<<< Vissza | Tovább >>> |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
1., | 2., | 3., | 4., | 5., | 6., | 7., | 8., | 9., | 10., | 11., | 12., | 13., | 14., | 15., | 16., | 17., | 18., | 19., | 20., |
21., | 22., | 23., | 24. |
denkmeyer | Adatlap | 683008 | 2021. március 11. 10:02 | ||
Garaik | Adatlap | 683006 | 2021. március 10. 21:57 | ||
Szia Denkmeyer! Hogy hova tűntek a MÁVAG Héják? Kb. 4 légiharcban megsemmisült (1944. áprilisa), a maradékot meg felrobbantották vagy a Dunántúlon, vagy az ausztriai Zeltwegben, Pockingban v. időközben valamelyik repülőtéren visszavonuláskor. Légiharcban leszerepeltek, bár ez inkább a pilóták tapasztalatlansága miatt következett be. Április után már másodvonalbeli vadászgépek voltak, és gyakoroltak, iskoláztak a típussal. Egyébként viszonylag egész jó repülőgép volt magyar viszonyokhoz képest, de az ellenfélnek sokkal jobb típusok álltak rendelkezésre. Üdv Garaik | |||||
sys | Adatlap | 682997 | 2021. március 10. 19:34 | ||
Szia! "(A légiháború MO. felettben van pár szűkszavú történet)" > oldal számát meg tudnád adni? (A memóriám már nem a régi.) | |||||
denkmeyer | Adatlap | 682980 | 2021. március 10. 08:57 | ||
Helló fiúk, köszönöm mindkettőtöknek! Az említett könyv számomra nagyon hiányos. Érdekelne, hogy hová tűnt (nyomtalanul?) a közel - magyar viszonylatban jelentős mennyiségű - 200 db. legyártott, átadott Mávag Héja. Hogy, vajon az olasz gépeken tapasztalt rossz repülőtulajdonságokat ki tudták-e javítani a magyar változatnál. Olyannyira, hogy zubó verziót is készítettek/kísérleteztek. Hogy az ameriakiak elleni légiharcokban hogyan szerepeltek. (A légiháború MO. felettben van pár szűkszavú történet) denk | |||||
Podva | Adatlap | 682962 | 2021. március 9. 14:40 | ||
Szia Sajnos Nem... :( Kováts Lajos talán a valaha élt legprofibb legalaposabb ipartörténésze volt a kor magyar repülőiparának. Jelenleg úgy tűnik hogy a Sólymok Héják Nebulók-ban mindent összegereblyézett ami a MÁVAG repülőgyáráról fellelhető. A könyv megjelenése óta eltelt évtizedekben többen kutatták már a témát, de sokkal többet nem tudtak hozzátenni. Azonban az általa megjelölt levéltári fondok valósak, és bizonyos esetben extra információtartalmuk van. Úgyhogy a "következő szinthez" már be kell ülni a levéltárba... Üdv Viktor | |||||
vackor | Adatlap | 682961 | 2021. március 9. 14:28 | ||
denkmeyer | Adatlap | 682953 | 2021. március 9. 08:47 | ||
Sziasztok! Tudtok ajánlani szakirodalmat, amely mélyebben foglalkozik a Mávag Héja történetével, mint a ,,Solymok, Héják, Nebulók" c. könyv? denk | |||||
Elnar | Adatlap | 682682 | 2021. március 1. 19:21 | ||
Én vajszínűt mondanék. A fehér óralapnál sötétebb, de mindenképp világos. Esetleg _ talán_ halványszürke, de nekem az az érzésem, hogy a Malert törtfehér/vajszínű színe volt belülről is. | |||||
Miggyuri | Adatlap | 682664 | 2021. március 1. 15:11 | ||
Urak! Milyenre kellene festenem a magyar szolgálatban állt Savoia-Marchetti SM-75 eje. szállítógép belső tereit? | |||||
denkmeyer | Adatlap | 682423 | 2021. február 22. 09:07 | ||
