/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség Légi ereje.

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvédség légi erejének technikai eszközeiről és történelméről.
Tegyetek fel minél több képet és történetet.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14.
J_K 655786 2019. február 13. 13:38
Válasz erre
Kedves Garaik!

Én nyersebben fogalmazok, mint ssanyi: a Punka-grafikák mindegyike használhatatlan, "ráérzéssel" készült. Nehezen tudom "kikutatott"-nak tekinteni a témát, ahol a szerző (Punka György) láthatóan nem volt tisztában még az alkalmazott standard mintázattal és színekkel sem -nemhogy ezek változásaival. A '90-es években azért már létezett szakirodalom a Bf 110-ről és az éjszakai vadászokról is, ám láthatóan Punka György ezeket nem ismerte.

FS
ssanyi 655780 2019. február 13. 10:23
Válasz erre
Kedves Garaik!

Maradjunk annyiban hogy a DE+MP esetében, a grafikák mai állás szerint több kérdést vetnének fel mint megválaszolnak!Színekkel kapcsolatosan is (pl. 63/74/76 kombináció)! ;-)
Garaik 655775 2019. február 13. 09:27
Válasz erre
abkz GÉP

ABK-Z gép Bp felett
abkz GÉP

Kedves Ssanyi!
Én nem azért küldtem ezt a képet, hogy figyelembe vegyétek, mindössze annyit osztottam meg, hogy lássátok eléggé ismert fotó. Egyébként az alábbi témát már korábban 90-es években Punka Gyuri kikutatta, sőt oldalnézeti rajzokat is készített hozzá. (Aero História folyóirat). Ezt mellékelten csatolom, hogy lássátok, talán a színeket sem újra kigondolni. Üdv Garaik
ssanyi 655769 2019. február 13. 08:18
Válasz erre
Kedves Garaik!

A Magyar Futár ezen fotóját szín szempontjából ne vegyük figyelembe, nem színes fotó, csak színezett. Ráaadásül csak a gépek felülete, maga a környezet (épületek, Duna, fák stb) maradt fekete fehér.
Garaik 655768 2019. február 13. 07:24
Válasz erre
Bf-110 Bp felett

Magya rFutárban megjelent kép
Bf-110 Bp felett

Sziasztok!
Én abszolute nem értek az RLM színekhez, de az ABK-Z-s Bf-110-ről kép eredetije a Magyar Futár 1944. május 17-i számában jelent meg. Jó makettezést. Üdv Garaik
J_K 655759 2019. február 12. 22:21
Válasz erre
Szia!

Igen, a rajz rossz. A C-ken, D-ken a régi Pitot-cső volt.

Ezeknél a 110-eknél nem szabad elfelejteni, hogy iskolagépek, némelyik a képek készítésekor már 4 éves. Cserélt alkatrészek (pl. a fegyverburkolat az orron) bőven lehetnek rajtuk. A lényeg az volt, hogy repülőképesek legyenek.

A típusazonosítások éppen a cserélt alkatrészek miatt nem biztosak, csak nagyon valószínűek.

FS
Safi 655727 2019. február 12. 10:37
Válasz erre
Bf-110-6
Bf-110-6

Illetve még egy kérdés Sándorhoz.
A gépemen találtam ezt a rajzot,(sajnos már nem emlékszem honnan tölthettem le)
De akkor ez a rajz hibás lehet? A C-ken a pitotcső a szárny alsó felén, az az L-re hajazó kissebb fajta volt?

köszönettel: Safi
Safi 655725 2019. február 12. 10:24
Válasz erre
bf110c_margitsziget_éjsz3
bf110c_margitsziget_...
bf110c_margitsziget_éjsz3b
bf110c_margitsziget_...
bf110c_margitsziget_éjsz2
bf110c_margitsziget_...

Ez alapján én az orrát az E verziósnak vélem látni.
A jelzése NC+PI ? de ezt inkább vagy erősítsétek vagy cáfoljátok meg ti is.
Illetve a motordeklin már csak 1 műszert látok. Ez jelentheti azt hogy ebbe már DB601N? lenne?

