/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség Légi ereje.

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvédség légi erejének technikai eszközeiről és történelméről.
Tegyetek fel minél több képet és történetet.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7.
Garaik 638163 2018. január 15. 13:20
Válasz erre
Sziasztok!
Szeretném kérni a segítségeteket, hogy aki tudja, legyen szíves megmondani, hogy a ZO+43 jelű Messerschmitt Me-210 Ca-1 típusú repülőgép melyik alakulathoz tartozott 1944 tavaszán.
Ez a gép lehet, hogy az ABK-Z keretében állomásozott és nem is került harci alakulathoz? Aki a gép további történetével információval rendelkezik, kérem ossza meg velem. A segítségeteket előre is köszönöm!

Segítségeteket előre is köszönöm szépen! Üdv Garai K.
páncélos 637980 2018. január 12. 21:52
Válasz erre
Bocsánat! Nem a légierős részbe szerettem volna beszúrni.
páncélos 637978 2018. január 12. 21:42
Válasz erre
Nimród
Nimród

Ha valakit esetleg érdekel, Nimród a Budai Várban.
cimber 637895 2018. január 11. 16:28
Válasz erre
Nem értem amit írsz...ja de! :-)
Podva 637891 2018. január 11. 14:32
Válasz erre
A mondott fotó 42-43 téli. A gép a G4xx-es 39-es, vagy 40-es szállításból való, gyári szürkén érkezett A gyári festéssel szemmel láthatóan nincs nagy gond(az ék szinte hibátlan...) Csak később "gányolhattak" rá valami nem odavalót...vagy nem megfelelő módon...ennyi
Üdv
ssanyi 637887 2018. január 11. 13:39
Válasz erre
Üdv!

Most felrémlik előttem a keleti frontról egy fotó, a kabinból egy utat fotóztak bedöntve, az Aradó 96 szárnya is látszik. Hatalmas festék kopás és hámlás van rajta, annyira hogy az aktuális felségjel mellett látszik az ék alakú előző felségjel is (dátumokra érdemes figyelni).
A fotó ellentmond annak amit írsz! Ja, nem!
Podva 637886 2018. január 11. 13:05
Válasz erre
Ok, értettem.

Tovább folytatva a megkezdett gondolatmenetemet a Fi-156-okkal kapcsolatban, amennyiben az MKHL-nek lehetősége lett volna a Gólyáik színének megválasztására a Fieseler-gyárnak minden bizonnyal "Krayer-zöldet" írtak volna elő... :) (persze ez csak találgatás!)
Üdv
cimber 637871 2018. január 11. 08:50
Válasz erre
Sehol egy szóval nem említettem, hogy általános érvényű amit írtam...
Podva 637868 2018. január 11. 07:56
Válasz erre
...Illetve kérésre az átvevő ország légierejének igényei szerint festették olyanra amit az hajlandó volt megfizetni...
Podva 637867 2018. január 11. 07:49
Válasz erre
Én azért a vitaindítóban szereplő 1939-ben leszállított Ar 96, illetve az 1942-ben leszállított Fi 156 német szabványtól való eltérését, nem hoznám közös nevezőre a háború végén leesett G6-ossal. Két előbbi esetben keményen fizettük, a leszállított termékért, és kemény minőségi átvételt tartottunk (Több esetben még az is bizonyítható, hogy az éket, oldalszámot, lajstromjelet is a gyárakban festették fel kérésünknek megfelelően. Az Arado esetében is valószínűleg így volt.) Itt további különbséget kell még tenni, hogy egy adott repülőgépet a gyártója szállít-e számunkra, vagy a fronton a LW ad át használatra...
A gyártók valószínűleg azokat a festékeket használták az exportra szánt gépekre, melyeket a LW-nek valamiért nem tudtak eladni...
Üdv VIktor
cimber 637859 2018. január 10. 21:56
Válasz erre
Annyiszor érveltem már azzal, hogy háborús körülmények között nem szentírás minden, ami különösen vonatkozik a gépek festésére. (főként tábori körülmények között)
Lásd a nem régen Szolnokon bemutatott magyar G6-os sárgáját.
Kaptam érte hideget meleget, pedig az nem RLM 04-es volt, hanem 27-es...vagy valami olyan sárga ami éppen volt.
Ezek szerint mégis van benne valami?
Sokol 637839 2018. január 10. 16:41
Válasz erre
Üdv!

