/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvéd Légierő

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvéd Légierő technikai eszközeiről és történelméről.
A felölelt korszak: 1920-1945
Tegyetek fel minél több képet és történetet!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.
tyimosenko 717244 2023. december 20. 21:33
Válasz erre
9532229371_e1914c7a7e_3k
9532229371_e1914c7a7...

Igen, itten szinte hemzsegtek a magyar Aradók.
kervil 717243 2023. december 20. 21:20
Válasz erre
Klagenfurt, roncstemető a háború után. Több magyar gép is volt itt.
Sennás 717242 2023. december 20. 21:11
Válasz erre
6079268cf4d70e8a7f37af84e6ca1168
6079268cf4d70e8a7f37...

Hello. Ehhez se dátum se helymeghatározás:(
Ez már háború utáni "roncstemető" vagy még a frontvonalban voltak?
Ez az egy a Magyar ugye? Köszönöm
KarBal 717176 2023. december 19. 15:49
Válasz erre
Köszönöm a segítségeteket még egyszer! Végre tudom, hogy mit építek majd egyszer a készletből :)
Podva 717116 2023. december 18. 18:51
Válasz erre
Köszi Planes, kedves vagy! :)
Ettől függetlenül tényleg nagy talány ez a 10-es jelzésű gép! D-3-as, az fix. és valéószínűleg fronton átadott gép. Az a gond, hogy nem tudunk semmit a fotó eredetéről, ill készítésének idejéről. 2 frontszolgálati időszaka volt a magyar Stuka alakulatnak az egyik 1943 júliustól, ekkor kaptunk zömmel D-3-akat. A másik 1944 májusától ekkor meg jellemzően D-5-öket kaptak. Ezért én 43-ra tenném a készítés idejét.
Ha tippelni kéne, lehet, hogy ugyanaz volt a helyzet ezekkel a szimpla számos Stukákkal, mint a fronton kapott többi új típussal. (Vagyis a Ju 88-al, meg a Bf 109-el.) Az alakulat megkapta az új gépeket, de nem volt utasítás arra, hogy milyen oldalszámmal lássa el. Aztán kapott egy 2 jegyű számot, addig, amíg meg nem jött az ukáz az új oldalszámról...
Persze ez csak fikció, találgatás, nem feltétlenül kell komolyan venni :)

Üdv Viktor
Planes 717078 2023. december 18. 07:54
Válasz erre
Szia,
Ja, aki harctéri századnaplókat és licensz levelezést olvasgat,úgy könnyű))).
Amit eddig átnéztem anyagot ,a ZB+03 mindenhol D5.
A "10" es D1 vagy D3.
Üdv.!
P
Podva 717060 2023. december 17. 19:41
Válasz erre
Ez egy nagyon régi, és nagyon hiányos tábla. Ami a Ju 87-eket illeti valahogy így nézett ki:
B.601-B.602: Ju 87B-K (B-2)
B.603-B.604: Ju 87K-4 (A-2)
B.605-B.306: Ju 87K-4 (A-1)
B.607-B.616: Ju 87B-1
B.631: Ju 87D-5
B.632-B.644: Ju 87D-3
B.645-B.652: Ju 87D-5
B.701-B.714: Ju 87D-5
B.715 Ju 87D-3
ZB.01-ZB-06: Ju 87D-5 (a korábbi B.701-B715 gépek lettek átszámozva)

Üdv Viktor
Planes 717051 2023. december 17. 17:43
Válasz erre
Csak a fórum felhasználók részére
Csak a fórum...

Nagyváradi-Csanádi-Winkler
Magyar Repülés Története 1975
KarBal 717029 2023. december 17. 12:25
Válasz erre
Valóban! Nem gondoltam volna, hogy ennyivel hosszabb a csöve a 20mm-es gépágyúnak. Ez alapján tényleg egyértelműen D3.
Elnar 717028 2023. december 17. 12:23
Válasz erre
A 10-es végű ez alapján nekem határozottam D3-nak néz ki. www.valka.cz/attachments/1062/Ju_87_D3-5.jpg
KarBal 717027 2023. december 17. 12:22
Válasz erre
Köszi a válaszokat Podva, Elnar és Planes!

Lapozgattam A nemzet szárnyai c. könyvet és a "MICA" gépre írja, hogy W+554 volt az oldalszáma. Ez akkor azt jelenti, hogy a nyilvántartásban vezették ezt a számot, de rá már nem festették?

