/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség Légi ereje.

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvédség légi erejének technikai eszközeiről és történelméről.
Tegyetek fel minél több képet és történetet.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18.
albatrosz 673132 2020. május 26. 14:53
Válasz erre
vlevi 673073 2020. május 24. 13:38
Válasz erre
Sokol 673071 2020. május 24. 13:32
Válasz erre
A keverékek amiket megadtam az eredeti színekhez közelít. Méretarányhoz kell igazítani!
Sokol 673070 2020. május 24. 13:31
Válasz erre
Revell

kék - 49 + 2 csepp matt 5 fehér + 1 csepp 51 kék

zöld - SM361 + 1 csepp sárga matt 15 vagy SM363 + 2 csepp matt 15 sárga

sárga - SM 382 + Matt 17 + Matt 16 + Matt 15 1:1:1:1 arányban keverve

barna - Revell matt 84

Humbrol

kék - 87 + 3 csepp matt fehér + 1 csepp 189 kék

zöld - 80 zöld + 1 csepp 3 brunswickzöld

barna - Matt 186 + 2 csepp fekete

homok - 83 + 1 csepp 85 + 2 csepp 69

Tamiya

kék - 4x XF2 fehér + 2x XF18 közép kék + 1x X3 royal kék

zöld - 2x F26 zöld + 3x XF5 + fél csepp XF68

vagy 3x F26 + 1x XF4 + 1 csepp XF68

barna- XF68 + 2 csepp X9

homok - XF-59 + 1 csepp F3 sárga
vlevi 673061 2020. május 24. 12:18
Válasz erre
Van itthon jónéhány Tamiya, Gunze hobby, AK festék, ha ezekből a festékből van megfelelő szín, az lenne a legjobb, mert legalább később is használható valamire.
meg régi Humbrol, revell enamel.
Újabb, másra nem használható festék sort nem szeretnék.
vlevi 673060 2020. május 24. 12:14
Válasz erre
Szia!
Horthy Istvan gepet lenne jo, ha nem fog ki rajtam a minta :)
Festékből van ezerfelé, de szerintem egy se jó, talán csak az also szürke.
Aztán, ha nem sikerül a kamó, akkor marad egyszínű zöld:)
De az milyen zöld?
Sokol 673059 2020. május 24. 12:01
Válasz erre
Melyik gépet akarod építeni, és milyen festékeid vannak?
vlevi 673056 2020. május 24. 11:26
Válasz erre
Oké, svéd, benéztem :)
Nem is értem, hogy sikerült... :(

Mr Paint festéksorba nem akarok beruházni, próbálok keresni alternatívát.
De az MrPaint is a homokszínhez 3 árnyalatot is ad, a zöldhöz is 4 félét.
zsocate 673053 2020. május 24. 11:11
Válasz erre
A Mr. Paint éppen csak harminckettőt listázott ki, mindegyik jó?
Az említett két kolléga egyébként egyetért a témában?
Vadász 673044 2020. május 24. 09:34
Válasz erre
Az a finn jó lesz svédnek is.

Itt találsz infót:

www.stormomagazine.com/
A színeket meg a Mr. Paint kiadta.

mrpaint.sk/farby/lietadla/Italian

A színekről kérdezd a Magoo-t, vagy a Völgyesi Viktort.
Vadász 673043 2020. május 24. 09:30
Válasz erre
Max a Mávag Héján. Tehát nem lesz meg.
migfun 673042 2020. május 24. 09:26
Válasz erre
Az alsó színt Héján mérték, az tuti meg lesz :)
migfun 673040 2020. május 24. 09:16
Válasz erre
Nézz át a Magyartarka topicba :))
vlevi 673038 2020. május 24. 08:06
Válasz erre
Jóreggelt!