Nem eredeti! -, azok a gépek több alkalommal lettek átfestve. Ez a legutóbbi viszont az eredeti anyag elemzését követő bérmunka volt, jól le is mázoltak mindent amit csak találtak ha már hitelesített maga az árnyalat

Belgrádban (ott valójában egykorú jugo javító email van kikenve- talán Thurm és Beschke-, nem a gépekre gyárilag felvitt eredeti alapozó DHK termék és a vegyes alumínium felületekre szánt B.C.6954 típusú Herboloid)és a kasseli(!) emlékek között is van a szín-mintából (pedig a Herbig később lett csak papíron érdekelt itt is, - dehát ők sem olvasták a szakirodalmakat valószínűleg, hogy tudják..)

Az első véletlen képen egy Norvégiában buckázott gólya konzoljai figyelnek.
A mese szerint valami RLM02 takonymáznak kellene gyárilag rajta lenni. Herbo van rajta helyette, -persze gyárilag.

Nézzétek meg a jugo messer képeket! Van ott RLM70 a háttérben, csak a mersun nincs XD

Podva! Milyen kár.
juge75 637798 2018. január 10. 07:55
Válasz erre
Szerintem a Gólya a képen nem egyszínű.
cimber 637796 2018. január 10. 07:50
Válasz erre
A svájci Emilen az eredeti festés (festékréteg) van?
Podva 637795 2018. január 10. 07:40
Válasz erre
A két "véletlen" link alapján, "fordítom" Miklós hozzászólását:
Ne korlátozzanak olyan rossz beidegződések mint az, hogyha valami Német az csak, és kizárólagosan RLM szabvány lehet...
Talán igaza van.

A gólyával akkor jársz el a leghelyesebben, ha a fotó alapján keversz ki valami hasonlót...

Üdv VIktor
Sokol 637786 2018. január 9. 22:04
Válasz erre
Igen 62, VAGY...partizánződ XD
-csak vicceltem soha nem fordulhatott volna elő, hogy herbigberbig kerül a gólyára

Természetesen minden RLM

www.storch.no/bilder/progress2/store/2016mai_engine_mounts_outside.jpg
jaj ez csak véletlen volt..

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Swiss_Messerschmitt_Bf_109-E3_top_left_view.jpg

jaj ez is XD
Több szakirodalmat kellene olvasnom, hogy tudjak képet elemezni úgy érzem
Podva 637768 2018. január 9. 15:40
Válasz erre
Nehéz kérdés... Ez az Arado valószínűleg nem 02 volt olyan is, de azok az oldalszámok 5-össel kezdődtek. Ez vagy 63, vagy valami világosszürke alupigmentel...A Gólya sem valószínű hogy 70, talán 62... De ez útóbbi csupán az én agymenésem :) Bizonyítani nem, ill csupán közvetetten tudom.
Üdv VIktor
makettes 637755 2018. január 9. 12:59
Válasz erre
Arado-Ar-96-G-403
Arado-Ar-96-G-403
Fieseler-Fi-156-Storch-R-109.
Fieseler-Fi-156-...

sziasztok!

Kettő gép festésével kapcsolatban szeretnék kérdezni:
-az első szériás Arado-96 színe lehetett RLM 02?
-illetve a Storch lehetett RLM 70?
Csatolok fotót is.

Köszönettel: makettes
Podva 637698 2018. január 8. 11:11
Válasz erre
Uraim az addig ugye megvan, hogy a fekete fefér fotó nem úgy működik hogy a számítógép? A különböző színek különböző hullámhosszaira másképpen reagál a ff film emulziója. A kékre, pl túlérzékeny a vörösre ill. a sárgára meg alig.(ezért van vörös fény a fotólaborban!) Ezt a hatást mindenfére szűrövel, ill az emulzió manipulálásával próbálták több kevesebb sikerrel korrigálni. Mivel a manipulálás módozata ismeretlen, ezért az efféle számítógépes reprodukciós kisérlet is időpazarlás.
Üdv VIktor
juge75 637696 2018. január 8. 10:41
Válasz erre
12 m színes
12 m színes
12 m fekete-fehér m
12 m fekete-fehér m

Így gondoltad?
pmheros 637694 2018. január 8. 10:17
Válasz erre
...akarom mondani kékesszürke hátteret
pmheros 637693 2018. január 8. 10:16
Válasz erre
Üdv!

