/ Fórumok /

VITORLÁZÓREPÜLÉS

Mindenki aki repül vagy vitorlázórepül!!!
Vagy aki szeretne!!!
A topikhoz csak bejelentkezett felhasználók tudnak hozzászólni. Kérem, jelentkezzen be itt!
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.
Horvath_Balazs 635089 2017. november 13. 20:05
Válasz erre
A honlapunk "egy bizonyos" közösségi oldalon létrehozott külön csoportjában néhányan hozzászóltak a kérdéshez, illetve pár levélváltás is történt. Visszaemlékezések alapján az alábbi alapszínek kerültek eddig szóba a hazai Kranich-ok festésváltozatait illetően: fehér, krém, szürke, kék. Ezek közül eddig a szürkét nem tudtam beazonosítani a rendelkezésemre álló fotókon, a másik hármat igen.

A Repülések közül egyelőre az 1954-es évfolyam színes borítóit néztem végig, ám Kranich-ot nem láttam rajtuk. Folyt. köv. :-)
Garaik 635061 2017. november 13. 07:43
Válasz erre
MAGYAR REpülés1

MAGYAR REpülés1
MAGYAR REpülés1
MAGYAR REpülés2

MAGYAR REpülés2
MAGYAR REpülés2

Kedves Balázs!
Köszönöm szépen a megerősítést. Nem tudod név szerint melyik oktató mondta, hogy a Kranich-ok világos kék színben pompáztak? Esetleg a tábor résztvevőinek nevét nem tudod?
Közben én is előszedtem irodalmamat, és a Magyar Repülés I. évfolyam 6. szám 1948. július 10-i kiadásában az alábbit találtam:
„OMRE Nehézipari Központhoz tartozó csoportjai újjáépítenek 3 drb Kranich-típusú nagy teljesítményű kétüléses vitorlázó repülőgépet. Az utolsó gép július végére készül el a tervek szerint.”
Ennyi a nyúlfarknyi hír, sajnos nem említik a lajtsromját ez megkönnyítené a beazonosítást. Szerintem a gépek ekkor kapták meg a vászonszínt és majd később a következő években 1952 (?)- ben kapta meg a világos kék színt. Jól sejtem, ugye? Sajnos a politika ekkortól már mindenbe beleszólt, és ahogy néztem a folyóiratot szomorúan tapasztaltam, hogy míg év elején még a repülőgépeknél említik a lajstromszámokat, jelzéseket, azok szép lassan tűnnek el év végre. Onnantól már csak a repülőgépek típusát írták le, de hogy melyik jelzésű géppel repültek kimagasló teljesítményt azt már nem említik. A hidegháborús készülődés már mindre rányomta árnyékát. Kár, nem gondoltak a jövő generációira…
Üdv GK
Horvath_Balazs 634947 2017. november 11. 10:03
Válasz erre
Köszönöm a tippet, előkeresem és átfutom a Repüléseket.

Közben az egykori madocsai tábor egyik oktatója megerősítette, hogy az ott repült két Kranich (5064 és 5066) kék színű volt.
vackor 634900 2017. november 9. 22:51
Válasz erre
Megboldogult gyermekkoromból (50-es évek vége, 60-as évek eleje) emlékszem az akkori "Repülés" folyóiratok színes borítólapjaira. Nem tudom, kutatási szempontból mennyire lehetne hasznosítani a nyilván nyomdatechnikailag korrigált színeket ? Azt nem tudom, hogy mikortól tért át a Repülés a megszűnéséig használt halványkék borítókra, melyeken csak fekete-fehér fotók voltak, a 70-es évek elején már ilyenek voltak.
Horvath_Balazs 634888 2017. november 9. 18:13
Válasz erre
Az 5066-os esetében az '53-as madocsai tábor időszakát tekintve számomra sokkal elfogadhatóbb a kék alapszín, mint a piros. Természetesen egy színes fotó dönthetné el igazán a kérdést, ahogy írtad is. Talán még mindig vannak olyan fényképgyűjtemények, amelyek kincseket rejtenek, és előbb-utóbb nyilvánosságra kerülnek...
Garaik 634864 2017. november 9. 07:36
Válasz erre
DFS1