Sziasztok! Re.2000 Héja (Falco) papírmakettet keresek. Nem összerakás céljából, csupán egyes részeinek lemásolására. Akár szkennelve is jó lenne. denkmeyer79kukacgmailpontcom denk | |||||
Altengernagy | Adatlap | 681163 | 2021. január 13. 16:03 | ||
Altengernagy | Adatlap | 681162 | 2021. január 13. 16:01 | ||
Szia! snailman@freemail.hu Talaltam azota konyveket, ami reszletes, de arrol hogy hol kinek melyik verzio volt, plane a mienkrol semmi sincs( | |||||
Muzzy | Adatlap | 681129 | 2021. január 12. 17:54 | ||
Sziasztok! Ismereteim szerint 1944-december-1945 januárjában a hazánk felett repülő gépek azonosítására bevezetésre került a bal szárnyon egy sárga "V" jelzés felfestése. Kérdés, hogy a szárnyvégek (motorburkolat alsó része) sárga festései megmaradtak, vagy ezeket átfestették hasszínre? Köszönettel Muzzy | |||||
KarBal | Adatlap | 681103 | 2021. január 12. 10:35 | ||
Nagyon jól néz ki! Játékba lesz? Adj egy e-mail címet is kérlek, hátha tudok olyat küldeni, ami használható lesz neked. | |||||
Altengernagy | Adatlap | 681086 | 2021. január 11. 23:01 | ||
Altengernagy | Adatlap | 681085 | 2021. január 11. 23:01 | ||
Sziasztok. Kene egy kis segitseg. Sajnos a neten nem talaltam kezzelfoghato reszletes infot a CR.32-esrol. Gondolok en a valtozatokra, miben kulonboztek, fegyverzet, motor, stb stb. Es hogy ki mikor milyen valtozatot hasznalt (fegyverzet szerint). Fokent a magyar es olasz fel erdekel, bar legtobbet spanyolban akciozott Elore is koszi...! | |||||
Muzzy | Adatlap | 680735 | 2021. január 4. 19:30 | ||
Nagyon szépen köszönöm! | |||||
solyom | Adatlap | 680733 | 2021. január 4. 19:17 | ||
Muzzy | Adatlap | 680727 | 2021. január 4. 17:37 | ||
Sziasztok! A magyar szolgálatban lévő DO-215-öknek az oldalkormány/függőleges vezérsík belső felületén is volt trikolor, vagy csak a külső részén? A neten lévő infók ellentmondanak egymásnak. Képwet meg egyet találtam, ott pont nem látszik a belső rész A másik, a vízszintes vezérsík/magassági kormány kombón milyen szélességben volt a trikolor? Itt egyértelmű számomra, hogy alul/felül volt, de végigment a törzsig, vagy milyen felosztást használtak? Köszönettel Muzzy | |||||
sanyi | Adatlap | 680206 | 2020. december 17. 21:07 | ||
Sziasztok! Találtam egy ilyen képet: live.warthunder.com/post/783362/en/ Azt mondja, hogy a B.148 egy "álorrüveges" C-6 volt. Ez lehetséges, van valakinek erről fotója? Érdekes ez a festés, jó lenne megcsinálni, de eddig nem találtam róla konkrét oldalszámot. Üdv Sanyi | |||||
Elnar | Adatlap | 679181 | 2020. november 20. 20:54 | ||
Sejtettem, hogy gyorsan lesz valaki aki lajstrom alapján is megmondja az időt :) Én egy ideje letértem a légierő ösvényéről (bár ennyire mélyen régebben sem voltam benne) | |||||
Podva | Adatlap | 679179 | 2020. november 20. 20:35 | ||
Mondjuk az is meghatározó dátum tekintetében, hogy a G.415-ös oldalszámú Ar 96A annak a 35db -os sorozatnak a része amit 1940-ben szállítottak... :) Üdv Viktor | |||||
Elnar | Adatlap | 679174 | 2020. november 20. 19:52 | ||