Egy szürkéskék hátteret ha varázsolsz a számok köré, akkor nagyon meg fog változni a színek fehér alaphoz viszonyított kontrasztja. Mindamellett hogy támogatok minden próbálkozást, ami közelebb vihet minket az igazsághoz. (Bár azt hiszem hogy nekem csendben kéne maradnom a témában).

Üdv.: pmheros
ssanyi 637692 2018. január 8. 10:16
Válasz erre
Üdv!

Nem tudom eldönteni hogy tréfa, vagy komoly gondolat.
juge75 637689 2018. január 8. 09:24
Válasz erre
12 fekete-fehér
12 fekete-fehér
12 színes
12 színes

Nos?
Z63 637679 2018. január 7. 19:31
Válasz erre
Bf 109 G-10 magyar Neubiberg 15fbb1a55afb6269130d8957ac55fcf1
Bf 109 G-10 magyar...
Bf 109 G-10 magyar
Bf 109 G-10 magyar
Bf 109 G-10 Neubiberg 432d42819d83aab5c8da7d8ffd2af929
Bf 109 G-10...
Me 109 G-10  magyar  www.pinterest.de
Me 109 G-10 magyar...
Me 109 G-10  Neubiberg 12-es 38b35d63b661db0c690214ef476245fc
Me 109 G-10...
Me 109 G-10
Me 109 G-10
Piros 12
Piros 12

Pintair!
Érdemes folytatni, mert pl., így került elő egy tényként kezelt dolog cáfolata.Nevezetesen a sokat emlegetett zöld lehetőségről szóló színes diák, amik először amerikai magazinná alakultak, melyekről végül kiderült, hogy angol makettező újság fekete-fehér grafikája.
Minden korábban megjelent szakirodalom piros 12-ként említi, többek között az eredeti képsorozatot készítő dán fotós eredeti képeinek felirata szerint is. Ő fűnek, fának osztogatta a képeit ajándékba, amit úgy háláltak meg a szerencsések, hogy sajátként publikáltak. Ismert három katona neve is, akik a képeken szerepelnek. Őket, illetve rokonaikat a Facebookon próbáltam keresni,sikertelenül, mert összesen talán hatan osztották meg, inkább lájkolták. Punka Gyurinál fellelhető egy, szintén korai, amerikai szakirodalom, amiben szintén pirosat írnak. A képelemzések leghitelesebb levezetése azon alapszik, hogy a képsorok többségén szerepel egy Focke Wulf 190, amelynek bizonyítottan piros a jelzése és ezzel került összehasonlításra az ominózus 12-es. A Hikoki kiadó tulajdonosa kéket említ, ez egyezhet Emerick véleményével, de nem bizonyított kizárólagosan. A sárga viszont kilőhető, mert egyrészt veszteséglistára került, de még azzal sem egyezett a gyári szám. A Pinteresten minden eddig előkerült kép megtalálható. Ez nem az összes, csak most nincs több időm előkeresni.
pintair 637607 2018. január 6. 20:49
Válasz erre
Skacok!

Nem akartam kihúzni a lavinadugót!...Sztem kár folytatni.
Gabusch 637606 2018. január 6. 20:46
Válasz erre
Djemila 1979. eredeti
Djemila 1979....
Djemila 1979. javított
Djemila 1979. javí...

Akkor mutatok neked valamit, a filmanyaggal kapcsolatban. A képeken egy 2009. áprilisában szkennelt, valamikor 1979. nyarán és vélhetően ugyanazon év kora őszén előhívott ForteChrome film egy kockája látható. A filmet nem kereteztem be, amikor elővettem a dobozából ugye kb. 29,5 év után, első szemrevételezéssel nem látszott rajta semmi.
Ehhez képest az IrfanView által feljavított második kép már egészen használható.