Korai festésű gép
DFS1
df2

korai festés
df2
dfs3

korai festés
dfs3
dfs4

korai festés
dfs4
dfs5

későbbi festés
dfs5
dfs6

későbbi festés
dfs6
dfs7

késői festés
dfs7

Kedves Balázs!
Köszönöm mindenki nevében, hogy megosztottad ezeket a kincseket! Én is gyorsan végig szaladtam rajta, és én sem értek egyet néhány festési rajzzal. Azonban kiindulási pontnak megfelelő, legfeljebb vitatkozunk rajta.
Pl. HA-5066-os Kranich biztosan piros festésű lett volna? Számomra egy kicsit hihetetlen. Mi azt beszéltük itt a napokban, hogy az világoskék. Szerintetek? Csatolok pár képet erről a gépről – törekedve annak kronológiai sorrendjére, de ez a piros szín nekem erősnek tűnik. Jó lenne egy színes képet szerezni a gépről és a bizonytalanságom eltűnne.
üdv GK
Horvath_Balazs 634849 2017. november 8. 20:41
Válasz erre
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-01
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-02
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-03
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-04
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-05
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-06
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-07
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-08
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-09
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-10
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-11
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-12
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-13
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-14
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-15
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-16
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-17
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-18
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-19
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-20
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-21
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-22
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-23
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-24
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-25
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-26
Gibás Andor-Magyar...
Gibás Andor-Magyar vitorlázórepülőgépek-27
Gibás Andor-Magyar...

Az érdeklődők szíves figyelmébe ajánlom néhai Gibás Andor (Bandi bácsi) 1998-ban készült rajzait - hozzátéve, hogy néhány ábrával és színezéssel nem értek egyet.
Horvath_Balazs 634845 2017. november 8. 19:36
Válasz erre
Hát igen, viszont ezen a Pilisen ekkor viszonylag kevés festék volt; a felületek nagy része csak lakkozást kapott.

www.fortepan.hu/_photo/display/46318.jpg
vackor 634813 2017. november 7. 21:20
Válasz erre
R-08 Pilis a Fortepanról
R-08 Pilis a...

Valószínüleg itt nem csak a festés tartóssága kérdőjeleződött meg...
Horvath_Balazs 634807 2017. november 7. 18:50
Válasz erre
Nagyon szívesen! Úgy tudom, még az ötvenes években is elég gyakran kellett átfesteni a vitorlázógépeinket (nem csak a Kranich-okat), mert a festék/festés nem volt valami tartós.
Garaik 634770 2017. november 7. 08:28
Válasz erre
Kedves Vackor!
Köszönöm szépen a képet, ezt nem ismertem. Máris lementem magam számára. Jó tudni, hogy valaki mást is érdekel a magyar vitorlázó repülés korai , aranykorszaka.

Üdv GK
vackor 634748 2017. november 6. 15:56
Válasz erre
Bocs, a képek felirata nem stimmel: a Kranich nem hármashatárhegyi kép, ott az első készült !
vackor 634747 2017. november 6. 15:54
Válasz erre
fortepan-1
fortepan-1
egy kép Hármashatárhegyről (Fortepan)
egy kép Hármashat...

Kedves Kálmán !

Ezt a két képet most "lőttem" Neked, így utólag magamat is megerősítem, hogy volt világoskék Kranich, illetve volt magyar világoskék vitorlázógép is (itt Rubik R-22)...
Garaik 634734 2017. november 6. 08:41
Válasz erre
dfs1

korai festésú gép
dfs1
dfs2

békéscsabán készült fotó dfs
dfs2
dfs3

orr előtti fekete sávos dfs
dfs3
dfs4

dfs a levegőben
dfs4

Kedves Vackor és Balázs!