Sanyi, nem vagyok biztos benne, hogy melyik Winkler könyvre gondolsz, de amelyiket én néztem és abban is szerzőtárs Winkler László, abban az szerepel, hogy a D1 és D3 az B+617-től, 1943 decemberére a megmaradt pár repülőt leadták. A D5-re azt írja, hogy B+701-től, illetve ZB+01-től kaptak oldalszámot.

Ha a ZB+03 nem D5 lenne, akkor van olyan kép, ami biztosan D5-öt ábrázol, látszik az oldalszáma, neadjisten még akár a foltozása is?
Planes 717026 2023. december 17. 11:49
Válasz erre
Szia,
A D" Stukánál az első képen gyanús a szárnypuska dudor, MagyarSzárnyak képen pedig szerintem a szárnyvég elég széles ahhoz,hogy D3 nak higgyük.
A Winkler könyvben a 12db ZB sorozatot D1-D3 nak írja.
Üdv.!
P
Elnar 717015 2023. december 17. 09:45
Válasz erre
Az 54-es "MICA" 47224-es Fortepan fotóján a nyitott törzsajtó mögött mintha látszana a német kereszt, de már annyira nincs fókuszban, hogy lehet, hogy csak odaképzelem.
Viszont a 64 és a 65 is német festésű, gyanús, hogy az 54 is az volt. A szám határozottan fehérnek tűnik, a motordekli alja pedig sárgának vörös orrgyűrűvel
Podva 717014 2023. december 17. 06:52
Válasz erre
Junkers-Ju-87-12(1)
Junkers-Ju-87-12(1

Szia
Ami a "MICA"-t illeti, én sem ismerek róla fotót, de az ilyen magas számjelzésű gépekre már nem festették fel sem az oldalszámot, sem a magyar felségjelet. A vezérsíkon megmaradt a horogkereszt, de talán az oldalkormányon volt trikolor.

A ZB+03 D-5 volt. A D-3-ak "elhasználódtak", vagy visszaadtuk a németeknek még 43-ban.

Ami ezeket a kis számú gépeket illeti, biztos, hogy nem volt a 10 előtt ZB. Itt egy ugyanolyan jelzésű gép a másik oldalról, amin látszik, hogy nincs hely a szám előtt. Egyszerűen csak számjelezéssel látták el. Ha tippelnem kellene talán D-5...

Üdv Viktor
KarBal 717013 2023. december 17. 00:15
Válasz erre
90272300_1588574099
90272300_1588574099
90272300_1588574099
90272300_1588574099

Sziasztok!

Az 54-es számú Fw190F8-asnak ("Mica") lehet tudni arról, hogy volt-e W, vagy bármilyen más oldalszáma? Illetve az 54-es szám az fehér, vagy sárga lehetett? Az általam ismert képeken sajnos nem látszik a gép törzse és farka. Pedig jó lenne tudni, hogy kapott-e magyar trikolort, vagy sem, volt-e horogkereszt rajta, stb.

A Ju87-eseknél a ZB+03 oldalszámú gép D3, vagy D5 lehetett? A legtöbb helyen matricához D3-nak jelölik, a Bonhardt-Sárhidai-Winkler féle könyv szerint viszont D5-nek kellene lennie. A kép és az általam ismert különbözőségek alapján én meg nem tudnám mondani, milyen.

A másik Ju87-es képen D3 vagy D5 látható? Mi történt a szárnyban lévő géppuskával/gépágyúval? Ha D5, akkor mi lehet az oldalszám - ZB+10?

Ismertek még értelmezhető, felismerhető képet magyar D5-ösökről?

Köszönöm előre is.
Wrecker 716366 2023. december 3. 22:31
Válasz erre
Il-2-2
Il-2-2
Il-2-1
Il-2-1

Hátha ez segít valamit...
Muzzy 716364 2023. december 3. 22:18
Válasz erre
A középső kép gyári, a kép alapján inkább 43 tavasza, a másik kettő 42 vége (havas, illetve téli festés) és barkács.
Mekett 716362 2023. december 3. 22:03
Válasz erre
Lehet, hogy amit én ablaknak hiszek, az egy odataknyolt világosabb festékfolt?
Mekett 716361 2023. december 3. 22:02
Válasz erre
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott vég...
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott vég...
Il-2 - csapott végű kabintető
Il-2 - csapott vég...