Ez a legdurvább példa, de kivétel nélkül minden hasonló korú dia elszíneződött az évek során. Legyen akár Agfa, akár Kodak. Legkevésbé talán meglepő módon az akkoriban legolcsóbb OrWo. Hasonlóan a családi fotólbum színes képei is egészen elképesztő változásokon mentek át.
Ennek alapján simán el tudom képzelni, hogy a FF képek is, csak éppen azoknál sokkal kevésbé feltűnő.
J_K 637601 2018. január 6. 19:48
Válasz erre
Szia!

A kérdéses oldal Brett Green: Augsburg's Last Eagles Colors, Markings and Variants c. könyvéből származik (EagleFiles EF#3, Eagle Editions,2000, 17.old). Itt egy gyenge szkennelt képet látsz, de az eredeti sem sokkal jobb.(Itt van előttem a könyv.) A felső egy túlexponált/túlhívott kép, amin még a gerincen is alig látszik a kamuflázs, a törzsfoltozás pedig még úgy se. Az oktánjelző sem látszik, ehhez képest a szám alsó része középszürke... Az alsó kép sem tökéletes minőség, de ott legalább összevethető az oktánjelző sárgája a szám jóval sötétebb árnyalatával.

A "világosabb" 75-öt a többször említett JaPo könyv bemutatja. A színminta nyomtatott (tehát nem kifestett), de mivel mellette van a "standard" 75, így arra alkalmas, hogy elképzelésünk legyen. Nos, olyan, mint egy "scale effect"-es standard 75- szóval szó szerint egy "világosabb 75".
pmheros 637594 2018. január 6. 19:17
Válasz erre
A 637502 -ben lévő 12_1_001.jpg felső képe az amelyiken erős megvilágításban van a 12 -es, az én meglátásom szerint világosnak látszik.

Valóban nem értek a festékgyártáshoz. Nekem ebből az egészből annyi lenne a fontos makettezői oldalról, hogy a 109 -est "Farbton 75 Grauviolett" -el kell festeni, de nem olyasmi színnel amivel ezt az elnevezést többnyire társítják, hanem egy valamilyen világosabbal. Nekem nem árnyalattal tűnik világosabbnak.

Egyébként köszönöm a türelmedet, és a sok hasznos infót.

Üdv.: pmheros
ssanyi 637585 2018. január 6. 18:13
Válasz erre
Üdv!

Szerintem több kék lajstrom is beazonosítható, Pintér "Öcsi" Gyula (101/3 szd., Tobak "Cica" Tibor kísérője) akkoriban (tehát amikor történtek az események) készült rajzairól például az egész "Dániel raj" lajstroma, B. Stenge csaba Elfelejtett Hősökben, Dániel hdgy. 9-es, Szűcs szkv. 5-ös, Tobak hdgy. 11-es, Pintér hdgy. 1-es.
TAMÁS78 637583 2018. január 6. 18:05
Válasz erre
Tobak Cicánál nekem is kék 11 rémlik. Rosszul emlékezett volna?
J_K 637580 2018. január 6. 17:51
Válasz erre
Bocsánat, ami kimaradt:

A Bf 109 G-re kiadott hivatalos festési utasításban a név: "Farbton 75 Grauviolett"
Sokol 637576 2018. január 6. 17:38
Válasz erre
A veszprémi kék g10-ek akkor pirosak? Ráadásul ez egyik a 101/3.-hoz lett azonosítva, ráadásul igen csak ismert pilótával. Ugyan itt a kettő g14 sem kék akkor, hanem piros ez alapján?

Oké, hogy ez a 12 most éppen piros, de azért ökölszabály ebből az egy példából ne legyen ha lehet.
J_K 637575 2018. január 6. 17:30
Válasz erre
Szia!

Kíváncsian várom a képet, amin világos a 12-es szám.

A filmanyag és a FF-árnyalat relatív sötétsége közötti összefüggésekre ajánlottam a JaPo-könyvet. Érdemes elolvasni és megnézni a színminták FF-változatait. Sok minden egyértelműbbé válik...

Ezt írtad:
"Tiszta sor, akkor a Diana festék beszállítója nem tudta tartani a számára is előírt szabványt."