Special Hobby kiadta az Héját 1/48-ban.
www.specialhobby.eu/vlastni-produkce-1/special-hobby/j-20-heja-i-re-2000-export-1-1-1-birds.html Tudom, ezzel megint fel fogom robbantani a topicot, de vajon mennyire használhatóak a megadott színek, illetve mennyire reális a festésminta?
Az összeállítási, festési útmutató szerint a zöld Gunze Hobby Color H303, a homokszín H79+H44, a barna pedig H74. Ez utóbbi tuti elírás, mert az a Duck Egg Green, de a Mr.Color C41 pedig wörösbarna (Red Brown).
Ugyanazokat a színeket írja az útmutató, mint ami a Finn festésre.
www.specialhobby.eu/out/ftp/media/SH48208.pdf
Nem akarok verseny győztes makettet csinálni, de nem szeretném azt sem, hogy teljesen fals színekkel fessem le.
Sokol 673036 2020. május 23. 21:16
Válasz erre
albatrosz 673032 2020. május 23. 15:18
Válasz erre
Sziasztok!
Szeretnék megépíteni egy magyar felségjelzésű Bü-131 c makettet 1/32 léptékben. Beszereztem ugyan aZ ICM készletéhez az ugyancsak ICM által készített matricákat, de nem tudom, hogy mennyire hitelesek azok. Az I.064 számú gép felső színe RLM71, az alsó rejtőszín pedig RLM65. Az I.449 számú gép egységesen RLM 02 színű. Abban szeretnék segítséget kérni, hogy ezen gépekről fotókat szeretnék kapni illetve véleményt kérnék arról, hogy ezek a színek valóban megfelelőek. Továbbá felmerült bennem az is, hogy izgalmasabb festéssel készítsem el makettemet. Amennyiben van valakinek festés mintája, kérném ossza meg azt velem!
Köszönettel! Keresztes Béla Pécs
magoo 672405 2020. május 9. 14:11
Válasz erre
Sziasztok!
Nagy örömömre szolgál, hogy megjelent a tanulmány, mert innentől kezdve hivatkozható!
Sanyi! Kérlek, segíts eligazodni, mert neked egyértelmű minden, én viszont néhány dolgot nem értek.
1, „A roncsokon talált lakkok gyártója sajnos nem ismert (de véleményünk szerint feltételezhetően ez a Krayer és Tsa. festékgyár). Elméletileg lehetnek német vagy magyar lakkok is.” Olyan minta szolgál a magyar színek létezésének bizonyítására és azonosítására, melyről az sem egyértelmű, hogy magyar gyártmány! Akkor ez hogyan lett Krayer?
2, A pigmentekről: „A megtalált magyar repülőgéprészek egyikén sem jelentkeznek a leírt maximumok és minimumok ebben a formában. Ebből az következik, hogy ezeknél a színeknél legalább részben, ha nem teljes egészében más pigmenteket alkalmaztak.” A cikkben olvasható a magyarázat is: „Jürgen Kiroff információja szerint a II. világháború előtt és az első években az RLM-színek pigmentálása nem volt előírva.” K. A. Merrick és Jürgen Kiroff kutatásai megerősítik, hogy csak a színek lettek egységesítve, az összetétel nem, ezért minden cég megtartotta a saját egyedülálló, kereskedelmileg védett formuláját. Legalább tíz nagy múltra visszatekintő és repülőgépfestékeket gyártó vállalat volt a Németországban, különböző pigmentekkel és gyártási eljárásokkal. Egy német mintát (az L.Dv. 251/1, Ausgabe 1938 RLM-színkártyák) hasonlítottak össze egy ismeretlen eredetű festékkel és megállapították, hogy nem egyezik, de hasonló. Akkor ez mit bizonyít a Krayer színekről?
3, Krayer receptek: A Krayer gyártmányai 1940. 11. 28-ig a „kor színvonalán” álltak – azaz nem mutatnak semmilyen különösséget –, de a recepteken feltüntetett alapanyagok minőségileg mégis különböznek a német festékektől, mint ahogy az egyes német gyártók receptjei is a W&B birodalmi szabványosítása előtt.
A receptek vizsgálatával csak annyit lehet megállapítani, hogy annyira különbözik a Krayer recept a némettől, mint a németek egymástól. A szerzők még a két külföldi szakember segítségével sem tudta bizonyítani, hogy magyar fejlesztésről van szó. Hol találom ebben, hogy magyar fejlesztés?
4, Színek:
A szerzők leírják, hogy
- A lakkok és festékek változása még inkább érvényes a roncsok színeire.
- A repülőgépeket kezdetben nem szabvány szerinti ideális festékekkel festették, hanem egy sorozatgyártású festékkel, amely elméletileg kissé eltérhetett a színszabványtól.
- a repülőgépeket többnyire ismeretlen időtartamon át használták, tehát – gyakran védelem nélkül – ki voltak téve a szabadban a szélnek, esőnek, hónak és napfénynek.
- A roncsdaraboknál ehhez jön még az esetleges zuhanás stb. hatása és az, hogy a roncsok többnyire nem dokumentált körülmények közt feküdtek valahol.
Ezek a befolyások természetszerűleg némileg változtathatták a színek megjelenését a szerzők szerint. Jerry Crandall kutatásai szerint a színeltérések egyik oka az volt, hogy számos német festékgyártó cég gyártotta az RLM számára szükséges szabvány színű festékeket, de a követelmények teljesítésére minden cég saját formulát fejlesztett ki.
Az elemzés során az olvasható, hogy
RLM 61: minták hasonló spektrumai arra engednek következtetni, hogy kezdetben azonos színekről lehetett szó, de a roncsdarabok az évtizedek során különböző környezeti befolyásoknak voltak kitéve. Kezdetben azonos színek voltak, tehát RLM 61.
RLM 62: Amennyiben a CFJPE 2 és CFJPE 7 minták kezdetben hasonlóak lehettek az RLM 62-höz. Kezdetben hasonlóak lehettek, de most évtizedekkel később van eltérés!
RLM 65: Különösen érdekes, mivel a színkülönbséget jelentő 2,2–2,8 ∆εab relatíve kicsi. Az érvelés konkrétan önmagnak mond ellen: nagy fáradtsággal igyekeztek volna az RLM 65 lemásolására, de a különbség mégis jelentős. Most kicsi van jelentős.
RLM 63: A roncson lévő színek pigmentálásuk más, mint az RLM 63-é, de Kiroff úr azt is odaírta, hogy a pigment a II. világháború előtt és az első években nem volt szabványos.
A mérés konkrétan azt mutatja meg, hogy a roncson lévő színek hét-nyolc évtized után mennyire hasonlítanak, vagy térnek el a szabvány kártyáktól. Annak bizonyítása nincs benne a tanulmányban, hogy a színeltérést mennyire okozhatták az elmúlt évtizedek vagy a német gyárak által használt alapanyagok, pigmentek, ennek ellenére van, ami még az elmúlt évtizedek után is egyező.
Kiroff és Högl Úr mérése igazolja, hogy RLM 61, tehát a HFC barnát nem találtak a roncson. A HFC kék lemeze pedig RLM 65.
Az eredeti dokumentumok szerint a Ju 86-osokat német Herbolid festékkel és német színekkel festették (MNL MOL Z.406.143). Az RLM 62 zöld hasonló, de nem egyezik meg az 1938-as szabvánnyal a pigmentje, a szürke szintén. Most már tudjuk, hogy a Herboloid mennyire különbözik a W&B festéktől.
Köszönöm Kriff és Högl úr munkáját, így a vitás kérdések lezárhatóak. Már csak egyetlen kérdés marad: Különösen fontos, hogy a végkövetkeztetés és az elemzés eredménye eltér egymástól, ezért fontos tisztázni, hogy a végkövetkeztetés a magyar szerzők és a két külföldi közreműködő közös álláspontja, vagy a két magyar szerző saját következtetése az eredmények alapján? Kérlek Sanyi ezt kérdezd meg Gyuriéktól.
Nagyon köszönöm: Magó Károly
Planes 672389 2020. május 9. 10:41
Válasz erre
Üdv.!
A mindenki által elérhető Magyar Kémikusok Lapja internetes újság ez év 4. és 5. számában megjelent két cikk ,neves pártatlan szakemberek közreműködésével elemzi a Krayer és a "magyartarka" témát.Számomra egyértelmű volt eddig is,de mindenki döntse el maga mi az igazság.
P
sanyi 671898 2020. április 24. 23:25
Válasz erre
Rumcájsz_52 671897 2020. április 24. 23:20
Válasz erre
Szerintem nem az ék/nyílhegy! maszkja, hanem a fekete négyzeté, csak kicsit meggyűrődve dobták a szárnyvégre, hogy ne lógjon le a pocsolyába. Éppen folyik a gépeken a felségjel átfestése, az első képen a G44 Aradón a törzsön már rajta a kereszt, de a svancon még nincs lefújva a nyílhegy.
Üdv R.
sanyi 671895 2020. április 24. 22:25
Válasz erre
Vagyis miért festették fel az éket, amikor már a többin ott van a fehér kereszt?
sanyi 671894 2020. április 24. 22:08
Válasz erre
Nézd a legközelebbi CR-32 alsó szárnyát. Mi van rajta? Igen, az ék maszkja! :)
Vadász 671893 2020. április 24. 22:00
Válasz erre
A második kép ismert, az elsőn az Arado a legérdekesebb.
sanyi 671889 2020. április 24. 20:56
Válasz erre