Üdv. Safi
Safi 655724 2019. február 12. 10:14
Válasz erre
Sziasztok!
Vicces vagy nem, az a biztos hogy már én is teljesen megkeveredtem. ;)
Köszönöm Urak a segítséget. Bár a fejemben mostanra csak nőt a zavar. :)

Megpróbálom az eddigieket összegezni.
Bár ezek szerint nem volt teljesen ördögtől való az az elképzelésem, hogy ezeken a régebbi iskola gépeken megmaradhatott az eredeti festés. (pl. sötétebb gép rlm70/71/65) Evvel a DE+MP-nél teljesen mellé lőttem.
Ez 74/75/76-os festésű, a pitot cső (amit most már én is látok) szerint E verzió, fegyvertér burkolatát viszont vissza cserélték a régebbi verzióra. Az orrán talán piros? 1-es, és a motor deklin lévő fehér A alapján, DB601A motorjai vannak. S a kabin belső színének is, rlm02 helyet, rlm66-nak kéne lenni?

A háttérben lévő gépről csak annyi biztos hogy ?+CX. és talán az E verziós fegyvertér burkolata van.

A sötétebb gép, Sándor alapján 70/71/65 festésű, és C? verzió.
Egy kicsit I_Viewel próbálkoztam ezen a képen, így én ezen a gépen is (bár lehet csak képzelem) egyre jobban a későbbi E verziós fegyvertér orrát vélem látni.
Mindjárt feldobom a képet is.
rod666 655680 2019. február 11. 08:53
Válasz erre
A képaláírást nézd meg a következő képen :)

Vicces.
J_K 655674 2019. február 10. 22:30
Válasz erre
Szia!

A DE+MP-nél az egyik képen tökéletesen látszik a Pitot-cső: biztos pont az E azonosításához. Az orron a fegyvertér burkolata szerintem cserélt darab, a festése is eltér. A hátsó gépet (..+CX)nem tudom biztosan azonosítani, de mintha E orra lenne.

FS
Safi 655669 2019. február 10. 20:36
Válasz erre
Huh, ezek szerint jól beleültem a hintába, mikor a képaláírásnak hittem hogy ezek mind C-k. Mondjuk az E verzió rögtön érthetőbbé tenné a 74/75/76 festést is. Én az edu 110C_D-s készletét pakolom össze. Ebből is a C verziót pakoltam össze. Mondjuk most nézem az E verzió orra is benne van a készletben. :O De ehhez már fűrészelni is kéne, amit nem szívesen, mert ez nálam kétesélyes... Azt nem tudom az orr eltérésén kívül, milyen külső látható eltérés van még a C és E verzió közt? Ezek szerint ha az általam éjszakainak vélt", gépre váltanék az maradhatna C, és a festése is 70/71/65. Bár én pont ennél véltem látni az orrán a kockát inkább, mint a DE+MP-nél. S sötét festés miatt az orrán lévő fehér 11-en kívül minden más jelzésében bizonytalan vagyok. Esetleg a DE+MP mellett a háttérben repülő gép, DE?+CX lehet esetleg C-verzió?
köszönettel. Safi
J_K 655659 2019. február 10. 17:25
Válasz erre
Sziasztok!

Szerintem a DE+MP 74/75/76-os festésű Bf 110 E.
A sötét gép pedig nem éjszakai festésű, hanem korai 70/71/65-ös Bf 110 C.

FS
Safi 655658 2019. február 10. 17:22
Válasz erre
Ezek szerint hiába reménykedtem, ezeken az iskola gépeken sem hagyták meg az eredeti pl. 02/71/65 festést. A G4-est terveztem 74/75/76-ra. Reménykedtem hogy ez maradhatna a korai festéssel, hogy legyen egy kis változatosság. :) De ezek szerint ez is szürke lesz még a végén..
Vadász 655641 2019. február 10. 12:48
Válasz erre
Ezek a gépek 74, 75, 76 szürkék voltak. A 71 ekkora már régen kiment a divatból.
Safi 655637 2019. február 10. 11:45
Válasz erre
A következő képre gondoltam, de valamiért a linken mindig az elsőt dobja fel. :)
Safi 655636 2019. február 10. 11:43
Válasz erre
no még 1x: www.fortepan.hu/
Safi 655635 2019. február 10. 11:42
Válasz erre
Mint nekem, hátha még másnak is új.. Közben a fortepanon ezt is találtam. Valószínű ugyanezen géppár egy sötétebb( éjszakai festésű) verziójú gépe, háttérben a Margit híd & sziget. :)
www.fortepan.hu/
Safi 655633 2019. február 10. 11:33
Válasz erre
Messerschmitt-Bf-110C4-Zerstorer-NJG-Stkz-VC+EH-WNr-4239-Germany-1943-0A
Messerschmitt-Bf-...