Nagyon szépen köszönöm a gyors válaszotokat! Megjegyzem nem is gondoltam, volna, hogy ilyen gyorsan kapok segítséget!
Vackor nem hiszem, hogy tévedtél a makettel – engem egyedül a lajstrom bizonytalanított el, és bátorkodtam kérdezni. Örülök, hogy tisztázódott, és annak még inkább, hogy valaki azt festésileg hitelesen készítette el!
Balázs! Neked is köszönöm, hogy tisztáztad a gép festését, illetve, hogy 1953-ban már kék festéssel repült a gép!
Közben én is elemeztem a fotóimat. A HA-5064-esről 1950-56 között biztosan állítom, legalább háromszor festésileg hozzányúltak!
1 – Birtokomban van egy fotó (szerintem Dunakeszi – Alagi reptér) a HA-5064-esről az orrán ÁPRILIS 4 (talán piros színnel ?) felirattal, a vízszintes vezérsíkon pedig nagy nemzeti színek. Fehér sávban pici vörös csillag. A fotón továbbá azt látom, hogy a pitot cső a törzshöz képest ferdén 45 fokban volt elhelyezve. (Ugyanúgy mint AZ maketten) ld. 1 fotó
2 – A következő fotó már Békéscsabán készülhetett 1952 körül – gép mintha már nem vászonszínnel repült volna. Ez lenne az a bizonyos kék szín? A fotón jól kivehető, hogy pitot cső már függőlegesen lett a gépre szerelve, a vízszintes vezérsíkon a magyar nemzeti színek kisebbek lettek.
3 – Talán 1953- ban (ld. Madocsai fotók), mikor a kék gépre a kabintető elé egy fekete színű sávot festettek fel, illetve több javítást (vászonsérülés miatt) lehet látni. Ez lehet Balázs által említett – zöldeskék szín.
Összefoglalva egy gép és máris háromféle festési variáció! Hasonló a helyzet a HA-5066 jelűvel is, az is két fél festés kapott. Sőt egy fotón még csak egy venturi cső van a törzsön egy későbbin pedig már kettőt viselt!
Ezek után nagyon gondolkozom, hogy milyen festést kap a gép, mert mindegyik tetszik. Sőt már kacsingatok Mérey Horváth Róbi 40-es évekbeli rekord gépére is. Belgrád, majd Kolozsvár plusz a 3800 méter magasság! Teljesen el vagyok bizonytalanodva, melyikre készítsen a makettet, lehet, hogy több gépet kell beszereznem?
Üdv GK
Horvath_Balazs 634523 2017. november 3. 15:32
Válasz erre
Egy szemtanú visszaemlékezése szerint az 5064-es Kranich a madocsai kísérleti vontatótábor idején középkék színű volt, zöldeskék javítási nyomokkal. Színes fotót sajnos még nem láttam erről az állapotról.

www.avia-info.hu/Kep/Vitorlazo/HA-5_9/HA-5064(1)-1.jpg www.avia-info.hu/Kep/Vitorlazo/HA-5_9/HA-5064(1)-2.jpg
vackor 634516 2017. november 3. 14:00
Válasz erre
A Kranich többedmagával
A Kranich többedmag...
van világoskék, csak nem magyar
van világoskék,...

Én "követtem el" a világoskék Kranichot, jó pár évvel ezelőtt. Bár tudom, hogy vétkes vagyok, ha nem a valóságnak megfelelően festek-lajstromozok, ennek ellenére jó pár ilyen "bűnben fogant" makettem van... A hivatkozott kiállításon is van még ilyenem: Wilga, narancssárga Zlin, stb.
Garaik 634501 2017. november 3. 10:36
Válasz erre
DFS vitorla

DFS vitorla Pláza fotó
DFS vitorla
DFS vitorla2

Kasza archív
DFS vitorla2
DFS vitorla3

Kasza archiv
DFS vitorla3
DFS vitorla4

Kasza archív
DFS vitorla4
DFS vitorla5

Kasza archív
DFS vitorla5

Kedves Fórumozók!
A múlt hónapban sikerült szert tennem egy szép vitorlázó gépre, a DFS-KRANICH-ra.
Elég kevés forrást találtam róla a neten, de mindenképp magyarra szeretném megcsinálni. A neten talált képek és az én archívumomban levő képek sehogy sem egyeztek. Pl. a Kasza archívon a magyar Kranich-ok bézs, vagy vászon színűek voltak. Ezzel szemben 2012-ben a Határ úti Európark pláza kiállításon fotózott kép szerint egy gép világos kék festésben pompázik, rossz lajstrommal. Szerintetek volt-e ilyen világoskék festésű Kranich vagy ez csak a képzelet szüleménye?
csatolok pár képet, lássátok miről van szó. Segítségetek előre is köszönöm szépen! Üdv GK
rod666 623499 2017. február 17. 08:07
Válasz erre
Ha jól látom, a második a és a harmadik képen a Stuka szárnyai alatt póttartályok vannak. Ezeknek az elején van egy cső, ami a tartályok kifogyasztásához a levegő torlónyomását hasznosítja?
PETI 623371 2017. február 15. 17:13
Válasz erre
PETI 623370 2017. február 15. 17:13
Válasz erre
Az két vontatás, a Stuka vontatókötele látszik, meg az állásszöge is árulkodó.
TAMÁS78 623359 2017. február 15. 14:15
Válasz erre
Unternehmen-Merkur-Junkers-Ju-52-3mg4e-towing-DFS-230-during-the-invasion-of-Crete-1941-01
Unternehmen-Merkur-...
Unternehmen-Merkur-Junkers-Ju-52-3mg4e-towing-DFS-230-during-the-invasion-of-Crete-1941-02
Unternehmen-Merkur-...
uuu3914606_orig
uuu3914606_orig
uuukreta7
uuukreta7