Sziasztok!
Találtam két érdekes képet egy CR-32 könyvben. Remélem újdonságok - nekem azok.
ecsetes 671732 2020. április 21. 00:14
Válasz erre
Szia!

Szerintem engedd el, kár energiát fektetned ebbe. Mármint a győzködésbe.
magoo 671731 2020. április 20. 22:39
Válasz erre
Planes!
Állítottál valamit, KÉRTEM a referenciákat és KÉRTEM, hogy vitassuk meg. Nem vitatkozni kértelek, vitatni, ami mindenképpen építő jellegű a többiek számára! Az a baj, hogy érzelmi alapon ítéled meg a kutatást. Ha egy doksi ellentmond a visszaemlékezéseknek, akkor neked az fricska. Minden állításod után odaírtam, hogy tiszteletben tartom, amit elmondtak, de minden forrás cáfolja. Ha úgy érzed meg sértettelek, őszintén elnézésed kérem!
Vegyi elemzés:
Lehet, hogy sokan vannak, akiket érdekel a vegyipari része is a témának, de… Elkészült a könyvem kézirata. Ketten beleolvastak és az észrevételeik alapján át kell dolgoznom. Vegyesen voltak az információk időrendben. Álcázó sémák, Krayer, vegyipar, gazdasági szabályozások, repülőgép szállítások. A makettezők megunják, hogy miként működött a Krayer és mit jelent a Krayol 15. A nagy részét nem érdekli, hogy miért a Trinátot nyomta a cég és nem olvassa éberen a lágyítási kísérleteket meg a vámszabályok kijátszását. Szóval három önálló részből fog állni:
- álcázó festések a légierőben
- Krayer gyár története, működése, gyártásai fejlesztései
- roncsok színelemzése
Nekem a vegyipar is érdekes, de nem igényi mindenki. A vegyi elemzés témájával kapcsolatban azért lett csönd, mert:
1, A vegyi elemzés az összetételt vizsgálja, nem az árnyalatot. A maketthez szín kell.
2, A Krayer gyártási doksijai, fejlesztési anyagai, gyártási összesítői EGYÉRTELMŰEN BIZONYÍTJÁK, hogy NEM GYÁRTOTT G. REPÜLŐGÉP FESTÉKET a Krayer. Nem éri meg a befektetést, egy olyan dolgot bizonyítani, ami már bizonyítva van. Higgye el mindenki, hogy gyártási bejegyzés nincs, termelési összesítésben nincs, a fejlesztéseknek nem ez volt a célja.
3, Nagyon drága.
Végül csak pusztán józan ésszel végig gondolva:
- Annyira nem állt meg a magyartarka sztori, hogy a doksik tartalmát kellett megváltoztatni, a roncson kéket kellett tévedni ahhoz, hogy élhessen a legenda.
- Itt volt Kiroff úr. Vajon bebizonyította a Krayer festéket, csak titkolózik az eredményről a Bernád-Punka szerzőpáros? Vajon nem vágták volna az arcomba azonnal, ha meg van a Krayergrál? Én olvastam, és más lektorok is az elemzést. Azt sem engedte meg a Bernád-Punka szerzőpáros, hogy az én általam írt véleményt közzé tegyem! Akkor kell még valamit bizonyítani?
Üdv: Magó Károly
lukasan 671718 2020. április 20. 17:23
Válasz erre
cr42_p2-1-557x527
cr42_p2-1-557x527
cr42_p2-3-557x512
cr42_p2-3-557x512
J11_i
J11_i
162a Sq
162a Sq
377 Squadriglia
377 Squadriglia

