/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
Murmuc 655357 2019. február 5. 20:44
Válasz erre
109 B rádiótér
109 B rádiótér

Üdv!
Köszönöm a képeket, de a B szériától a két rádió teljesen elfoglalta a kereteket a törzsben, ott már nem fért el az aksi.
Murmuc 655355 2019. február 5. 20:39
Válasz erre
Képkivágás
Képkivágás

Köszönöm!
Közben én is megtaláltam egy eldugott oldalon. 40-es számozással. Az oxigén palackok feletti keretre rögzítve.
Planes 655345 2019. február 5. 15:21
Válasz erre
20190205_145438_resized
20190205_145438_resi...
20190205_145630(1)_resized_3
20190205_145630(1)...
20190205_145003_resized_1
20190205_145003_resi...

Az MW-50 es tartály beépítés miatt helyezik át a kabin hátfal mögé,egyébként a rádiósszerelék állványon van.
cimber 655343 2019. február 5. 15:19
Válasz erre
Ahogy ssanyi írja, a Messert kurblizással indították. Borzasztó egyszerű az oka.
Mindenféle időjárási és felszereltségi viszony között indult a masina.
Télen mínusz 25-ben nem volt gond a lefagyott akksi és az sem volt baj, ha nem volt "apa" kocsi és az sem volt baj, ha plusz 50-ben az akksi megadta magát.

Ezek mondjuk a sivatagban, vagy az ural közelében elég nyomós érvek...
Rumcájsz_52 655340 2019. február 5. 12:52
Válasz erre
Igazad van, tényleg ott van, csak mivel én sárkány-hajtóműves vagyok nekem a rajzon az csak egy kocka! :-) Ezért írtam hogy jobb ha mások is keresgélnek, így legalább lett eredménye.
Üdv R.
Tibcsi 655337 2019. február 5. 11:56
Válasz erre
Úgy láttam, hogy az Emilnél és a Gustavnál is van benne egy 12FL2 tipusjelzésű, 24V 7,5 Ah-s akku a műszereknek, a légcsavar állítónak és a világításnak. Ez indító akksinak elég gyenge volna...
DFeco 655329 2019. február 5. 10:42
Válasz erre
Sammler

A törzshátsórészben volt a helye, rajzon A19 jelöléssel.
Üdvözlettel
Fecó
Sammler

A törzshátsórészben volt a helye, rajzon A19 jelöléssel.
Üdvözlettel
ssanyi 655328 2019. február 5. 10:36
Válasz erre
Bf 109G akku 2
Bf 109G akku 2
Bf 109G akku
Bf 109G akku

Üdv!

A G-14 és G-10 gépeknél az MW50 teljesítményfokozó akkudoboza látható a fejpáncél mögött, ami sok sérülést okozott kényszerelszállásnál és fel/leszállás közbeni baleseteknél.
A gépek jobb oldalán, a kabin mögött volt egy 24 v-os csatlakozó, de a Messereket a kurblis módszerrel indították a jó felszerelt reptereken is.
A fotón látszik az aksi, a rádiószekrényben (persze lehet hogy jön valaki és a fejemre olvassa hogy milyen írásos vagy fotódokumetáció alapján írok ilyet! :-D )

Mellékszál, a harckocsik is kurblis módszerrel (télen kardános rákapcsolással másik járműről) indultak, pedig ott nem volt a súly olyan marginális mint egy vadászrepülőgép esetén). Még emlékszem hogy nagyapám is volt amikor kurblival indította az autót, a kis csettegőkről nem is beszélve.
Rumcájsz_52 655327 2019. február 5. 10:11
Válasz erre
109lair.hobbyvista.com/techref/manuals/manuals.htm