Köszi Zoli!
A motordekli A-ját akkor jól sejtettem hogy fehér. Az orron lévő egyesnél én a piros felé hajlok, mert a mellette lévő, talán javítási folt(rlm70?) sötétebbnek tűnik. A törzskeresztnél én is két verziót állítottam fel. Szürke, mert a magyar gépek fehér közepét is avval fújták át a háború vége felé,(rlm75 lehet?) vagy a felső szín sötétebb tónusa (nálam az rlm71). Most a második verzió felé hajlok inkább, mert közben találtam ezt a grafikát, amin az orrész, és a motordekli kivételével szerintem hasonló festés lehet.
üdv. Safi
Z63 655563 2019. február 9. 11:21
Válasz erre
Szia Safi!
A motordeklin levő betű fehér. A motor változatát jelzi pl. DB 601A. A törzskereszt közepe simán lehet szürke. Az orron levő 1-es fekete, esetleg piros. Igazából nagyon nem tudsz mellélőni, ha feketével fested.
Üdv, Z63
Safi 655530 2019. február 8. 19:25
Válasz erre
Nem,még csak az általam linkelt wikipédián is fent lévőbe botlottam bele.
TAMÁS78 655527 2019. február 8. 18:50
Válasz erre
TAMÁS78 655526 2019. február 8. 18:49
Válasz erre
Safi 655525 2019. február 8. 18:26
Válasz erre
bf110_Budapest44
bf110_Budapest44

Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni a tőlem tapasztaltabb kollégáktól. A Budapest felett repülő bf 110-est szeretném megépíteni. De sajnos a fekete-fehér fotók elemzéséhez én nem konyítok. Esetleg ismer valaki színes grafikát, színelemzést róluk? A felségjelzés matricáinál jöttem rá hogy valami nem stimmel, mert a képen a felségjelek közepe sokkal világosabb mint a feltehetően fekete betűk. Az orron lévő 1-es színe is kérdéses számomra, illetve a motor deklin lévő A? én fehérre tippelem, mert mintha a törzsgyűrű sárgájánál világosabb lenne.
Vorangee 655518 2019. február 8. 16:46
Válasz erre
pmheros 655514 2019. február 8. 15:53
Válasz erre
Ilyen FineMolds -ot a Makkettinfo -n is árulnak, nem is egyet. Nézz rá az árra, és ha még akkor is érdekel írj rá a tagra.
Cserebere topik 654751 számú hozzászólás 2019. január 26. 12:27

HobbyBoss Bf 109G-6
"jól eltalált arányai vannak, a hibái pedig mind javíthatók"
Cikk róla: makettinfo.hu/index.php

Üdv.: pmheros
sanyi 655509 2019. február 8. 13:31
Válasz erre
Köszi a pontosítást! Nem is gondoltam volna, kereteken láttam cimbimnél és kimondottan pofásnak tűnt... Még jó, hogy ott hagytam!:)
Vorangee 655507 2019. február 8. 13:12
Válasz erre
Hát nem mintha nem érnék rá - ha már éveket állt -, de a Tamiya/Eduard maketteket nem hiszem hogy megvárom. Azokhoz én alul képzett vagyok.

Ilyen FineMolds-ot nem találtam sehol.

Köszi az összehasonlító cikket, ez alapján ár-érték arányban SZÁMOMRA a legmegfelelőbbnek a HobbyBoss tűnik.

Írtad, hogy építettél ilyet is erről egy kis vélemény?
Vorangee 655504 2019. február 8. 12:31
Válasz erre
Köszi, ezt jó tudni, bár a matrica/festés jelen esetben nem lényeges.
pmheros 655501 2019. február 8. 12:16
Válasz erre
Academy Bf 109G-6 1:72

Szerintem két nagyobb hibája van, és több kisebb. A legfontosabb: az alacsony géptörzs, vele (majdnem arányosan) alacsony kabintető. A géptörzs profilja felül egyébként is nagyon keskeny. Hatalmas légcsavar. A formája arányaiban jó lenne, de túl nagy átmérővel rendelkezik, ami sok visszareszelést igényel. Kicsik a motorgéppuskák félgömbjei. Az MG131 géppuskai vályúi oldalt túlságosan magas vállúak. Az olajhűtő oldalai párhuzamosak, az egész forma elnagyolt. A kerékaknák rossz formájúak, a szárny felett a hozzá tartozó dudorok kicsik, ahogy maguk a kerekek is. Nem emlékszem pontosan, de mintha a kipufogó soron is állítanom kellett volna befelé, vagy kifelé kicsit. A futószárak bekötési pontjai is távolabb vannak egymástól mint kellene. Az hogy a vízszintes vezérsík vége szögletesebb, az a legkönnyebben javítható hibája. Így hirtelen ennyi, de akad még.