Kedves Planes!

Miért nem fejtem ki? Mert nincsen időm kifejteni, de ha már megszólíttattam...
Tehát! A svéd CR.42-esek éppen rossz példa a mondandódra.
A svédek az eredetileg Finnországnak szánt 12 db-es kontingenst vették át ( a finnek inkább pénzben kérték az értéket). Az F9 egységhez kerültek Säve-ba, amelynek 1. százada Kiruna védelmére volt rendelve.
Az olasz kamó igencsak következetlen volt és csak 1941 után kezdék rendeletileg szabályozni a színeket és a mintákat (Tavola 10). Ezek jórészt követték a már korábban kialakult elveket. A "méhsejtes álcázási séma" két, vagy három árnyalatos elvét követték.
Fiat CR.42-kre ismert álcázási rendszerek 1935-1943:

C1 - Macchie rade verdi e marrone mimetico su fondo giallo mimetico
1 - Giallo Mimetico 1 - 2 - 3 - 4
2 - Verde Mimetico 2 - 3 - 53192
3 - Marrone Mimetico 1 - 2 - 53193 or Bruno Mimetico
4 - Grigio Mimetico **

C1A
1 - Giallo Mimetico 1 - 3
2 - Marrone Mimetico 1 - 2
3 - Verde Mimetico 3 - 53192
4 - Grigio Mimetico or Alluminio

C2 - nacchie rade verdi su fondo giallo mimetico
1 - Giallo Mimetico 3 - 4
2 - Verde Mimetico 1 - 2 - 3 - 53192
3 - Grigio Mimetico

C3 - reticolo do macchie rade verde mimetico su altro verde mimetico
1 - Verde Mimetico 53192
2 - Verde Mimetico 2 - 3
3 - Grigio Mimetico

D1B
1 - Verde Oliva Scuro 2
2 - Nocciola Chiaro 4
3 - Grigio Azzuro Chiaro 1

D2C - Anelli irregolari verdi su fondo Nocciola
1 - Nocciola Chiaro 4
2 - Verde Oliva Scuro 2
3 - Grigio Azzuro Chiaro 1
A svéd légierőben a 42-esek J 11 jelzéssel futottak. Nos, ezeknek a J 11-eknek a sztenderd olasz festése nem igazán bírta a mínuszokat, hamar lehámlottak a fémről. A svédek a saját gyártású, de az olaszhoz hasonló árnyalatú festékekkel vakolták újra őket.
Ha valaki azt állítja, hogy ez zöld/zöld, annak komoly színlátási problémái vannak. Ja persze a fránya fotók!
Persze lehetséges, hogy voltak partikuláris gépek zöld/zöldre festve. Ez a korai olasz kamó rendszerek ismeretében valószínűsíthető.És igen vannak olyan fotók olasz 42-esekről, amelyek zöld/zöldnek vannak azonosítva (162 Sq 6-os gépe), de ott van mellette a 377 Sq fekete orrú Re-2000-e, ami lényegében hasonló árnyalatúnak látszik, de mégsem az!
Hanem :
Verde Mim 2
Marrone Mim 1 vagy 2
Giallo Mim 3 vagy 4
Grigio Mim

