd az RLM 23-at, a zöldhöz pedig a 25-öt.
Emerick 637509 2018. január 5. 20:00
Válasz erre
Üdv!

Én így tudom, aztán a valóság lehet, hogy elhajlott.

101/I. vadászrepülő osztály fehér
101/II. vadászrepülő osztály fekete
101/III. vadászrepülő osztály sárga
Én sárgára szavaznék.

I.
J_K 637508 2018. január 5. 20:00
Válasz erre
A Barbas-könyv nagy valószínűséggel.
Vadász 637505 2018. január 5. 19:10
Válasz erre
Az első kép származási helye?
Vadász 637503 2018. január 5. 19:05
Válasz erre
Ez eddig feldolgozott adatok azt valószínűsítik, hogy piros (99%).
Kamovos 637502 2018. január 5. 18:56
Válasz erre
12
12
12_1_001
12_1_001

Szia Podva:

Bizonyára ismered ezeket a képeket. a másodikon azt írja, hogy a 12 piros.

Üdv: kamovos
Safranek 637501 2018. január 5. 18:48
Válasz erre
vagy kék? vagy hupilila :)
Ez az egyik olyan kérdés, ahol nincs egyetértés a "táborok" között
Podva 637500 2018. január 5. 18:36
Válasz erre
Szia Árpi
Ez ügyben sajnos nincs konszenzus, a 12-es lehet, hogy inkább piros...
Üdv Viktor
pintair 637499 2018. január 5. 18:31
Válasz erre
Nem tudom kit idézek, de innen van lementve jó régen, egy igazi szaki írhatta:

A nemzeti trikolorhoz nyugodtan használj egy normális pirosat, pl. Tamiya XF-7, vagy Gunze Hobby Color H-13, vagy a RAL 3020-as szín, ha azt be tudod azonosítani.
A zöldhöz most nem tudok fix színt mondani, de igazán nem a szokásos kékeszöldet ajánlanám, mert a korabeli színes képeken is egy kellemes sötétebb zöld árnyalatot látni( ez akkor is, ha elmászhattak a színek)Általában a Tamiya és Gunze alap színei közül érdemes választani, aztán egy kicsit besötétíteni., vagy ha sötétebb, akkor optimalizálni. Pl. a Humbrol 150-et egy világosabb vad zölddel világosíthatod, de akár magában is jó lehet.Pl. a MM1571-et kis pirossal megtörni, MM1591,vagyTamiya XF-26. Ez mind jó lehet, ízlés szerint kevergetheted kicsit.
Az RLM 04-hez, a sárgához ajánlom a Tamiya XF-3-at, vagy a Model Master 1708-at, Ezek szép telt napsárgák.
pintair 637498 2018. január 5. 18:29
Válasz erre
G10
G10

Skacok!

Ez hiteles?
Muzzy 636681 2017. december 18. 16:04
Válasz erre
Sziasztok!
A 2 VH alatt a trikolor piros és zöld színeinek melyik makettfestékek felelnek meg?
Köszi
Muzzy
tyimosenko 636479 2017. december 13. 22:06
Válasz erre
Helló Sanyi!

Köszönöm!

Köszi a képet, még nem ismertem, nagyon jó!
ssanyi 636472 2017. december 13. 19:45
Válasz erre
Üdv!

Ezek biztosan az első ülés vállhevederei.
Gondolom a kabinok fotózása miatt (üléscsésze) akasztották a hátsó műszerfal aljára.

www.airliners.net/photo/Untitled/Bucker-Bu-131-Jungmann/2801915/L
tyimosenko 636462 2017. december 13. 17:09
Válasz erre
IMagyar_Kir._Honved_Legiero_rep.esemenyek_muszerfalak_018
IMagyar_Kir....

Sziasztok!

A csatolt képet Tóth Zoli tette fel ide a topikba korábban. Valószínűleg Bü 131 műszerfalat ábrázol a kép. A műszerfal alatt látszik az első kabin ülésének hátoldala.

A kérdésem, hogy vajon a műszerfal alatt a hevederek az első ülés hevederei lehetnek?

Látszik a rögzítésük egy vízszintes csőhöz. Nem tudom miért itt fityegnek a hátsó kabin belsejében... Nem tudom mire szolgálhatnak, ha nem az első üléshez tartoznak.