Igen, a linkel oldalon vannak csapott végű kabintetők, de egyiken sem látok keskeny ablakot hátul (ahogy a renderelt képen sem).
Elnar 716359 2023. december 3. 21:54
Válasz erre
IL-2_37
IL-2_37
IL-2
IL-2

Így látszódik egymás mellett a kettő.
Nekem nem tűnik úgy hoyg a hátsó részen alacsony ablak volna, szerintem az csak fénytörés
Vadász 716357 2023. december 3. 21:51
Válasz erre
fém szárny, fa törzs, kiegyenlítő súlyok a szárny végén.
Elnar 716356 2023. december 3. 21:48
Válasz erre
Az általam linkelt oldalon pont az ilyen tábori barkács változatok vannak, mint ami a renderen
Muzzy 716355 2023. december 3. 21:36
Válasz erre
Korábban már írtam, 42 október, november környéke. Gyárilag már másmilyen volt a kabintető hátsó része
Mekett 716354 2023. december 3. 21:32
Válasz erre
'42 végére, vagy elejére gondolsz?
A renderelt képen látható csapott végre, vagy az alacsony ablak házi barkács?
Muzzy 716353 2023. december 3. 21:31
Válasz erre
mit értesz fémes kivitelben? A szárnykonzolt, vagy a törzshátsórészt? Utóbbi biztos nem nyerő, azon nem volt ott a két külső megerősítés.
Muzzy 716352 2023. december 3. 21:28
Válasz erre
Ez volt 42 telén a házibarkács, innen vették az ötletet és ültették át sorozatgyártásba.
Vadász 716351 2023. december 3. 21:25
Válasz erre
Zavod 18 1942-es gyártás:

A Zavod 18 folytatta a sorozatgyártást az új típusú, fémes kivitelben, könnyen megkülönböztethető szárnyakkal, mivel a szárnyvégeken megtartották a kiegyensúlyozó súlyokat.

Megőrizték a jellegzetes terepszínt, a farkán fekete amőbákkal és fehér körvonalú vörös csillagokkal.
Mekett 716350 2023. december 3. 21:23
Válasz erre
Il-2 csapott végű kabintetővel

Kérdés, mennyire valós ez az ábrázolás
Il-2 csapott végű...
Il-2 - az utolsó oldalablakok magasak

Csak ilyen ablakkal találtam képet és rajzot erről a kabinváltozatról.
Il-2 - az utolsó...
Il-2 - az utolsó oldalablakok alacsonyak

...legalábbis úgy tűnik
Il-2 - az utolsó...

Rengeteg fényképet és rajzot átnéztem a Sturmovikról, de pont ilyen kabint nem találtam. Leginkább a csatolt képen láthatóra hasonlít nekem - ami szégyen, mert ez egy játékból merevített kép. Nem tudom, mennyire valós ábrázolás ez.

Az általános, csapott végú kabintetőktől szerintem eltér, mert az utolsó oldalablakok csak vékony sávok - legalábbis szerintem. A neten fellelhető összes rajzon és képen viszont magasak ezek az ablakok.
Muzzy 716349 2023. december 3. 21:19
Válasz erre
Ez egy korai gyártású gép, mindkét képen jól látszik a bal szárny végénél a csűrő külső ellensúlya, (a belépő él elé vezették ki) ez csak a korai gépeken volt.
Vadász 716348 2023. december 3. 21:16
Válasz erre
Az a hátsó kabinrész leszerelhető volt. A frissen (még rajta a csillag) zsákmányolt gépen még rajta a kabin hátsó része, az átfestetten meg már nincs. Nagyon sokáig vitatkoztunk rajta, hogy ez egy hátsó lövészállásos gép-e, de a jobb oldali, korai fotó ezt egyértelművé tette. A már átfestett gépen az antenna árbos ácázva van. Fegyver ilyen természetellenes pozicióban nagyon kivételes esetben állhat. Van egy téli kép is, ahol egy Ju-86-os mellett áll egy IL-2. Na az már kérdéses, hogy ugyan ez a gép, vagy egy másik? A kép 1942 telén készült, Ilovszkojéban. A városligetben kiállított gép biztos, hogy nem ez, hanem egy nagyon korai gyártású példány. Sajnos nem találom a fotóját.
Kicsi 716347 2023. december 3. 21:08
Válasz erre
KJ-11
KJ-11
11 Сбитый Ил-2 в тылу немцев
11...

