/ Fórumok /

Magyar Királyi Honvédség Légi ereje.

Szóljon ez a topik, a Magyar Királyi Honvédség légi erejének technikai eszközeiről és történelméről.
Tegyetek fel minél több képet és történetet.
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18.
denkmeyer 682953 ma 08:47
Válasz erre
Sziasztok!

Tudtok ajánlani szakirodalmat, amely mélyebben foglalkozik a Mávag Héja történetével, mint a ,,Solymok, Héják, Nebulók" c. könyv?

denk
Elnar 682682 2021. március 1. 19:21
Válasz erre
ii-vh-s-magyar-legiero-repulogep-belso-foto-b61a_1_big
ii-vh-s-magyar-...
SM 75 - HA-SMC - rajz
SM 75 - HA-SMC -...

Én vajszínűt mondanék.
A fehér óralapnál sötétebb, de mindenképp világos. Esetleg _ talán_ halványszürke, de nekem az az érzésem, hogy a Malert törtfehér/vajszínű színe volt belülről is.
Miggyuri 682664 2021. március 1. 15:11
Válasz erre
Urak! Milyenre kellene festenem a magyar szolgálatban állt Savoia-Marchetti SM-75 eje. szállítógép belső tereit?
denkmeyer 682423 2021. február 22. 09:07
Válasz erre
Sziasztok!

Re.2000 Héja (Falco) papírmakettet keresek. Nem összerakás céljából, csupán egyes részeinek lemásolására. Akár szkennelve is jó lenne.

denkmeyer79kukacgmailpontcom

denk
Altengernagy 681163 2021. január 13. 16:03
Válasz erre
Altengernagy 681162 2021. január 13. 16:01
Válasz erre
Szia! snailman@freemail.hu

Talaltam azota konyveket, ami reszletes, de arrol hogy hol kinek melyik verzio volt, plane a mienkrol semmi sincs(
Muzzy 681129 2021. január 12. 17:54
Válasz erre
Sziasztok!
Ismereteim szerint 1944-december-1945 januárjában a hazánk felett repülő gépek azonosítására bevezetésre került a bal szárnyon egy sárga "V" jelzés felfestése. Kérdés, hogy a szárnyvégek (motorburkolat alsó része) sárga festései megmaradtak, vagy ezeket átfestették hasszínre?
Köszönettel
Muzzy
KarBal 681103 2021. január 12. 10:35
Válasz erre
Nagyon jól néz ki! Játékba lesz?

Adj egy e-mail címet is kérlek, hátha tudok olyat küldeni, ami használható lesz neked.
Altengernagy 681086 2021. január 11. 23:01
Válasz erre
Altengernagy 681085 2021. január 11. 23:01
Válasz erre
Sziasztok. Kene egy kis segitseg.

Sajnos a neten nem talaltam kezzelfoghato reszletes infot a CR.32-esrol. Gondolok en a valtozatokra, miben kulonboztek, fegyverzet, motor, stb stb. Es hogy ki mikor milyen valtozatot hasznalt (fegyverzet szerint). Fokent a magyar es olasz fel erdekel, bar legtobbet spanyolban akciozott

Elore is koszi...!
Muzzy 680735 2021. január 4. 19:30
Válasz erre
solyom 680733 2021. január 4. 19:17
Válasz erre
Do-215 B2 (F.709)(02)
Do-215 B2 (F.709)(02...
Do-215 B2 (F.751)(02)
Do-215 B2 (F.751)(02...

Szia!

Az általam ismert képeken nem látni a függőleges belsején a trikolor.
A vízszintesen nem ment a törzsig a trikolor.
Pontos méretet nem tudok, de mellékelek két képet, és azok alapján szerintem lehet kalkulálni!