Most már én is kíváncsi lennék rá, DE ...
Az eddigi legrészletesebb - eredeti német - műszaki és légi-üzemeltetési dokumentációk amiket a BF-109-ről találtam, az E-nél még kapcsolási rajzokkal is! Eddig se AKKU se BATTERY kifejezést nem találtam benne, ráadásul nekem a német még csak nem is tanult nyelv. Úgyhogy türelmesebbeknek kellemes keresgélést ...
Üdv R.
rod666 655323 2019. február 5. 07:53
Válasz erre
Ma is tanultam valami! :)
Murmuc 655322 2019. február 4. 23:39
Válasz erre
Csak az akkumulátor helye, kapacitása... úgy látszik rejtély marad, legalább is számomra.
Rumcájsz_52 655318 2019. február 4. 22:51
Válasz erre
Oké, ezek szerint elektromosan is lehetett (volna) indítani a Messert, csak "spórolásból" használták a kézi-kurblis módszert. Az Eclipse-indító oldalán lehet látni azt az oldalra néző csonkot is, ahol a kurblit be lehetett illeszteni a lendkerék felpörgetéséhez, és mutatják is azt a működtetést, hogyan lehetett az indítógombbal áram alá helyezve a mágnest a körmös-kapcsolót előremozdítani, hogy fel tudja pörgetni a motort.
Murmuc 655317 2019. február 4. 22:06
Válasz erre
Üdv!
A DB605-ös motor már 35,7 literes volt, és a még itt a WM-ben gyártott motorok is indíthatóak voltak, mind elektromosan, mind mechanikusan. Én inkább csak az akkumulátorok kímélésére tippelnék, lévén az indításnál amúgy is két szerelő volt, nekik ugyan ebbe az időbe tellett az indítás kézileg mint elektromosan de ez csak tipp.
Murmuc 655316 2019. február 4. 21:45
Válasz erre
A K4-es típusban láttam az általad leírt helyen aksit, de az már csak a mérete miatt sem lehetett a "fő" aksi. Azért köszönöm a fáradozásod!
Murmuc 655315 2019. február 4. 21:42
Válasz erre
Murmuc 655314 2019. február 4. 21:41
Válasz erre
Murmuc 655313 2019. február 4. 21:36
Válasz erre
Elektromos
Elektromos
Starter
Starter