A magyar CR. 42-esek esetében sem, de az Re-2000 és Héja M-eknél végkép nem valószerű, hogy volt zöld/zöld.
Üdv. LS
Üdv LS
Planes 671694 2020. április 20. 09:46
Válasz erre
Kedves Károly!
Ez a hangnem már emberibb.
Az értelmezési probléma,
Nem vagyok jó vitapartner,a lila gőz nem jó tanácsadó,nem is szeretek vitatkozni.Nem jól tűröm ,ha csúsztatnak és kiforgatják és gúnyosan ismételgetik a szavaimat.Gondolom sértő voltam ,elnézést.
Te is.
MÁVAG sablon ,
a hozzászólásodban számomra egyértelmű,hogy azonos a sablonra utalsz,erre válaszoltam azt amit,olvasd vissza.
Más is jelzi,
ha Lukasan fórumtársra gondolsz,nem értem miért nem fejti ki az érveit,a vitatott színpár a korai típusoktól a 43-ban gyártottakig végig megvan az Olasz Légierőnél,a svédek a Cr42 ket is ilyen színezéssel kapták ,azok is egy gyártósoron készültek a mieinkel, mint a Héják.Ráadásul a múzeumi példányuk is ilyenre van festve.Ők sem jól tudják?
Azonkívűl nem az Olasz Légierőtöl ,hanem Reggio Emilliából a gyártól kaptuk a gépeket.
KRAYER,
A múltkori vitában ,aminek köszönhető,hogy egyedül maradtam a véleményemmel ezen a fórumon,felajánlottam,egy laboratóriumi vegyi elemzést lehetőségét,a festékmintákból,
igy azonnal kiderül az igazság,ekkor csönd lett.(ezt ma is fenntartom)

Veteránok,
amit ide próbálok irogatni azt nagyrészt Tőlük tudom, azt az érzelmi kötődést Neked nem kell elmagyarázni ami ilyenkor kialakul,és meg is marad .Közülük néhánynak nogyon jó vizuális memóriája volt ,köztük egy volt tanárom makettezgetett is ,amikor megtudta,hogyén is,nagyon jó viszonyba kerültünk,elmondása alapján pl. a Cr 42 ből 4 féle festés mintázat is volt a gyári ezüstön kívűl...Több apró relikviám van tőlük: plexi ME210 es,legénységi sapkajelvény,Weihe légcsavardarab stb.
Te nem nekem ,hanem Nekik mutatsz fricskát a doksiaiddal.
Úgy gondolom ez már nem a makettezésről szól, igy ebben a témában már nem kívánok hozzászólni,mindenkinek jó makettezést!
Üdvözlettel! Eses Sándor
magoo 671685 2020. április 19. 21:06
Válasz erre
Planes!
A lényeg: a jó viszony fenntartása.
1, Kicsit furcsállom, hogy kikérsz dolgokat. Azt hiszem ennél visszafogottabban nem tudtam válaszolni ara, amit írtál. Nem kezdtem el kikérni semmit, pedig te úgy állítasz be itt, hogy arcul köpöm a veteránokat. Azt hiszem, nem sok ember van, aki sokkal többet tett nálam a veteránokért, a hősi halottakért és az eltűntekért.
2, Állítottál valamit. Kértem, hogy vitassuk meg. Feltettem két fotót, hogy az érdeklődők lássák, hogy a fotó csalóka. Erre jöttél az arcul köpéssel. Én ugyan mit generálok? Állítottál valamit, ami bizonyíthatóan téves, ezt más is jelezte, de érzékenységed csak ellenem irányul.
3, Értelmezési probléma is van, mert a sablon kialakítását írtam: „az 1-es kialakítása a rendelkezésre álló fotók alapján csak ezen gépen ilyen, ami egyezik a Sólyomra festett 1-essel.” Nem a sablon ugyan az, tévedés nincs. Én azt írtam kialakítás, te azt, hogy stílus ugyan az. Akkor most mi a bajod? Szerinted mekkora volt a felségjel a Sólymon és mekkora a Héján? Szívesen méregetek.
4, Azzal, hogy a bizonyíték semmit sem ér, a múzeum szakember nem tudja, a bizonyításba nem mégy bele, a régi slágert nyomod.
5, Vihar a biliben. Akkor miért kaptad fel a vizet és arcul köpés, meg kioktatásos Héja-M. Egyszerűen nehezedre esik látni, hogy a zöld-zöld Héja sem állja meg a helyét.
Csípem a királyi többest! Ezek vajon kik?

Alázási szándék:
Az értelmezési problémádat az én tévedésemnek állítod be.
Válaszolok másnak egy kérdésre, majd kioktatsz, hogy a Héja-M nem tartozik a témához.
Elbagatelizálok és semmibe veszek, arcul köpök.
A vegyipari szakembere mit tud. A Krayer gyártásokról mindent, mert ott a bizonyíték. Azóta megvan néhány év gyártási összesítője is és abban sincs benne a szuper Krayer festék!
Üdv: Magó Károly
Podva 671657 2020. április 19. 13:37
Válasz erre
zöldbarna
zöldbarna

Azt gondolom, hogy itt pár dolog pár információ félre ment. Próbálom mos egy fotómontázzsal érzékeltetni, hogy, mi végre is van ez az egész ...
Azt gondolom hogy a Nemeslaki gép az országba érkezését követően 14-15 hónappal, már nem a gyári festését viselte, hanem azt a zöld barna foltost amit az újrafestett CR42-k meg akár az Avia B.534. Ezért látszik a tónuskülönbség a V.436, és a Kormányzó "vadi új" gépe között...
A V415 egy hónappal előzte meg a 436-ot, ez sem volt már 42 nyarán "gyári". A V.505 pedig egy szűk évvel később készült el... A festésük mégis hasonló
ssanyi 671652 2020. április 19. 12:28
Válasz erre
Üdvözletem!