Szenzációsak! És ha egy sorozat tagjai, aminek leginkább tűnnek, akkor a 163914-es képből kiindulva, téves dátumúak. Az 1940M köpeny váll-lap eléggé behatárolja az időt | |||||
Wrecker | Adatlap | 679171 | 2020. november 20. 19:40 | ||
dkp | Adatlap | 678963 | 2020. november 13. 10:40 | ||
Üdvözlet! Tisztelettel kérek újra egy kis segítséget: A Trumpeter 02297 Messerschmitt Bf 109G-6(Late)1/32-es makettjéből az eltérő farokrész miatt építhető-e magyar gép, esetleg G-14-re átformálható-e? Találtam néhány magyar festésmintát ilyen gépekről, de másutt ugyanazt a lajstromjelű repülőt hagyományos farokrésszel ábrázolták. Előre is köszönöm a válaszokat | |||||
uly | Adatlap | 673602 | 2020. június 6. 12:48 | ||
Nagyon szépen köszönöm a segítségeket! Közben kiderítettem az airfix B1-B2 közti különbségeket. Ahogy a mellékleteiteken is látszik a kipufogó, és a hűtő más. Ezt a két makett variánsnál egy módosított öntőkereten adták ki. Vannak részek amiket ad a B1-hez is. Pl a légcsavar, az orrkúp...Ez is ugye különbözik a két típusnál. Még agyalok, mert kicsi módosításokkal lehet megoldható, hogy a B1-ből B2 legyen :) Amúgy az airfix új szerszámos 48-as makettje nagyon szép készlet, csak ajánlani tudom. | |||||
Podva | Adatlap | 673582 | 2020. június 6. 07:42 | ||
ecsetes | Adatlap | 673581 | 2020. június 6. 02:43 | ||
http://www.airvectors.net/avstuka.html[/URL | |||||
ecsetes | Adatlap | 673580 | 2020. június 6. 02:40 | ||
Szia! Továbbá ami még látványos lehet, az a légcsavar lapátok. A B2-n szélesebbek voltak. http://www.airvectors.net/avstuka.html Üdv.: F.I. | |||||
P.B. | Adatlap | 673577 | 2020. június 5. 22:08 | ||
Szia, ami biztos, hogy eltért kinézetre, az a kipufogó rendszer (a motor is más volt, de az kívülről annyira nem látható). üdv. PB | |||||
sárkányos | Adatlap | 673571 | 2020. június 5. 19:50 | ||
Lehet hogy ez segít? airwar.ru/other/draw/ju87kagero.html | |||||
uly | Adatlap | 673570 | 2020. június 5. 19:33 | ||
Sziasztok! Egy szakmai technikai kérdést szeretnék feltenni. A Ju-87 B1, és B2 közt makett szempontjából milyen különdségek vannnak(külsőségekre gondolok, ami látszik egy maketten is) ? Nekünk B2 volt. Az airfix 1:48-as B1 verzióját szeretném magyarra megcsinálni. Sokat kellene külsőleg változtatnom? Ha igen, akkor marad a német, vagy a spanyol polgháborús verzió. Segítséget előre is köszönöm szépen! :) | |||||
albatrosz | Adatlap | 673132 | 2020. május 26. 14:53 | ||
Köszönöm a képeket! | |||||
vlevi | Adatlap | 673073 | 2020. május 24. 13:38 | ||
Sokol | Adatlap | 673071 | 2020. május 24. 13:32 | ||
A keverékek amiket megadtam az eredeti színekhez közelít. Méretarányhoz kell igazítani! | |||||
Sokol | Adatlap | 673070 | 2020. május 24. 13:31 | ||
Revell kék - 49 + 2 csepp matt 5 fehér + 1 csepp 51 kék zöld - SM361 + 1 csepp sárga matt 15 vagy SM363 + 2 csepp matt 15 sárga sárga - SM 382 + Matt 17 + Matt 16 + Matt 15 1:1:1:1 arányban keverve barna - Revell matt 84 Humbrol kék - 87 + 3 csepp matt fehér + 1 csepp 189 kék zöld - 80 zöld + 1 csepp 3 brunswickzöld barna - Matt 186 + 2 csepp fekete homok - 83 + 1 csepp 85 + 2 csepp 69 Tamiya kék - 4x XF2 fehér + 2x XF18 közép kék + 1x X3 royal kék zöld - 2x F26 zöld + 3x XF5 + fél csepp XF68 vagy 3x F26 + 1x XF4 + 1 csepp XF68 barna- XF68 + 2 csepp X9 homok - XF-59 + 1 csepp F3 sárga | |||||