G2 kezelési utasítás 1943.
TAMÁS78 655300 2019. február 4. 17:34
Válasz erre
És Tobak Cica bácsinál mintha olvastam volna, hogy a módszer még azért is jó volt, mert így egy Messzert nem lehetett csak úgy egyszerűen "elkötni". :)
rod666 655298 2019. február 4. 16:36
Válasz erre
A sürített levegőt azért írtam, mert meg sem fordult a fejemben, hogy ilyen módon indíthatták el egyáltalán.
Rumcájsz_52 655297 2019. február 4. 16:17
Válasz erre
Rákérdeztem egy nálam szakértőbbnél a Messzer akksijára: amelyik tipuson volt, ott a pilóta feje mögötti térben volt elhelyezve, de csak az utolsó szériáknál (talán a G-14-től) volt akku. Azt rod666 nagyon jól leírta, miért nem elektromosan indították a DB-motort. Viszont nem is sűrített levegővel pörgették fel, hanem a szélvédő előtt jobbról lehetett betolni azt a kurblit, amivel egy röpsúlyt pörgettek fel nagy fordulatszámra a szerelők (a végén már magas hangon visított a pörgettyű). A gyújtást bekapcsolva erre kapcsolta rá egy tengelykapcsolóval a motort a pilóta, ez pörgette meg a motort, és indult el a befecskendezett benzin és a gyújtás hatására. Jobb volt mint akár az elektromos, akár a sűrített levegős indítás, mert független volt minden reptéri technikai háttértől. Ezért akár egy benzinhiány miatt kényszerleszállt gépet tankolás után idegen reptéren vagy akár egy legelőn is be tudták indítani (a kurblit mindig vitte magával a pilóta a gépben).
Üdv R.
gaunt1 655294 2019. február 4. 14:25
Válasz erre
Bocs, hogy beleszólok:
Indítómotorral is simán lehet indítani ekkora motorokat. Pl. a T-55 motorja 38.880 cm3-es, és bár tény elsődleges módszer ott is a légindító, de másodlagosnak megvan az indítómotor is. (most lehet hülyeséget mondok, kb. 10-12 lóerős)
Repülőkhöz annyira nem értek, de mintha rémlene valami, hogy a 109-eseket vagy 190-eseket elektromosan is lehetett indítani, csak rá kellett kötni valami külső áramforrásra a gépet, mert ahogy írtad, nem fért be a szükséges bazi nagy aksi.
rod666 655293 2019. február 4. 13:38
Válasz erre
Bocs, elgépeltem, 33 900 cm3-es volt.
rod666 655292 2019. február 4. 13:37
Válasz erre
A második kérdésedre a válasz roppant egyszerű. Mivel meglehetősen nagy lökettérfogatú blokkról van szó (a DB-601 33 999 cm3-es volt), elég combos indítómotor kellett volna hozzá. Eleve ez sem lett volna könnyű, de ehhez egy megfelelő méretű akksi végképp dögnehéz lett volna. Plusz az indítóáram egy vékonyabb vezetéket elolvasztott volna, tehát ez s súly- és hely. Gondolj bele, hogy egy normál méretű teherautón mekkora akkumulátorok vannak, milyen vezetékeléssel. Egyszerűbb sürített levegővel beindíani, ahogyan a harcjárműveknél is van (a BMP-1-esen legalábbis biztosan).
Murmuc 655283 2019. február 4. 09:58
Válasz erre
Üdv Mindenkinek!
Megkoptak a rég olvasottak így ismét kiolvastam Tobak Tibor könyvét. Ahogy lenni szokott elkapott a gépszíj, és beleástam magam a témába, 109-es téren. Nos egy valami talány számomra, hol volt a 109-es akkumulátora? "Ezer" ábrát végignéztem, főleg a rádió tér környékét, de nem találom, semmi utalás rá! Ami még kérdés előttem hogy a motort miért nem elektromosan indították?
TAMÁS78 655229 2019. február 2. 21:02
Válasz erre
Dóczy egy oldal szerint 1974-ben halt meg Kanadában.
sanyi 655227 2019. február 2. 20:11
Válasz erre
Köszi! Szomorú, hogy aztán őket is lelőtték. Azt lehet tudni, hogy túlélték-e?
TAMÁS78 655222 2019. február 2. 18:29
Válasz erre
Az avia-info szerint is a Z0+54 volt Dóczy gépe.
TAMÁS78 655221 2019. február 2. 18:26
Válasz erre
TAMÁS78 655219 2019. február 2. 18:25
Válasz erre
Képet még nem találtam, csak festményt, azon Z0+54 jelzéssel szerepel. A Dóczy Lóránt/Stark Elek személyzetnek állítólag egy B-24-est és egy "kétmotoros vadászt" igazoltak, utóbbi gondolom P-38 lehetett.
sanyi 655202 2019. február 2. 12:33
Válasz erre
Szia!
Melyik gép , és miket lőtt le? Kép van róla?
Podva 655189 2019. február 2. 09:08
Válasz erre
Sziasztok
A 13 légi győzelem Becze Csaba: Az Arany Sas Nyomában című könyvében szerepel, és kizárólag a 102. gyorsbombázó ezredre vonatkozik. A ténylegesen nappali vadász feladatra bevetett RKI, és 5/1. századok lelövéseinek száma meg elég vitatott...
Üdv Viktor
TAMÁS78 655181 2019. február 1. 21:31
Válasz erre
Köszi, Kálmán! Közben belebotlottam Dóczy Lóránt nevébe, 2 légigyőzelem április 13-án, ráadásul oldalszám is van, egyelőre ez a fő esélyes.
Garaik 655178 2019. február 1. 21:19
Válasz erre
Kedves Ssanyi!
Honnét veszed azt, (milyen írott forrásból, vagy fotó alapján), hogy az éjszakai vadászokhoz beosztott Me.210Ca-1-ek felül lettek festve (sötétítve)? Érdekelne a felvetésed, szerintem csak a Z0+79 lett tényleg kétszeresen lefestve. Először a hivatalos RLM színekre, majd később kapott valamilyen felső álcázó festést. (Szürkét vagy zöldet.) Az én véleményem szerint inkább zöldet, de ezt nálam jobb szeműek úgyis megcáfolják.
üdv Garaik
Garaik 655177 2019. február 1. 21:17
Válasz erre
Kedves Tamás78!
Igen valós a 13 légigyőzelem (sőt szerintem még több is volt), de ezt a legnehezebb bizonyítani ennyi év távlatából. A légigyőzelem odaítélésnél inkább a földi légvédelmet preferálták, ezért nem is adtak meg több légigyőzelmet a repülőknek. Az én kutatásaim alapján az 5/1. éjjeli vadászok „bizonyítottan” 5 nappali légigyőzelmet arattak, de a korabeli újságok, folyóiratok cikkei ennél többet ítéltek meg a pilóták és lövészek részére. A civilek annak valóságtartalmát úgysem tudták ellenőrizni. Akik cáfolni tudtak volna, azok már hősi halottak voltak. Pl. Bodó Miklós főhadnagyéknak - éjjeli légigyőzelméről írtak az újságírók, a valóságban pedig nappali aratott légigyőzelmet és halt hősi halált. Vagy Kismarosi őrmesternek két légigyőzelmet írtak, de nem is aratott légigyőzelmet 1944 áprilisában….
Ha tudsz, kutass rá erre a cikkre, ott benne van mennyi sületlenséget írtak már akkor is.
Fercsey János honvédtudósító: Hulló csillagok a magyar éjszakában, Esti újság 1944. április 19. szerdai száma
Az RKI is aratott áprilisi légiharcokban, ld. Légiháború Mo felett I. kötet 197-198 oldal – 6 légigyőzelem, és aztán a Gyorsbombázók is arattak minimum 5 feletti légigyőzelmet. Ez már is több mint 13.
Üdv Garaik
TAMÁS78 655176 2019. február 1. 20:50
Válasz erre
Nyomozási kiindulópontnak jó, köszi!
sanyi 655169 2019. február 1. 18:30
Válasz erre
Hali!
Egy Haditechnikában olvastam még pár éve, hogy itt a szomszéd falu, Nagyszénás közelében egy gép két Jak-valamit lőtt le. Ne kérd, hogy keressem elő, mert az újság a város túlsó végén van anyáméknál...:) Ott a pilóta is említve volt, de pontosa nmár nem emlékszek.
TAMÁS78 655168 2019. február 1. 18:16
Válasz erre
Sziasztok!