hátha segítség
Elnar 716346 2023. december 3. 21:06
Válasz erre
Értem mire gondolsz, a keresztes gépen tényleg a rádiótér mögött kivágott "átmeneti kétüléses" verzió látszódik. Még a géppuskát is látni vélem maximális felső állásban, ha már tudom, hol kell keresni. A bokor viszont szerintem csak álca, mint a szárnyon lévők.
Akkor viszont ez tényleg nem azonos gép a két fotón. Azért sem, mert ha igaz a tabló adata (ami, ha jól emlékszem a Reptárban lett fotózva) akkor 41-ben még nem volt megerősített törzs (amit a linkelt oldal másik lapja szerint 42-ben vezettek be)

Itt elég jól ki van vesézve az altípus: massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/il-2/il2-camo/converted2seaters/transition.htm
Vadász 716345 2023. december 3. 21:05
Válasz erre
Ezt a gépet biztos, hogy nem 1941-ben, hanem 42-ben zsákmányoltuk. A külső fém erősítést csak 42-ben kezdték alkalmazni.
romsitsa 716343 2023. december 3. 20:55
Válasz erre
Teljesen mindegy, hogy lehet vagy nem, az üveg és kerete helyén egy lyuk van.
Muzzy 716342 2023. december 3. 20:51
Válasz erre
A grafikán egy sima egyszemélyes IL-2-es van. A képen lévőn elvileg lehetne csapatoknál kialakított nagyon korai barkács 2 személyes gép, de a képfelirat, mely szerint 41 nyarán Harkov közelében zsákmányoltuk, kizár bármilyen 2 személyes változatot.
Muzzy 716339 2023. december 3. 20:44
Válasz erre
Tudunk arról, hogy mir került hozzánk hadizsákmányként? Úgy rémlik, mintha 42 nyarán került hozzánk.
A szovjet csapatoknál 42 telén október környékén kezdtek kisérletezni a hátsó légtér védelmével. Először csak egy lövész nélküli SKASZ volt felszerelve (vagy UB)
Utána a csapatoknál alakítottak ki a lövésznek helyett a benzintank után. Ekkor kabintetőt simán csak levágták hátul. 42 végén kezdték el gyárilag a 2 személyes gépek gyártását.
Ha 42 ősze előtt került hozzánk. akkor csak egyszemélyes változat jöhet szóba.43 nyaráig zöld/fekete festésű volt, akár egyszemélyes, akár kétszemélyes gépről volt szó.
romsitsa 716335 2023. december 3. 20:27
Válasz erre
A csillagos gépen és a grafikán a hátsó üveg kerete ívesen csatlakozik a törzshöz, a keresztesen nincs ív, de még egy bokor is nő belőle.
Elnar 716334 2023. december 3. 20:14
Válasz erre
1527055_41614_IMAG0309
1527055_41614_IMAG03...