BB
Muzzy 680727 2021. január 4. 17:37
Válasz erre
Sziasztok!
A magyar szolgálatban lévő DO-215-öknek az oldalkormány/függőleges vezérsík belső felületén is volt trikolor, vagy csak a külső részén? A neten lévő infók ellentmondanak egymásnak. Képwet meg egyet találtam, ott pont nem látszik a belső rész
A másik, a vízszintes vezérsík/magassági kormány kombón milyen szélességben volt a trikolor? Itt egyértelmű számomra, hogy alul/felül volt, de végigment a törzsig, vagy milyen felosztást használtak?
Köszönettel
Muzzy
sanyi 680206 2020. december 17. 21:07
Válasz erre
Sziasztok!
Találtam egy ilyen képet:
live.warthunder.com/post/783362/en/
Azt mondja, hogy a B.148 egy "álorrüveges" C-6 volt. Ez lehetséges, van valakinek erről fotója? Érdekes ez a festés, jó lenne megcsinálni, de eddig nem találtam róla konkrét oldalszámot.
Üdv
Sanyi
Elnar 679181 2020. november 20. 20:54
Válasz erre
Sejtettem, hogy gyorsan lesz valaki aki lajstrom alapján is megmondja az időt :)
Én egy ideje letértem a légierő ösvényéről (bár ennyire mélyen régebben sem voltam benne)
Podva 679179 2020. november 20. 20:35
Válasz erre
Mondjuk az is meghatározó dátum tekintetében, hogy a G.415-ös oldalszámú Ar 96A annak a 35db -os sorozatnak a része amit 1940-ben szállítottak... :)
Üdv Viktor
Elnar 679174 2020. november 20. 19:52
Válasz erre
Szenzációsak!

És ha egy sorozat tagjai, aminek leginkább tűnnek, akkor a 163914-es képből kiindulva, téves dátumúak. Az 1940M köpeny váll-lap eléggé behatárolja az időt
Wrecker 679171 2020. november 20. 19:40
Válasz erre
fortepan_163869
fortepan_163869
fortepan_163870
fortepan_163870
fortepan_163871
fortepan_163871
fortepan_163874
fortepan_163874
fortepan_163875
fortepan_163875
fortepan_163923
fortepan_163923
fortepan_163925
fortepan_163925
fortepan_163927
fortepan_163927
fortepan_163916
fortepan_163916
fortepan_163922
fortepan_163922
fortepan_163887
fortepan_163887

Új képek a Fortepanon...
dkp 678963 2020. november 13. 10:40
Válasz erre
Üdvözlet!

Tisztelettel kérek újra egy kis segítséget:

A Trumpeter 02297 Messerschmitt Bf 109G-6(Late)1/32-es makettjéből az eltérő farokrész miatt építhető-e magyar gép, esetleg G-14-re átformálható-e? Találtam néhány magyar festésmintát ilyen gépekről, de másutt ugyanazt a lajstromjelű repülőt hagyományos farokrésszel ábrázolták.

Előre is köszönöm a válaszokat
uly 673602 2020. június 6. 12:48
Válasz erre
Nagyon szépen köszönöm a segítségeket! Közben kiderítettem az airfix B1-B2 közti különbségeket. Ahogy a mellékleteiteken is látszik a kipufogó, és a hűtő más. Ezt a két makett variánsnál egy módosított öntőkereten adták ki. Vannak részek amiket ad a B1-hez is. Pl a légcsavar, az orrkúp...Ez is ugye különbözik a két típusnál. Még agyalok, mert kicsi módosításokkal lehet megoldható, hogy a B1-ből B2 legyen :)
Amúgy az airfix új szerszámos 48-as makettje nagyon szép készlet, csak ajánlani tudom.
Podva 673582 2020. június 6. 07:42
Válasz erre
page1199
page1199

Más a B2 hűtője is...
ecsetes 673581 2020. június 6. 02:43
Válasz erre
http://www.airvectors.net/avstuka.html[/URL
ecsetes 673580 2020. június 6. 02:40
Válasz erre
Szia!

Továbbá ami még látványos lehet, az a légcsavar lapátok. A B2-n szélesebbek voltak.

http://www.airvectors.net/avstuka.html

Üdv.: F.I.
P.B. 673577 2020. június 5. 22:08
Válasz erre
Szia,

ami biztos, hogy eltért kinézetre, az a kipufogó rendszer (a motor is más volt, de az kívülről annyira nem látható).

üdv.

PB
sárkányos 673571 2020. június 5. 19:50
Válasz erre
uly 673570 2020. június 5. 19:33
Válasz erre
Sziasztok! Egy szakmai technikai kérdést szeretnék feltenni. A Ju-87 B1, és B2 közt makett szempontjából milyen különdségek vannnak(külsőségekre gondolok, ami látszik egy maketten is) ? Nekünk B2 volt. Az airfix 1:48-as B1 verzióját szeretném magyarra megcsinálni. Sokat kellene külsőleg változtatnom? Ha igen, akkor marad a német, vagy a spanyol polgháborús verzió. Segítséget előre is köszönöm szépen! :)
albatrosz 673132 2020. május 26. 14:53
Válasz erre
vlevi 673073 2020. május 24. 13:38
Válasz erre
Sokol 673071 2020. május 24. 13:32
Válasz erre
A keverékek amiket megadtam az eredeti színekhez közelít. Méretarányhoz kell igazítani!
Sokol 673070 2020. május 24. 13:31
Válasz erre
Revell

