/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
Planes 665316 2019. november 13. 17:40
Válasz erre
20191113_170949
20191113_170949
20191113_171059
20191113_171059
20191113_171224
20191113_171224
20191113_171642
20191113_171642
20191113_171347
20191113_171347
20191113_171447
20191113_171447
20191113_171405
20191113_171405
20191113_172835
20191113_172835

Üdv.!
Új makett a láthatáron.
P
Podva 661583 2019. július 24. 12:59
Válasz erre
Ne higgy a makettgyártóknak, hülye mind... :)
A HFC-ben a fölülnézet a V.105-nél egyértelműen a V.164-hez tartozik. Gondolom volt némi üres hely... :)
Ami a világos foltokat illeti lehetnek szürkék, sárgák, vagy alu színűek...Nagyon is benne van a pakliban hogy nem festették telibe az egész törzset
Üdv VIktor
pmheros 661578 2019. július 24. 10:38
Válasz erre
Üdv!

Megvan(, mindkét kötet).

Figyelmesebben átlapozva már lehet megtaláltam azt a másik kettőt.

Az említett kiadvány 87. oldalán egy kötelék középső gépét vélik a V.105 -nek azonosítani. Biztos az eredeti képük jobb minőség, mert biza nekem a könyvből az oldalszám törzsön léte is alig azonosítható. Viszont ha tényleg a V.105, akkor bizony a felülnézet illusztrációja a 99.oldalon nem ezen kép alapján készült, hibás. Ha elfogadom V.105 -nek, akkor viszont a légcsavarkúpot is fémes színűen hagynám inkább a kép alapján.

Van még a könyv 36.oldalán egy kép ugyanerről a hármas kötelékről, de ott még nem nevezik számon a gépeket, illetve a rálátási szög hasonlósága okán sem nyújt többlet információt a fotó, ellenben 1938 végét írnak mellé. Az előző kommentembe betett kép készítéséhez pedig 1939 elejét határoznak meg. Ha már forrás: a könyvbe készített illusztráció alatt megemlítik a G.1101 kék színt alulra. :(

Feltehetőleg az AZ Modelnek is a HFC lehetett az ihletője, mert mind a felső kamuflázs folt elrendezését, mind az alsó kék színt, ugyanolyanra adja meg az AZ7613 készletük dobozának hátulján.

Én Kovács Béla tollából olvastam, hogy: „Az új terepszínt a régi ezüst védőfestésre fújták fel, de az alsó felületeken az ezüst festés megmaradt, bár a törzsön majdnem körbeért.” A kérdéseim is ezért lettek ilyenek.

Ezek alapján akkor én is erősen hajlok az alsó felületek Alu szinére. Az a bizonyos felső szürkének gondolt szín a V.105 -ön lehet a korábbi ezüstös felület felülfestetlenül?

Üdv.: pmheros
Podva 661575 2019. július 24. 08:43
Válasz erre
Szia

A V.105-öt illeti a fotó valószínűleg 1939 elején készült el. A HFC-ben van róla több is, ha nincs meg majd segítek.
Ami a festését illeti, az valószínűleg 1938 októberének elején készült el, az alegységeknél bázisrepterenként külön-külön, egymástól elszeparált módon. Emiatt ebben az időszakban a festés a színek a felhordás módja jellemző is az adott alakulatra. Ebből az következik, hogy amennyiben volt is szabályozás a felvitel módjára, az alkalmazandó festékekre, színekre, azt feltehetően a lehetőségek korlátozott volta miatt nem tudták minden esetben betartani. Így pontos leírást adni a színekről is nehéz... Pár dolog azonban a korabeli dokumentumok alapján nyilvánvaló, leírom hátha segít a döntésedben:

1 1938 júniusától a G-55 utasítás a hadianyagok színfoltos festésére(repülőgépek esetén is) a Gesztenyebarna, Szürkészöld, Piszkossárga szerepelnek. (kb: RAL6003, RAL8019 RAL7028) Nyilvánvalóan, ezt a rendelkezést nem minden esetben tudták betartani. (Ezt a színhármast, könnyűfém színként már 38 októberétől szállította a honvédség beszállítóinak a Krayer festékgyár)

2 A világoskék színt, más néven Krayer G.1101-et először 1939 augusztusában szállította a Krayer... ami nem jelenti ugyan hogy a honvédség, ill. a légierő egyéb forrásból nem szerezhette be, de érdekes tény, hogy a V.105 lefotózásénak idején, nincs utalás sehol világoskékre...Valószínűleg tehát maradt az alu.