Azt olvastam, hogy magyar Me 210-essel összesen 13 légigyőzelem született. Létezik vmi tételes felsorolás, hogy kik mely géppel érték el ezeket? Vagy csak 1-2 konkrét eset leírása is jó lenne.
Podva 655162 2019. február 1. 15:33
Válasz erre
Messer-Bf-210Ca-Z-079(1)
Messer-Bf-210Ca-Z-...
Messer-Bf-210Ca-Z-079
Messer-Bf-210Ca-Z-...

tadaam: ilyen volt, ilyen lett... :)
ssanyi 655160 2019. február 1. 13:48
Válasz erre
Üdv!

Személy szerint én ezért szoktam fotót is keresni az adott gépről, nem csak grafika alapján festek. ;-)
rod666 655158 2019. február 1. 13:06
Válasz erre
Az nekem kicsit furcsa, hogy a trikolor fehér színét nem tompították le... Annyit azonban mondanék, mielőtt valaki nekem esne, hogy a partvonalról (vagy inkább mögüle) ugatok.
ssanyi 655139 2019. február 1. 10:39
Válasz erre
Üdv!

A képen nem olvasható a szöveg, de szerintem ez az éjszakai vadászokhoz beosztott 210-es.
Alapesetben valóban 74/75/76 színek voltak rajta, de az éjszakai vadászok felül lettek festve (sötétítve).
Nem emlékszem hogy olvastam volna konkrét színt, de úgy emlékszem nem feketével lettek átfestve.
Két variációt látok most, vagy Farbtone 70 (mint a légcsavarokon), vagy a Magó Karcsi által Héjja II-es roncson talált Farbtone 71.
Lefesteném az alapkamóval (74/75/76) majd átködölném a fenti két szín közül valamelyikkel, vékonyan, több rétegben.
Tibcsi 655133 2019. február 1. 09:45
Válasz erre
Szerintem 74/75/76. Hangsúlyozom: szerintem. :)
Csobi21 655132 2019. február 1. 09:38
Válasz erre
Me-210

Me-210
Me-210

Itt a kép is
Csobi21 655131 2019. február 1. 09:35
Válasz erre
Sziasztok!
Segítségeteket kérném, a képen látható 210-es milyen színű lehetett?
tyimosenko 655025 2019. január 29. 23:36
Válasz erre
Azt gondoltam akkor, hogy biztos lézerrel csinálták nekem és ennyire képes a technológia. Tévedtem.
rrobbie 655024 2019. január 29. 23:24
Válasz erre
Szerintem nem voltál eltévedve, csak a kés helyett az apró méretekhez jobb a lézert használni.
tyimosenko 655023 2019. január 29. 23:22
Válasz erre
Hú, nem semmi. Köszi szépen a demonstráló fotókat Robi!

Akkor én el voltam tévedve csúnyán a témában.. :)
tyimosenko 655022 2019. január 29. 23:18
Válasz erre
rrobbie 655016 2019. január 29. 22:04
Válasz erre
maszkolo_kicsi
maszkolo_kicsi
Daunless_kicsi
Daunless_kicsi
18
18

Késes plotterrel elhiszem, hogy nem lehet, de lézerrel annál inkább! :)
A 350-es Dauntless-emre is ilyet vágtam és tökéletesen működik! ;)
Z63 655014 2019. január 29. 21:18
Válasz erre
tyim!
Rácz Robi, Rebeka, lézer!
Üdv, Z63
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.