Nagyobb vita generálását nem szeretném a hozzászólásommal, de az utóbbi pár évben több minden derült ki mint előtte évtizedekig, ebben pedig nagy szerepe van Magónak, Podvának és Vadásznak (többek mellett)! Új szempontból nézték a dolgokat!
A szóbeli, vagy írásbeli visszaemlékezések értékesek, de nem adnak föltétlenül pontos iránymutatást.
Egyszerűen az emlékek nem úgy maradnak meg mint ahogyan történtek, kimaradnak részletek stb.!
8-10 évvel ezelőtt még gesztenyebarna (vöröses barna) volt az elfogadott MKHL "magyartarka" szín a három fölsőből. Visszaemlékezés alapján ha jól tudom.
Szerintem akiknek személyesen volt szerencséjük beszélni veteránokkal, személyes, érzelmi alapon is viszonyulnak az egykoron elhangzottakhoz, akaratlanul is az objektivitás kárára.
Planes hozzászólásaiból is azt érzem ki hogy aki vitatja az egykori visszaemlékezések pontosságát, az "régi beszélgetések semmibe vétele és elbagatelizálása az elődök arcúlköpése"-ként értelmezi.
Biztosan ez a jó irány! Emberek voltak ők is, az emlékezet pedig csalóka!
Szerintem maradjunk az objektivitás talaján, attól még ugyanúgy tiszteljük az elődöket!
Planes 671650 2020. április 19. 11:29
Válasz erre
Üdv.!
magoo,nagyon jó elemzés,köszönjük Podva.A 436 lajstrom kép nem zárja ki a felülfestést ,miért festették volna át az egész gépet felségjel váltáskor.A Kováts Lajos féle könyvből tudjuk,nem volt nagyjavításon Héja 41 -42-ben.A MÁVAG licensz szerződések vitáival volt elfoglalva.
A Sólyom sablonazonosság téves,legfeljebb stílus azonosság,a Héjára 40 centis a Sólyomra 60centi magas betűket használtak (utána lehet mérni).
A "neked elmondták" ismételgetésében érzek némi lealázási szándékot,ezt a jó viszony fenntartása mellett kikérem magamnak.A lakhelyemen hat az MKHL nél szolgált emberrel tartottam a kapcsolatot ( krp.szkv.-től Hdgy.-ig),amíg lehetett, mit érsz vele ha elmondom a neveket, rendfokozatokat .A rebekára járókról nem is tudtuk ,abban az időben ez enyhén szólva nem volt publikus.
A Weihe légcsavaron 14féle szín van ebből négyet vagy ötöt azonosítottál,ráadásul Sóstón nagy javították rajt az embléma,és nem tudjuk az időpontot sem .
Azt már párszor leszögeztem,Te a megmaradt dokumentumok egy részét kutattad,minden tekintetben,ebben a szegmensben biztos igazad is van.A nagy egész tartalmazza ezt,amit nem vagy hajlandó tudomásul venni,az a többi.A vegyipari múzeum szakembere szerinted mit tud krayer hadi szállításairól,annyit mint Te,mert ugyanazokat a "doksi"-kat olvasta,ha megtette.
Időröl-időre előkerül ez a "színvita",az az érzésünk,hogy ezt Te generálod, ami ,már bocs,de vihar a biliben,az érintettek létszámát tekintve.Az általad felvázolt kép ,úgy érzem szegényebb az egykori valóságnál.
Üdvözlettel
Eses Sándor
magoo 671638 2020. április 18. 23:42
Válasz erre
1
1
2a
2a
2bV.402
2bV.402
2bV.456
2bV.456
2c
2c
Egyező 1-es a
Egyező 1-es a
Egyező 1-esb
Egyező 1-esb
V.408
V.408
V.415a
V.415a
V.415b
V.415b
V.463
V.463

Sziasztok!
Ha a doksik nem bizonyítékok, jöjjenek a fotók. A rendelkezésre álló magyar Re.2000 fotók alapján lajstromjelek elemzése:
(Podva gyűjtötte össze a fotókat különböző internetes forrásokból. A fotók csak itt a fórumon használhatóak, és csak a jelzések bemutatására szolgálnak)
1. Az olaszok által használt sablon. 1. fotó.
2. Amikor változott a magyar felségjel, le kellett festeni az olaszok által felfestett lajstromjelzést. Ezt három módon oldották meg:
a, Készült magyar sablon az olasz betű és szám mintájára. Ezen a gépen az egyszerűség kedvéért csak a V.4 lett újra festve, a rossz helyen lévő 4-es le lett foltozva, a 48 maradt az eredeti. 2a. fotó.

b, A magyar sablon kialakítás hasonló az olaszhoz, de a 4-es és a 2-es kialakítása kissé eltérő. 2b. fotók.

c, Az olasztól teljesen eltérő sablon készült. 2c. fotó

A V.415 jó példa. Bizonyítja, hogy a magyar fújósablon egyezik az olasszal, mert az új felségjel szabványa szerinti helyre van felfestve. Mivel nem látszik a sárga lefestése, az egyik javítóüzem/gyár festette fel Magyarországon. V.415 fotók.