kék - 49 + 2 csepp matt 5 fehér + 1 csepp 51 kék

zöld - SM361 + 1 csepp sárga matt 15 vagy SM363 + 2 csepp matt 15 sárga

sárga - SM 382 + Matt 17 + Matt 16 + Matt 15 1:1:1:1 arányban keverve

barna - Revell matt 84

Humbrol

kék - 87 + 3 csepp matt fehér + 1 csepp 189 kék

zöld - 80 zöld + 1 csepp 3 brunswickzöld

barna - Matt 186 + 2 csepp fekete

homok - 83 + 1 csepp 85 + 2 csepp 69

Tamiya

kék - 4x XF2 fehér + 2x XF18 közép kék + 1x X3 royal kék

zöld - 2x F26 zöld + 3x XF5 + fél csepp XF68

vagy 3x F26 + 1x XF4 + 1 csepp XF68

barna- XF68 + 2 csepp X9

homok - XF-59 + 1 csepp F3 sárga
vlevi 673061 2020. május 24. 12:18
Válasz erre
Van itthon jónéhány Tamiya, Gunze hobby, AK festék, ha ezekből a festékből van megfelelő szín, az lenne a legjobb, mert legalább később is használható valamire.
meg régi Humbrol, revell enamel.
Újabb, másra nem használható festék sort nem szeretnék.
vlevi 673060 2020. május 24. 12:14
Válasz erre
Szia!
Horthy Istvan gepet lenne jo, ha nem fog ki rajtam a minta :)
Festékből van ezerfelé, de szerintem egy se jó, talán csak az also szürke.
Aztán, ha nem sikerül a kamó, akkor marad egyszínű zöld:)
De az milyen zöld?
Sokol 673059 2020. május 24. 12:01
Válasz erre
Melyik gépet akarod építeni, és milyen festékeid vannak?
vlevi 673056 2020. május 24. 11:26
Válasz erre
Oké, svéd, benéztem :)
Nem is értem, hogy sikerült... :(

Mr Paint festéksorba nem akarok beruházni, próbálok keresni alternatívát.
De az MrPaint is a homokszínhez 3 árnyalatot is ad, a zöldhöz is 4 félét.
zsocate 673053 2020. május 24. 11:11
Válasz erre
A Mr. Paint éppen csak harminckettőt listázott ki, mindegyik jó?
Az említett két kolléga egyébként egyetért a témában?
Vadász 673044 2020. május 24. 09:34
Válasz erre
Az a finn jó lesz svédnek is.

Itt találsz infót:

www.stormomagazine.com/
A színeket meg a Mr. Paint kiadta.

mrpaint.sk/farby/lietadla/Italian

A színekről kérdezd a Magoo-t, vagy a Völgyesi Viktort.
Vadász 673043 2020. május 24. 09:30
Válasz erre
Max a Mávag Héján. Tehát nem lesz meg.
migfun 673042 2020. május 24. 09:26
Válasz erre
Az alsó színt Héján mérték, az tuti meg lesz :)
migfun 673040 2020. május 24. 09:16
Válasz erre
Nézz át a Magyartarka topicba :))
vlevi 673038 2020. május 24. 08:06
Válasz erre
Jóreggelt!