3 Az egyetlen 1938-39 fordulóján igazoltan zöld, szürke, barna, világoskék álcázófestéssel az MKHL-ben szolgálatot teljesítő repülőgéptípus a német eredetű gyári festést viselő Ju 86 volt.

Ami a V-164-et illeti a fotó róla a sárga jelzésekből ítélve 1941 közepe után készülhetett... Az oldalszám mintája szerint valószínűleg egy nagyjavított újrafestett gépről van szó... A CR.32-ket Győrben az MWG-ben nagyjavították, ahol a WM-21 gyártása is folyt... Ezen gépek gyári festését ismerjük. Nem kizárt hogy az ott nagyjavításon lévő V.164 is a "szokásos" magyartarka színnégyest viselte.

Üdv Viktor
pmheros 661573 2019. július 24. 06:20
Válasz erre
Másolat-Fiat-CR-32-V-105
Másolat-Fiat-CR-32-...
v164
v164
V-256
V-256

Üdv!

Volna valakinek esetleg több fotója a V.105 gépről?

Aki a témában jobban járatos, az megtudná mondani milyen lehetett az alsó festés? Mert ezen az egy képen nem igazán látszódik a világosabb alsó festés.

Éppen csak alá volt kanyarintva a felső álcaszín, vagy mélyebben lehetett festve?

Esetleg részlegesen, mint ahogy az orra állt V.164 -nél a motor alsó burkolatai erősen elkülönülnek sötétségben a hátrább lévő törzs alsó szakaszaitól. Ráadásul mintha a farok alján is lenne egy sötétebb folt.

Az alja már megkapta a világoskéket, vagy maradhatott alu színű ? Esetleg mint a V-256 Cr.42-nél szárny alja kék, miközben a törzs alja Alu?

Előre is köszönöm!
tyimosenko 661550 2019. július 23. 09:54
Válasz erre
Szia Sándor!

Köszönöm szépen! A csatolt fotó az egyetlen, ami a kezembe került és látszik rajta a kameranyílás, a szárnyközép részen. Eddig benéztem a rajzot, azt gondoltam a 8-as alatt a szárnykilépőél van, ezért kizártam, hogy ott lett volna a fényképezőgép. De a szárny még bőven hátranyúlik, úgyhogy tényleg, lehetett ott.

Az üzemanyagtartály rossz hír. Az ablak miatt ki kellene dolgozni.. Vajon hogyan nézett ki a tartály? Mint a He-46-ban, lekerekített szélű téglatest?
Köszönöm!
Planes 661541 2019. július 22. 19:17
Válasz erre
He 70
He 70

Szia!
A bomba tár helyén üza. tartály volt.Talán a Tanárúr rajzán 8 as számmal jelzett valami lehet a kamera helye.A fotón is úgy látszik hátrébb van az ablak a bombatárnál.
Üdv.! P
tyimosenko 661538 2019. július 22. 17:52
Válasz erre
Sziasztok!

Köszönöm szépen Zoli, Varjúbácsi!

Úgy tűnik, hogy a magyar gépeken a fényképezőgépet a bombatár helyére építhették be. A rajzok, fotók alapján nem nagyon fért el máshová... Erről van esetleg infója valakinek?
Köszönöm!
Varjúbácsi 661472 2019. július 20. 21:28
Válasz erre
34012389
34012389
1357553279_09146968
1357553279_09146968
1383150362_Bomb-rack_1
1383150362_Bomb-...
revell03962reviewmd_He70Rear Cockpit
revell03962reviewmd_...

Ezeket találtam:
Z63 661431 2019. július 19. 22:11
Válasz erre
He 70 futómű rajz
He 70 futómű rajz
He 70 kabin
He 70 kabin
He 70 színes röntgenrajz
He 70 színes rö...
He 70 felszakadt szárny
He 70 felszakadt sz...

Szia Marci!
Ennyit tudok most feltenni.
tyimosenko 661418 2019. július 19. 12:17
Válasz erre
Szia Viktor!

Köszönöm szépen!

Lehet, hogy félreérthetően írtam. Nem a könyv gáz, az nagyon jó. Az gáz, hogy bár nem túl rég olvastam, megfeledkeztem arról, hogy vannak benne infók a He-70-ről.
tyimosenko 661417 2019. július 19. 12:15
Válasz erre
Szia Sándor!