vlevi | Adatlap | 673061 | 2020. május 24. 12:18 | ||
Van itthon jónéhány Tamiya, Gunze hobby, AK festék, ha ezekből a festékből van megfelelő szín, az lenne a legjobb, mert legalább később is használható valamire. meg régi Humbrol, revell enamel. Újabb, másra nem használható festék sort nem szeretnék. | |||||
vlevi | Adatlap | 673060 | 2020. május 24. 12:14 | ||
Szia! Horthy Istvan gepet lenne jo, ha nem fog ki rajtam a minta :) Festékből van ezerfelé, de szerintem egy se jó, talán csak az also szürke. Aztán, ha nem sikerül a kamó, akkor marad egyszínű zöld:) De az milyen zöld? | |||||
Sokol | Adatlap | 673059 | 2020. május 24. 12:01 | ||
Melyik gépet akarod építeni, és milyen festékeid vannak? | |||||
vlevi | Adatlap | 673056 | 2020. május 24. 11:26 | ||
Oké, svéd, benéztem :) Nem is értem, hogy sikerült... :( Mr Paint festéksorba nem akarok beruházni, próbálok keresni alternatívát. De az MrPaint is a homokszínhez 3 árnyalatot is ad, a zöldhöz is 4 félét. | |||||
zsocate | Adatlap | 673053 | 2020. május 24. 11:11 | ||
A Mr. Paint éppen csak harminckettőt listázott ki, mindegyik jó? Az említett két kolléga egyébként egyetért a témában? | |||||
Vadász | Adatlap | 673044 | 2020. május 24. 09:34 | ||
Az a finn jó lesz svédnek is. Itt találsz infót: www.stormomagazine.com/ A színeket meg a Mr. Paint kiadta. mrpaint.sk/farby/lietadla/Italian A színekről kérdezd a Magoo-t, vagy a Völgyesi Viktort. | |||||
Vadász | Adatlap | 673043 | 2020. május 24. 09:30 | ||
Max a Mávag Héján. Tehát nem lesz meg. | |||||
migfun | Adatlap | 673042 | 2020. május 24. 09:26 | ||
Az alsó színt Héján mérték, az tuti meg lesz :) | |||||
migfun | Adatlap | 673040 | 2020. május 24. 09:16 | ||
Nézz át a Magyartarka topicba :)) | |||||
vlevi | Adatlap | 673038 | 2020. május 24. 08:06 | ||
Jóreggelt! Special Hobby kiadta az Héját 1/48-ban. www.specialhobby.eu/vlastni-produkce-1/special-hobby/j-20-heja-i-re-2000-export-1-1-1-birds.html Tudom, ezzel megint fel fogom robbantani a topicot, de vajon mennyire használhatóak a megadott színek, illetve mennyire reális a festésminta? Az összeállítási, festési útmutató szerint a zöld Gunze Hobby Color H303, a homokszín H79+H44, a barna pedig H74. Ez utóbbi tuti elírás, mert az a Duck Egg Green, de a Mr.Color C41 pedig wörösbarna (Red Brown). Ugyanazokat a színeket írja az útmutató, mint ami a Finn festésre. www.specialhobby.eu/out/ftp/media/SH48208.pdf Nem akarok verseny győztes makettet csinálni, de nem szeretném azt sem, hogy teljesen fals színekkel fessem le. | |||||
Sokol | Adatlap | 673036 | 2020. május 23. 21:16 | ||
albatrosz | Adatlap | 673032 | 2020. május 23. 15:18 | ||