Special Hobby kiadta az Héját 1/48-ban.
www.specialhobby.eu/vlastni-produkce-1/special-hobby/j-20-heja-i-re-2000-export-1-1-1-birds.html Tudom, ezzel megint fel fogom robbantani a topicot, de vajon mennyire használhatóak a megadott színek, illetve mennyire reális a festésminta?
Az összeállítási, festési útmutató szerint a zöld Gunze Hobby Color H303, a homokszín H79+H44, a barna pedig H74. Ez utóbbi tuti elírás, mert az a Duck Egg Green, de a Mr.Color C41 pedig wörösbarna (Red Brown).
Ugyanazokat a színeket írja az útmutató, mint ami a Finn festésre.
www.specialhobby.eu/out/ftp/media/SH48208.pdf
Nem akarok verseny győztes makettet csinálni, de nem szeretném azt sem, hogy teljesen fals színekkel fessem le.
Sokol 673036 2020. május 23. 21:16
Válasz erre
albatrosz 673032 2020. május 23. 15:18
Válasz erre
Sziasztok!
Szeretnék megépíteni egy magyar felségjelzésű Bü-131 c makettet 1/32 léptékben. Beszereztem ugyan aZ ICM készletéhez az ugyancsak ICM által készített matricákat, de nem tudom, hogy mennyire hitelesek azok. Az I.064 számú gép felső színe RLM71, az alsó rejtőszín pedig RLM65. Az I.449 számú gép egységesen RLM 02 színű. Abban szeretnék segítséget kérni, hogy ezen gépekről fotókat szeretnék kapni illetve véleményt kérnék arról, hogy ezek a színek valóban megfelelőek. Továbbá felmerült bennem az is, hogy izgalmasabb festéssel készítsem el makettemet. Amennyiben van valakinek festés mintája, kérném ossza meg azt velem!
Köszönettel! Keresztes Béla Pécs
magoo 672405 2020. május 9. 14:11
Válasz erre
Sziasztok!
Nagy örömömre szolgál, hogy megjelent a tanulmány, mert innentől kezdve hivatkozható!
Sanyi! Kérlek, segíts eligazodni, mert neked egyértelmű minden, én viszont néhány dolgot nem értek.
1, „A roncsokon talált lakkok gyártója sajnos nem ismert (de véleményünk szerint feltételezhetően ez a Krayer és Tsa. festékgyár). Elméletileg lehetnek német vagy magyar lakkok is.” Olyan minta szolgál a magyar színek létezésének bizonyítására és azonosítására, melyről az sem egyértelmű, hogy magyar gyártmány! Akkor ez hogyan lett Krayer?
2, A pigmentekről: „A megtalált magyar repülőgéprészek egyikén sem jelentkeznek a leírt maximumok és minimumok ebben a formában. Ebből az következik, hogy ezeknél a színeknél legalább részben, ha nem teljes egészében más pigmenteket alkalmaztak.” A cikkben olvasható a magyarázat is: „Jürgen Kiroff információja szerint a II. világháború előtt és az első években az RLM-színek pigmentálása nem volt előírva.” K. A. Merrick és Jürgen Kiroff kutatásai megerősítik, hogy csak a színek lettek egységesítve, az összetétel nem, ezért minden cég megtartotta a saját egyedülálló, kereskedelmileg védett formuláját. Legalább tíz nagy múltra visszatekintő és repülőgépfestékeket gyártó vállalat volt a Németországban, különböző pigmentekkel és gyártási eljárásokkal. Egy német mintát (az L.Dv. 251/1, Ausgabe 1938 RLM-színkártyák) hasonlítottak össze egy ismeretlen eredetű festékkel és megállapították, hogy nem egyezik, de hasonló. Akkor ez mit bizonyít a Krayer színekről?
3, Krayer receptek: A Krayer gyártmányai 1940. 11. 28-ig a „kor színvonalán” álltak – azaz nem mutatnak semmilyen különösséget –, de a recepteken feltüntetett alapanyagok minőségileg mégis különböznek a német festékektől, mint ahogy az egyes német gyártók receptjei is a W&B birodalmi szabványosítása előtt.
A receptek vizsgálatával csak annyit lehet megállapítani, hogy annyira különbözik a Krayer recept a némettől, mint a németek egymástól. A szerzők még a két külföldi szakember segítségével sem tudta bizonyítani, hogy magyar fejlesztésről van szó. Hol találom ebben, hogy magyar fejlesztés?
4, Színek:
A szerzők leírják, hogy
- A lakkok és festékek változása még inkább érvényes a roncsok színeire.
- A repülőgépeket kezdetben nem szabvány szerinti ideális festékekkel festették, hanem egy sorozatgyártású festékkel, amely elméletileg kissé eltérhetett a színszabványtól.
- a repülőgépeket többnyire ismeretlen időtartamon át használták, tehát – gyakran védelem nélkül – ki voltak téve a szabadban a szélnek, esőnek, hónak és napfénynek.