A V.411-re az új magyar felségjelzést Magyarországon festették fel, mert ékkel érkezett 1941. áprilisban. A lajstromjelben az 1-es kialakítása a rendelkezésre álló fotók alapján csak ezen gépen ilyen, ami egyezik a Sólyomra festett 1-essel. Valószínűleg a MÁVAG sablonja volt, mert azokon a WM-21-eken látni, ami MÁVAG gyártmány. Egyező 1-es fotók.

A V.408-on elég jellegzetes kialakítású 4-es van. Ilyen négyes egyetlen másik magyar gépen (Héják, Cr.-ek, Heinkelek, Aradók, FW-ok, Junkersek) sincs a rendelkezésemre álló fotók alapján. V.408 fotó
A következő lehetőségek vannak:
a, Van ilyen sablon más gépen (Héják, Cr.-ek, Heinkelek, Aradók, FW-ok, Junkersek), csak nincs róla egyetlen fotó sem.
b, A magyar javítóüzemben erre az egy gépre külön gyártottak sablont.
c, Az olaszok festették fel a lajstromot és azért egyszínű zöld, mert akkor már ezt használta a Reggiane 1943-ban.

A V.436-on az új felségjelzés szerint van felfestve a lajstrom, nincs nyoma javításnak a festésben és egyezik a számok kialakítása az olasszal a 2.a sablon szerint. V.463 fotó
Két lehetőség van:
a, Az olaszok a jövőbe láttak és az 1941. április 2-án érkezett gépre az olaszok előre ráfestették az 1942. március elsején bevezetett felségjelet.
b, Magyarországon a frontra indulás előtt átfestették.
Planes! Szerinted melyik? Mivel feldobtad, hogy vissza lehet keresni, hát kerestem:
A magyartarka színei topik 2016. január 14. 16:12. A Weihe légcsavar darabodról írtad: „Nagy valószínűséggel győri gyártású ,mivel csak 6 dbot kaptunk 37-ben eredeti németet.Így a rajta lévő festék is magyar eredetű Krayer lehet.” Ezt tiszteletben tartom, ha neked elmondták, de a számlák szerint Herbig-Haarhaus festékkel készültek.
Folytatás tőled: „Meggyőződésem,hogy a Krayer gyártott repülő lakkokat , német színminták alapján. Amit beazonosítottam az a RLM 70 ,61 ,63 és az L40/52 ,a 61-es barna.” Ezt tiszteletben tartom, ha neked elmondták, de a Krayer doksijai szerint nem gyártott repülőfestéket ebben az időszakban. (Ezt a Vegyipari Múzeum szakembere is megerősíti a nyilatkozatával) Sajnos Nyemecz Pali Bácsi, bár végig csinálta a háborút, nem tudta megmondani, hogy melyik géphez ki gyártotta a festéket. A régi beszélgetéseidet én nem veszem semmibe, én is szívesen meghallgattam volna.
A magyartarka színei topik 2016. január 15. 11:59. Azt írtad: „A kutatók időt,fáradságot,pénzt,nem kímélve,konfliktusokat vállalva keresik a tényeket,és egy idő után azt hiszik,hogy amiről nincs "doksi" az nem is létezik.” A fent említett két állításodról van doksi, tehát létezik. Most miután kiderült, hogy minden bizonyítható és te is csak német színt találtál a légcsavar darabon, elérkeztünk napjainkba: „Ezek után (már asszem említettem) hogy a doksid számunkra mit ér!” „Asszem” nem említetted, de most már tudom.
Üdv: magoo
romsitsa 671608 2020. április 18. 09:44
Válasz erre
A H (mi a H?) 7 Emil mi lenne egyébként? Éjszakai vadász?

Köszi

Á
Zoli 671587 2020. április 17. 18:41
Válasz erre
Így már érthető, köszi szépen!
z
magoo 671585 2020. április 17. 18:03
Válasz erre
Szia Planes!
Nem értem ki köp kit, meg bagatelizál. Kérlek írd meg, hogy kik azok akiknek a doksi semmit sem ér. Csak azért kérem, mert pont a makettezők kértek fel a roncsok elemzésére és a dokumentumok felkutatására.
A V.421 fotóról mi a véleményed? Az egyiken zöld-zöld, a másikon három színű. Átnézted a Re.2000-ek lajstromjelzéseit? Csak azért, mert ezt a módszert Podva vezette be és tényleg működik. Természetesen nem vagy bizonyítási kényszerben, csak olyan biztosan állítasz dolgokat, gondoltam rákérdezek. Leírnád, hogy kik és mit mondtak: név, rendfokozat, beosztás.
Segítek: A Sziasztok a többieknek szólt, mert a Héja-M-ről volt kérdés. De köszönöm, hogy rávezetsz, hogy a Héja-M nem tartozik az olasz festéshez. :-)