Ha nem érted, hogy jönnek ezek után képbe az alapanyagok és receptúrák, akkor fuss neki még egyszer annak a pár sornak, amit írtam. Bővebben pedig Ullmann-t és Merrick-et ajánlanám.
Röviden: a gyárak eltérő receptúrái, felhasznált alapanyagai miatt mindig volt árnyalati eltérés a festékgyárak azonos színei között.
(Én meg azt nem értem, hogyan írsz olyan dolgokról, ahol az alapismereteid is hiányoznak?)

A 75: ami azt illeti a 75 nem "Mittelgrau néven lett nevezve" -ahogy írod.
Hivatalosan:
-75 (Név nélkül) forrás: Sonderdruck aus L.Dv. 521/1 (megtalálhatod a Merrick-könyv színtáblái között)
-75 Grauviolett forrás: in der Luftwaffe verwendete Farbtöne in den Jahren nach 1941 (szintén a Merrick-könyv melléklete: Tafel 5)

Grauviolett
a neve továbbá a MPG-ban, a Luftwaffe Official Color Chart-ban (a Warnecke & Böhm mintákkal)

A "Mittelgrau" is megjelenik néhány RLM-dokumentumban persze.
Ullmann a "Colours of the German Luftwaffe 1935-1945" c. első, magánkiadású munkájában a 67. oldalon közölt színminta mellett a megnevezés: "Mittelgrau or Grauviolett". A később, a Hikokinál publikált Ullmann-könyvben (Luftwaffe Colours 1935-1945) a mellékelt színminta megnevezése: 75 Mittelgrau.
pmheros 637572 2018. január 6. 16:42
Válasz erre
A filmanyagra fényképezés terén nem vagyok jártas, ezért akkor azon képen amelyiken erős megvilágításban van a 12 -es és az én meglátásom szerint világosnak látszik, azt figyelmen kívül hagyom.

(Az alapanyagok és receptúrák nem értem hogy jöttek képbe.) Én arra gondolok ha valami Mittelgrau néven lett nevezve, az ne legyen LichtGrau, sem HellGrau megjelenésű.

Másoknak: Amit viszont szívesen olvasgatnék, hogy mik azok a rendelkezésre álló adatok, amik arra mutatnak, hogy piros.

Üdv.: pmheros
Kamovos 637566 2018. január 6. 15:30
Válasz erre
Bocsi ez Valamiért kimaradt!
Ez még hozzá tartozik az eredeti kép aláíráshoz.

Bf 109 Ga-6 W.Nr. 95 098 "V7+90", Szakaszvezetö Sándor Beregszászi, 2/1 "Puma" Vadászszázad, Budapest-Ferihegy, March 1944.Source: Punka 2002, p. 53.
Originally published in MAGYAR FUTÁR, 26 May 1944.

Szerintem a bejegyző elírta a 24-et 26-ra.
Vagy fordítva.
Kamovos 637565 2018. január 6. 15:24
Válasz erre
Magyar Futár 1944.május 24.-én megjelent számából Csapó Jani anyaga.
Magyar Futár 1944.m...

Sziasztok!

www.facebook.com/Royal-Hungarian-Army-ww2-856777754399142/

Magyar Futár 1944.május 24.-én megjelent számából.
Csapó Jani anyaga.
J_K 637562 2018. január 6. 14:29
Válasz erre
Szia!

De facto
látszik a fotókról, hogy más-más filmtípust használtak. A "talán" annak szólt, hogy azonos filmnél szűrővel/ szűrő nélkül is eltérnek a FF-árnyalatok.

Ami a "számára is előírt szabványt" illeti:
Az RLM (illetve a Technische Amt) soha nem határozta meg, hogy melyik festékgyár milyen alapanyagokból és receptúra alapján készítse el az adott festéket.
Az előírt tesztperiódus után aztán vagy engedélyezte a TA az adott gyártmányt, vagy nem.