Sziasztok! Szeretnék megépíteni egy magyar felségjelzésű Bü-131 c makettet 1/32 léptékben. Beszereztem ugyan aZ ICM készletéhez az ugyancsak ICM által készített matricákat, de nem tudom, hogy mennyire hitelesek azok. Az I.064 számú gép felső színe RLM71, az alsó rejtőszín pedig RLM65. Az I.449 számú gép egységesen RLM 02 színű. Abban szeretnék segítséget kérni, hogy ezen gépekről fotókat szeretnék kapni illetve véleményt kérnék arról, hogy ezek a színek valóban megfelelőek. Továbbá felmerült bennem az is, hogy izgalmasabb festéssel készítsem el makettemet. Amennyiben van valakinek festés mintája, kérném ossza meg azt velem! Köszönettel! Keresztes Béla Pécs | |||||
magoo | Adatlap | 672405 | 2020. május 9. 14:11 | ||
Sziasztok! Nagy örömömre szolgál, hogy megjelent a tanulmány, mert innentől kezdve hivatkozható! Sanyi! Kérlek, segíts eligazodni, mert neked egyértelmű minden, én viszont néhány dolgot nem értek. 1, „A roncsokon talált lakkok gyártója sajnos nem ismert (de véleményünk szerint feltételezhetően ez a Krayer és Tsa. festékgyár). Elméletileg lehetnek német vagy magyar lakkok is.” Olyan minta szolgál a magyar színek létezésének bizonyítására és azonosítására, melyről az sem egyértelmű, hogy magyar gyártmány! Akkor ez hogyan lett Krayer? 2, A pigmentekről: „A megtalált magyar repülőgéprészek egyikén sem jelentkeznek a leírt maximumok és minimumok ebben a formában. Ebből az következik, hogy ezeknél a színeknél legalább részben, ha nem teljes egészében más pigmenteket alkalmaztak.” A cikkben olvasható a magyarázat is: „Jürgen Kiroff információja szerint a II. világháború előtt és az első években az RLM-színek pigmentálása nem volt előírva.” K. A. Merrick és Jürgen Kiroff kutatásai megerősítik, hogy csak a színek lettek egységesítve, az összetétel nem, ezért minden cég megtartotta a saját egyedülálló, kereskedelmileg védett formuláját. Legalább tíz nagy múltra visszatekintő és repülőgépfestékeket gyártó vállalat volt a Németországban, különböző pigmentekkel és gyártási eljárásokkal. Egy német mintát (az L.Dv. 251/1, Ausgabe 1938 RLM-színkártyák) hasonlítottak össze egy ismeretlen eredetű festékkel és megállapították, hogy nem egyezik, de hasonló. Akkor ez mit bizonyít a Krayer színekről? 3, Krayer receptek: A Krayer gyártmányai 1940. 11. 28-ig a „kor színvonalán” álltak – azaz nem mutatnak semmilyen különösséget –, de a recepteken feltüntetett alapanyagok minőségileg mégis különböznek a német festékektől, mint ahogy az egyes német gyártók receptjei is a W&B birodalmi szabványosítása előtt. A receptek vizsgálatával csak annyit lehet megállapítani, hogy annyira különbözik a Krayer recept a némettől, mint a németek egymástól. A szerzők még a két külföldi szakember segítségével sem tudta bizonyítani, hogy magyar fejlesztésről van szó. Hol találom ebben, hogy magyar fejlesztés? 