Zoli!
Ideírom, hogy tudom nem tartozik a Héja-M az olasz festésekhez, de kérdezted, ezért
a szolnoki roncson 70, a Dunántúlon vezérsíkon 71. Két különböző gép.
Üdv: magoo
lukasan 671582 2020. április 17. 17:00
Válasz erre
Halihó!
Ezt a zöld alapon zöld kamót el kellene már felejteni! Csupán annyit kellene megtenni, hogy bele kellene nézni az olasz festési utasításokba és megnézni, hogy milyen gépen, milyen időszakban alkalmaztak (volna) ilyet. Kicsit meglepődnétek!
üdv, LS
Planes 671575 2020. április 17. 11:56
Válasz erre
Üdv.!
A Héja M nem tartozik az általad vitatott olasz szállítások festéséhez.
A 310 est nem is hoztam szóba , a másik három több szériában ,viszonylag hosszú idő alatt érkezett különféle ( az akkor éppen "divatos") olasz színekben,és mindhárom típus érkezett zöld-zöld festéssel is ( egykori üzemeltetők -hajózók elbeszélése alapján)amit saját fülemmel hallottam többed magammal...Ezek után (már asszem említettem) hogy a doksid számunkra mit ér!Vitába és bizonyítási procedúrába nem bonyolódom ,erre egyébként sem kíváncsi senki ,már párszor több helyen eljátszottuk( visszakereshető).A fent említett régi beszélgetések semmibe vétele és elbagatelizálása az elődök arcúlköpése ,ezt szerintem mellőzzük.
P
Zoli 671561 2020. április 16. 22:42
Válasz erre
Szia,

Az RLM 70 és 71 egy gépen volt, illetve melyik volt az alapszín és a másik színnel milyen elemek voltak festve?
z
magoo 671559 2020. április 16. 22:32
Válasz erre
Sziasztok!
Bocs lemaradt: Winkler Archív és Gibás Andor fotó.
magoo
magoo 671558 2020. április 16. 22:30
Válasz erre
2
2
4
4

Sziasztok!
A Héja-M roncsokon RLM 71 és RLM 70 zöldet találtam. Ezek gyári festések.
Planes! A Re.2000 esetében érdemes megnézni az oldalszámok kialakítását. sokat segít eldönteni, hogy ez olasz gyári vagy sem.
Cr.42 és Ca.135 sem volt zöld-zöld, ahogy Ca.310 sem. A Ca.310 a fotókon igen csak zöld-zöldnek tűnnek, de a doksi bizonyítja, hogy mégsem!
A fekete fehér bizonyító erejéről a V.421.
Üdv: magoo
J_K 671542 2020. április 16. 11:30
Válasz erre
Bár soha nem léteztek, attól még nyugodtan lehet ilyen Emileket építeni, csak aztán "What if"-ben kell őket indítani.
Az eszem megáll, hogy makettgyártók még most is tényként fogadnak el 40 évvel ezelőtti -abszolút kamu- grafikákat.
Zoli 671540 2020. április 16. 11:10
Válasz erre
Szia,

Ez nagyon jó hír, köszi szépen! Már csak számokat kell találni hozzá...
z
zsocate 671537 2020. április 16. 09:46
Válasz erre
Én úgy látom, hogy a tarka festésű gépen keresztes felségjelzés van, nálad más van a képen?
Egyébként, miért is ne lehetne ék felségjelzésű példányt készíteni, akár pont olyat, mint a képen? Az, hogy nincs róla fotó, még nem bizonyítja, hogy nem is létezett...
Sennás 671535 2020. április 16. 09:33
Válasz erre
Magyarul akkor egyik se jó vagy nagyon sántít.
A szürke gép mellet pedig "pilot Lt. Otto P.Csonka"--konkrét névvel jegyezve(?)
borisz 671534 2020. április 16. 09:01
Válasz erre
apcyrobi 671532 2020. április 16. 07:03
Válasz erre
Én nem tudok ék felségjelzésű Bf-109E-ről; pláne ilyen "magyar tarka"kamóval! (ilyen kamóval 1 F4-esünk volt átfestve egy film kedvéért) Valószínűleg egy "csodálatos" könyv illusztráció alapján adták ki ezt a készletet, ahelyett hogy utána jártak volna.
sanyi 671528 2020. április 16. 06:00
Válasz erre
Érdekes, de volt ék felségjeles Me-109E a légierőnél? Nekem valahogy kicsit bűzlik...
Podva 671521 2020. április 15. 19:25
Válasz erre
A V.408 ngyon későn a többitól majd egy évvel lemaradva 43 májusában került csak az országba. Mivel addigra az olaszoknál addigra általánossá vált a sötétzöld álcaszín, így ez valószínűleg "Verde Oliva Scuro" színben érkezett...
Üdv Viktor
Sennás 671520 2020. április 15. 19:23
Válasz erre
1:144 :) kemény méret
de Magyar!

www.1999.co.jp/eng/m/10691852
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18.