Gyakorlatilag mindenki saját gyári receptúra alapján gyártott, amit a háború alatt folyamatosan fejlesztettek is. Az utolsó év nyersanyag-hiánya pedig további változásokhoz, improvizációkhoz vezetett. (Ld.pl. a 76 háború végi változatait, a 81 számos árnyalatát, stb.)
A gépek várható élettartamát tekintve a kisebb színeltéréseknek már nem volt jelentősége.
pmheros 637558 2018. január 6. 13:57
Válasz erre
Te is úgy írod, hogy talán más filmanyagra készült.

Tiszta sor, akkor a Diana festék beszállítója nem tudta tartani a számára is előírt szabványt.

Üdv.. pmheros
J_K 637556 2018. január 6. 13:28
Válasz erre
Egy dolgot felejtesz el: az, hogy a sárga mennyire sötét egy korabeli FF-képen, az elsősorban a használt filmtípustól függ -kisebb részben pedig az alkalmazott szűrőktől. (Ld. a témában pl.: Tomás Poruba, Kees Mol: Messerschmitt Bf 109 camouflage & marking, JaPo, 2000, 111-113.old.). A neubibergi gépekről pedig különböző időszakokban, különböző fényképezőgépekkel (és talán más filmanyagra)készültek fotók.

(Egy viszont biztos: a piros 12 számszíne a fogságba esés után, '45-'46 telén és a később készült fotókon is mindig sötét.)

A háború végi "világos" 75 pedig nem általános, hanem beszállító-függő volt. Ami tény, az utolsó Messer-szériák egy részére világosabb árnyalatú 75-öt festettek. Pl. a Diana Bf 109 G-10/U4-ekre, -melyek jelentős része az MKHL-höz került.
pmheros 637554 2018. január 6. 12:21
Válasz erre
Bf 109 G-10 W.Nr. 612 780 Fekete 15, 101 Vadaszezred, Neubiberg, May 1945_7957895024_65e373160e_o
Bf 109 G-10 W.Nr....

[OFF]Igen, a kép felirata alapján is Fekete a 15 -ös oldalszám.[/OFF]
A motorburkolaton lévő biztosan sárga hadműveleti sáv miatt került be az előző hozzászólásomba az a kép.

Ami az itt linkelt képen viszont már rikítóan világosnak tűnik a Fekete 15 -ösön.

(Aki dolgozott már sárga színnel, az ismeri azon tulajdonságát, hogy fehérrel kell alá alapozni, mert különben nem jön ki jól a szín. Az üzemanyag jelző sárga háromszög fehér kerettel rendelkezik, ami színt akár egy nagyobb fehér háromszögre is felvihették. A lajstromszámnál mindez nem volt szükséges, így egy sötétebb kékesszürke alapon mutathat mást ugyanaz a sárga. Feltéve ha a sárga szabványban rögzített színét sikerült minden szállítással tartani. Ezt azért tartom fontosnak megjegyezni, mert a háború végi 75 -ös kivilágosodó szürke példájából láthatjuk, hogy nem mindig sikerült mindent a leírt keretek közt tartani.)
A véleményem továbbra is magánvélemény (és nem is sziklaszilárd). Senki ne gondolja, hogy én ezt tudom is.

Üdv.: pmheros
Muzzy 637551 2018. január 6. 11:13
Válasz erre
Kedves Pintair, J_K!
Köszönöm a válaszokat!
Üdv
Muzzy
Emerick 637550 2018. január 6. 11:02
Válasz erre
Hát ha a 612780-as gyári szám stimmel, akkor ez a fekete 15 a 101/II. osztályból. (1945. árilis 10-ei állapot szerint)

I.
zsocate 637538 2018. január 6. 08:24
Válasz erre
Ha mindenképpen színt kellene mondani, akkor a Telekom magenta + 10-15 % feketét ajánlanám, ahogy azt több mértékadó külföldi facebook csoportban is olvasni lehetett. Ezt egy nemrégiben megjelent német nyelvű könyv (Franz Schlauer: Spezielle Färbungsmuster am Ende des Zweiten Weltkriegs) kutatása alapján állítják, amely a roncsokon talált eredeti festések elemzése alapján készült. A sötétítés mértékére természetesen oda kell figyelni, egy makettversenyt elbukni emiatt elég nagy blama lenne.
Ha nagyon nem tudtok dűlőre jutni, érdemes szürkére megcsinálni a számokat, mert az eredeti képeken is szürkének látszik. Ebbe nem lehet belekötni, azt hiszem.
pmheros 637536 2018. január 6. 07:45
Válasz erre
Bf 109 G-10 W.Nr. 612 780 Fekete 15, 101 Vadaszsezred, Neubiberg, May 1945_15177124085_5534d78802_o
Bf 109 G-10 W.Nr....