- A roncsdaraboknál ehhez jön még az esetleges zuhanás stb. hatása és az, hogy a roncsok többnyire nem dokumentált körülmények közt feküdtek valahol.
Ezek a befolyások természetszerűleg némileg változtathatták a színek megjelenését a szerzők szerint. Jerry Crandall kutatásai szerint a színeltérések egyik oka az volt, hogy számos német festékgyártó cég gyártotta az RLM számára szükséges szabvány színű festékeket, de a követelmények teljesítésére minden cég saját formulát fejlesztett ki.
Az elemzés során az olvasható, hogy
RLM 61: minták hasonló spektrumai arra engednek következtetni, hogy kezdetben azonos színekről lehetett szó, de a roncsdarabok az évtizedek során különböző környezeti befolyásoknak voltak kitéve. Kezdetben azonos színek voltak, tehát RLM 61.
RLM 62: Amennyiben a CFJPE 2 és CFJPE 7 minták kezdetben hasonlóak lehettek az RLM 62-höz. Kezdetben hasonlóak lehettek, de most évtizedekkel később van eltérés!
RLM 65: Különösen érdekes, mivel a színkülönbséget jelentő 2,2–2,8 ∆εab relatíve kicsi. Az érvelés konkrétan önmagnak mond ellen: nagy fáradtsággal igyekeztek volna az RLM 65 lemásolására, de a különbség mégis jelentős. Most kicsi van jelentős.
RLM 63: A roncson lévő színek pigmentálásuk más, mint az RLM 63-é, de Kiroff úr azt is odaírta, hogy a pigment a II. világháború előtt és az első években nem volt szabványos.
A mérés konkrétan azt mutatja meg, hogy a roncson lévő színek hét-nyolc évtized után mennyire hasonlítanak, vagy térnek el a szabvány kártyáktól. Annak bizonyítása nincs benne a tanulmányban, hogy a színeltérést mennyire okozhatták az elmúlt évtizedek vagy a német gyárak által használt alapanyagok, pigmentek, ennek ellenére van, ami még az elmúlt évtizedek után is egyező.
Kiroff és Högl Úr mérése igazolja, hogy RLM 61, tehát a HFC barnát nem találtak a roncson. A HFC kék lemeze pedig RLM 65.
Az eredeti dokumentumok szerint a Ju 86-osokat német Herbolid festékkel és német színekkel festették (MNL MOL Z.406.143). Az RLM 62 zöld hasonló, de nem egyezik meg az 1938-as szabvánnyal a pigmentje, a szürke szintén. Most már tudjuk, hogy a Herboloid mennyire különbözik a W&B festéktől.
Köszönöm Kriff és Högl úr munkáját, így a vitás kérdések lezárhatóak. Már csak egyetlen kérdés marad: Különösen fontos, hogy a végkövetkeztetés és az elemzés eredménye eltér egymástól, ezért fontos tisztázni, hogy a végkövetkeztetés a magyar szerzők és a két külföldi közreműködő közös álláspontja, vagy a két magyar szerző saját következtetése az eredmények alapján? Kérlek Sanyi ezt kérdezd meg Gyuriéktól.
Nagyon köszönöm: Magó Károly
Planes 672389 2020. május 9. 10:41
Válasz erre
Üdv.!
A mindenki által elérhető Magyar Kémikusok Lapja internetes újság ez év 4. és 5. számában megjelent két cikk ,neves pártatlan szakemberek közreműködésével elemzi a Krayer és a "magyartarka" témát.Számomra egyértelmű volt eddig is,de mindenki döntse el maga mi az igazság.
P
sanyi 671898 2020. április 24. 23:25
Válasz erre
Rumcájsz_52 671897 2020. április 24. 23:20
Válasz erre
Szerintem nem az ék/nyílhegy! maszkja, hanem a fekete négyzeté, csak kicsit meggyűrődve dobták a szárnyvégre, hogy ne lógjon le a pocsolyába. Éppen folyik a gépeken a felségjel átfestése, az első képen a G44 Aradón a törzsön már rajta a kereszt, de a svancon még nincs lefújva a nyílhegy.
Üdv R.
sanyi 671895 2020. április 24. 22:25
Válasz erre
Vagyis miért festették fel az éket, amikor már a többin ott van a fehér kereszt?
sanyi 671894 2020. április 24. 22:08
Válasz erre
Nézd a legközelebbi CR-32 alsó szárnyát. Mi van rajta? Igen, az ék maszkja! :)
Vadász 671893 2020. április 24. 22:00
Válasz erre
A második kép ismert, az elsőn az Arado a legérdekesebb.
sanyi 671889 2020. április 24. 20:56
Válasz erre

Sziasztok!
Találtam két érdekes képet egy CR-32 könyvben. Remélem újdonságok - nekem azok.
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.,13.,14.,15.,16.,17.,18.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18.