Köszi szépen!
sanyi 636040 2017. december 5. 21:26
Válasz erre
Szia Sólyom!
Köszönöm a gyors reagálást és a frankó képet! Eddig nem láttam, de most látszik, hogy német 110-eseken megszokott "szabvány" festést viselte ez a gép is.
solyom 636039 2017. december 5. 21:15
Válasz erre
Bf-110 F (05)
Bf-110 F (05
Bf-110 F (06)
Bf-110 F (06

Helló Sanyi!

Parancsolj!

BB
sanyi 636038 2017. december 5. 21:10
Válasz erre
hungarian bf-110
hungarian bf-110

Sziasztok!
Teganp találtam ezt a képet, miközben Ju-86-ról kutakodtam. Vatera találatnak mutatta, de ott már nem volt fenn. Ezt a képet még nem láttam a Bf-110F-ről. Esetleg nincs meg valakinek? Hátha ki lehet venni belőle valamit.
Podva 635939 2017. december 4. 19:42
Válasz erre
A téma kedvelőinek figyelmébe ajánlom...
www.mediaklikk.hu/video/hova-tunt-mocsary-ornagy/
Üdv Viktor
Wrecker 635823 2017. december 1. 17:12
Válasz erre
24130341_1607043032713819_8801874609559273563_o
24130341_16070430327...
24129629_1607147889370000_6407135430074687605_n
24129629_16071478893...
24173832_1607976129287176_6561746024673582991_o
24173832_16079761292...

Ju-86 pár képben...
TAMÁS78 635345 2017. november 18. 18:34
Válasz erre
solyom 635343 2017. november 18. 18:14
Válasz erre
Bf-109 E3
Bf-109 E3

Egyetértek!
Szerintem is jól mutatott volna!
Én mondjuk meg is csináltam! :)
sanyi 635189 2017. november 15. 21:35
Válasz erre
Köszönöm! Pedig jól mutatott volna...:)
pmheros 635167 2017. november 15. 12:55
Válasz erre
Nem viseltek.
(Még a 109 "Dora" is keresztes vitéz volt.)

Üdv.: pmheros
sanyi 635165 2017. november 15. 11:54
Válasz erre
Sizsztok!
Olyan kérdésem lenne, hogy a korai Me-109 gépek viselték az ék felségjelet? Ha igen, akkor tudnátok képet is rakni róla?
Előre is köszi!
Üdv
Sanyi
makettes 634914 2017. november 10. 13:25
Válasz erre
Szia!

Én is ezt olvasom mindenhol, de mégis gyanús a történet.
üdv. makettes
solyom 634913 2017. november 10. 13:21
Válasz erre
Helló!

Az UT-2 a G.001-es lajstromot viselte.

BB
Miggyuri 634891 2017. november 9. 18:48
Válasz erre
Szia Podva!
Köszönöm az infókat!
Miggyuri 634890 2017. november 9. 18:48
Válasz erre
Köszönöm a kimerítő részletességű felsorolást. Pillanatnyilag a gondolkodás szintjén van a dolog, de rajta vagyok, hogy megfelelő emléket állíthassunk városunk szülöttének. Nincs annyi hősünk, hogy megengedhetnénk ezt a trehányságot! Amennyiben sikerül a dolog tudósítani foglak.
makettes 634866 2017. november 9. 08:15
Válasz erre
ut-2
ut-2

Sziasztok!

Lehet, hogy már nem a legjobb a látásom, de a felségjel után én kettes számot látok.
Akinek jobb a szeme vagy van valami egyéb trükkje, nézze már meg legyen szíves.
Az Aeromagazinban mintha élesebb lenne a fotó, ott jobban látszik.