Még pár.
TAMÁS78 623358 2017. február 15. 13:51
Válasz erre
2bd31a803f2b276433e6fd1bc79726da
2bd31a803f2b276433e6...
2f6e7e718a582c09f0ffa9b02b971ed9
2f6e7e718a582c09f0ff...
Bundesarchiv_Bild_101I-565-1407-31A,_Italien,_Lastensegler_DFS_230_hinter_Ju_87
Bundesarchiv_Bild_10...
Bundesarchiv_Bild_101I-565-1407-35A,_Italien,_Dornier_Do_17,_Lastensegler_DFS_230
Bundesarchiv_Bild_10...
dfs230-1
dfs230-1

Még pár.
TAMÁS78 623356 2017. február 15. 13:21
Válasz erre
DFS-2302
DFS-2302

Ha csak beírjátok, hogy DFS 230, ott van az első találatok között.
Rumcájsz_52 623355 2017. február 15. 12:53
Válasz erre
András
Szerintem a Stukáról is megy hátra egy vontatókötél! Nézd meg valami jobb monitoron ha tudod. Persze ehhez a Stukát én kicsit gyengusnak gondolom, szerintem így max üresen vontathatja kiképzési repülésen.
Üdv R.
Varjúbácsi 623353 2017. február 15. 12:44
Válasz erre
Varjúbácsi 623352 2017. február 15. 12:43
Válasz erre
PETI 623350 2017. február 15. 12:06
Válasz erre
Bundesarchiv_Bild_101I-567-1523-38,_Italien,_Lastensegler_DFS_230,_Ju_87
Bundesarchiv_Bild_10...

Hoppá! Na, valami ilyesmire gondoltam. Ezek szerint volt.
Ha van valakinek ilyen irányú ismerete, ne tartsa vissza! :)
PETI 623349 2017. február 15. 12:00
Válasz erre
Sziasztok!

Nem vagyok jártas a témában, ezért kérdezném, hogy a németek a II.vh időszakában milyen típusokkal vonattak vitorlákat? Előfordultak extrém esetek, amikor pl. Stuka, vagy ilyesmik ráncigáltak fel vitorlákat, esetleg rekord repülésekre, több gépet egyszerre, vagy ilyenek?

Köszi! Üdv
Freddy 623306 2017. február 14. 14:22
Válasz erre
Biztos, hogy klubembléma? Nem lehet, hogy MHSZ, vagy ilyesmi? Az ötvenes években nagyon sok vitorlázón rajta volt.
budha 623305 2017. február 14. 13:39
Válasz erre
jelzés
jelzés

Sziasztok!

Tudja valaki, hogy ez melyik repülőklub emblémája?
Esetleg valami jó minőségű kép is érdekelne.

Köszönettel,

budha
Horvath_Balazs 614933 2016. szeptember 20. 11:06
Válasz erre
Nagyon szívesen! :-)

Szép fogás, gratulálok!
Tudomásom szerint kettő darab repült nálunk. További infók a honlapunkon:

www.avia-info.hu/talalat.php
komppeter 614931 2016. szeptember 20. 10:35
Válasz erre
Köszönöm,
Gondoltam hogy számíthatok rád, mint legutóbb is:)

Most látom hogy lent pont te tettél fel egy műgyanta kittről is képet.

Ez amúgy majd 60 centis, nagyon szép kis modell.
Nem tudod volt ebből magyar lajstromban?
Horvath_Balazs 614925 2016. szeptember 20. 09:41
Válasz erre
komppeter 614923 2016. szeptember 20. 09:31
Válasz erre
WP_20160919_22_15_20_Pro
WP_20160919_22_15_20...
WP_20160919_22_16_25_Pro
WP_20160919_22_16_25...
WP_20160919_22_15_44_Pro
WP_20160919_22_15_44...
WP_20160919_22_15_35_Pro
WP_20160919_22_15_35...

Sziasztok,Tud valaki segíteni hogy a képen látható modell milyen tipust mintáz?