Nekem nem tűnik úgy hogy lőállás lenne egyik képen sem. A kereszt viszont tényleg úgy néz ki, hogy a talajjal párhuzamos.
Bár a grafika színe téves, a felségjel itt is dőlt
romsitsa 716330 2023. december 3. 19:26
Válasz erre
A csillagos gép üvege ép, a keresztesen meg van valami lőállás?
Egyébként a szemem csal vagy a kereszt valóban ferde a gép tengelyéhez képest? Mintha a talajjal lenne párhuzamos.
Muzzy 716318 2023. december 3. 16:38
Válasz erre
Solyom által becsatolt képen NEM IL-2M3-as gép van!
Annak jellemzője, hogy kétszemélyes volt, nyilazott szárnykonzolokkal. Azon már nem volt rajta kívülről a törzs hátsó felén a tetején lévő két hosszmerevítő (ez eleve a fa gyártású törshátsókon volt csak. Ennek gyártása ha jól emlékszem 43 végén 44 elején kezdődött.
A képen fekete/zöld festésű, egyszemélyes, fatörzshátsós merevítős gép van.
A zöld/fekete festést 43 augusztusában váltotta az új színséma. Ezek alapján NEM lehet IL-2M3. (A szovjet/orosz irodalom nem is ismeri ezt a jelölést hivatalosan, elvileg kétszemélyes nyilazott szárnykonzolos IL-2-esnek hívták.
TheWhitedeath 716308 2023. december 3. 13:35
Válasz erre
A lajstromszáma elvileg 0.002 volt, hátha ez segít valamit.🙂 típusa pedig Il-2/3m
Elnar 716297 2023. december 3. 09:58
Válasz erre
Tények, amit gyorsan megállapítottam a szovjet gépekhez nem értve (színazonosítást meg sem próbálva):
- A foltminta egy az egyben a zöld-fekete gépekének az egyik variációja.
- Ha tényleg ugyanarról a gépről van a két fotó, akkor nem egyidőben készült, mivel más a jelzés
- A fehér sáv nagyobb mint a trikolór egyharmados mérete, és a felső éle pont a vörös csillag oldalsó szárának tetejével, az alsó éle pedig a csillag aljávalfut.
Hipotézis:
A zsákmányolt gép közvetlen utána lefotózásra került, jobb oldalról, még eredeti jelzésekkel. Később magyar felségjelet kapott. Ehhez fekete és fehér festék volt, így kézenfekvő volt a fekete foltozáson lévő vörös csillagot a magyar fekete festékkel eltüntetni. Valószínűleg nem fedte jól. Sok fotón látszik, hogy a nemzeti színű sávból mozgás közben csak a fehér felismerhető, így csak azt festették fel, mert ilyen jelzése másnak úgysem volt (hogy gyorsaságból, vagy mert nem volt más festék, az kérdéses). A második rétegként felkerülő fehér sáv így pont akkora lett, hogy a fekete alól még mindig átütő vörös csillag legnagyobb részét eltakarja
Muzzy 716296 2023. december 3. 09:31
Válasz erre
Ez egy fa törzshátsóval készült gép, jól látszik a két külső megerősítö hossztartó.
A vörös csillag csúcsa magasabban van, mint a világos vízszintes sáv a függőleges vezérik/oldalkormány együttesen.
Ez egy egyszemélyes gép, 42 telén tértek át a kétszeméyles gépek gyártására, ekkor még nem nyilazott szárnnyal.
Szerintem ez zöld/fekete festésű gép. A második képen jól átszik, hogy még fényes festés, szerintem a gép nem sokat repült, mielőtt zsákmányoltuk. A friss AMT festékek félfényes, majdnem fényesek voltak, de gyorsan mattultak.
Vadász 716292 2023. december 3. 04:50
Válasz erre
solyom 716289 2023. december 2. 23:52
Válasz erre
Il-2 (01)
Il-2 (01

Ez a kép állítólag a másik feléről készült...
Muzzy 716281 2023. december 2. 20:25
Válasz erre
Hm, 43myaráig egységesen fekete/zöld festést használtak, 43 nyarán (augusztus) tértek át a vadászoknál az AMT11/12 festésre, a nem vadászoknál meg a AMT1/AMT7/12 (zöld/barna/SÖTTSZÜRKE!) Elvileg a sötétszürkével akarták a feketét kiváltani ezért az AMT12 új állapotban közel volt a feketéhez, de gyorsan fakult.
massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/colors/quickguide/quickguide.htm
Vadász 716279 2023. december 2. 20:07
Válasz erre
András, valahol találtam a másik oldalról is képet. Annak alapján meg kell saját magam cáfolnom. A függőleges vezérsikon lévő fehér sáv nem orosz alakulat jelzés volt, hanem a magyar alakulatok festették fel, egyszerűen a felségjelzés eltakarása végett. A trikolor későbbi felfestéséről nincs dokunmentáció.
Vadász 716278 2023. december 2. 20:05
Válasz erre
Sajnos ennek a grafikának nincs valóság alapja.
Vadász 716277 2023. december 2. 20:04
Válasz erre
Ebben az időben az AMT-6 fekete/AMT-4 zöld volt a szabvány. Az AMT-1 szürkés homokot csak kiegészítő színnek használták egyedi megoldásként, nem volt része a tervezett folttérképnek.
Varjúbácsi 716274 2023. december 2. 19:50
Válasz erre
Köszönöm. Ezt a rajzot sajnos ismerem, szerintem semmi valóságalapja nincs. Ha zsákmányoltuk a gépet, nem valószínű, hogy átfestették, az oroszok pedig abban az időben a zöld-fekete-homok festést használták. Ha mégis átfestették, ezeknek a színeknek semmi köze az akkor használt magyar repülős színekhez.
<<< Vissza Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.,19.,20.,
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19., 20.,
21., 22., 23., 24.