üdv. makettes
Podva 633782 2017. október 17. 08:38
Válasz erre
Kedves GaraiK

Részben igazat kell adnom Neked. Valóban jellemzően nem volt minden esetben külön névre szoló. repülőgépe az MKHL pilótáinak. Azonban 1-1 emlékezetes esemény összekapcsol egy-egy adott géppel egy bizonyos személyt: pl Bejczy akkor talán még hadnagy, zseniálisan légcsavarlapátra állította leszálláskor a V-212-es "Kör ász" jelvényes CR42-esét, amiről fotók is maradtak. Valószínűleg ő repülte az utolsó bevetések egyikét a Don-kanyar felett V4+40 jelű Re2000-el. Ezen gépek bemutatása talán jellemzőbbek rá mint a többi általad felsorolt, vele azonos századhoz tartozó többi gép bemutatása.
Üdvözlettel: Viktor
Garaik 633777 2017. október 16. 23:47
Válasz erre
Kedves miggyuri! Most olvastam a bejegyzésed és szeretném kérni, hogy pontositsd. Bejczy, mint a többi pilóta több repülőgépet is repült egy századon belül. Ha erre vagy kíváncsi akkor leirom de mivel repülő pályafutása a harmincas évek masodik felétől datálodik eléggé sok jelzésű repülőgéppel szelte a levegőt. Na mármost mint írod múzeumban kap helyet egy vagy több általa repült gép makettje is. Mi alapján lesz kivalasztas? A gyakorló gép is benne foglaltatik? Melyik század? Bejczy kezdetben az 1/4. Teve majd 1/6. Kör ász majd 1/4. Szent Györgyben is megfordult. Majd 5/1. Vadászosztalyban majd végül a Pumában. Ez több mint 50 gép. Ha javasolhatom akkor ez alapján bármelyik repülőgépet kivalaszthatod, de azert kellene pontosítani mi a kiállítás számára a  fontos. Csak azért szerepeltetni egy makettet hogy egy kiállítást vitrinjét megtöltsünk egy tárggyal nem sok értelmét látom. Amíg nincs tisztázva miért is az a legfontosabb repülőgép addig szerintem egy bármilyen magyar vonatkozású repülőgép makettjet be lehet tenni a kiállításra. Ezt nem kekeckedes miatt írom de a kiállítást megtekintök 99%-a nem fogja összekapcsolni, hogy az a gép miért olyan fontos ott a vitrinben. Na akkor a jelzesek a tevenel és szent Györgynel.
Fiat cr 32 - v-141, v-144, v-145, v-148, v-149, v-151, v-156, v-169, v-188 illetve 61 [1/4]
Fiat cr 42 - v-212, v-218, v-219,v-221, v-225,v-227, v-228, v-250, v-252, v-253, v-258
Fw 56 - HA-XAJ, g-130, g-131
Breda 25 - g-161 illetve g-163
Bucker bú 131 - talán I-201
TÖBBI Jelzésrol talán a pumasokrol tudó személyek tudnak bővebbet. Üdv Garai K
Miggyuri 633747 2017. október 16. 16:44
Válasz erre
Szó van róla. Én jelenleg a múzeumban dolgozom és önként vállalt feladatom Bejczy százados úrról anyag gyűjtése és annak megfelelő módon való bemutatása is.
Köszönöm a segítséget!
ssanyi 633746 2017. október 16. 16:23
Válasz erre
Üdv!

B. Stenge Csaba, Elfelejtett hősök 2. bővített kiadás 304. oldal.
Cr 42 V-212 (1939 VÉGE, 1940 eleje), Re 2000 V.440 (1943. január 12.), Bf 109 G-6 V.794 (1944 nyár eleje).

A nyughelyét is fölújítják Körmenden?

Köszönöm hogy részt vesz az emlékének méltó ápolásában!
Miggyuri 633742 2017. október 16. 15:03
Válasz erre
Urak! Segítség kellene. Szükségem volt Bejczy "Dzso" József által repült gépek lajstromszámaira. Elképzelhető, hogy kap egy kiállítóhelyet szülővárosa múzeumában. Ehhez készítek maketteket. A dolog eléggé sürgős.
pmheros 632291 2017. szeptember 10. 12:20
Válasz erre
Köszönöm szépen!

Mindenképpen az eredeti fotó nagyításáról szeretnék egy képet, mert a nyomdatechnikás megvalósítás sok részlet elvesztésével jár. De hálás vagyok minden segítségért!

Üdv.: pmheros
Emerick 632287 2017. szeptember 10. 10:35
Válasz erre
A fénykép szerepelt Winkler László: Magyar Repülők, repülő magyarok című könyvében (Pallas Stúdió, 2000.), egészen pontosan a 141. oldalon.

I.
pmheros 632283 2017. szeptember 10. 09:51
Válasz erre
DSC_0042b
DSC_0042b

Üdv!

A hazai reptér okán itt tennék bejegyzést a kérésemről.

Volt egy 80 éves budaörsi reptér évforduló, ahol archív képek felnagyított (?feljavított?) másolatait állították ki. budaorsinaplo.hu/80-eves-a-budaorsi-repuloter/

Volt esetleg közülünk valaki jelen akkor, vagy azóta ott? Készített közeli digitális képet az általam bekarikázott képről ? Közkincsé tenné itt (vagy megküldené levélben), ha nagyon szépen megkérném ?

Előre is nagyon szépen köszönöm! Üdv.: pmheros
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.