Köszönöm szépen
Gorg67 594260 2015. október 18. 16:38
Válasz erre
R-26s Góbé törzs hátsó
R-26s Góbé törzs...
R-26s Góbé vízsz.vezérsík
R-26s Góbé vízsz....

R-26s Góbé törzs hátsó és vízsz.vezérsík méreteit vki tudja pótolni?
TOmCSI 293883 2012. szeptember 29. 10:32
Válasz erre
Sziasztok! Egy modellező társamnak segítségre lenne szüksége.Rubik R-16 Lepke vitorlázóhoz kabin rajzokat vagy fotókat keres.
harold 293882 2012. július 7. 12:44
Válasz erre
16:55 M1 2*2 néha 5
harold 293881 2011. október 18. 20:13
Válasz erre
csobi21 293880 2011. július 15. 18:30
Válasz erre
piratvitorla 293879 2011. július 15. 17:57
Válasz erre
Szia

Nem akar lemenni a sor...
Ha jól emlékszem tavaly volt: a volt keleti technikáknál a gyártónak vagy más megfelelő szervnek kellett bizonyos EU-s papírokat kiadni. Valami ilyesmi.
A gond ott van ahol nincs meg a gyártó pl. Góbé. Azt hiszem valahogy megoldották. Zoli
Tibcsi 293878 2011. július 14. 18:13
Válasz erre
Uniós szabályzás, hogy meddig repülhet a Góbé? Ez még a régi (szovjet)uniós szabályzásban sem volt divat...
csobi21 293877 2011. július 14. 17:57
Válasz erre
Csak hallottam, hogy van/lesz valami Uniós szabályozás, vagy ez csak kamu?
csobi21 293876 2011. július 13. 20:38
Válasz erre
piratvitorla 293875 2011. július 13. 19:05
Válasz erre
Szia
Gondolom amíg van repidő bennük...
Zoli
csobi21 293874 2011. július 13. 18:18
Válasz erre
Sziasztok!
A Góbékkal mi is pontosan a helyzet, meddig repülhetnek még, meg tudja valaki mondani?
Horvath_Balazs 293873 2011. április 10. 11:26
Válasz erre
Sziasztok!

Egy most induló honlapon (gobe.fw.hu) szeretnék/szeretnénk összegyűjteni minél több anyagot a Góbékkal kapcsolatban. Kérlek Titeket, ha láttok benne fantáziát, segítsétek megtölteni az oldalt tartalommal!

Előre is köszönöm!
Horváth Balázs
Fodi 293872 2010. december 1. 19:30
Válasz erre
IMG_1184
IMG_1184

Nos, valami ilyesmi lesz a végére. Azt találtam ki a kabintető hibájára, hogy az orra egy kiterített törlőrongyot teszek, a gép mellé meg pár vödröt, mint repülés utáni, esti géptakarításnál (a vitorlázógépeket általában minden este lemossák, vagy legalábbis a belépőéleket végigtörlik nedves ruhával.)
A figurák a Preiser egyik 72-es készletéből származnak, elég szépen kidolgozottak, bár a ruházatuk jellegzetesen hetvenes-nyolcvanas évekbeli. Sebaj, legalább illenek a dosaaf-os korszakhoz. :)
fodi 293871 2010. december 1. 10:58
Válasz erre
Sikerult tegnap osszehozni a matricazas maradekat is, az oldalt vegigfuto kek csikokat. A maszkolas eltavolitasa tan viszont kellemetlen meglepetesben volt reszem, az elso muszefal tetejen egy aprocska muanyagforgacs csucsult, amit sehogyan nem lehetett lerazni rola. Murphy megint alkotott. Sot, Kristal Kleart hasznaltam a ragasztashoz, ennek ellenere az orrnal kicsit megfeheredett a ragaszto. Szoval oda ki kell majd talalnom valamit, de ugyis egy kis dioramaba terveztem a gepet es mar alakul a fejemben a terv, este majd lesznek kepek is.
Keri 293870 2010. november 30. 21:29
Válasz erre
azaz!
Fodi 293869 2010. november 30. 21:24
Válasz erre
Talán itt - a kedvenc netes makettem, kicsit furcsán álló szárnyakkal. :D :D
www.letletlet-warplanes.com/2009/04/25/cmr-g-33-blanik-l-13-glider/
  Tovább >>>
1.,2.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,10.,11.,12.
1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12.