Másik kép (másik gépről) amikor a biztosan sárga szín sötétebbnek hat az álcaszínnél.
Nem, nem cáfolom hogy a 12 -es sárgától eltérő színű lett volna, mindössze annyit mondok hogy nem zárom ki, hogy sárga is lehetett volna.

Üdv.: pmheros
ssanyi 637535 2018. január 6. 07:03
Válasz erre
Üdv!

Van olyan fotó ahol egy amerikai G.I. vigyorogva támaszkodik egy Messer törzsénél a sárga törzsgyűrű és a V kezdetű lajstromnál.
Vadász 637534 2018. január 6. 06:06
Válasz erre
Emerick 637531 2018. január 5. 23:24
Válasz erre
Tényleg bocsánat, hogy belevau a repülősök dolgába, de a 101. ezred napi parancsaiban a három osztály határozottan fehér, fekete és sárga számokat használt.

Csak néhány példa:
sárga 12 (WekrNr 610386, G-10, 101/III. osztály) 1945. április 14-én elpusztult alacsonytámadásban
fekete 12 (WerkNr 613091, G-10, 101/II. osztály) 1945. április 13-án nem tért vissza
fekete 12 (WerkNr 511211, G-14, 101/II. osztály) 1945. április 17-én nem tért vissza
fehér 4 (WerkNr 612770, G-10, 101/I. osztály) 1945. április 25-én elpusztult alacsonytámadásban

Maradok tisztelettel
I.
ssanyi 637529 2018. január 5. 22:54
Válasz erre
Üdv!

Ahogyan Vadász Pisti is leírta (mielőtt elrakná a Rebeka gyűlésre induló csomagba az Aires G Messer kabin gyanta alkatrészt! :-D ), több fotót is meg kell nézni mert pont az ü.a. háromszög sárgája többször ad más tonális jellemzőt, míg a lajstrom "színe" nem mászik el. Szerintem az ü.a. háromszög "viselkedik" úgy ahogy egy sárgának "kell".

Tisztelt Safranek!

Nem konkrétan rád gondoltam, csak egy jelenséget írtam le, nem szeretném a személyedhez kötni a dolgot!
A 12-est a Pumáknak utalták ki, bevetésre nem jártak vele, ezt erősíti meg hogy a Luftflotte VI. jelzések hiányoznak (sárga oldalkormány és gyűrű a motordekli elején), pedig régebbi gépekre is felkerültek.Amit hülyeségnek gondolsz az még igaz is, német pilóták magyar gépekkel repültek át olyan repülőtérre ami biztosan amerikai kézen van (Neubiberg).
Safranek 637525 2018. január 5. 22:28
Válasz erre
Tisztelt ssanyi

Nem sértődtem meg és nem bántottál meg.
Egyik táborhoz sem tartozom, azaz mégis egyszerű mezei makettező.
Tudásom témában járatos emberekhez, képest elenyésző. Igyekszem tanulni.
Számomra több dolog is fura volt a "vita" során. Nekem úgy tűnt,az egyik fél állításait ízekre szedték. Ha jól tévedek, az ominózus vitában sem sikerült cáfolni. - Feleségem több könyvet is adott már ki (azon területen, vki ilyet vét, azt leírja a szakma) - itt minden megy a maga útján.
Visszatérve ide, elhiszem, h piros. Emlékeim szerint volt egy fb csoport, ahol ez kék.
Azok akik, nem járatosak a témában, nehezen fogják megérteni a különbséget állítás és állítás között.

Tisztelt Vadász

Nem ismerem a gép történetét. Esetleg csak papíron utalták ki a magyaroknak, de egy élelmes német meglépett vele? (tudom, hülyeség).

Korábban, mint írtam én nem tudok ff fotóról színeket olvasni. Ehhez nincs tudásom.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7.