Üdv.: pmheros
pmheros 655498 2019. február 8. 11:50
Válasz erre
Üdv!

Ha nem sürgős várd meg az idén megjelenő Tamiya -át, azzal fogsz a legjobban járni, esetleg 2021 körül az Eduard -dal.
(Academy, újabb Airfix, AzModel, FineMolds, Hasegawa, HobbyBoss, Italeri, Mistercraft makettek birtokosaként mondom: Jelenleg nincs tökéletes G-6 1:72 -ben. Persze mindegyikből lehet építeni)
A MisterCraft -ról lebeszélnélek, nagyon rossz gyártási minőség. Ha türelmetlen vagy szerezz be egy FineMolds -ot, eddig ez a legjobb szerintem.

Érdekességnek ajánlom vrauko fórumSZAKtárs összehasonlító cikkét figyelmedbe: makettinfo.hu/index.php

Üdv.: pmheros
sanyi 655496 2019. február 8. 11:45
Válasz erre
Hali!
A Mistercraftot/Mastercraftot - egyésugyanaz... - felejtsd el, régi KP "minőség", előfordul, hogy hiányos és hiába írsz a gyártónak, a matrica nem azt tartalamazza amit a festési, szóval inkább Academy, pedig azt nem ismerem.
Planes 655494 2019. február 8. 11:11
Válasz erre
Üdv.!
A képen egy 43 folyamán fronton átadott G-6 van,az 5/2 önálló vadászszázad gépe Harkov-ban,repülte Varga László szkv.
(PGy. a MESSZER")
Egy másik szakkönyv szerint 70db átadott V3+.. jelű gép volt,vegyesen F-és G.
P
Vorangee 655489 2019. február 8. 10:34
Válasz erre
Elnézést már összefolytak a dolgok; valóban avia-info.hu-n csak G szerepel.

Beteszem így a képet remélem látható és a tulajdonos jogai sem sérülnek így talán:

www.flickr.com/photos/28092068@N03/16393865597/in/album-72157640110556436/

Ez alapján talán jobban megtudjátok mondani G6-e?

Amúgy az Academy G6-osa jó lehet? Mistercraftról valakinek tapasztalat?
Vorangee 655485 2019. február 8. 10:21
Válasz erre
Köszi, most szeretném ha testet öltene. :)

Amúgy van egy ilyen "testvér" matrica készletem Fw-190 F8-hoz, azt is szeretném elkészíteni.
Murmuc 655482 2019. február 8. 09:39
Válasz erre
Az avia-info.hu oldalon nekem csak a G jelölés jön le, de igaz, a MAGYAR SASOK kiadványban van egy oldalábrázolás a V.3+73-ról és G6-os. "A jó pap..." :)
pmheros 655474 2019. február 8. 08:18
Válasz erre
Szerencsés vagy, hogy ilyet birtokolhatsz. ;)

Nekem is volt ilyen régi kiadású HAD matricám, azon "Erzsike" mellett "Bubi Hartmann" gépének jelzési voltak. A fekete-fehér feltehetőleg fénymásolt útmutatójára még klasszikus bélyegzővel volt felvíve a "72 015" azonosító számsor.

Szerintem lenne igény újra kiadni ezeket a festési (matricázási) lehetőségeket, még ha nem is pont a korábbi összeállításban. Gondolok itt például a valamivel későbbi 72052 -re, amin a V.8+04 és a V.8+47 is rajta van.

Üdv.: pmheros
Vorangee 655469 2019. február 7. 23:41
Válasz erre
Elég régen vásároltam ezt a matrica készletet a másik fele (a G2-höz való) nem is tudom hova lett...

Gondoltam a sorszámát megírom, de még az sincs neki. Limited Edition, ennyi. :)
Vorangee 655468 2019. február 7. 23:35
Válasz erre
A talált fényképen egy "dudoros" gép látható és az avia-s oldalon is G6-nak hozza lajstrom alapján.

Ettől persze lehet igazad van, nem vagyok nagy szakértője a dolognak csak inkább lelkes. Ezért is kértem a segítségeteket. :)
pmheros 655463 2019. február 7. 20:49
Válasz erre
Nekem is van egy árva képem a V3.+68 -ról, de csak a V.3+72 -höz van HAD matricám.