4, Színek: A szerzők leírják, hogy - A lakkok és festékek változása még inkább érvényes a roncsok színeire. - A repülőgépeket kezdetben nem szabvány szerinti ideális festékekkel festették, hanem egy sorozatgyártású festékkel, amely elméletileg kissé eltérhetett a színszabványtól. - a repülőgépeket többnyire ismeretlen időtartamon át használták, tehát – gyakran védelem nélkül – ki voltak téve a szabadban a szélnek, esőnek, hónak és napfénynek. - A roncsdaraboknál ehhez jön még az esetleges zuhanás stb. hatása és az, hogy a roncsok többnyire nem dokumentált körülmények közt feküdtek valahol. Ezek a befolyások természetszerűleg némileg változtathatták a színek megjelenését a szerzők szerint. Jerry Crandall kutatásai szerint a színeltérések egyik oka az volt, hogy számos német festékgyártó cég gyártotta az RLM számára szükséges szabvány színű festékeket, de a követelmények teljesítésére minden cég saját formulát fejlesztett ki. Az elemzés során az olvasható, hogy RLM 61: minták hasonló spektrumai arra engednek következtetni, hogy kezdetben azonos színekről lehetett szó, de a roncsdarabok az évtizedek során különböző környezeti befolyásoknak voltak kitéve. Kezdetben azonos színek voltak, tehát RLM 61. RLM 62: Amennyiben a CFJPE 2 és CFJPE 7 minták kezdetben hasonlóak lehettek az RLM 62-höz. Kezdetben hasonlóak lehettek, de most évtizedekkel később van eltérés! RLM 65: Különösen érdekes, mivel a színkülönbséget jelentő 2,2–2,8 ∆εab relatíve kicsi. Az érvelés konkrétan önmagnak mond ellen: nagy fáradtsággal igyekeztek volna az RLM 65 lemásolására, de a különbség mégis jelentős. Most kicsi van jelentős. RLM 63: A roncson lévő színek pigmentálásuk más, mint az RLM 63-é, de Kiroff úr azt is odaírta, hogy a pigment a II. világháború előtt és az első években nem volt szabványos. A mérés konkrétan azt mutatja meg, hogy a roncson lévő színek hét-nyolc évtized után mennyire hasonlítanak, vagy térnek el a szabvány kártyáktól. Annak bizonyítása nincs benne a tanulmányban, hogy a színeltérést mennyire okozhatták az elmúlt évtizedek vagy a német gyárak által használt alapanyagok, pigmentek, ennek ellenére van, ami még az elmúlt évtizedek után is egyező. Kiroff és Högl Úr mérése igazolja, hogy RLM 61, tehát a HFC barnát nem találtak a roncson. A HFC kék lemeze pedig RLM 65. Az eredeti dokumentumok szerint a Ju 86-osokat német Herbolid festékkel és német színekkel festették (MNL MOL Z.406.143). Az RLM 62 zöld hasonló, de nem egyezik meg az 1938-as szabvánnyal a pigmentje, a szürke szintén. Most már tudjuk, hogy a Herboloid mennyire különbözik a W&B festéktől. Köszönöm Kriff és Högl úr munkáját, így a vitás kérdések lezárhatóak. Már csak egyetlen kérdés marad: Különösen fontos, hogy a végkövetkeztetés és az elemzés eredménye eltér egymástól, ezért fontos tisztázni, hogy a végkövetkeztetés a magyar szerzők és a két külföldi közreműködő közös álláspontja, vagy a két magyar szerző saját következtetése az eredmények alapján? Kérlek Sanyi ezt kérdezd meg Gyuriéktól. Nagyon köszönöm: Magó Károly | |||||
Planes | Adatlap | 672389 | 2020. május 9. 10:41 | ||
Üdv.! A mindenki által elérhető Magyar Kémikusok Lapja internetes újság ez év 4. és 5. számában megjelent két cikk ,neves pártatlan szakemberek közreműködésével elemzi a Krayer és a "magyartarka" témát.Számomra egyértelmű volt eddig is,de mindenki döntse el maga mi az igazság. P |
<<< Vissza | Tovább >>> |
D