Köszönöm! Bocsánat, vicc volt természetesen, de legalább kiderült, hogy nézed a topikot. : ) Nincs esetleg fotód vagy jó rajzod a gép lövészállásának belsejéről, a törzs aljáról, szárnyak alsó felületéről?
Podva 661384 2019. július 18. 16:32
Válasz erre
Szia Marci
A Szalai Viktor rajzok a talán tényleg a legjobbak. Színhelyesek is voltak eredetileg, hogy a nyomdai utómunka milyen lett azt nem tudom.

Arra figyelj majd, hogy akár a He 46-oknál itt is kétféle festés létezett, volt egy korábbi feketesztámos, és egy későbbi sárgaszámos.

Üdv Viktor
Planes 661374 2019. július 18. 05:13
Válasz erre
Szia!
A géppuska 36M Gebauer.
A megalkotó Gebauer Ferenc után.
P
tyimosenko 661372 2019. július 17. 22:58
Válasz erre
Szia Viktor!

Köszönöm szépen!
Szürkén jöttek? Melyik árnyalattal?

A hason is a RAL7005 volt?

Eszembe jutott, hogy megvan a Légi térképészet története Magyarországon c. könyv,csak pár hete olvastam el és már meg is feledkeztem róla, nagyon gáz...Na szóval ebben van pár Szalai Viktor grafika, a 410-es felül zöld-barna-sárga, alul szürke. Van egy másik grafika is erről a gépről, ezek szerint több fotó is létezik. Ezen felül a tarka hármas, alul kék, jugó hadjáratos sárgázások, sárga lajstrom.
Van egy érdekes grafika a 401-ről. Felül a tarka hármas+sárga, alul kék.

Az összes grafikán a Kleiderbauer géppuska van, akkor gondolom az összesen ez lehetett.

Köszönöm!
Üdv
Z63 661371 2019. július 17. 22:55
Válasz erre
Szia tyim!
Grafikában már sokkal előrébb járunk! Kérdezd Szalai Viktort! Itt jutocsa néven szerepelt.
Podva 661336 2019. július 16. 21:54
Válasz erre
Szia
igen, furcsa...
Szürkén jöttek, 38 őszén amikor álcázták őket a sárga zöld és barna volt előírva...talán az alap szürke maradt meg itt-ott felül... világoskék nem volt csak 39-40 től...
Üdv Viktor
tyimosenko 661332 2019. július 16. 17:54
Válasz erre
342297_65161_HE70K_RAZ
342297_65161_HE70K_R...
Heinkel-He-70-F-410
Heinkel-He-70-F-410

Sziasztok!

Azt szeretném kérdezni, hogy elfogadott elgondolás vagy esetleg ez tény, hogy az F.410/411-es He-70K gépeken volt 4. szín a felső felületeken, ahogy a grafikán szerepel?
Valóban úgy tűnik a fotóról, mintha két világos árnyalat lenne a 410-esen.

Ha igen, ez milyen szín lehetett? A grafikán az RLM68 furcsa.

Másik kérdésem, hogy vajon az összes He-70-en lecserélték az MG15-öt Gebauer géppuskára a lövészállásban? Egyetlen fotót találtam, ahol látszik a géppuska és az Gebauer.

Köszönöm szépen!

Ja, és ha van jó fotója valakinek a belső térről, kérem ossza meg legyen kedves : )
tyimosenko 660272 2019. június 10. 10:07
Válasz erre
Szia Zoli!
Igen, az a régi MPM.
Z63 660263 2019. június 9. 22:28
Válasz erre
Szia Marci!
A méretet azért kérdem, mert a Sanyi 48-ban építette. Neked is van vákuumos Weihéd? :-)
tyimosenko 660252 2019. június 9. 10:54
Válasz erre
Szia Zoli!

Somogyi Laci esztergálta Nagy Sanyinak is húszfilléresből. A méret elvileg jó. Majd ellenőrzöm, ha kéznél lesz a makett. Lehet, hogy 3D technológiával lenne a legjobb, legegyszerűbb.
Köszönöm szépen a segítséget!
Z63 660241 2019. június 8. 18:06
Válasz erre
Az érdekesebb típusok általában csak kevés embert érdekelnek, nincs benne nagy üzleti potenciál.
Húszfilléresből ki tudom esztergáltatni a Somogyi Lacival, de a méret jó lesz? Szerintem beszélek a Rácz Robival (Rescue Models), 3D-ben megrajzolja és kinyomtatja, majd leöntjük. Gebauert is lehet nyomtatni.
tyimosenko 660239 2019. június 8. 16:57
Válasz erre
Sajnos a legérdekesebb típusokat sokszor elfelejtik gyártani a fröccsöntő makettcégek.. Zoli, a fogas géppuskasín megcsinálására van esetleg ötleted? Nagy Sanyi gépére egy 20 filléresből került kiesztergálásra. 20 fillérest találtam és teszek egy próbát proxxon kézifúróval. Ha nem sikerül a művelet, bajban leszek, nincs más ötletem.
tyimosenko 660238 2019. június 8. 16:47
Válasz erre
Köszi szépen Viktor!