Üdv.: pmheros
Murmuc 655461 2019. február 7. 20:32
Válasz erre
Nekem kicsit fura V.3+68 G-6-os? Lajtstrom szerint G-2 vagy 4-nek kellene lennie, de én már nem csodálkoznék rajta ha mégsem!
Vorangee 655453 2019. február 7. 18:48
Válasz erre
Sziasztok!

Találtam itthon egy 1/72-es HAD matricát Bf 109 G6-hoz, lajstrom: V.3+68.

Kérdésem az mennyire lehet hiteles a festési leírás?

Egy képet találtam róla a neten, de az nem teljesen egyezik a nekem lévő rajzzal.

Vélemény? Javaslat ha elakarnám készíteni?
Murmuc 655408 2019. február 6. 21:27
Válasz erre
Üdv! Nem állsz messze a sűrített levegős indítás terén a témától. Bár a repülőgép típusra nem tértek ki Dr Abody Előd (1942) kiadott könyvében és nem is volt hosszú életű indítási eljárás, főleg "harctéri" körülmények között, de létezett.
Murmuc 655406 2019. február 6. 20:59
Válasz erre
U10-U17 Umformer
U10-U17 Umformer

Ismét igazat kell adnom már sokadjára! :) Viszont a képen a rádió alatt nem az aksi van hanem egy úgynevezett U17-es átalakító (kép), illetve balra a hurokantenna vevőegysége. A 210-el kapcsolatban, gondolom, ott már csak elektromosan indíthatták!
ssanyi 655364 2019. február 5. 23:10
Válasz erre
Üdv!

Nagyon szívesen!
Mielőtt elveted ezt a verziót, nézd meg hogy a képen egy Fug16zy van, olyat pedig a késői G-6-tól kezdve építettek be, jóval a Berták után. ;-)

Ülőkészültségben a parancsokat nem a fedélzeti rádión hallgatták, hanem vezetékes telefonvonal volt kiépítve a starthely és a harcálláspont között.
A PumáknálVeszprémben pedig hangszórón hallgatták a híreket a rádióműsorban (hírek és egyéb műsorszámok mellett), a Szikla központ így adta ki az utasításait a Légoltalmi körzeteknek és a légvédelemnekvalamint a vadászoknak.
Másik lehetőség a jelzőrakétás módszer, a harcálláspontról fellőtték a riadót és startot elrendelő rwkétát, a kötelék parancsnoka pedig felszállás után kapta a parancsokat a rádión.

A Me 210Ca-1 is Db motorral volt felszerelve, DB605-el, ugyanolyan indítási móddal mint a 109-en! ;-)
Ott is számított a súly!
Murmuc 655358 2019. február 5. 20:54
Válasz erre
Üdv!
Igazat kell adnom! Annyit még hozzátennék, "Tibcsi" hozzászólásához, hogy ülőkészültség alatt hallgatták a rádióforgalmat, gondolom a rádió is rendesen fogyasztott! Ez a rendszer talán az általunk is gyártott Me-210-esben működött, igaz ott nem is számított annyira a a nagyobb kapacitású, súlyú, aksi.
Murmuc 655357 2019. február 5. 20:44
Válasz erre
109 B rádiótér
109 B rádiótér

Üdv!
Köszönöm a képeket, de a B szériától a két rádió teljesen elfoglalta a kereteket a törzsben, ott már nem fért el az aksi.
Murmuc 655355 2019. február 5. 20:39
Válasz erre
Képkivágás
Képkivágás

Köszönöm!
Közben én is megtaláltam egy eldugott oldalon. 40-es számozással. Az oxigén palackok feletti keretre rögzítve.
Planes 655345 2019. február 5. 15:21
Válasz erre
20190205_145438_resized
20190205_145438_resi...
20190205_145630(1)_resized_3
20190205_145630(1)...
20190205_145003_resized_1
20190205_145003_resi...

Az MW-50 es tartály beépítés miatt helyezik át a kabin hátfal mögé,egyébként a rádiósszerelék állványon van.
cimber 655343 2019. február 5. 15:19
Válasz erre
Ahogy ssanyi írja, a Messert kurblizással indították. Borzasztó egyszerű az oka.
Mindenféle időjárási és felszereltségi viszony között indult a masina.
Télen mínusz 25-ben nem volt gond a lefagyott akksi és az sem volt baj, ha nem volt "apa" kocsi és az sem volt baj, ha plusz 50-ben az akksi megadta magát.

Ezek mondjuk a sivatagban, vagy az ural közelében elég nyomós érvek...
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14.