Az MPM prémium kategóriás készletéről van szó. Igazából a legkézenfekvőbb az egyik E-1 építése lenne, az lenne a legkönnyebb. A másik "megúszós" megoldás ez a felső lövésztorony nélküli G.250. Viszont Zoli Weihe anyaga megadná a lehetőséget az extra részletezésre, igazi ziccer, hogy az ember egy normál Ka-6-ot építsen. Pont ezt a képet nézegettem, amit linkeltél. A tömör orrburkolatot egyszerűbb lenne megcsinálni, mint a Ju-86-félét. Csak az a fránya fogas körív a Gebauer alatt, arra nincs ötletem. Pedig a He-46-on is meg kellene csinálnom.
Podva 660237 2019. június 8. 14:54
Válasz erre
A második fotót illusztráció képen raktam fel, az nem a G.250-es. Az valószínűleg egy győri gyártású futárgép, de látható rajta, hogy nem félgömb formájú a burkolat
Üdv VIktor
Z63 660236 2019. június 8. 13:41
Válasz erre
A Marci fotóján nincs megfigyelőállás, de a Viktor fotóján van. :-)
Marci, te is mindig kiválasztod a legbonyolultabb darabokat! :-)
Podva 660225 2019. június 8. 06:28
Válasz erre
Untitled-01
Untitled-01

Szia Marci

Ha elég neked annyi, hogy a fotók alapján én sem látok megfigyelőállást a törzs tetején, akkor megerősítem. :)
A "tömör" orr-kupola, viszont nem pont olyan mint az Ikaria lövésztorony. Ez utóbbi funkciójából eredően szabályos félgömb, amíg az általunk használt elég szépen követi a törzs vonalát. Ha a Special Hobby C-jét építed, talán mérlegeld azt, hogy esetleg levágod a tömör orr elejét, és azzal zárod az oldalsó üvegezést
Üdv Viktor
tyimosenko 660216 2019. június 7. 14:37
Válasz erre
Szia Viktor!

Köszi szépen! Nem ismertem. Erősítsd meg légyszi, hogy nincs felső megfigyelőállás.:))
A tömör orrkúp ugyanolyan formájú, mint a német gyártmány átlátszó orrkúpja?

Köszönöm!
Podva 660215 2019. június 7. 14:20
Válasz erre
Focke-Wulf-Fw-58-G-250-2
Focke-Wulf-Fw-58-G-...

Ezt ismered?
Üdv VIktor
tyimosenko 660212 2019. június 7. 12:27
Válasz erre
DSC_0109
DSC_0109

Sziasztok!

Valaki meg tudná mondani, hogy a képen szereplő G.250 lajstromú, FW-58K-6 típusú gép milyen szerkezeti jellemzőkkel bírhatott? Úgy tűnik a képről, mintha öszvér kivitel lenne, nincs hátsó-felső nyitott fülkerész. Vagy csak nem látszik a képen. Az orra vajon milyen lehetett? A változatra jellemző dupla oldalüvegezés, de tömör orrkúp? Igazából az oldalüvegezést sem látom az orron.

Köszönöm szépen a segítséget!
sanyi 659971 2019. május 30. 09:02
Válasz erre
Szerintem is... No már csak azt kell kitalálni ,hogy milyen lehetett! :)
pmheros 659968 2019. május 30. 07:13
Válasz erre
Caproni_Ca135_B553_2
Caproni_Ca135_B553_2

Lila vonalakkal jelöltem a képen, hol van szerintem a nagyobb elkülönülő foltok közti határvonal.

Üdv.: pmheros
romsitsa 659965 2019. május 30. 00:14
Válasz erre
Hogy lehet zöld? A farok jobb oldala egyértelműen világos foltos a trikolor mellett.

Üdv

Á
Kamovos 659932 2019. május 29. 11:03
Válasz erre
Safranek 659496 2019. május 16. 20:38
Válasz erre
Ok.
Bár akkor az én monitorom v szemem csal. De a szárnyon és a törzsön (az ajtó felett) is foltnak tűnik.
pintair 659493 2019. május 16. 18:37
Válasz erre
CR 32
CR 32

Uraim!
Ezt a könyvet ki ismeri?
Podva 659492 2019. május 16. 18:28
Válasz erre
Caproni-Ca-135-B-553
Caproni-Ca-135-B-553

E fotó alapján az is zöld...
pintair 659491 2019. május 16. 17:58
Válasz erre
www.modelarovo.cz/fiat-cr-32-chiri-1-72-az-model/
Safranek 659488 2019. május 16. 16:43
Válasz erre
Szia!

A B.553-as, véletlenül nem foltos festésű?
Podva 659472 2019. május 16. 12:05
Válasz erre
Már láttam roncskutatónál egyszínű Ca-135-hőz tartozó roncsot, de nem tudok róla, hogy színazonosítás már megtörtént volna...De a lehetőség meg van, előbb utóbb oda tart majd hozzá valaki valamilyen színkártyát ..:)
sanyi 659471 2019. május 16. 12:01
Válasz erre
Szia!
Nem érzel erős késztetést, hogy eladd nékem?:) Persze csak vicceltem, nagy ritkaság az tuti.
Freddy 659468 2019. május 16. 10:42
Válasz erre
És azt lehet tudni, hogy a zöld az milyen zöld? (Nekem van egy 72-es gyanta :), pár éve árulták a Bolyain)
tyimosenko 659454 2019. május 15. 19:36
Válasz erre
Szia Sanyi,

Eses Sanyinak talán van még eladó saját gyantapéldány. Ha nincs, akkor talán az Armada Makett klub asztaláról nem adták el azt a példányt, amit árultak Móváron. Belenéztem, nem voltak sárgulva az átlátszó alkatrészek, megépíthetőnek tűnt.
sanyi 659453 2019. május 15. 19:16
Válasz erre
Köszi ezt is! Akkor egyenlőre várok, hátha valahol mégis előkerül valami fotó.
Mivel nincs 72-es Ca-135 a piacon, ráérek...
Podva 659452 2019. május 15. 19:04
Válasz erre
Magó Karcsi Arany Sasos ciksorozatában 17db B.540 feletti gépet említ, amely részt vett a 42-es oroszországi hadműveletekben. Az alábbi fotón ebből látható 13... A "leghíresebb" a B.549 melyben Mocsári őrnagyot lőtték le... Roncsait Magó Karcsi találta meg és itt jön a bökkenő: M.K szürkét, sárgát és zöldet talált a roncsokon, az 549-ről nincs ugyan fotó, de az előtte utána lévő sorozatszámú gépek egyszínű zöldek, világos színű alsó résszel...
Vagy az történt, hogy "maradt" Pár sárga-zöld foltos, a 2. széria frontra vonuló gépei között,(ezt igazolná, ha a hátsó sorban meggyőzőbben lenne tarka az a 3 gép) vagy, az történt, hogy a 2. szériában leszállított 32db gép már rég le volt gyártva, ill gyárilag festve erre a sárga zöld olasz kamóra, a megvételkor, de aztán nekünk inkább zöld kellett valamiért, és átfestettük,de a sárga-zöld az egyenzöld felső festés alatt megmaradt. Ami persze a roncson már láthatóvá vállt.
Üdv Viktor
sanyi 659448 2019. május 15. 17:48
Válasz erre
Köszi a segétséget, igen, ezt a képet láttam én is, de bakkecske legyek, ha egynél több oldalszámot látok!:) Az a bosszantó, hogy sok gépről találtam jó fotókat, de pont erről nem.
Podva 659445 2019. május 15. 14:08
Válasz erre
39036920_10210016860098016_5120286081295581184_o
39036920_10210016860...

Bocs lemaradt
Podva 659444 2019. május 15. 14:07
Válasz erre
Elvileg a sok közül az egyik, tudom miért kérded, a hátul levők talán tarkák...
Üdv
sanyi 659426 2019. május 14. 23:28
Válasz erre
Sziasztok!
A B5+49jelzésű Ca-135-ről keresek fotókat, lehetőleg olyat, amin látszik, hogy milyen volt a festése.
Előre is köszi!
Üdv
Sanyi
ssanyi 658377 2019. április 20. 17:52
Válasz erre
Üdv!

1, 44 decemberében is készültek még 74/75-ös gépek. Még nem láttam fotót olyan magyar Fókáról ahol hihető lenne a "sötét" verzió.

2, Korábban sem okozott problémát a csatagépek színe, még a sivatagi vagy itáliai hadszintérem sem festették át a gépeket (kezdetben volt rá probálkozás).

SBS is kidott magyar Fóka matricákat, ott is ezek a színek vannak.

A színkombináció amit írsz, szerepeltek a magyar G-10/U4 Messereken.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.